tammikuu 11, 2025, 01:08:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PP:n toinen kausi

Aloittaja PP, joulukuu 04, 2010, 11:57:18 ap

« edellinen - seuraava »

bluesman

Hyvin kasvaa. Eipä näytä öttiäiset vaikuttavan kasvuun.
Campane on sitten todella hidas kypsymään, kannattaa latvoa ajoissa ja vaikka sitten uudestaan. Muuten saat kypsytellä ämpärissä. Viime kaudella jälkikypsyneitä ajattelin laittaa joulukuuseen koristeeksi mutta jäivät kylmiöön josta löysin ne helmikuussa. Eivät olleet edes kovin nahistuneita mutta eivät minkään makuisia. Eli säilyvää sorttia. Täytettynä juustolla tms. ja grillattuna ihan ok, tosi mieto.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 16, 2011, 08:42:06 ap
Hyvin kasvaa. Eipä näytä öttiäiset vaikuttavan kasvuun.
Campane on sitten todella hidas kypsymään, kannattaa latvoa ajoissa ja vaikka sitten uudestaan. Muuten saat kypsytellä ämpärissä. Viime kaudella jälkikypsyneitä ajattelin laittaa joulukuuseen koristeeksi mutta jäivät kylmiöön josta löysin ne helmikuussa. Eivät olleet edes kovin nahistuneita mutta eivät minkään makuisia. Eli säilyvää sorttia. Täytettynä juustolla tms. ja grillattuna ihan ok, tosi mieto.

Kyllä kirvat ja ruiskutukset on vaikuttaneet pahimmin hyökkäyksen alle joutuneilla kasveilla, joita tuossa ei ollut. Nekin toipuu, mutta takapakkia tuli ainakin Nagalla ja toisella Pink Haballa muutama viikko. Kukkimiseen ruiskutukset on vaikuttaneet useammalla kasvilla.

Campane on tuttu viime vuodelta. Kasvarissa kypsyneet podit oli mielestäni oikein maukkaita ja sopivat hyvin leivän päälle tai salaattiin kenelle tahansa. Sisällä kypsyneet oli tosiaan aika mauttomia.

PP

Siellä ne kirvat vaan mellestää. Pahimmat kasvit on saaneet mäntysuopaa, tolua ja kaksi kertaa Spruzitia eikä riitä. Ruiskutin vielä kertaalleen vahvemmalla 5% tolulla ja viikonloppuna isken Provadolla. Kokeilin liuottamista hanakuumaan veteen ja kaksi tabua meni hyvin litraan vettä.

Nagasta lähti kaikki alalahdet.

Pink Habassa kirvat oli nyt ympäsiinsä uuden kasvun kimpussa, kun ne aiemmin keskittyi lehtien alapintoihin. Sekä tästä, että Nagasta näkee, ettei lehdet tykkää jatkuvasta myrkyttämisestä.

Vastapainoksi parasta osastoa eli ulkopubet. Näissä kirvoja on näkynyt vain yhdessä ja siinäkin vähän. En muista vieläkään ulkoa, mikä on mikäkin.

Peru Cusco.

Tämä myöhäisin aloitti kukkimisen tällä viikolla. Sato menee myöhäiseksi, mutta nuo on helppo nostaa kypsymään sisälle.

jewe

Eli ei siitä Spruzitista sitten taida olla mihinkään. :(

Itselläni kakkoskäsittely edessä maanantaina.

Chilivaari

Sitkeähenkisen kirvakannan olet saanut riesaksesi. Niitä tosiaan alkaa olla kohta joka myrkylle resistenttejä. Niistä kasvaa uusia sukupolvia hyvin nopeaan tahtiin ja mutaatioita tapahtuu, kun joku jää henkiin edellisestä myrkytyksestä. Kyllä niitä kohta on Provadoakin kestäviä.

Pyhäiltana ruiskuttelemani ruusupuska on edelleen puhdas, vain ruskeita raatoja on kasapäin. Naapuripuskassa kihisee vihreitä, mutta se on kaupungin tontilla, en minä sinne voi torjuntaa ulottaa.

MasaT

kesäkuu 17, 2011, 10:09:39 ap #185 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 17, 2011, 10:27:09 ap käyttäjältä Masa.T
Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 16, 2011, 23:34:47 ip
Eli ei siitä Spruzitista sitten taida olla mihinkään. :(

Itselläni kakkoskäsittely edessä maanantaina.

Itse olen pitänyt tuolla malationia varalta, jos tulee oikein pakkottavaa tarvetta saada kaikki tuholaiset hävitettyä. Sitä ei vaan taida enää olla myynnissä.
Hieman vastaavaa on kyllä. -Se tappaa tosin sitten ihan kaikki hyönteiset.
Ei sisätiloissa käytettäväksi! Suojavarusteet tarpeen!

MasaT

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 16, 2011, 23:24:27 ip

Nagasta lähti kaikki alalahdet.

Itse olen pitänyt tuota alalehtien tiputtelua chinenseillä ihan normaalina. Yleensä olen jopa nyppinyt nuo alalehdit pois turhaa voimaa keräämästä, kuten myös juuriversot.

Mikko

Provado on kyllä tehokasta, mulla riitti yksi käsittely kasvihuoneeseen siirtämisen yhteydessä.

PP:ltä isoina taimina hakemani Habanero ja Aji Cristal tekevät muuten molemmat jo hienosti satoa...

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 17, 2011, 06:44:26 ap
Sitkeähenkisen kirvakannan olet saanut riesaksesi. Niitä tosiaan alkaa olla kohta joka myrkylle resistenttejä. Niistä kasvaa uusia sukupolvia hyvin nopeaan tahtiin ja mutaatioita tapahtuu, kun joku jää henkiin edellisestä myrkytyksestä. Kyllä niitä kohta on Provadoakin kestäviä.

Resistenssi kehittyminen ei onneksi tapahdu ihan noin vain ja kestää vuosia. Myrkkyjä pitäisi käyttää ohjeiden mukaan; esim. imidaklopridille sallitaan vain yksi käsittely kasvukaudessa, mikä johtuu luultavasti juuri pyrkimyksestä estää resistenssin kehittyminen. Saippuat ja öljyt ei käsittääkseni ole samalla tavalla kemiallisia myrkkyäjä kuin pyretriinit, nikotinoidit yms. ja niille kestävyys kehittyy helpommin.

PP

kesäkuu 17, 2011, 12:49:18 ip #189 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 17, 2011, 12:56:51 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - kesäkuu 17, 2011, 10:35:08 ap
Itse olen pitänyt tuota alalehtien tiputtelua chinenseillä ihan normaalina. Yleensä olen jopa nyppinyt nuo alalehdit pois turhaa voimaa keräämästä, kuten myös juuriversot.

Olen itsekin poistanut alalehdet kaikista chileistä nyt kun huomasin niiden keräävän eniten kirvoja. Nagasta ja Pink habasta lehtiä on tippunut itsestään enemmän kuin muista, mutta eipä se ole ihme, kun niitä on suunnilleen uitettu saippuassa ja öljyssä. Itse asiassa on kumma, että ne edelleen kukkii ja podit pysyy kiinni.

Lainaus käyttäjältä: Mikko - kesäkuu 17, 2011, 11:04:10 ap
Provado on kyllä tehokasta, mulla riitti yksi käsittely kasvihuoneeseen siirtämisen yhteydessä.

Mitä kautta annoit Provadon? Ajattelin itse lehdille ruiskutusta useimmille kasveille ja kastelua hitaimmille multakasveille, joissa ei ole vielä podeja.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 17, 2011, 12:49:18 ip
Mitä kautta annoit Provadon? Ajattelin itse lehdille ruiskutusta useimmille kasveille ja kastelua hitaimmille multakasveille, joissa ei ole vielä podeja.

Osaan tökkäsin ihan puikon multaan, mutta suurimmalle osalle annoin kasteluvedessä. Tämä oli sen verran aikaisessa vaiheessa, että podeja ei kasveissa juuri ollut niin uskalsin käyttää puikkojakin. Tosin toimii kasteluvedessäkin niin hyvin, että aion pitäytyä siinä metodissa tästä eteenpäin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Mikko - kesäkuu 17, 2011, 13:30:14 ip
Osaan tökkäsin ihan puikon multaan, mutta suurimmalle osalle annoin kasteluvedessä. Tämä oli sen verran aikaisessa vaiheessa, että podeja ei kasveissa juuri ollut niin uskalsin käyttää puikkojakin. Tosin toimii kasteluvedessäkin niin hyvin, että aion pitäytyä siinä metodissa tästä eteenpäin.

Kuinka suuren annoksen annoit veden kautta? Confidorin ohjeen mukaan laskien annos olisi kutakuinkin puikko/litra, jota ajattelin itse käyttää.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 17, 2011, 14:44:02 ip
Kuinka suuren annoksen annoit veden kautta? Confidorin ohjeen mukaan laskien annos olisi kutakuinkin puikko/litra, jota ajattelin itse käyttää.

No nyt menee jo vaikeaksi, käytän aika epätieteellisiä menetelmiä... Pari puikkoa liottelin aina 2l kokispullossa lämpimään veteen ja kastelin sitten useamman kasvin siitä yhdestä pullosta.

PP

kesäkuu 19, 2011, 23:53:34 ip #193 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 20, 2011, 00:45:40 ap käyttäjältä PP
Tätä mukaillen: Kyllähän me siitä lähetään, että nää on mun maita ja tänne on ihan turha tulla minkään luontokappaleen riehumaan. Mää yritin tossa kasvattaa chiliä ja sinne tuli jotain kirvoja ja nehän nauro mulle sieltä puskista päin naamaa ne kirvat! MÄÄ NE KIRVAT MYRKYTIN!

Provadoa meni seitsemän puikkoa: kaksi veden mukana multaan seitsemälle kasville ja viisi sumututuksena kaikille chileille ja vähän tomaateillekin. Yritin noudattaa Confidorin ohjeannostelua, mutta sumutuslitkun pitoisuus jäi sen alle. Nyt sais loppua kirvojen juhlat.

wille

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 19, 2011, 23:53:34 ip
Tätä mukaillen: Kyllähän me siitä lähetään, että nää on mun maita ja tänne on ihan turha tulla minkään luontokappaleen riehumaan. Mää yritin tossa kasvattaa chiliä ja sinne tuli jotain kirvoja ja nehän nauro mulle sieltä puskista päin naamaa ne kirvat! MÄÄ NE KIRVAT MYRKYTIN!

Provadoa meni seitsemän puikkoa: kaksi veden mukana multaan seitsemälle kasville ja viisi sumututuksena kaikille chileille ja vähän tomaateillekin. Yritin noudattaa Confidorin ohjeannostelua, mutta sumutuslitkun pitoisuus jäi sen alle. Nyt sais loppua kirvojen juhlat.

Mulla on toi sumutus toiminut hienosti. Porukoiden pihassa kasvavasta omenapuun alustakin lähti kirvat laakista. Ja sitten Neem-öljyä perään. Yhden puikon olen liottanut pariin desiin vettä ja sen jälkeen käyttänyt tätä "tiivisteenä". Eli desi / litra on varmaankin aika lähellä totuutta.

Mietoa kyllä, mutta niinvaan tolla kirvat kupsahtaa. Eikä uutta sukupolvea ainakaan siihen omenapuuhun syntynyt.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 20, 2011, 10:02:27 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 19, 2011, 23:53:34 ip

Mulla on toi sumutus toiminut hienosti. Porukoiden pihassa kasvavasta omenapuun alustakin lähti kirvat laakista. Ja sitten Neem-öljyä perään. Yhden puikon olen liottanut pariin desiin vettä ja sen jälkeen käyttänyt tätä "tiivisteenä". Eli desi / litra on varmaankin aika lähellä totuutta.

Mietoa kyllä, mutta niinvaan tolla kirvat kupsahtaa. Eikä uutta sukupolvea ainakaan siihen omenapuuhun syntynyt.

Noita myrkkyjä on tärkeää käyttää oikean vahvuuksisina sen takia että ei tule resistenttejä kantoja.

PP

On saippuoita, öljyjä, myrkkyjä ja sitten on Provado. Melkoista tavaraa. Myrkytyksestä on kaksi päivää, enkä löytänyt chileistä ja tomaateista yhtään elävää kirvaa. Muutama sentään mönki basilikassa, joka ei saanut kuin hajapisaroita Provadoa.

Huomenna alkaa viikon reissu. Jos kaikki toimii, palatessa on vastassa melkoinen viidakko.

PP

Lomalla ollaan ja rehut saa pärjätä omillaan, mutta tässä pari kuvaa tiistailta.

Tähän jäätiin. Kunhan tekniikkaa pelaa, ongelmia ei pitäisi tulla, ja vedet riittää hyvin viikoksi, kun ei ole tiedossa helteitä.

PI 281429 tekee hyvin satoa kokoonsa nähden. Mutta kuuluuko podien olla noin onnettoman pieniä?

Ebbi-habanero näyttää kukkimisen mallia; tuossa näkyy vain osa koko kasvista.

PP

kesäkuu 27, 2011, 00:09:24 ap #198 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2011, 00:11:16 ap käyttäjältä PP
Kun ei ole kuvattavia chilejä, harjoittelin makroilua phalaenopsiksella. Näitä kehtaa mielestäni jo esitellä.

Ryhis

Hieno phalaenopsis! Itselläkin nuo PI:281429n podit ovat pääsääntöisesti 2-3cm halkaisijaltaan. Itselläni on parikymmentä raakiletta tulossa, voisin työntömitan kanssa mittailla niitä.

Kunhan ensin löydän työntömitan!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa