tammikuu 10, 2025, 15:09:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PP:n toinen kausi

Aloittaja PP, joulukuu 04, 2010, 11:57:18 ap

« edellinen - seuraava »

InkRose

Vilkaisepa jos löydät jotain vaihdossa kelpaavaa mun listalta. Kaikki pubet kyllä kiinnostaa.

JaloPena

Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

PP

Kiitos kehuista.

Miten voi olla, että kypsä DRH 7400 tuntuu ihan tulettomalta? Kuin olisi paprikaa syönyt. Ei mun toleranssit ole sillä tasolla, että tuo selittyisi sillä. Kaipa niissä vaan on älyttömän suuria yksilöeroja.

Huomasin eilen, että kirvat on taas tehneet paluun, mutta nyt on ihan sama mitä ne tekee, kun kausi on joka tapauksessa paketissa viimeistään kuukaudessa. Tämä vahvistaa aiemman havainnoin, että lehtien kautta annosteltuna Provadon vaikutusaika on maksimissaan 1,5-2 kk.

mohla

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 05, 2011, 18:25:44 ip
Miten voi olla, että kypsä DRH 7400 tuntuu ihan tulettomalta? Kuin olisi paprikaa syönyt. Ei mun toleranssit ole sillä tasolla, että tuo selittyisi sillä. Kaipa niissä vaan on älyttömän suuria yksilöeroja.

Mulla on niin Pena kuin omissa kasvattamissa ollut vastaavanlaisia eroja tulisuudessa. Toinen on aivan kuin paprikaa ja toinen luokkaa 8 tulisuudeltaan. Keskiarvo hyvä. =)

Jännä ilmiö, joka on erityisen mukava vieraille tarjotessa esim. juustotäytteisiä Jalapenoja... "Nää on melko mietoja. Yleensä..." ;D

JaloPena

Mites teillä on DRH7400 punehtunut, onko se kuinka hidas? Mulla ovat olleet puskassa kelpo kokoisina jo kuukauden, mutta yhtään valmista ei ole vielä ilmaantunut. Alkaa pelottaa, että jää kelvolliset siemenet saamatta.

Kuolaten olen kyllä katsellut niitä pariakymmentä podia... Kohta ne pitää syödä vihreänä  >:(
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

PP

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - syyskuu 05, 2011, 21:05:47 ip
Mites teillä on DRH7400 punehtunut, onko se kuinka hidas? Mulla ovat olleet puskassa kelpo kokoisina jo kuukauden, mutta yhtään valmista ei ole vielä ilmaantunut. Alkaa pelottaa, että jää kelvolliset siemenet saamatta.

Kuolaten olen kyllä katsellut niitä pariakymmentä podia... Kohta ne pitää syödä vihreänä  >:(

En ole seurannut tarkkaan, mutta kuukauden verran (ja taatusti alle 1,5 kk) on mennyt täysikokoisena ennen punertumista. Täyteen punaisuuten ensimmäisestä värihavainnosta on mennyt viikko-kaksi. Tiesithän, että DRH 7400 on hybridi eikä uudet kasvit tuota välttämättä samanlaista satoa kuin emonsa?

Saigon

Minä vielä odottelen sitä tulista DRH7400 podia. Kymmenkunta on tullut popsittua ja kaikki ovat olleet lähestulkoon tulettomia. Ajattelin säilöä nuo loput etikkaveteen yhden silputun nagan kera niin luulisi tulevan makua.
Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

PP

syyskuu 06, 2011, 20:02:11 ip #287 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2012, 15:14:10 ip käyttäjältä PP
Toissapäiväisestä läjästä meni eilen reilut puolet savustukseen ja tänään loput menee kuivuriin. Savustan nyt Bluesmanin omenapuulla, ja hajun perusteella vaikuttaa siltä, että savun aromit on pehmeämpiä kuin lepässä. Yksi purkki purua kestää pari tuntia, ja kun en täytä sitä yöllä enkä uskalla jättää kuumennusta päälle päiväksi, kun kukaan ei ole kotona, savutustus venyy paripäiväiseksi. Mutta eipä tuo haittaa, kun lämpötila on koko ajan vain 5-10 astetta.

Tunnelmointi Nagalla. Se on märkää, mutta pisarat ei suinkaan ole vettä. ;D

jewe

Mites tuo Lemon Drop muuten sopii savustukseen ?

Itsellänikin sitä näyttäisi tulevan aika tavalla enkä tiedä mihin kaikkeen laitan mm. hillojen ja jauheen lisäksi. Olen myös ajatellut savustaa mutta kun siinä on ihan oma arominsa niin ei tietoa millaista tulee.

PP

syyskuu 06, 2011, 20:37:35 ip #289 Viimeisin muokkaus: syyskuu 06, 2011, 20:39:44 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 06, 2011, 20:25:57 ip
Mites tuo Lemon Drop muuten sopii savustukseen ?

Itsellänikin sitä näyttäisi tulevan aika tavalla enkä tiedä mihin kaikkeen laitan mm. hillojen ja jauheen lisäksi. Olen myös ajatellut savustaa mutta kun siinä on ihan oma arominsa niin ei tietoa millaista tulee.

Ajattelin viime vuonna ihan samaa, mutta mulle ainakin maistuu. Omenasta en tiedä vielä, mutta lepän savu on niin hallitseva, että herkimmät aromit peittyy sen alle. Ei savu-LD kuitenkaan savustetun Aji Cristalin tai Rocotojen veroista herkkua ole.

jewe

Ok, taidan sitten itsekin kokeilla...melkein kaikkea muuta on jo kokeiltukin. Itse savustan vaan omenapuulla kun ei ole muuta.

bluesman

Hyviä puulajeja ovat myös tammi ja kirsikka. Voisi kuvitella luumupuun ja päärynänkin käyvän, kypsennetäänhän perinteinen Pekingin ankkakin päärynäpuulla arominsa vuoksi. On vaan hiukan hankalaa tuo saatavuus. Lemon drop käy savuun mutta savu muuttaa makua jonkiverran, oma makunsa on silti läpi havaittavissa. Jotkut lajikkeet kuten esim Aji rojo suorastaan vaativat jälkikäsittelyä savulla jotta maku aukeaa. Sellaisenaan tuoreena melko olematon.

PP

Hitaasti edetään, mutta edetään. Rocotoja siis taas kerran. Lupaavat vielä 10 asteen öitä ja yli 15 päiviä, mutta ensi viikolla nuo on pakko siirtää. Täytyy raivata kasvarista tilaa, koska se on joka tapauksessa lämmitetty lokakuun puolelle. Olisikohan natikan valosta hyötyä kasvarissa, kun siihen paistaa näin syksyllä aurinko vain muutaman tunnin?

Välillä eri kulmasta. Kauimmaisena vasemmalla Peru Cusco, joka kypsytti muutama viikko sitten läjän podeja ja on pitänyt taukoa, mutta nyt kypsyy taas uusia.

PI 585273 on ainoa, joka ehtinee kypsyttää kaikki podit ulkona. Jäljellä on enää noin kolmasosa sadosta. Oikealla (oletettu) Manzano yellow.

Vasemmalta Manzano Yellow, Orange Rocoto ja Manzano Rojo, jossa näkyy vihdoin väriä. Voiko Manzano Yellow ja Orange Rocoto olla noin samannäköiset vai onko mulla menny taimet sekaisin?

bluesman

Mulla oli molemmat, viimevuotinen kotona talvetettu Manzano yellow on tylppäkärkinen kun taas Orange rocoto on pyöreämpi. Luulis olevan toisinpäin.

jewe

Siinäpä haastetta kerrakseen että saat nuo ehjänä siirrettyä.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 10, 2011, 21:52:39 ip
Mulla oli molemmat, viimevuotinen kotona talvetettu Manzano yellow on tylppäkärkinen kun taas Orange rocoto on pyöreämpi. Luulis olevan toisinpäin.

Noiden siemenet onkin sinulta. Oliko noissa kokoeroa tai värieroa raaoissa podeissa? Minulla oletetun Manzanon podit on raakana hieman vaaleampia. Täytyy ottaa huomenna parempia vertailukuvia muodoista.

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 10, 2011, 21:58:49 ip
Siinäpä haastetta kerrakseen että saat nuo ehjänä siirrettyä.

Niinpä. Hirveä läjä keppeja ruukun reunoille, kepit narulla kiinni toisiinsa ja sitten naruja oksista keppeihin.

bluesman

En nyt muista raakojen eroja, vihreitä kai olivat. Manzano yellowin podi oli kooltaan jonkinverran Orangea pienempi. Luteiden vaikutus pitänee huomioida.

PP

Kuinka kauan kypsät pubet pysyy hyvinä puskissa? Meinaa olla juuri nyt aika vähän kortilla savustusta ja mössöjen keittoa ajatellen ja mietin, menisikö nuo vastakypsyneet ja pian kypsyvät kaksi-kolme viikkoa. Muille lajeille tuo ei tunnu olevan ongelma.

InkRose

Ulkona/viileässä säilyy huomattavasti pitempään kuin sisälämpötiloissa. Sisällä menee parissa viikossa aika mössöksi ainakin täällä, mutta ei ne pilaantuneet vielä. Ulkona olevassa ei kahden viikon jälkeen ollut tietoakaan mistään ylikypsästä pehmenemisestä.

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 11, 2011, 14:22:01 ip
Kuinka kauan kypsät pubet pysyy hyvinä puskissa?

Kokemuksesta sanoisin että kauan. Toista kuukautta ainakin jos ei ole hirveän kuumat kelit. Itse olen pyrkinyt pitämään puskissa vähintään kuukauden ennen keruuta niin saa mehukasta podia.