tammikuu 10, 2025, 01:40:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilikätköily

Aloittaja Peedrox, tammikuu 11, 2011, 23:03:05 ip

« edellinen - seuraava »

Peedrox

Tuli tällainen villi ja luultavasti aika typerä ajatus mieleen mutta jaan sen nyt kaikelle kansalle :D

Eli suuren suosion saavuttaneen geokätköilyn tyyliin käydään tumppaamassa joku chilikasvi luontoon kasvamaan ja sen sijainti ilmoitetaan tänne vaikka gps-koordinaatteina, vihjeinä tms. Tämä vaatii tietty kasvilta tomeraa esikasvatusta ja luontoon sen voi tupata vasta vapun jälkeen. Suomenkin kesässä on kuitenkin noi 2-3 kuukautta jonka kasvi voisi luonnossa kestää...

En tiedä onko tässä mitään järkeä ja kiinnostaako ketään, tuli vaan mieleen :). Onhan se jollain koiran kusetusreissun yhteydessä ihan kiva käydä bongaamassa joku "villichili" ja jatkossa seurata sen (mahdollista) kasvua. Homma luultavasti toimisi muutenkin vain suuremmissa kaupungeissa joissa on riittävästi chilipopulaatiota.

Saahan tosta myös dataa Aji Perkeleen kehitykseen. Siinä vaiheessa kun podit hohkaa punaisena joulukuussa Suomen luonnossa, voisin väittää että projekti on hitusen lähempänä maalia :D.

chili123

Olisi hauska läpällä heittää luontoon chili kasvamaan ja katsoa miten se pärjää (mahd. pienellä avustuksella). Mahtaisi mustikan poimijatkin ihmetellä kun näkisivät bolivian rainbow:n metässä ;)

TunturiTiger

Itse olen suunnitellut mysteeriä tästä aiheesta.

Peedrox

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 11, 2011, 23:38:40 ip
Itse olen suunnitellut mysteeriä tästä aiheesta.

Toihan on hyvä alku, jos vaan saadaan geokätköily ja chilit yhdistettyä niin kaikki on plussaa...

Rusakko

olen messissä
pari puskaa voi hyvin esikasvattaa sitä varten että tunkee jonnekin metsään

MasaT

Taidanpa itsekin olla mukana, niin tulee tuolle GPS,kin jotain käyttöä.
Pyynikin rinteeseen tulee sitten ainakin muutama taimi. ;)

TunturiTiger

Pakko myöntää, että oon vähän jättäny (pakon sanelemana) tauolle kätköilyn. Opiskelu vie niin pirusti aikaa ja perhekin olis elätettävänä. :-\

.tomppa.

itsellänikin on tuo gps laite mutta en kertaakaan ole käyttänyt.. ::)

MatskuPetteri

Tarviiko hommata jokin GPS laite?
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

ottulo

Hauska idea, voinen pari puskaa hyvittää tähänkin hommaan.  :D

anttu

Täällä viime kesänä marjanpoimija löysi omituisia puskia, ja suraavaksi paikallisessa lehdessä olikin kuva, jossa virkavalta seisoskeli kyseisellä "viljelyksellä" päätään raapien. :)

tonttu

Onnistuin chiliä kätköilemään itseltäni viime vuonna. Oli alkukeväästä aivan kaikki chili loppu ja vieroitusoireet sen mukaiset. Arvakkaas mitkä riemunkiljahdukset pääsi, kun pakastimen siivouksen yhteydessä pohjalta löytyi iso säilykerasia tuoreena pakastettuja nagoja :-) Eli kannattaa spessuja jemmata itteltäänkin, joskus saattaa yllättyä.

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: anttu - tammikuu 12, 2011, 09:57:21 ap
Täällä viime kesänä marjanpoimija löysi omituisia puskia, ja suraavaksi paikallisessa lehdessä olikin kuva, jossa virkavalta seisoskeli kyseisellä "viljelyksellä" päätään raapien. :)

Tätä mäkin kelasin het alkuun!
Vielä saatais kunnolla virkavaltakin sekaisin, kun laitettas sinne yks Bluesmanin mutanttipuska!!! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

chili123

Pakko käydä kesällä heittää muutama chili suositun lenkkipolun varteen ja kattoo tajuuko kukaa sitä  ;D

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - tammikuu 12, 2011, 21:00:04 ip
Lainaus käyttäjältä: anttu - tammikuu 12, 2011, 09:57:21 ap

Tätä mäkin kelasin het alkuun!
Vielä saatais kunnolla virkavaltakin sekaisin, kun laitettas sinne yks Bluesmanin mutanttipuska!!! ;D

Katotaan jos saan itämään mutanttia, sithän siitä vois jonkun näytteen viedäkin!  ::)

koshui

Vierasperäisten lajikkeiden vieminen luontoon onkin nerokas idea.

Lainaus käyttäjältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19961096Kasvilajia, jolla ei ole Suomessa pysyvää luonnonvaraista kantaa, ei saa istuttaa tai kylvää pihapiirin, pellon tai rakennetun taikka muutoin erityiseen käyttöön otetun alueen ulkopuolelle eikä luonnonvesistöihin, jos on aihetta epäillä, että siitä voi syntyä pysyvä kanta.

Eipä ne taida tulla toimeen ellei se Aji Perkele osu sitten kohdalle  :-\

Peedrox

Täytyy myöntää että ei ekana tullut mieleen kaivaa finlexiä tämän asian tiimoilta :). Onneksi joku hoiti senkin puolen. Mun mielestä rajoille pitäisi tasaisin välein perustaa vartijoita jotka ampuvat kaikki yli lentävät linnut, ei niistä perkeleistä tiedä mitä mutantteja kantavat meidän viljaville vainioille kasvamaan!

Tosin ei taida olla kovinkaan kummoinen riski että "on aihetta epäillä, että siitä voi syntyä pysyvä kanta", mutta kyllä ollaan taas kertaalleen niin Suomessa...

Minbaari

^
<sarkasmi>Rajat kiinni ja pimeään tupaan perunamuussia ja silakoita syömään! Ja ei pilata sitä ruokaa chilillä!!<sarkasmi>

::)

zipa

Lainaus käyttäjältä: Peedrox - tammikuu 12, 2011, 23:38:30 ip
Täytyy myöntää että ei ekana tullut mieleen kaivaa finlexiä tämän asian tiimoilta :). Onneksi joku hoiti senkin puolen. Mun mielestä rajoille pitäisi tasaisin välein perustaa vartijoita jotka ampuvat kaikki yli lentävät linnut, ei niistä perkeleistä tiedä mitä mutantteja kantavat meidän viljaville vainioille kasvamaan!

Tosin ei taida olla kovinkaan kummoinen riski että "on aihetta epäillä, että siitä voi syntyä pysyvä kanta", mutta kyllä ollaan taas kertaalleen niin Suomessa...

Joku neropatti ei noudattanut tätä pykälää, ja siitä kiitoksena saamme "nauttia" villinä rehottavista jättiputkista jotka tukahduttavat alkuperäisen kasvillisuuden ja ovat ihmisille, jos ei nyt vaarallisia, niin ainakin harmillisia.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=86885

Peedrox

Nojoo, eihän kaikki tulokaslajit suinkaan ole toivottavia... Ne tosin leviävät myös ilman ihmisen avustusta joskin useimmat taitaa olla näitä "puutarhasta karanneita". En kuitenkaan edelleenkään laske chiliä tähän ryhmään.