heinäkuu 01, 2024, 07:02:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hazzen ensimmäinen kausi

Aloittaja Hazze, tammikuu 18, 2011, 23:44:11 ip

« edellinen - seuraava »

Nizo

Ei paha. Onnea vaan ekasta sadosta!

Hazze

Ensimmäinen säilöntä harjoittelu meni ihan hyvin, chilejä vaan oli liian vähän tai purkkeja liian monta ;D


Hazze


Hazze

Optimistina ostin pienen myllyn  ;D



seuraavaksi pitää hankkia hyötykasvikuivain.  ;D

Hazze

Kiitos vinkistä mut kyllä mä tyydyn markettien kuivaimiin tällä määrällä kuivattavia.

Hazze


Tiemuh

Pitänee sanoa kun asia ei ole vielä ollut puheena että vesijuuret ja multajuuret ovat erilaisia ja aika kehnosti toimivat joutuessaan väärään ympäristöön. Tahtoo tarkoittaa sitä että vesiviljelystä turpeeseen siirretyt juuret eivät pysty imemään kostautta ja ravinteita juuri ollenkaan. Siinä siis ainakin osasyy miksi melkein kaikki lohikäärmepippuri rehusi nuokkuivat tuolloin ulos siirtämis vaiheessa. Jos kasvualustan vaihtaa niin kasvin täytyy kasvattaa uusia juuria ja ajan kanssa se siittä tokenee. Uskoisin kuitenkin että tälläinen kavualustan vaihtaminen hidastuttaa kasvua ja saduntuottoa melkoisesti, viikkoja tai jopa kuukausia. Yhdistettynä vielä melkoiseen olosuhdemuutokseen kun siirrytään turvallisista sisätiloista ja keinovalosta ulos ja armottomaan aurinkoon niin ongelmat ovat taatusti vastassa. Hienosti kasvit kuitenkin siitä selvinneet. Eipä tietenkään ole minkää alan asiantuntija ja väärä salkkukin on mukana ;) joten voinen olla väärässäkin.
Hieno päiväkirja muuten. Toivottavasti aktivoidut taas kirjottelemaan enempi kun kesä alkaa väistymään.

Hazze


kuivuri tuli netanttilasta 39,95 € (64,95 €)


näkymä toisen kerroksen makuuhuoneen ikkunasta, siinä ne chilit on suorissa riveissä :P


ja että nurmikon saa pidettyä aisoissa chilejä siirtelemättä piti hankkia tämmöinen trimmeri, ruohonleikkuri tulee ens viikolla :D

nakamorri

Onko tuossa kuivurissa mitään rasvankeräysastiaa pohjalla?
Ostin itse samannäköisen mutta erimerkkisen kuivurin mutta siinä ei ainakaan ollut mitään
astiaa pohjalla mutta kehotettiin käyttämään lihan kuivatuksessa sellaista mutta eihän sinne alle
oikeen saa mitään kippoa soviteltua  :)

Hazze

elokuu 13, 2011, 12:52:42 ip #169 Viimeisin muokkaus: elokuu 13, 2011, 12:55:02 ip käyttäjältä Hazze

Tuossa on tuommoinen muovikiekko valumisalustana joka sijoitetaan alimman ritilän päälle!



ja itse laitteessa on tuommoinen pieni kynnys ettei nesteet valu suoraan leitteen sisälle.


Taas oli lihapaistomittarille käyttöä kun laitetta testatessa sai mitattua lämpöjä laitteen alemmiltakin tasoilta  ;D

coco

Millasia lämpötiloja mittari näytti? Monet on tehny tuollaiseen kuivuriin jälkee päin lämpötilan säädön.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: coco - elokuu 13, 2011, 14:31:26 ip
Millasia lämpötiloja mittari näytti? Monet on tehny tuollaiseen kuivuriin jälkee päin lämpötilan säädön.


Siinähän se kuvassa ainakin näyttää 24 C:tä.  :) Vähän vilpoisen oloinen kyllä...

coco

Kyllä kai jos pistoke ei ole seinässäkään! Tarkoitin sitä että millaisia lämpöjä siinä käytössä tuli vastaan.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: coco - elokuu 13, 2011, 15:05:47 ip
Kyllä kai jos pistoke ei ole seinässäkään! Tarkoitin sitä että millaisia lämpöjä siinä käytössä tuli vastaan.


Kappas, enpä huomannut  ;D

Hazze

En ole vielä käyttänyt aparaattia kuin kokeeksi. Alimmalla tasolla keskellä lämpö oli +52C kun tasot oli kaikki paikoilla ja säädetty korkealla sekä tuuletusaukko ylhäällä auki.
En tuota ihan heti täyteen saa kuivattavia niin että minun käytössä tila tai kuivattavien määrä ei ole ongelma.

ihis81

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 13, 2011, 15:27:14 ip
Lainaus käyttäjältä: coco - elokuu 13, 2011, 15:05:47 ip
Kyllä kai jos pistoke ei ole seinässäkään! Tarkoitin sitä että millaisia lämpöjä siinä käytössä tuli vastaan.


Kappas, enpä huomannut  ;D



Hhahhahaha ja kuitenkin kuivattelit töpseli irti ja ihmettelit kun kestää ja kestää ja kestäää kuivua :D ;)

"ai tää toimii verkkovirralla"  :o

hihiihih :D ;) Leikki leikkinä....

Eikös näihin kuivureihin ollut joku askarrellut portaattomasti toimivan lämpötilan säädön?
Jostain olin joskus lukevinani, että tää kuivurin lämpötila nousee turhan korkeaksi, kun kuivuri on ladattu suht täyteen...

Voisikos tuohon yksinkertaisesti laittaa tuulettimen imemään ilmaa tohon laitteen päälle... enemmän ilmavirtausta, vähemmän lämpöä...? ::)
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Chilivaari

Ei tuon kanssa chilit kypsy, eikä sienetkään. Jos sellaista on tapahtunut, laitteessa on vikaa.

Kuivumisaikaan (ja ilmeisesti lämpötilaan, en ole mitannut) vaikuttaa oleellisesti ulkopuolinen lämpötila. Minulla tuo on parvekkeella. Joistakin chileistä tulee niin voimakas tuoksu, että ei se sisällä menisikään ilman liesituuletinta tms. Syksyn tullen kuivausajat pitenevät tuntuvasti.

Hyvä vehje.

Saigon

Minä kun mittailin lämpötiloja niin sain parin tunnin testikäytön jälkeen puhallusilman lämpötilaksi yli 70°C (yli käytössä olleen mittarin asteikon) ja sisätilan yläosan lämpötilaksi noin 65°C. Tästä voisi päätellä, että sisälämpötila tuosta vielä nousisi jos tuota olisi pitänyt pidempään päällä. Muistaakseni joku oli mitannut tästä laitteesta muutaman tunnin käytön jälkeen jopa 85°C lämpötiloja. Omassa testissäni laite oli kokeilun aikana tyhjillään sisätiloissa, jossa lämpötila siinä 26°C paikkeilla. Nyt tuon termostaatin rakennettuani lämpötila pysyy keskiasetuksella 45°C:ssa parin asteen heitoilla molempiin suuntiin.
Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

JaloPena

Olipas halpa kuivuri! :o

Itse olen käyttänyt 20 vuotta Evermatia menestyksellisesti eikä tähän mennessä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Parin millin silmäkoolla olevat metalliritilät pidättävät jopa suurimman osan kuivuvien chilien siemenistä. Ehdottomasti huonoin puoli laitteessa on hinta, joka tätä nykyä lienee kahden ja puolen sadan huitteissa.

Juuri nytkin on yksi neliritiläinen satsi kuivumassa. Hukkalämmön "talteenoton", pikemminkin hyväksikäytön, olen järjestänyt siten, että kuivaamme saunassa pyykkiä silloin kun kuivuri on päällä. Vaatteet kuivuvat nopeasti hyvin kosteallakin kelillä eikä vaatteisiin jää mitään ylimääräisiä hajuja.  :)

Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

coco

Tuo vaikuttais laadukkaalta kuivurilta! Mitä eri sääntöjä tossa on? Kunnon hyöty käyttöä vaate kuivauksessa! ;D