tammikuu 04, 2025, 23:35:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kien ja Devon plantaasi 2011

Aloittaja kieblack, helmikuu 08, 2011, 21:17:31 ip

« edellinen - seuraava »

kieblack

No lämpöähän tuolla ei paljoa ole, kutakuinkin 23'c tietämillä. Se seilaa yöllä alemmas ja on normaalisti 20-25'c välissä päivittäin. Devo tuossa on hätäillyt jo siirrosta lähtien, että siellä on liian kylmä. Mutta olettaisin, että jos nyt liian kylmä olisi, niin olilsi muitakin ongelmia. Ja ainakin moni muu (esim. noi Nattalyt) on todella mukavasti kasvaneet ja tehneet huikean isoja lehtiä kokoonsa nähden.
Meillä ei ole mitään kikkakolmosta tuohon lämmön nostamiseen eikä aleta ainakaan mitään ylimääräistä hankkimaankaan, veikkaisin. Kuitenkin ollaan kokoajan kesään menossa, joten eiköhän ne lämmöt siitä ala nousta hiljakseen.
Se juurien tekeminen vois olla kyllä yksi syy. Nimittäin se biquinho, jolta jo hatun otin pois, on siinä bonsairuukussa. Eli koolleen hyvin laajassa ruukussa. Samaten kuin muutkin, joilla on vielä siemen päässä, ovat aika suurissa ruukuissa. Mutta toisaalta taas, muut näyttää niissä isoissakin ruukuissa hyvin kasvaneilta.
Mä otin muutamalta itse hatun pois ja yhdellä lähti palat kärjistä. Hyvin näyttää silti toipuvan, joten jos noita muitakin uskaltaisi vähän "hätistellä".

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: kieblack - maaliskuu 15, 2011, 19:09:08 ip
No lämpöähän tuolla ei paljoa ole, kutakuinkin 23'c tietämillä. Se seilaa yöllä alemmas ja on normaalisti 20-25'c välissä päivittäin. Devo tuossa on hätäillyt jo siirrosta lähtien, että siellä on liian kylmä. Mutta olettaisin, että jos nyt liian kylmä olisi, niin olilsi muitakin ongelmia. Ja ainakin moni muu (esim. noi Nattalyt) on todella mukavasti kasvaneet ja tehneet huikean isoja lehtiä kokoonsa nähden.
Meillä ei ole mitään kikkakolmosta tuohon lämmön nostamiseen eikä aleta ainakaan mitään ylimääräistä hankkimaankaan, veikkaisin. Kuitenkin ollaan kokoajan kesään menossa, joten eiköhän ne lämmöt siitä ala nousta hiljakseen.
Se juurien tekeminen vois olla kyllä yksi syy. Nimittäin se biquinho, jolta jo hatun otin pois, on siinä bonsairuukussa. Eli koolleen hyvin laajassa ruukussa. Samaten kuin muutkin, joilla on vielä siemen päässä, ovat aika suurissa ruukuissa. Mutta toisaalta taas, muut näyttää niissä isoissakin ruukuissa hyvin kasvaneilta.
Mä otin muutamalta itse hatun pois ja yhdellä lähti palat kärjistä. Hyvin näyttää silti toipuvan, joten jos noita muitakin uskaltaisi vähän "hätistellä".

Jees..eipä niitä varmaan enää tähän vuoden aikaan kannata itse ruveta nostamaan, lämpöjä siis. Ainakaan millään isoilla hankinnoilla. Kohta sitä lämpöä riittää taas niin, että saa valittaa kun on liian kuuma...minähän en tosin koskaan kuumuudesta valita!  ;D
Eihän ne kypäräpäät varmaan kyllä mihinkään kasva, vaikka oliskin lämmin...ne vaan jumittaa, kunnes pääsevät kuorista eroon ja pääsevät nauttimaan valosta. Mullakin välillä kärjistä palat lähteny kun on joutunu väkivalloin kypärän irrottamaan...nytkin on yksi Aribibi Gusano jolla ei ole kuin puolikas sirkkalehti jäljellä, mutta kyllä se siitä...uskoisin..  ;D

kieblack

Ohoh, siitäpä onkin aikaa kun viimeksi olen päivittänyt kuvia. Joten tässäpä niitä tulee. Suurimmalla osalla kasvamassa jo kolmas lehtipari :)
Mysteerichili, jonka hätäpäissäni laitoin pulloon asumaan, oli saanut kaverikseen toisen. Mukavasti lähtivät kasvamaan ja pari iltaa sitten huomasin vielä kolmannen pullon reunassa, sekin melkein mullan alla. Nyt on kaksi niistä siirretty samaan ruukkuun ja viimeinen asustelee pullossa yksin. Tuli tuossa muutama reppana jo karsittuakin. De Arbol pääsi vihdoin ja viimein pois lämpöisestä lampun alle. Saa nähdä, jääkö se kökkimään lakki päässä vai meinaako se tehdäkin jotain.
Musta tuntuu, että meillä on kesällä enää vain Championia ja Nattalya  ;D

Laitetaas ekaksi noi pari Nattalya *ylpeydenaihe*  8)

Amppelissa oleva Lemoni

Ja toinen

Biquinhot

Silmäterä :) hungarian Hot Cherry

Habanero puski toisen kaverin kivien alta

Cayenne

Champion

Ja se hassu Cherqui

En tiedä, tekeekö se toisistakin lehdistä kolmoset :D Yritin kovasti katsoa, että onko nyt kyseessä nyt kolmas lehtipari vai se toinen, josta siitäkin tehnyt kolmannet.

Mr_Green_

Terveen näköisiä...mutta kovin hujoppeja, ainaki ne pienemmät. Suosittelisin istuttamaan ne paljon syvempään, jotta saadaan tukevia taimia.

kieblack

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 22, 2011, 11:25:30 apSuosittelisin istuttamaan ne paljon syvempään, jotta saadaan tukevia taimia.

Vaikea tunkea kun ei syvemmälle mahdu  ;) Toi Lemon droppi saa olla hujoppi, koska edelleen on amppelissa.

mascalzone

maaliskuu 24, 2011, 14:49:02 ip #45 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 24, 2011, 14:53:17 ip käyttäjältä mascalzone
Congrats to the plants. I'm a bit long, I think you have to turn down the lights a little. Greetings
Domenico

Excuse me, are new to the forum, I would like to introduce myself but I can not find the right section.

kieblack

maaliskuu 24, 2011, 17:52:00 ip #46 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 24, 2011, 17:54:59 ip käyttäjältä kieblack
Lights are pretty near the plants. We have two bulbs for one shelf and their (lamps) places are changed every day so all can get light enough (hopefully). Good thing with those smaller lamps is that you can easily change the place, height and the angle of the light :)
To other chili we have fluorescent lamp. It's pretty hard to adjust that because there are plants that are different size. That's why we need to organize plants on this weekend. E.g Cayenne it almost attached to lamp :P

Btw, I haven't found that section either  8) Seems that some has introduced themselfs here (in english) http://chilifoorumi.fi/index.php?board=12.0
Devo should write these kind of things. My english is not that good ;D

kieblack

:o Lisää yllätyksiä
Äsken kävin hoitamassa chilisiä niin huomasin tunkeilijan HHCherryn ruukussa. Ei ollut ötökkä vaan viisisenttinen taimi! Mä en ymmärrä, mä olen mun mielestä kylvänyt yhden ainoan cherryn siemenen. Enkä mä ole sitä muka aiemmin huomannut... Se oli varmaan tullut todella syvältä, kun sillä oli oikein pitkä juuri. Erotin sen omaan ruukkuun äsken, kun en halua riskeerata tuota "alkuperäistä" HHCtä. Näkeepä sitten, mikä siitä kasvaa. Ei ole tosiaan ainut taimiyllätys meillä  ;D

Muutoin kaikki näyttää olevan hyvin "auringon" alla. Yhden Lemonin olin heittämässä pois, tai ollut heittämässä sitä jo viikon, mutta taas annoin armonaikaa. Vaihdoin sen kokeilumullan turpeeseen, katsotaan nyt, jaksaako kasvaa. Juuret sillä oli ainakin onnettomat. Mä hätäilin, ettei meillä ole kohta yhtäkään Lemonia, mutta onhan noita nyt sitten kuitenkin. Kaksi lemonia näyttää kasvavan samaa matkaa vierekkäin. Samaten kaksi Championia tulevat toimeen keskenään samassa purkissa. Oikein mukavan kokoisia alkuja, paljon suurempia kuin nämä ikkunalla olleet Lemonit.

Cayenne yllättää joka kerta, kun sitä käy katsomassa. Se venyy huimaa vauhtia ja tekee lehtiä jo sirkkaparin "kainaloista". Sitä on veikattu ensimmäiseksi kukkijaksi, hyvänä kakkosena varmaan sitten noi Nattalyt.

De Arbol ei malttanut luopua hatustaan ja se kuivahti sitten sen kanssa. Harmi, mutta onhan noita kasveja tossa ihan riittämiin muutenkin :) Täytyy jaksaa listata kasveja vaikka viikonloppuna ja tehdä hissukseen sitä listaa, että mitkä joutaa jakoon, jos nyt jollekkin edes kelpaa.

kieblack

Eilen illalla tehtiin pientä karsintaa ja viidestä taimesta maltetaan luopua, ainakin näin alkuunsa :) Jopa yhden lemonin saa kuulemma antaa parempaan kotiin, meillä on noita kuitenkin tulossa jo useampi.
Ko. ketjun löytää täältä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9460.msg144521#msg144521
Eli Aji cristal, Nattaly, Champion, Aji benito ja Lemon drop :) Saapi tulla hakemaan, jos jotain kiinnostaa.

kieblack

Äh. Nyt vasta hoksasin, että reissun takia chilit jää ilman valoa viikonlopuksi. Toivottavasti eivät sentään kuole sillä aikaa. Ainakin ilman vettä pärjäävät, mutta toivottavasti ikkunasta tulee edes hivenen valoa.

kieblack

Huh ensimmäiset latvottu. Kyllä oli hankala ottaa sakset käteen ja malttaa leikata. Toisesta pitkästä Aji benitosta lähti pää, toinen jäi vielä odottamaan. Samaten Championeilta ja kahdelta Lemon dropilta lähti latvat.

Ylimääräisistä taimista aletaan päästä eroon, niin tulikin sitten kolme lisää  ;D Nyt on kaksi Dorset Nagaa ja yksi Apache, joka välttämättä ei meille jää. Katsotaan nyt, miten on tilaa. Kiitos TSO kauniista chileistä :) Huomaa mikä ero on ESLien ja Natikoiden alla kasvaneissa chileissä :)

Kohta joudutaan istuttaa tuo Cayenne suurempaan ruukkuun. Se on kyllä jo melkoisen korkea, uusia lehtiä pukannut kivasti kainaloista ja latvasta on tulossa useampi :)

tso

Jep jep.. mietin että olisinko tuonut vielä muutaman tomaatin teille ihmeteltäväksi, mutta jätetään se siihen kun lämpöä alkaa olemaan (noita taimia on joku reilut 25 tällä hetkellä, enkä itse tarvi kuin ehkä kymmenen).

Hienoo settiä teillä on kyllä tulossa!! Asiallista toimintaa tosiaan :)

kieblack

Voi kiitos (täältä puuttuu punastuva hymiö!). Mä ensin mietin, että kehtaakohan tiekäläistä pyytää peremmälle, kun jotenkin on itse aina omia kasvatusjuttuja kohtaan niin kriittinen.

Kiitos nam! Mulla on nimittäin tomaatti etsinnässä, tyhmä minä kun chilien kanssa tuli touhattua niin unohtui niiden idättäminen tyystin  8) Saat sä sitten meiltä kesällä perunoita, jos ei sulla ole omaa maata.

kieblack

Chilit pääsi eilen ulos hetkeksi ja nyt ne on taas tuolla ulkona. Mittari näyttää varjossa +18, kohta alkaa paistaa aurinko chileillekkin.
Meiltä löytyi eilen myös ensimmäinen tuholainen. Tai ainakin se näytti ihan ansarijauhiaiselta. Ei ollut kuin yksi ja se oli Cherquin lehden alapinnalla. Kaikki muut tarkistin niin huolellisesti kuin paljaalla silmällä voi. Ei ollut muita tuholaisia, pientä napostelua oli toi ansari näköjään ehtinyt tehdä. Toivottavasti ei tule muita..

Devourer

Täytynee tänään kuvailla plantaasi kun ovat venyneet.

kieblack

^Mä kuvasin aamulla tuon Apachen, joka oli saanut aikaiseksi kukan :) Se nyt sitten jäänee tähän, oletettavasti ihan vaan bonsaiksi. Katsotaan nyt, miltä se maistuu..
Puolet chileistä on olleet ulkona nyt joka päivä, säästä riippuen muutamasta tunnista koko päivään. Cherqui ja Cayenne pukkaa nuppua, saa nähdä, koska aukeavat. Huima kasvupyrähdys on kyllä ollut kaikilla ja Cherqui näyttää vaativan tukea. Aji benito on kasvattanut tyylikkäästi uusia lehtiä "kainaloista", saa nähdä miten tiheä puska siitä vielä tulee :)
Mulla meni tuon kasvimaan tekemiseen niin paljon aikaa, että täytyy sitten yrittää huomenna kuvata vaikka ulkosalla, niin on valokin parempi.

kieblack

Noniin, tässä niitä nyt sitten tulee. Suonette anteeksi auringon, joka muka jo tuolta ikkunasta paistelee. Ei ole oikein muuta paikkaa, missä näitä kuvata.
Ekassa satsissa kaikki ne, jotka ovat jääneet sisälle.
Aloitetaan alarivistä, alle 30cm

Takarivi vasemmalta oikealle: Aji cristal, 2x Nattaly, Dorset Naga, eturivillä vasemmalta: mysteerit, Biquinho, Apache, Lemon drop ja Dorset Naga.

Aji cristal

Uusin tulokas Apache aloitti heti kukkimisen

Biquinho, johon olen oikein tyytyväinen

Nattaly, joiden kanssa on taisteltu

Mysteerit kasvaa rinta rinnan

Ja Apachen kanssa tullut Dorset Naga

Sitten ylärivi, yli 30cm

kasvaa-eikasva-kasvaa-Habanero

Hungarian Hot Cherry

Aji Benito

Champion

ja toinen Aji Benito

Myös kultaköynnökset viihtyvät tuolla, saavat mukavasti valoa ja ovat kovasti kiirehtimässä alaspäin

coco

Hyvän näköisiä kasveja! Ite kyllä latvoisin jokaisen.. riippuu tietty millaisen puskan haluaa!  8)

kieblack

toukokuu 01, 2011, 11:59:13 ap #58 Viimeisin muokkaus: toukokuu 01, 2011, 13:33:58 ip käyttäjältä kieblack
Kiitos! Juu, noista onkin melkein kaikki latvottu ennen kuvan ottamista, pienimpiä taimia ei ole latvottu vielä. Ihmeen hyvin noi näyttää pysyvän pystyssä, vaikka ovatkin hieman pitkiä. Mulla silloin vuosia sitten oli muutama chili ja niille oli pakko antaa tukea jo 30 senttisinä. Ainut joka noista nyt näyttää tarvitsevan tukea, on toi iso ulkona oleva Cherqui. Tarkoitus on nyt laittaa se isompaan altakasteluruukkuun. Katsoo, josko sen saisi niin syvälle istutettua, että pysyy itse pystyssä.

Mä kyllä niin tykkään tuosta Biquinhosta. Se on kasvanut niin tuuheaksi ja pysynyt matalana :) Tänään oli aamulla taas yllätys, kun Cherqui oli avannut kukkansa. Apassissa on hirveästi nuppuja, vaikka se noin pieni onkin. Saa nähdä, mitä niistä tulee :)

M;kko

Mukavan näköistä settiä! Sellainen pikku huomio, että jos tuo 'Habanero' on Aji Habanero, niin pelkäksi habaksi kutsuminen on hieman harhaanjohtavaa, kun lajikin muuttuu...