tammikuu 10, 2025, 11:26:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Täydellinen kasvihuone

Aloittaja ingeniero, helmikuu 16, 2011, 22:21:13 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Jos kerran kasvukauden pituudella ei väliä, niin ei ehkä kannata laitella mitään huolella. Siinähän se kasvihuoneen idea juuri on, kasvukauden pidentäminen. Kesällä kaikki kasvaa ulkonakin tai minkä tahansa muoviviritelmän alla.
Niin mieki sen aattelin..... :). Pääasia ettei ole muoviseinä.

Huru-ukko

tammikuu 11, 2012, 11:05:52 ap #81 Viimeisin muokkaus: tammikuu 11, 2012, 11:11:47 ap käyttäjältä Huru-ukko
Eli missä kohtaa sinä petyit odotuksissa ?. On se minulle selvää, että tuolla on pienempi eristävyys ja rakenteenakaan se ei ole kantavaa. Runko tarvitaan sitä varten, mutta niin kaikkiin....
Kopioin itseäni tuolta ed.sivulta...Ymmärrän kyllä tuon ketutuksen jos olet rakentanut kuormalle riittämättömän rungon. Se on melkein sama kuinka paksua kennolevyä käyttää, runko kuuluu olla se, joka ottaa kuorman vastaan. Eikä näissä pohjolan oloissa ole muuta kuin lumikuormaa, ja tietysti myrskyt toinen, johon joutuu varautumaan.
Kasvihuone vaatii rungokseen melkein saman kuin vastaavankokoinen autotalli tai varasto.

Tuon kattoon ajattelemani PVC aaltolevyn yksi valintakriteeri on juuri tuo että lumi ei pysy katolla. Jos katto materiaaliksi  laitetaan kennolevy, niin lappeen kulmaan, missä seinä ja katon lape kohtaa, tulee painetta ellei kennolevyä viedä seinäelementin ohi ja ruuvata suoraan levystä läpi seinän yläpalkkiin.
Kennolevystä katto vaatii myös enemmän ruodepuita, koska varmasti se on "vetelämpää" kuin aaltolevy.

Siis nämä syyt on minu tarpeistani lähtöisin, ja joka haluaa laatua niin kyllä siihen kannattaa satsata. Jos rakennat kovalla työllä ja vaivalla jotain, etkä olekkaan tyytyväinen siihen, niin varmasti se harrmittaa.
Älkää tehkö kuin minä teen, vaan tehkää oikein.
Ja jos oma taito ei riitä palkatkaa ammattimies.
Jos loukkasin jotain, pyydän anteeksi, :) mutta kirjaintakaan en muuta, ellei se ole kirjoitusvirhe......höhö

Ei takerruta tähän  :)

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 11, 2012, 11:05:52 ap
Eli missä kohtaa sinä petyit odotuksissa ?. On se minulle selvää, että tuolla on pienempi eristävyys ja rakenteenakaan se ei ole kantavaa. Runko tarvitaan sitä varten, mutta niin kaikkiin....
Kopioin itseäni tuolta ed.sivulta...Ymmärrän kyllä tuon ketutuksen jos olet rakentanut kuormalle riittämättömän rungon. Se on melkein sama kuinka paksua kennolevyä käyttää, runko kuuluu olla se, joka ottaa kuorman vastaan. Eikä näissä pohjolan oloissa ole muuta kuin lumikuormaa, ja tietysti myrskyt toinen, johon joutuu varautumaan.
Kasvihuone vaatii rungokseen melkein saman kuin vastaavankokoinen autotalli tai varasto.

Tuon kattoon ajattelemani PVC aaltolevyn yksi valintakriteeri on juuri tuo että lumi ei pysy katolla. Jos katto materiaaliksi  laitetaan kennolevy, niin lappeen kulmaan, missä seinä ja katon lape kohtaa, tulee painetta ellei kennolevyä viedä seinäelementin ohi ja ruuvata suoraan levystä läpi seinän yläpalkkiin.
Kennolevystä katto vaatii myös enemmän ruodepuita, koska varmasti se on "vetelämpää" kuin aaltolevy.

Siis nämä syyt on minu tarpeistani lähtöisin, ja joka haluaa laatua niin kyllä siihen kannattaa satsata. Jos rakennat kovalla työllä ja vaivalla jotain, etkä olekkaan tyytyväinen siihen, niin varmasti se harrmittaa.
Älkää tehkö kuin minä teen, vaan tehkää oikein.
Ja jos oma taito ei riitä palkatkaa ammattimies.
Jos loukkasin jotain, pyydän anteeksi, :) mutta kirjaintakaan en muuta, ellei se ole kirjoitusvirhe......höhö

Ei takerruta tähän  :)

Kerrotko näin rakennusinsinöörille, että miten kasvihuoneen runko eroaa autotallin rungosta kuormien osalta? Samat kuormat sinne rungolle kertyy ja jos kasvihuoneet tehtäisiin samalla varmistuksella kuin autotallitkin, olisivat kasvihuoneiden rungot samanlaisia. Kyse on ihmisen riskinotosta, ei ole niin väliksi jos kasvihuone romahtaa mut autotalli mesen päällä ottaisi päähän hieman eri tavalla ;D

Eli takerruin viestisi suurella huomiolla olevaan kohtaan, joka ei perustu yhtään mihinkään järkiasiaan. Pahoittelut :P

Huru-ukko

En ymmärrä pahoitteluasi, koska en itse rakentaisi mitään mikä "ei siltikään pysy talvisin muodossaan vaan taipuu kuormasta tukien väliin mutkalle".  Rakennusinsinöörikö se sinun kasvihuoneesi suunnitteli, kun sen vedit tähän  ;)?.
Se melkein saman erotin siihen, ettei kukaan pikkusielu siihen tarttuisi.
Mitä järkeä on rakentaa, jos sitä että kestääkö se, saa jännittää joka talvi. Lottoa mieluummin, saat jaäänitystä elämään sieltä.

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 11, 2012, 13:07:30 ip
En ymmärrä pahoitteluasi, koska en itse rakentaisi mitään mikä "ei siltikään pysy talvisin muodossaan vaan taipuu kuormasta tukien väliin mutkalle".  Rakennusinsinöörikö se sinun kasvihuoneesi suunnitteli, kun sen vedit tähän  ;)?.
Se melkein saman erotin siihen, ettei kukaan pikkusielu siihen tarttuisi.
Mitä järkeä on rakentaa, jos sitä että kestääkö se, saa jännittää joka talvi. Lottoa mieluummin, saat jaäänitystä elämään sieltä.

Tietysti pahoittelen, koska itse ilmoitit "ei takerruta tähän" ja takerruin silti..
Sinähän juuri ilmoitit ettei kasvihuonetta tarvitse tehdä kuin autotallia, vaan ainoastaan melkein. Minun mielestä tuolle "melkein" ei ole järkiperustetta, vaan laatuun pyrkivä tekisi sen jopa paremmin kuin autotallin jos vain keksii miten ratkaista rakentaessa kohdattavat ongelmakohdat.

Ei minulla ole kestävyysongelmia kasvihuoneeni rungon kanssa, vaan kokemus 4mm kennolevyn taipumisherkkyydestä. Se (runko) on hyvin kestänyt myrskytuulet, kun puita kaatuu ympäriltä ja kevätlumet katolla +60cm, sekä kävelyn siellä.
Jos katon tekisi kuin autotalliin, siihen tulisi ruodelaudoitus 100x28mm laudasta pienellä jaolla. Mutta kasvihuoneeseeni haluaa valoakin, joten 50% peitto ruoteilla kattoalasta on epämielyttävä tapa toteuttaa laadukasta rakentamista. Tästä tullaankin siihen miksi teen kasvihuoneeni "huonommin", kuin autotallin.
Joko nyt ymmärrät miksi en suosittele 4mm kennolevyä?
- Se on lerppu ja jos haluat tukea riittävästi alle, tarkoittaa se automaattisesti useiden kymmenien prosenttien peittoa valolle. Tätä tuskin haluat kasvihuoneellesi?

Rakennusinsinööri suunnitteli rungon ja osti sikaa säkissä. Ei se ole rungon vika jos levy ei sovellu katemateriaaliksi kasvihuoneeseen.

CyberDog

Mä olen sitä mieltä pienellä rantakalatuntumalla että noi ohkasemmat kennolevyt on tarkoitettu hieman eteläisempien leveyspiirien tarpeisiin. Ei Suomen.

Huru-ukko

Eli kaikkiko muovistakin tehdyt kasvarit kuuluis kiikuttaa vaikka Epsanjaan  ;).

ingeniero

Kyllähän noita on useita valmispakettien alumiinirunkoja hajonnut pakkasilla kuormiin ja ohuet kennomuovit edelleen vain taipuvat, eivät hajoa. Se on niin sitkeää tavaraa, että alkaa ensin vain kiinnitysruuvien kohdalta venyä jos ei muualta enää anna myöten.
Ei taitaisi saada taivuttelemalla poikki kukaan edes tahallaan?

Huru-ukko

Itsellä ei siitä ole kokemusta. Kaikenkaikkiaan tämä oli ainakin mielenkiintoinen kaskustelu, joka valotti kyllä asioita toiseenkin suuntaan. Onneksi kevääseen on aikaa, saa harkita rauhassa, vieläkö vanhalla plastikkakopilla mennään, vai tehdäänkö uusi.

Lehmann

Tarkoitus olisi ryhtyä rakentamaan elämäni ensimmäistä kasvihuonetta ensi kesänä. Ajattelin tehdä kaiken niin hyvin kuin vain pystyn, mitään kiirettä ei ole tarkoitus pitää, vaan tavoitteena on pikkasen parempi vaikka vähän myöhemmin. Koko 300 x 420 ja korkeutta riittävästi.

Antura valamalla, perustan korotus 100 x 590 kevytsoraharkoista ( 2 - 4 kerrosta). Puurunko. Lasiseinät vanhoista purkuikkunoista.

Katoksi olen ajatellut valokatetta, mutta niistä olen lukenut paljon negatiivistä. Täytynee olla tarkka sen valinnassa.

Muutama vuosi sitten otin talteen hyväkuntoisen saunan oven, jolle nyt löytyy hyötykäyttöä.

Jos kenellä on hyvä kanava tiedossa miten hankkia purkuikkunoita Turun seudulla, niin kertokaa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Lehmann - tammikuu 13, 2012, 19:00:19 ip
Antura valamalla, perustan korotus 100 x 590 kevytsoraharkoista ( 2 - 4 kerrosta). Puurunko. Lasiseinät vanhoista purkuikkunoista.

Kun joka tapauksessa käytä betonia, tee samantien betonilattia kunnon eristeillä ja keskelle lattiakaivo. Betonilattia ja lattiakaivo on puhtaanapidon kannalta täysin ylivoimainen kaikkeen muuhun verrattuna. Lattialämmitysmahdollisuutta kannattaa myös miettiä. Putket tai kaapelit on aika helppo laittaa eikä maksa mahdottomasti.

Lehmann

Tuo betonilattia ja siihen upotettava lattialämmitys olisi luksusta. Mutta tulisiko betonilattian olla koko kasvihuoneen levyinen vai voisiko ajatella, että keskelle valaisi esim 150 cm levyisen käytävän ja reunoille jäisi tilaa 2 x 75 cm maavaraista penkkiä varten.

tomppa,

tuolla rakenteella tehty kasvihuone vaatii lämmitykseltä paljon ja kulkemistilaa on oltava riittävästi. Paras joskaan halvin ratkaisu on lattialämmitys sähköllä.

Ja korkeutta saisi myös olla minun mielestäni noin 2.80 toki rahatilanteen mukaan mennään eteenpäin.

PP

Korkeutta saa tosiaan olla reilusti varsinkin, jos aiot kasvattaa baccatumeja. Mullassa ne kasvaa suhteellisen järjellisesti, mutta vesiviljelyssä kaksi metriä korkeutta ei ole mitään. Vaikket nyt ajattelisi vesiviljelyä, se tulee luultavasti joskus käyttöön, jos harrastus jatkuu pitkään.

papereeka88

Edellä olleeseen kennolevyn taipumiseen pitää itse sanoa sen verran,että omassa kasvihuoneessani,jossa on 6 mm kennolevyt en ole havainnut mitään pullistumia tai vääristymisiä.Mutta jokaisellehan pitäisi olla sanomattakin selvää,että jos luntaa alkaa olemaan valtavia määriä kasvihuoneen katolla eikä sitä käy sieltä pois ottamassa,niin jotakin tulee tapahtumaan (eiväthän paljon kestävämmistä rakenteista tehdyt asuntojen tai hallien katotkaan kestä kohtuuttomia lumi kuormia).Varsinkin viime talvena,mutta myös tänä talvena olen oman kasvihuoneen katolta lunta vetänyt pois.Oma kasvihuoneeni on 10m2 eikä omasta mielestä ole kovin suuri ponnistus kattoa putsata (tietenkin on helpompaa antaa lumen olla katolla ja toivoa josko se kestäisi kevääseen eli ns "laiskanmiehen" ratkaisu) ;)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

ingeniero

Kaksi asiaa vituttaa tässä maailmassa ja toinen niistä on lumenpudottajat mallia 2000-luku.
Helsingissä (1900) vuosisadan vaihteessa rakennetut kerrostalot sai olla lumenpudottajilta rauhassa 100v, kunnes kapitalistivaltion yrittäjäsukupolvi ymmärsi rahareiän. Ei muuta kuin ensin hakkaamaan kovalla rahalla katot pilalle ja nyhtämään talonyhtiöiltä hyvät rahat, seuraavaksi keväällä serkun firma tulee tekemään uuden katon.
Bisnes se on joka kannattaa. Kumma silti, että ne katot kestivät edelliset sukupolvet mukisematta. Nyt jokainen katto puhdistetaan lumesta ympäri Suomea, olkoon lunta erityisen paljon tai ei. Tullut samanlainen vakiokäytäntö kuin rännien puhdistamisesta, ainut vain et tämä "erikoisala", jonka tulee suorittamaan ulkopuoliset.

Niin, tuossa kävin omasta kasvarista lumet pudottelemassa. Ihan hyvin oli taas kertynyt valkoista jaskaa sinne.
Toivottavasti tässä nyt saisi jatkettua uuden kasvarin rungon tekemistä, siihen tulee jotain muuta tai sitten ainakin paksumpaa kennolevyä.

Pahat patoumat purettu tähän tältä viikonlopulta. Kireitä pakkaskelejä kaikille, nyt pilkille 8)

tomppa,

Vaikkakin ennen lumia ei ehkä niin tiuhaan pudotettu, on nykytaloissa laskettu katon kantavuus suunnilleen noin 180 Kg neliötä kohti.Minkä katto kestää varmasti..  laskin että viime talvena tämän talon katolla oli parhaimmillaan 50 senttiä lunta! se on aika paljon mutta se onneksi jakaantuu isolle pinta-alalle.  Talolla on pituutta 21 metriä ja leveyttä 8-9 metriin. Että kyllä se paino kerääntyy sinne katolle joka ei ole 45 asteen kulmassa vaan kulma on hyvin loiva.
Jos katolla on 60 senttiä lunta ja kelit ovat suojan puolella..tuo turvallinen kilomäärä on äkkiä saavutettu. Sitä ei ehkä ennen ymmärretty niin hyvin. Itse olen pudottanut jo kerran lumet taloni katolta ja lunta oli noin 45 senttiä.. siinä vierähti kaverin kanssa 3 tuntia..ja hauskinta oli kolata ne katolta pudottamat lumet pois pihasta..

kun lumi putoaa katolta alas,se painautuu tiiviiksi maata vasten ja näin ollen painaa vielä enemmän..b  :)  ja jos et kolaa lumia heti pois,ne jäätyvät siihen!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - tammikuu 28, 2012, 11:16:30 ap
kunnes kapitalistivaltion yrittäjäsukupolvi ymmärsi rahareiän.

Virolaiset?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

papereeka88

Täällä ei kyllä talon katolta olla koskaan lunta pudoteltu pois,mutta viime talvena autotallin katolla oli lunta kyllä sen verta messevästi,että laudalla päälimmäisiä lumia hiukan kevennettiin.Mutta mitä tulee lumen luomiseen kasvihuoneen katolta niin halvemmaksi tulee lumilapioida pois,kuin rakentaa uusi tai korjata seuraavana kesänä oman laiskuuden jäljet ;)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Jahvetti

Toissa talvena joutui kyllä talonkin katolta lunta pudottelemaan.
Jiirikohdissa lähemmäs metri lunta. Varmasti rakenne kestää, mutta varman päälle mennään mieluummin.

Kasvarin katto putsataan lumesta monta kertaa talvessa.
Helppo homma siihen verrattuna, että keväällä kuskataan vääntyneet alumiiniprofiilit ensin jaloista,
ennen kuin aletaan uutta pystyttämään.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013