tammikuu 09, 2025, 22:43:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 08, 2015, 13:15:48 ipKukaan ei ole selvittänyt poistetaanko lehtiä latvasta siihen ekaan terttuun, vaiko tyvestä  ???

Tyvestä laskien.
Olen lukenut, en itse todentanut, että tertun kasvuun vaikuttaa eniten sen yläpuolella oleva lehti. Syksyllä voi latvan katkaista sen lehden yläpuolelta, jotta kypsyminen tapahtuisi nopeammin.

sorrii

Yu the man ... kiitos!

Nyt heti leikkaamaan urakalla  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Runkotomaatit on nyt puolitoista metrisiä. Niissä on 3-4 terttua (ylinnä kukinta) oksassaan. Oikein tai väärin, olen rajoittanut niiden kasvua nipsaisemalla latvan poikki enkä päästä kasvamaan isommaksi ennenkuin alimmissa on kypsä/iä tomaatteja. Kokemusta siitä että kun antaa tulla raakileita, niitä myös tulee niin paljon että kypsien tomaattien saaminen pöytään on hitaampaa alkukesällä...... Normaalikesä siis, ei tämä  ::)....

AirMan

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 08, 2015, 13:23:59 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 08, 2015, 13:15:48 ipKukaan ei ole selvittänyt poistetaanko lehtiä latvasta siihen ekaan terttuun, vaiko tyvestä  ???

Tyvestä laskien.
Olen lukenut, en itse todentanut, että tertun kasvuun vaikuttaa eniten sen yläpuolella oleva lehti. Syksyllä voi latvan katkaista sen lehden yläpuolelta, jotta kypsyminen tapahtuisi nopeammin.

Tuota samaa asiaa minäkin hämmästelin. Kahdesta paikasta lueskelin tomaattien kasvatusohjeita ja molemmissa neuvottiin karsimaan lehdet alimpaan terttuun asti, mutta eipä mainittu lähdetäänkö latvasta vai tyvestä. Piti sitten kokeneemmalta tomaattien kasvattajalta kysyä ja tosiaan tyvestä lähdetään. Olin kyllä jo muutaman varjostavan lehden napannut pois varjostamasta, kun minulla on "aluskasveina" tomaattien kohdalla oreganoa ja basilikaa.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Aku

sorrii

On tää kummallista...  ::)
Olen kait viitenä kesänä nyt yrittänyt kasvatella tomaatteja parhaan mutuni mukaan. Viime kesänä sain ekan kerran satoakin mainittavasti. Aika huolimattomalla hoidolla kasvutunneleissä. Idätykset ajoissa, mutta istutukset myöhässä (=kesä-heinäkuun vaihde!)

Tänä kesänä vasta on mennyt aikataulut ihav vituiks. 3 tomskua on ämpäreissä pellolla harsojen alla odottamassa kevytkasvihuoneen  8) valmistumista ja yksi 3 metrinen ämpärissä parvekkeella. Kaikissa on ihan kivasti raakileita keleistäkin huolimatta.

Aikaisemmin oon varmaan hölömöillyt liialla lannoittamisella. Nyt ja viime kesänä ehkä on löytynyt paremmat lajikkeetkin: SKK3 Moskowskij, eksootika, plum lemon; nyt myös Kumato fx näyttää hyvältä.

Ei pitäisi yrittää liikaa  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jewe

Tämä ei ole sitten mikään oikeaoppinen ohje, vaan ihan oman "pääni" mukaan olen sitonut näin tomaattien terttuja. Ihan hyvin on toiminut ja kypsinä olen saanut tomaatit tertuista kerättyä.

http://www.kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2015/07/pikkulintuja-kasvihuoneissa-ja.html

sorrii

Mikähän voisi aiheuttaa tomaattien "päähän" mätäpesäkkeen??

Näyttää kaikissa kypsissä olevan tuollainen mätäpää.
Kasvi on ämpärissä ja lasitetulla parvekkeella. Ei siis ole palellut eikä ollut sateen raiskaamana, kuten moni muu ...
Laji on muuten SKK3'n Moskowski Delicacy ..taijotain..

Ulkona kasvaneissa ei näy vastaavaa ongelmaa ja arvailen että joku ravinnejuttu tääkin voisi olla taas. Olen antanut Nutriforten Tomaatti&Mansikka-lannoitetta ohjeen mukaan. Tainnut kyllä vähän vaihdella kukinta ja raakileet -annostuksen ja pääsato -annoksen välillä edes takaisin ...

Eipä tuo kovin syvälle mene ja maku on ettensanoisi kohdallaan: Hyvin makea ja maukas  :)

pErehtyjä

Wiki
LainausLatvamätä on kalsiumin puutoksesta aiheutuva kasvitauti. Latvamätä tummuttaa (mädättää) esimerkiksi kasvavan tomaatin pohjan syömäkelvottomaksi. Syynä voivat olla liian pieni kalsiumpitoisuus, liiallinen kalium- tai magnesiumpitoisuus tai korkea johtoluku. Yleinen syy latvamädän syntymiseen on kuitenkin kalsiumin saannin häiriintyminen.[1] Liian suuri ilmankosteus tai veden puute aiheuttavat myös latvamätää. Myös juuriston ongelmat, kuten liian suuret vesimäärät tai kasvualustan kylmyys, voivat olla syynä.

Myös perunarutto saattaa aiheuttaa tomaattien mustumista.
If something is worth doing, it is worth overdoing

sorrii

Liika märkyys ajoittain ja ehkäpä se johtoluku ...  ::)

Tomaatti on ämpärissä ja kun on aika iso kasvi, niin on tullut välillä vähän ylikasteltua varmuuden vuoksi. Rutiinilla on tullut annettua lannoitettua litkua kokoajan, vaikka tuo poikkeksellisesti kasvaa mullassa! Yleensä mulla on kaikki kasvit kookoksessa tai jotain hydroja ...

Lisä-kalsiumiakin luulen antaneeni ... Käytössä on Canna Mono Ca -puteli. ...
Tänään juuri tuli annettua yli 1l täydellä lannoituksella. Ei sitä oikein pois saa ...
Seuraavat kastelut täytyy tehdä pelkällä vedellä ... tai ehkä vähän Ca-lisää ...  :-\

PP

Perustomaattien lisäksi kauppoihin on tullut 10 vuoden sisällä pikkuhiljaa lisää erikoisempia tomaatteja. Harmi vaan, että valtaosa on edelleen samaa melko mautonta tehotuotettua tomaattia. Poikkeuksia on, tässä yksi.

Tomaatteja ei jäänyt kuvaan, mutta hyviä olivat. Ei sentään Black Cherryn tai muiden superherkkujen veroisia, mutta eri maata kuin kaupan peruskirsikkatomaatit. Nämä löytyi Tammiston cittarista ja hintaa oli kohtuulliset 1,19.

narttu

Mahtaiskohan löytyä täältä Tampereelta noita, olis kiva kokeilla kasvatusta. :-*
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Fundeeraaja

Menin ja hommasin Hilybillyn siemenet pitkän harkinnan jälkeen. Kyseinen vanha 1800-luvulta Pensylvaniasta peräisin oleva lajike, siis pihvitomaatti, pitäisi olle maukas ja mehukas. Samoin kestää hieman kuivuutta ja satunnaisesti kylmää. Onkos kellään kokemusta tästä? Väri on ainakin sitä mitä haen maun lisäksi. Samoin taudinkestävyyttä. Nämä nykyiset hirmusatoiset hybridit eivät iske surkean maunsa puolesta.

https://youtu.be/zRoeLBP_joM

Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

AirMan

Hyvin näyttää tulevan satoa. Muutaman olen jo päässyt maistamaan ja kyllä on aivan eri tavalla makua ja makeutta, kun vertaa kaupassa myytävään tavaraan. Lajikkeista ei ole tietoa, tuossa on pari torimyyjältä ostettua, muutama naapurin lahjoittama ja kolme itse kasvatettua, jotka tosin näyttävät satomäärän puolesta heikoimmilta. Tuentana olen käyttänyt puurimoja, joihin olen tarvittaessa kiinnittänyt tomaatinvarren paidanriekaleilla/matonkuteilla. Kasvualustana puutarhamultaa, jonka pohjakerrokseen on sekoitettu kanankakkaa.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

zinzu

Onko kukaan talvettanut tomaattia? onnistuuko vai ei ??
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D

Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

PP

Nonparelli

Onko kellään kokemuksia pensastomaatista Balkonzauber? Minulla on ollut tänä vuonna kasvamassa, ja ovat jotenkin mauttomia. Odotin, että itsekasvatetuista tulisi paljon maukkaampia. Nyt pohdinkin, voisiko maun puute johtua lajikkeesta? Tietenkin kylmällä kesällä voi olla oma osuutensa asiaan. Kuitenkin kun googlailin lajiketta niin se oli arvosteltu maukkaaksi. Tomaatit ovat minulla kasvaneet lasitetulla parvekkeella, lannoitteena Puutarhan kesä.

Mundu

Laitoin saaveihin pohjalle reilusti olkea lahoamaan, sitten 1/4 saavillista hevosenpaskaa ja pintaan turvetta ja puutarhamultaa. Olivat ulkona eteläisellä seinustalla (tiiliseinä eli varaa lämpöä). Eipä ole koskaan näin rutkasti tomaatteja ropissu. Kypsyä eivät tosin meinanneet ulkona ajoissa mutta kypsyyhän ne sisälläkin. Kyllä kannatti. Suosittelen.