tammikuu 09, 2025, 22:26:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

KP78

felippe

Kanssa varsin hyvä kirja "Sitrushedelmiä omasta puusta ja puutarhasta" (Eva Rönnblom). Käsittelee melko laajasti kaikkea mahdollista sitrusten kasvattamisesta, joskin suht lyhyesti toki. Löytyy ihan kirjastostakin, tosin ei ole kovinkaan kallis ostaa myöskään.

fruitmentor

Saat varttaminen sitrushedelmien, saatat löytää seuraava video hyötyä:

http://www.youtube.com/watch?v=bEsgiOspZhA

Pahoittelen huonosta käännös!

Huru-ukko

Hieno video. Omenapuilla varttamista harjoitellessani tein muutaman samoin, mutta käytin filminä jätesäkistä leikattua 20 mm levyistä nauhaa. Se paloi auringossa pois vajaassa kolmessa kuukaudessa.

rami12

sitruunan taimet ovat itäneet viimeinkin onko normaalia ettei noissa oo aluksi täyskokoisia sirkkalehtiä kuten chileillä vaan aivan pienen pienet lehdet jne jne mitenkäs nopeasti nuo tuosta alkavat kasvaa ja onko mahdollista joskus saada satoakin chilivaari toki oli saanut mutta onko chilivaarin omistama puu siemenestä kasvatettu vai vartettua kantaa jonka olet ostanut joskus esim jostakin liikkeestä.  olen lukenut että joku oli saanut satoa jopa noin 8 vuotiaasta sitruspuusta joten välttämättä ei tarvitsisi odotella vuosikymmeniä mutta vaikea sanoa mitenkä asia on..

rami12

kymmenenvuottakin on pitkä aika mutta jos nyt joskus saisi pari omaa sitruunaa tuosta puusta mikäli se alkaa kasvaa ja pysyy elossa taimia on itänyt 6 kpl tällähetkellä ja ne on tuon 45 W esl län alla nytten esli on 6400 k värilämmöllä eiköhän se riitä ainakin aluksi pikkuisille taimille.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: rami12 - syyskuu 16, 2014, 01:19:18 ap... mutta onko chilivaarin omistama puu siemenestä kasvatettu vai vartettua kantaa jonka olet ostanut joskus esim jostakin liikkeestä.

Meidän sitruuna on perintöpuu, appiukon aikanaan siemenestä idättämä javuosikymmenen verran olohuoneessaan kasvattama. Meillä se sitten alkoi kukkia ja maisteltavaakin on tullut.

rami12

Noniin nostin appelsiinipuun sisälle tänään kylmästä huolimatta se on kasvanut kokoa.

joseplluissans

Mun työpaikkasitruuna tekee kuolemaa :( Kummallisinta on, että eri lehdet on kuivunu eri lailla. Yhdessä on esim semmoset isot ruskeet läiskät symmetrisesti keskijuonteen molemmin puolin. Mikähän lie?
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

sorrii

LainausMun työpaikkasitruuna tekee kuolemaa :( Kummallisinta on, että eri lehdet on kuivunu eri lailla.

Jospa se luulee että on syksy  ???

Mulla on ollut 3 vuotta joku lime, joka lähti vahingossa itämään olohuonekasvin juurella [joku törkimys syljelskellyt siemenen sinne juurelle]
Oon jo pari kertaa meinannut sen hylätä, kun kummalllisesti on isoja oksia kuollut. Oon kuitenkin ne "kuolleet" oksat leikellyt pois ja ajatellut että yrittäköön vielä, kun ei paljon tilaaa pyydä ...

Viime keväänä kävi samoin, mutten ehtinyt tekemään mitään. Kuukauden päästä alkoikin tulla uusia lehtiä, entistä rehevämmin niihin risuihin  8)
Nyt tuo "lime" on vielä ulkona, tai tarkemmin kasvitunnelissa tuolla peltopalstallani ja näyttää voivan hyvin. Se oli kesän tunnelissa tomaattien ja chilien kaverina ja näyttää jo melkein puulta. [rantapajukin on puu...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Ryppylimetit kasvoi kasvarissa hyvin kesän aikana, pisin venähti puoleen metriin.
Kuitenkin tila missä niitä talven olen ajatellut pitää 3x21w T5 putkien alla, ei moista mittaa hyväksy.

Näistä ei sen paremmin tietoa ole, kuinka ne voi juurruttaa.

Netistä tongin ja sieltä löytyi ohje korvata juurrutushormoni hunaja/sokeri/vesi seoksella kahden päivän liotuksella, sitten multaan......

Kalvalasissa on samasta limestä kolme pätkää, luulisin että latvaosa lähtisi kaikkein herkimmin...

chilimieli

Huru-ukko:
Miksi et taivuttaisi limettejäsi? Samalla metodilla varsi vahvistuu, sekä saat kasvisi lyhyemmäksi..
Bonsaipuita harrastettuani itselle on tullut pakottava tarve väännellä puista koristeellisempia.
Toimivaa ja näyttävää. ;)

rami12

lokakuu 26, 2014, 13:06:13 ip #292 Viimeisin muokkaus: lokakuu 26, 2014, 13:10:34 ip käyttäjältä rami12
   appelsiini tai mandariinipuu en ole varma lajikkeesta on sisälle nostettuna ja valonalle päästyään päätänyt ruveta kukkimaan olisikohan syynä tuo että annoin sen olla ulkona lokakuun kolmanteen päivään asti jolloin ehti nauttia viileistä keleistä ja kylmistä öistä jonkinaikaa parista pakkasyöstäkin joista kuitenkin selvisi kohtalaisen hyvin pakkasta oli ainakin 2-3 kertaa ennenkuin nostin tuon sisälle öisin 2-3 miinusastetta.. ja oli yötäpäivää ulkona kesäkuun lopusta  lokakuun 3 päivään asti. Tuollaista en osannut odottaa taitaa olla kohtalaisen harvinainen näky kyseessä ei siis ole käsittääkseni kugkwatti joita myydään joskus kukkakaupoissakin vaan jokin isompihedelmäinen lajike..

rami12

Nuppuja on tulossa lisää laskin että tuossa sitruspuussa on ainakin 5 kukkanuppua nuppujen väri on osin valkoinen osin violetti tai roosan värinen.

felippe

Laitoin kumkvatin ja calamondin talvipaikkaan, ja samalla keräsin kypsät hedelmät pois, niin meikäläiseltä saisi calamondin ja kumkvatin siemeniä jos jollain on tarvetta. Limen siemenet kiinnostaisi itseä, ja jos jollain sattuisi olemaan, niin sormisukaattisitruuna.

Zen

Kasvattaako kukaan täällä Meyer Lemonia? Itselläni on yksi kyseisen lajin bonsai-mallinen kaupasta ostettu sitrus, josta olen yrittänyt kasvattaa jälkipolvea siemenistä. Jo pidemmän aikaa pikkusitruunat ovat jumittaneet sirkkalehtivaiheessa (tai maksimissaan nelilehtisinä), osa on kuollut mutta osa on edelleen hengissä. Mitäköhän niille pitäisi tehdä, jotta jaksaisivat kasvaa isommiksi? Ovat keväällä kylvettyjä. Ensin asuivat maitopurkeissa ja jossain vaiheessa lykkäsin ne vähän isompiin astoihin. Emokasvi sentään voi hyvin ja tuottaa hedelmää...

sorrii

Mitä sen ov väliä  8) 8)

Mä oon kolme vuotta kasvatellut yhtä löytösitrusta jonka oletin hajun perusteella olevan lime. Kokeilin jopa käyttää lehtiä Thai-curryssä mausteena: sopi oikein hyvin ...
Hiljattain ostin LiDL'stä mandariineja joissa oli kannassa pari lehteä mukana: Haju/tuoksu oli ihan sama siinäkin, ja välähti ajatus että jospa tuo huonekasvin juurelta löytämäni taimi olikin sitten mandariini ... Vähän kävi mielessä että kuinkahan limen siemen itäisi, kun tuppaavat olemaan aika vihreitä ..  ::)

Kiva kasvihan se silti on  :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Älli

Ensimmäisiä viestejäni foorumille.  :)
Tässä kuva omasta ainakin pari vuotta vanhasta mandariinista. Vaihdoin sen noin 1,5kk sitten ämpäristä isoon altakasteluruukkuun, katsotaan mitä tuleman pitää.
Vettä olen antanut niukasti, käsittääkseni ei pidä erittäin kosteasta mullasta mikä on valitettavan yleistä altakasteluruukkujen kanssa.
Lantoja en ole antanut kuin sillointällöin Hydrolannoitteista GHE:n Gro:ta erittäin varovaisella annostelulla koska mullassa mennään.
Nyt en ajatellut lannoittaa hetkeen koska multaa meni lisää n.13l, tässä riittänee ravinteita hetkeksi!
Pötköttää 250W RED eslin alla kaapissa, kesällä sitten parvekkeelle kun uuden asunnon myötä tuli sellainenkin vaihtoehto.
Vinkkejä kasteluun ja lannoitukseen?

Angaroth

tammikuu 15, 2015, 14:21:14 ip #298 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2015, 14:29:47 ip käyttäjältä Angaroth
Sitrus siementen idätyksestä sen verran että muistan jostain lukeneeni että luomu sitruksissa on enemmän siemeniä kuin tavallisissa ja itävät paremmin kuin tavalliset...
Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala. Jos kolme päivää, mene naimisiin. Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.

Angaroth

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 26, 2014, 06:36:08 ap
Kerrataan vielä; parhaat sitrussivut ikinä.

http://users.kymp.net/citruspages/index.html

Mulla ei ainakaan kyseiset sivut toimi?
Onkohan siirretty jonnekin toiseen paikkaan?
Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala. Jos kolme päivää, mene naimisiin. Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.