tammikuu 09, 2025, 22:49:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tupakan kasvatus

Aloittaja chilimieli, maaliskuu 24, 2011, 23:45:28 ip

« edellinen - seuraava »

Poltatko?

Kyllä, säännöllisesti.
56 (30.3%)
Kyllä, silloin tällöin.
21 (11.4%)
Kyllä, harvoin, erityistilanteissa.
21 (11.4%)
En.
74 (40%)
Valintani on rimbaramba.
6 (3.2%)
Mistä noita tupakan kasvatajia oikeni tulee?
9 (4.9%)
Pitäisikö Suomen lakeja muutenkin muuttaa?
2 (1.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

Mahorkka

Hyvältä näyttää !  :)  Tätä voisi pitää kotimaisen tupakanviljelyn huipentumana ! Omat joulutupakkani tyydyn polttamaan piipussa tai sätkinä. Joskus kokeilin lehtien käärimistä, mutta hankalaa on  :-\  Miten teit sisäkerroksen?

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Mahorkka - marraskuu 09, 2013, 21:09:00 ip
Hyvältä näyttää !  :)  Tätä voisi pitää kotimaisen tupakanviljelyn huipentumana ! Omat joulutupakkani tyydyn polttamaan piipussa tai sätkinä. Joskus kokeilin lehtien käärimistä, mutta hankalaa on  :-\  Miten teit sisäkerroksen?

Siten, että otetaan joku 5-7 tupakanlehteä ja mytätään ne pituussuunnassa käteen löyhäksi kasaksi. Sitten katkaistaan kasa sopivan kokoiseksi päistä ja aletaan käärimään päällyslehtiin. Niitä päällyslehtiä taisi mennä kaksi tai kolme per sikari. Youtubesta löytyy hyviä opetusvideoita miten mestarit hoitaa homman.

JN

Mites toi hiostaminen? Mulla meni kaikki v******i joko liian nopeaa tai liian hidasta.

Minbaari

Homehtui mullakin osa lehdistä, kun olivat rytyssä liian kostessa. Enkä tiedä kuinka paljon nuo nyt hiostuivat kun en tehnyt empiirisiä tutkimuksia hiostamisen aikana, mutta se ensimmäinen kokeilupoltto jonka tein hiostumattomilla lehdillä ei mielestäni kovin pahalle maistunut. Mie siis kostutin ne lehdet ja ladoin kasaan sellaiseen laakeaan muovivatiin, jonka päälle laitoin muovipussin. Annoin olla leivinuunin päällä kolmisen viikkoa välillä lehtiä käännellen. Lämpötilaa en mitannut missään vaiheessa, mutta silloin kun leivinuunia lämmitti, niin kyllä noilla lehdillä aika lämpimät oltavat siellä oli.

Mahorkka

Jos hyvältä maistui, kannattaa samaa kokeilla jatkossakin.  :)  Varmaan tuo 3 viikkoakin oli tarpeeksi pitkä aika. Samalla tyylillä kokeilin aikaisemmin kun oli leivinuuni vielä käytössä. Myös saunan jälkilämmössä. Viimekerralla  yritin hiostamista lämpöpatterin kyljessä. Pieneen muovipussiin laitoin kevyesti kostutetut lehdet. Mittasin lämpöpatterin yläreunasta noin 36 asteen lämmön, ja ripustin muovipussin siihen korkeuteen muutamaksi päiväksi. Ehkä oli liian lyhyt aika. jonkin verran maku tuntui kuitenkin pehmentyneen.

pikkelä

Nyt on muutaman viikon ollut hiostumassa ja ainakin haj6 on vahva sanoisinko kirpeän kissankusen tuoksu tulee purkeista kun niitä avaa... kuulostaako yhtään oikealta reaktiolta???

Minbaari

Kyllä se mulla ainakin ihan tupakalle tuoksui. Toissa Sunnuntaina tuli muuten poltettua ensimmäinen sikarituotos. Lopputulos yllätti kyllä totaalisesti itseni ja muutaman työkaverini. Maku oli oikeasti hyvä. Pehmeä ja sikarimainen. Polteltiin sitä viltit päällä 45min ja vielä siitä jäi  n.3-4 cm pala polttamatta. Jätkät oli niin liekeissä että hakivat vielä jotain helvetin kallista XO konjakkia seuraksi ja se maistuikin aivan linnunmaidolle sikarin kanssa. Pitää vissiin harkita humidorin hommaamista.. :)

JuissiTku

Tänään kokeilin sytkällä kärtsätä viimekesäisen tupakanlehden syrjää ja haju oli ihan tupakan. En polta joten syvällisempi kokeilu jää myöhäisempään. Itämisprosentti oli tosi surkea, mutta muutaman virginian goldin sain puolimetriseksi. Olisi varmaan kasvanut suuremmaksikin mutta oli niin pieni ruukku.

x46900

Mahorkka, JN, Minbaari ? Onko kuun asento oikea tupakan kylvöön? Taimikasvattamon (tunnetaan myös nimellä olohuone) idätysosio on tyhjillään ja ajattelin laittaa muutaman tupakan siemenen multaan, mutta miten on, onko aikaista vai myöhäistä?

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla

Minbaari

Nythän kuun asento on jo kääntynyt negatiiviseksi, eli laskevaksi jos idätyksiä miettii.. :) Mutta selailin viime vuoden päiväkirjaa ja sieltä löytyi merkintä idätysten aloituspäiväksi 24.3. Itse varmaan maltan mieleni ensi kuuhun.

x46900

Mulla hermot petti.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla

meikkupeikko

Olisko kellään ylimääräsiä tupakan siemeniä myydä/antaa? Ukko vissiin kyllästyi joka paikkaan tunkeviin chilintaimiin ja haluaa kasvatella itsekin jotakin. Päätti sitten, että voisi aloitella tupakalla.

Tarjota voi YV:nä.

linker

Tervehdys foorumille, pitkästä aikaa!
Chilijuttuakin on kehittymässä, yhden kauden hiljaiselon jälkeen (viime kesä meni parin valmiin taimen amppelikasvatuksen merkeissä, ja elämäntilannemuutosta jalostaessa),  mutta tämä tupakka-aihe on minulle akuutin ajankohtainen!

Tilasin eilen hyötykasviyhdistykseltä palturin siemeniä, ja itämään menevät heti kun postiluukku kolahtaa. Idätyksessä ja kasvatuksessa ei ole sen ihmeenpää miettimistä, ja netti on täynnä tietoa, tämä ketju parhaasta päästä. En aio hiostaa tai maustaa, toivottavasti onnistunutta tulevaa satoa, vaan tarttua koeputkeen ja uuttaa kasveista nikotiinia.
Miksi?
- Hurahdin (tapani mukaan) sähkösavukkeisiin helmikuun alussa. siis höyryttelemään, paremmin sopivalla sanalla ilmaistuna koska savua ei muodostu. Olen hyvin vakuuttunut ja iloinen höyryttelyn "tehosta", tupakoinnista irti pääsemisen keinona. Potin 32 vuotta putkeen, suurimman osan ajasta askin marlboroa päivässä, viimeisen viiden vuoden aikana noin 30 tupakkaa päivässä. Harkittuani useammankin kerran, päädyin helmikuun alussa tilaamaan aloituspaketin sähkösavu-varustetta, sekä nikotiininesteitä tupakointitottumuseni mukaisella vahvuudella.
Tupakointini, siis "analogisten" savukkeiden polttaminen loppui siihen paikkaan, eikä sen jälkeen ole ollut minkäänlaista tarvetta tai halua polttaa ensimmäistäkään. Siis äärimmäisen tehokasta. Taloudellisen hyödyn lisäksi tulee myös terveydellinen etu. Nikotiinin lisäksi sähkösavussa ei ole muuta kuin propyleeniglykolia ja kasvisglyserolia. Google kertoo noiden aineiden käyttötarkoituksista ja muusta vastaavasta, joten ei siitä sen enempää.
Tuo riittäköön sähkösavukkeen hehkutuspuheeksi, nyt asiaan:

EU on päättänyt tulevasta nikotiinilainsäädännöstä, jonka kansallinen taho, eli suomen sarvikuonovaltio kusipäisten päättäjiensä kiimalla tietenkin toteuttaa raskaimmalla mahdollisella tavalla, jotta lääketehtaiden lobbarit juottavat heitä jatkossakin. Nikotiininesteiden maahantuonti tulee vaikeutumaan jollakin tasolla vuoden- parin sisällä.

Siksipä tämä viesti, ja pääkysymys: Alkavatko tupakkakasvin lehdet muodostaa nikotiinialkaloidia eli nikotiinia (mikäli olen oikein ymmärtänyt lukemani) jo kasvuvaiheessa? Olen ymmärtänyt ettei tuleentumisvaihetta tarvitse välttämättä odottaa, vaan nikotiinia on erotettavissa lehdistä joa aiemminkin. Kuivatus- ja fermetointi palvelevat tupakan polttamista, mutta nikotiinipitoisuus ei siitä miksikään muutu?
Olenko edes hajulla asiasta?  Otan kiitollisuudella neuvoa, tietoa, ja mahdollisia kokemuksia vastaan :)

ottulo

helmikuu 28, 2014, 12:24:53 ip #234 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2014, 12:30:06 ip käyttäjältä ottulo
Lainaus käyttäjältä: linker - helmikuu 27, 2014, 21:12:46 ip
Alkavatko tupakkakasvin lehdet muodostaa nikotiinialkaloidia eli nikotiinia (mikäli olen oikein ymmärtänyt lukemani) jo kasvuvaiheessa? Olen ymmärtänyt ettei tuleentumisvaihetta tarvitse välttämättä odottaa, vaan nikotiinia on erotettavissa lehdistä joa aiemminkin. Kuivatus- ja fermetointi palvelevat tupakan polttamista, mutta nikotiinipitoisuus ei siitä miksikään muutu?

Mielenkiintoinen kysymys! Vaikka en käytännössä mitään tupakasta tiedäkään itse, niin aina voi hakea. Löysin tällaisen tutkimuksen: Biosynthesis of nicotine and related compounds, Bush, Hempfling & Burton (2. kappale, s. 13 alkaen)

Sieltä pari lainausta:

Ensinnäkin,
LainausQPT activity is found in roots of tobacco and activity increases in roots of plants that have been decapitated to induce nicotine accumulation. Root QPT activity is proportional to leaf nicotine levels and is considered to be the main regulatory enzyme for nicotinic acid production in nicotine biosynthesis.

Nikotiinia siis tuotetaan tupakkakasvin juurissa, ja latvominen kiihdyttää nikotiinin tuotantoa. :o

LainausThe metabolism and degradation of nicotine during senescence and curing of
tobacco leaf revolve around the ability of the carbon atoms a to the
pyrrolidine nitrogen atom to be oxidized.

Eli tuon mukaan nikotiinipitoisuus nimenomaan vähenee tuleentumisvaiheessa. Siitä en löytänyt tietoa, missä vaiheessa nikotiini siirtyy juurista lehtiin. Luulisin, että jatkuvasti, mutta varma en ole.

Shili

Mites tuo maku ja haju, vertaantuneeko esim. venäläiseen mahorkkaan? Samaa hajua lähti esim. Saimaasta yms. Vanhemmat konkarit muistavat sen hajun ;)

meikkupeikko

Nyt on sitten tupakat itämässä.  :) Kiitos x46900:lle siemenistä! Viime tiistaina menivät multiin ja tänään oli ensimmäisessä juurta. Muutama muukin on halki, että ehkä tänä vuonna tulee chilin lisäksi omista puskista tupakkaakin.

Miquel

Tuholaistorjuntaan aijon itsekin valjastaa muutamia yksilöitä. Jos tänään saisi itämään... :)

Uskoakseni noissa ei hirvittävän suuri viruksen vaara ole? Siemenet on peräisin ketjukirjeestä, eli toisinsanoen jollakin foorumilaisella jo kasvaneet aijemmin.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Filago

Mäkin otin siemenketjukirjeestä ihan pikkuisen sitä pölyä mikä muka on tupakansiemeniä. Nyt on osoittautunut, että ensin pöly on tummanharmaata.. sit se tummuu ku siidut kostuu, sit on vaaleenruskeeta pölyä ku kuoret halkee ja tunkee juurta, ja lopulta vihreetä pölyä... Jossa alkaa erottaa sirkkalehdet muutenki ku suurennuslasilla. Siis mä en tajua miten jollain voikin olla noin pieniä noi siemenet... Idätin siis valossa talouspaperilla, ja tarkkailin kasvun ihmettä suurennuslasilla välillä.. Nyt noi on jo omissa pikku multayksiöissään. Ehkä meilläkin saadaan kirpat jättään nauriit rauhaan, tai jouluna tarjoon kotikasvatettua sikaria vieraille.. Itsehän en siis polta.

Filago

ottulo

Täällä on reilusta siemensatsista itänyt kaksi, joista toinen on myöhemmin jättänyt leikin kesken. Yksi yksilö chilien ja tomaattien joukossa on ihmetystä herättämässä. Tässä taloudessa ei ole enää polttajia, joten joko jää sato keräämättä, tai annan muualle. Jos satoa siis tulee...