tammikuu 10, 2025, 12:47:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 01, 2014, 10:59:11 ap
Eikö kukaan???
Minunko taas itse pitää  ;D :D ;)

Olen noita valkosipulin siemenidätyksiä jokunen - ehkä useampikin - vuosi sitten kokeillut.

Ensimmäisellä yrittämällä laitoin siemenet valkosipulipenkkiin syksyllä samaan aikaan talvivalkosipulin kynsien istutuksen kanssa lokakuun alkupuolella. Kyllähän niitä sieltä keväällä nousi. En silloin vaan niin tuhkatiheään kitkeskellyt rikkaruohoja, ja kun pikkuruiset valkosipulin varret hukkuivat rikkaruohojen sekaan, niitä sitten kitkemisen vihdoin tapahtuessa nousi oheisvahinkoina ylös. Ne, mitä vielä jäi, olivat varsin nopeita tuleentumaan, ja aika moni jäi löytymättä sadonkorjuun yhteydessä. Löytyneitä istuttelin sitten samaan tapaan - ne olivat pikkusormenpäätä pienempiä pikkusipuleita - taas syksyllä uuteen istutuspenkkiin. Toisen kasvukauden jälkeen niistä tuli vähän isompia, ehkä kiinalaisten pyöreiden valkosipulimollukoiden kokoisia, mutta kynnellisiä ei vielä siinäkään vaiheessa. En muista lähdinkö sitten kolmannelle kierrokselle noiden kanssa, ehkä en enää jaksanut jatkaa kokeilua.

Toisella yrittämällä laitoin siemenet itämään kevättalvella - maaliskuun loppu, huhtikuun alku - mullalla täytettyy parvekelaatikkoon. Ajatuksena oli se, että eivät katoa kaiken muun kasvuston sekaan, ja saivat ennen kevään tuloa kylmäkäsittelynkin kaupanpäällisenä. Muuta eroa ei tuon kokeilun tuloksissa ollut kuin se, että parvekelaatikosta pienet ensimmäisen kesän sipulit löytyivät toki helpommin. Toista kierrosta pidemmälle en tuolloinkaan jaksanut hommaa jatkaa.

Sittemmin en ole jaksanut/ehtinyt/viitsinyt tuohon hommaan ruveta, vaikka joka syksy olen osan kukinnoista kuivannutkin. Ehkä jonain vuonna tuohon taas innostun.

tonaal

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - elokuu 01, 2014, 11:34:22 ap
En muista lähdinkö sitten kolmannelle kierrokselle noiden kanssa

Nimenomaan kolmannella kierroksella niistä tulee vasta jakautuneita "oikeita" sipuleita. Hommahan siis once again menee näin:

ensimmäinen syksy: itupallerot multiin syksyllä (en tiedä onko eroa kuivatuilla ja suoraan nupusta tulleilla - olen molempaa tapaa käyttänyt)
toinen syksy: itupalleroista on kasvanut yksikyntinen, helposti multaan häviävä pyöreä sipuli. Ei muuta kuin multiin vaan taas samaan aikaan kuin muutkin
kolmas syksy: nyt pitäisi löytyä mullista jo jakautunut normi sipuli, joka tekee taas kukkavarren ja näin ollen alkaa tehdä omia itusilmuja.

Luontohan hoitaa sen niin, että koko itupallero tippuu maahan varren tuleennuttua kokonaan ja siellä se sitten alkaa kasvelemaan mullissa. Ei luonto sitä välillä kuivaa varsinaisesti - mitä nyt kuivavat siinä tuleentumisen aivan loppuvaiheessa jos säät sallivat.

Itusilmuista lisääminen on hyvä tapa uudistaa kantaa ja päästä mahdollista taudin aiheuttajista eroon. Esimerkiksi omassa maassani tuntuu itävän naattihome, joka muhii neljästä vuodesta 10 vuoteen siellä. Aloitin toisella kasvimaalla uudelleen pelkistä itusilmuista, ettei sienitauti pääse siirtymään uudelle kasvimaalle (vaikka yleensä kuivaankin 40 asteessa sipulit sekä nostettaessa että istutettaessa.)

sorrii

Kummallista, kerrassaan kummallista!
Mä sain niitä itusilmuja toissa syksynä, ja ohjeet istuttaa ne syksyllä.
Enpä istuttanut kuitenkaan, kun ei ollut paikkaa. Vijelypalstathan kynnetään syksyllä ja kynnetään toistamiseen keväällä.
Istuttelin siis silmut kesän alussa, toukokuun lopussa. Niistä tuli 2-3cm pikkuvalkkareita joihin olin pettynyt! Kaupoissahan myydään Kiinalaisia yksikyntisiä, jotka on 3-4cm halkaisijaltaan.. Sellaisia odotin.
Niistä sitten otin muutaman pienen jotka lykkäsin maahan marraskuussa, samaan aikaan isojen kynsien kanssa jotka sain tuolta Jussilta. NE muuten oli isoja: appelsiinin lohkon kokoisia ... melkein  8)

Nythän molemmissa penkeissä pukkaa kukintoja! Toiset vaan paljon hennommissa ja matalammissa varsissa. Maan alle en ole katsonut. Yhden noista isommista nostin ylös, sekin siitä penkistä niitä hentosempia. Ja isohko sipuli sieltä nousi. Odotettavissa on ~40kpl tosi-isoja ja 8 pienempää.

Erehtymisen mahdollisuus on toki siinä, etten muista olisinko kuitenkin niitä kynsiä jonkun istuttanut yksikyntistekin penkkiin, ja ne sitten kukkivat. Siinä tapauksessa siellä pitäisi olla jokunen isompi 1-kyntinen, ja pari/kolme monikyntistä, mutta pienemmäksi jäänyttä.

Se on kuitenkin varma juttu että viimevuotiset kasvatin yksinomaan niistä kuivatuista itusilmuista, ja niistä tuli jotenkin syötävän kokoisia kuitenkin; hillosipuleiden luokkaa. Aika paljon kylvin kananpaskarakeita silloin...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Kasvuolosuhteetkin saattoi tehdä sen että et saanut kuin sentin pienempiä kuin kiinalaiset  :o....
Toinen asia on että onko mahdollista että siellä Kiinassa on kanta joka tekee juuri sen kokoista valkkaria.

Oma kokeilu itusilmuista meni metsään, istutin niitä "lihalaatikkoon" jota kaupat kin käyttää.
Luulisin että viime syksy hukutti ne.

sorrii

Mulla ne kasvuolosuhteet eivät pitäisi olla erikoisen hyvät, paitsi valo ja kosteus: savimaa entisellä pellolla: täys aurinko koko päivän. Maata oon parannellut kitsaasti, kun jokä säkki on pitänyt kuskata polkupyörällä. Ajattelin että jospa on "itukasvatukselle" jotenkin eduksi, että istutin ne vasta kesällä. Kananpaskamerilevää annoin rreilusti..

Ens kesää varten meinaan kasata entistä isomman, syvemmän (multa) penkin valkkareille "saareni" sivuun mihin ei kyntömies pääse. Pikkupenkkiin tiuhasti itusilmuja sekä isomman rivistön kynsiä.

Kun puhutaan tuosta 3 vuoden kierrosta, niin mitenkäs sivumennen toimii sitten kynnet noista kukkivista sipuleista: ne kynnethän olisi sitten 4. sukupolvea ?!
Voiko niillä edelleen jatkaa sukua; seuraavana, sitä seuraavanakin vuonna kö??  :o
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Tämä syksy,ensi syksy ja seuraava syksy on vasta kaksi täyttä vuotta täälläpäin  ;D.....

Ehkäpä sait Jussilta juurikin niitä "neljännen" sukupolven kynsiä...

tonaal

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 02, 2014, 12:46:56 ip
niin mitenkäs sivumennen toimii sitten kynnet noista kukkivista sipuleista: ne kynnethän olisi sitten 4. sukupolvea ?!
Voiko niillä edelleen jatkaa sukua;

Kukkivan sipulin kynnet on ns normaaleja, joten voit niitä istuttaa samana syksynä ihan normaalisti ja saat ensi syksynä jakaantuneen normisipulin - kuten aina kun kynnestä istutat. Ainoastaan itusilmuista kierto lähtee ns. alusta ja saat jatkettua kantaa. Jos aina vaan istuttaa kynnestä, kanta voi taantua, eli sato pienenee ja pienenee ajan myötä.

tonaal

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 02, 2014, 02:32:14 ap
Nythän molemmissa penkeissä pukkaa kukintoja!

Eipä siinä mitään kummallista ole. Noi pienet "hillosipulithan" kasvavatkin normaaleiksi jakaantuneiksi - ja kukinnon tekeviksi sipuleiksi. Eli olet noilla sipuleilla kierron kolmannessa syksyssä, jolloin ne on valmiita jakaantuneita sipuleita (vrt. aikaisempi kirjoitukseni syksykierrosta).

Toki talvivalkosipulinkin voi istuttaa myös keväällä, silloin vain useasti sato jää pienemmäksi. Ja tällöin suositellaan jääkaapissa tai kellarissa kylmäkäsittelyä ennen istuttamista.

jaolsten

Viikontakainen kuva..

Siinä ne nyt on, n. 80 valkosipulia. Keskimäärin noissa on 5-6 kynttä, joten jos ensi vuodeksi teen 160 valkosipulia, jää vajaa 300 kynttä syötäväksi. Niin siis: Nam.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - elokuu 08, 2014, 08:54:48 ap
Viikontakainen kuva..

Siinä ne nyt on, n. 80 valkosipulia. Keskimäärin noissa on 5-6 kynttä, joten jos ensi vuodeksi teen 160 valkosipulia, jää vajaa 300 kynttä syötäväksi. Niin siis: Nam.

Monestikko lannoitit kauden aikana ja millä?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

jaolsten

Syksyn kylvössä vakoon alle kananpeetä. Keväällä hevonpeetä, ja ennen juhannusta vähän hevonpeetä ja heinäkuussa kans vielä vähän hevonpeetä. Kastelu on kriittistä ja siitä huolehtivat eläkeläiset+porakaivon uppopumppu. :)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

LainausSiinä ne nyt on, n. 80 valkosipulia. Keskimäärin noissa on 5-6 kynttä, joten jos ensi vuodeksi teen 160 valkosipulia, jää vajaa 300 kynttä syötäväksi. Niin siis: Nam.

Onse hyvä että insinööri laskee munkin puolestani  8) 8)
(oikeesti ollut kunto niin maassa ettei jaksa edes miettiä nyt mitään...  :( )

Itselläni on isoja valkkareita jäljellä ~40 -muutaman oon poiminut syöntiin yksitellen- joista ~puolessa on kukinnot [kukahan laskisi mulle montako "siementä" niistä saan - varmaan 200-300kpl ... ] Lisäksi on penkissä kesällä istutettuja, arvatenkin omia 1-kyntisiä, vähän toista kymmentä, sipulipenkin päässä. Ne näyttävät niin tukevilta ja vihreiltä, että annan kasvaa kunnes varret kellastuvat ...

Jaosltenin kaavalla jäisi istutettviksi ~80 ja syöntiin 150kpl kynsiä + nuo kesävalkosipulit, joista vain arvailen onko ne isoja yksikyntisiä, vaiko monikyntisiä. ((ei tarvtise kertoa; haluan itse oivaltaa kun joskus raaskin ne poimia  ;D :D ;) ))

Syksyllä siis istuttelen varmaan ~80kpl isoja kynsiä ja ~200kpl itusilmuja. Tämänkesäinen hernepenkki - 2x2.5m kahdessa rivissä =10rivimetriä voisi olla sopiva paikka istutella itusia joista viimeksi 2013 kesäkuussakin istuttettuina tuli 2-4cm kokoisia "hillosipuleita" - niistä siis riittää seuraavaksi kesäksi istukkaita! ...

******************VAROITUS: Jatko menee aiheen vierestä!

Tän kesän palstaviljelyt yllätti työllistävältä vaikutukseltaan, kun istuttelin 9kpl 5m rivejä perunaa; yhden 5m penkin sipuleita 3'een riviin. Yksi penkki porkkanoita ja salaatteja. Ja siihen pari SorriilootaaR joissa Outdoorgirl-tomsku, Aji Cristal; Tomatillo Purple sekä Toma Verde ...
Valkosipulipenkkiä 3'ssa rivissa on ~4m plus mansikkapenkki viimevuotisia Rügen kuukausimansikoita; herneitä 4x2.5m; pari kesäkurpparia; 3kpl muovitunneleita joissa chilejä, paprikoita, tomaatteja; iso osa chileistä jäi kiireessä istuttamatta kunnolla; jäivät taimiruukkuihin valeistutukseen sekä muutamaan Pauliinaruukkuun; samoin jäi yrttejä taimiruukkuihin ... huh huh ..
Kohta kai loppuvalla hellekaudella oon saanut pelkästään kantaa vettä 200m päästä purosta ~100l/päivä [200l joka toinen ...] että oon saanut edes jotenkin kostutettua plantaashini. SorriloodatÖ kuluttaa nyt vettä ~30l viikossa!! Perunat kasvaa kuin Gobin autiomaan suola-aavikon halkeilevassa maassa ...

*********************************Offtopic loppuu  8) 8) ****************************************************

Ensi kesäksi psyykkaan jo itseäni: Järkeä, käytä järkeä mies! Valkosipulit palkitsee ja säilyvät hyvin. Ylimääräiset voi säästää istutuksiin tai lahjoittaa; Sipulit muutenkin ovat kohtuullisen vaivattomia. Perunoiden tai porkkanoiden kasvattaminen pikkupalstalla on aika älytöntä ottaen huomioon hinta ja saatavuus kaupoista. Avomaan kurkkuja ja kesäkurpitsoitakin myydään kaupassa alle 1€/kg mikä panee miettimään niidenkään järkeä ...

Chilien suhteen on älytöntä käyttää järkeä  8) 8) 8) niinse vaan on!

Huru-ukko

Tänään nostin pari taas maasta ylös. Oma arvio on että omani annan olla ainakin sen pari viikkoa vielä. Mitään merkkejä alkavasta jakautumisesta ei vielä ole. Kynsien suojakuori on kyllä jo kovettunut, joten kovin isoa kasvua ei kannata enää odottaa. Kukinnotkin saisi vielä kehittyä hiukan isommiksi, teen niistä valtavan hyvää hyytelöä, jota käytetään ruokiin.
Osa kukinnoista talvetetaan, ja kylvetään sitten keväällä kannan uusiutumisen vuoksi......

sorrii

LainausOsa kukinnoista talvetetaan, ja kylvetään sitten keväällä kannan uusiutumisen vuoksi......

Onko kokemusta tuosta?
Mietin itse kannattaako noita itusilmuja istutella jo syksyllä vaiko vasta keväällä.
Ensimmäiset valkosipulini sain juurikin "siemenistä" jotka istutin vasta kesäkuun alussa 2013. Aikaisemmin ei ollut silloin palsta käytettävissä. Niistä tuli kuitenkin 2-4cm pikkusipuleita, jotka olivat paremman puutteessa ihan käypää tavaraa ruoanlaittoon talvella. Vaivalloisia tietysti, kun piti kuoria aika monta ...

Kaveri -euokon veli- jolta niitä silmuja sain ihmetteli, että olin ne saanut kasvamaan kuitenkin aika isoiksi: yleensä kuulemma jäävät 1cm mittaan, max 2cm.

Edellisissä postauksissani valkosipuleista muistelin että viime syksynä istutetuissa olisi ollut edellisvuoden yksikyntisiä, joista osa sitten kukkii jo tänä vuonna, täytyy korjata että muistin väärin ... luulisin  8)
Todellisuudessa niissä syksyllä istutetuissa oli "Jussienolta" saatujen jättikynsien seassa muutama kaupan valkkarin kynsi, joista en osaa arvaillakaan itikö tai selvisikö yksikään talven yli. Edellisvuoden yksikyntisistä yli jääneitä istutin muutaman kesän alussa tavallisten sipulien penkin päähän: Niistä on tullut komeita, mutten ole yhtäkään nostanut vielä! Arvelin alunperin itse, että niistä pitäisi vielä tulla isoja yksikyntisiä. Varret ovat tällä hetkellä terveimmän näköiset kasvit mun palstallani:

Mietimpä nyt laittaisinko jopa nyt loppukesästä niitä itsusilmuja kunnon rivin kasvamaan ajoissa, jolloin voisivat talvehtia "luonnollisesti" ja olisivat hyvässä alussa sitten heti lumien sulettua. Toinen vaihtoehto olisi istuttaa joskus loka-marras-kuussa niin etteivät enää työntäisi uusia oraita paleltumaan. Kolmas jo kokeiltu tapa olisi sitten istutella ne keväällä vain saadakseni istukkaita seuraavalle vuodelle ...

Mulla muuten on nyt noita kukintoja lähes 30kpl yhteensä 60'stä syksyn sipulistani. Saattaa olla aika kasa "siemeniä" ...

Huru-ukko

Viime syksynä laitoin parikymmentä itusilmua talvehtimaan turpeeseen lihalaatikossa... Kesällä ei löytynyt edes niitä silmuja ensimmäistäkään, saati sitten kasveja. Ehkäpä ne ensin hukkui ja sitten jäätyivät  :o....
Tietysti voisi koettaa kasvattaa niitä kasvimaalla, mutta siinä on riski että peraan ne pois rikkaruohoina.

Tänä syksynä en ota mitään riskiä  ;).....

bluesman

Taas on valkkareiden ylösnoston aika. Toinen peltoalue vielä nostamatta.

Muutamia hyvänkokoisiakin on joukossa.

Yhdessä kukkavarressa oli vain kolme itusilmua mutta sitäkin suurempia. Ja valmiiksi itäneitäkin.

Huru-ukko

Valtavia.....Omani jäävät pieniksi tänä vuonna.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 16, 2014, 17:33:47 ip

Rivivälit oli peitetty lehmänp:llä. Varmaan oli oma osuutensa kokoon. Ei mulla ennen suurimmat olleet kuin max 140-grammaisia.

Whili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 16, 2014, 18:28:59 ip

Rivivälit oli peitetty lehmänp:llä. Varmaan oli oma osuutensa kokoon. Ei mulla ennen suurimmat olleet kuin max 140-grammaisia.
Järkyttävän komeita !!  ..Pitäisköhän hommata  lehmä  ;)

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 17, 2014, 09:47:32 ap
Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 16, 2014, 18:28:59 ip

Järkyttävän komeita !!  ..Pitäisköhän hommata  lehmä  ;)

Tulen mukaan kimppaan hinnassa ja hoitokuluissa, jos lypsät sen ja astutat  ;).....Maidon saat pitää itse.