tammikuu 10, 2025, 22:59:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lillen sählää chilien kanssa!

Aloittaja Lillen, kesäkuu 02, 2011, 20:46:26 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Suosittelisin omaa ruukkua joka kasville, koska juuret sotkeutuvat helposti toisiinsa ja jatkossa erottelu on todella hankalaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 07, 2011, 12:51:27 ip... sirkkalehdet ovat näkyvissä ,mutta kypärä istuu kiinni.

Kai olet pitänyt kantta idätysastian päällä?
Ilman kosteus on minun kokemusteni mukaan aika oleellinen tekijä kypärän irtoamisessa tavallisilla chileillä. Lancea en ole kokeillut.

Tuolla asiasta kinattiin: http://chilivaari.blogspot.com/2011/01/saa-repia-varresta_05.html

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 07, 2011, 13:27:48 ip
Suosittelisin omaa ruukkua joka kasville, koska juuret sotkeutuvat helposti toisiinsa ja jatkossa erottelu on todella hankalaa.

Näin olen päättänyt tehdä. Täytyy vain alkaa säästää maito/piimä tölkkejä  :).

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 07, 2011, 14:13:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 07, 2011, 12:51:27 ip... sirkkalehdet ovat näkyvissä ,mutta kypärä istuu kiinni.

Kai olet pitänyt kantta idätysastian päällä?
Ilman kosteus on minun kokemusteni mukaan aika oleellinen tekijä kypärän irtoamisessa tavallisilla chileillä. Lancea en ole kokeillut.

Tuolla asiasta kinattiin: http://chilivaari.blogspot.com/2011/01/saa-repia-varresta_05.html

Kansi on jatkuvasti päällä. Tuuletusaukko vaihtelee 1-3cm raosta.
Ennen ei ole ollut kypärä ongelmia ,mutta Lancet taitavat olla nuukia kosteusprosentista...

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 07, 2011, 12:51:27 ip
E: Unohdin ihan ,että minun piti kysyä yhtä asiaa...
Eli mietin sellaista ,että onko sillä mitään vaikutusta haaroittumisen kanssa jos minulla on taimet liian tiheästi?
Esim. jos katsotte viimeistä kuvaa Aji Cristalleista niin siinä ruukussa kasvaa 3 tuon kokoista AC:tä, ovatko liian tiheästi?

Kyllä tuonkokoiset kannattaisi jo koulia omiin purkkeihinsa. Voi olla juuret melkoisen sumpussa jo.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Jeps, siirrän kohtapuolin kaikki omiin tölkkeihin, kunhan saan tölkkejä kasaan...

Pelastin 3 Lanceolatumia lisää, eli nytten minulla on yhteensä 4kpl. Irtosivat sitten aika helposti kunhan vähän avitti.

Mitään muuta ei juuri ole tapahtunut, hieman ovat taimet kasvaneet ja muutama Cayennen podi on kypsynyt...

Lillen

Näin ensiksi, viimeinen Lance on pelastettu.

Mutta asiaan, yritin keksiä jonkun "automaattisen" kastelu homman. Ainoa mikä tuli mieleen oli Chilivaarin blogissa puhutusta idätyslautasta, jossa paperi imee vettä lautalle, joten ajattelin hieman muunnella lautta ideaa.

En tiedä toimiiko ideani ,mutta yritän, koska mökillä olisi tilaa chileille ,mutta eivät pärjää niin kauan ilman kastelua...

Elikkä: Minulla on vesikippo jossa on vettä siitä menee virkattua villalankaa maitotölkkiin jossa on chili (Naga Morich).
Jos teoriani toimii niin pitäisi villalangan imeä vettä tuohon tölkkiin(?)

Kuvia:

Naga ja vesikippo

Villalanka menee syvälle multaan.

Varmasti tätä on joskus kokeiltu (jos ei useasti?), mutta en ole itse kuullut tällaisesta ennen...

Mitä veikkaatte toimiiko vai ei?

Ja tässä vielä kuva kahdesta muusta Nagasta,jotka tänään siirsin maito/piimä tölkkeihin.

Nizo

Ideanahan tuo toimii, mutta en tiedä onko tuo villalanka paras mahdollinen veden nostoon.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 12, 2011, 19:03:28 ip
Ideanahan tuo toimii, mutta en tiedä onko tuo villalanka paras mahdollinen veden nostoon.

Tuota samaa mietin itsekkin ,mutta kun en keksinyt mitään parempaa niin kokeilin tuolla  :).

InkRose

Kaivat keittiön kaapista iskemättömän wettex-liinan (sellaisen paksun tiskirätin) ja leikkaat siitä siivun laidasta pois. Toimii ainakin paremmin. Pienempi nostokorkeus myös helpottaisi toimintaa.

Lillen

Lanka kuivui jo samana iltana, joten siirryin testi vaiheeseen B. Vessa-paperi, sama sydeemi kuin langan kanssa.

Jos tuokin epäonnistuu otan vaihtoehto C:n käyttöön eli tuon wettex-järjestelmän josta Inkrose tuossa ylhäällä mainitsi...muitakin ideoita otetaan vastaan!

coco

Inkrosen systeemi toimii kun junan vessa kun nostat sopivalle korkeudelle vesi astian.

Lillen

Nostin sitä astiaa jo hieman.

Kokeilen sitä Wettex hommaa...ööh en tunne tuota junanvessa sanalaskua ,joten eikös se "toimii kun junan vessa" tarkoita ,että toimii hyvin?  ;D

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 13, 2011, 22:58:49 ip
ööh en tunne tuota junanvessa sanalaskua ,joten eikös se "toimii kun junan vessa" tarkoita ,että toimii hyvin?  ;D

Vanhoissa junissa vessan vetäminen avasi luukun vessanpöntön pohjassa ja näin kaikki tuote lensi pitkin ratoja. Yksinkertaista ja toimivaa. Vessan vedettyäsi voit vetää uudelleen ja ihailla ohi kiitäviä ratapöllejä. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 13, 2011, 23:05:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 13, 2011, 22:58:49 ip
ööh en tunne tuota junanvessa sanalaskua ,joten eikös se "toimii kun junan vessa" tarkoita ,että toimii hyvin?  ;D

Vanhoissa junissa vessan vetäminen avasi luukun vessanpöntön pohjassa ja näin kaikki tuote lensi pitkin ratoja. Yksinkertaista ja toimivaa. Vessan vedettyäsi voit vetää uudelleen ja ihailla ohi kiitäviä ratapöllejä. ;)

"Paska juttu"  :D ;D.

Nytten kun jo viestiä kirjoitan käytän tätä hyväkseni ja kysyn että:

Miten ihmeessä saatte chili-puskanne niin tuuheiksi?

Onko kyseessä saksiminen, kokemus...?

Olen nytten latvonut joka ikisen chili taimeni chilivaarin blogin mukaisesti ,mutta en huomaa juurikaan eroa... olenko vain malttamaton vai pitääkö useasti latvoa?

PP

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 14, 2011, 20:40:57 ip

Olen nytten latvonut joka ikisen chili taimeni chilivaarin blogin mukaisesti ,mutta en huomaa juurikaan eroa... olenko vain malttamaton vai pitääkö useasti latvoa?

Tuuheuteen on monta tekijää, joista tärkeimmät on perusolosuhteet valo, lämpö, lannoitus ja kastelu. Latvomisella on merkitystä ainakin alkuvaiheessa, mutta isokokoisina monet lajikkeet on luonnostaa tuuheita.

cubido

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 13, 2011, 21:50:25 ip
Jos tuokin epäonnistuu otan vaihtoehto C:n käyttöön eli tuon wettex-järjestelmän josta Inkrose tuossa ylhäällä mainitsi...muitakin ideoita otetaan vastaan!

Itse ajattelin kokeilla vastaavaa systeemiä sen verran modifioituna että laitan tuon vettä nostavan langan tai muun jonkun letkun sisään. Tiedä sitten toimiiko, mutta eipähän ainakaan vettä haihtuisi siinä "matkalla" astiasta ruukkuun.

Ryhis

Maltti on valttia. Puskat kasvavat ajan kanssa.  ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

coco

Helposti menee useampi viikko ennenku mitää silmiin pistävää muutosta alkaa tapahtumaan. Malttia niin kuin Räyhis jo totesi. ;)

Lillen

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 14, 2011, 22:55:58 ip

Tuuheuteen on monta tekijää, joista tärkeimmät on perusolosuhteet valo, lämpö, lannoitus ja kastelu. Latvomisella on merkitystä ainakin alkuvaiheessa, mutta isokokoisina monet lajikkeet on luonnostaa tuuheita.

Ok, eli kun nytten latvoin 4. lehtiparin (mukaanlukien sirkkalehdet) niin varmaan joku 6-8 pari olisi hyvä taas latvoa  ???

Lainaus käyttäjältä: cubido - elokuu 14, 2011, 23:03:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 13, 2011, 21:50:25 ip

Itse ajattelin kokeilla vastaavaa systeemiä sen verran modifioituna että laitan tuon vettä nostavan langan tai muun jonkun letkun sisään. Tiedä sitten toimiiko, mutta eipähän ainakaan vettä haihtuisi siinä "matkalla" astiasta ruukkuun.

Ainakin näin pitkälle on tuo vessa-paperi viritys toiminut yli odotusten, imee uskomattomalla vauhdilla vesikipon tyhjäksi  :). Uskon kuitenkin ,että tuo Wettex-sydeemi on toimivampi...

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 14, 2011, 23:46:28 ip

Maltti on valttia. Puskat kasvavat ajan kanssa.  ;)

Lainaus käyttäjältä: coco - elokuu 14, 2011, 23:54:52 ip
Helposti menee useampi viikko ennenku mitää silmiin pistävää muutosta alkaa tapahtumaan. Malttia niin kuin Räyhis jo totesi. ;)

Tuo on minulle kaikkein vaikeinta kasvien parissa, en juurikaan malttaisi odotella, kaikki pitäisi tapahtua nyt ja heti  :).

Kiitoksia kaikille avusta!  :)

InkRose

Sehän se oli itsellänikin alussa vaikeaa, kun ei vielä ollut käsitystän noiden elämän tahdista. Olipa muuten myös osasyy kasviharrastuksen aloittamiselle ylipäänsä, kun työ- ja perhe-elämä on yhtä lentoa niin tuntui että jotain vähän rauhallisempaan tahtiin menevää voisi koittaa saada tasapainottamaan kuviota.

Joskus tässä reilun puolen vuoden jälkeen alkoi se pahin hätäily taittua pikkuhiljaa. Nyt osasin jopa olla typykän 2-v synttäriviikonlopun tyystin tarkastamatta idätyslauttaa. Tänään olikin riemu kahta suurempi kun CAP 469 C. Praetermissum oli itänyt. ;D

Latvomisesta vielä sen verran, että minusta sitä ei kannata tässä vaiheessa suunnitella sen tarkemmin vielä. Nyt kun jo latvoit, niin katsele rauhassa miten syksy etenee, sitten pätkit taas kun tarvitsee, esim. jos alkaa uhkaavasti valaisimesta säätövara tai muuten vaan tila loppua. Itse olen siis haarautumistarkoituksessa latvonut vain kourallisen 60-70 tähän mennessä kasvattamistani taimesta, muut operaatiot on olleet kasvun hillintää ja/tai yrityksiä jouduttaa sadon kypsymistä.