tammikuu 09, 2025, 22:49:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Taas ensikertalainen annuumiensa kanssa...

Aloittaja ojrask, kesäkuu 17, 2011, 04:38:50 ap

« edellinen - seuraava »

ojrask

Terve vaan.

Oon kattellut muiden päiväkirjoja ja muita viestejä täällä niin ajattelin laitta omankin pystyyn tälle kokeilulle. Vaikka foorumi onkin jo täynnä hyviä vinkkejä ja vanhoja kysymyksiä niin saattaa silloin tällöin minulta jotain helpompiakin kysymyksia ilmaantua.

Ostin tuosta hetken mielijohteena pussilisen annuumin siemeniä (jotain mitä Kodin Terrasta löytyi, pussissa lukee "Hungarian Hot Wax") kun halvalla sai. Laittelin niitä nyt Chilivaarin blogista löytämäni ohjeen mukaisesti itämään kostealle talouspaperisaarelle. Pussissa luki, että mitä luultavammin 12 taimen alkua ilmaantuu (siemeniä on sen 16 kappaletta). Kelpaako näiden sirkkalehtensä juuri avanneille taimille ihan joku vanukaspurkki kunnes kerkeää isompaa ruukkua hommata. On tuossa jokunen 10-15cm ruukku mutta tarviiko olla niin iso jo sirkkalehtisille taimille?

Kuinkas suuriksi tuommoiset perus "kaupanhylly" -annuumit kasvavat? Riittääkö ikkunan edessä oleva isompi keittiön pöytä?

Jep. Saa nähä mitä sanoo nuo siemenet viikon kahen sisään. En oo mitään lämmitystä jaksanut keksiä ja pitää katsoa jotain valaisimiakin kunhan taimet pääsevät alulle. :)
Te keleet joilla edes on se ikkunanlauta... :(

Chilivaari

Terve  ja tervetuloa chilinkasvattajien kasvavaan joukkoon!

Kuten eilenkin aloittelijalle neuvoin, tärkein kasvatusväline tähän aikaan on kärsivällisyys. Kerronpa muutaman ikävän tosiasian. Innokas kasvattaja ei niistä tietenkään lannistu.

Hyvässä hoidossa, muhevassa mullassa oikein ravittuna, lämmössä ja valossa saattaa tuollainen annuumi puhjeta kukkaan kuudessa viikossa. Voi siihen paljon enemmänkin mennä. Ensimmäiset kukat harvoin tuottavat vielä satoa, mutta sitten kun se onnistuu, chilien kasvu ja kypsyminen kestää yli kuukauden. Silloin on jo vähintään lokakuu. Valoa ja lämpöä tarvitaan paljon lisää, jotta sato kasvaisi ja kypsyisi.

Kun sitten korkkaat ensimmäisen itse kasvatetun chilin, pettymys saattaa kohdat sinut. Aivan samanlaisen marketin "Hot" Waxin minäkin sain ensimmäiseksi kypsäksi chilikseni syksyllä -07, vaikka sitä oli kasvateltu varhaisesta keväästä asti. Maku oli mieto kuin paprikalla, ei chiliä havaittavissa edes kokemattoman suuhun.

Et laittanut nimimerkkisi profiiliin kotipaikkakuntaasi. Voisi nimittäin käydä niinkin, että jollakin "naapurilla" olisi vielä ylimääräisiä taimia, joista haluaisi päästä eroon, että kaikki mahtuisivat jonnekin.

Kasvun ihme on hieno seurattava. Älä lannistu noista yllä olevista riveistä. Entistä tiukemmin vain kohti vastatuulta.

coco

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin.  :) Joo tosiaan kannattaa kysellä ihan rohkeasti Jos paikkakunnallasi joku haluaisi lahjoittaa muutaman taimen niin pääsisit vauhdilla alkuun.

Juseq

Tervetuloa! Taitaa tosiaan olla sen verran myöhäinen ajankohta että omien kasvattelujen lisäksi (joista tulee arvokasta kokemusta!) kannattaa kysellä taimia lähialueilta, tai katsoa jos asuisit mahdollisesti jonkin laadukkaan puutarhan lähellä joka myy hyviä chilin taimia.

ojrask

Kiitoksia tervetulotoivotuksista.

Jep pitää käydä laittamassa tuo kotipaikka. Asun siis Hämeenlinnassa. :)

Jep, luinkin jo että nämä annuumit olisivat melko nopeita itämään (5pv-2vk). Eli siis ostin nämä siemenet ja sitten vasta opiskelin. En kuitenkaan elä siinä toivossa että ehkä tänäkään vuonna en saisi mitään erityisempää kasvatettua. Pitää vaan toivoa että edes muutama jaksaisi kasvaa eloisaksi pikkukaveriksi ennen talven tuloa.

Onneksi olen kesätöissä (kuukauden päästä) taimitarhalla niin voin kysellä heiltäkin niksejä ja apuvälineitä tähän harrastukseen.

Koitan laitella valokuvia kunhan alkavat elonmerkkejä näyttämään tuolla purkissa. :)

ojrask

kesäkuu 20, 2011, 15:30:49 ip #5 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 20, 2011, 15:33:53 ip käyttäjältä ojrask
Jippii, ensimmäinen siima näkyvissä, kerenny jotain kolme-neljä päivää olla. Ois varmaan aikasemmin ilmaantunu jos olisin jotain eritysempää lämmönlähdettä pitäny vieressä. Ei muissa siemenissä näy vielä oikeastaan mitään.

(Klikkaamalla isompi versio.)

(Onko tällä foorumilla jotain automaattisen pikkukuvan tekevää nappia tai upotuskoodia? Jossain toisella asiaan liittymättömällä foorumilla näin [ shot] BB-koodin joka pienensi automaattisesti 640x320 kokoon tai vastaavaa.)

Mitään erityistä sääntöä tai käytäntöä, että koska kannattaa multaan laittaa? Vai voiko jo heti tunkea kun näkyy valkoinen häntä? Muistaakseni näin jossain päiväkirjassa jonkun pitäneen sirkkalehtivaiheelle kunnes upottu multiin ne chilinsä...

EDIT: InkRose olikin tarjonnut pikkukuvakoodia toisessa ketjussa.

InkRose

Niinno, se ei pienennä itse kuvaa, vaan rajaa sen vain viestissä pienemmäksi. Se on siis yhtä suuri tiedosto edelleen, eli perus nettikohtelias koon pienennys on kuitenkin hyvä tehdä. Itsekin sain vasta äskettäin aikaiseksi alkaa kuvia pienennellä oikeasti ystävälliseen kokoon. Tuo sinun kuvasihan olikin jo mokkuloijillekin sopivan kokoinen.

Itse alunperin laitoin parin-viiden millin hännän puskeneet multaan. Toimi aika hyvin, ekoista vain 1-2 30 siemenestä jäi nousematta. Myöhemmin idätin lautalla sirkkalehdille asti, mihin ratkaisuun luultavasti päädyn jatkossakin. Ainakin enimmäkseen.

Lillen

Tähän väliin piskuinen kymysys ,kun itsekkin olen ensikertalainen...

Eli kumpi kannattaa ,pistää suoraan purkkiin itämään vai kostealla paperilla idättää?

Olen aina luullut että jos kostealla paperilla  idättää ne mätänisivät ,mutta luulo ei ole tiedon väärtti  :-\

InkRose

Itse olen käyttänyt alusta asti Chilivaarin blogissaan kuvailemaa ja kuvaamaa lauttamenetelmää. Joskus turhautuneena heittänyt lautalta jonkun hitaan siemenen multaan ennen kuin se iti, mutta ne on poikkeuksia.

Kosteuttahan ne tarvitsee aina itääkseen, muutenhan säilyvyys olisi kovasti huono...

ojrask

Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 20, 2011, 15:48:11 ip
Niinno, se ei pienennä itse kuvaa, vaan rajaa sen vain viestissä pienemmäksi. Se on siis yhtä suuri tiedosto edelleen, eli perus nettikohtelias koon pienennys on kuitenkin hyvä tehdä. Itsekin sain vasta äskettäin aikaiseksi alkaa kuvia pienennellä oikeasti ystävälliseen kokoon. Tuo sinun kuvasihan olikin jo mokkuloijillekin sopivan kokoinen.

Itse alunperin laitoin parin-viiden millin hännän puskeneet multaan. Toimi aika hyvin, ekoista vain 1-2 30 siemenestä jäi nousematta. Myöhemmin idätin lautalla sirkkalehdille asti, mihin ratkaisuun luultavasti päädyn jatkossakin. Ainakin enimmäkseen.

Joo, arvelinkin että se vaan skaalaa sen. En oo koskaan kehdannyt laittaa paljoa päälle 1000 pikseliä leveämpää keskustelupalstoille normaaleja kuvia varten. ImageShackista sai ainakin ennenvanhaan valmiin ja kätevän pikkukuvakoodin, mutta se palvelu on ainakin itsellä jökittäny viime vuosina liikaa niin oon käytelly TinyPiciä sen sijaan. :)

Voisin kyllä itsekkin koittaa, kun noita siemeniä tossa kumminkin se 16 kappaletta on, että miten ne käyttäytyy eri "multaanlaittovaiheissa". Kattoo näiden parin tulevan päivän aikana miten ne jatkaa itämistä. :)

Lillen: itse käytän tätä "lauttatekniikkaa" (juurikin sieltä Chilivaarin blogista löysin ohjeet) jossa on sitä paperia sen takia että sen veden voi jättää sinne alle eikä tarvitse "niin hirveästi" miettä sitä kastelua joka tunti niin sanotusti. Enhän kyllä vielä tiedä miten onnistuu, mutta moni kokeneempi on kertonut tätä tapaa käyttävänsä. Ja näkeehän tuosta paperin päältä sen aika helposti mitkä ovat alkaneet juurta puskea. Pitää vaan muistaa pitää se kosteus ja tuulettaa ilmaa satunnaisesti (jolloin ei niin helposti homehdu). :)

En miettinyt kummemin mitä vettä ja paperia käytän, ihan hanavettä ja tiskipöyältä talouspaperia (parissa kolmessa kerroksessa) laitoin. En laittanu rei'itettyä elmukelmua vaan ihan pienellä raolla olevaa purkin omaa kantta. Eli oma rakennelma (kuin mahtavat paint-taidot sen kertovat):

Eli iso kippo ja sen sisällä pienempi kippo väärinpäin, sen päälle kerroksittain sitä paperia ja ison kipon pohjalle vettä riittävästi. Siemenet sitten paperin päälle tuon pienen kipon (käännetylle) pohjalle. Pysyy vähän paremmin paikallaan kuin pelkkä kelluva lautta, mutta toimintaperiaate ihan sama: vesi siirtää vettä alta siemenille ylemmäs. Ison kipon yli sitten se rei'itettu kelmu tai vastaava pitämään kosteutta. Jos menee hirveen kauan itämisessä niin voi tehdä välillä hyvää vaihtaa uuteen puhtaampaan veteen.

Tohon saa vielä päälle mukavasti jonkun lampun joka sekä lämmittää ja valasee jos siihen vaiheeseen kerkiää itää.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 20, 2011, 16:04:47 ip
Itse olen käyttänyt alusta asti Chilivaarin blogissaan kuvailemaa ja kuvaamaa lauttamenetelmää. Joskus turhautuneena heittänyt lautalta jonkun hitaan siemenen multaan ennen kuin se iti, mutta ne on poikkeuksia.

Kosteuttahan ne tarvitsee aina itääkseen, muutenhan säilyvyys olisi kovasti huono...

Välillä haluaisin lyödän kyllä kunnolla pääni seinään ja takoa vähä viisautta siihen  :D .

Lainaus käyttäjältä: ojrask - kesäkuu 20, 2011, 16:08:10 ip
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 20, 2011, 15:48:11 ip

Joo, arvelinkin että se vaan skaalaa sen. En oo koskaan kehdannyt laittaa paljoa päälle 1000 pikseliä leveämpää keskustelupalstoille normaaleja kuvia varten. ImageShackista sai ainakin ennenvanhaan valmiin ja kätevän pikkukuvakoodin, mutta se palvelu on ainakin itsellä jökittäny viime vuosina liikaa niin oon käytelly TinyPiciä sen sijaan. :)

Voisin kyllä itsekkin koittaa, kun noita siemeniä tossa kumminkin se 16 kappaletta on, että miten ne käyttäytyy eri "multaanlaittovaiheissa". Kattoo näiden parin tulevan päivän aikana miten ne jatkaa itämistä. :)

Lillen: itse käytän tätä "lauttatekniikkaa" (juurikin sieltä Chilivaarin blogista löysin ohjeet) jossa on sitä paperia sen takia että sen veden voi jättää sinne alle eikä tarvitse "niin hirveästi" miettä sitä kastelua joka tunti niin sanotusti. Enhän kyllä vielä tiedä miten onnistuu, mutta moni kokeneempi on kertonut tätä tapaa käyttävänsä. Ja näkeehän tuosta paperin päältä sen aika helposti mitkä ovat alkaneet juurta puskea. Pitää vaan muistaa pitää se kosteus ja tuulettaa ilmaa satunnaisesti (jolloin ei niin helposti homehdu). :)

En miettinyt kummemin mitä vettä ja paperia käytän, ihan hanavettä ja tiskipöyältä talouspaperia (parissa kolmessa kerroksessa) laitoin. En laittanu rei'itettyä elmukelmua vaan ihan pienellä raolla olevaa purkin omaa kantta. Eli oma rakennelma (kuin mahtavat paint-taidot sen kertovat):

Eli iso kippo ja sen sisällä pienempi kippo väärinpäin, sen päälle kerroksittain sitä paperia ja ison kipon pohjalle vettä riittävästi. Siemenet sitten paperin päälle tuon pienen kipon (käännetylle) pohjalle. Pysyy vähän paremmin paikallaan kuin pelkkä kelluva lautta, mutta toimintaperiaate ihan sama: vesi siirtää vettä alta siemenille ylemmäs. Ison kipon yli sitten se rei'itettu kelmu tai vastaava pitämään kosteutta. Jos menee hirveen kauan itämisessä niin voi tehdä välillä hyvää vaihtaa uuteen puhtaampaan veteen.

Tohon saa vielä päälle mukavasti jonkun lampun joka sekä lämmittää ja valasee jos siihen vaiheeseen kerkiää itää.

Kiitoksia vinkeistä ja piirustuksesta, tarkistan vielä chilivaarin blogia ja teen sitten jonkinlaisen yhdistelmän sinun ja chilivaarin versiosta riippuen mitä kotoa löytyy.

Sitten on ainakin 2x itämisprosessio , on kyllä ihme jos ei yksikään idä  :).

ojrask

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 20, 2011, 16:15:07 ip
Kiitoksia vinkeistä ja piirustuksesta, tarkistan vielä chilivaarin blogia ja teen sitten jonkinlaisen yhdistelmän sinun ja chilivaarin versiosta riippuen mitä kotoa löytyy.

Sitten on ainakin 2x itämisprosessio , on kyllä ihme jos ei yksikään idä  :).

Eipä mittään, enkä voi sanoo että tämä olisi se "paras" tapa idättää, lukemani perusteella rakentelin. :)

Oon kateellinen tyttöystävän ruusupavuista, kasvanu neljässä päivässä jo tuumaseks. Tänään pelkästään jo puoli tuumaa. Se taitaa tykätä tuosta kikkareyölampusta joka löyty varastosta. :D

ojrask

Kahdesta uudesta puskenu siimahännän ulos. Ensimmäisen siimahännän ympärille ilmaantunu jotain harson näköistä, ei kai ole homeessa? Harso näyttää vähän valkoiselta piippurassilta. :S

InkRose

Ei ole hometta, vaan niitä pieniä hiusjuuria millä se syö. Kuuluu asiaan.

wille

Lainaus käyttäjältä: ojrask - kesäkuu 21, 2011, 13:56:35 ip
Kahdesta uudesta puskenu siimahännän ulos. Ensimmäisen siimahännän ympärille ilmaantunu jotain harson näköistä, ei kai ole homeessa? Harso näyttää vähän valkoiselta piippurassilta. :S

Ne on hiusjuuristoa.

E: InkRose kerkesikin ensin. Kertaus, opintojen äiti ja sillee. :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

ojrask

Joo. Aattelinkin ettei home näyttäisi noin "järjestyneeltä" kuin tuossa. :P

Pitää juua äkkiä maitoa poies, että saa lisää purkkeja. :D

ojrask

Laitoin tossa kolme kehittyneimpää purkkiin multaan. Laitoin väliaikaisesti pitkittäin laikattuun maitotölkkiin tilan ja purkkipuutteen takia. Kuvia ehkä kohta jos jaksan laittaa.

Paperilla itämässä siis vielä 13 joista neljällä siimaa näkyvissä.

Lannoittamisest sen verran kysyn, että pitää varmaan paikkansa ettei kannata hirveän aikaseen näiden taimien kanssa lannoittelua miettiä? Entä missä vaiheessa uskaltaa vähentää kastelua itämisen jälkeen? Vai selviääkö vajaan tuumankin korkunen taimi vähälläkin vedellä?

ojrask

Ookkei, muutama taimi on jo omissa mullissaan. Tänä aamuna huomasin että oli nipsastu siemenkuori pois ennen kuin lehdet ite niitä oli työntäny irti (eli naikkostani oli mietityttäny "mitäs tää tässä tekee" :D), eli ekat lehdet on nyt puolesta välistä poikki. Vaikuttaako tämä kuinka pahasti kasvin eloon ja kasvuun?

InkRose

Pitemmän päälle ei haittaa, mutta hidastaa luultavasti vähän alkuvaiheen kasvua kun yhteyttävää pintaa on aika merkittävästi vähemmän. Veikkaisin että viikon-pari jää jälkeen kavereistaan. Mulla kävi kevättalvella monille chinenseille vastaavaa tai huonomminkin. Muutamat sentään selvisivät, nyt kantavat satoa jo vähitellen.

ojrask

Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 27, 2011, 13:32:34 ip
Pitemmän päälle ei haittaa, mutta hidastaa luultavasti vähän alkuvaiheen kasvua kun yhteyttävää pintaa on aika merkittävästi vähemmän. Veikkaisin että viikon-pari jää jälkeen kavereistaan. Mulla kävi kevättalvella monille chinenseille vastaavaa tai huonomminkin. Muutamat sentään selvisivät, nyt kantavat satoa jo vähitellen.

Joo, eipä ole mitään kuoleman merkkejä näkynyt tähän mennessä. :)

Eli tilannetta: alussa 16 siementä, kaksi ei itänyt, yhden saatoin laittaa väärin multaan (ei vieläkään mitään näkyvissä). Viisi odottaa vielä istutusta multaan, loput ovatkin mullissa ja kasvavat miten kasvavat.

Tulee kiire löytää koti jokuselle chilille kun ei itelle tommosta 13-14 puskaa saa mahtumaan millään tähän kämppään ja parvekekkin on jo täynnä. :D