tammikuu 10, 2025, 15:29:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ChilOut

Aloittaja ChilOut, elokuu 12, 2011, 09:36:05 ap

« edellinen - seuraava »

ChilOut

elokuu 12, 2011, 09:36:05 ap Viimeisin muokkaus: elokuu 12, 2011, 09:53:53 ap käyttäjältä ChilOut
Moi! Olen aloittelija ja tässä tarinani (alku). Olen parin viime vuosikymmenen aikana ainoastaan syönyt paprikoita/chilejä ja alkanyt pitämään niistä yhä enemmän, varsinkin tulisemmista, joissa on jotain potkua. Viime talvena tilasin Korpikankaalta siemeniä ja laitoin ne joskus huhtikuussa taimimullassa turveruukkuihin ja eri puolille taloa ikkunalaudoille ja kuistille itämään. Sitten odottamaan. Viikkoja kului eikä oikein tapahtunut mitään, mutta pikkuhiljaa alkoi nousta pieniä taimenalkuja eri tahtiin. Hitaimmilta kesti varmaankin viisikin viikkoa. Laitoin pusseissa olleiden ohjeiden mukaan kaksi siementä/ruukku, mutta ahneuksissani en sitten kitkenyt kaikista ruukuista heikompaa tainta, vaan siirsin niitä yhä uusiin ruukkuihin. Lopulta minulla oli yli 100 capsicum annuumia omissa ruukuissaan (Hot Caribbean Blend, Sweet Marconi Rosso, Hot Cayenne, Hot Devil's Brew ja Sweet Jolly Rosso).

Toukokuun lopulla sitten viritin vanhan kasvihuoneen rungon päälle vanhaa, vintillä ollutta rakennusmuovia, käänsin maan ja sotkin siihen lehtikompostia. Kannoin taimia kasvihuoneeseen ja illalla takaisin sisälle. Kesäkuussa istutin taimet istutusruukuissaan kasvihuoneeseen. Olen hoidellut ja kastellut, myrkyttänyt muurahaisia ja poistanut kasvien lehdiltä etanoita ja lehtokotiloita. Heinäkuussa, kun alkoi olla kukkia kävin ostamassa Bernerin kasviperäistä Greencare -luonnonlannoitetta ja heittelin rakeita mullan pinnalle ajatellen, että kastelun myötä ravinteet siirtyvät ajan myötä kasveille. Myös nokkosvettä ja kanankakkarakeita käytin hieman.

Nyt kasvihuoneessa näyttää tältä: