tammikuu 10, 2025, 15:29:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ChilOut

Aloittaja ChilOut, elokuu 12, 2011, 09:36:05 ap

« edellinen - seuraava »

ChilOut

elokuu 12, 2011, 09:36:05 ap Viimeisin muokkaus: elokuu 12, 2011, 09:53:53 ap käyttäjältä ChilOut
Moi! Olen aloittelija ja tässä tarinani (alku). Olen parin viime vuosikymmenen aikana ainoastaan syönyt paprikoita/chilejä ja alkanyt pitämään niistä yhä enemmän, varsinkin tulisemmista, joissa on jotain potkua. Viime talvena tilasin Korpikankaalta siemeniä ja laitoin ne joskus huhtikuussa taimimullassa turveruukkuihin ja eri puolille taloa ikkunalaudoille ja kuistille itämään. Sitten odottamaan. Viikkoja kului eikä oikein tapahtunut mitään, mutta pikkuhiljaa alkoi nousta pieniä taimenalkuja eri tahtiin. Hitaimmilta kesti varmaankin viisikin viikkoa. Laitoin pusseissa olleiden ohjeiden mukaan kaksi siementä/ruukku, mutta ahneuksissani en sitten kitkenyt kaikista ruukuista heikompaa tainta, vaan siirsin niitä yhä uusiin ruukkuihin. Lopulta minulla oli yli 100 capsicum annuumia omissa ruukuissaan (Hot Caribbean Blend, Sweet Marconi Rosso, Hot Cayenne, Hot Devil's Brew ja Sweet Jolly Rosso).

Toukokuun lopulla sitten viritin vanhan kasvihuoneen rungon päälle vanhaa, vintillä ollutta rakennusmuovia, käänsin maan ja sotkin siihen lehtikompostia. Kannoin taimia kasvihuoneeseen ja illalla takaisin sisälle. Kesäkuussa istutin taimet istutusruukuissaan kasvihuoneeseen. Olen hoidellut ja kastellut, myrkyttänyt muurahaisia ja poistanut kasvien lehdiltä etanoita ja lehtokotiloita. Heinäkuussa, kun alkoi olla kukkia kävin ostamassa Bernerin kasviperäistä Greencare -luonnonlannoitetta ja heittelin rakeita mullan pinnalle ajatellen, että kastelun myötä ravinteet siirtyvät ajan myötä kasveille. Myös nokkosvettä ja kanankakkarakeita käytin hieman.

Nyt kasvihuoneessa näyttää tältä:

Osa kasveista on n. 80 cm korkeita (kaakkoisseinustalla), osa puolet matalampia, varsinkin luoteen puoleisella reunalla. Caribbean Blendissä on jo melko kookkaita (10 cm) hedelmiä

, Cayennessä ja Devil's Brewssa 5-10 cm, Marconi Rossossa parisenttisiä alkuja, mutta Jolly Rossossa ei vielä juuri mitään.

Mitähän virheitä olen tehnyt? Tiedän, taitavat olla liian ahtaasti. Saisiko satoa vielä lisättyä, jos leikkaisi osan lehdistä pois? Katkoisi latvoja? Loppuuko aika ennen halloja? On kuitenkin ollut hienoa huomata, että saan edes jotain satoa. Käyn monta kertaa päivässä katsomassa "poikiani" ja kastelen niitä joka päivä (liikaako, pitäisikö antaa kuivahtaa välillä?). Haluaisin nyt jatkaa harrastusta, mutta saanko joitakin kasveista mitenkään talven yli? Kannattaako ottaa siemeniä? Yrittää pistokkaita? Kaivaa ylös ja siirtää sisälle?

InkRose

Tervetuloa kasvattelemaan näin julkisestikin. Todella hyvältä näyttää kasvarissasi, kateeksi ihan käy, joskin itse olisin valinnut vähän eri lajikkeita. :)

Eivät nuo ainakaan näytä siltä että liikaa kastelisit, terveitä ja kauniin vihreitä ovat. Selvästi lannoitustaktiikkasi toimii ainakin joten kuten, kun satoa tulee sentään osasta kasveista. Voi olla että jotkut tarvitsisivat enemmän kaliumia tai fosforia suhteessa typpen määrään tuottaakseen satoa, kun eikös nuo luonnonlannoitteet tuppaa olemaan aika typpipainotteisia?

PP

Tervetuloa joukkoomme!

Liian tiheässähän ne on. Tässä vaiheessa kesää on myöhäistä lisätä satoa leikkaamalla, mutta se voi nopeuttaa kypsymistä, joten kannattaa leikata. Kukista ei enää ehdi kasvaa kypsiä podeja ellet lämmitä kasvaria öisin ja myöhemmin myös kylminä päivinä. Kastelua kannattaa luultavasti vähentää. Maa saa kuivua välillä niin, että pinta on selvästi kuiva tai kasvien lehdet alkaa riippua. Nyt kun kelit viilenee, vettä kuluu muutenkin vähemmän. Multapenkissä ylikastelu on onneksi vaikeaa, kun ylimääräinen vesi imeytyy maahan.

Talvetukseen annuumit ei ole parhaasta päästä. Nekin saa pärjäämään talven yli hyvällä (maltillisella) hoidolla ja pienellä tuurilla, mutta ongelmien riski on suuri. Lisäksi et voita talvetuksella paljoakaan siihen verrattuna, että kasvatat ensi vuonna hyvissä ajoin uudet taimet. Joskus (tai jotkut) chilit satoa toisena kesänä hyvin, joskus huonosti.

Suosittelen tutustumaan uusiin lajeihin ja lajikkeisiin ja aloittamaan ensi vuoden uudelta pohjalta. Jos olet erityisen ihastunut jonkun nyt kasvattamasti chilin makuun, voit kokeilla talvetusta kaivamalla kasvit ylös, leikkaamalla kasvustoa ja juuria pienemmäksi ja istuttamalla ne ruukkuihin. Samalla on syytä tehdä perusteellinen myrkytys, jotta sisätiloihin ei siirry tuholaisita.

Vielä yksi vinkki: lisää sinäkin profiiliin paikkakunta.

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Vate

Samat sanat kun Räyhis

Nizo

Tervetuloa! Melkoisen viidakon olet itsellesi saanut aikaseksi.

Macex

Tervetuloa vaan munkin puolesta!

Komea viidakko sulla ...!

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

ChilOut

Suuret kiitokset toivotteluista ja hyvistä neuvoista. Tutustun varmasti uusiin lajikkeisiin. Talvella siemeniä tilatessani en miettinyt mitään ihmeellistä, ajattelinpahan vain, että kokeillaan nyt tuollaisia. Autuaallisen tietämätön olin eiliseen saakka myös chilifoorumista ja muista hienoista kotimaisista chilisivustoista. En olisi arvannut, että asiaan vihkiytyneitä harrastajia on näin paljon.

TunturiTiger

Tervetuloa

Lainaus käyttäjältä: ChilOut - elokuu 12, 2011, 09:36:05 ap
Mitähän virheitä olen tehnyt? Tiedän, taitavat olla liian ahtaasti. Saisiko satoa vielä lisättyä, jos leikkaisi osan lehdistä pois? Katkoisi latvoja?

1. Ilmeisesti et mitään vakavaa. Ainakin mulla käy kateeksi noita puskia!

2. No ehkä hieman ahtaasti. Leikkelystä en nyt sen suuremmin tiedä. Latvominen ainakaan tähän aikaan kaudesta ei kannata. Ja jos alimmatkin lehdet ovat kerta vihreitä, niin ne mitä ilmeisimmin saa silloin tarpeeksi valoa.

ELI jatka samaan malliin!

Lillen

Teretuloa!!  :D

Hieman ehkä tiheästi, mutta muuten näyttää todella upealta kasvarissa!

ChilOut

Riehuin kasvarissa nyt saksien kanssa kuin trombi. Näkymä lehtien karsimisen jälkeen:

Olisi ehkä pitänyt tehdä jo ajat sitten? Kun nyt sain puskaan jonkinlaisen näkymän, marjoja olikin vähemmän kuin oletin. Aloitus meni varmaan liian myöhäiseksi, eikä kasvukausi nyt enää riitä. Maistoin myös (Hot!) Caribbean Blendiä ja (Hot!) Devil's Brewtä. Maistuivat lähinnä tavalliselta paprikalta, eikä potkua ollut ollenkaan. Eivät vielä riittävän kypsiä? Joka tapauksessa melkoinen pettymys tämä ensimmäinen kokeilu, varsinkin kun katselee noita kuvia kasveista, joissa on kymmeniä/satoja marjoja/hedelmiä/podeja (mikä se nyt oikea termi onkaan).

coco

Tervetuloa! Ei niistä ensimmäisistä kokeiluista kannata pettyä. Niistä oppii ja tietää mitä tekee ens kerral erilailla. Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.. ;)

Whili

TERVETULOA minunkin puolesta  :D

Tuliko hyvä sato ??

Huru-ukko

Tervetuloa  :) myös täältä, olen liittynyt itsekkin hiljattain. Itse kasvattelin myös multapenkissä mennä kesänä, syksystä nypin pienet podit ja kukat pois. Tiedä sitten auttoiko, mutta kyllä muutamia punaisiakin podeja tuli. Kasvina oli Hungarian hot Wax. Vihreät ei oikein maistunut miltään, mutta punaiset oli hyvän makuisia. Vihreät keräsin lopuksi ja muovin alla omenien kera sain melkein kaikki kypsiksi.
Mutta nyt mennyt on mennyttä ja uuden siemenlistan tekoon....Aji cristallia suosittelen itse ja kyllähän se Nagakin kuuluu ainakin eka vuonna kasvatuslistalle. Se on erinomaista jauhettuna mausteeksi.... :).