The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

marraskuu 02, 2011, 21:10:58 ip #100 Viimeisin muokkaus: marraskuu 02, 2011, 21:19:17 ip käyttäjältä Lillen
Jaa, silloin täytyy olla tyytyväinen  :D.

Juu saattaisi olla kyllä niin ,että ensikeralla 2-3 Nagaa riittäisi. Tuollaista voisi harkita tehdä joululahjaksi, kauanko tuollainen suunnilleen säilyy jääkaapissa avaamattomana ,sekä avattuna?

//: Tosiaan niinkuin jo kirjoitin niin aikamoista myrkkyä siitä tuli 5 Nagalla  ;D

///: 100 viesti 2012 päiväkirjaan eikä vuosi 2012 ole edes alkanutkaan  ;D.

Lillen

Cajamarcat ovat päässeet tölkkiin!

Pientä lisä infoa Cajamarcoista + kuvia uusimmassa blogi tekstissäni "Soosin keittelyä, sekä itujen itämistä": http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/2011/11/soosin-keittelya-seka-itujen-itamisia.html   ;)

Lillen

Aikaa on jälleen vierähtänyt viime päivityksestä.

Tepin on alkanut kasvaa. Muutamia uusia lehtipareja on ilmestynyt ,joten uskoisin ,että voisin olla lähes 100% varma siitä ,että Tepin toipui postituksesta.



Turbo Pube on jostain syystä saanut kasvu pyrähdysen. Minua se ei missään nimessä haittaa, mietiskelen vain miten se yht´ äkkiä on noin innostunut kasvamaan  :)



Nagoissa huomasin juuri kuvatessa erittäin mukavan yllätyksen, nimittäin niissä on nuppuja! Tuskin ne vielä podeja alkavat tekemään ,mutta saisivat ne mielellään kukkia ja sehän pitäisi tarkoittaa, että ne haaroittuvat(?)



C.Lanceolatumit ovat siinä missä ennenkin. Olen päättänyt antaa noista kaksi naapurilleni, koska en tee mitään 5 kpl.


Cajamarcat ovat lähteneet hyvin kasvamaan. PI260560 on ilmennyt jotain ongelmaa tai ainakin yhdessä. On nimittäin pudottanut melkein jokaisen lehtensä ja näyttää todella kurjalta. Taidan viedä sen huomenna kompostiin  :'( .

Flexut eivät turhaan näytä elonmerkkejä. Ovat olleet lautalla nytten 17 päivää eikä mitään ole tapahtunut.
Täytyy nyt vielä viikko tai kaksi odotella ,mutta sitten alkaa kärsivällisyys loppua lopullisesti  ;D.




Siku

Hyvältähän tuo näyttää!
Nuppuja tosiaan muodostuu haarakohtiin, eli siitä se lähtee valtaamaan entistäkin enemmän pinta-alaa^^
Lanceissa, jopa minä huomaan kasvua. Tainneet saada juuret kondikseen, eli onnea irroitusoperaatioon!

Omilla flexuilla meni kuukauden verran, että itivät lautalla. Cap 1144:llä meni 1.5kk, joten kahdessakaan kuukaudessa ei todellakaan kannata heittää kirvestä kaivoon.




Sellainen vinkki, että kun linkkaat kuvat noin (niinkuin itsekin teen), niin ota esim tuosta http://aijaa.com/v.php?i=006609047528.jpg linkistä vielä hiiren oikealla "näytä kuva" jolloin avautuu pelkkä kuva, joka vielä skaalautuu näytölle sopivaksi. Näin http://i11.aijaa.com/b/00660/9047528.jpg     (Kieliopillisesti mahtava lause, eikö?)

Lillen

Kiitoksia. Juu ovathan nuo Lancet hieman kasvaneet, mutta on kyllä hidasta touhua  ;D.

Ensi kaudeksi pitäisi kunnostaa 9m2 kasvihuone (osa laseista rikki) ja sitten sain tänään myöntävän vastauksen siitä ,että voin rakentaa n. 10m2 muovi-kasvihuoneen. Joten silloin olisi n. 19 neliötä kasvihuone tilaa + sitten niitä kasvulavoja jotka ovat päällystettyjä muovilla (ns. kasvari). Pitäisi kyllä olla hyvät lähtökohdat hyvään chili sesonkiin  :).

Lajike-lista on pysynyt edelleen samana. Se kuinka monta idätän per lajike on vielä epävarmaa. N.2 kpl on lähtökohtana ,mutta riippuu aivan mistä lajikkeesta on kyse.

Aijaa.com:issa oli jotakin teknisiä onkelmia kun latasin nuo kuvat, isot kuvat olivat TODELLA ISOJA ja pienet todella pieniä, enkä juurikaan viitsinyt alkaa leikkiä millään kuvan säätö ohjelmilla tuohon aikaan illasta :).

Lillen

Päivityksen aika!

Nytten alan ymmärtää niitä jotka varoittivat minua ,että 15W lamppu ei riitä  ;D. Juu kävi niin ,että kummatkin PI260560 ovat niin huonossa jamassa ,että taitaa tulla komposti keikka. Samoin on myöskin yhden Rocoto Orangen laita. Nytten kasvaa siis:

Rocoto Orange
2x Naga Morich
2x Cajamarca
Aji Cristal
5x Lanceolatum
Tepin
2x Cayenne

Itämässä:
2xFlexuosum

Täytyy idätellä uudestaan nuo Rocotot sun muut Tammi-Helmikuussa, silloin pitäisi olla enemmän lamppuja. Flexut ovat tosiaan vieläkin itämässä eikä mitään elonmerkkejä vieläkään. Onneksi olen tälläkertaa varautunut odottamaan. Tepin voi vieläkin hyvin ,joten Räyhis voi ottaa rauhallisesti ja ainakin toistaiseksi vielä todeta ,että hyvään kotiin meni. Vaikka lehteä on Tepinille tullut paljon uutta niin mitään kasvua en ole huomannut.
Pitkän odottelun jälkeen on Nagat jälleen jatkaneet kasvamistaan. Olivat varmaan ½-1 kuukauden kasvamatta lainkaan. Nytten on alkanut nuppuja ilmaantumaan ,sekä uusia lehtiä tuuppaa tulemaan. Jäljellä oleva Rocoto Orange voi mainiosti. Paljon uusia haaroittumia ,sekä lehtiä huomattavissa. Myöskin Turbo Pubeni voi hyvin. Aji Cristallia jouduin hieman saksia viime viikolla. Oli venähtänyt ihan turhan paljon.

Vihdoinkin näyttäisi siltä ,että Lanceolatumit olisivat saaneet kasvupyrähdyksen, sillä minusta on mittaa tullut jonkin verran lisää.

Muutama päivä sitten keräsin tuon Cayenne x PI 260560 podin. Podista löytyi PALJON siemeniä, joten olisi hyvät mahdollisuudet saamaan ensimmäinen risteytys kasvamaan (jos siis risteytys on onnistunut  :-\).



Kirjotuspöydän pääty on muuttunut tilavammaksi...


Cajamarcan alut kasvavat...


Tepin kasvattaa uutta lehteä...


Kasvupyrähdys Lanceilla?


Nagassa nuppuja...


Turbo Pube...



Jos joku kaipaa harsosääskiä voin lähetellä haluaville postikuluja vastaan  ;D.
Näitä kavereita ei kyllä hevillä hengiltä saa. Kuinkakohan nopeasti nuo lisääntyvät kun niite puskee joka suunnasta  ;D.

Aku

Miten olis kihokin hankkiminen? Mulla se on saalistanut harsosääskiä melko tehokkasti. Multa sais pistokkaan tai pari postituskuluja vastaan.

Lillen

Saattaisi hyvinkin toimia. Ainakin voisin kokeilla.

Pistän YV:tä  :).

Lillen

Yöllä ne ihmeet tapahtuu, nimittäin tänään suureksi yllätyksekseni näin ensimmäisen hännän Flexuosumin siemenistä!  :D
Eipä itämisessä kovinkaan pitkä aika mennyt, tarkalleen 25 päivää.

Ensi vuonna pitäisi täälläkin Flexuja kasvaa jos ei nyt jostain syystä kuole pois  :-\.

Lillen

marraskuu 24, 2011, 19:18:59 ip #109 Viimeisin muokkaus: marraskuu 24, 2011, 19:26:21 ip käyttäjältä Lillen
Kummatkin Flexut ovat itäneet. Ensi päivitykseen kuvia siis Flexuista ,sekä eilen saamastani lihansyöjä kasvista (Drosera Capensis) ,tuttujen kesken kihokki.
Kiitokset ABK siitä  :), toivottavasti Lance lähtee kasvamaan litteästä muodostaan huolimatta   ;D.

Se miksi oikeastaan kirjoitin oli ,että tein ulkomuoto muutoksia blogiini. Yritin saada siitä hieman eloisamman ,mutta en tiedä onnistuinko. Muutin fonttia aika paljon. Minusta tuo oli oikein mukava fontti ,mutta onko tuo teidän mielestänne vaikea luettava? Ainakin itse veikkaan ,että jos tuota kauan tuiottaisin saisin siitä päänsäryn  :-\.

Mielipiteitä?

http://chiliblogini-lillen.blogspot.com

Toni.A

Itse ainakin tykkään noista sivuista, mutta laita ihmeessä fontti, joka on helpompi lukea. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

exa

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - marraskuu 24, 2011, 19:44:25 ip
Itse ainakin tykkään noista sivuista, mutta laita ihmeessä fontti, joka on helpompi lukea. ;)


Komppaan. Turhan kova kontrasti taustan ja tekstin välillä, ehkä tekstin terävyys ja paksuuskin vaikuttavat asiaan... Muuten kyllä hyvältä näyttää meno! Itse kahden vaiheilla Rocoto Orangen kasvattamisesta, jos vaikka innostuisin blogiasi luettuani  :)

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Lillen

marraskuu 25, 2011, 15:56:21 ip #112 Viimeisin muokkaus: marraskuu 25, 2011, 15:58:24 ip käyttäjältä Lillen
Taidan poistaa tuon paksuus moden ja pitää tekstin normaalina.

Lainaus käyttäjältä: exa - marraskuu 25, 2011, 00:05:03 ap
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - marraskuu 24, 2011, 19:44:25 ip
Itse ainakin tykkään noista sivuista, mutta laita ihmeessä fontti, joka on helpompi lukea. ;)


Komppaan. Turhan kova kontrasti taustan ja tekstin välillä, ehkä tekstin terävyys ja paksuuskin vaikuttavat asiaan... Muuten kyllä hyvältä näyttää meno! Itse kahden vaiheilla Rocoto Orangen kasvattamisesta, jos vaikka innostuisin blogiasi luettuani  :)


Vaikea valintako? En ole itse koskaan Rocoto orangea saati Rocotoakaan maistanut, mutta kasvi on ainakin minun mieleen. Joten jos pähkäilet vielä niin idätä ihmeessä, ei se yksi puska hirveästi lisää tilaa vie  ;).

//: Voin räpsästä kuvan tuossa illalla niin näet miltä oma Rocoto Orangeni tällähetkellä näyttää  :).

Lillen

Uskomattoman nopeasti se viikko kuluu... elämä on lyhyt ,joten nauttikaamme siitä niin kauan kuin vielä voimme  :-\

Hieman iloisempia uutisia nimittäin Nagat ovat vihdoinkin aloittaneet kukintansa. En oikeastaan odota podeja, mutta mukavaa piristystä tuo pieni, mutta kaunis kukka tuo elämään ja varsinkin tähän sysimustaan aikaan.



Lanceolatumeja olen muutaman harventanut. Yksi lähti kustin mukana ABK:lle. Lättänästä ulkomuodostaan huolimatta oli kuulema pärjännyt matkan.
Toisen annoin sukulaiselleni. Loput (3) pidän itselläni, ties mitä ehtii tapahtua kevääseen mennessä, joten on parempi pitää muutama varalla.

 

Rocoto Orangeni voi ainakin toistaiseksi hyvin. Lajitoverinsa otti ja kuoli jostakin aivan tuntemattomasta syystä, tai no myönnettäköön ,että epäilen valon puutetta syyksi.
Tämä kaveri on ainakin pitänyt pintansa ja haaroittunut voimakkaasti.


Tepin on edelleen hengissä. Jotenkin on aika vaikea uskoa ,että tuosta pitäisi kasvaa "about" 4 metrinen puu, mutta maailma on täynnä ihmeitä ja ehkä tämä on yksi niistä?



Kirjoituspöytäni sai uuden asukkaan. Nimittäin samalla kun itse lähetin Lancen ABK:lle sain vaihdossa Drosera Caspensis (kirjoitinkohan oikein?)-nimisen lihansyöjä kasvin. Tämän kaverin olisi tarkoitus hoitaa harsosääski pulmani pois päiväjärjestyksestä. Ongelmana on vain se ,että ei ole oikein kaveri vielä ryhdistäytynyt postimatkastaan. Kunhan ei vain ottaisi ja kuolisi  :'(.



Turbo Pube voi oikeastaan edelleen hyvin. Yhden huomattavan eron olen tosin siinä huomannut, nimittäin sen varsi tai "runko" on tummunut huomattavasti, mutta se ilmeisesti kuuluu asiaan?



Kerrottakoon vielä ,että täällä odotellaan sitä "ihmettä" ,että Flexu irrottaisi kypäränsä. Kummatkin siemenet ovat siis itäneet, mutta kypärä on kiinni ja kovaa.

Aku

joulukuu 02, 2011, 17:02:26 ip #114 Viimeisin muokkaus: joulukuu 02, 2011, 17:04:07 ip käyttäjältä ABK
Auts, menipä huonoon kuntoon postituksen aikana. Kylmäähän se varmasti sai matkalla. Jos tuo ei toivu hoidosta huolimatta niin sitten keväällä kun kelit ovat lämmenneet voin lähettää uuden taimen. Leikkaa nuo huonot lehdet ja lehdenkärjet pois ja anna valoa sille tarpeeksi, että alkaisi uutta kasvua tapahtumaan. Onhan kasvupiste kuitenkin ehjä?

Niin kauan kun vihreää on jäljellä, toivoa ei ole menetetty  :-\.

Lillen

Juu, toivotaan ainakin ,että selviytyisi. Leikkasin nyt kaikki kuolleet lehdet pois. Annan myös lisävaloa kaverille mahd. paljon.

öööh...en ole oikein varma tuosta kasvupisteestä ,ainakin se on osittain vihreä  :).

slebachi

Varmistan nyt vaan, että ei kai tuon kihokin kasvualustassa ole lannoitetta?

Lillen

En ole käyttänyt minkäänlaista lannoitetta. ABK varoitti  :).

slebachi

Lainaus käyttäjältä: Lillen - joulukuu 02, 2011, 23:51:16 ip
En ole käyttänyt minkäänlaista lannoitetta. ABK varoitti  :).


Mutta kasvualustassa ei saisi olla melkein yhtään ravinteita. Tuolta kannattaa katsoa ohjeita: http://www.lihikset.net/kasvit/drosera/index.htm;)

Lillen

Alustana on biolanin mustamulta...mikä on jonkin verran lannoitettu kanankakkaroilla PRKL  :-[ ...kai?

Kiitoksia linkistä. On ilmeisesti näidenkin hoidosta yhtä paljon opittavaa kuin chileistä...ellei enemmän  ::).