tammikuu 09, 2025, 22:30:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Täti-E ja sen rehut - Kausi 2012

Aloittaja Täti-E, joulukuu 08, 2011, 00:13:39 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: M;kko - joulukuu 10, 2011, 12:52:27 ip
Näyttäisi olevan toisin päin, eli Lasse oikealla.

Apus!!! Olet oikeassa. Juurikin siis niin päin että Lance oikealla. Aivot ollu taas jossain ihan muualla kirjoittaessa ;) Kiitos oikaisusta.

aropupu

ja lisättäköön vielä että vaikka lehdistä ja kasvutavasta onkin huono lähteä sinänsä lajia päättelemään, näyttävät nuo tuon senegalilaisen lehdet ainakin meikäläisen silmään erittäin paljon C. frutescensilta joten voipi tosiaan olla että sieltä on nimenomaan se Piri Piri / Pili Pili / Peri Peri tulossa.

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: aropupu - joulukuu 11, 2011, 01:03:42 ap
ja lisättäköön vielä että vaikka lehdistä ja kasvutavasta onkin huono lähteä sinänsä lajia päättelemään, näyttävät nuo tuon senegalilaisen lehdet ainakin meikäläisen silmään erittäin paljon C. frutescensilta joten voipi tosiaan olla että sieltä on nimenomaan se Piri Piri / Pili Pili / Peri Peri tulossa.

Itsekkin oon jotenki tohon Fruteen alkanu kallistumaan. Saas nähä nyt sitte että minne päin nuo podit tulee sojottamaan ku Fataliin sivuilla Piri Pirillä menee alaspäin ja kakkos epäilylläni (Dogo Nyoni) ylöspäin.

aropupu

joulukuu 11, 2011, 01:34:21 ap #23 Viimeisin muokkaus: joulukuu 11, 2011, 01:40:08 ap käyttäjältä aropupu
kannattaa toki myös muistaa että jos siemenet ovat tosiaan peräisin jostain senegalilaiselta torilta ostetuista podeista, on ihan kohtuu todennäköistä ettei koko lajikkeella edes ole mitään nimeä, tai jos onkin niin se on jokin "punainen chili" tai vastaava :) Frutescenseissa tuota vaihtelua tuntuu vielä olevan huomattavasti vähemmän kuin muissa lajeissa että jonkin lajikenimen keksiminen netistä kuvia katselemalla on varmaan aikamoista lottoamista ja hakuammuntaa kun noita on tsiljoona lähes samanlaista ja niille jokaiselle tukku nimiä.

Chilivaari

Kun Chiliwikin Piri-tieto on suurimmaksi osaksi minulta peräisin, kerron vähän taustaa. Hankin siemenet jouluksi 2007 maustekaupasta afrikkalaisperäisen Piri-Piri chilipussin muodossa.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg39045#msg39045
Kasvi oli tyypillinen frutescens, tukevatekoinen pikku puu. Hedelmät sojottavat pystyssä, ovat pieniä ja tulisia. Sato vain oli kovin pieni meidän kasvuoloissamme. Ei syntynyt Afrikkaa Tampereelle.

Kasvi on edelleen hengissä pikku koristepuuna keittiön ikkunalla bonsairuukussa. Se kukkii parhaillaan ja kukatkin ovat tyypilliset frurescensit. Samalla nimellä lienee liikkeellä vaikka mitä, myös annuumeita.

Täti-E

Hyviä pointteja. Tuo oli vähän sellanen extemporejuttu tajuta laittaa ees noita itämään. En odottanu mitää kummempaa, joten jo kasvin elossapysyminen on minulle palkinto ;)

Täti-E

Habanro Brownin siemen mitä ilmeisemmin menetetty :'( Enää yksi siemen jäljellä, toivotaan että siitä tulisi jotain.
Myös viimekesäinen Pirkan thaikkuchili ja viimeinenkin Apache ovat siirtyneet tuonelaan. Eivät kestäneet leikkaamista tai sitten leikkasin väärin. Jouluna saan toivottavasti aseteltua ison lampun kattoon ja uuden lautan kellumaan.

Whili

Toivottavasti onnistuu. Mulla ois terhakoita siemeniä jos tarvit.

Vihreää Joulua !!   

Täti-E

joulukuu 27, 2011, 11:13:27 ap #28 Viimeisin muokkaus: tammikuu 11, 2012, 10:41:54 ap käyttäjältä Täti-E
Kiitosta vain Whili! Wiimeinen Haba Brown pääsi eilen lautalle tekemään kasvuharjoituksia. Jos siemenestä ei mitään kuulu 4vkon sisällä voisi lisäsiiduille olla käyttöä  :)

Eilen 26.12 Laitoin iltapuhteeksi kolmannen kunnon lautan kellumaan. Tämän kanssa pitäisi varmaan kokeilla päivitystä tänne, kun muut ovat melkolailla unohtuneet patterin viereen enkä tiedä yhtään milloin mikäkin on itänyt... Eli päivitän tähän lautan kuulumisia:

Piment 'd Espelette 1/2 itänyt 9.1

Malawis Birdeye 1/2 Ensimmäinen itänyt 3.1 Toinen 4.1
Guajillo 1/2 Ensimmäinen itänyt 3.1
Haba Sudden Death 1/1 Itänyt 5.1
Cascabell 1/1 Itänyt 5.1
Habanero Brown Large 0/1 Itänyt 5.1
Starfish 1/2 Ensimmäinen itänyt 3.1 Toinen 4.1
Pimenta da Neyde 1/1 Itänyt 5.1
Cajamarca 1/1  Itänyt 1.1
Duke Peguin 0/1 itänyt 9.1
Aji Cristal 0/3
Congo 1/1 Itänyt 5.1
Serrano 2/2   Itänyt 30.12
Jalapeño Herkules 1/2 Ensimmäinen itänyt 1.1 Toinen 4.1
Serrano 2/2 Unohdin merkata päivän, mutta ensimmäisten joukossa..

Taimia saa näillä näkymin tulla pilvin pimein sillä äitini mies alkaa pikkuhiljaa innostumaan chileistä :) Tämähän hyödyttää minua siinä mielessä, että jamppa tekee 100 lasissa kaiken mihin ryhtyy ja hankkii itselleen aina kilpailukykyisen varustuksen sekä nippelitiedon ;D Viime näkemällä innostuksen aste oli se, että "minäkin alan, ja hankin kesäksi kasvarin ja muut romppeet mökille!" Valmiinahan siellä on jo savustimet yms. Käy minulle!

Itämässä vähän tätä silmälläpitäen tuo Sudden Death sekä AC:tä. Myös jallujeni ja muiden tuplat saavat suunnata tuonne mökille kesänä...heti kun olen selvittänyt kuinka tukkoon parveke on mahdollista edes saada ::)

Muoks. Muiden kasvatuslistoja kyyläilleenä mieleen on hiipinyt vielä yksi lajiketoive (saa kyllä olla sitten viimeinen!!!) Limonin siemenistä olisi HYVIN kiinnostunut. Jos jollain niitä on ylimääräisenä nurkissa niin mulle yksäriä!

Nizo

Multa löytyy Limonia iso kasa. Pistän YV:n.

Täti-E

joulukuu 29, 2011, 10:29:45 ap #30 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2011, 09:48:48 ap käyttäjältä Täti-E
Näin ne on joulut vietelty ja eilen sain aikaiseksi kuvata kasvit..tiedossa siis jälleen kuvaoksennusta koko lastillinen!
Ilmassa leijuu muutamia kysymyksiä sekä pieni huoli hieman yllättäen toisesta vielä hetki sitten niin hyvinvoivasta PinkHabanerosta.

Kuvat napsittu eilen 28.12

Hot Banana ja IRD ovat tarkoituksella tuplataimia. Kokeilen kasvattaa niistä sitomalla yhden kasvin, jollain tavalla varret
kieputtaen toistensa ympärille..katsotaan onnistuuko :)

Kaikki ylläolevat kuuluvat ensimmäisen lautan antiini jonka pistin alulle 12.11.

Seuraava sykli tulee perässä. En muista milloin toisen lautan laitoin tulemaan, ehkä joulukuun alussa? Viimeisessä kuvassa oleva AC on varsinainen taisteluvoitto!

Näistä taimista olen huomannut hieman lehtiosuuden "sävyeroja". Baccat tuntuvat olevan vaaleampia kuin esim. chinenset ja annuumit..En ole vielä näin pieniä taimia uskaltanut lannoittaa, pitäisiköhän "ihan pikkuisen" vai odottelenko vielä? Ennen ikkunalauta-aikaa en tuskin ainakaan isompiin ruukkuihin vaihdan. Arvelen myös että nämä taimet tarvitsisivat HURJASTI enemmän valoa..jota tulevat saaamaan näillä näkymin viikon parin sisällä..vihdoin.

Sitten niitä PinkHaba huolia.. Toinen vähemmän leikattu kasvi on voinut koko talven mielestäni tosi hyvin. Lehdet ovat tummia ja uutta kasvua on pukannut maltilla. Aivan muutaman päivän aikana olen huomannut epätavallisen rusehtavan alueen keskellä kasvin vartta. Voi olla, että se on ollut siitä jo pidempään, mutta jostain syystä nyt pisti silmään. Pahoittelen jo etukäteen huonoa kuvaa, tarkennus mennyt ihan päin mäntyä, toivottavasti saatte selvää kuitenkin..
Vasemmalla siis rungon tummentuma ja oikealla sama kasvi kokonaisuudessaan.

Voiko kysymys olla niinkin ikävistä asioista kuin muumiotauti? Jokin sieni tai muu vastaava? Pahaa tekee edes ajatus siitä että kasvi pitäisi tunkiolle heittää. Luulen että jostain on kuitenkin kysymys, koska eiköhän se tavallinen rungon korkkiintuminen ala varren alaosasta ja oksien taitteesta..

Foorumilla on paljon kiroiltu harsosääskistä. Mun toistaiseksi ihan toimiva hautuumaa niille on tämä. Pitää vaan muistaa kerran viikossa vaihtaa uudet litkut että tuoksu pysyy öttiäisille mielekkäänä  ;D Reseptihän menee niin että tuollaiseen vesimäärään reilu töräys fairya ja puolilusikkaa sokeria perään. Drinkki sekoitetaan ja nauttimaan!

Ja pohjalle heitän vielä ihan nobo kysymyksen: Mulla kun ei ole aikaisempaa kokemusta c.pubescensin  kasvattelusta, niin pohdin voinko tässä vaiheessa kautta leikkailla kohta vuoden pikkutaimena pidettyä/pysynyttä M.Rojoa kuinka paljon? Heinäkuussa sain pistokkaan InkRoselta ja kasvi oli samassa parin sentin mullassa taimiruukussa joulukuun puoliväliin saakka. Nyt kun hentomielisenä sorruin ja siirsin sen litran maitopurkista tehtyyn astiaan kasvi kasvaa kasvamistaan...ei siinä muuten mitään, mutta kasvu tapahtuu vain toiselle puolelle ;D Mun oli ja ON tarkoitus saada tästä amppelikasvi, mutta hiljaista on jos tukka kasvaa vain toiselle puolelle.

Nizo

Hyvältä näyttää! Älä vaan vielä noita pikkutaimia lannoita, saavat kasvaa vielä aika lailla ennen kuin tarvitsevat lisälantaa. Muista myös, että ruukunvaihdon yhteydessä kasvit saavat lisäravinteita uudesta mullasta/turpeesta.
Muista kieputtaa noita pikkutaimia toisiinsa usein. Varret puutuvat melko nopeasti ja silloin se on jo myöhäistä.

Ikävältä näyttää tuo PinkHaba. Veikkaisin itse jotain sienitautia, mutta varmuudella en osaa sanoa.

Ja veilä tuosta Rojosta. Hyvin voi pätkiä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - joulukuu 29, 2011, 10:29:45 apKaikki ylläolevat kuuluvat ensimmäisen lautan antiini jonka pistin alulle 12.11.

Harvinaisen hyvin voivan näköisiä ja kauniisti valaistuja taimia sinulla.
Mutta ne voisivat olla aivan toisen kokoisia, jos olisivat saaneet runsaasti valoa, lämpöä ja kasvaneet kosteassa ilmassa. Sattumoisin minulla on pari annuumia, jotka pääsivät lautalle aivan samoihin aikoihin. Toisessa on jo kukkia: http://chilivaari.blogspot.com/2011/12/kukkii-kuukauden-ikaisena.html

En kerro tätä kehuakseni tai neuvoakseni. Vuodenaikaan nähden sinun taimesi ovat paremmassa kuosissa kuin tuo lämpökaapissa kasvanut, mutta kolmen kuukauden päästä idättelemään heräävä voisi ottaa oppia. Toki kasvunopeus riippuu hyvin paljon lajikkeesta.

Pink Haba saattaa olla aivan terve. Tuollaista väriä vain ilmestyy vanhempaan runkoon. Älä tee mitään, et sinä sitä kuitenkaan pysty parantamaan, jos se tauti on.

Chilivaari

Ai niin, kiinalainen ihastuttava pikku annuum on Chinese Pot Chilli alkuperäisen kirjoitustavan mukaan. Siinä oli kaksikin oleellista kirjoitusvirhettä.

Täti-E

hehehe ;D Kirjoitusviheita sattuu, korjaan asian kun pääsevät uusiin ruukkuihin. Kaikkea voi tapahtu kun massatuotannolla työajalla (salaa) nimikylttejä tekee.heh...

Tiedostan itsekkin tuon taimien "kitukasvuisuuden", mutta toisaalta mahtuvatpa olemaan pienemmässä tilassa. Pohjimmainen tavoitteeni kasvukauteen osuu kuitenkin kesään, eikä tarkoitus olekkaan sadottaa ympäri vuoden. Lähinnä talven idätys/taimi tavotteita ovat nuo Chiliparkin omassa päivyrissään esittelemät "aihiot" jotka pysyvät ikäänkuin stand-by-tilassa odottelemassa oikeaa hetkeä.  Tosiasia on myös se, että mielestäni on pienimuotoinen ihme, että rehut voivat nuinkaan hyvin kun ainoa saatavilla ollut valo on kuitenkin ollut vain 50W esli..ja vieläpä suhteellisen kaukana pikkutaimista. Toivottavasti tilanne muuttuu, kun isänpuolikas tulee heittämään iskuporalla proput ja koukut kattoon ja saa tuon kauan odotelleen 200w eslin paistamaan ;D

PinkHaban siirsin varmuuden välttämiseksi karanteeniin ikkunalaudalle, pois muiden chilien keskeltä. Kasvilla on kuitenkin niin komea lehvästö talvehtimiseen nähden, että jaksaa niiden avulla varmasti elääkseen tarvitsemansa valon imeä. Ja jos ei jaksa, annan valohoitoa niin kauan kun elää tai pääsee partsille.

Valohommelit on meillä aika haastavia, sillä täällä 46neliön kaksiossa asuu chilien keskellä kaksi kissaa, joista toinen on vieläpä aivan pakkomieltainen kirkasvalolamppujen kannattaja...niin ja minä jonkin sortin rokkihippipunkkari-esteetikko. Aluksi suunnittelin tuulikaapin raivaamista chileille, mutta en keksinyt mitään paikkaa jonne sieltä tulevat roinat olisin säilönyt..nyt siis blan B, ja kasvit lundian hyllyyn eteiseen, johon EI ole ikkunaa(kiinostaa naapureita vähemmän) ja sinne tulee tuo isompi lamppu pöhottämään.

PS. Saa minua neuvoa ja saa leuhottaakkin ;D Sitähän varten täällä ollaan!
PPS. Pyysin joululahjaksi mmummojen jättisuurennuslasia kuvaamisen apuriksi mutta en saanut. Ehkä ihan hyvä, koska pitää varmaan opetella nuo tarkennukset vielä kertaalleen.

Aku

Sulta saadun Senegalilaisen chilin itävyys on tällä hetkellä 100%. Laitoin kaksi siementä lautalle ja ne itivät alle viikossa ;D.

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: ABK - joulukuu 29, 2011, 16:21:50 ip
Sulta saadun Senegalilaisen chilin itävyys on tällä hetkellä 100%. Laitoin kaksi siementä lautalle ja ne itivät alle viikossa ;D.

Jopas! Toivotaa että kasvaakin vielä penteleet  :) Kiva kuulla aina iloisia uutisia!

Täti-E

Dear diary... Moon vähän pässi ja huonomuostinen sellainen.

Siivosin nimittäin eilen eteistä ja löysin sieltä pahvilaatikon jossa niitä pikkuruisia kivisillakuutioita on kasapäin...niissähän mun oli tarkoitus idättää ;D Jäi vissiin lauttailu vähän päälle.
Koska kaikkee pitää tietenkin sohia samaan aikaan, rupesin miettimään pitäisikö lautan siemenet kipata villakuutioihin. Voi elämä mun kanssa taas..

exa

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - joulukuu 30, 2011, 10:25:46 ap
Dear diary... Moon vähän pässi ja huonomuostinen sellainen.

Siivosin nimittäin eilen eteistä ja löysin sieltä pahvilaatikon jossa niitä pikkuruisia kivisillakuutioita on kasapäin...niissähän mun oli tarkoitus idättää ;D Jäi vissiin lauttailu vähän päälle.
Koska kaikkee pitää tietenkin sohia samaan aikaan, rupesin miettimään pitäisikö lautan siemenet kipata villakuutioihin. Voi elämä mun kanssa taas..

Tuossahan on loistava sauma idättää muutama kasvi lisää.

Taimet näyttää todella hyviltä, omilla jos jonkinmoista pientä värivikaa sun muuta. Nimilappusi on muuten aivan loistavat, josko sais itsekkin aikaseks jotain nättiä...

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Täti-E

Koska noi kivivillakuutiot vievät kuitenkin vähemmän tilaa kuin taimiruukut, niin päätin laittaa lautalla eloa osoittaneet siemenet kivivillaan. Onhan se ehkä hieman turhamaista, mutta pakko kokeilla ihan vähän edes tota villahommaa.
Sitten myöhemmin aion istuttaa pienet kuutiot suoraan turpeeseen. Onpahan taas visio ::)