tammikuu 09, 2025, 21:37:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

pilkun viilausta ,tai pilkunviilausta

Aloittaja jaolsten, tammikuu 05, 2012, 11:19:40 ap

« edellinen - seuraava »

jaolsten

No Heiny.

En halua korottaa itseäni yhtään paremmaksi kirjoittajaksi kuin kukaan muu. Kuitenkin, tietynlainen kirjoitustapa pistää pahasti silmään. On ok, että kirjoitetaan elävää, murteellista tai jopa kieliopillisesti melko vapaata tekstiä, mutta tietyt perusjutut luulisi olevan jokaiselle ala-asteen käyneelle selviä.

- Lause alkaa isolla alkukirjaimella, ja päättyy pisteeseen, huutomerkkiin, kysymysmerkkiin yms. Seuraavat lauseet samassa kappaleessa alkavat välilyönnillä ja taas isolla alkukirjaimella.
- Pitkään tekstiin muodostetaan kappalerakenne käyttämällä välillä näppäimistön enter-painiketta.
- Yhdys sanat ovat yhdyssanoja ja kirjoitetaan, yllätys-yllätys, yhteen.
- Pilkku tulee (sivu)lauseen loppuun, uusi (sivu)lause alkaa välilyönnillä (Ks. otsikko).
- Seuraavat sanat eivät kuulu Suomen kieleen, eivätkä suomenkieleen:
* Enään (vrt. tänää)
* Juurikin (Mikä ihmeen -kin? Onhan linnaslangi toki katu-uskottavaa, mutta...)
* ...

Täydennän listaa sitä mukaa, kun noita sanoja ja ihmeellisyyksiä löydän. Laittakaa ihmeessä muutkin näitä inhokkisanoja ja -kielioppivirheitä tänne. On kaikkien etu, että opitaan edes jonkinverran kirjoittamaan äidinkieltämme oikein. Ja toki itsellenikin tulee tämän tästä monenmoisia kirjoitusvirheitä, saa korjata!  ;D

Voitte myös kertoa tässä topicissa, jos teitä ottaa pattiin minun kaltaiset pilkun viilaajat!  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Horna

Moikka,

Tunsin piston sydämessäni lukiessani tekstiäsi. Minullakin on varmaan puolet postauksista kännykän kautta kirjoitettu milloin em. pilkut ja niiden viilaamiset sen verran työläitä korjata, että valitettavan usein jää tekemättä. Varmaan jatkossakin, pahoitteluni. Yritän kuitenkin parantaa ulosantiani jatkossa. Hehe, julkinen ripittäytyminen tekee ettvarttia! Ymmärrän niuhotuksesi, mutta itse en välttämättä jaksaisi asiaan reagoida suuremmin, jätän vain lukematta mikäli kirjoitusasu ärsyttää..
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

Täti-E

Osittain samoilla linjoilla. Ylilyönnit vapaassa kirjoituksessa tai totaalinen "chattäily"-tyyli korpeaa minuakin, se että ihmiset eivät esimerkiksi osaa käyttää ääkkösiä - tai eivät viitsi.
Tunnustan kuitenkin itse käyttäväni sanoja JUURIKIN sekä välillä omituisia sanoja puolihuolimattomasti. Olen syylliinen myös "...." merkkien viljelemiseen chilien ohella.
Mitä sitten? Syyllistynkö rikokseen jos yhdyssanat eivät AINA mene oikein?

Luulen kuitenkin tietäväni mistä tekstisi kumpuaa ja siksi nyökkäilen myötäilevästi. Foorumilla on mahdollista esikatsella joka mahdollistaa oman tekstinsä oikoluvun (silloin saa ainakin räikeimmät kirjoitusvirheet karsittua pois).

Kyllä minu akin ,ottaa piähän lueee tälläsiäkommentteja. ;D

Ryhis

- Otsikko isolla alkukirjaimella, eikä pistettä loppuun. Huuto- tai kysymysmerkki käy.

- Jäsentele lauseesi, teksti joka alkaa pienellä alkukirjaimella ja ritirimpsulla "joo tota" tai "no joo elikkä" ei vain voi olla vakavasti otettavaa. Älä myöskään yritä mitään pisimmän lauseen maailmanennätystä, lue vaikka tekstisi ääneen ja huomaat kuinka luonnollisesti pilkut ja pisteet löytävät paikoilleen, vai puhutko normaalisti yhteen pötköön ilman hengitysvälejä?

- Jos vastauksesi on kolme sanaa pitkä, mieti onko se tarpeellinen? Kaikki me heitämme "Hyvää settiä!", "+1" ja "Juuri näin"-kommentteja, mutta emme joka ketjuun joka päivä. Kaikki mielipiteet eivät ole arvokkaita.

- Älä kirjoita jos et tiedä, tai älä ainakaan kirjoita sellaisella sävyllä, että tiedät. Luulla ja olettaa saa aina, kunhan mainitsee asiasta.

- Oma apu paras apu, mieti kahdesti mitä kysyt. Jos villasukkasi on hukassa, chilifoorumi ei ole EHKÄ paras paikka kysyä sen perään. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta idioottimaisia kylläkin.

- Ota järki käteen ja kasvata paksumpi nahka. Jos 100 eri ihmistä kehoittaa sinua lopettamaan esimerkiksi punaisella värillä kirjoittamisen, niin tässä tapauksessa enemmistö on oikeassa.

- Oikolue tekstisi. Ei ketään kiinnosta ovatko pilkut paikoillaan ja jokainen yhdys sana oikein, sanajärjestys ja tekstin jakaminen järkevästi on huomattavasti tärkeämpää.

- Jätä kirjoittamatta jos olet tarpeeksi jurrissa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Eräs varsin yleistynyt tapa minua kummastuttaa. Ei kai se vielä ole kielitoimiston hyväksymä linja, vaan pikemminkin jostakin viihdeohjelmasta tarttunut tai laiskuudesta johtuva.

Tavallinen lyhennetään täälläkin varsin usein muotoon tavan. Tähän tapaan:
"on aivan tavan amppelissa"
"pari kimpaletta juustoa. Mustaleimasta ja tavan Polaria"

Aluksi en ymmärtänyt tuollaisia lauseita ollenkaan, nyt pidän niitä kirjoitusvirheinä. Olenko väärässä, vanha jäärä?

Loppuun yleisiä ohjeita eräältä toiselta foorumilta: "Jos sinulla ei ole mitään sanomista tähän asiaan, älä sano sitä täällä."

Huru-ukko

Pakko on viilata, mutta pisteen paikkaa. Oikeastaan kysyn että onko tuolle huutomerkin tai kysymysmerkin käytölle lauseen lopussa pistettä korvaavana tullut jossain välissä uusi käytäntö ?. Eli noin ne on minulle kansakoulussa opetettu. Huutomerkki tai kysymysmerkki ei korvaa pistettä.
Aivan yhtä ymmärrettävähän lause on jos se loppuu vaikka kysymysmerkkiin. Kysymys on onko aika mennyt ohi huomaamatta.... ;).
Terveisin tavan tomppeli....

Whili

Meille PERUSKOULUSSA opetettiin 70-luvulla, että huuto- ja kysymysmerkki korvaa pisteen.

Muuten pienet kirjoitusvirheet ja "oudot" sanat värittävät tekstiä, eikä tämä ole mikään äidinkielenfoorumi.
Jotenka chillatkaapa vähän. ;)

jaolsten

Lupaan vastedes whiilata pilkkua vähemmän.  :-X
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Chilivaari

Okei, minulle on todistettu, että tavan on vanha savonkielinen sana ajalta ennen tekstiviestejä, mutta ei se silti suomen kielen adjektiivi ole. Miten se taipuu vaikkapa monikossa tai sijamuodoissa?

Paljon on savolaisia tällä foorumilla. Ei se mitään, kyllä tänne mahtuu. Ottakaa huomioon, että länsisuomalaiset eivät ehkä ymmärrä teitä.  ;D

exa

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 05, 2012, 11:19:40 ap
On ok, että kirjoitetaan elävää, murteellista tai jopa kieliopillisesti melko vapaata tekstiä, mutta tietyt perusjutut luulisi olevan jokaiselle ala-asteen käyneelle selviä.

Aamen, jos ja kun jotain suustaan tällä foorumilla tai blogissaan päästää kannattaa teksti oikolukea huolella ja miettiä kahteen kertaan tuoko sanottava keskusteluun edes jotain sisältöä.

Kun kerran viilataan pilkkua, niin mainittakoon, ettei lause välttämättä lopu pisteeseen tai huuto-/kysymysmerkkiin. Virke loppuu johonkin edellämainituista.

Henkilökohtaisesti en ärsyynny pienistä virheistä, pilkun puuttumattomuudesta tai ylimääräisyydestä tms. Kuitenkin otsikossa havainnoitu pilkkuvirhe pistää vihaksi, joka kerta.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Toni.A

Itse olen kyllä sellainen "pässi" jolta ei aina tuo oikeinkirjoituskaan suju, kun ei tuo koulu oikein kiinnostanut silloin aikoinaan. Valitettavasti koulu ja opiskeleminen alkoi kiinnostaa vähän myöhään. Olen yrittänyt kuitenkin paljon tsempata ja monesti miettinyt oikein tarkkaan, mitä oikein kirjoitan. Valitettavasti se ei aina onnistu! :-\ Pitää varmaan vähentää kirjoittelua, ettei ketään loukkaa sillä. Blogia kirjoitan puhtaasti itseäni varten, enkä ketään muita, jos joitakuita ei kiinnosta lukea, niin vapaaehtoistahan se on. Murresanoja tulee kyllä itsekin lipsauteltua tekstiin, joten pitää yrittää karsia niitä pois. Hyvä, että joku keksi tämänkin topicin! ;) Jatkan elämänkoulua, mutta opiskelemaan en viitsi just nyt lähteä. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

jaolsten

Reps.  ;D Toni hei, blogiasi lukeneena pidän tuota vuodatustasi nyt melko turhana. Kirjoitat selkeää ja sujuvaa Suomen kieltä, itse asiassa melkoisesti keskivertoa sujuvampaa.

YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Horna

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - tammikuu 05, 2012, 15:34:59 ip
Pitää varmaan vähentää kirjoittelua, ettei ketään loukkaa sillä.

En ole samaa mieltä. Mikäli et loukkaa ketään henkilökohtaisesti, ei sinun tulisi vähentää kirjoittamista. Mikäli joku loukkaantuu tekstiesi kirjoitusasusta, tulisi ehkä em. lukijan miettiä prioriteetteja. ;) Tämä on minun oma mielipide - eikä tietenkään kehenkään kohdistettuna :) Karmeaa, mikäli joutuu sydän syrjällään miettimään mitä kirjoittaa ettei vahingossa loukkaa ketään?! Ei se noin saa olla.
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

Xbow

Ei kait siinä mitään, kun vaan puhuu selkeää tavan Suomen kieltä, jotta asiat saataisiin tärkeysjärjetykseen siten, että chilit pärjäilevat, jottei tulilsi pula chileistä, mikä saattaisi aiheuttaa kaikenlaista ikävää, koska mauste on oleellinen osa kaikkea syötävää, etenkin kun tää valmisruokapuoli tuolla kaupassa on surkeaa tasoa, koska markkinat ovat ilmeisesti jokseenkin vinksallaan, mutta kait tää tästä, kun Poppamiehen soosseja on sentään hyvin tarjolla, kieltämättä ihan hyvä juttu nääs. :p

Oma äidinkielen taito on se mitä on. Kait sitä osaisi siedettävääkin tekstiä tuottaa, mutta joskus tuntuu että tuotokseni on jotain ylläolevan tasoista.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

exa

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 05, 2012, 15:43:12 ip
Reps.  ;D Toni hei, blogiasi lukeneena pidän tuota vuodatustasi nyt melko turhana. Kirjoitat selkeää ja sujuvaa Suomen kieltä, itse asiassa melkoisesti keskivertoa sujuvampaa.

Kirjoitetaanko suomen kieli isolla alkukirjaimella? Minusta ei, mutta nyt lähtee viilaileminen käsistä.

Jos miettii foorumin käyttäjiä, joiden soisi harkitsevan omia kirjoituksiaan niin ei tosiaan ole Toni.A sillä listalla. Jatka samaan malliin vaan!

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Toni.A

Toinkin itseni esimerkkinä tähän, sillä olenhan blogi- ja päiväkirjan kirjoittelija, sekä huonon koulumenestyksen kokenut. Emäntä korkeasti koulutettu monesti motkottaa noista kirotusvihreistäni leikkisästi, mutta samalla kannustaa kirjoittamaan. Herää kysymys, miksi naiset aina rakastuvat renttuihin! ;) Ei mitään! Karavaani kulkee ja Toni kirjoittaa, ainakin silloin kun on asiaa ja päivitettävää, joskus jopa asian vierestä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Nosiseptori

linker

tammikuu 05, 2012, 17:09:28 ip #17 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2012, 17:12:30 ip käyttäjältä linker
Miksi otsikossa on välilyönti ennen pilkkua, eikä sen jälkeen?
Onko se otsikon tarkoitus?

Kirjoitusasuun kuulumaton, vaan todella ärsyttävä tapa joka minua henkilökohtaisesti suunnattomasti vituttaa,
on tapa aloittaa kysymys sanalla mikäs. Tai kukas. Tai mistäs.
Se on kyseenalaistamisen tunnusmerkki, ei asiallisen kysymyksen.

Todellinen kielen rikkaus, ja minua henkilökohtaisesti riemastuttava tapa,
on lopettaa aina puheenvuoro, olipa se kirjoitettu näille foorumeille tai muulle vastaavalle elvistelyareenalle, on
kirjoittaa viimeiselle riville:
Saatana!   (huutomerkkiin päättyen)

Siika

No nu ko mie tämän kaiken luin niin lupaan etten tämän jälkeen tänne foorumille kirjoita mitään,oman näköni( siis silmieni näön) ja iästäni johtuen tietokoneiden huonon osavatuuteni ja myöskin siksi että koulunkäyntin päättyi jo n 45 vuotta sitten on mahdollista että kirjoitusvirheitä tulee ja paljon sekä tämä lapinmurre ei kaikille aukene,onhan se varmasti niin pirun tärkiää noi pilkut,verbit ja niiden paikat ja taivutusmuodot että miun puolesta olkhoot.(olkhoot-olkoon)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Siika - tammikuu 05, 2012, 18:26:23 ip... koulunkäyntin päättyi jo n 45 vuotta sitten on mahdollista että kirjoitusvirheitä tulee ja paljon...

Reilusti tuo on minullakin kouluajoista. Niillä tiedoilla mennään, annetaan nuorempien päivitellä sääntöjä, mennään me vanhoilla. Miun puolesta saisit kirjoittaa paljon useammin (ja h-sanoja sekhaan) Sieltä tulee asiaakin ja poikkeavia näkökantoja ja niitä aina tarvitaan. Sisältöön tässä keskustelussa ei vielä olekaan puututtu ja se on sentään monta kertaa tärkeämpi kuin oikein kirjoitus.