tammikuu 09, 2025, 22:21:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ANTIkarppaajat

Aloittaja chilimieli, tammikuu 09, 2012, 18:31:16 ip

« edellinen - seuraava »

chilimieli

Rupeaa tossa tämä karppausbuumi pursumaan jo korvista. Mikä siinä nyt muka on niin järkevää? Saako hiilihydraatteja välttelemällä muka urheilijan kropan? Liikunnan välttelyä sanon minä. :D
Perustimpa siis keskustelun niille, jotka eivät karppaa vaan popsivat hiilareita muidenkin edestä. 8)

Tähän keskusteluun mietteitä ja mahdollisia karppaajan painajaisia mitä tulee syötyä.
Kyse ei siis ole mitä nautitte nyt ketjusta, vaan kunnon mättämisestä.

Itse riipaisin viikonlopun aikana:
Neljä tacoa reiluilla täytteillä kolmena päivänä (yht. 12kpl)
3 x 1,5 fantapulloa
2 x 300gt karkkipussia
sipsipussin
8 x riisifruttia
2 x suklaapatukkaa
rasian suklaakonvehteja (fazer)

Olo on mahtava.

Mikä siinä karppaamisessa muita ärsyttää?

ps. Ainiin.. Tuli tossa viikonlopun aikana maistettua vähähiilihydraattista ruisleipää.. Huh  mitä kuraa. Rakenne sama, kuin 80snt vehnäpullaa syödessä.

Hapa_Nero

biblo

Itse pudotin VHH:lla 2-3kk aikana sen 9kg joten jotenkinhan se toimii. Olo oli myös energisempi ja turvotus kadoksissa. Itseäni ei ärsytä kyseinen homma yhtään.
"Grow food, not lawns"

tomppa,

tammikuu 09, 2012, 21:46:38 ip #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 09, 2012, 22:58:49 ip käyttäjältä .TOMPPA.

Kun JOKA vitun kanavasta tulee jotain saatanan karppausta niin kyllä rupeaa vituttamaan oikein huolella. Ajattelin itse muutama päivä sitten että perustan saman laisen topickin mutta onneksi joku ehti ensin.
Jos tahtoo laihduttaa niin koittakaa olla syömättä mitään 3 viikkoa, ei muruakaan ruokaa!   Sitten kehukaa vaikka tätä uutta villitystä, olkoon se  KURPPAUS tai Siikaus.. Kyllä paino putoaa!

tai juokaa vaikka vuosi pelkkää vettä, ajatelkaa miten säästää paskapaperissa kun ei tule mitään ulos kehosta,kuona aineet hikoillaan pois ja tämän voi haistaa 4 metrin päähän.

lisänä voi suositella  laskuvarjohyppyä siperiaan pelkkä taskulamppu apuna, lajin nimi on ahvestus. Taskulampulla hakataan metsän elävät kiinni mitä saadaan ja syödään raakana. 6 kk metsän keskellä niin kyllä on olo varmasti parempi kun aikoihin.

..saatanan karppaus...  eikö ihmisillä ole jumalauta muuta tekemistä!!

Aku

^^Tämä lienee sitä paljon puhuttua VIHAPUHETTA!!111!1  ;D

Chilivaari

Me ihmiset nyt vain ollaan niin erilaisia. Ja Tomppa erilaisin kaikista.

Minua ei hiilarit haittaa, vaikka limsoja ja karkkeja en kyllä saa paljon menemään alas. Voisin elää voileivällä, perunalla, pastalla, eikä siitä ole havaittavia haittoja.

Vaimo sen sijaan on herkkä turpoamaan vähästäkin hiilarista. Tulee huono olo ja painokin nousee. Keväällä hän aloitti aika tiukan VHH dieetin, paino laski toistakymmentä kiloa, turvotus hävisi, olo parani ja kolesteroli laski erittäin huomattavasti. Hänelle oli jo määrätty stanoleita ja betasalpaajaa ja sokeriarvot olivat seurannassa. Kun lääkkeistä oli ikäviä sivuvaikutuksia hän lopetti ne kaikki ja korvasi ne ruokavaliolla. Lääkärikin ihmetteli parin kuukauden tuloksia ja myönsi omapäisen lääkkeiden lopettamisen oikeaksi. Aluksi ruokavalioon kuului lähinnä mustikat, rasvainen kala ja ruisleipä (silloin julkaistu kuopiolainen tutkimus kolesterolin alentamisesta) sekä vähähydraattisia ruokia.

Tuosta on nyt seurauksena, että minulla on paljon pirteämpi ja hoikempi vaimo, mutta ruokia pitää usein tehdä kahdenlaisia tai sellaisia, joista hän voi jättää hydraattipommit kuten perunat ja pastat vähemmälle. Minä leivon itselleni ja pojanpojalle, hän hankkii täysjyväruista kaupasta. Maidot ja jogurtit pitää olla eri versioina, minulle rasvaisempaa, sillä olen vakaasti sitä mieltä, että rasvattomilla tuotteilla ihmiset pilaavat mahansa. Kevyttuotteitahan meillä ei käytetä, ne on luonnottomia.

tomppa,

Kiitos kehuista. Ymmärrän toki että monilla on ongelmia ruoan sulatuksessa ja on erilaisia allergioita yms mutta kun niistä tehdään jo tv ohjelmaa niin menee yli!  Jos herralla tai rouvalla  x turpoaa maha vaaleasta leivästä yms..niin herra x puolisoineen varmasti ymmärtää jättää sen tuotteen  syömättä. Monille on apua erilaisista ruoista ja niidtä tehdyistä ohjelmista mutta kuten sanoin niin esim 5 vuotta sitten en muista kuulleeni sanaa karppaus.

ja Suomessa on aina syönyt ihmiset ihan perus ruokaa.. SAMA juttu nämä omegat yms rasvahapot..

Mitähän meillä on 2 vuoden päästä tiedossa?  koko ajan tulee uutta hössötystä ja hässytystä jostain saakelin villityksesta mikä on " in"  sitä en ymmärrä.

Kun Suomeen tulee joku uusi juttu niin porukka juoksee kuin sika  teurastamossa etsien kaiken tiedon ja on innolla uudessa mukana.

chilimieli

Eniten olen itse huolissani perheistä, joissa lapsetkin "karppaavat".
Mieleen juolahtaa pari huonoa seikkaa:
-Lapsi oppii laihduttamaan erilaisilla dieteillä jo kasvavassa iässä (ihan kuin nyky tytöillä ei olisi jo ennestään ruokavalion kanssa ongelmia kuten anoreksia, bulimia jne.)
-Ruokavalioon kuuluu viljatuotteet. Raaskin epäillä, ettei vähähiilihydraattinen leipä sisällä paljoakaan kuituja. Korjatkaa jos olen väärässä.
-Lapsen on hyvä oppia liikkumaan, lapsen liikunta kuluttaa kyllä ylimääräiset "kalorit" vai miksi niitä tänäpäivänä sanotaankaan.

Mielestäni lapsien karppailut ja muut "laihikset" on kyseenalaisia. Eikö vanhemmat hyväksy lastaan omana itsenään vaan niistä yritetään pakolla tehdä anorektisen näköisiä luihuliineja.

Anteeksi jos joku otti nokkiinsa, ei ole tarkoitus loukata. ;)

Tämä keskustelu lienee enemmän jäkätijäkä kamaa. Saa siirtää.

Chilivaari

Sinä nyt yrität puhua äärikappaajasta, jollaisia tuskin on oikeassa elämässä.
VHH eli vähähiilihydraattinen on oikeampi nimitys, vähennellään niitä turhia, vaikka limsat ja karkit ja sokeria ruoasta. Tuo sopii lapsillekin.

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 09, 2012, 22:21:42 ipRuokavalioon kuuluu viljatuotteet. Raaskin epäillä, ettei vähähiilihydraattinen leipä sisällä paljoakaan kuituja.

Vähähiilihydraattinen leipä on myöhempi keksintö, leipomoiden yritys rahastaa uudella ilmiöllä. Se on enimmäkseen pahaa ja keinotekoista. Meillä ainakin ratkaisu on täysjyväruisleipä, jossa ei ole vehnää eikä maltaita. Se on hyvää ja terveellistä.
Kuiduista en tiedä mitään, mutta ilmeisesti noissa karppileivissä osa jauhoista on korvattu siemenillä ja pähkinöillä, mikä ei sinänsä ole huono idea. Niistä ei vain synny helposti hyvää leipää.

mohla

Tämä karppaus menee mun kirjoissa siihen ikuisen oikotien onneen etsinnän mappiin. Toimii varmasti ihmisillä, joilla kroppa reistailee jollain tavalla.

Hyviä esimerkkejä on asiallisissa uutisoinneissa ja raporteissa näkynyt niin Chilivaarin mainitsemilla turvotuksesta, huonosta olosta ja kolesterolivaivoista kärsivillä kuin sitten niillä, jotka tarvitsevat epäterveellisistä ruokailutavoistaan katkaisun. Siinähän tuo on mitä mainioin, kun joksikin aikaan katkaistaan entiset syömistavat useimmille melko mieluisalla tavalla: syö niin paljon kabanossia, pekonia jne. ku lähtee! Kärjistäen hieman. Sitten tapojen katkaisun jälkeen aletaan rakentamaan sitä terveellistä ja monipuolista ruokavalioa, jossa syödään vähemmän kuin kulutetaan halutessaan painon putoavan. 

Harmittavan suuri osa porukasta vaan jää pitämään tuosta "vedän kabanossia niin paljon ku lähtee" tai sitten ottaa kabanossin kylkeen ranskalaiset perunat jne. Sitten ihmetellään, kun ei toimikaan tai myöhemmin tulee ongelmia. Hetken aikaa karppaus toimii varmasti, mutta pitkän ajan vaikutuksista ei käsittääkseni ole tutkimuksia. Turhan tuoretta oppia, jotta pitkäaikaisvaikutuksista voisikaan olla tutkimustietoa. Monipuoliseen ruokavalioon on varmasti harvempi kuollut kuin yksipuoliseen...

Lautasmallin painotus järkevästi oikeita VHH-ohjeita noudattaen ei ole varmasti huono homma esim. vähemmän liikuvalle. Enemmän liikkuva tarvitsee enemmän virtaa ja hiilareita lisäämällähän sen aika mukavasti sitten saa.

Pitäisi keksiä jokin muotisana ja hype monipuoliselle ruokavaliolle, jossa painon pudotus saadaan aikaan syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Näin yksinkertaisen asian luulisi ihmiskunnan oppineen jo, mutta toisaalta onhan täällä niin paljon muutakin silkkaa tyhmyyttä, kuten antaa Sami Garamin tehdä ohjelma Hei me karpataan. Sitä katsomalla saa kunnon höyryn nousemaan päästä, eikä tarvi kärsiä matalasta verenpaineestakaan. ;D

exa

Nykyään terveysruoka-artikkeleita tai -reseptejä tms. lukiessaan huomaa, että liikkeelle lähdetään kalorien määrän on vähentämisellä. Tuohan on ihan nurinperinen näkökulma itse ongelmaan. Vähän sama, kun jos henkilöllä Ville on uhkapeliriippuvuus, vähennetään hänen rahojaan, jottei hän pystyisi pelaamaan niin suurta osuutta omaisuudestaan. Jos on ylipainoa tai muita sen kaltaisia tai siihen liittyviä oheisongelmia, liikuntaa täytyy lisätä, ei nipistää kaloreista.

Pointtini on joidenkin käsitys karppauksesta/matalahiilihydraattisista ruokavalioista: vähennetään hiilareita. Eli saa syödä samaa pullamössöpaahtoleipää, mutta ei niin paljoa. Saa safkata sitä vaaleata pastaa, mutta vain viidesosan. Rasvassa ei ole hiilareita niin vedetään aamupalaksi 500 g pekonia. Eikö olisi parempi korvata, ainakin osittain, huonot hiilihydraatit hyvillä hiilihydraateilla (korkean glykeemisen indeksin omaavat vs. matalan indeksin ruoat, pitkäketjuiset vs. lyhytketjuiset, nopeat vs. hitaat hiilihydraatit) samalla syöden muutenkin terveellisesti (ottaen huomioon siis rasvat, veget, hivenaineet, vitamiinit jne.)? Tietenkään asia ei ole mustavalkoinen, esimerkiksi urheilusuorituksesta palautuessa on hyvä tankata myös ns. nopeita hiilareita.

Kuten Chilivaari edellä toteaa, VHH-ruokavalio on turhien (tyhjien) hiilihydraattien vähentämistä ruokavaliossa. Joillain tuloksena parempi vireystaso ja ylipäänsä terveempi olo. Sitten on ihmisiä, jotka "vähentävät" hiilihydraatteja lopettamalla sokeroitujen tuotteiden kuluttamisen (hyvänä esimerkkinä juomat) ja siirtyy keinotekoisesti makeutettuihin versioihin. Elimistö pumpataan täyteen lisäaineita ja kusetetaan samalla itseä, viisasta. Samaan syssyyn vedetään kaikkea mahdollisimman rasvaista, kunhan ei ole hiilareita. Kehtaavat vielä ihmetellä, että ei tää toimi. Maalaisjärkikin sen jo sanoo, ettei tuon kaltainen ruokavalio edistä terveyttä.

Tuntuu, että termi karppaus ja sen mukana tullut mediahype on raiskannut VHH-dieettien maineen. Tämä on taas niitä asioita, joista voisi väitellä ja paasata monet tunnit, mutta jätän tämän tällä erää tähän.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Minbaari

tammikuu 10, 2012, 00:18:06 ap #12 Viimeisin muokkaus: tammikuu 10, 2012, 12:08:38 ip käyttäjältä Minbaari
Itse kaksi vähähiilarista dieettiä vetäneenä, voin todeta ettei sovi minulle. Paino kyllä putosi ja kroppa näytti timmiltä, mutta maha ei kestänyt. Myöhemmin lääkäri totesikin minulla olevan ärtyvä paksusuoli, joka ei tykännyt ollenkaan tuollaisesta ruokavaliosta. Olokin oli noiden dieettien aikana kaikkea muuta kuin energinen vaikka tiesin saavani tarpeeksi kaloreita. Ne olivat vain mun kropalle väärässä muodossa, sillä olen huomannut että syömällä reilusti hiilareita, energiaa riittää kaikkeen paljon enemmmän. Mutta opin ainakin siinä mikä sopii itselleni parhaiten. Ja tuohon ärtyvään suoleen liittyen. Nykyisellä ruokavaliolla ei sellaisia oireita mitä noiden dieettien aikana oli, ole ollut kertaakaan. Vaikkakin syön tulista ruokaa ja juon paljon kahvia päivittäin. Kuidut ja hapanmaitotuotteet ovatkin aika tärkeitä tuon suoliston kunnossa pysymisen suhteen. Ärsyttää minuakin se, kun karppaamista on alettu pitämään kaikkivoipana parannuksena jota jokaisen tulisi harrastaa.

Nosiseptori

Karppaustakin on niin monenlaista, että kaikkia mahdollisia ruokavalioita karppauksen sisällä on turha niputtaa yhteen. Karppausta voi vetää lähes nollahiilareilla kuurina tai esimerkiksi yli satakin grammaa hiilihydraatteja sisältävänä versiona. Yhdessä kilogrammassa mustikoita on n. 70 grammaa hiilihydraatteja, joten marjoja ja kasviksia on suhteellisen turha rajoittaa - eikä kuole kuidunpuutostautiin, kun oikeasti niitä syö.

Karppauksessa ärsyttää se, että siitä kuulee nykyisin joka tuutista. Yli kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran ja nyt viisi vuotta enemmän kuin vähemmän "karpanneena" tämä ei tosiaan ole itselleni mikään uusi juttu tai villitys. Ja kyllä tälläkin ruokavaliolla voi lihoa, mutta ei ihan yhtä helposti kuin sillä, jolla olin tätä aiemmin. En ole ehdoton, enkä fanaattinen, mutta päivittäiseen ruokavalioon eivät viljat kuulu, paitsi ehkä oluen muodossa.  ;D

Ja tämä viestipuu on mennyt ohi aiheensa jo ensimmäisen viestinsä jälkeen. :)

Ryhis

"Karppaus"-sana on kokenut samanlaisen inflaation kuin "extreme" 90-2000 luvun vaihteessa jolloin kaikki sukkien pesusta suklaan syöntiin oli "Xtremeä!".

Hyh!

Äärikarppaajiin suhtaudun kuin jehovan todistajiin, nyökkäilen hymy huulillani ja peruutan hitaasti kunnes pystyn kirmaamaan nurkan taakse karkuun.

Tuo Vaarin mainitsemä VHH-dieetti on minunkin mielestä se paras vaihtoehto. Itsekin on tullu yritettyä kokeilla sitä. Dieetin pullonkaulaksi muodostuu lounas joka on aikalailla Siwa/Alepa-vaihtoehtojen varassa. Kyllä niitä Atrian lisäaine-suola-pomminakkeja syö päivän tai kaksi mutta sitten alkaa ikenet huutamaan hoosiannaa.

Itseni kokoinen kaveri, jolla on monta rautaa tulessa ja levottomat sormet, ei kauaa vedä ilman hiilareita. Kaikenlaiset lautasmallit ja kolme ateriaa päivässä saavat minut turpoamaan kuin ilmapallo ja menemään ihan fleguksi. Ainoat vaihtoehdot joilla pysyn jotenkuten toimintakykyisenä on joko syödä suklaapatukka tai leivos kahden tunnin välein, tai sitten jokin perhepizzaa isompi annos suunnilleen keskellä päivää ja sitten sulatella sitä kuin joku iso käärme.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Itseänikin korpeaa suunnattomasti tuon karppaamisen tunkeminen joka torvesta.

"Hei me karpataan!!!"

Argh. Jatkan silti matalalla profiililla VHH:ta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kanki

Kyllä se ihmiset on niin, että se joka sopii minulle on se ainoa oikea tapa. Ei sillä väliä mistä sattuu olemaan tällä kertaa kyse. Kyseenalaistajat ja epäilijät tuomitaan roviolle pakanoina ja kerettiläisinä.

Hiilihydraattien tarve on kuulemma suoraan yhteydessä harrastetun liikunnan määrään. Näin sivuhuomautuksena..
Hyvä hyvä, huusivat lapset ja taputtivat suuria karvaisia käsiään.

Miksu77

Kunhan pari käyttäjää tuolta foorumilta http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//forumdisplay.php?f=413, ei eksy tänne kertomaan
miten paljon chileissä on hiilihydraatteja, jotka muuttuvat suussa sokeriksi ja lihottavat.
Itselle ei ole väliä kuka karppaa ja kuka ei, jokainen syö mikä parhaimmalta tuntuu.
Minä en karppaa enkä suosi ns.lautasmallia. Syön mitä haluan mihin kellon aikaan haluan.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 10, 2012, 11:15:56 ap
Itseänikin korpeaa suunnattomasti tuon karppaamisen tunkeminen joka torvesta.

"Hei me karpataan!!!"

Argh. Jatkan silti matalalla profiililla VHH:ta.
Samalla matalan profiilin vhh:lla mennään. Vuonna 2006 kokeiltiin vaimon kanssa ekan kerran vhh:ta, ja silloin muakin korpesi karppausvillityksen toitottaminen joka tuutista. Nykyään mielestäni kaikki on toisin, enää ei kovinta meteliä pidä karppaajat. Nykyään nämä "antikarppaajat" ovat paljon äänekkäämpiä. Ja jos kerran professori Matti Uusitupa käskee syömään leipää, perunaa, karamellejä, kolesterolilääkkeitä ja kevyt-light-rasvattomia tuotteita sekä juomaan limsaa ja rasvatonta maitoa, niin tottahan siinä hölmöimmät lähtevät tuohon antikarppaajien kelkkaan.

Vhh ei vieläkään tarkoita, ettei voisi syödä täysjyväleipää yms. terveellisiä kuitupitoisia hiilihydraatteja. Vhh:ssa vältetään höttöhiilareita, kuten perunaa, vehnätuotteita, sokeria: limsaa, karkkia yms. Toki joskus saa herkutella...

Olen joskus todennut, että juon mieluummin pari kaljaa, kuin syön muutaman karkin. Kaljassa hiilareita n. 2,5g/100g. Repikää siitä.

Karppausta (alle 5g hiilareita päivässä tjsp) en ymmärrä. En muitakaan monipuolista ruokavaliota rikkovia dieettejä. Oliko Chilimielellä muuten omia lapsia, kun noin muiden penskat huolestuttavat?

P.S. Määkin söin tacoja viikonloppuna, ja suklaatakin, ja vähän leipää. Mut en perunaa, enkä pastaa, enkä riisiä. Ihan hyvä viikonloppu.

P.P.S. Kankille: Tosiaan liikuntaa, etenkin painonnostoa harrastaessa tarvitsee jonkin verran enemmän hiilihydraatteja. Ei tämäkään minkäännäköiseksi ongelmaksi ole muodostunut...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

kieblack

Lainaus käyttäjältä: biblo - tammikuu 09, 2012, 20:37:36 ip
Itse pudotin VHH:lla 2-3kk aikana sen 9kg joten jotenkinhan se toimii.

Kuinka moni noin muuten yleensä tarkkailee, mitä suuhun tuleekaan laitettua? (yleisesti, ei lainatulle nimimerkille)
Jo pelkästään sillä, että syö vähemmän, mutta useammin ja terveellisemmin, laihtuu. Jos haluaa laihtua, niin riittää, että oma energian kulutus on isompi :) Terveelliseen laihduttamiseen kuuluu tietenkin aina myös se liikunta.
Ei sillä, itse olin tiukalla vähäkalorisella ja paino tippui viidessä vuorokaudessa jo sen viisi kiloa. Se oli hyvä startti tähän annoskoon pienentämiseen. On tullut viimeaikoina vähän hevosteltua..  ::)