tammikuu 24, 2025, 21:30:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Postaa tänne kun käyt lenkillä/urheilemassa

Aloittaja Kääpä, syyskuu 03, 2012, 10:20:14 ap

« edellinen - seuraava »

akselsson1

ihan pätevän oloinen pyörä, alumiinirunko, levyjarrut ja kestävät vanteet on ainakin ominaisuuksia mitä arvostan, ja tuo näyttäisi omaavan ne kaikki. Takajouset ovat omasta mielestänikin aika turhia, ja tekevät pyöräilystä jotenkin vetelää ja löysää, dislike. jalat joustaa ihan hyvin. Jos etuiskareissa on herkkyyssäätö niin se on tietty plussaa, ja olen huomannut sen hyödyn. Vaihteiden käyttötapa kannattaa myös chekata, ainakin omasta mielestäni kierrettävät vaihteet eivät toimi maastossa ollenkaan, koska ne vaihtuvat vahingossa omia aikojaan... :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

Gipshiftit on perseestä, liipasimet pitää olla.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 25, 2013, 17:39:25 ip
Gipshiftit on perseestä, liipasimet pitää olla.

indeed. suosittelen metsään myös metallisia polkimia mitä ei välttämättä kaikissa edukkaissa ole, muoviset menee niin helposti rikki ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

huhtikuu 25, 2013, 17:57:48 ip #223 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2013, 18:05:57 ip käyttäjältä Mattson
No mul ei varmaan, VARMAAN, oo hirveetä aikomusta mennä metsään, vaan lähinnä noita loputtomia hiekkateitä täälläpäin. Ja polkimet nyt pystyy vaihtaan myöhemminkin... Toi ei ois perusrunkona paha jota sitten tarpeen mukaan päivittäis.

EDIT: pirskatti, vähän soittelin, kuulemma viedään suunnilleen perälaudalta kun tulevat, loppu joka paikasta... Tarvii mennä lauantaina vähän katteleen...

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 25, 2013, 16:07:24 ip
Tekiskös tälläsellä fillarilla mitään? Tai oisko parempia ehdotuksia jos hintakattona pidetään 500, etujousto saa olla ja mahd levyjarrut, takaiskaria en pidä tarpeellisena, ainakaan ne takaiskarilliset pyörät mitä oon ajanu ei ole olllut kovin mukavia kun tuntuu että se polku kuolee sihen liian löysään jouseen...

http://www.intersport.fi/fi/tuotteet/tr/01.06.05/polkupyoraily/t/18041/trail-x2-m/

EDIT: paikallisella Tokmannilla oli yks malli joku hiton pilates-patukka mut se oli mulle liian lyhyt, tarvii kattoo kaupungista.


Suosittelen, että jos tuo 500€ pidetään kattona, niin ostaisit tuollaisen:
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Team-5-0_id_22247_.htm

Tuossa on todella hyvä hinta-laatusuhde ja muutenkin loistava osiltaan omassa hintaluokassaan.
Tilaat tuon netistä niin menee puolitoista viikkoa, kun pääset pyöräilemään uudella pyörällä.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - huhtikuu 25, 2013, 20:47:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 25, 2013, 16:07:24 ip
Tekiskös tälläsellä fillarilla mitään? Tai oisko parempia ehdotuksia jos hintakattona pidetään 500, etujousto saa olla ja mahd levyjarrut, takaiskaria en pidä tarpeellisena, ainakaan ne takaiskarilliset pyörät mitä oon ajanu ei ole olllut kovin mukavia kun tuntuu että se polku kuolee sihen liian löysään jouseen...

http://www.intersport.fi/fi/tuotteet/tr/01.06.05/polkupyoraily/t/18041/trail-x2-m/

EDIT: paikallisella Tokmannilla oli yks malli joku hiton pilates-patukka mut se oli mulle liian lyhyt, tarvii kattoo kaupungista.


Suosittelen, että jos tuo 500€ pidetään kattona, niin ostaisit tuollaisen:
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Team-5-0_id_22247_.htm

Tuossa on todella hyvä hinta-laatusuhde ja muutenkin loistava osiltaan omassa hintaluokassaan.
Tilaat tuon netistä niin menee puolitoista viikkoa, kun pääset pyöräilemään uudella pyörällä.

pakko myöntää että aika asiallisen oloinen peli! Itse en viitsi enää edes myöntää että mitä mun tr29 maksoi  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

huhtikuu 25, 2013, 22:15:43 ip #226 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2013, 23:22:12 ip käyttäjältä Mattson
"this item is no longer available" kun painaa ostoskoria...

Tarvii nyt tehä silleen et käyn lauantaina vähän kiertelemässä jos löytyis joku sopiva, tarvii kuitenkin ostaa viikonloppuna uudet kitevaljaatkin messuilta niin niihinkin palaa taas ~150e, ei kasva nappula puussa tääläkään...

Mitäs mieltä porukka näistä:

http://www.tori.fi/paijat-hame/Miesten_uusi_maastopyora_5566710.htm?ca=12&w=1

http://www.tori.fi/paijat-hame/Marvil_maastopyora_6362540.htm?ca=12&w=1

Sit yks ihan tyhmä kysymys: jos pyörä myydään esim. nyt 17" rungolla, niin mikä mitta se on?

EDIT: onkos kellään kokemusta Bilteman fillareista, Yosemitejä näyttäis olevan.

X-Dirt 26"

X-Trail 26"

Hybrid 28"

HotVelo

huhtikuu 26, 2013, 00:24:02 ap #227 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2013, 00:27:28 ap käyttäjältä HotVelo
Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 25, 2013, 22:15:43 ip
Sit yks ihan tyhmä kysymys: jos pyörä myydään esim. nyt 17" rungolla, niin mikä mitta se on?


Tyypillisesti runkomitta on ns. C-to-C (center to center) mitta, eli rungon satulaputken pituus. Se, mikä runkokoko on sopiva, riippuu taas ajajan omasta rungosta, ja siitä mikä on muuten pyörän runkogeometria. Jalkojen ja selän pituuden suhde vaikuttaa olennaisesti siihen, mikä on sopiva koko.

Tässä on yksi vinkki runkokoon valinnasta
http://www.bikeshop.fi/Kokotaulukko-6.html

Omat pyöräni ovat pienemmällä runkokoolla kuin nimellinen tämän ajajan pituus on, mutta se johtuu siitä, että olen vanhanmallinen persjalkainen suomalaisäijä, jolla valtio on rakentanut maantien lähelle persuksia.

Mitä muuten pyörän valintaperusteisiin tulee, niin siitä saisi aikaan vielä tulisemman keskustelun kuin Fatalii Jigsaw'sta. Itse kyllä miettisin osasarjan (vaihtajat, vaihteisto) laatua aika tarkkaan, ainakin jos huonommissa olosuhteissa joutuu ajelemaan. Shimanon nimi ei takaa halvemmissa osasarjoissa sinänsä yhtikäs mitään.

masaiman

Eli toi 17" saattas riittää mulle, 170cm ja PERSsuomalainen runko... Yks sellanen nimittäin ainakin tänään oli vielä jäljellä, täytyy käydä lauantain kattoo onko vielä...

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 26, 2013, 01:40:59 ap
Eli toi 17" saattas riittää mulle, 170cm ja PERSsuomalainen runko... Yks sellanen nimittäin ainakin tänään oli vielä jäljellä, täytyy käydä lauantain kattoo onko vielä...


Minulla on sama mitta jalkapohjista päälaelle, eli 170cm. Kona Blast, millä maastoa - vaihtelevan kuntoisia metsäautoteitä ym. vastaavia väyliä - ajelen on 16" rungolla ja se istuu minulle kuin hansikas. Mutta jokaisen mitat ovat vähän erilaiset ja kokeilematta ei kannata ostaa, ellei ole aiempaa kokemusta kutakuinkin samanlaisesta runkogeometriasta kuin mikä on haikailemassasi pyörässä.

akselsson1

mulla tais olla joku 19" vai jopa 21" runko  :o mut tosin olenkin 188cm  ::)
hyvin on jokatapauksessa myyjän mulle suosittelema koko passannut :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

Ja taas lompsa kiittää... Ne Jamikset oli loppu, tai oli sielä yks 15" mut sepä ei paljoo mieltä lämmittäny... Tuli sitten käytyä vieressä suomen polkupyörätukussa, paha virhe (lompakolle)

Nyt on sit takakontissa KTM Chigago 26, tulihan sille lukkoineen, nousukahvoineen ynnä muone hilppeineen hintaa hintsan yli 600 mut jos toi nyt ois sit hyvä. Painin pitkään ton ja yhden Inseran välillä, siinä olis ollu nestejarrut mut jospa noilla vaijereillakin pärjäis, se nimittäin oli valkoinen ja semmosta en oikeen...

Täytyypi tänään säädellä toi kohdilleen ja käydä iltasella testimässä.

bobster

Kaippa tuon kasvimaan kääntämisenkin voi urheiluksi laskea. Ainakin tuli hiki. Viime kesän se oli kesannolla, enkä oo varma tuleeko sieltä mitään. Rikkaruohoilla on ainakin kova kasvu päällä. Mattsonille paljon onnea uuden munamankelin kanssa! Lauantai-ilta ei ehkä oo paras aika testata uutta pyörää. :o
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

masaiman

Niin meinaakko urheilujuoman puolesta? Ihan ykkösen voimalla mennään, ei viitti ny paljoo törpötellä kun on se pikkunen sielä kotona (ja pitäs muutenkin vähentää kun toi kaljakessi koko fillariostoksen pääsyypää...)

äsken tarttu vielä hihaan Lahti Watersport messuilta Mystic:in housumallin kitevaljaat, voi heittää niillä leijan mukana tulleilla naruhirvityksillä naapuria...

bobster

Joo sori unohdin sun uuden beibin. No sitten ei oo vaaraa et parin promillen soosissa testaa sykkelin kolariominaisuudet.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

masaiman

huhtikuu 27, 2013, 21:09:34 ip #235 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2013, 21:13:30 ip käyttäjältä Mattson
Nonniin, uuden fillarin ei enää niin pahasti puuskuttava omistaja saapui hetki sitten testilenkiltä. Tällänen vekotin tuli tänään hankittua:



Kyseessähän siis tosiaan KTM Chicago 26" 24v 19" (tosin en ole ihan varma onko toi nyt 19 vai 17, ainakin se vieressä seissyt Inseran 17" oli saman kokoinen)

Lisähärpäkkeitä tuli hankittua nuo SKS Hightrek rapakaaret, AXA:n kangaspunosketjulukko, Bike System(honkong) mäkikahvat sekä tuo Cyclotech (hongkong) kännykän teline että voi väijyä sports trackeriä matkalla.

Tällänen lenkki tuli tuossa heitettyä, mustien viivojen väli pehmeetä helkutin mäkistä hiekkatietä, vaihteita sai vispaa ihan omiksi tarpeiksi jotta sai pidettyä vauhtia yllä ja niiden kanssa tulikin sekoiltua jonkin verran koska kerroin ja vaihtaja toimivat päinvastaisesti toisiinsa nähden joka aiheuti jonkin verran vikavaihtoja.

En muistanutkaan ettei fillaroinnin tarvitse välttämättä olla tuskaista puurtamista, tuohan vallan liitää asfaltilla kun nakkaa kakkosnelosen silmään, S-T näytti matkavauhdiksi pikitiellä 25-30km/h koko ajan.

Havaintoja:

+erittäin kevyt sekä polkea että kannella
+iskarit toimivat mainiosti, hiukan saanee tosin laskea preloadia ens lenkille.
+Vaihteita on tarpeeksi, ehkä jopa liikaa, mutta ainakin löytyy sopiva joka mäkeen.
+ohan tuo nyt kohtalaisen kyrväkkään näköinenkin, olen huomannut että tulee noudatettua samaa värimaailmaa mm. vaatteissa enempi tiedostamatta.
+kumit sopivan rouheat ettei pelkää hiekkatien alamäissä tavoitella viittäkäänkymppiä muttei silti niin nappulat että haittaisivat asfaltilla.



-lähes suora stonga käy ranteille joten tulee pidettyä mäkikahvoista melkein koko ajan kiinni, joka ei jarrutusta ajatellen ole ihan hyvä homma
-vaihtajien päinvastainen toiminta aiheuttaa ainakin aluksi päänvaivaa
-Tangon kiinnike voisi olla hiukan lyhyempikin, ajoasento hiukan turhan etunoja
-satula pirun kova, ehkä vaihtoon
-odotin levyjarruilta hiukka tunnokkaampaa ja räväkämpää jarrutustehoa, vai pitääkö fillarinkin palat "ajaa sisään" ennekun alkavat pitää?
-vaihde ei ihan aina vaihdu kunnolla/heti (tai sit en vaan osaa käyttää, n.15v kun olen viimeksi ohjastanut ratasvaihteista pyörää)
-peltipedaalit vois hankkia jossain vaiheessa mut ei noiltakaan nyt tipu.
-kangasverkkopäälisissä lenkkareissa jäätyy varpaat vielä tällä kelillä...

Mut joo, vaikka tossa nyt onkin enemmän miinuksia on yleisvakutelma varsin positiivinen, ajattelin tosta lenkistä (jonka tunnen jo lapsuudesta kun on tullut mm mopolla rässättyä tota tietä tuhat ja kaks kertaa, tunnetaan täälläpäin "järvenpäänlenkkinä" tien nimen mukaan) että jos pääsen sen puoleen tuntiin niin hiton hyvä, 34:55 ei ollenkaan huono ekalle kerralle, menee varmasti alle muutaman kerran jälkeen. Tästä uus kesäkuntoilulaji, juokseminen tökkii...

akselsson1

hyvältä näyttää. vaihteet voi kaivata pientä hienosäätöä eksaktiin toimintaan. satula on mullakin aika kova, mutta paljonko istun siinä ::) jarrujen pitäis mun ,ielestä ollaaika tehokkaat,esim endon ei pitäisi tuottaahankaluuksia tehojen suhteen ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

joo aika hiljasta et irtois mitään endoja tolleen jos ei purista ihan erkkinä kahvaa, kai noi palat täytyy vaan saada asettua et alkaa pitää.

Prätkän jarruihin tottuneena aika onnettomat peltirimpulat ne levyt mut kaipa ne fillariin riittää...

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 28, 2013, 00:20:15 ap
joo aika hiljasta et irtois mitään endoja tolleen jos ei purista ihan erkkinä kahvaa, kai noi palat täytyy vaan saada asettua et alkaa pitää.

Prätkän jarruihin tottuneena aika onnettomat peltirimpulat ne levyt mut kaipa ne fillariin riittää...


Kyllä pyörän ja kuljettajan massaan riittävät jarrutustehot löytyvät kun säädöt on kohdallaan - olettaisin niin - siitäkin Shimanon osasarjasta mikä KTM:ssä näyttää olevan. Ainakin itse huomaan, että jos on viikon ajellut maantiekalustolla ja sitten vaihtaa maastopyörään, niin joudun muistuttamaan itseäni siitä, että jarrukahvoilla pitää käyttää paljon vähemmän voimaa hiljentämiseen. Muuten on OTB lähellä.

HotVelo

Olen tätä kevättä, tai sen viipymistä itsekin manaillut, mutta ei tämä pyöräilyn kannalta ihan surkea ole kuitenkaan. En muista että olisin ennen saanut jo huhtikuun puolella 200 viikottaista ajokilometriä täyteen, tällä viikolla se jo tuli. Osansa tuossa on tietysti kyllä talvisella valmistautumisella, muuten ei olisi voinut lähteä tilaisuuden tullessa puolikylmiltään kohtuumittaisille maantielenkeille.

Viikkoannoksen kruunasi eilisiltainen 30km maastopyörälenkki sadekuuroja väistellen millä niin nousua kuin laskua riitti - tasamaata ei juuri lainkaan.



GPS:n korkeuskalibrointi ei ole taaskaan kohdallaan - mutta korkeuserot kyllä, eli maksimissaan korkeusero vajaat 100 metriä viimeisen 2,5km matkalle. Ja pienempää nyppylää sitten siinä välissä vaihtelevalla jyrkkyydellä.