kesäkuu 17, 2024, 00:41:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chillaillen 2013

Aloittaja Chillaillen, tammikuu 12, 2013, 11:03:39 ap

« edellinen - seuraava »

Lillen

Juu anna ihmeessä olla lautalla. Villien kanssa vaaditaan aika pitkää pinnaa idätysten kanssa.
Pieni tummuminen tai isokin ei tee siemenestä itämiskyvytöntä vaikka välillä nuo siemenet aika "kuolleilta" näyttävätkin.

Chillaillen

Muutama chili pääsi taas tänään uusiin ruukkuihin.


Aji Blandot & Nortenot uusissa ruukuissa heti ruukunvaihdon jälkeen

Pitää varmaankin latvoa ainakin Blandot, kunhan ovat ensin totutelleet uusiin ruukkuihinsa. Ruukkua vaihtaessa ja vaihdon jälkeen on vähän epävarma fiilis, että mitähän sitä tuli tehtyä: läträsinkö liikaa vedellä, survoinko mullan liian tiiviisti, revinkö liikaa juuria, olisko pitänyt tökätä Blandon hujopit 5 cm syvemmälle uuteen ruukkuun jne...

No, lähipäivinä taas nähdään mikä vaikutus ruukunvaihdolla on.

Chillaillen

Aamutoimien ohessa nappasin muutaman jalapenon talteen. Noilla pienimmillä pärjäisi varmaan hyvin "pienin kypsä jalapeno"-kisassa.


Jalapeno-satoa


Jalapenon (?) kukka

Oman tietoni mukaan lajike on Jalapeño (C. annuum), mutta varmuutta tuosta ei ole. Kyllä tuo googlen ja foorumin hakujen perusteella voisi olla ihan "perus Jalapeño", mutta noita variaatioita näyttäisi olevan aika paljon (Early, Hercules jne.)

Ajattelin ottaa siemeniä talteen, jos tätä tulisi vaikka joskus myöhemminkin kasvatettua. Osaisiko joku sanoa varmuudella mikä tämä lajike on?

Finsku

Sullakin näyttää noista Blandoista tulevan melko hujoppeja. Omat latvoin tosi aikasin, mutta ei näyttänyt paljoa auttavan. Pituutta puskeevat.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chillaillen - maaliskuu 03, 2013, 10:06:12 ap
Ajattelin ottaa siemeniä talteen, jos tätä tulisi vaikka joskus myöhemminkin kasvatettua. Osaisiko joku sanoa varmuudella mikä tämä lajike on?


Täysin mahdotonta sanoa vrmasti, mikä Jalapeno-lajike on kyseessä. Kukkien ja podien muoto vaihtelee saman lajikkeen sisälläkin olosuhteista riippuen niin paljon, että vaihtoehtoja jää paljon.

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 03, 2013, 14:24:56 ip
Täysin mahdotonta sanoa vrmasti, mikä Jalapeno-lajike on kyseessä. Kukkien ja podien muoto vaihtelee saman lajikkeen sisälläkin olosuhteista riippuen niin paljon, että vaihtoehtoja jää paljon.

Ok, niin vähän ajattelinkin. Olkoon siis "vaan" Jalapeno.

Chillaillen

Olohuoneen chilit järjestetty uudelleen ja 400 W:n SPNa otettu käyttöön.


Olohuoneen chilit

Etäisyys valaisimesta korkeimman kasvin (Aji Blando) latvaan on ~80 cm. Toivottavasti ei ole liian vähän. Vaimo väitti että värisävy on kamala ja valaisin on ruma. Ei pidä paikkaansa. Totuttelua se vaan vaatii.  8)

Chillaillen

Elämäni (muistaakseni) ensimmäinen latvominen suoritettu.


Latvotut Aji Blando-taimet

Lehdet vähän roikkuvat. Kaverit menivät joko nukkumaan, tai sitten eivät tykänneet natikasta + latvomisesta.

Chillaillen

Tänään oli ohjelmassa ruukunvaihtoa. Rocotot pääsivät isompiin ruukkuihin, baccatumeista Lemon Dropit ja yksi Aji Cristal.

Kuvasaastetta:


Eturivissä rocotot (3xRed Peruvian + Turbo Pube), takana baccatumit: vasemmalta peräkkäin Aji Blandot, Aji Nortenot, Lemon Dropit ja Aji Cristal


4 päivää sitten latvotut Aji Blandot


Chinenset: vasemmalla peräkkäin Naga Morichit, edessä Fataliit ja takana Datilit

Rocotot ovat alkaneet haarautua ilman apua. Aji Blandot kasvavat pituutta (nyt n. 23 cm) ja käyvät hermoille: en halua tuollaisia kukkakeppejä! Muihin kasveihin olen ihan tyytyväinen. Monilla näyttää olevan kasvatukset paljon edellä omistani. En ole varma ehtiikö rehut kesäksi satokuntoon, mutta aika näyttää.

Seuraavaksi pitäisi vaihtaa loput chinenset (Fatalii, Datil) isompiin ruukkuihin.

jewe

Ei yhtään hullumman näköisiä kasveja sekä pubet, chinenset kuin baccatkin. Hyvä tummanvihreä väri kaikissa ja varmasti aikaa on vielä runsaasti ennenkuin satoaika käsillä. Ongelmia vaan tiedossa jos kasvit on liian isoja tähän aikaan vuodesta kuten joillakin. ;)

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 09, 2013, 21:11:05 ip
Ei yhtään hullumman näköisiä kasveja sekä pubet, chinenset kuin baccatkin. Hyvä tummanvihreä väri kaikissa ja varmasti aikaa on vielä runsaasti ennenkuin satoaika käsillä. Ongelmia vaan tiedossa jos kasvit on liian isoja tähän aikaan vuodesta kuten joillakin. ;)

Juu, joillakin on aika isoja kasveja jo nyt, päiväkirjasi on seurannassa. ;)

Ehkä ensi vuonna pitää laittaa vesisysteemit tännekin. Katsotaan nyt rauhassa ensin ensimmäinen kausi loppuun.

jaolsten

Komppaan Jeweä. Noista kasveista näkee, että aloittelijan virhe, eli liikakastelu on osattu välttää. Lehdet ovat sileitä ja elinvoimaisia, siis terveen näköisiä. Noissa purkeissa on ilmeisesti myös oikeaoppisesti alakulmissa reiät ja toteutat kastelun altapäin?

Vielä kun kevätaurinko jaksaa viettää pidempään taivaalla, tulee sullekin tilaongelmia  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 09, 2013, 21:31:09 ip
Komppaan Jeweä. Noista kasveista näkee, että aloittelijan virhe, eli liikakastelu on osattu välttää. Lehdet ovat sileitä ja elinvoimaisia, siis terveen näköisiä. Noissa purkeissa on ilmeisesti myös oikeaoppisesti alakulmissa reiät ja toteutat kastelun altapäin?

Vielä kun kevätaurinko jaksaa viettää pidempään taivaalla, tulee sullekin tilaongelmia  ;)


Kevätaurinkoa (ja tilaongelmia) odotellaan.  :) Juu, ainoastaan altakastelua harrastetaan ja ylikastelua vältetään. Maitopurkkiruukut näyttävät altapäin tältä:


Maitopurkkiruukun (n. 1 l) pohja

Seuraava ruukku on 10 l ämpäri, johon ajattelin porata reikiä pohjaan. Kastelu alakautta tuossakin.

Chillaillen

maaliskuu 13, 2013, 21:44:50 ip #73 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2013, 15:50:36 ip käyttäjältä Chillaillen
Ruukunvaihto suoritettu tänään kahdelle chilille (Fatalii C. chinense). Toinen noista roikotti lehtiään aika huolestuttavasti, eikä suostunut virkoamaan kastelullakaan. Eli lääkkeeksi otettiin ruukun vaihtaminen isompaan.

Molemmat kasvit olivat pirteän näköisiä jo n. puoli tuntia ruukunvaihdon jälkeen. Aiemmin olen lätrännyt (ilmeisesti) aivan liikaa vedellä ruukunvaihdon yhteydessä. Esim. jalapenojen toipuminen viimeisimmästä ruukunvaihdosta kesti kauan, eikä niitä tarvinnut kastella moneen viikkoon.

Viimeisimmät ruukunvaihdot olen tehnyt näin:

  • Laitetaan uuteen ruukkuun valmiiksi sopiva määrä (riippuu ruukun koosta ja syvyydestä, mulla ruukku n. puolilleen) multasekoitusta (itselläni kukkamulta+huuhdeltu ruukkusora). Ei mullan kastelua. (Juuri avatussa pussissa multa on jo melko kosteaa)

  • Otetaan kasvi pois vanhasta ruukusta (mieluiten melko kuivahtaneen mullan kanssa) veistä, haarukkaa, lusikkaa tms. apuna käyttäen

  • Rikotaan vanha juuripaakku ja poistetaan enimmät vanhat mullat. Juuria katkeilee vähän, mutta tämä ei haittaa

  • Huuhdellaan juuret juoksevan veden alla

  • Laitetaan kasvi uuteen ruukkuun ja levitellään juuret ruukun pohjalla olevan mullan päälle. Pisimmät juuret upotetaan multaan tehtyyn kuoppaan

  • Täytetään ruukku multasekoituksella, mutta vältetään painelemasta uutta multaa liian tiiviiksi paketiksi

  • Kastellaan alakautta: laitetaan ruukku n. vartiksi sopivaan vesiastiaan


Tämä tyyli on toiminut itselläni tähänastista kohelluksistani parhaiten. Ainakin chinenset ja baccatumit ovat tykänneet tästä. Kuvia laitan huomenna tai lähipäivinä. Kommentteja/ehdotuksia täydellisen ruukunvaihdon suorittamiseen kaivataan.  :)

janne.k

Itse olen ajatellut että kasvi ankkuroituu paremmin pintakerroksiinkin, kun sitä kastelee aluksi päältä, ja siten kestää paremmin tuulta ym. Yhtä (umpipohjaiseen) altakasteluruukkuun siirrettyä chiliä kastelin alusta lähtien pelkästään putken kautta, ja se ei kasvattanut mullan yläosaan oikeastaan ollenkaan juuria. Ja miksipä se kuivaan multaan kasvattaisikaan. Kuitenkin märkä pintamulta tunnetusti edesauttaa harsosääskien lisääntymistä ja onhan ruukun muodollakin merkityksensä. Miksipä muuttaa semmoista mikä toimii.  :)

Caide

Anteeksi Chillaillen, mutta spämmään sun fotoalbumia. Olen aina miettinyt, miksi monet pesevät noi juuret. Itsekin tein niin viime vuonna, kun kerran kehoitettiin, mutta kasvit tuntuivat ottavan siitä aika paljon siipeensä. Nykyään jätän vanhat mullatkin juuripaakun lisäksi ja periaatteessa lisään multaa vain pohjalle ja reunoilla. Teenkö tässä pahan virheen?

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: Caide - maaliskuu 14, 2013, 18:46:57 ip
Anteeksi Chillaillen, mutta spämmään sun fotoalbumia. Olen aina miettinyt, miksi monet pesevät noi juuret. Itsekin tein niin viime vuonna, kun kerran kehoitettiin, mutta kasvit tuntuivat ottavan siitä aika paljon siipeensä. Nykyään jätän vanhat mullatkin juuripaakun lisäksi ja periaatteessa lisään multaa vain pohjalle ja reunoilla. Teenkö tässä pahan virheen?

Kyllä tänne kirjoituksia mahtuu, eli antaa palaa vaan.  :)
Olen lukenut näitä foorumin juttuja ja Chilivaarin blogia(http://chilivaari.blogspot.fi/) ja etsinyt erilaisia tapoja ruukunvaihtoon (ja vinkkejä chilinkasvatukseen yleensäkin) niistä. Joitakin tapoja olen ehtinyt kokeillakin, myös tuota sinun käyttämääsi. En tiedä onko tuossa mitään väärää, mutta itselläni nykyinen tapa on toiminut paremmin.

Mä en ole vielä paljoa ruukkuja ehtinyt vaihdella, koska tämä on vasta ensimmäinen kauteni. Kannattaa suhtautua siis varauksella mun juttuihin.

Olen vaihtanut ruukun yleensä siinä vaiheessa, kun vanha ruukku on ollut jo juuria täynnä. Juuret ovat saattaneet olla päistään jo huonokuntoisia ja niiden päiden repiminen on tuonut tervettä juurta esiin. Huuhdelluista juurista näkee hyvin, jos joukossa on tummentuneita tai epämääräisen näköisiä juuria. Tuollaiset juuret olen poistanut surutta. Eli hyötynä huuhtelusta on ainakin se, että näkee juurien kunnon. Saahan kasvi hörpätä vähän vettäkin siinä samalla.

Chillaillen


Yleiskuva chileistä natikan valossa


Villit: 2 kpl CAP 1445 (C. Chacoense) ja CGN-22168 (C. Frutescens)

Olohuoneessa chilit kasvavat natikan valossa ihan hyvin. Nuppuja näyttäisi olevan tulossa rocotoihin, Aji Cristaliin ja Naga Moricheihin. Villichilitkin ovat hengissä ja kasvavat hiljalleen.

Tänään sain kerättyä jokusia kypsiä jalapenon hedelmiä. Puskiin jäi vielä muutama kypsymään. Kauden saldo on tähän mennessä 215 g. Laitoin idätyslautalle kokeeksi pari viikkoa sitten talteenotettuja jallun siemeniä. Tarkoituksena on testata noiden itävyys.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Caide - maaliskuu 14, 2013, 18:46:57 ip
Olen aina miettinyt, miksi monet pesevät noi juuret. Itsekin tein niin viime vuonna, kun kerran kehoitettiin, mutta kasvit tuntuivat ottavan siitä aika paljon siipeensä. Nykyään jätän vanhat mullatkin juuripaakun lisäksi ja periaatteessa lisään multaa vain pohjalle ja reunoilla. Teenkö tässä pahan virheen?


Et tee. Ei tuosta pesemisestä ole (mielestäni) mitään hyötyä, kun ruukutetaan (hyvävointinen kasvi) isompaan ruukkuun. Kunnon pesuoperaatiosta tulee helposti aika rankka kokemus kasville, itse en moiseen ryhdy, ellei kasvi ole vanha ja juuristo todella huonossa kunnossa. Tänä talvena tuli muutamakin ylivuotinen (ja yksi yliyliylivuotinen) kasvi pelastettua pesemällä (höysteenä vetyperoksidia) ja leikkelemällä juuret, mutta näissä tapauksissa terveitä juuria ei löytynyt käytännössä yhtään ja mullassakin näkyi homepilkkuja. Hieman eri tilanne siis tavalliseen ruukunvaihtoon verrattuna.

Chillaillen


CGN-21502 (C. eximium)

Yksi kolmesta itämässä olevista eximiumin siemenistä on pukannut pienen hännän lautalle. Itänyt siemen on kaikista tummunein ja homeisin, mutta eloa siinä näyttäisi vielä olevan. Vajaat viisi viikkoa tuo siemen on lautalla kellunut.  Lähipäivinä (-viikkoina?) selviää saadaanko tuo muiden taimien joukkoon kasvamaan.

Pari päivää meni mökkeillessä ja sen ajan natikka oli juuri hankitun Legrand Omnirex-ajastimen ohjauksessa. Hyvin meni: mörskä ei palanut ja taimet voivat hyvin. Unohdin kastella isommat Jalapenot perjantaina, joten tänään kotona odotti melko kuivahtaneen oloinen jallunelikko. Ne hörppäsivät äsken litran vettä ja näyttävät jo vähän pirteämmiltä. Kai ne taas tuosta tokenee.