heinäkuu 05, 2024, 08:24:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan kausi 2014

Aloittaja Rähinä-Reetta, syyskuu 20, 2013, 06:56:38 ap

« edellinen - seuraava »

PP


Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: ¨Rähinä-Reetta - elokuu 14, 2014, 19:14:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Raumala - elokuu 14, 2014, 15:52:10 ip

Eikös noita löydy apteekista. Itse pärjännyt hyvin lateksihanskoilla, joita ostanut tutun tatuointiliikkeestä, mitä käyttävät siellä.


Pitää katsella apteekista. En tiedä mikä tuli noista Viledan hanskoista, mielestäni olen käytellyt niitä ennenkin, mutta sen verran ikävästi poltteli pitkään ettei enää tee mieli käyttää.


Tokmannilta saa Iisi nimisiä nitriilihanskoja. 100 kpl laatikko, eikä montaa euroa maksanut.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - elokuu 14, 2014, 20:12:00 ip
Tokmannilta saa Iisi nimisiä nitriilihanskoja. 100 kpl laatikko, eikä montaa euroa maksanut.


Kiitos tiedosta, eiköhän ala löytyä. :)

Rähinä-Reetta

15.8. Elokuun puolivälin kasvarikuvia. :)






Alma Paprika


Datil


HBL


Bahamian Goat Pepper

**


Vähän erikoisemman näköinen vierailija -- kimalainenko sekin?

PP

Juuri näin kasvatetaan järkevästi. Kun tilaa ja valoa on paljon, tuloksena on kohtuukokoisia tukevia kasveja täynnä podeja. Ei tarvita tuhatta tukinarua, ei tule mielettömästi turhaa viherkasvua ja kasvustossa mahtuu liikkumaan.

Pörriäinen on jonkun sortin kimalainen.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 15, 2014, 12:28:14 ip
Juuri näin kasvatetaan järkevästi. Kun tilaa ja valoa on paljon, tuloksena on kohtuukokoisia tukevia kasveja täynnä podeja. Ei tarvita tuhatta tukinarua, ei tule mielettömästi turhaa viherkasvua ja kasvustossa mahtuu liikkumaan.

Pörriäinen on jonkun sortin kimalainen.


Kiitos. :D Kiva että puuhailuni vakuuttaa.

Chilijamppa

Noita ötöjä on tullut vastaan useita tänä vuonna ja ruumis muistuttaa vähän kimalaista, mutta pää on kuin kärpäsen.  Veikkaan tuota ötöä kimalaisvieraaksi tms.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 15, 2014, 15:51:56 ip
Noita ötöjä on tullut vastaan useita tänä vuonna ja ruumis muistuttaa vähän kimalaista, mutta pää on kuin kärpäsen.  Veikkaan tuota ötöä kimalaisvieraaksi tms.


:D :D No kimalaisvierashan sen on pakko olla. (Uskomatonta että sen niminen ötökkä on olemassa. :) )

Rähinä-Reetta

19.8. Ystäväni on myös ollut säilöntäpuuhissa ja viisaasti ottanut esille turvallisen säilönnän perusteisiin tutustumisen. Botulismin vaara on itsellekin kyllä jo tuttu asia ja käytettävissä olevin keinoin siltä olemme yrittäneet suojautua mahdollisimman hyvin - toistaiseksi ei kukaan ole sairastunut purkkisörsseleistä. Hyvä joka tapauksessa pitää asia mielessä kaiken innokkaan salsa-puuhastelun tuoksinassa.

Tilailin uusia lasipurkkeja uusilla kansilla, kun noihin mitä aiemmin olen käytellyt ei löydy hankittaviksi uusia kansia erikseen.

Rähinä-Reetta

21.8. Työt haittaa harrastusta ja säilöhommiin kerkeämistä!


Yellow Adjuma


7 Pod Douglah

(Tyhmien käsikuvien ilta)


Latvottu Datil alkaa värittyä sekin hiljalleen.


Parhaat syysvärit löytyy kasvarista, niiden lisääntymistä ei voi olla ihastelematta.  :)

**

Vähän kasvarin ulkopuoleltakin.


Auringonhattu on lempikukkiani. Perhoset ja pörriäisetkin tykkää niistä.






HotVelo

Olen jonkun kerran mielihajaisesti mietiskellyt omien Datilieni podien muotoa, kun ne eivät oikein vastaa joissain lajikekuvissa olevia venytetyn pisaran muotoisia podeja. Mutta tuossa sinulla kasvavassa Datilissa näkyy olevan hyvin tarkkaan samanmalliset podit kuin mitä täälläkin kasvaa. Joten ei liene huolta virheellisestä siementoimituksesta Pepperseeds.eu:lta.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - elokuu 22, 2014, 10:11:55 ap
Olen jonkun kerran mielihajaisesti mietiskellyt omien Datilieni podien muotoa, kun ne eivät oikein vastaa joissain lajikekuvissa olevia venytetyn pisaran muotoisia podeja. Mutta tuossa sinulla kasvavassa Datilissa näkyy olevan hyvin tarkkaan samanmalliset podit kuin mitä täälläkin kasvaa. Joten ei liene huolta virheellisestä siementoimituksesta Pepperseeds.eu:lta.


Minun Datilini siemenet ovat myös Pepperseeds.eu:lta, viimesyksynä tilattuja. Ovat tosiaan ulkomuodoltaan tuollaisia kuin kuvassani näkyy. Sieltä on myös Inca Red Drop, Red Cap Mushroom, 7 Pot Douglah ja Serrano. En ole itse osannut epäillä niiden laatua.

Rähinä-Reetta

elokuu 22, 2014, 11:26:40 ap #232 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2014, 11:34:05 ap käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
22.8.


Thai Hot Culinaryä, Pasilla Bajiota ja Guindillaa kuivuriin, reilu kilo yhteensä.


Viimeinen pika-kännykkäräpsy Thaista ennenkuin keräsin kypsät.

Toby

Siinä on muuten satoa :o
Kateeksi käy...
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: ¨Rähinä-Reetta - elokuu 22, 2014, 11:14:13 ap
Minun Datilini siemenet ovat myös Pepperseeds.eu:lta, viimesyksynä tilattuja. Ovat tosiaan ulkomuodoltaan tuollaisia kuin kuvassani näkyy. Sieltä on myös Inca Red Drop, Red Cap Mushroom, 7 Pot Douglah ja Serrano. En ole itse osannut epäillä niiden laatua.


Kun kuvahakuja tein, niin kyllä noita meillä molemmilla kasvavia pidempiä ja "muhkuraisempiakin" Datileita niistä löytyy. Ja onhan sinällään jo hyvä, että kahdessa toisistaan riippumattomassa siementoimituksessa ja idätyksessä tulee samankaltaista jälkeä. Eikä liene lainkaan poissuljettua, etteikö Datilista voisi olla hiven toisistaan eroavia kantoja eri siementoimittajilla.

Rähinä-Reetta

elokuu 26, 2014, 16:11:47 ip #235 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2014, 16:17:25 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
26.8.


Ñoraa ja 7 Pod Douglahia meni savustukseen tänään, luullakseni kirsikkapuu-briketin kanssa. Almaa keräsin aamiaistarpeiksi ja pikkuisen HBL:a salsakokkailuun. Ei tullut punnittua korjattuja, olisiko kilo tai kaksi -nurkilla. Ihan tarpeeksi tulee chiliä tällä kaudella joka tapauksessa, ehkä vähän liikaakin. Lahjoittelin jo niitä poiskin ystävälleni.  :)


Kuivatut Thai Hot Culinaryt vanhoissa purkeissa, ja HBL-salsaa (jossa hiukan Almaakin mukana) uusissa purkeissa. :)

Huomenna olisi tarkoitus taas olla ahkerana käsittelemässä satoa... Saas nähdä.

**

Olen ajatellut säästää sähkönkulutusta lisälämmityksen suhteen niin kauan kuin yölämpötilat pysyvät +10 asteen korvilla. Lannoituksen olen melko lailla lopettanut jo, pitää katsella miten vielä kypsymässä olevat Pasilla Bajiot pärjäävät ilman (=järvivedellä). Olisi kiinnostavaa tutkituttaa tuo järvivesi, mitä kaikkea se sisältää. Ehkä vienkin sitä nyt syksyllä näytteen analysoitavaksi.



Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - elokuu 22, 2014, 13:51:37 ip

Kun kuvahakuja tein, niin kyllä noita meillä molemmilla kasvavia pidempiä ja "muhkuraisempiakin" Datileita niistä löytyy. Ja onhan sinällään jo hyvä, että kahdessa toisistaan riippumattomassa siementoimituksessa ja idätyksessä tulee samankaltaista jälkeä. Eikä liene lainkaan poissuljettua, etteikö Datilista voisi olla hiven toisistaan eroavia kantoja eri siementoimittajilla.


Niin minäkin katselin, mielenvahvistukseksi. :D Ehkä ne ovat ihan kurantteja.

Rähinä-Reetta

elokuu 27, 2014, 11:25:08 ap #237 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2014, 19:49:51 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
27.7.

Kauden pettymykset: Cumari Do Para -parka joka oli muutunut sekasikiöksi ja menettänyt kaiken makunsa. Uudet siemenet hankittava ensi kautta varten. En ole vielä löytänyt chiliä joka olisi yhtä hedelmäpommi kuin oikeanlainen CDP.
Inca Red Drop, joka teki valtaisaan puskaansa valtavasti podeja. On kuitenkin maultaan niin tyly, etten oikein keksi sille käyttöä. Chilipulveriakaan kun ei mittaamattomasti tarvise ja omaan makuun sopivammistakin lajkkeista on satoa.

Salsaa kokkaillaan taas tänään. Valitsin CDP:n tilalle Datilista ensimmäiset kypsät podit purkkiin Brasileira Marimbondon ja mangon kanssa. Mietin pitäisikö luopua hunajalla makeuttamisesta salsakokkailussa, vaikka se olisikin mieluisampi vaihtoehto kuin sokeri - mutta onko se turvallinen? Hmm...

**


Iloinen keltainen salsa Datilista (joka on MELKEIN yhtä hyvä kuin CDP) ja Brasileira Marimbondosta sekä mangosta.


Biquinhot ja salsa-tarpeet. Pitäisi jaksaa vielä vääntää etikkaliemisäilytys Biquinhoille...


Biquinhot etikassa. 6 dl siideriviinietikkaa, 2dl hunajaa, 2 rkl suolaa, pussillinen rosé-pippuria.


Kuivuri hurisemassa toisaalla.


Kellarista.

joseplluissans

Sulla on kyllä hyvä meininki! Kateellisena katselen satoa, omat kun jää raakileiks kun sää on mitä on...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - elokuu 27, 2014, 20:37:37 ip
Sulla on kyllä hyvä meininki! Kateellisena katselen satoa, omat kun jää raakileiks kun sää on mitä on...


Kiitos.  :) Kyllähän tuo syksy tuntui ihan yhtäkkiä tulevan  :-\