heinäkuu 05, 2024, 07:54:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan kausi 2014

Aloittaja Rähinä-Reetta, syyskuu 20, 2013, 06:56:38 ap

« edellinen - seuraava »

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - elokuu 02, 2014, 00:18:43 ap
Kattelin sun ñoraa, että vaaleat on lehdet. Kuinkahan paljon niillä voi olla värivaihtelua?  Mulla on meinaa isot ja tummanvihreät lehdet. Koitan muistaa huomenna ottaa kuvan jahka reissusta pääsen...


Luulisin että voi johtua ihan "viljelyteknisisitäkin" eroista, lannoituksesta esim. :)

Rähinä-Reetta

3.8. Mäntysuovantuoksuinen ilta kasvihuoneella (edellisestä kerrasta kulunut viikko, ja Cumari Do Parasta löytyi elävä vihannespunkki). Samalla tuumailin, että ehkä pian olisi hyvä aika suorittaa latvonta sadon kypsymisen vauhdittamista ajatellen. Harva lajike enää kukkiikaan, mutta muutamia on: Cumari Do Para, Datil, 7 Pod Douglah esim. HBL:ssä on ihan muhkea sato raakilevaiheessa ja ehdottomasti haluaisin ne kypsiksi. Samoin Datil:ssa, joka vasta on saanut väriä ensimmäisiin podeihinsa.

Rähinä-Reetta

elokuu 05, 2014, 10:11:54 ap #202 Viimeisin muokkaus: elokuu 05, 2014, 14:09:28 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
5.8. Kävin eilen työreissun ohella tyhjentämässä mango-osaston Savonlinnan Prismasta. Joten jos joku ei löytänyt sieltä tarvitsemaansa mangoa, saatoin ehtiä ensin...  ::) Ostin myös tuoreita aprikooseja, niidenkin varalle on sovellettu suunnitelma. Tänään siis salsataan täälläkin ensimmäiset purkkiin. :)
Sen verran herkullisen näköisiä kuvia foorumilla, että pakko ruveta itsekin säilöntähommiin pikkuhiljaa.

Maistoin himppasen nahistuneen pienen Aji Umban eli Adjuman, keltaisen, tänään aamulla ohimennen kastellessa ollessani. Ihan lupaavan makuinen ollakseen pieni ja nahistunut; hedelmäinen, "kiva"--  heti tuli mieleen olisiko siinä salsapartneri muutamalle Golden Sunriselleni, jotka roikkuvat ränsistyneiden kasvien oksilla. Jälkipotkuna tuli suht kunnioitettava polte ja matka kasvihuoneelta jatkui suoraan jääkaapille ja kermapurkille apua hakemaan.

Lasipurkit esiin! Kummastakohan ensin tekisin, mangoista vai aprikooseista... Ehkä mangoista, jotta näen onnistuinko saamaan tarpeeksi kunnollisia...



Onnea on - löytää kelvollinen mango.


2 lempichiliäni yhdessä - Cumari Do Para ja Brasileira Marimbondo


Kurkkaus salsakattilaan. Tämän kauden ensimmäiseen!  :-*


Nyt jännitetään onnistuiko umpiointi...




HotVelo

Niin se alkaa sadonkäsittelyn rytke eri puolilla maata!

Kuvailit ja kuvasit vähän ennen heinäkuun puoliväliä Pasilloissa ollutta latvamädän tyyppistä oiretta. Saitko ongelmaa lannoitemuutoksilla tai muilla hoitotoimilla kuriin? Asia kiinnostaa minua siksi, että muutamissa hitaasti kypsyvissä lajikkeissa - guajillo, suippopaprikat palermo ja ramiro - olen kamppaillut samaa sorttia olevan vaivan kanssa.

Huru-ukko

Heinäkuun puolella hoidin ulkona olleita omia tomaattejani ja chilejäkin peltokorteuutteella.
Selvä on ettei se pelastanut jo joko mätä- tai homeongelmaisten tms. kasvien lehtiä joihin tauti oli jo iskenyt.
Mutta uusi kasvu oli jo tervettä. Muistettava että vertailukasvia joka ei olisi saanut mitään ei ole.

Peltokorteuute on mm. harmaahomeen ja härmän torjuntaan  tarkoitettu tuote.
Saa siitä ainakin toivon paremmasta  ::) ;D.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ¨Rähinä-Reetta - elokuu 05, 2014, 10:11:54 apKummastakohan ensin tekisin, mangoista vai aprikooseista... Ehkä mangoista, jotta näen onnistuinko saamaan tarpeeksi kunnollisia...

Onko sinulla hyvä tyyli mangon paloittelemiseen?
Minä tuskailin aikani niiden kanssa kädet tahmeana, kunnes löysin luultavasti Jannen ruokablogista selkeät ohjeet ja sen jälkeen homma on sujunut siististi. Nyt en niitä ohjeita enää löytänyt.

Siinä on kai kaksi selkeää koulukuntaa: kuorien tai kuorineen. Jos mango ei ole ylikypsä, ensin kuoriminen on minusta kätevämpää. Sitten voi leikellä tikkuja tai kuutioita ihan tarpeen mukaan.


Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - elokuu 05, 2014, 10:34:08 ap
Niin se alkaa sadonkäsittelyn rytke eri puolilla maata!

Kuvailit ja kuvasit vähän ennen heinäkuun puoliväliä Pasilloissa ollutta latvamädän tyyppistä oiretta. Saitko ongelmaa lannoitemuutoksilla tai muilla hoitotoimilla kuriin? Asia kiinnostaa minua siksi, että muutamissa hitaasti kypsyvissä lajikkeissa - guajillo, suippopaprikat palermo ja ramiro - olen kamppaillut samaa sorttia olevan vaivan kanssa.


Vinkkasit aiemmin Nutriforten 1+2 lannoitteesta ja sitä hankinkin ensihätään (myöhäinen kiitos vinkistä!), muutaman kerran olen käyttänyt sitä vuorotellen Puutarhan Kesän kanssa (josta en ole osannut luopuakaan :D), ehkä muutenkin uskaltauduin kastelemaan hieman runsaammin niitä. Almasta leikkasin huonoja osia pois ja pilalle menneitä podeja poistin myös aina kun sellaisen löysin. Toistaiseksi ei ole ilmennyt lisää ainakaan isoihin hedelmiin. Toivottavasti säästyisivät, olisi harmi menettää lupaava sato. Toivottavasti sielläkin tilanne korjaantuu.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 05, 2014, 11:03:36 ap
Heinäkuun puolella hoidin ulkona olleita omia tomaattejani ja chilejäkin peltokorteuutteella.
Selvä on ettei se pelastanut jo joko mätä- tai homeongelmaisten tms. kasvien lehtiä joihin tauti oli jo iskenyt.
Mutta uusi kasvu oli jo tervettä. Muistettava että vertailukasvia joka ei olisi saanut mitään ei ole.

Peltokorteuute on mm. harmaahomeen ja härmän torjuntaan  tarkoitettu tuote.
Saa siitä ainakin toivon paremmasta  ::) ;D.


Herttinen, voiko siitä viheliäisistä viheliäisimmästä rikkaruohosta olla jotain iloakin?  :o ;D

Rähinä-Reetta

elokuu 05, 2014, 13:40:13 ip #208 Viimeisin muokkaus: elokuu 05, 2014, 13:45:44 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 05, 2014, 11:05:18 ap


Siinä on kai kaksi selkeää koulukuntaa: kuorien tai kuorineen. Jos mango ei ole ylikypsä, ensin kuoriminen on minusta kätevämpää. Sitten voi leikellä tikkuja tai kuutioita ihan tarpeen mukaan.


Olen opiskellut tämän:
https://www.youtube.com/watch?v=yE0NGXZ_HBs
YouTubesta löytyy tutoriaali melkein kaikkeen. :D

Salsareseptissä jota käytän, ajetaan keitos välillä tehosekoittimella, joten vähän isommatkaan kuutiot ei haittaa.

Chilivaari

Siellähän ne oli molemmat pääsuunnat.
Perunankuorimaveitsellä kuoritusta saa esimerkiksi Jannen salaatissa käyttämiä tikkuja, kun viiltelee kahdesta eri suunnasta.
http://vastahanka.fi/tulinen-mangosalaatti/

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 05, 2014, 13:54:25 ip
Siellähän ne oli molemmat pääsuunnat.
Perunankuorimaveitsellä kuoritusta saa esimerkiksi Jannen salaatissa käyttämiä tikkuja, kun viiltelee kahdesta eri suunnasta.
http://vastahanka.fi/tulinen-mangosalaatti/


Onpa äärettömän hyvännäköinen salaattiresepti! Täytyy ehdottomasti kokeilla, minulla kun on tuota Thai Hot Culinaryakin sopivasti tulossa. :) Onkohan markettien thai-kalakastikkeet ok?

Rähinä-Reetta

elokuu 05, 2014, 14:43:16 ip #211 Viimeisin muokkaus: elokuu 05, 2014, 19:59:45 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta

Hienoista hienoin purkittajan apuri! :) Tratti jossa on melkein 4cm:n "suu". Mies löysi sen minulle jostain netistä, ulkomailta.


Vähän oudosti tarkentunut kuva Bahamian Goat Peppereistä. Ilmeisesti halusin alitajuisesti kohdistaa kameran noihin muutamaan isompaan podiin. Ihan ensimmäiset podit Bahamianilla ovat kaikki tuota pientä "nappulaa", joissa ei ole lainkaan siemeniä vaan sisältä löytyy pienempi paparikamainen kasvatti.
Ensimmäinen erä lajikkeesta meni salsaan ostamieni aprikoosien kanssa, jotka kyllä näyttivät päällepäin hyviltä, mutta varsin mauttomilta ja hajuttomilta vaikuttivat pilkkoessa. En oikein tiedä mitä tuosta salsasta tuli, ainakin tulista, kun chiliä meni suht ronskilla kädellä ja mukaan silppusin vielä muutaman Brasileira Marimbondon joita oli jäänyt kuljeksimaan edellisestä salsakokkailusta.


Bahamian Goat Pepper + Brasileira Marimbondo + aprikoosi -salsa. Kansien "napsahtamista" odotellen. Edelliset onnistuivat.

En tiedä kumpi polttelee käsiä enemmän: se kun huomasin siivotessani olevani yliherkkä lateksia sisältäville käsineille - vai tämänpäiväinen, kun huomasin ettei minulla näinollen ole laittaa minkään sortin suojakäsineitä chilien varalle. Täytyy yrittää muistaa mitä on tullut tehneeksi tänään. :D Toistaiseksi se on helppoa, kun sormenpäät on tulessa.

**

Iltakuvia:


Thai Hot Culinary alkaa saada väriä, etualalla näkyy Aribibi Gusanoa jota maistoin ensimmäisen kerran ohimennen. Aika tylyn makuinen, ehkä hiukan pettymys, kun olin jostain lukenut joidenkin erottavan siinä vaikka mitä makuja. Pistävä oli, tulinen hyvinkin. Jauheeksikohan tuon sitten laittaisi... Enpä tiedä. Tai sitten omppuhilloon räjäyttäjäksi...


Yellow Adjuma


Taistellet Brasileira Marimbondot. Jokin persikkakirvan näköinen siellä tänäänkin liikuskeli. Podeja nyt on kuitenkin.


Biquinhot


Jani M

Suosittelen nitriilihanskoja. Toimii chilien kanssa muutenkin paljon paremmin.

PP

Nyt on kasvien koko ja podimäärä oikeassa suhteessa! Komeaa on.

Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 05, 2014, 18:43:41 ip
Suosittelen nitriilihanskoja. Toimii chilien kanssa muutenkin paljon paremmin.


Suositus täältäkin. Yksinkertaisesta lateksista menee jäykät chinenset läpi äkkiä, nitriilistä paljon hitaammin, jos ollenkaan.

Rähinä-Reetta

elokuu 13, 2014, 12:49:58 ip #214 Viimeisin muokkaus: elokuu 13, 2014, 17:32:40 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
13.8. Vapaapäivä. Salsaa Brasileira Marimbondosta, Yellow Adjumasta ja mangosta. Heitin kattilaan lisäksi muutaman pikkuruisen Almankin.



Nitriilihanskoja en ole vielä onnistunut hankkimaan. Muovisia kertishanskoja on, mutta ne ovat melko kömpelöitä käytössä.

**

Nootti itselle: Ensi kesänä täytyy kokeilla tomatillon kasvattamista, jos jostain saan siemeniä (salsa verden aines). Ihan tavallista keltaista paprikaa voisi myös laittaa. Tomaatit taidan jättää muiden huoleksi...  ::)

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: ¨Rähinä-Reetta - elokuu 13, 2014, 12:49:58 ip
Nootti itselle: Ensi kesänä täytyy kokeilla tomatillon kasvattamista, jos jostain saan siemeniä (salsa verden aines).


Ensimmäisen kauden harjoittelijana voin tarjota vain kantapään kautta tulleita opetuksia (multakasvatuksessa).

Isot ja painavat ruukut - ei vain multatilan vuoksi, vaan myös siksi, että kasvi- ja ruukkukokonaisuuden painopiste on riittävän alhaalla kestääkseen tuulen vaikutukset. Tai sitten kasvit ruukkuineen on saatava tuettuna niin napakasti, että kohdalle joskus osuva puuskittainen myrskytuuli ei viskele niitä ruukkuineen. Tai rankkasade taita pitkin maita ja mantuja.

Muutamat physalikset - niin tomatilloa, toma verdeä kuin ananaskirsikkaakin - käytännössä kesän aikana edellä mainituista syistä tuhoutui. Jokunen on vielä ruukussaan, mutta enempi vaan sen takia, etten ole raaskinut niitä niittää kuin siksi, että ne mitään satoa tuottaisivat. Muutamankin kerran olen nyt hengissä olevia siirrellyt turvallista kasvupaikkaa hakiessani, ja nyt elän jo toivossa, että satoa tulee vielä myös myös tomatilloista, ananaskirsikkavarianteista sitä on jo tullutkin.



Asiantuntevaa konsultaatiota sain talvella Bluesmanilta, kun Seemnemailm'alle siementilausta suunnittelin.



Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - elokuu 13, 2014, 19:41:49 ip

Ensimmäisen kauden harjoittelijana voin tarjota vain kantapään kautta tulleita opetuksia (multakasvatuksessa).

Isot ja painavat ruukut - ei vain multatilan vuoksi, vaan myös siksi, että kasvi- ja ruukkukokonaisuuden painopiste on riittävän alhaalla kestääkseen tuulen vaikutukset. Tai sitten kasvit ruukkuineen on saatava tuettuna niin napakasti, että kohdalle joskus osuva puuskittainen myrskytuuli ei viskele niitä ruukkuineen. Tai rankkasade taita pitkin maita ja mantuja.

Muutamat physalikset - niin tomatilloa, toma verdeä kuin ananaskirsikkaakin - käytännössä kesän aikana edellä mainituista syistä tuhoutui. Jokunen on vielä ruukussaan, mutta enempi vaan sen takia, etten ole raaskinut niitä niittää kuin siksi, että ne mitään satoa tuottaisivat. Muutamankin kerran olen nyt hengissä olevia siirrellyt turvallista kasvupaikkaa hakiessani, ja nyt elän jo toivossa, että satoa tulee vielä myös myös tomatilloista, ananaskirsikkavarianteista sitä on jo tullutkin.



Asiantuntevaa konsultaatiota sain talvella Bluesmanilta, kun Seemnemailm'alle siementilausta suunnittelin.


Onpas ne aika puskia! :D Mitenköhän kasvihuoneessa kävisi? Valloittaisikohan koko huoneen... Vai tykkäävätkö enemmän olla ulkona muutenkin? Hyvä tietää kyllä niiden habituksesta, kiitos! Meillä on aika tuulista aurinkoisilla paikoilla. Vaan vielähän tässä ehtii suunnitella.
Exotic Gardenista kerkesin jo tilata Toma Verdeä ja Purplea.  ;D

Rähinä-Reetta

elokuu 14, 2014, 14:26:59 ip #217 Viimeisin muokkaus: elokuu 14, 2014, 19:27:04 ip käyttäjältä ¨Rähinä-Reetta
14.8. HBL-salsaa tänään, aiemmin päikyssä esiintyneellä reseptillä. Sen verran poikkesin, että lisäsin vielä mukaan n. 2 rkl tomaattipyreetä (Mutti).



Kuulemma teemme wrappeja viikonloppuna ja punaisen salsan tarve on huutava.  :D

Ajattelin aloitella kuivaamisenkin; ensimmäiset erät Ñoraa, Guindillaa ja Pasillaa. Ehkä Thai Hot Culinaryäkin.

**

Olin ahkera ja sain Guindillat ja Pasillat kuivuriin. Ñorat vielä odottelee.


Ñorat, Guindillat ja Pasillat, melko tasan 2 kiloa perkaamattomina. Ñora meni melko tyhjäksi, siinäkin oli paljolti pieniksi jääneitä podeja. Guindillaa ja Pasillaa vielä tulossa.

Sain eilen illalla aikaiseksi latvoa muutamia chilejä viimeisen raakileen kohdalta kypsymisen vauhdittamiseksi, joitain vielä latvomatta.

Raumala

Lainaus käyttäjältä: ¨Rähinä-Reetta - elokuu 13, 2014, 12:49:58 ip

Nitriilihanskoja en ole vielä onnistunut hankkimaan. Muovisia kertishanskoja on, mutta ne ovat melko kömpelöitä käytössä.



Eikös noita löydy apteekista. Itse pärjännyt hyvin lateksihanskoilla, joita ostanut tutun tatuointiliikkeestä, mitä käyttävät siellä.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Raumala - elokuu 14, 2014, 15:52:10 ip

Eikös noita löydy apteekista. Itse pärjännyt hyvin lateksihanskoilla, joita ostanut tutun tatuointiliikkeestä, mitä käyttävät siellä.


Pitää katsella apteekista. En tiedä mikä tuli noista Viledan hanskoista, mielestäni olen käytellyt niitä ennenkin, mutta sen verran ikävästi poltteli pitkään ettei enää tee mieli käyttää.