tammikuu 09, 2025, 23:32:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Hyvin onnistuu siirto. Revit villakuution halki ja laitat pestyn taimen villan keskelle ja kevyesti puristat villan ympärille. Taimi kannattaa laittaa hieman entistä kohtaa syvemmälle, niin pysyy tukevammin pystyssä alkuajan.
Jos jo reilummat juuret, voi jättää villakuution pois. Villasta ei tosin ole haittaa, äkkiä tunkee juuret läpi. Itselläni kasvoi 20cm juuret alle kuukaudessa bubblerissa.

sorrii

Mä oon idättänyt kaksi kevättä nyt paperin päällä, ja siirtänyt taimet kivivillaan tai Jiffyyn niinkin isoina, että varsi on ollut yli 5cm ja juurta jopa 10cm: Oon osassa pätkäissyt vähän juurta ja toisissa pakottanut sen vaan jotenkin kiepille sinne reikään. Ei ole yksikään(!) kuollut (muistaakseni).

Pitää vaan sitä multaa vähän huuhtoa varovasti pois että saa juuren esiin. Mä en usko toisaalta, että pieni määrä mikä pikkutaimesta tulee multaa vaikka kuutioonkin, haittaisi mitään. Mä oon parina kesänä kasvatellut ebbissä ja bublerissakin taimia, jotka on idätetty turvebriketissä.

Tippuu sitä kaikenmaailman töhkää kasvistakin soran sekaan kesän mittaan, josta tulee sinne sitä "kompostia" : lehtiä, kukkia ym.

Vähän isomman kasvinhan sitten voi pestä juurista puhtaaksi ja istuttaa ebbiin suoraan soraan. Ei sitä kuutiota tai verkkoruukkuakaan ole pakko olla. Niin mä oon passiivihydroja viritellyt vaikka kuinkat paljon... Alussa vaan pitää muutamana päivänä liruttaa vettä päältä pari kertaa päivässä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Larski

Päiväkirjaan ehdin tämän jo kirjoittaa, mutta kysynpä täälläkin.

Kusti polki ja toi tänään EC-mittarin. Sillä vähä mittailin ja mietin nyt tuon käyttöperiaatetta. Onko tarkoitus tähdätä joihinkin tiettyihin, käytetystä lannoitteesta riippumattomiin optimiarvoihin vai onko tarkoitus pitää EC käytetyn lannoitteen ohjeannostuksen antamassa lukemassa? Esim. Chiliwikissä suositellaan lukemaksi 1,62 ja Nutriforten setillä kasvulantojen lukemaksi tuli 1,34. Pitäisikö Nutriforten annostusta siis kasvattaa niin paljon, että tuloksena olisi EC-lukema 1,62 vai onko tuo 1,34 parempi?

ponu83

No niin. Kiitokset vastauksista. Ennustan vkl:lle tarvikkeiden ostoa ja rakentelua  :). Ajattelin käyttää tosiaan noita ikean samla säilytyslaatikoita. Kuinkahan hyvin nuo riittävät kasveille, kun (jos) ne kasvavat. Saako hydrosoraa ostettua ihan normikaupoista (bauhaus, k-rauta jne) vai pitääkö pistäytyä chilitarvikkeessa? Chilitarvikkeessa pitää varmaan muutenkin tosin käydä hakemassa noita kivivillakuutioita.

sorrii

Taitaa chiliwikin suositus olla aika ihanneoloissa eli kun aurinko paitelee kunnolla ja on lämmintä. Loisteputkien valossa hämärässä huoneen nurkassa se Nutriforten annoskin on ihan liikaa!

Mä oon noudattanut Nutriforten annosta viimeisen vuoden, eikä ole ollut muuta valittamista kun että sisätiloissa tulee vähän liikaa kasvua. Lasiparvekkeella ja kasvihuoneessa se toimi mulle hyvin. Kaikki pitää yleensä kokeilla itse .... kuitenkin ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Hydrosoraa saa 3l pusseissa joissakin halpahalleissa: Vapaavalinnassa, Nekalan löytöliiterissä, Halpahallissa itsessään; Prismassakin ehkä. Isompia määriä ainakin kannattaa lähteä hakemaan Chilitarvikkeesta tai jostain hamppulamppukaupasta ..

zarmo

Minkälaista ajastusta käytätte Ebbissä?

Postissa odottaisi tuollainen nutriculturen ebb ja mietin tässä, että pitääkö hommata digitaalinen ajastin, että saa pumppuajan lyhyemmäksi, kuin 15min. Pelottaa, että jos vesi pääsee vähiin, se pumppu kärähtää 15 minuutissa.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Larski

Lainaus käyttäjältä: zarmo - huhtikuu 20, 2012, 11:42:48 ap
Minkälaista ajastusta käytätte Ebbissä?

Mulla pumppu pörrää 2 min kerrallaan. Fataliin ohjeistusten mukaan laitoin pumpun sammumaan kun veden pinta ylettyy ylivuotoputkiin. Clas ohlsonilta saa sopuhintaan kelpo ajastimen -> http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161423164

11-13

Kannattaa aina varmistaa noitten digiajastimien kanssa, että niissä on akku tai patteri sisässä, että kellonaika ja ohjelmat pysyy yllä kun sähkökatko tulee. Voi tulla muuten ikäviä yllätyksiä, jos ylivuotoputken verkko on jäänyt huoltamatta, tai muuten tukossa.

Ja tuossa yllä linkitetyssä patterimuisti toimii.

sorrii

LainausKannattaa aina varmistaa noitten digiajastimien kanssa, että niissä on akku tai patteri sisässä, että kellonaika ja ohjelmat pysyy yllä kun sähkökatko tulee

Aika olellinen juttu on että sen patterin voi myös vaihtaa! Patterin tyhjentyessä kaikki ohjelmoinnit ja kellonaika nollaantuu.
Mulla oli Clas Ohlsonin halvempia pieniä digiajastimia 3kpl [2,95€] ja järjestään lakkasitvat toimimasta muutaman kuukauden päästä. Luulisin ainakin että ensimmäisenä ajastukset hukkasi eli kappale joka oli ilmapumpulla, ja ajastettu 12 kertaa päivässä; pari muuta oli lampuilla ja ajastettu vain kerran päivässä.
Nehän palautin kauppaan kaikki ja ostin noita "kalliita" [5,95 silloin - nyt 7,95€] ajatimia joissa patterit on helposti avattavassa kotelossa.

Pari vuotta ne toimii ainakin samoilla pattereilla ja ovat olleet luotettavia.

Yksi noista jäi hiljattain "jumiin" illalla ja jäi natikka päälle(!). Sekin on toiminut pari viikkoa tuon jälkeen ihan ok.

ponu83

huhtikuu 21, 2012, 18:39:31 ip #1370 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2012, 19:34:10 ip käyttäjältä ponu83
Hieman päivitystä tilanteeseen. Ikeasta löytyikin 130l ja 55l laatikot tuosta Samla-sarjasta. Ostin sitten nuo, ettei tila varmasti lopu kesken :). Ebbin rakentelu itsessään oli kohtuu helppoa ja nopeaa akkuporakoneen avulla, enää tarttee vain laittaa letkut ja sorat paikalleen ja koeponnistaa järjestelmä. Toki chilit pitää vielä siirtää mullasta kivivillaan, että saavat hieman tukea ebbissä.

Edit. Näyttäs toimivan hienosti. Vielä pitää hienosäätää soran määrä ja poistoletkun korkeus.

Kappu

Uppopumpulla jos tekee dripper-tyylisen laitoksen, niin millä suojata pumppu? Riittääkö ihan parin kerroksen hallaharso vaikka kuminauhalla pumpun vedenottopäähän? Omassa pumpussa siis yhdessä reunassa "imureikä". Vai tulisiko "pussittaa" koko pumppu? Kelpaako esim hallaharso edes tuohon (juuri & mujuesteeksi)?

biblo

Lainaus käyttäjältä: Kappu - toukokuu 30, 2012, 21:51:13 ip
Uppopumpulla jos tekee dripper-tyylisen laitoksen, niin millä suojata pumppu? Riittääkö ihan parin kerroksen hallaharso vaikka kuminauhalla pumpun vedenottopäähän? Omassa pumpussa siis yhdessä reunassa "imureikä". Vai tulisiko "pussittaa" koko pumppu? Kelpaako esim hallaharso edes tuohon (juuri & mujuesteeksi)?

Pirkkaniksi: Sukkahousut ;)
"Grow food, not lawns"

Juso

Rakentelen ensimmäistä NTF:täni 160mm viemäriputkesta. Voiko joku sanoa paljonko pitää olla kaatoa. Jostain löysin 1:40, eli 2.5 cm metrille. Kuulostaako oikealta? Ja virtauksen pitäisi olla luokkaa 1 litra /min?

Huru-ukko

kesäkuu 09, 2012, 09:33:28 ap #1374 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2012, 09:35:23 ap käyttäjältä Huru-ukko
Hmmm....Minä tein samalla nimellä kulkevia virityksiä 150 mm laudasta. Poistoputken alareuna on pohjan yläpuolellä noi 3 cm. Ja laitoin ne vatupassiin, eli ei laskua. Ideana on vain että jos tulee jostain syystä sähkökatko, niin siellä on lientä se 3 cm pohjalla. Pumppu käy jaksoissa 30 min / 1.5 tuntia.
Jos laskua haluat niihin, niin riittää kyllä poistoa varten ihan senttikin....
Lisämainintana että kysymyksessä on ekat NFT viritykset, eli siitä mikä olisi se "oikea" ei ole tietoa... ;)

Leo82

Itselläni on parvekelaatikko nft toiminut hyvin jo jonkin aikaa. Latikoissa on isot reiät pohjassa poistolle ja kaatoa on vahingossa tullut 2,5cm / 75cm.
Tuli testattua alkuvaiheessa 10 tunnin käyttökatko, josta ei ollut haittaa kasveille. Noissa parvekelaatikoissa on pieniä pykäliä pohjassa jotka varaavat noin 5mm kerroksen vettä.

Ei kait nämä niin tieteelisiä laitteita ole, kaatoa on hyvin kun vettä virtaa pois eikä putki täyty ja virtaus on hyvä kun kasvit eivät juo kaikkea vettä matkalla. Itse suosin kokeilemista ennemmin kuin absoluuttisia tieteelliseen tutkimukseen perustuvia mittoja :)
----------------------------------------
Nuha lähtee nagalla.

Juso

Ok kiitos. Tosin ei kyse ole enää ymmärtääkseni NFT:stä jos siellä on 3 cm vettä. Ideahan on saada aikaan ohut (muutama mm)  kalvo . Putkimuodossa tuo ei ole niin helppoa, pakostakin vesi lirisee pääosin tuosta keskeltä. Kärsältä ostettua NFT kuitukangasta on tarkoitus käyttää virtauksen levittämiseen. Noista kaupallisista valmiista sovelluksistahan tuon voisi helposti mitata, vaan kun ei ole sellaista käsillä. Jostain netin syövereistä kerran löysin kattavan dokumentin NFT:n periaatteeista ja optimimitiotuksista (koska tätäkin on tosiaan tutkittu), vaan enpä enää. Eipä muuta sitten kuin kokeilemaan...

Huru-ukko

kesäkuu 09, 2012, 14:20:19 ip #1377 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2012, 14:30:38 ip käyttäjältä Huru-ukko
Ihan vaan uteliaisuudestani että mikäs se sitten on jos ei NFT. Siku totesi "että kuvailun perusteella taitaa olla NFT" päiväkirjassani. Itse en oikeastaan tuolle lootalle mitään nimeä antanut.
Ihan englannikielisessä Wikipediassa on tuosta NFT systeemistä sivu, jossa sen toimintaperiaate tulee esille...
Sen mukaan tuo tekeleeni ei vastaa määritelmää, koskapa veden määrä siellä pohjalla kuuluisi olla kalvon (film) verran.
Tulevaisuudessa tulen kutsumaan sitä LNWFT..... Like Nutrient Without Film Technique..höhöhö

PP

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 09, 2012, 14:20:19 ip
Ihan vaan uteliaisuudestani että mikäs se sitten on jos ei NFT. Siku totesi "että kuvailun perusteella taitaa olla NFT" päiväkirjassani. Itse en oikeastaan tuolle lootalle mitään nimeä antanut.

Liekö sellaisella nimeä ollenkaan. Käytännön kannalta se on jonkinlainen NFT:n ja ebb&flow:n välimuoto.

Juso

Oisko  Huru-ukon systeemi kutsuttavaksi nimellä "low water culture", koska ei juuret tuossa  ole kokonaan vedessä kuten  DWC (deep)-systeemeissä, koska kuitenkin kierto hapettaa vettä. No ihan sama miksi noita kutsutaan, pääasia jos homma pelittää ja kasvit kukoistavat.