tammikuu 08, 2025, 22:10:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Helppo "ikkunalautachili"

Aloittaja nahkiainen, kesäkuu 03, 2006, 10:36:45 ap

« edellinen - seuraava »

Dani

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - kesäkuu 06, 2010, 21:28:29 ip
Tänään laitoin sitten itämään hieman lisää chilin siemeniä!

Hauska huomata, etten ole ainoana myöhässä idättämässä tämän vuoden chilejä :D Jotenkin heräsin itsekin talviunilta vasta, kun aurinko jo alkoi paistaa kunnolla. Nyt uusimmat tulokkaat vasta n. 2-5cm korkuisia.

Noista uusista lajikkeistasi ainakin short yellow tabaco ja Birds eye baby pitäisi mennä muitta mutkitta "ikkunalautachileinä". Sillä verukkeella niitä on itsellänikin kasvamassa ;)

Apinamakina

Itse laitoin tänään ruukkuihin:
2 x Habanero, Caribbean Red
2 x Hanabero Sebaco
2 x Trinidad Bush

Huono ajankohta tulossa kasvatukselle, joten en viitsinyt vielä pistää cayennea kasvamaan kuten piti. (tai tämän kasvattamista minä eniten odotin) Kun kuulemma niin huono talvehtimaan, niin jätän cayennet ensi keväälle. :)

Toivottavasti alkavat itää tuossa ikkunalaudallakin. Harmi vaan kun ikkuna osoittaa pohjoiseen päin, joten eivät tule kauheasti auringonvaloa saamaan. Pitää varmaan jokin valaistus systeemi keksiä.
Nauratti hieman äidin ajatus valaistukselle: Pidä kattovaloa päällä.  :D

Mjoo varmuuden vuoksi pistin yhteensä kaksi siementä jokaiseen ruukkuun (ruukkuja 6). Noh, jos rupeavat molemmat siemenet itämään ja kasvamaan, voinpa lahjoittaa/myydä toisen pois.  ;D

Hegu

itsekkin laitoin itämään bovilian rainbow:n ja 2 siementä siemenketjukirjeen ylläri pussista. Saa nähdä mitä sieltä nousee  8)

Apinamakina

syyskuu 15, 2010, 17:43:45 ip #143 Viimeisin muokkaus: syyskuu 15, 2010, 17:45:33 ip käyttäjältä Apinamakina
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - syyskuu 06, 2010, 19:51:47 ip
Itse laitoin tänään ruukkuihin:
2 x Habanero, Caribbean Red
2 x Hanabero Sebaco
2 x Trinidad Bush

Huono ajankohta tulossa kasvatukselle, joten en viitsinyt vielä pistää cayennea kasvamaan kuten piti. (tai tämän kasvattamista minä eniten odotin) Kun kuulemma niin huono talvehtimaan, niin jätän cayennet ensi keväälle. :)

Toivottavasti alkavat itää tuossa ikkunalaudallakin. Harmi vaan kun ikkuna osoittaa pohjoiseen päin, joten eivät tule kauheasti auringonvaloa saamaan. Pitää varmaan jokin valaistus systeemi keksiä.
Nauratti hieman äidin ajatus valaistukselle: Pidä kattovaloa päällä.  :D

Mjoo varmuuden vuoksi pistin yhteensä kaksi siementä jokaiseen ruukkuun (ruukkuja 6). Noh, jos rupeavat molemmat siemenet itämään ja kasvamaan, voinpa lahjoittaa/myydä toisen pois.  ;D

Trinidad Busheista ei tullut mitään, enkä edes siemeniä löytänyt ruukuista kun yritin etsiä.  ??? Tilalle laitoin Habanero, Sebaco ja Habanero, Caribbean Red.
Noh yhdessä ruukussa molemmat Habanero, Caribbean redin idut löysivät tiensä pinnan yläpuolelle, ja toisen niistä siirsin ruukkuun, missä oli ennestään kaksi Habanero, Caribbean redin siementä(niistäkään ei tullut mitään).
Habanero Sebacon ruukuista toisessa itu oli näkyvissä, ja toisessa ruukussa siemen oli itämässä, mutta liian syvällä ja taisin sen idun tappaa vahingossa, joten laitoin siihen Habanero, Sebacon siemenen.

Eli nyt tuolla on kolmea ruukkua Caribbean rediä joista kahdessa on idut pinnalla. Ja kolme ruukkua Sebacoa joista yhdessä on itu pinnalla.

Näin tänään. Kesti "vain" kolme viikkoa kun nuokin idut tuli näkyviin. Pitänee pian varmaan ne valaisimet hommata.

Tinsa

Tuolla Trinidad bushien menetyksellä, et paljoa menettänyt. Satoisa se on, mutta maku ei mitenkään makuhermoja hivele vaan viilaa.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - syyskuu 15, 2010, 21:02:16 ip
Tuolla Trinidad bushien menetyksellä, et paljoa menettänyt. Satoisa se on, mutta maku ei mitenkään makuhermoja hivele vaan viilaa.

Oon kans todennu, ettei toi tuu kasvaan jatkossa mun "ikkunalaudalla".

Kaltsu

Itse olen ajatellut keittiön pöydälle kasvatettavaksi prairie fireä. Pitäisi olla kompaktin kokoinen, satoisa ja makukin ihan ok. Onko jollain kokemuksia kyseisestä chilistä?

http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=prairie&heat=Any&origin=Any&genus=Any&submit=Search
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - syyskuu 15, 2010, 21:31:52 ip
Itse olen ajatellut keittiön pöydälle kasvatettavaksi prairie fireä. Pitäisi olla kompaktin kokoinen, satoisa ja makukin ihan ok. Onko jollain kokemuksia kyseisestä chilistä?

http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=prairie&heat=Any&origin=Any&genus=Any&submit=Search

Saman näköinen annuum oli joensuun prismassa myynnissä hintaa 4.5 euroa ja oli jo poditkin valmiina :) ainakin komean näköinen kasvi mutta mausta ei ole tietoa

MatskuPetteri

Pakko oli tää kuva ottaa kun huomasin Kaltsun sigun. Metsääkin olis mut Chilit on viel vähän tulossa.
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

ChiliK

Onko Habanero Red Savina suht. helppo lajike kasvattaa?

wille

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - marraskuu 04, 2010, 06:58:59 ap
Onko Habanero Red Savina suht. helppo lajike kasvattaa?

Ei tietääkseni yhtään sen vaikeampi kuin muutkaan Habanero-tyyliset. Eli helppo kasvattaa, jos sulla on tarjota sille paljon valoa ja sopivasti ravintoa.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

St.Sebastian

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - maaliskuu 07, 2010, 23:41:25 ip
Muutto ei oikein ole mahdollista, sillä tähän kämppään tehdyt muutokset täytyis tehdä kumminkin siihen isompaankin asuntoon. Kasvari ei ihan mahdu tuohon takapihalle, vaikka meillä onkin suhteelisen iso piha rivarissa. peräti 60 neliöö! jei... Harrastuksen vaihto olis tietysti mahdollista, mutta epätodennäköistä. Joitakin vois tietysti karsia, niin ku esim noi fillarit.. Jos tosta viimesestä cruiserista tekis vielä triken, niin sais jäädä siihen. Pitäs vaan löytää jostain trikesettiin sopivat 144 pinnaset vanteet tai sitte billetit..

Go fixed gear  :D

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: St.Sebastian - joulukuu 04, 2010, 10:48:31 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - maaliskuu 07, 2010, 23:41:25 ip
Muutto ei oikein ole mahdollista, sillä tähän kämppään tehdyt muutokset täytyis tehdä kumminkin siihen isompaankin asuntoon. Kasvari ei ihan mahdu tuohon takapihalle, vaikka meillä onkin suhteelisen iso piha rivarissa. peräti 60 neliöö! jei... Harrastuksen vaihto olis tietysti mahdollista, mutta epätodennäköistä. Joitakin vois tietysti karsia, niin ku esim noi fillarit.. Jos tosta viimesestä cruiserista tekis vielä triken, niin sais jäädä siihen. Pitäs vaan löytää jostain trikesettiin sopivat 144 pinnaset vanteet tai sitte billetit..

Go fixed gear  :D

One gear one love. Tekeillä olis sinkula nyt ensin. Tyyli on sama, kun semmosessa gov'norissa.

O

Mulla ei helppous olisi primääri, mutta kysyn tässä samassa. Eli tiheä, kaunis ja sen verran pieni, että mahtuu ikkunalaudalle olisi vaatimukset. Tulossa on aji chombo ja tabasco. Taitavat nuokin olla liian isoja jos ei leikkele.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Hegu

Lainaus käyttäjältä: O - helmikuu 10, 2011, 23:09:40 ip
Mulla ei helppous olisi primääri, mutta kysyn tässä samassa. Eli tiheä, kaunis ja sen verran pieni, että mahtuu ikkunalaudalle olisi vaatimukset. Tulossa on aji chombo ja tabasco. Taitavat nuokin olla liian isoja jos ei leikkele.

Mites olisi malawi bird eye tai Bird's Eye Baby. Todella kauniin näköisiä ja tuuheita

KlausH

Lainaus käyttäjältä: goblin81 - kesäkuu 05, 2006, 20:39:01 ip
^vähän niinkuin minä piti vaan "paria kokeilla" 11 eri lajiketta kasvamassa.. :lol:

:D ihan samassa tilanteessa :)

sorrii

Suotta Trinidad Bushia haukutaan! Se on ainakin helppo ja nätti kasvi. Sellaista thai-tsiliähän se tekee, jota nyt ei leivänpäällä viitsi mutustella, mutta kivaa potkua tulee ruokaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

salsa

Itse en ole chilejä vielä ainakaan kasvatellut,aattelin vaan että tuleeko niistä itse kasvatettuina paremman makuisia tai onko kasvatuksen syynä puhtaasti intohimo??

-V-

Lainaus käyttäjältä: salsa - huhtikuu 18, 2011, 18:10:24 ip
Itse en ole chilejä vielä ainakaan kasvatellut,aattelin vaan että tuleeko niistä itse kasvatettuina paremman makuisia tai onko kasvatuksen syynä puhtaasti intohimo??

Sekä-että.

tso

Lainaus käyttäjältä: salsa - huhtikuu 18, 2011, 18:10:24 ip

Paprikoissa on uskomattoman paljon erilaisia makuja lajista ja lajikkeesta riippuen. Kaupan valikoimat ovat mitä ovat: punainen chili ja vihreä ;)

Onneksi ainakin huhujen mukaan K-ryhmän kauppoihin on tulossa myös herkullisempia chilejä tarjolle.

Siemenien saatavuuteen on tullut valtavasti parannusta suomalaisten harrastajien, puoliammattilaisten ja ammattilaisten toimesta viimeisten vajaan kymmenen vuoden aikana. Joillekkin rakkaasta harrastuksesta on tullut ammatti.

Itse kun kasvattaa saa sitä mitä haluaa. Yhden siemenen kun laitat itämään huomaat pian että olohuoneessasi kasvaa viidakko. Lisää on saatava ja eri makuja. Eli mopo vähintään keulii aika nopeasti.
  ;D