kesäkuu 26, 2024, 08:20:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä pöytätuuletin?

Aloittaja Rach, syyskuu 25, 2006, 22:24:42 ip

« edellinen - seuraava »

cola

HAHAHAHAH siis vaikka en noista sähkö hommista mitään tajuakkaan niin kyllähän mä nyt sen olisin nähnyt jos siinä jotain lukisi.(ei ole merkintää) Ajattelin että eiköhän kaikki noi tavallisen kokoiset tuulettimet vie suunilleen saman verran sähköä. tuulettimen koko 80mmx80mm

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "cola"HAHAHAHAH siis vaikka en noista sähkö hommista mitään tajuakkaan niin kyllähän mä nyt sen olisin nähnyt jos siinä jotain lukisi.(ei ole merkintää) Ajattelin että eiköhän kaikki noi tavallisen kokoiset tuulettimet vie suunilleen saman verran sähköä. tuulettimen koko 80mmx80mm

Kyllä siinä muuntajassa täytyy ihan lain puitteissa olla sekä jännite että max virta lukemat. Tai siis mikäli ei ole CE-merkitty, niin silloin voi olla ettei löydy mutta ei sitä silloin meillä olisi saanut myydäkään.

Tehohan on jännite kertaa virta (P=UI).

cola

Ei tommosella 80mmx80mm tuulettimella kyl kauaa pötki. Mun kasvit on jo sen verran isoja että niistä heiluu vain lehdet eikä varsi. Riittääkö tommonen tuuletukseksi vai pitääkö ostaa kunnon laite  joka heiluttelee kasveja kunnolla jolloin myös varret vahvistuis paremmin?

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: "cola"Ei tommosella 80mmx80mm tuulettimella kyl kauaa pötki. Mun kasvit on jo sen verran isoja että niistä heiluu vain lehdet eikä varsi. Riittääkö tommonen tuuletukseksi vai pitääkö ostaa kunnon laite  joka heiluttelee kasveja kunnolla jolloin myös varret vahvistuis paremmin?


Nyt kannattaisi käydä katselemassa poistolaareja, kesä meni, joten pöytätuulettimia saanee ihan ulosheittohintaan. Ei ne normaalistikaan paljon mitään maksa.

Itse olen ajastanut tuon puhaltamaan noin kerran tunnissa 10-15min, eli toinen kellokytkin ohjaa valoja ja toinen tuuletinta.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

The Pate97

Ensimmäinen kauteni meni pilalle kun olin vähän noob. Nyt pistin siemenet purkkiin. Ennen olen pitänyt ikkunaa auki että tuulettuu vähän. Nyt kyllä on aika surkea homma kun on liian kylmä. Tuuletinta en hanki. Kyllä kai ne tuohon huhtikuuhun selviää kun alkaa pakkaset loppuilla?
Pap-Pap-Paprikaa!

lautturi

esim biltemassa myydään säädettäviä muuntajia jotka sopii varmasti tuulettimelle..mielummin liian pieni kuin liian suuri jännite!!

Ara_l

No milloin sitten kannattaa alkaa tuulettaa kasveja vai pitäisikö niitä tuulettaa taimesta alkaen?
Aloittelija. Ei juuri kokemusta (vielä).

Kärsä Babar

Jos päättää tuulettaa, niin hyvä olisi tuulettaa kun kasvit ovat aivan pieniä koska sillon niiden varsi on heikoimmillaan.
Tuuli aiheuttaa liikettä kasviin joka vahvistaa vartta. Tuulettaminen ei ole mitenkään pakollista. Itse en tuuleta ollenkaan koska kasvit pysyy kyllä pystyssä muutenkin. Tukikeppejekin voi käyttää jos tuntee tarvetta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

TurboPuberteth

Onko siitä mitään haittaa jos pitää tuuletinta päällä koko päivän? Kun joku tuntuu käyttävän ajastinta. Onko taimilla vaaraa paleltua viimassa?

wille

Lainaus käyttäjältä: TurboPube - huhtikuu 13, 2009, 14:16:56 ip
Onko siitä mitään haittaa jos pitää tuuletinta päällä koko päivän? Kun joku tuntuu käyttävän ajastinta. Onko taimilla vaaraa paleltua viimassa?


Ainoa "haitta" on tuo haihduttaminen. Ilman liikkuessa kasvit haihduttaa enemmän vettä ja kastelun tarve lisääntyy.
Tuuleehan luonnossakin joskus koko päivän... Eikä ne huoneilmassa mihinkään palellu. Plus-asteilla kuitenkin pysytään vaikka minkälaisella tuulettimella puhallat...  ;)

Osalla porukasta on varmaan sekä tuulettimet, valot, hydrot ja muut vimpstaakkelit ajastimen päässä ihan vaan sen takia, ettei kaikkia laitteita tarvitsisi kytkeä päälle ja pois "manuaalisesti".
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TurboPuberteth


dicotyledon

Kasvihuoneessa toivoisi edes jonkinlaista viimaa olevan. Vaikka kaikki luukut ova apposen auki ovea myöten, pysyy ilma sitkeästi 40 asteen korvilla, mikä tarkoittaa nuuputtavia kasveja. Vapaapäivä onkin mukava viettää vettä jatkuvasti suihkutellen. (Kyllästyin jo sumutinpulloon ja otin järeämmän puutarhaletkun avuksi.)

wille

Lainaus käyttäjältä: dicotyledon - kesäkuu 01, 2009, 13:57:20 ip
Kasvihuoneessa toivoisi edes jonkinlaista viimaa olevan. Vaikka kaikki luukut ova apposen auki ovea myöten, pysyy ilma sitkeästi 40 asteen korvilla, mikä tarkoittaa nuuputtavia kasveja. Vapaapäivä onkin mukava viettää vettä jatkuvasti suihkutellen. (Kyllästyin jo sumutinpulloon ja otin järeämmän puutarhaletkun avuksi.)


Täällä kanssa kasvihuoneen lämmöt liikkuu päivisin 37 - 45 asteen välillä. Joka päivä kuitenkin nuupattavat vähemmän. En ole mitenkään aktiivisesti noita suihkinut. Karaistukoon mokomat...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

dicotyledon

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 01, 2009, 14:20:56 ip
Täällä kanssa kasvihuoneen lämmöt liikkuu päivisin 37 - 45 asteen välillä. Joka päivä kuitenkin nuupattavat vähemmän. En ole mitenkään aktiivisesti noita suihkinut. Karaistukoon mokomat...  ;)


Kuulostaa pelottavan korkealta. Puutarhaletku ja suihkusuutin näytti toimivan tehokkaasti ja toi kasvariin vieläpä tunkkaisen kostean sademetsän tunnelman.

papereeka88

sukulainen viilensi kasvihuonetta suihkuttamalla kalkkimaito liuosta lasien ulkopinnalle varjostamaan kasveja.Ja kun ei varjolle ja viilennykselle ollut tarvetta lähti kalkki hyvin irti vesiletkun avulla :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

wille

Lainaus käyttäjältä: dicotyledon - kesäkuu 01, 2009, 14:40:53 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 01, 2009, 14:20:56 ip
Täällä kanssa kasvihuoneen lämmöt liikkuu päivisin 37 - 45 asteen välillä. Joka päivä kuitenkin nuupattavat vähemmän. En ole mitenkään aktiivisesti noita suihkinut. Karaistukoon mokomat...  ;)


Kuulostaa pelottavan korkealta. Puutarhaletku ja suihkusuutin näytti toimivan tehokkaasti ja toi kasvariin vieläpä tunkkaisen kostean sademetsän tunnelman.


Kasvit tottuivat nopeasti ja tuntuvat nyt nauttivan lämmöstä. Suuremmat pubet mulla onkin ihan ulkosalla. Ilma kyllä kiertää kasvihuoneessa ja kosteutta on reippaanlaisesti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

lumi1234

tuuletus toiminu itellä kesäsin niin, että vieny pihalle. ja ihan vahvat varret nuissa on. ja aina kun oon (kolmesti siis) vaihtanu ruukkua kasville, istuttanu sentin kaks syvemmälle.

jeQQ

Mulla nyt tuuletin puhaltaa yhdelle taimelle(ei ole vielä kerennyt idättää enempää) EBB:ssä kokoajan, koska muuten kasvi palaa. Samalla sitten saa vähän vahvuutta runkoon.

Chiliseppo

Minulla on ihan normaali halpistuuletin, joten kelpaako se chilien tuulettamiseen?
Valaisen loistepukilla ja energiansäästölampuilla, joten onko pakollista, sillä ne eivät tuota paljoa lämpöä? ::)

hoffi

Eipä se tuulettimen hinta vaikuta niin paljoa :D Itsellä ilmaiseksi saatu verkkokauppa.com tuuletin joka menny vähän epäkeskoksi ajan kuluessa ja päästää hassua ääntä mutta hyvin hoitaa hommansa.

Väittävät että tuuletus ihan noin ilmankierron ja kasvin heilumisen takia (pitäis vahvistaa runkoa) olis hyvä homma.