kesäkuu 02, 2025, 06:07:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tuupin Chilit

Aloittaja Tuupi, marraskuu 24, 2007, 12:39:43 ip

« edellinen - seuraava »

Xbow

Hankalaa on päättää, mikä loisteputki olisi ns. paras. Spektriltään noi purple ( Fluora tms ) valot näyttävät kattavan kohtalaisesti kasvin tarvitsemat valotaajuudet, mutta esimerkiksi 18w "Fluora" tuottaapi valovirtaa 550lm, kun vastaava 18w 865 lumilux pyssyttää 1300 lm ( Osramin tuotekatalookista nämä tiedot ). Hyvät 36w putket taas tuottaa jo yli 3000lm ainakin valmistajien tietojen mukaan.

Nojoo, minulla on käytössä jotain 2700k eslejä, pari Bilteman 36w 6500k 2500lm halpisputkea sekä Phlipsin 18w TL-D 865 putket. Kyllä chilit näyttäisi loistarivalossa kasvavan, ehkä tuon Philipsin alla paremmin, mutta ihan ok Biltema putkienkin alla. Punaista valoa sentään käytännössä jokainen loisteputki tuottaa. Värintoistokyky näyttäisi silmämääräisesti olevan Philipsin putkilla parempi. DVD-levyllä peilailemalla toki noi kaikki putket näyttivät tuottavan sinistä, punasta sekä violettia valoa mutta paljon pidemmälle vietyjä johtopäästöksiä en osaa kyllä tehdä.

Ärsyttävästi toi punainen osa spektreistä hieman liian 'matalilla' aallonpituuksilla tai ihan raja-alueella... Syy, miksi hankin 6500k putkia on että käytännössä suosittelevat, ei kuulemma kasva niin mahdottomasti pituutta.

Aika paljon pituuseroja on eri chiliyksilöiden välillä. Aji Habanero on jo 20 cm korkea, kun taas yhtä leveä ( 16cm lehtien käjestä kärkeen ) Naga Morich 4cm...
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Tuupi

Laitoin nyt sitten kuitenkin loput Malawi Bird's Eye:n siemenet itämään. Aiemmin eivät itäneet. Vähän harmittaa, kun heitin ne roskiin, eihän sitä tiedä vaikka tähän päivään mennessä olisivat itäneet. Nyt niitä itämässä kuitenkin kaikkiaan 6 kappaletta. Kai noista nyt edes yksi itää. Näistä ei sen suurempia tilaongelmia seuranne, amppeliin ajattelin yhden saada kasvamaan.

Tuupi

Näitä on ruvennut pyörimään, mutta siinäpähän pyöriskelevät...  :lol:
Ja ei, ne eivät ole ampiaisia. :wink:

Suurempiin ruukkuihin puolitoista viikkoa sitten siirretyt taimet kasvattelevat lehtiään, mutta pituuskasvua ei tapahdu. Uusia lehtiäkään ei ole näkynyt. Toivoa sopii, että kasvattavat juuria. Starfish ja Bolivian Rainbow pitävät lehtiään reippaasti, mutta Inca Berry ja nro3 roikuttavat kevyesti. Jugurttipurkkissa oleva Apache on ottanut nämä kasvussa kiinni; puskee uutta lehteä kolmen millin välein.

<- Bolivian Rainbow | Inca Berry ->

<---- Apache F2 | Naga Morich --->

Kasvussa on siis osalla taimista ongelmia. Lämpöä on noin 21°C, ehkä sitä voisi olla enemmänkin... ? Latvojen tasalla sitä onkin toki enemmän. Luulisin kuitenkin, että kasvualusta on liian kosteata. Haihtumista ei näissä lämmöissä juuri tapahdu, eikä kasvitkaan tunnu vettä imevän, toisin sanoen multa on jatkuvasti kosteata. Kertaakaan alkukastelun jälkeen en ole näitä suurempia kastellut. Jogurttipurkkeihin olen antanut vettä vain noin 30 ml/purkki eli desi/kolme kasvia. Viilipurkit ovat tässä käteviä aluslautasia.

Annan tehokuurin tuuletusta, jospa se veisi kosteutta vähemmäksi...

Tuupi

Aiemmin valosta kärsinyt nro 2 on saanut uusia lehtiä aikaiseksi. Valo on ollut huomattavasti aiempaa korkeammalla, 10-15 cm, mutta näyttäisi nuo uudetkin lehdet melko vaaleilta.

<--- Fataliin surprise nro 2 --->

Lehdet ovat kuitenkin hyvin valoon kääntyneitä, eikä valoa ole mielestäni enää "liikaa". Voi tietenkin olla, että nuokin lehdet ovat olleet jo alullaan tuolla varren päässä, kun valoa vielä oli liikaa. Toisaalta, koska uusimpien lehtien reunat eivät ole erityisen valkoiset, voi myös olla, että temppuilee vain baccojen tavoin ja kellastuttelee lehtiään. Osaakos kukaan sanoa lajiketta tai edes lajia...? Aiemmin epäilin tätä pubescensiksi, mutta kun en varmaksi muista edes, oliko siemen tumma vai vaalea. Ei tuo ainakaan yhtä karvainen ole kuin Super Pube.

Xbow

Niin, vaikea sanoa mikä noilla joillain sileillä mättää. Onneksi chileillä on taipumus toipua pitkänkin kituutuksen jälkeen, kun olosuhteet osuvat paremmin kohdalleen. Sen jälkeen ei enään edes usko että samasta yksilöstä on kyse :D

Tiedä sitten, mutta en uskoisi että lämpö ongelmista kärsivät, ainakin itselläni 13 uutta + 3 wanhaa lajiketta kasvaa ihan sujuvasti n. 21 celciuksen normaalissa, ehkä ajoittain jopa viileähkössä huoneenlämmössä. Tosin minulla kyllä toi kuivuminen on ollut nopeahkoa, ehkä johtuu jopa ylitehokkaasta tuuletuksesta ja tuplaloistarien vaikutuksesta. Lämpötilaa on mitattu ilmasta mullan pinnan päältä ja huoneesta yleensä.

Itse en desin parin purkeissa tuon parempiin tuloksiin ole päässyt. Kun vaihdoin Kekkilän kaktus- ja kylvömullasta ravinteikkaampaan multaan ja isompiin kasvatusastioihin niin kasvu lähti käyntiin kohtuullisen nopeasti, jopa viikon päästä oli lehtien suurenemista havaittavissa. Vanhan mullan jätin juuripaakkuun, eli en lähtenyt nyt niitä juuria sorkkimaan. Siinä pinnallahan on juuria varsin kivasti odottamassa uutta multaa. Sen ne juuret tosiaan otti haltuun niin että hups vaan.

Ruukun koon suhteen monet noista sun sileistä voisivat hyvinkin jo olla valmiita kasvamaan jossain 0.5l -1l ruukussa. Kannattaa vilkaista juuria.

Toinen pointti on, että laitoin mullan sekaan noin 10-20% pestyä kevytsoraa. Lisäksi laitoin ruukun pohjaan noin sentin verran samaista soraa ja myös päälle soraa tasapainottamaan kosteutta ja ( toivottavasti ) pitämään harsosääskiä vähän loitommalla. En ole koskaan kokeillut chilin kasvattamista astiassa, jonka pohjassa ei ole reikää. 6x6 cm istutusruukuissakin oli reilut sentin halkasijaltaan oleva reikä pohjassa. En tiedä, vähän liioittelun makua ehkä, mutta eipä ainakaan ole huomattavaa haittaa havaittu. Kastelua toki reiällinen astia vaatii enempi.

Ensi vaiheen jälkeen käytössä oli kukkakaupasta saatuja taimi-, istutus tai mitälie ruukkuja ( pohjassa reikiä niin maan peevelisti ), Hammarplastin muoviruukkuja ( kolme isoa reikää pohjassa ). Kun vielä laitoin mullan alle tuon about vajaat sentin ( siten että pohja peittyi ) kevytsoraa, niin ei pitäisi ylikastelu ongelmien tulla niin helposti vastaan. Kuitenkin vesi vielä pääsi altakastelussa imeytymään. Mikäli multa pääsi kovasti kuivumaan, kastelin varovaisesti vähän myös yläpuolelta ruukun reunaan. En kuitenkaan kastele märäksi, vaan kun multa on kuivahkoa, niin kastelen sen keskikosteaksi. Lievää ylikastelun oireilua on ehkä ollut minulla havaittavissa.

Mun päiväkirjan kuvissa näkyy vähän irvokkaankin hyvin toi käytetty kevytsoran määrä.

Kokeneempi silistelijä saa toki kommentoida, jos kirjoitan aivan täyttä soopaa ja muutenkin.
#209 säälittävät 38,61 g

Tuupi

Kiitos kommenteista.
Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Vanhan mullan jätin juuripaakkuun, eli en lähtenyt nyt niitä juuria sorkkimaan....

Minäpä lähdin. Siinäpä taas yksi vaihtoehto ainakin Inca Berryn ja nro 3:n oireiden syyksi. Otetaan opiksi ja pidetään juuripaakku mukana seuraavissa vaihdoissa.

Varmaan voisi pikkuhiljaa lannoitellakin? Annoin yhdelle Bolivian Rainbowlle hieman Daily kukkaravinnetta edellisen kastelun yhteydessä. Vertailukasvina vieressä toinen samanlainen pelkällä vedellä. Katsotaan, miten käy. Pitänee hankkia jotain parempaa lannoitetta, tuossa kun on ureaakin aika paljon. Puutarhan Kesää ajattelin. "Kukittaa ahkerasti ja parantaa satoa." Näyttäisi tuossa typpeäkin olevan. Tuosta kommentteja?

20. päivä multiin laitetuista Malawi Bird's Eyen siemenistä yhdellä on niskalenkki ilmassa. Tökkäsin siemenet suoraan multaan jugurttipurkkiin, vettä perään, rei'itetty kansi päälle ja purkki teipillä patterin putkien väliin vaatehuoneeseen. 29 astetta näytti mittari mullasta mitattuna. Välillä sumuttelua ja tuulettelua. Ja hyvin toimii.  :D

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Tuupi"Varmaan voisi pikkuhiljaa lannoitellakin? Annoin yhdelle Bolivian Rainbowlle hieman Daily kukkaravinnetta edellisen kastelun yhteydessä. Vertailukasvina vieressä toinen samanlainen pelkällä vedellä. Katsotaan, miten käy. Pitänee hankkia jotain parempaa lannoitetta, tuossa kun on ureaakin aika paljon. Puutarhan Kesää ajattelin. "Kukittaa ahkerasti ja parantaa satoa." Näyttäisi tuossa typpeäkin olevan. Tuosta kommentteja?

Viime vuonna kokeilin lannoittaa pikkusilejä, ei ollut ainakaan havattavissa positiivista vaikutusta. Ensiksi tuli tummempaa lehteä, sitten kasvu pysähtyi tyystin. Tosin tuli laitettua lannotteita turhan paljon.... lehdet rupesivat käpristelemään reunat ylöspäin. Nyt pidättäydyn lannoitteiden suhteen erittäin maltillisella linjalla. Peruslannoitettu turvemulta kun tuntuu riittävän todella hyvin, varsin pitkään, ehkä myöhemmin sitten biobizziä hifistelyyn.

Kiinanruusulle sitä vastoin kun laittoi kunnon setin Substral ecoa, Biobizzin Growia ja bloomia, niin muuttui koko kasvi aivan eri näköiseksi ja rupesi kukkimaan ensimmäistä kertaa 7 vuoteen. Laitoin lannotteita sellaisen hevosen annoksen että silit olisi varmaan kuollut moiseen. Niin ne kasvit ovat erilaisia.
#209 säälittävät 38,61 g

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Tuupi"... Annoin yhdelle Bolivian Rainbowlle hieman Daily kukkaravinnetta edellisen kastelun yhteydessä. Vertailukasvina vieressä toinen samanlainen pelkällä vedellä. Katsotaan, miten käy.

Samojen ongelmien kanssa tässä painiskellaan. Luin täältä useammankin lannoituskeskustelun (on siellä tuosta P:n Kesästäkin mielipiteitä) ja olen edelleen ymmälläni. Vesiviljelijät kehuvat Bizzejään, on niitä kait turpeeseenkin kokeiltu. Toiset haukkuvat Substralin kasvintappajaksi, toiset käyttävät sitä. Hevonpaskaa ja kanankakkaa on onnistuneesti käytetty, mutta saa niilläkin tuhoa aikaan. Erilaisten typpien kanssa olen täysin pihalla. Aika yksimieliseltä näyttää, että liika typpi heikentää satoa tai pudottelee kukat.

Viime kesän pärjäsin parvekkeella Nekon nestemäisellä Viher-ravinteella. Se on helppo annostella tipoittain. Vaikutus kyllä näkyy kasveissa vasta viikon päästä tai myöhemmin. Ulkona lannoittelin kanankakkarakeilla. Sillä saa nopeammin runsaan kasvun, mutta haju estää sen sisään tuonnin. Chileiltäni en sitä paitsi odotakaan runsasta kasvua. Ei ainakaan ennen toukokuuta.

Oma vertailu kai tästäkin on tehtävä. Laitoin tuota Nekoa jo muutama viikko sitten yhdelle neljästä Cayennesta. Se alkoi kasvaa tukevammin ja lehdet tummenivat. Kukinta myös alkoi, mutta tuskin tuo on lannoitteen syytä, sillä lannoittamattomat alkavat myös kohta kukkia. Viikko sitten lisäsin sen ruukkuun maksimiannoksen Biolanin Ruukun Voima ravinnepuikkoja. Kasvu kiihtyy nyt ja varsi paksunee huomattavasti. Pitäisikö lisätä vielä, jotta näkisi, milloin se saa kyllikseen? Ehkä on viisaampi odotella, sillä tilanne voi pahentua lähiviikkoina. Tuo puikko on nähdäkseni puristettua kanankakkaa ja merilevää.

Onko sinulla useampia vertailupareja, jos hankit uusia lannoitteita? Saman kokoiset kasvit samanlaisessa mullassa ja valossa pitää olla, ennen kuin lannoitusvertailusta on hyötyä.

Tuupi

Siinäpä Apachen juuria. Ei taida vielä olla akuuttia ruukunvaihtotarvetta...? Puolet kevytsorasta putosi nostettaessa pois.

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Viime kesän pärjäsin parvekkeella Nekon nestemäisellä Viher-ravinteella. Se on helppo annostella tipoittain. Vaikutus kyllä näkyy kasveissa vasta viikon päästä tai myöhemmin.

Tuon Nekon Kasviravinteen koostumus painoprosentteina (%):
veteen liukenevaa typpeä (N) 6,9
josta nitraattityppeä  (NO3-N) 1,6
ammoniumtyppeä     (NH4-N) 3,0
ureatyppeä              (urea-N) 2,3

Itsekin olen näitä typpejä mietiskellyt ja niistä lueskellut. Lähteitä ei ole tallessa, mutta muistaakseni chileille ei ureatyppeä suositella. Ammonium-shokistakin olen lukenut. Ammoniumtyppi taisi olla sitä, joka ei ole suoraan kasvin hyväksikäytettävässä muodossa, vaan tarvitsi jonkinlaista eliötoimintaa, joka muuttaa typen kasville hyödynnettävään muotoon. Jotain sinne päin. Selittäisi ainakin sen, miksi vaikutus näkyy kasveissa vasta viikon päästä tai myöhemmin. Nitraattityppi taas oli suoraan hyödynnettävissä. Noissa ammattiviljelyyn tarkoitetuissa lannoitteissa nitraattitypen osuus kokonaistypestä on suurempi ja ureaa niissä näkee harvoin mainittavan.

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Peruslannoitettu turvemulta kun tuntuu riittävän todella hyvin

KEKKILÄ KYLVÖSEOS on miedosti lannoitettu kasvualusta kylvöksille, pistokkaille ja taimikasvatukseen. Kylvöseos on valmistettu hienosta turpeesta ja hiedasta, joten sillä täyttää helposti pienetkin kennot ja lokerikot. Taimet vaativat lisälannoitusta noin viikon kuluttua taimettumisesta. Näin sanotaan tuotekuvauksessa. Tämän perusteella tuota lannoittelua mietin. Tämä kun ei taida olla peruslannoitettua. Mutta katsotaan, mihin tämä riittää.

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Onko sinulla useampia vertailupareja, jos hankit uusia lannoitteita? Saman kokoiset kasvit samanlaisessa mullassa ja valossa pitää olla, ennen kuin lannoitusvertailusta on hyötyä.

Kaksi tasan samankokoista Boliviaanoa vain samanlaisessa mullassa ja samassa valossa. En ajatellut sen enempää lannoitteita vertailla. Ainoastaan lannoitettu ja lannoittamaton.
Katsotaan, miten lannoitetulle Bolivian Rainbowlle käy. Jos alkaa näyttämään, ettei muut pysy mukana, niin hankitaan sitten vaikka sitä Puutarhan Kesää tai jotain muuta.

Xbow

Täytyisi varmaan tehdä 'suuri multavertailu'... kun olisi kastelutyyli, astia ja sili mahdollisimman identtinen... tai siirtyä suosiolla hydroiluun.

Lainaus käyttäjältä: "Tuupi"
Siinäpä Apachen juuria. Ei taida vielä olla akuuttia ruukunvaihtotarvetta...? Puolet kevytsorasta putosi nostettaessa pois...

Ei kait tuossa mitään akuuttia ruukunvaihtotarvetta ole. Toki saattaisi kuitenkin pärjätä paremmin ja kasvaa nopeammin isommassa. Tiedä häntä. Juuria näkyi olevan reunassa kyllä mutta jotenkin vaisun oloisia. Minulla oli viime vuonna yhdellä annuumilla saman oloiset juuret, vaihto ravinteikkaampaan multaan ja tilavampaan ruukkuun sai Dutch Chilin kasvamaan selvästi paremmin. Kait se pikku kituuttaminen hivenen liian pienessä ruukussa on kohtuu ok alkuvaiheessa. Aivan liian isoon siirtäminen kun aiheuttaa muita vaikeuksia. Mikäli tuon apachen kasvu on pysähtynyt tai tosi hidas, suosittelen siirtämistä isompaan purkkiin ja ravinteikkaampaan multaan. En tiedä toimiiko tuolle vai ei. Apachet ovat muutenkin melko pienikokoisia chili kasveja.

Lainaus käyttäjältä: "Tuupi"
KEKKILÄ KYLVÖSEOS on miedosti lannoitettu kasvualusta kylvöksille, pistokkaille ja taimikasvatukseen. Kylvöseos on valmistettu hienosta turpeesta ja hiedasta, joten sillä täyttää helposti pienetkin kennot ja lokerikot. Taimet vaativat lisälannoitusta noin viikon kuluttua taimettumisesta. Näin sanotaan tuotekuvauksessa. Tämän perusteella tuota lannoittelua mietin. Tämä kun ei taida olla peruslannoitettua. Mutta katsotaan, mihin tämä riittää.

Toi oli miedon oloista verrattuna käyttämääni Kekkilän kasvatusallas multaan. Itse olen kokeillut nyt kahta erityismietoa vaihtoehtoa, kumpikaan ei varhaiskasvatuksen jälkeen tuntunut lupaavalta. Saattaa lisäravinteen antaminen olla ok toimenpide. Toivottavasti auttaa sinulla, minulla oli lisäravinteiden kanssa vaikeuksia. Voihan toki syy olla jossain aivan muualla. Kun en tiedä.

Kannattaa ehkä kokeilla myös jotain tavallista multaa, jossa noi ravintoarvot olisivat luokkaa (typpi-fosfori-kalium) esimerkiksi, arvottu käyttäen tietolähteenä kasvatusaltaan ja Kekkilän B2 ( muistaakseni Fassen suosittelema ) ravintoarvoja, about 100-40-200.

Edit: Korjatkaa jos noi arvot on aivan persiillään taimikasvatusta silmälläpitäen, please.

Edit2: Onneksi nyt ei ole mikään kiire saada silejä isoiksi. Kun niitä pitää nyt pieninä niin saattaa kesällä saada paremman sadon.

Edit3: pari pikku kömpelyyttä
#209 säälittävät 38,61 g

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Täytyisi varmaan tehdä 'suuri multavertailu'...
:lol:
Noin ne ideat kehittyvät, tarpeesta varmaankin. Minulla on ollut kohta viikon verran kasvamassa 5 aivan pikkuista Kashmiria erilaisessa mullassa. Nuo siemenet itivät niin runsaasti, että päätin tehdä pikku kokeita niillä, ettei heti tarvitse heittää pois. Isoksi ne eivät mahdu kasvamaan minun ikkunallani.

Mullat valitsin käsillä olevista, joten ei tästä mitään kattavaa vertailua tule. Siellä on samassa kaukalossa Sato, Pirkka kesto, Maxiturve ja Kekkilän puutarhamulta. Eri astiassa on lannoittamaton turve, jonka jo tiedänkin estävän kasvun, ellei sitä lannoita.

Mullat muuten ovat noilta N-P-K lukemiltaan melkein kaikki samanlaisia (100-30-200), vain Pirkka ja kaktusmulta käyttävät puolet vähemmän typpeä. Tuo Tuupin multa on näiden välistä. Mullat ovat kuitenkin täysin erilaisia, vain ravinteita on lisätty sama määrä.

Selvitän asiaa tarkemmin päiväkirjassani, kunhan jotakin on kerrottavissa.

Tuupi

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Selvitän asiaa tarkemmin päiväkirjassani, kunhan jotakin on kerrottavissa.

TätäKIN odotamme mielenkiinnolla.  :D

Xbow

Pirullista, monet mullista kyllä toimivat mutta toiset luultavimmin ei ainakaan kovin hyvin. Ravinnepitoisuuden lisäksi tietty on paljon muitakin parametreja, mm. ravinteen liukenevuus, turvelaatu, hiekkapitoisuus, savipitoisuus, karkeus. Esimerkiksi siinä minun käyttämässä kasvatusaltaassa on myös kontrolloidusti liukenevaa lannoitetta mukana ( kuten myös kesäkukkamullassa, mitä Filago on ainakin joskus kokeillut ). Onko tästä hyötyä loppupeleissä vai ei... Miten savi... tykkääkö sili kurasta vai ei... Eiköhän ne ravinteet yleensä ole ihan ok, kunhan niitä vaan ei ole liikaa, poistaminen on pirun vaikeata, lisääminen liian helppoa.
#209 säälittävät 38,61 g

Tuupi

Vajaa viikko sitten lannoitetta saanut Bolivian Rainbow rupesi suurentelemaan lehtiään. Vasemmalla lannoittamaton. Vettä ja valoa ovat saaneet saman verran.

Chilivaari

Vaikutus on selkeä.
Nyt kun vielä tietäisi millaista lannoitetta kannattaisi antaa, kuinka paljon sitä tarvitaan chileille ja mikä on ehdottomasti liikaa. Pitkäaikaisvaikutuksia noilla saattaa olla, joten viikko on varmaan liian lyhyt aika kertoa turvallisuus. Minä olen muutamalle chilille ylittänyt annosteluohjeen moninkertaisesti, mutta vielä ei muutamassa päivässä ole haittavaikutuksia näkyvissä, oikeastaan vain lisää vihreyttä.

Millainen koostumus siinä Dailyssa on? Onko typessä ureaa ja ammoniakkia, jotka saattaisivat vaikuttaa viiveellä? Entä annostus? Noissa on valtavia heittoja eri merkeillä.

Xbow

Hienosti olet noi kuvat saanut laitettua :)

Noin minullakin lähti chilit kasvamaan. Erityisesti uudempien lehtien koko 'mystisesti' isoni :)

Haasteena lisäravinteiden kanssa on kyky erottaa ravinnevajarit överistä. Asia ei helpotu kun 'ravinteen' X överi voi aiheuttaa 'ravinteen' Y vajaria. Lisäksi eri lajikkeet sietävät ravinteita eri tavalla ( kuulemma ). Mutta toivottavasti homma rupeaa ns. 'rokkaamaan' :) Kun vaan on maltillinen lisäravinteiden kanssa, itse skitsoilen siitä kun omat silit kitui viime keväänä sen verran pitkään.
#209 säälittävät 38,61 g

Tuupi

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Millainen koostumus siinä Dailyssa on? Onko typessä ureaa ja ammoniakkia, jotka saattaisivat vaikuttaa viiveellä? Entä annostus? Noissa on valtavia heittoja eri merkeillä.

Daily kukkaravinne: (g/l)
Kokonaistyppeä 17, josta nitraattityppeä 9, ammoniumtyppeä 2 ja ureatyppeä 6.  Fosforia 4, Kaliumia 25.
+ Mg, S, B, Co, Cu, Fe, Mn, Mo, Zn

Annostelusta: 5 ml litraan kasteluvettä, voimakkaan kasvun aikana 10 ml/l.

Chilivaari

Tuo on siis Kekkilän Kukkaravinne (neste) toisella nimellä. Ei ne muuten voi noin yhteneväiset olla. Väri on punertava?

Tuolla olen tehnyt yliannostuskokeita.

Tuupi

Todennäköisesti sama tuote. Väri on kuitenkin vihreä/turkoosi. Hinnassakin voi olla pientä eroa... Tosin Daily-tuotemerkkihän poistuu S-ryhmän valikoimasta, joten samaa tuotetta saanee seuraavaksi Rainbow-merkillä. Valmistaja kuitenkin Kekkilä Oyj.

Tuupi

Biolan Luonnonlannoitteen (kanankakka+merilevä) ravinnepitoisuudet:
Typpi N 4,0 %
josta vesiliukoista 2,0 %
Fosfori (P) 1,2 %
josta vesiliukoista 1,0 %
Kalium (K) 2,0 %
ja lisäksi
K, Cu, Fe, Mn ja Zn.

Tämähän tarkoittaa sitä, että kasteluveteen liotettuna arvot ovat N 2,0 %, P 1,0 % ja K 2,0 % eli 2-1-2. Chileillehän suositellaan monessa eri lähteessä mahdollisimman samassa suhteessa ravinteita sisältäviä lannoitteita esim 2-2-2 tai 10-10-10. Silloinhan tämä luonnonlannoite olisi jo paljon lähempänä sitä oikeaa lannoitetta kuin esimerkiksi tuo Daily/Kekkilä.

Tätä siis seuraavaksi testiin, kunhan saisi useamman Malawi Bird's Eyen itämään.

EDIT: Huonona puolena tietenkin tuo typen muoto, joka on sitä hitaasti kasvien käyttöön liukenevaa.