Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

bluesman

Orange habanerokin (sudden death) oli melko nopea. Siinä oli jo parikymmentä oranssia podia kun kasvarini valmistui 1.6.09. Kun en ollut silloin vielä nähnyt kuvaa ko.lajikkesta, oletin että pitäis tulla punaiseksi (en tajunnut sudden deathin olevan sama kuin orange h,)ja odottelin juhannukseensaakka kunnes foorumilla sain tiedon että myös jäävät oransseiksi. Eli 4,5kk suurinpiirtein.

nuthero

Tässä olisi "oikean" ensimmäisen kauden tsilien lista, ja en oikein tiedä onko tuossa jotain aivan liian vaikeaa lajiketta näin täysin aloittelijalle. Kysyisin että mitä ehdotonta tulisi lisätä, ja minkä kasvattaminen on turhan vaikeaa.

Aji cristal                    Naga morich
bhut jolokia                 Pink habanero
Turbo pube                 Early jalapeno
Aji amarillo                  Inca red drop
Orange habanero         Black scorpion tongue
Trinidad Scorpion         CAP 220
criolla sella                  birds eye baby
short yellow tabasco    bolivian rainbow
lemon drop                   champion
starfish

Tilan ei pitäisi olla ongelma, mutta tuossa 30 lajikkeen alapuolella olisi hyvä pysyä.

ddog

Mikähän mahtoi olla vikana, vaihdoin taimen idätysruukusta omaansa, niin kuolla kupsahti siihen ihan muutamassa hetkessä. Oli alkuun Cocopress-muhjussa, uudessa ruukussa Kekkilän kukkamultaa ja pohjalla vähän saman valmistajan ruukkusoraa. Kastelin, vein takaisin ESLin alle jossa oli jo aikaisemmin, ja siihen lyyhistyi ja veti lehdet läjään. Mikähän vikana?

Rusakko

on normaalia kun vaihtaa ruukkua, kai. ainakin näin mulle sanottiin
pitäis palautuu pari tunnis tai vuorokauden sisäl normaaliks

ddog

Epäilen kyllä kovin ettei elvy enää, makaa pitkin pituuttaan mullan pinnassa ja lehdet on kutistunut lähes olemattomaksi. Ei mitään pikku nuutumista siis. On se kyllä vielä ruukussa, mutta en uskalla elättää juuri toiveita piristymisesta enää...

Rusakko

jaa, ajattelin että ihan hetki sitten vaihdoit purkkia ja nuutui

CyberDog

Vaikuttaa kuivumiselta tuo nuutuminen. Mä oon pitäny aina varmuuden vuoksi pikkusilla vuorokauden kaks hämärässä purkin vaihdon yhteydessä. Kastellut reilusti.

Xbow

Juu, pienen pienet pikkuiset laitan kyllä kantapään kautta oppineena melko märkään multaan. Heti ruukunvaihdon jälkeen on syytä seurata tilannetta tiiviimmin, ensimmäiset viikko-pari. Kivivillakuutio on minulla päässyt kuivumaan, kosteasta mullasta huolimatta. Lysähtivät pikkuiset ja nopeasti :( No, välittömällä täsmäkastelulla quutiot reilusti märiksi, vähempi kuivattavaa valoa, hieman lisää soraa yms pitämään kosteutta ja ... virkosivat :D

Äkillinen ravinnepitoisuuden lisäys saattaa ehkä kanssa vetää kanttuvei, tiedä sitten.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

rasse

Voi kyllä olla myöhäistä, mutta itsellä toiminut muovipussin laittaminen päälle, ei ihan tiiviisti vaan siten että alas jää vähän rakoa.

Lastunen

Löytyykö mistään KUNNOLLISTA & KATTAVAA tulisuus/Scovillen asteikkoa? Siis semmosta mistä voisi tarkistaa minkäverran potkua on missäkin lajikkeessa. Monenlaisia asteikkoja löytyy mutta oikeen semmonen komia puuttuu. Tehkää joku ::) vai onko mahoton juttu? Ilmeisesti jopa samassa lajissakin on isojakin eroja joten listan tekeminen ei ole helppoa.

-Lastu-
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

bittipippuri

Niin no, jos noissa tulisemman pään epeleissä tosiaan voi vaihdella vissiin useammalla sadalla tuhannella(?), niin hankalaahan tuollaisen taulukon tekeminen on.

Lastunen

En millään viitsisi selata koko foorumia läpi, joten laiskuuttani kysyn täältä. Sanokaa muutama hyvä multamerkki mihin kylvän uudet siemenet. Parasta ei taida ollakaan ;)
Ihan sillä tarvisin useamman merkin, kun tääläpäin on noi vaihtoehdot varmaan melko huonot ja nappaan jonkun hyväksi koetun merkin mukaani.
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

tonttu

Janne

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 19, 2010, 21:21:16 ip
Löytyykö mistään KUNNOLLISTA & KATTAVAA tulisuus/Scovillen asteikkoa? Siis semmosta mistä voisi tarkistaa minkäverran potkua on missäkin lajikkeessa. Monenlaisia asteikkoja löytyy mutta oikeen semmonen komia puuttuu. Tehkää joku ::) vai onko mahoton juttu? Ilmeisesti jopa samassa lajissakin on isojakin eroja joten listan tekeminen ei ole helppoa.

Eikä vain lajissa vaan jopa samasta puskasta poimituissa marjoissa voi olla huomattavia eroja. Suuntaa antavia arvioita toki voidaan antaa lajikkeista...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

chilimieli

Mitenkäs tuon mosaiikkiviruksen riski, mikäli samassa tilassa kasvaa virginian tupakkaa ja chiliä, kannattaisiko erottaa toisistaan?? ::)

axo

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 20, 2010, 11:29:47 ap
En millään viitsisi selata koko foorumia läpi, joten laiskuuttani kysyn täältä. Sanokaa muutama hyvä multamerkki mihin kylvän uudet siemenet. Parasta ei taida ollakaan ;)
Ihan sillä tarvisin useamman merkin, kun tääläpäin on noi vaihtoehdot varmaan melko huonot ja nappaan jonkun hyväksi koetun merkin mukaani.

Ite oon käyttäny kekkilän puutarhaturvetta, ja vissiin aika moni muukin. Hyvin on kasvanu, tosin pakkauskoko on aika reilu jos ihan vaan pari kasvia meinaa laittaa (85l).

Linda

tammikuu 20, 2010, 12:10:51 ip #936 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2010, 12:13:10 ip käyttäjältä Linda
En nyt oo ihan satavarma, mutta mun käsittääkseni toi mosaiikkiviruksen todennäiköisyys olis suurempi vaan mikäli samassa tilassa poltetaan tupakkaa. En tosiaan varma oo, mutta näin oon antanu itseni ymmärtää. Joku jolla on tarkempaa infoa asiasta, vois korjata jos oon menossa ymmärrykseni kanssa ihan pusikkoon :)

Edit: Ite oon käyttäny ihan vaan Kekkilän kukkamultaa tai sitten Aurinkomultaa (joka on aika pitkälti turvetta), molempia saa pienemmissä säkeissä eikä hinnatkaa oo pahoja. Tota Aurinkomultaa saa ainakin ihan eurolla parilla/säkki :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Hombre

Tupakassa saattaa olla mosaiikkivirusta, tai sitten ei. Itse olen tupakoinut aina, eikä virusta ole ilmestynyt yhteenkään chiliin.
Vaara on tietysti olemassa aina. Toissa vuonna kasvoi virginialaista minullakin, eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa.
Tänä vuonna ajattelin tupakkaa kylvää myös.
Sanoisinkin yhteenvetona että, jos on huono tuuri, mosaiikkivirus voi ilmestyä tupakkaan ja tarttua siitä chileihin.
Multa-asioissa olen ammattipuutarhureilta ja kukkakauppiailta kuullut huonoja uutisia Biolanista, eli kaikki ovat vaihtaneet Kekkilän
tuotteisiin. Biolanilla on ollut kuulemma laatuongelmia. Kekkilän puutarhaturve on minulla toiminut nyt 2v hyvin, sitä ennen käytin
Viipurin Turpeen tuotetta, joka sekin toimi minulla ihan hyvin.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

manmanman

Minäkin käytän tuota Kekkilän puutarhaturvetta. Juuri kävin ostamassa vantaan Bauhaussista jäätyneen 85 litran pussin alle vitosen, joten ei tuo hinta juuri päätä huimaa.

MaXXer

Kompataan yksi ääni lisää tolle Kekkilän puutarhaturpeelle.
Pysynyt hyvin ilmavana moniin multiin verrattuna, ja ei tuo 85 litraa nyt niin iso määrä olekaan miltä se aluksi tuntui, toivottavasti riittää kesään asti, jolloin saisi kuivana ostettua uuden säkin.