lokakuu 06, 2024, 09:23:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nerokkaan haban ekat kokeilut 09

Aloittaja Nerohaba, huhtikuu 21, 2009, 19:42:24 ip

« edellinen - seuraava »

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 07, 2009, 12:47:10 ip
Muutama ei koskaan vesiviljelleen tyhmä kysymys ja huomio:

Oletko ottanut huomioon auringonvalon hyödyntämistä? Kesällähän tuota ilmaista energiaa olisi tarjolla ja se on voimakkaampaa ja parempaa kuin mikään keinovalo. Silloin tarvittaisiin varmaan pyörät alla.

Chilit kasvavat tyypillisesti vähintään  60 cm leveiksi, mutta oksat voivat kasvaa lomittain. Oikein tunkemalla olen saanut 4 mahtumaan metrin hyllylle - multakasvatuksessa. Korkeuteen pitää varata metri tai puolitoista ja siltikin joudut katkomaan liikaa kasvua. Putket kannattaa siis sijoittaa melko alas ja lampuille runsaasti nostovaraa.


Auringonvalon olen ottanu sen verran huomioon että asunto missä nyt asun on ikkuna ratkaisuiltaan niin huono että ihan ihmetyttää eli aurinkoa tulee parhaanakin päivänä vain sen 2h ja parvekkeella melkeinpä sama homma..muutoin kuin säkissä asuisi..

Tosin kesän aikana/jälkeen olisi tarkoitus muuttaa tuon paremman puoliskon kanssa isompaan asuntoon joten tilanne voi muuttua silloin  :)

Pyörät oli tosi hyvä idea! ja valojen korkeutta olen jo vähän tuohon suuntaan miettinyt mitä sanoitkin tuossa :)

Tuo valohässäkkä tuosta päältä voisi olla irroitettava joten jos hyvin on mahdollisuus saada auringonvaloa olisi helppo se sitten siirtää siitä päältä pois edestä kuleksimasta.  ::)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Saudijoe

Napsihan valokuvia rakennusprojekstistasi. Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä mitä saat aikaseksi.


Nerohaba

Iltaa!
(07.05.09)

Joo tosiaan tänään tuli vietettyä aikaa vähän tuolla faijan puupajalla rakentaessa sitä putkihydroo ja jotain saatiin aikaankin.

Pistän tonne rakentelu osastolle sit tarkemmat selostukset kuvien kera mutta tuossa on missä nyt mennään.  :)

pari kysymystä tähän väliin:
Millaisen vesisäiliön(reson?) tuon kokoinen laitos tarvitsee?
Riittääkö normaali akvaariopumppu?
Mistä voisi tilata/ostaa kasveille tarkoitettuja loisteputkia (~150cm) kun täällä joensuussa ei ole normi kaupoista löytynyt?
___

Tuossa vielä yleiskuva haberoista


Jatketaan harjoituksia!
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Saudijoe

Mietin tota samaa hommaa kuin Chilivaarikin, eli kuinkas leveä on rakennelmasi? Jos vaikuttaa siltä että saattaisi olla ongelmaa mahduttaa kasvit vierekkäin niin ratkaisunahan kasvien paikat voisi laittaa limittäin vierekäisille putkille. Elikkäs suunnilleen näin köyhän miehen piirroksena:

Rivi1:      X           X          X
Rivi2:            X           X

Nerohaba

Leveyttä noilla putkilla on ~40cm.
Sen huomasin että pituus suunnassa ei kyllä 5 kasvia sovi tuohon mutta 4 kasvia oli aika passeli kun 40cm jäi väliä.
pitää vielä katsoa tuota ruukkujen asettelua kun saa jalat alle ja vähän muutenkin zoomailtua kokonaisuutta :)

Tuo ehdottamasi limittäin olisi kyllä hyvä!

Tänään menen vielä illaksi laittelemaan tuota mutta voi mennä kaljoitteluksi ;D
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

CyberDog

Täällä oli http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=52 että kasviputket on rahan tuhlausta. Siinä tosin käsiteltiin T5 putkia. Joita pidettiin muuten parempana kun vanhaa paksumpaa mallia. Mitä en lainkaan ihmettele. Suositeltiin 865 sarjan putkia. Putkia kannattaa käydä kyselemässä vaikka täältä http://www.joensuuopas.com/haku/valaisimia/ tai täältä http://www.joensuuopas.com/haku/s%C3%A4hk%C3%B6/

calm

150 cm putket ovat muinaista mallia jo, 120 cm T8 alkaa häviämään myös vähitellen. Noissa uusissa T5-putkissa on aina elektroninen liitäntälaite kai mukana, joten sillä kyllä sähköhyötysuhdetta nostaa. Kasviputkelle voi hihasta ravistaa ehkä noin 15% parannuksen hyötysuhteessa, siitä voi itse sitten laskeskella kannattaako maksaa enemmän vaiko pistää vain useampi tavallinen.

Nerohaba

Aivan.

No tuohon lamppu osaan mulla oli tarkoitus vielä laittaa yksi keskelle ketjuilla riippumaan jonka saa sitten lähelle tuota keskellä olevaa pöytää.
Pitää käydä kyselemässä noita kasviputkien hintoja mutta voi olla että näillä mennään ja mulla on vielä 2xpräniköitä putkia tohon  ;)

Hyvin olette opastaneet joten kiitos kaikille!  :-*
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Saudijoe

Mietiskelin tuossa hieman ton putkihydron konfiguraatiota. Putkihydroihin olen perehtynyt vaan pintapuolisesti foorumien kautta, joten perustan pohdiskeluni puhtaasti järkeilyyn. Eli poistovesipäähän on siis vesijuoksua korkeammalla. Jos tuloveden pumpusta laittaisi vesijuoksun tasolle ja putken loivalle kaadolle tuloveden suuntaan, tyhjentyisi putki aina takaisin pumpun läpi (tyyliin ebb) ja ravinneliuosta ei jäisi makaamaan putken pohjalle, kun pumppu ei ole käynnissä.

Mitä tuumaatte muut tästä pohdinnasta?

Kärsä Babar

Mistäs se kasvi saa vettä jos se putki tyhjenee?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Noli Me Tangere

Jos lähdet vaikka pariksi päiväksi matkalle, niin jätätkö pumpun päälle vai annatko chilien kuivua?

Miulla on kaksi chiliä bubblerissa, joka muuttuu passiivihydroksi (duh) kun pumppu on pois päältä. Eivät kuivuuteen kuole jos vaikka reissuun lähden.

Saudijoe

toukokuu 08, 2009, 20:02:15 ip #51 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2009, 20:09:40 ip käyttäjältä Saudijoe
Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 08, 2009, 16:44:04 ip
Mistäs se kasvi saa vettä jos se putki tyhjenee?


Pumpulle laitetaan ajastin. Kasvi saa vettä kun pumppu on käynnissä. Mulla on itellä pari Waterfarmia, joihin oon laittanu suunnilleen 3h välein kastelun 15min kerrallaan.

Kärsä Babar

Waterfarmissa juuret saa vettä kosteasta kevytsorasta silloin kun pumppu ei ole päällä.
Putkihydrossa juuret eivät saa vettä mistään jos pumppu sammuu.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Saudijoe

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 09, 2009, 17:41:45 ip
Waterfarmissa juuret saa vettä kosteasta kevytsorasta silloin kun pumppu ei ole päällä.
Putkihydrossa juuret eivät saa vettä mistään jos pumppu sammuu.


Pitää paikkansa. Unohdin tosiaan ton väliaineen puutteen putkessa. Vedettä jäävät ellei sitten keksi sulloa putkea täyteen kevytsoraa. Sit se tosin ois varmaankin putki-ebb :D. Onkohan kukaan aiemmin värkänny semmosta  8)

Nerohaba

Moi!
(11.05.09)

Mä olen olevinaan suunnitellu ton niin että tuolla putkessa on puolet vettä vaikka mitä kävis ja pumpun oiskin tarkoitus välillä vähä huilia.
Tuon 110mm putken yläreunassa on 50mm ulostulo supistus joka on vesirajan määrääjänä ja pumppulta vedän sen samaan korkeuteen että ei pumpun kautta tyhjene..
En tiedä sitten miten toimii käytännössä.  ::)
Projekti on hyvällä mallilla ja varmaan tuossa ensiviikon aikana saan sen valmiiks :)
Kuvia en laita tähän tai minnekkään vielä kun meillä ollu netin kanssa ongelmia ja kuvia saa ladata 10min ja silloinkin netti kaatuu  ;D
Noista kasveista sain onneks ladattua parit kuvat  :)

Yleiskuvaa:

Lannoitus aloitettiin nyt sunnuntaina kun kärsältä tuli paketti perille..
Aika miedolla liemellä aloitin että saa vähän tuntumaa tohon touhuun  :P

______________


omasta mielestä vihreyttä tullut hieman takaisin kun aloitin lannoituksen mutta voi olla siitäkin että olin vklp poissa ja kamera vaihtui nyt emännän omaan kun oma lähti faijalle.

______________


Tätä mä oon tuijotellu että mikä tää tämmönen on.  ;D
Tähän kasvo heti siemestä tullessa nuo kolme "sirkkalehteä"  :o :D
Onko muilla ollu tälläisiä ja onko tää miten normaalia?
(nämä on niitä noin sormen paksuisista kaupan punaisista chilipaprikoista idätettyjä)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

snu


Kolme sirkkalehteä ei ole mitenkään tavatonta.

Eli se putkiviritys olisi siis passiivihydro, jonka vesi vaihdettaisiin osittain silloin tällöin? Ehkä se riittäisi pitämään vedessä makaavat juuret terveenä, tai ehkä sitten ei. Ehkä olisi kuitenkin järkevintä vain tehdä siitä jo hyväksi havaittu ebbi?
#419
Eksyminen on suotavaa.

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: snu - toukokuu 12, 2009, 00:07:15 ap

Kolme sirkkalehteä ei ole mitenkään tavatonta.

Eli se putkiviritys olisi siis passiivihydro, jonka vesi vaihdettaisiin osittain silloin tällöin? Ehkä se riittäisi pitämään vedessä makaavat juuret terveenä, tai ehkä sitten ei. Ehkä olisi kuitenkin järkevintä vain tehdä siitä jo hyväksi havaittu ebbi?


Niin siis toimivuudesta en tosiaan paljon tiedä käytännössä mutta tuolla GynZillä on vissii toiminu tommonen ihan hyvin.  :P
Toki otan parantelu ideoita vastaan ja olisinkin kiinnostunut miten tuosta olisi helpoin toteuttaa ebbi?
tietämys kun on nolla niin ei pidä olla koppava  ;)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

snu

Putki täyteen leca-soraa, moottorista tuleva letku mahdollisimman matalaan kohtaan, ylivuotoletku jonnekin aika korkealle. Ei kuitenkaan niin korkealle, että vesi valuu ruukun rei'istä ensin ;). Mutulla sanoisin, että vähän yli putken puolen välin.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Masokisti

Voi tulla vaikeuksia siirtää kasvia muualle tuosta putkihydrosta jos se putki on täynnä soraa. Juuret rupevat kasvamaan pidemmälle sinne putkeen niin voi olla todella hankalaa saada vedettyä niitä pois sieltä ehjänä kun ovat tarttuneet soraan.

CyberDog

Kyllä mä luulen että se toimii ihan hyvin niin kuin on suunniteltu siinä missä vesi lilluu siellä putkessa vaan. Riittävän usein vaan pyöräyttää pumppua niin kyllä se vesi vaihtuu ja hapettuu. Vähän saman tyyppinen kasvin kannalta kun simple bucket hydro.