tammikuu 10, 2025, 12:04:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

bluesman

tammikuu 09, 2010, 21:43:56 ip #101 Viimeisin muokkaus: marraskuu 19, 2010, 19:42:52 ip käyttäjältä bluesman
 Kevyt päivitys mökiltä. Early jalapeñot 2 kpl ovat näemmä selviytyneet (ainakin tähän saakka) ja palkitsevat kasvattajansa kukkimalla.
Ihmettelen vaan missä ne monia vaivaavat ötökät oikeen lymyää? Jokunen sienisääski lentelee mutten katso raidin arvoiseksi.

Tässä kukkivan jallun jälkeläistöä ( itävyys 5/6),pitänee kohta ruukuttaa isompaan tai tehdä ämpärihydro niin sais satoa ennätysaikaisin.
Filagon siemensadosta itänyt Limo sai kunnian olla ensimmäinen ämpärihydrokasvi v.2010.

Yhdestä Aji cristalista saattaa syntyä bonchi. Istutin turve/akadamaseokseen.
Vaatii vielä runsaasti leikkelyä sekä lehdistön, oksiston ja myös juurten osalta.
Ja vaihdon fiksumman näköiseen ruukkuun. Vaikea löytää sopivankokoisia bonsairukkuja edullisesti. Vantaan Viherpajasa Koicuhaassa on pieniä ruukkuja 4€/kpl, sopii ehkä jollekin short yellow tabascolle muttei cristalille.
Heart throb (C.baccatum, puolivilli lajike) tulee saamaan parturikäsittelyn ja saikin mutta unohdin ottaa parturoinninjälkeisen foton.
Vaatii myös paljon trimmausta, juuret ohuita eikä vielä oikein edeustuskelpoisia.

Rankkapanda

Muutes tuli mieleen, että jos haluat Sweet Bananan siemeniä vielä, niin mulla yks palko kypsy tammikuun kunniaks. Ja ainut chili siinä huoneessa, eli varmasti lajipuhdas.

bluesman

Voishan sitä kokeilla kun kovasti kehuit ja muutkin ovat maukkaaksi maininneet. Niin sais tuon lajikeluvun yli sadan.

jla1710

Nyt pannaan vähän OT:a...

Ajattelin ensi kesänä kasvatella myös kurpitsaa ja jostain kumman syystä minulla on käsitys, että tiedät jotain kurpitsan kasvattamisesta ;) Oletko koittanut kasvattaa niitä ebbissä? Luulisin, että kurpitsat ovat melko janoisia ja vaativat lannoitusta jonkin verran joten niiden kasvatus ISOKSI olisi helpompaa ebbissä? Ootko kasvatellut ulkona vai kasvarissa? Tiedän, että niiden kasvusto peittää helposti useamman kymmenen neliötä...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - tammikuu 10, 2010, 17:52:42 ip
Nyt pannaan vähän OT:a...

Ajattelin ensi kesänä kasvatella myös kurpitsaa ja jostain kumman syystä minulla on käsitys, että tiedät jotain kurpitsan kasvattamisesta ;) Oletko koittanut kasvattaa niitä ebbissä? Luulisin, että kurpitsat ovat melko janoisia ja vaativat lannoitusta jonkin verran joten niiden kasvatus ISOKSI olisi helpompaa ebbissä? Ootko kasvatellut ulkona vai kasvarissa? Tiedän, että niiden kasvusto peittää helposti useamman kymmenen neliötä...

Näin sivullisena tunkeudun bluesmanin threadiin...

Jättikurpitsoja olen kasvatellut ite pari kertaa, ja tarttevat niin paljon vettä että ebbin vesimäärä pitäis olla lähempänä kuutiota...  ;D
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

bluesman

tammikuu 10, 2010, 18:46:33 ip #106 Viimeisin muokkaus: tammikuu 10, 2010, 18:53:50 ip käyttäjältä bluesman
En oo edes harkinnut jättikurpitsaa ebbiin. Senhän pitäisi joka tapauksessa olla ulkona koska yhden kasvin vaatima tila on 7-10  m2.
Sade kastelee ja maasata tulee riittävästi vettä jotta ei tartte olla joka päivä olla täyttämässä sataa litraa ebbiin.
Kurkkuja aion laittaa ebbiin, mutta teen autokatoskehikosta niille oman "kasvarin" niin tila varsinaisessa kasvarissa tulee tärkeämpien kasvien käyttöön.
Niin ja kompostin päällähän mulla on ollut perinteisesti kurpitsa kuten tuossa ns.avatarkuvassakin on. Jäi pieneksi kun en muistanut poistaa kaikkia paitsi yhtä alkua kasvista. Alkukaudesta kaksinkertainen akryyliharso, myöhemmin yksi kerros, vain kuumimpina päivinä harso pois kokonaan, ja kyllä kukat pölyttyy vaikka on harso päällä, se on nähty.
En oo erikseen yrittänyt jättiä kasvattaa, sellaisia sopivankokoisia 20-30 kg max, ruoanlaittoon sopivia kokoja. Sekä öljysiemenkurpitsaa jossa on herkulliset siemenet kun ne paahtaa.

bluesman

tammikuu 11, 2010, 22:03:26 ip #107 Viimeisin muokkaus: marraskuu 19, 2010, 19:43:48 ip käyttäjältä bluesman
Taimet senkun kasvaa ja lisää itää. Chacoense ja praetermissumkin villeistä työntelee häntiään.
Aloitin tänään taimien siirtelyn kaverin isompin tiloihin. Työlästä pakata eristettyihin pahvilootiin taimia. Mites sitten kun ovat kasvaneet 3kk? Tarvii varmaan kuorma-autolla tuoda takaisin omaan kasvariin. Toivottavasti tulee aikainen kevät. Olisinkohan ens kaudella yhtään viisaampi?

PeeVee

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 11, 2010, 22:03:26 ip
Aloitin tänään taimien siirtelyn kaverin isompin tiloihin. Työlästä pakata eristettyihin pahvilootiin taimia. Mites sitten kun ovat kasvaneet 3kk? Tarvii varmaan kuorma-autolla tuoda takaisin omaan kasvariin. Toivottavasti tulee aikainen kevät. Olisinkohan ens kaudella yhtään viisaampi?

Rakennat uuden, isomman kasvarin... ;)

jeQQ

Ja sitten tuleekin jo useita suuria kasvihuoneita? ;) Kenties ostaa jonkun vanhan puutarhalan ja kunnostaa ne kasvihuoneet, noita näkee yllättävänkin paljon..

papereeka88

Näyttää taas siltä,että kannattanee seurata bluesmanin edes ottamuksia tälläkin kaudella :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

bluesman

Ensimmäinen vastoinkäyminen on jo tullut; canarioista (10 siementä) ei yksikään itänyt. Miten mä nyt tuun toimeen?

Chilivaari

Olivatko saaneet kylmää kukkimisen ja kypsymisen välillä? Minulla on pari vastaavaa tapausta. Osasin epäillä jo etukäteen, kun kypsyivät parvekkeella melkein nollakelissä.

bluesman

Kun eivät olleet omista kasveista vaan Pepperkingiltä. Tilasin sieltä useiden rocotojen siemeniä ja canario oli ainoa joka vaan homehtui. Yksi työnsi hiukan häntää mutta mätäni muutaman päivän kuluttua. Kaksi kylvöstä, perinteinen kivivilla ja chilivaarin lautta; sama lopputulos. ??

Chilivaari

Tuon kanssa tuskailin jo -07: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3937.msg38638#msg38638
Eivät kokeneemmat kasvattelijat silloin uskoneet keltanokkaa, että siemenissä voisi olla hometta jo ulkomailta tullessaan. Sen jälkeen olen vielä pari kertaa törmännyt vastaavaan. Jotkut siemenet vain ovat viallisia. Se on kai hyväksyttävä. Minä lopetin siihen Reimerin käytön, mutta Pepper-Kingistä olen saanut vain hyvin itäviä, mutta kylläkin vääriä tai risteytyneitä lajikkeita.

bluesman

tammikuu 16, 2010, 14:00:33 ip #116 Viimeisin muokkaus: marraskuu 19, 2010, 19:46:10 ip käyttäjältä bluesman
Vähän tunnelmointia;

Onkohan mulla nyt aivan hanskassa chilien talvetus?

Onneksi sain taimet siirrettyä kaverin kasvariin niin tuli tuota tilaa.

2 viikkoa ämpärissä ja melkoinen ero (kuvassa toinen Limo jallun edessä.

RikuS

Tilaa ja valoa niin kaikki on hyvin :) ja hyvältähän tuo näyttää. Käytkö itse hoitammassa kastelun yms. kaverisi kasvarilla vai miten ootte hoitanut asian? On muuten ihan samalainen tuo ämpäribubleri ku mulla verkkoruukkua myöten :D

bluesman

Lainaus käyttäjältä: RikuS - tammikuu 16, 2010, 14:15:42 ip
Tilaa ja valoa niin kaikki on hyvin :) ja hyvältähän tuo näyttää. Käytkö itse hoitammassa kastelun yms. kaverisi kasvarilla vai miten ootte hoitanut asian? On muuten ihan samalainen tuo ämpäribubleri ku mulla verkkoruukkua myöten :D

En kehtaa alvariinsa kaverilla ravata kun hoitelee altakastelumatolla homman ammattimaisesti.
Mulla jäi vähän ämpärihydrojen laitto kesken. oli tarkoitus 15 laittaa. Pieni verkkoruukku on muuten hyvä ja halpamutta rakennuuslecasora menee läpi.Isommat taas maksaa 4€/kpl.

RikuS

Monta hapettajaa meinasit laittaa? Itse kun laitoin 2 ämpärihydroon yhden niin ei oikeen toiminut, toiseen tuli paljon ilmaa, toiseen ei juuri lainkaan.. vika voi olla myös hapetuskivissä. Maksaa 18€ yksi hapettaja keravan akvaariossa, niin ei viitsi jokaiseen ostaa erikseen.