heinäkuu 07, 2024, 20:36:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2010

Aloittaja jewe, marraskuu 28, 2009, 20:30:10 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 22, 2010, 21:37:43 ip
Vau ! nyt on sitten oma savutahna tehty! hienoa :)
eiks vaan ole namia ?
täällä savustin puuskuttaa...
eli tahnan teko on taas edessä...


Kyllä sun kelpaa kun on savustin ja kilokaupalla tulee satoa, jos mulla tulisi vielä useampi kilo rocotoa ja olisi savustin niin tekisin tahnaa...niin hyvää se vaan on.

hessi

lokakuu 22, 2010, 21:49:51 ip #541 Viimeisin muokkaus: lokakuu 22, 2010, 21:58:35 ip käyttäjältä hessi
Ai, tekisit vai :)
olen kyllä aivan loppu jo tähän chilimössöjen keittämiseen :)
tuli tuota tamarillo (puutomaatti) satoakin aikas moinen säkillinen !
Mitäs kaikkea siitäkin ehtis tehdä? ja kun tekee mieli mennä karpaloa keräämään :)
toivottavasti huomenna vielä sää sallii sen.
ja ens kaudeksi hommataan sulle oma savustin :)
rakennat sille pienen soman "mökin" kasvihuoneen kupeeseen ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Kyllä minäkin olen aikast väsynyt kaikkiin hilloihin ja mössöihin mutta tuo savumössö oli nyt mulle jotain ihan uutta ja tuli taas intoa, lisäksi jääkaapissa olisi taas pari pussia sitruunoita ja kasvarissa kypsiä lemon droppeja joten...

jewe

Tänään ollut upea päivä tehdä töitä ulkona ja kasvihuoneella. Muutama chili ja tomaatti sai taas tappotuomion ja mm. rocotoja leikelty. Molemmat Omnicoloritkin saaneet väistyä huoneesta, toinen kompostiin ja toinen talvetukseen varastoon jos nyt siellä selviää. Omnicoloreista on niin mahdottomasti tullut tänä vuonna satoa että taitaa sittenkin jäädä ensivuoden idätyslistalta pois kun tuntuu että jauheitakin on nyt jo moneksi vuodeksi eteenpäin.

Mitenkään ruhtinaallisesti ei huoneessa ole vieläkään tilaa kun mm. pelargooneja siirretty useampia ruukkuja talvehtimaan ja nyt ne on väliaikaisesti kasvihuoneessa.

Rocotot ovat nyt lähes parhaassa kukoistuksessa. Satoa kypsyy kokoajan ja kaikki kasvit kukkivat ja uusia podeja muodostuu, mitä nyt noillekin tekisi kun talvi vaan lähestyy ja jossain vaiheessa huonekin menee talviteloille. ???




Sungold -kirsikkatomaateistakin tulee vielä satoa. Yksi runkotomaatti ja kaksi kirsikkatomaattia vielä jäljellä.


Lemon Drop, podeja taas kypsynyt toistakymmentä.


Siinä taas satoa päivän siivouksen jäljiltä, vihreää, keltaista ja punaista. Kuivuri taas täynnä ja yöksi humisemaan ja levittämään hienoa chilinaromia asuntoon. :)

bluesman

Omnicolor talvehti mulla hyvin. Ilmeisesti siksi etten juurikaan hoitanut koko kasvia. Aattelin laittaa ulos kasvarin seinustalle rivin Omnicoloreita ihan vaan koristeeksi. Enkä edes korjaisi satoa. On senverran koristeellinen chili.

Revenant

Löytyisikö muuten kuvaa koko lemon drop puskasta? Olisi kiva saada vähän perspektiiviä koko kasvista, kun sulla on kokoajan podia, ja mulla teki vissiin huiman yhden podin, ennen kuin heitin hontelon kasviparan kompostiin. Zilga vielä elossa?  :D
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 23, 2010, 21:22:00 ip
Omnicolor talvehti mulla hyvin. Ilmeisesti siksi etten juurikaan hoitanut koko kasvia. Aattelin laittaa ulos kasvarin seinustalle rivin Omnicoloreita ihan vaan koristeeksi. Enkä edes korjaisi satoa. On senverran koristeellinen chili.


On se omnicolor upea kasvi kun suht pieni kooltaan ja podit on niin moniväriset ja kauniin pitkulaiset ja vielä satoisa. Voisihan sitä itsekin koristeeksi miettiä vaikkein satoa tarvisikaan.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Revenant - lokakuu 23, 2010, 21:35:50 ip
Löytyisikö muuten kuvaa koko lemon drop puskasta? Olisi kiva saada vähän perspektiiviä koko kasvista, kun sulla on kokoajan podia, ja mulla teki vissiin huiman yhden podin, ennen kuin heitin hontelon kasviparan kompostiin. Zilga vielä elossa?  :D


Vaikea saada kunnon kuvaa tuosta Lemon Dropista kun kasvaa kasvihuoneessa maassa ja huoneen kulmassa. LD:n takana nurkassa on vielä yksi paprika ja sivulla iso rocoto ruukussa jonka haarat tunkee jo lemon dropin sekaan mutta voinhan koittaa kuvata koko kasvin joku kerta. Ei tuo nyt ole mulla ollut kovin satoisa kun kasvanut muiden varjossa eikä ole saanut kesälläkään kunnolla valoa, pitkä ja hontelo. Podeja kasvi tuottaa varmaan reippaasti alle sata mutta on ollut siitä mukava että tasaisesti kypsyttänyt podeja tarpeeseen varmaan jo ainakin parin kuukauden ajan ja nytkin on toistakymmentä keltaista ja kymmeniä vielä vihreänä tai kehittymässä ja kukkiakin Lemonissa olisi vielä.

Zilga on jo talvilevossa kun kasvaa ulkona. Pelkkää lehdetöntä rankaa jäljellä joissa vielä jokunen marjaterttukin, täällä kun on ollut parin viikon aikana jo useasti aika koviakin yöpakkasia. Nyt kun muistutit niin pitäisi vähän leikelläkin kasvia taas.

jewe

Valoa huoneessa taas vähän enmmän kun isot tomaatit poistettu mutta ahdasta on, kuvassa sekaisin Puriraa, Aji Cristalia, Nagaa ja Praea.



Pink Habanero


Lemon Dropista kuva Revenantilla, istutin tuon puskan joskus kesällä muitten kasvien keskelle eikä pahemmin ole hoidettu ja on hontelo rääpäle mutta satoa kuitenkin tullut ihan kohtuullisesti.


Peter Pepper Red, hauska sateenvarjomainen kasvutapa, korkeutta kasvilla vain runsaat puoli metriä.


Turbo Pubella ja Manzano Orangella aika samanlaiset podit. Manzanon podeja kuvan vasemmassa alakulmassa ja siellä näkyy myös Aji Beniton punainen podi, benitokin haaronut ihan liikaa kun ollut huonolla hoidolla.



tulimies

Hienosti satoa vielä puskee :) rocot pääsee vauhtiin viileen myötä

jewe

Rankka viikko takana ja kasvarillakaan ei tullut käytyä pariin päivään mutta jotain on sentään tehtykin...lähinnä keittiön puolella taas ;D
Yellow Rocoto ja niin upea podi että pitää ihan kuva laittaa.


Keittiössä on sentään väsätty yhtä sun toista...ja vähän kolmattakin.




ja pari tunnelmakuvaa vielä tältä illalta kasvihuoneesta.



ja huomenna olisi sitten tarkoitus siivota lasiterassi chileistä...puskat kompostiin ja podit talteen.

Thunder

Täytyy kyllä myöntää,että nuo purkkien etiketit on kerrassaan upeita!

bluesman

 Minusta on käsittämätöntä että hyvinkin pienessä kasvaritilassa (jota Jewen huone ei edusta) voidaan tuottaa chiliä paljon yli oman tarpeen. Tietenkin myös muuta kuten tomaattia ja kurkkua, ainakin kesän kulutukseen ja varmaan vähän ylikin. Pientä satsausta kasteluun, lannoitukseen ja tuholaistorjuntaan niin avot, kaapit pursuilee tuotteita. Sääli kun monella innokkaalla chilinkasvattajalla on vain esim yksi ikkunalauta tai varjonpuolen parveke käytössä.
Jewen kasvari lienee parikymmentä neliötä? Tuotto aivan mahtava. Hinta tuskin kahdenhengen parin viikon Thaimaanmatkaa maksaa ja käyttö ei ole aivan lyhytaikaista koska rakenne kestää vuosia. Ounastelen isännän jarruttelevan ens kaudella chilien määrää vai oliko kasvien määrä oikea? Omalla kohdallani vähenee chiliyksilömäärä tuntuvasti.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 29, 2010, 23:44:18 ip
Minusta on käsittämätöntä että hyvinkin pienessä kasvaritilassa (jota Jewen huone ei edusta) voidaan tuottaa chiliä paljon yli oman tarpeen. Tietenkin myös muuta kuten tomaattia ja kurkkua, ainakin kesän kulutukseen ja varmaan vähän ylikin. Pientä satsausta kasteluun, lannoitukseen ja tuholaistorjuntaan niin avot, kaapit pursuilee tuotteita. Sääli kun monella innokkaalla chilinkasvattajalla on vain esim yksi ikkunalauta tai varjonpuolen parveke käytössä.
Jewen kasvari lienee parikymmentä neliötä? Tuotto aivan mahtava. Hinta tuskin kahdenhengen parin viikon Thaimaanmatkaa maksaa ja käyttö ei ole aivan lyhytaikaista koska rakenne kestää vuosia. Ounastelen isännän jarruttelevan ens kaudella chilien määrää vai oliko kasvien määrä oikea? Omalla kohdallani vähenee chiliyksilömäärä tuntuvasti.


Sanotaan vaikka niin että satoa tullut riittävästi yli oman tarpeen, tosin paljon oli kasveja ulkona tänä vuonna. Kasvihuone on jo ihan liian pieni..olisikin edes 20 neliötä mutta kun on vain 12 ja risat. Edelleen pidän pääni ja lajikemäärät vähenee huomattavasti ensi vuodelle mutta rocotoja tulee varmaan puolet kaikista eli ne lisääntyy ja monet rocotot mennee amppeliin eli tavoitteena kasvarin katto täyteen rocotoamppeleita, lieneekö mikään yllätys kun olen tuota Manzanoa hehkutellut pisin vuotta....ja mistäköhän ne siemenet olikaan peräisin. ;D
Aikaa on tulevaisuudessa vaan vähemmän, päivät leipätyössä ja välillä iltaisin opiskelen nyt puutarha-alaa ja vielä tuotantoa...lieneekö sekään yllätys kun niin paljon tämä harrastus muuttanut elämää ja tulevaisuuden haaveita. :)

Revenant

Nyt on kyllä itsekkin kokeiltava muutaman rocoton kasvattamista, on ne vaan (ainakin kuvista päätellen) niin omaa luokkaansa... Mihin olet muuten noita pink habaneroja käyttänyt? Itse olisin laittanut kasvatuslistalle, mutta ei löytynyt siemeniä, ja muutenkin aika täyttä tulee olemaan nykyistenkin kanssa, kunhan kasvavat! :D
Aika iso lemon drop sulla kyllä, itselläni oli ehkä puolet lyhyempi, erittäin hontelo (tosin tuettuna), ja teki yhden kukan.. Katsotaan miten käy kyseisen kasvin pistokkaan, ja uusien lemon droppien kanssa...
Onkos tuo Ananasmandariini harold st.barts hillo ollu hyvää, ja mihin olet laittanut? :O
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

jewe

Kesällä 2009 kylvetty kolmimetrinen Starfish tuli nyt leikeltyä pieneksi kun lasiterassin chilit putsattiin kompostiin. Starfish ei koskaan kukoistanut minun hoidollani ja satoa antoi pienten podien muodossa vasta tänä syksynä. Kasvi kasvoi liian pienessä ruukussa ja talvehti kaksimetrisenä osan talvesta täällä asuinhuoneistossa ja lopputalven varastossa valojen alla. Kesäksi kasvi sai siirron lasiterassille jossa se ei koskaan oikein viihtynyt kun aurinko paistoi huonosti kasviin ja latvatkin saivat niin huonosti valoa tuolla terassin katossa. Ihan positiivisen kokemuksen sain kasvista mietona chilinä vaikka kasvatinkin sitä väärässä paikassa ja se voisi jopa korvata Championin tuolla kasvihuoneen kasvupenkissä ensi kesänä ja siellähän olisi tilaa kasvaa ja valoa ja lämpöä riittäisi.


Muut pakkasen jo puraisemat rääpäleet päätyivät kompostiin


Satoa noista lasiterassin chileistä tuli vielä aika tavalla yli kolme kiloa vaikkakin pääosa vihreitä. Isoimmat Guajillot ja Palermo Sweetit olivat lähes 20 senttisiä, lisäksi tuli mm. Aji Cristalia, Deliciasta ja Yellow Ramiroa.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Revenant - lokakuu 30, 2010, 14:13:51 ip
Nyt on kyllä itsekkin kokeiltava muutaman rocoton kasvattamista, on ne vaan (ainakin kuvista päätellen) niin omaa luokkaansa... Mihin olet muuten noita pink habaneroja käyttänyt? Itse olisin laittanut kasvatuslistalle, mutta ei löytynyt siemeniä, ja muutenkin aika täyttä tulee olemaan nykyistenkin kanssa, kunhan kasvavat! :D
Aika iso lemon drop sulla kyllä, itselläni oli ehkä puolet lyhyempi, erittäin hontelo (tosin tuettuna), ja teki yhden kukan.. Katsotaan miten käy kyseisen kasvin pistokkaan, ja uusien lemon droppien kanssa...
Onkos tuo Ananasmandariini harold st.barts hillo ollu hyvää, ja mihin olet laittanut? :O

Osuva rocotokommentti, ne on omaa luokkaansa ja tänä vuonna todellakin tykästyin niihin koska ovat todella herkullisia ja aika helppoja kasvattaa jos olosuhteet kunnossa, chilejä parhaasta päästä, isoja paksulihaisia hedelmiä ja sopii kaikkeen. Itse korvaan paljon muita mitättömämpiä lajeja rocotoilla ensi vuonna koska tuotto niin paljon suurempi. Rocotot tosin vaativat tilaa, valoa ja lämpöäkin kukoistaakseen, ehkä sisäkasvatukseen eivät sovi. Kerrostalo ja parvekekasvatukseen varmaan vaikeita.
Pink Habaa en ole itse kasvattanut vaan emäntä sai taimen keväällä tammisillalta, kauheasti en tuolle ole käyttöä keksinyt kun on ihan tuleton chili mutta salsojen sekaan olen nyt kypsiä lykännyt.
Ananasmandariini harold hillo ja salsa tuli vasta tehtyä joten ovat vielä tekeytymässä mutta ihan hyviltä tuntui maistellessa, harold tuntuu sopivan hyvin hilloihin. Yleensäkin chilihillot sopii kaikkeen mihin hilloja nyt yleensä käytetään, kakkuihin, jäätelöön, leipien ja suolakeksien päälle jne. 
Appelsiinirocotohilloa laitan joka aamu lusikallisen kaurapuuroon niin tulee mukava lähtö aamuun. ;)

Revenant

All Right! Saas tosiaan nähdä miten omat rocotot pärjää tuossa parvekkella (Itä-Länsi). Oletko muuten ikinä kasvattanut "Brown Rocotoa", ainakin sulta tosiaan tuo omenan kokoinen "Yellow Rocoto" löytyi :D
Vielä tuli mieleen, että laitatko tomaatit itämään maaliskuussa, vai aiemmin?
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

jewe

Lainaus käyttäjältä: Revenant - lokakuu 30, 2010, 17:17:51 ip
All Right! Saas tosiaan nähdä miten omat rocotot pärjää tuossa parvekkella (Itä-Länsi). Oletko muuten ikinä kasvattanut "Brown Rocotoa", ainakin sulta tosiaan tuo omenan kokoinen "Yellow Rocoto" löytyi :D
Vielä tuli mieleen, että laitatko tomaatit itämään maaliskuussa, vai aiemmin?


Ei ole kokemusta Brown Rocotosta ja muutenkin ensi kauden kasvatuslista vielä auki ja tuo rocoto sinne mahtuisi jos jostain saisi siemeniä.

Maaliskuussa tomaatit pitää olla jo kasvarissa joten ehdottomasti aikaisemmin. Tälle kaudelle laitoin itämään vuoden vaihteessa mutta se oli taas liian aikaisin koska natikan alla ne kasvoi liian nopeasti ja talvi taas venyi enkä saanut kasvaria käyntiin kuin maaliskuun puolivälissä. Pääsiäisenä sain tänä vuonna ensimmäiset kypsät kirsikkatomaatit jotka oli tosin viime vuoden varkaasta kasvatetusta taimesta. Luulisin että joskus tammi-helmikuun vaihteessa laitan itämään tomaatit. Jos itse kasvatat parvekkeella tomaatteja niin ei taas kannata laittaa ennen maaliskuuta itämään, se on niin kasvatusolosuhteista kiinni koska kannattaa kylvää ja myös siitä kuinka aikaisin haluaa satoa.

hessi

lokakuu 31, 2010, 21:10:15 ip #559 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2010, 21:14:32 ip käyttäjältä hessi
Minulla kasvoi yksi Rocoto Brown, kasvoi hitaasti verratuna muihin rocotoihin ja tuotti vain yhden bodin !
Niin ja tuo mitä Bluesman sanoi pienikin kasvari tuottaa yli oman tarpeen on kyllä totta :)
kaikki riipppuu vaan kasvuolosuhteista.
Voin vielä lisätä, että hyvin vaatimatonkin kasvari, kunhan on hyvät taimet :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry