tammikuu 09, 2025, 22:54:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvatatko gojia?

Aloittaja Ryhis, maaliskuu 09, 2010, 18:13:38 ip

« edellinen - seuraava »

Kasvatatko gojimarjaa?

Jeeesh
28 (10.8%)
Yritän
67 (25.8%)
En
86 (33.1%)
Valkosipuli on hyvää
79 (30.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 255

Nosiseptori

Lainaus käyttäjältä: pete79 - tammikuu 21, 2012, 23:44:51 ip
gojista marjoja ja ganjasta kukkaa.. heh...
kyllä perus valkosipuli riittää mulle... jos tossa gojissa jotain superia onkin niin silti niin vähän että ei mun vatsalaukku kestä tarvittavaa määrää.

tehdäänpäs tieteellinen tutkimus.. minä syön 100g rasvaa päivässä ja sinä 100 kuivattua gojia päivässä. kumpiko elää kauemmin?
ei mitenkään tuttuiluna, mutta joo haloooooo..

Tieteellisempi tutkimus olisi seurata sitä, kumpi ryhmä selviää paremmin: se joka syö 900 kcal edestä gojia vai se, joka syö 900 kcal edestä rasvaa. Sitäpaitsi se on mahalaukku, ei vatsalaukku. Vatsalaukku on korkeintaan se rakenne, jota roikutetaan vatsan alapuolella ja vyön etupuolella kanarianmatkoilla.

Rätsä

Lainaus käyttäjältä: doyagao - tammikuu 18, 2012, 08:54:38 ap
Tosiaan onko kukaan saanu goji pensaasta jopa marjoja?
Haluaisin myös nähdä kuvia moisesta

Meillä oli viime kesänä myynnissä gojintaimia, otin niitä vielä syksymyyntiinkin kun kysyntää oli. Syksyllä tekivät tuossa taimihyllyssä satoa, siis ihan purkeissa. Kyllä varmaan satoa on odotettavissa maahankin istutettuna :)

Hegu

Itsellä Goji odottaa kevättä lumikasan alla kahtoo nyt miten on talven yli selvinyt. Kesän parvekkeella kasvatin ja syksyllä pätkin ja taka pihalle talvehtimaan.

wille

Lainaus käyttäjältä: Hegu - maaliskuu 04, 2012, 12:16:22 ip
Itsellä Goji odottaa kevättä lumikasan alla kahtoo nyt miten on talven yli selvinyt. Kesän parvekkeella kasvatin ja syksyllä pätkin ja taka pihalle talvehtimaan.

Mulla se odottaa pätkimättömänä kasvihuoneessa. Saa nähdä vieläkö herää, vai heittikö henkensä. Yksi kypsä marjakin siitä jo viime kesänä putkahti.

Toivotaan parasta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Quini

Minun goji ei ole tehnyt marjoja. On pihalla hangen alla toista talvea, ja jos oikein muistan niin sanoivat jossain, että satoa olisi odotettavissa kun kasvi on 3 vee. Kesällähän tuo sitten jää nähtäväksi.

vilei

Sunnuntaina pistin siemenet itämään. Katsotaan mitä nyt noista tulee  :)

SK

Viime kesänä suoraan maahan istuttamani gojit taisivat selvitä talvesta ilman minkäänlaista suojausta.
2/3 taimesta on silmut turvonnut hyvin, odotan viikon sisään näkeväni jo pieniä lehtiä, kun lämmintä ilmaakin on luvattu.

1aloittelija

Viime kesänä puolimetrisiä taimia oli ainakin Kantsun Prismassa myynnissä. Ei kestäny mulla parvekkeella talvea, en kyl ollu suojannu mitenkään. Kuulin ettei ne Suomen oloissa tekis ikinä hedelmää?? Lintsin vieressä Leninin puistossa kasvaa monta yli metristä pensasta.

Chiliputti

Täällä goji pensas (Lycium barbarum "Sweet Lifeberry") kukkii toista kierrosta ja tällä kertaa kukkia on ainakin 50 ja uutta nuppua pukkaa edelleen. Ensimmäisestä kierroksesta kypsyi ~20 marjaa.  Pensas on ollut koko ajan sisällä ruukku kasvatuksessa. Tuoreen marjan maku on vähintäänkin erikoinen. Jälimakua voisi kuvailla jopa hieman chilimäiseksi.

Tässä yksi monista kukista.

exa

Totta maar!

Gojiomavaraisuuteni taitaa olla kuitenkin ensi vuoden siunaus, sillä omani ovat vasta varhaisella taimiasteella.

Päättäväisesti keskellä kesää itäneet gojin (Lycium chinense) taimet kurkottelevat kohti lamppuja.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Quini

No niin. Kolmas kesä siis takana. Ei marjan marjaa tänäkään kesänä. Ei kuki eikä mitään muutakaan joten seuraavaa talvea hämmästellessä... Kasvi kuitenkin hienosti hengissä ja pukkaa kumminkin uuden oksan rimpuloita. Odotellaan siis seuraavaa kesää. Hätäkö tässä?

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Quini - elokuu 23, 2012, 04:35:09 ap
No niin. Kolmas kesä siis takana. Ei marjan marjaa tänäkään kesänä. Ei kuki eikä mitään muutakaan joten seuraavaa talvea hämmästellessä... Kasvi kuitenkin hienosti hengissä ja pukkaa kumminkin uuden oksan rimpuloita. Odotellaan siis seuraavaa kesää. Hätäkö tässä?

Minulla toinen kesä takana ja kasvi meni ihan violetiksi elokuun aikana mitähän sille kävi? Eikä kukkia ilmaantunut. Oikukas taitaa tämä olla :) Tuliko kellekkään marjoja?

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: Hegu - syyskuu 09, 2012, 20:14:52 ip
Minulla toinen kesä takana ja kasvi meni ihan violetiksi elokuun aikana mitähän sille kävi? Eikä kukkia ilmaantunut. Oikukas taitaa tämä olla :) Tuliko kellekkään marjoja?

Kyllähän noita jonkin verran tulee. Harmittaa vaan kun puska otti muutossa itseensä ja raakileita tippui melko reilusti.

Limanuljaska

Kumpaa idätystapaa porukat täällä suosii, kivillaa vai multaa?
Täytys tällä viikolla pistää gojin siemeniä itämään (lycium chinense ja lycium barbarum).

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Limanuljaska - helmikuu 07, 2013, 13:19:50 ip
Täytys tällä viikolla pistää gojin siemeniä itämään (lycium chinense ja lycium barbarum).

Kivivillassa iti n. viikossa. L.chinense.

Limanuljaska

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 07, 2013, 17:56:58 ip

Missä vaiheessa siirsit ne multaan?

Anonyymi

Itse idätin viime kesänä gojeja ja kerkesivät kasvaa kasvihuoneessa noin 25 cm taimiksi. Otin riskin ja istutin ne syksyllä ulos, saa nähdä ovatko keväällä enään hengissä :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Limanuljaska - helmikuu 07, 2013, 18:51:14 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 07, 2013, 17:56:58 ip

Missä vaiheessa siirsit ne multaan?

En oo vielä siirtänyt. Ehkä huomenna. Pärjäävät vaikka kuukauden kunhan saavat vettä ja hiukan ravinteita. Ja valoa.

Kusti

helmikuu 13, 2013, 13:54:05 ip #138 Viimeisin muokkaus: toukokuu 07, 2013, 12:49:26 ip käyttäjältä Kusti
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - helmikuu 08, 2013, 14:10:16 ip
Itse idätin viime kesänä gojeja ja kerkesivät kasvaa kasvihuoneessa noin 25 cm taimiksi. Otin riskin ja istutin ne syksyllä ulos, saa nähdä ovatko keväällä enään hengissä :)

Oman kokemuksen pohjalta uskallan luvata, että kyllä sieltä löytyy lumien sulaessa eläviä gojin taimia, vaikka eivät välttämättä siltä näytäkään. 14 gojia laitoin maahan ja kaikki selvisivät talvesta. Pisimmät olivat metrin mittaisia enkä tehnyt talveksi mitään suojia niille, lumi suojasi. Keväällä löytyi lumien lähdettyä 14 kuivaa risua, mutta alkoi tehdä lehtiä ja uusia oksia kyllä jo hyvin aikaisin. Hyvä oli siis selviytymisprosentti.

Nyt on 15:sta goji maassa, joten toivottavasti sekin selviää. Laitoin kokeeksi aurinkoiselle paikalle, kun nuo muut ovat suurimman osan päivästä varjossa.

Kusti

Osa alkanut tehdä jo vihreitä silmuja. Jänikset talvella näköjään ruokailleet. Mutta hyvähän se vaan on, että joku niitä katkoo, kun itse ei saanut aikaiseksi.