tammikuu 09, 2025, 12:38:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Armeijatopic!

Aloittaja Tomppa, elokuu 20, 2010, 00:10:36 ap

« edellinen - seuraava »

geeni

Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 22, 2011, 00:09:04 ap
Lainaus käyttäjältä: geeni - tammikuu 21, 2011, 22:26:17 ip
Ehkä elämäni turhin 6kk  ::)

Saamari! Jos kuudessa kuukaudessa pääsee, niin koulutuksen pitäisi olla todella tehokasta! Tarkoitan myös opillisesti.
Menee hieman alamäkeä tuo sotilaiden koulutus..

Kyllä tuossakin ajassa ehdittiin kummasti juosta odottamaan...
iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941

hurjatar

Atheos koittaa nyt selittää ihan jotain omiaan.  ;D Minähän olin kaikkien syntisten pelastava enkeli. Joskus siihen vaan vaadittiin patukkaa ja rautoja.  :D
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

linker

Panssarintorjuntakomppanian luumu. Säkylä 2/1986.
Mopoaika ja alku perusryynäystä' pst:ssa telamiinojen ja sinkojen kanssa. Loppuaika marssimurtumasta tulleen B1;n takia /ansiosta  meni huoltokomppaniassa sotkurakettina.
Väijyjä oli mahdoton määrä, joskin olin usein vapaaehtoisenakin vartiossa (vapaat aamu-ja iltatoimet 1)
Niin...  ja luolaväijyssä meilläkin piipussa jotain muuta kuin räkäpäitä

Loppusotaan palautettiin pst:n "hommiin".
Ei ainuttakaan marssia, ei kertaakaan suksilla, kilometri polkupyörällä. Samassa tuvassa PST:ssa oli hammaslääkäri, yleislääkäri, ja patologi.
Joten vempanhakuohjeistus toimi loistavasti. Tupa jätettiin usein varsinkin loppusuoralla keväällä siivoamatta, jotta päästiin asumaan
telttaan kasarmin takapihalle (vapaat aamu- ja iltatoimet 2)

Ammunnoista kuntasrit.
Oi niitä aikoja!

ingeniero

Saamari! Jos kuudessa kuukaudessa pääsee, niin koulutuksen pitäisi olla todella tehokasta! Tarkoitan myös opillisesti.

Ja mitähän siitä kertauskierroksesta oppii lisää(12kk miehet)? Edelleen sitä mieltä ettei se armeija tosipaikan tullen paljoa auta, se o sellanen yks aamupäivä ja ollaan Joensuun ja Vaasan väliltä perunapeltoa ja pressa on heiluttamassa valkoista lippua bunkkerissaan.

Ryhis

Meillä oli I/05 erässä sellaisia kavereita jotka eivät kuudessa kuukaudessa oppineet sitomaan kengännauhojaan. Loppujuhlaa varten piti tupakavereiden auttaa, eikä näitä uusavuttomia edes hävettänyt.

Yksi kaveri ei osannut kaivaa pistolapiolla, ei ollut kuulemma koskaan ennen käyttänyt. Se fiskarssin kenttälapio oli myös liian monimutkainen useimmille, heräs sellainen kysymys että miten kaveri joka ei osaa taittaa lapiota käyttökuntoon pitää rynnäkkökiväärin toimintakunnossa metsässä?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Kaltsu

PsPr -95, laskinryhmässä keskussanomalaitemiehenä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - tammikuu 22, 2011, 11:23:04 ap
Meillä oli I/05 erässä sellaisia kavereita jotka eivät kuudessa kuukaudessa oppineet sitomaan kengännauhojaan. Loppujuhlaa varten piti tupakavereiden auttaa, eikä näitä uusavuttomia edes hävettänyt.
Ja vieläkään ei ole puolustusvoimille hankittu tarralenkkareita tai tarramaihareita! :(
Kertauksissa jouduttiin ihan itse sitomaan! Onneks oli äiti opettanu... ;D

Tulen teon taito puuttui aika monelta tulevalta isänmaan puolustajalta! Ei kaminaa meinattu saada millään palamaan ja perään tuli nippu säälittäviä selityksiä...  :-\
Mä olin taasen jo pienenä sitä sorttia, että kaikki palava materiaali piti piilottaa, muuten jossain oli pieni palonalku! ;D ;D

Tosin alokasaikana oli hieman kepulikonstejakin käytössä, kun olin fiksuna pakannut mukaan paketin spriikuutioita! :)
Lähti hangesta kaivettu nuotiopuu hieman eri tavalla palamaan, jos olis ollut pelkät tikut käytössä! Sen huomas naapurijoukkue!! ;D
Tämän takia AUKissa harjoiteltiin sit urakalla sitä kaminan sytyttämistä, kun kärähdin noista kielletyistä lisäaineista! ;D ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

InkRose

Saihan sitä mukana kulkevilla virallisillakin varusteilla/tarvikkeilla puhtia sytytykseen. Safkalta puolikas näkkärinpala jemmaan, siihen sipaisu kenkälankkia ja vähän tulta perään niin syttyi kyllä ihan nätisti vähän kosteampikin puutavara. Eräälle teltalle oli tullut kyllä sanomista kun kamina hohkasi sen verran että oviläpän ohikin näkyi... Jossain vaaleankeltaisen/valkoisen rajamailla oli se, olivat vissiin miehissä säästäneet kaikki päivän näkkärit kaminaa varten. Eipähän palelleet! :)

Lihamestari

Ei siihen kaminan hohkaamiseen tartte mitään vippaskonsteja!
Mä oon sitämallia pyöreä, että kaiki näkkärit meni kurkusta alas, etenkin leireillä, kun ruokaa oli niukalti! ;)

Tarpeeks pieneks tikuks kun sen puun pilkkoo, niin palaa kuumana ja nopeasti...
Ne ranteenpaksuiset pöllit, mitkä menee just ja just sissarin luukusta sisään on sit niitä kesällä teltan kuivaamista varten!
Etusormen pakusuinen tikku talvella ja sissiteltassa nukuttiin vaan kalsarit jalassa makuupussin ulkopuolella, hiestä märkänä... ;D

InkRose

Tottahan se on tuokin, laiskat käyttää saman ajan vippaskonstien miettimiseen kun toiset hoitaa jo homman. Omat nykytyötkään ei paljon vippasteluja kyllä salli, muutamia asiakkaan työprosesseja olen kyllä vähän oikonut kun oli herra ulkomaansetä tehnyt vähän turhan vaikeasti asiat. Eipä ole bumerangeja tai muuta valitusta kuulunut, joten kelvatkoon.

TunturiTiger

Itse vietin koko inttiaikana 2 yötä teltassa.. Tosin motossa ja trm:ssä tuli oltua joku yö. Kivoja autoja, joissa oli stereot, riippumatot, kamiinat, teepannut, posliinikupit ja prklsti työkaluja ja vaunujen varaosia. ;D Huonommin varusteltuja matkailuautojakin oon nähny. Sinne sai aina helposti tulet kamiinaan, kun haki jekkulangalla tankkiin ripustetun klapin alimmaiseks.

13 vuotta kun sieltä pääsi, eikä vieläkään ole PÄÄSSYT kertaamaan.

Lihamestari

Mä olen "päässyt" jo kaksi kertaa!
Kolmannen kulmaraudankin ne antoi kiitokseksi tästä hyvästä viime itsenäisyyspäivänä!  :)

Eka reissu oli niin suklaata, että riemulla lähdin viime syksynä uudestaan! Ton tokan reissun jälkeen, en meinaa enää lähteä, vaikka mitä tarjoais...
Semmosta ***tanan alokasleirimeininkiä, yöt vartioitiin ja päivät, milloin piti olla "lepoa" vartioinnista, niin "lepovuorossa" oleva osasto luonnollisesti vääns rastikoulutusta!  >:( 3-4 tunnin yöunet on meikäläiselle hippasen liian vähän! Ekalla reissulla toi 4 tuntia/päivä oli päivän aktiviteettien määrä (loppu aika nukuttiin teltassa tai oltiin syömässä), kun hajoiteltiin kohteen suojausta (kertauksen ekat pöivät) ja loppupätkällä ammuskeltiin... :)

Ois vähän PV:llä mietinnän paikka noitten kertausten kanssa!
Johtajien koulutus oli tällä tokalla kerralla loistavasti järjestetty, ekaks teoriat aamupäivällä ja sit iltapäivällä käytäntöä. Kunnon yöunet päälle (reilu 6 timmaa)!
Miehistön kanssa pitäis tehdä ihan samalla tavalla! Kerrataan aisat ekaks ja, kun hommat on kerrattu, niin joku tönö haltuun ja laitetaan tilanne päälle ja tehdään homma niinkuin oikeesti menee. Motivaatio ois tällä tavalla varmaan ihan toista luokkaa, ainakin mulla!!

Ryhis

Armeijan "kenkälankki" on ollut liuotinvapaata ja siten myös palamatonta jo kohta kymmenen vuotta.

Ja mitä tulee kenkien "lankkaamiseen", niin yhtä hyvin sitä lankkia voisi pursottaa perseeseensä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - tammikuu 22, 2011, 15:53:04 ip
Armeijan "kenkälankki" on ollut liuotinvapaata ja siten myös palamatonta jo kohta kymmenen vuotta.

Ja mitä tulee kenkien "lankkaamiseen", niin yhtä hyvin sitä lankkia voisi pursottaa perseeseensä.

No höh, ei toimi sitten sekään enää. Toista se oli silloin kun minä olin nuori... ;D

pak

tammikuu 23, 2011, 01:24:00 ap #74 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2011, 12:06:05 ip käyttäjältä pak
Tuo näkkileipä-kenkälankki-näkkileipä oli muuten pettämätön sytyke silloin kun itse palvelin. Harmi jos senkin ovat pilanneet.

edit. pettämätön

Peedrox

Lainaus käyttäjältä: pak - tammikuu 23, 2011, 01:24:00 ap
Tuo näkkileipä-kenkälankki-näkkileipä oli muuten pettämön sytyke silloin kun itse palvelin. Harmi jos senkin ovat pilanneet.

Se oli kyllä melkoista napalmia, väärin annosteltuna sillä sai kamiinan kylkeen reijän.

Ryhis

Ei tuo palamattomuus estänyt juuri ketään kokeilemasta, onneksi sain aina oman teltan pikku Einsteinit lopettamaan sen plankin tursottamisen kamiinaan ennenkuin naapuriteltta ehti todeta sen jonka jo pystyin arvaamaan. Haju on aivan hirveä!

miikkaj

Käsidesi oli kanssa ihan hyvä apuväline noihin kamiinan sytyttelyihin. Valopetrolia jotkut käyttivät mutta oli vähän riskialtista touhua. Yhdeltä spollelta meidän saapumiserästä kärähti naama kun ei  vape syttynyt heti, ja kun kurkkasi kamiinaan niin silloin roihahti täyttöaukosta liekit.

Olihan se ihan per***stä kun tulikuuma kamiina hohkasi jalkoja ja pään alla lillu sulanut jää ja lumi.

Ryhis

Hahaa! Nyt vasta muistin! Loppusodassa jotkut valopäät laittoivat telttansa "kallionypyn" päälle, ajatuksena se että kun itse ollaan korkealla, vesi ei valu telttaan.

Paikalla oli kyllä kalliota, mutta se ei tehnyt mitään "korkeampaa kohtaa" ympäröivään maastoon nähden. Sen sijaan kallion päällä oli liki 40cm kovaa jäätä! Parin päivän ahkeran telttailun jälkeen kamina oli laskeutunut toistakymmentä senttiä lattiapinnan alle ja oli käytönnöllisesti katsoen veden vallassa. Jannut olivat kuitenkin vakuuttuneita oman telttapaikkansa erinomaisuudesta, eivätkä suostuneet siirtämään telttaa. Sen sijaan he hakkasivat kaminalta sisäänkäynnin kautta ulos pienen puron jotta vesi voisi valua pois.

Eihän se mihinkään valunut, kaksi ekaa päivää vesi liikkui sen verran, että ranteenpaksuinen uoma suli puolimetriseksi ojaksi. Kun vielä keli lämpeni, valuivat ympäristön sulamisvedet ojaa pitkin kaminan monttuun.

Siitä teltasta olisi saanut hyvän kylpylän.  ;D

PP

Joskus leirillä märällä kelillä yritettiin sytyttää kamiinaa teltan pystytyksen jälkeen laittamalla sinne vähän sitä kun tätä. En muista tarkkaan, mutta puun lisäksi siellä oli ainakin valopetrolia ja hyvää tulta. Kamina syttyikin ja paloi hyvällä tohinalla hetken kunnes yhtäkkiä sammui. Kamiinassa olevan palavan nesteen ja syttyvän höyryn määrän tietäen porukka ryntäisi ulos teltasta odottamaan räjähtääkö pytty. :D No ei tietenkään räjähtänyt, mutta kansi sentään lensi paikoiltaan, kun kamiina syttyi itsestään hetken päästä.