tammikuu 11, 2025, 00:55:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lihamestarin ensi yritys

Aloittaja Lihamestari, marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Meikäläisellä esiintyy myöskin tuota "ruostetta", sekä nuorissa että vanhoissa chileissä. Ei ole tähän mennessä vaikuttanut haitalliselta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Hjuva! :)

Mä vaan rupesin huolestumaan, kun olen katellu noita repaleisia mustia lehtiä, tuolta "mikä chilejäni vaivaa"-osiosta!
Ensikertalainen on vähän säikky!! ;)

Täytyy laitta vissiin jotain kivaa itämään, kun äiteen kanssa juttelin näistä, niin se valitteli, ettei ollut omissa chilinkasvatus projekteissaan onnistunut.
Oli mökillä ilmeisesti laittanut kesällä siemenet multiin ja syksyyn mennessä ei ollut mitään kukkaa kummosempaa tulosta...
Äitee on kova kasvattelemaan kaikea, mutta ei itse voi allergian takia syödä paprikoita, niin minähän sen sadon saan, jos sitä tulee! ;D
Lupasin sille viritää pari istutuskuntoista taimea kesäksi...

Eli nyt tarvitsisin suosituksi kasvimaalle sopivista chileistä!
Pitäis pärjätä ilman hoivaa 1-2 viikkon pätkissä(porukat on lähes joka viikonloppu mökillä) ja mielellään ei mitään kirvamagneettia! ;)
Tulisuus vois olla akselilla mieto-medium, eli joku hyvä grillattava...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - joulukuu 15, 2010, 12:59:51 ip
Hjuva! :)

Eli nyt tarvitsisin suosituksi kasvimaalle sopivista chileistä!
Pitäis pärjätä ilman hoivaa 1-2 viikkon pätkissä(porukat on lähes joka viikonloppu mökillä) ja mielellään ei mitään kirvamagneettia! ;)
Tulisuus vois olla akselilla mieto-medium, eli joku hyvä grillattava...

Mulla oli rocotoja kukkapenkissä parikymmentä ja menestyivät hyvin. Annoin muutamalle typpiöverit ja kasvoivat kokoa runsaasti ennenkuin rupesivat tuottamaan. Grilliin rocotos rellenos! Täytetyt rocotot ovat todella maukkaita. Inca red drop ja Aji habanerokin tuottivat ihan kivasti. Jälkimmäinen on hiukka tulisempi ja edellinen pienikokoinen. Iranilainen annuumi voisi myös sopia, ei ole hvetin tulinen ja sopii täytettäväksi. Ja aina voi kokeilla Jalapeñoja, niistä löytyy monia lajikkeita joista Early jalapeño lienee aikaisin. Ja varmaan C,annuum Leek saattaisi pärjätä. Pitää vaan kokeilla ja toivoa että olis edellisen kesän kaltainen lämmin (ja pitkä) kesä tulossa.

Xbow

Tuommosta voi tulla, jos valoa annetaan yhtäkkiä paljon ( mahd. liikaa). Ei kuitenkaan mitään polttamaa, vaan pientä suojapigmenttiä + mahdollisia vaurioita. Ei missään nimessä mitään peruuttamatonta. Pienet chilintaimet eivät aivan tuhotonta valoa vaadi. Jotkut chilit kuten Bolivian Rainbow tekee paljon pigmenttiä luonnostaan ihan optimaalisessa normivalossakin.

Esimerkiksi 10cm 2x18w tuplaloistarista on pienimmille ollut riittävä, muutaman viikon päästä etäisyyttä pienentäen aina 2cm saakka ( edellyttäen, että chili kasvaa ok ). Loisteputkeen kiinnikasvaneet lehdet ovat minulla saaneet vaurioita niiltä osin, kun ovat olleet putkessa kiinni.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Xbow - joulukuu 15, 2010, 13:14:35 ip
Tuommosta voi tulla, jos valoa annetaan yhtäkkiä paljon ( mahd. liikaa). Ei kuitenkaan mitään polttamaa, vaan pientä suojapigmenttiä + mahdollisia vaurioita. Ei missään nimessä mitään peruuttamatonta. Pienet chilintaimet eivät aivan tuhotonta valoa vaadi. Jotkut chilit kuten Bolivian Rainbow tekee paljon pigmenttiä luonnostaan ihan optimaalisessa normivalossakin.

Esimerkiksi 10cm 2x18w tuplaloistarista on pienimmille ollut riittävä, muutaman viikon päästä etäisyyttä pienentäen aina 2cm saakka ( edellyttäen, että chili kasvaa ok ). Loisteputkeen kiinnikasvaneet lehdet ovat minulla saaneet vaurioita niiltä osin, kun ovat olleet putkessa kiinni.
Toi saatta olla syy!
Sunnuntaina vaihdoin säälittävän 23w eslin 2x36w loistariin, joten valon määrässä on tapahtunut suuri harppaus...
Korkeimmat taimet on n 10cm loistarin kuvusta.

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 15, 2010, 13:13:17 ipMulla oli rocotoja kukkapenkissä parikymmentä ja menestyivät hyvin. Annoin muutamalle typpiöverit ja kasvoivat kokoa runsaasti ennenkuin rupesivat tuottamaan. Grilliin rocotos rellenos! Täytetyt rocotot ovat todella maukkaita. Inca red drop ja Aji habanerokin tuottivat ihan kivasti. Jälkimmäinen on hiukka tulisempi ja edellinen pienikokoinen. Iranilainen annuumi voisi myös sopia, ei ole hvetin tulinen ja sopii täytettäväksi. Ja aina voi kokeilla Jalapeñoja, niistä löytyy monia lajikkeita joista Early jalapeño lienee aikaisin. Ja varmaan C,annuum Leek saattaisi pärjätä. Pitää vaan kokeilla ja toivoa että olis edellisen kesän kaltainen lämmin (ja pitkä) kesä tulossa.
Rocotoja mä itsekkin mietin!

Fataliilla olis tämmöiset:

Red Peruvian Rocoto C. pubescens
Hyper Pube (CAP 217) C. pubescens
Mites nuo?

Tosin, jos jollain ystävällisellä olisi ylimääräisiä siemeniä, niin voisin siemeniä ostaa tai ainakin postimaksua vastaa ottaa vastaan!

Miten muuten vältetään ristiinpölyttyminen, jos haluaa omista (toivon mukaan) chileistä kerätä siemeniä?
Joku muovipussi/harsoviritelmä kukan päälle, ennen kun se aukeaa?

Lähinnä sitä meinaan, että kun nyt olen jo saanut siemeniä, niin voisin jollekkin tehdä vastaavanlaisen palveluksen!
Ja en haluaisi lähettää ihan mitä sattuu, vaan olisi kiva tietää varmasti, mitä siemenestä tulee...

Chilivaari

joulukuu 15, 2010, 13:46:32 ip #86 Viimeisin muokkaus: joulukuu 15, 2010, 14:15:23 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - joulukuu 15, 2010, 12:59:51 ip... Eli nyt tarvitsisin suosituksi kasvimaalle sopivista chileistä!....., eli joku hyvä grillattava...

Jos tuohon grillattavuuteen tarttuu niin Padron tai Espanola olivat viime kesänä hyviä ulkochilejä rocotojen ohella.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/07/parasta-annuumia-mita-olen-maistanut.html
http://chilivaari.blogspot.com/2010/07/espanolassa-loytyy-makua.html

Kasvatuksen ehtii aloittamaan helmi- maaliskuussa, jolloin ne ovat ulkokauden koittaessa riittävän isoja, mielellään jo kukassa.

EDIT:
Unohtuipa "peruskaura", Aji Cristal, joka tuotti ihan mukavasti grilliin vaikkapa täytettynä tai pekoniin käärittynä sopivaa satoa aitakasvinakin: http://chilivaari.blogspot.com/2010/08/chilit-aitakasvina.html

Lihamestari

Kiitoksia bluesmanille siemenistä ja niistä herkullisista pakkauksista, missä ne tuli! ;)
Itämään lähti seuraavat:
Rocoto chile de Seda
Manzano rojo
Riesenroco l. rocoto grande
Rocoto peron
Rocoto Peru Cusco

Kiitos myös ingenierolle!
Idätystä amppelia varten odottaa Omnicolor

Rocotot tosin lähtevät mökkeilemään, kun siellä on tuota kasvimaata vaikka millä mitalla!
Tosin joutuu varmaan parvekkeen tukoksi jättämään pari laatua, kun oli senverta namia!
Mihinköhän ne piilottais, että ei toi vaimoke huomais? ;D

bluesman

Täytyypä kokeilla tehdä saamaani nagalohta. Oli sopivat paukut ja nagahan näyttäis sopivan myös kalalle. Pikkuisen reseptisalaisuuden verhon raottelua?

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 17, 2010, 20:34:47 ip
Täytyypä kokeilla tehdä saamaani nagalohta. Oli sopivat paukut ja nagahan näyttäis sopivan myös kalalle. Pikkuisen reseptisalaisuuden verhon raottelua?
Liikesalaisuus ;D

JaloPena

[/quote]Liikesalaisuus ;D
[/quote]

>:(
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - joulukuu 17, 2010, 22:47:37 ip
>:(
Pitää kuitenkin muistaa, että mä olen tuota suunitellut työaikana ja töihin myytäväksi.
Nyt kun sen pläjäyttäisin tähän foorumille, niin se saatais vaikuttaa myyntiin... :(
En mä ole hirveän monen muunkaan firman kuullu levittelevänsä uusien tuotteiten reseptejä netissä!

linker

No eihän tuo chili- tai/ja ruokaharrastajalle mikään temppu ole testata ja kokeilla sopiva raaka-aineen ja mausteen sekoitussuhde.
Tein eilen sellaisen uunimakkaran, ettei tulisi mieleenkään yrittää löytää kaupasta samanlaista valmiiksi maustettua ja sovellettua tavaraa.
Kuka hakee mitäkin; joku tulisuutta, joku toinen makua. Extremeä tai nautintoa, tai molempia toisiinsa liittäen.

Vähän aikaa kun noiden jauhojen ja öljyjen kanssa kun pelaa, jäävät satunnaiset chilituotelöydöt kaupoista vain satunnaisiksi elämyksiksi.
Totta kai harrastajien joukossa on paljon niitäkin jotka etsivät valmista, niin kaupoista kuin ravintoloistakin. Se kuuluu asiaan.

Lihamestari

Juu, eihän tuo vaikeaa ole!
Vähän pitää tietää, mitkä ainekset vaikuttaa mitenkin makuun, niin noita sotkuja on helppo väsätä!
Ekaks pitää saada vaan se idis, minkälaista ja -makuista haluaa tehdä ja hieroa se sitetten kohdilleen...
Koepaisto, maistaminen, reseptin viilaaminen, koepaisto, maistaminen, reseptin viilaminen jne...

JaloPena

Humöörilla minä irvistelin, ei pahalla ;) 

Kokeilemalla on yleensä pitkälle pötkitty, mutta ainahan ne pahimpia karikoita väistävät vinkit ovat olleet tervetulleita. Entisenä yrittäjänä liikesalaisuuden ymmärrän oikein hyvin, pitäähän työnantajankin saada osansa kehittelyyn käytetyn työajan uhrauksista. Joka tapauksessa tuota ideaa (kiitos siitä) lähden virittämään mitä pikimmin.  :)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

Lihamestari

En mä pahalla ottanutkaan! :)
Lähina vaan tuolla tavalla vastasin, että muutkin lukija ymmärtävät, että en kiusallani tätä tee...

Sitten kun omalla ajalla kokailen chilisafkoja, lupaan laittaa reseptit jakoon!

JaloPena

Jan

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - joulukuu 19, 2010, 12:47:02 ip
En mä pahalla ottanutkaan! :)
Lähina vaan tuolla tavalla vastasin, että muutkin lukija ymmärtävät, että en kiusallani tätä tee...

Sitten kun omalla ajalla kokailen chilisafkoja, lupaan laittaa reseptit jakoon!

No ala kokkailemaan sitten :) Tahtoo hyviä reseptejä jakoon ;)

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Jan - joulukuu 19, 2010, 17:25:26 ip
No ala kokkailemaan sitten :) Tahtoo hyviä reseptejä jakoon ;)
Maltti on valttia! ;)
Taitaa mennä ensi vuodelle, ennen kun pääsen näihin chilikokkailuihin panostamaan!

Kaupassa kun työskennellään, niin toi ensi viikko on aika kovaa menoa!
Ja loppuviikosta syödään äidin tekemää ruokaa! ;D (ei sitä Saarioisen **ittiä)

Uusivuosi meneekin sitten nakkivoittoisella linjalla, mutta sitten... :)

Kesällä hommasta tulee kuitenkin helpompaa, kun (toivon mukaan) tulee satoa. ;)

Miksaa

Kerroppas itse kaupan "chilivastaavana", kuinka tarkkaa kaupoilla on ylipäätään tuo tuottajien/toimittajien kontrollointi?

Tarkoitan siis, että jos tohon lähikauppaan (tai pizzeriaan) myisi/lahjoittaisi kesällä habaa/nagaa pyreeksi, että saisi vastaavanlaista herkkua sieltäkin... Onko jotain Eviran säädöksiä tiellä? Vai kuinka homma toimii?

Puhutaan siis ihan yksityisestä kasvattajasta. (toki LY-tunnus löytyy tarvittaessa)

Sori OT ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D