lokakuu 06, 2024, 08:21:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chili-amatööri kikkailee

Aloittaja marko-, maaliskuu 09, 2011, 23:19:10 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: marko- - heinäkuu 09, 2011, 21:59:46 ip
Isoin podi on noin 5cm mittainen, minkähän mittaiseksi AC:n hedelmät yleensä kasvavat? Kaipa sen sitten näkee minkä kokoiseksi mun kasveista tulee kun värinhän pitäisi vaihtua vihreästä oranssiksi ja sitten punaiseksi. Kuinka paljon AC ja Jallu yleensä tuottaa hedelmää? Itsestä tuo 12kpl + nuput tuntuu jo aika suurelta määrältä noin pienestä kasvista, mutta kun ei oikein ole kunnon kokemusta.


AC:n podit on yleensä sellaista 6-8 cm. AC tuottaa kappalemääräisesti enemmän kuin Jalapeño, mutta jallut on paksumpia ja painavampia. Tuo 12 kpl kuulostaa hyvältä noin pienestä kasvista, mutta isokokoisesta kasvista saa helposti 50 podia hyvissä oloissa.

marko-

minä laskin että tuossa 12kpl kasvissa on joku 19 nuppua vielä kasvamatta/kukkimatta, mahtaa olla aika rasite tuo 12 kappalettakin tällä hetkellä, että varmaan tiputtelee osan nupuista/podeista pois? mulle tämä on uutta joten seurailen tilannetta ;-)

Mutta kaikin puolin, on kiva nähdä "oman käden" jälki, eli useamman kuukauden kasvatus ja vihdoin pääsee näkemään kun kasvi puskee hedelmää. Onko muuten syytä AC:n osalta odottaa punaiseen chiliin vai voiko sitä tietyn pisteen jälkeen maistella esim vihreänä/oranssina?

DoZe

Kaupasta on tullut osteltua Ajit vielä tähän asti. On tullut syötyä vihreinä, oransseina ja punaisina. Maku tosin ainakin omasta mielestä punaisena paras.

marko-

Ok, hyvä tietää että niitä voi varkain etukäteenkin maistella :)

olen lukenut kauhutarinoita luteista ja kirvoista, mutta mun on pakko sanoa, että omissa kasveissa en ole havainnut mitään luteisiin tai kirvoihin liittyen. En sitten tiedä, että johtuuko se siitä että kyseisiä elukoita ei todellakaan kiinnosta suomen perse, eli turku. Ainoat havainnot on lehtien palaminen.

Hubert

Itse bongasin kauden ensimmäiset (2) luteet tänään aamulla täällä Suomen helmessä, eli Turussa. ;)

marko-

No toivon mukaan luteita ei näy, mutta taitaa olla turha toivo!

Nyt alkaa molemmissa kasveissa olemaan pari aika hyvän kokoista podia, mutta nuo pienemmät eivät tunnu kasvavan mihinkään. Onko jotain yleisesti hyväksi todettua tapaa, esim. vihreän pois napsaisu tjsp, jolla tuo kasvuvauhti paranee vai onko parempi vain antaa olla ja kypsytellä rauhassa?

Nyt on ollut kellertäviä alalehtiä ollut havaittavissa. Mietin että olenko lannoittanut tai kastellut liikaa vai onko se "luonnollista" poistumaa? Olen kyllä pitänyt kastelussa viikon taukoakin, voi tietty olla että sen on helle aiheuttanut. Nyt onkin taas aika viileää, harkinnut kasvien sisälle siirtoa.

PP

Lainaus käyttäjältä: marko- - heinäkuu 15, 2011, 22:27:47 ip
Nyt on ollut kellertäviä alalehtiä ollut havaittavissa. Mietin että olenko lannoittanut tai kastellut liikaa vai onko se "luonnollista" poistumaa? Olen kyllä pitänyt kastelussa viikon taukoakin, voi tietty olla että sen on helle aiheuttanut. Nyt onkin taas aika viileää, harkinnut kasvien sisälle siirtoa.


Ihan normaalia, että alalehdet kellertyy ja tippuu.

marko-

heinäkuu 17, 2011, 23:44:38 ip #87 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:27:13 ip käyttäjältä marko-
Piti räpsäistä pari kuvaa, vihdoin Jallu jaksaa kukkia ja Aji Cristalin podi alkaa olemaan hyvän mittainen:



MrFrost

Hyvältä näyttää Marko.

Sulla on AC:t melkeen edellä omiani, tosin mun ei pitänyt edes itelle jättää yhtään ja kausi alotettu liian myöhään.

Kävi nyt sit nolosti, kun wanha Naga meinas delata, niin siirsin nuoremman sen viereen, sekin osottautui Aji Cristaliksi. No, ei se niin vaarallista, etenkin kun wanhus vielä porskuttaa tuolla. Kaks pientä AC:tä ebbeissä, molemmat jo puskee podeja, oiskohan kymmenkunta yhteensä.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Nizo

Ihan passelin kokoisia Aji Cristaleita. Omassani pari about saman kokoista.

marko-

heinäkuu 28, 2011, 19:01:35 ip #90 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 14:27:55 ip käyttäjältä marko-
En ole vähään aikaan päivittänyt tätä, enkä ole jaksanut ottaa kuviakaan (nyt otetut kuvat ovat ennen harvennusta).

Tuntuu että pläntit ovat aika hailukoita väriltään, sellaista vaaleanvihreää, ehkä vähän keltaista lehdissä. Olen saanut nyppiä paljon huonoja lehtiä pois, mutta uusi kasvusto mikä rungon keski ja alaosassa tapahtuu on tummanvihreää ja hyvän näköistä, toki lehdet ovat ihan olemattoman kokoisia.

Kasvit ovat myös tiputelleet todella paljon nuppuja pois, varsinkin ne mitkä olivat mielestäni potentiaalisimmat hedelmien tuottajat, en sitten tiedä johtuuko siitä että kaikki voima menee hedelmien kypsyttämiseen vai mistä mahtaa olla kyse. Odotukset hyvästä sadosta on nyt jäänyt tähän ja todennäköisesti tulen saamaan 3-6kpl hedelmää per puska.

Juttelin asiasta emännän kanssa kun perattiin huonoja lehtiä ja katsottiin mullan kosteus. Tultiin siihen tulokseen kun juuria näyttäisi olevan ihan kiitettävästi, että ovat liian pienissä purkeissa kasvaakseen ja kasvattaakseen mitenkään hyvin hedelmää.

Aji Cristalien tilanne kuvattu alla. Olen kovasti odottanut että hedelmät muuttuisivat oranssiksi tuosta kellertävästä sävystä, niin voisi ottaa irti ja antaa muille nupuille mahdollisuus kasvaa podiksi. Tätä en kuitenkaan ole havainnut lainkaan, välillä tuntuu että oranssihtavaa on mutta ei sitten kuitenkaan.


52 cm, aika harva paitsi latvasta, uutta kasvustoa pukkaa alempaa. Siinä on kolme kellertävää podia (9, 8.5 ja 7cm) ja kaksi pientä vihreämpää. Siinä on enää yksi kukka ja sekin kellastuu ja todennäköisesti tippuu pois.

46 cm, tämä on samantyylinen kuin tuo edellinen ja on nyt alkanut tekemään podeja, siitä löytyy 4kpl n. 2-3cm hedelmää. Tässä on ihan hyvin nuppuja/kukkia vielä jäljellä, mutta saapa nähdä tuleeko tuosta mitään enempää.

43 cm, tämä on tosi tuuhea koska siinä on paljon varkaita. Näissä varkaissa on paljon nuppuja mutta en enää odota niistä mitään sensaatiota. Siinä on kaksi n. 9cm podia ja yksi 8cm joka on vihreämpi sävyltään.



Jalapenojen tilanne seuraavaksi. Kaikki kasvit ovat kutakuinkin saman mittaisia, siinä 45-46cm. Niillä on tumma ja parkkiintunut, vahvan tuntuinen runko kun taas Ajien rungot ovat vielä vihreät ja notkeat.


45cm, vielä suht tuuhea vaikka lehtiä onkin karsittu. Siinä on 4 tummanvihreää podia jotka ovat noin 2-3cm pitkiä, lisäksi siitä löytyy n. 14 nuppua/kukkaa.

46cm, tämä kasvi on tosi harvakasvuinen, eikä siinä ole kuin 6 nuppua, tosin meinaavat pullahtaa kukaksi päivänä minä hyvänsä. Saa nähdä antaako yhtään podia tämä.

46cm, tässä on kolme haaraa ja on suht tuuheassa kunnossa, siinä on hyvin nuppuja tulollaan että saattaa antaa muutaman hedelmän tämän kauden aikana.



Todennäköisesti tämä "kurja" satotilanne johtuu kasvualustan koosta ja laitan tämän "lessons learned" osion jatkoksi, kunhan saan ensimmäisen kauden joskus päätökseen. Tietenkin se vetää apeaksi kun vaikutti niin hyvältä muutama postaus sitten, mutta hyvä jos pääsee edes hiukan itse kasvatettua chiliä maistelemaan.

CyberDog

Ootko miten antanut noille lannoitetta? Näyttäis mun silmään liikakastelulta ja/tai ravinnevajareilta.

marko-

Lopetin PK:n antamisen kun alkoi tulla kukkaa, ymmärsin että jos lannoittaa niin homma voi hyytyä siihen. Nyt on vissiin hyytynyt koska ei ole annettu lannoitetta? Annoin niille maltillisesti tuota PK:ta eilen, puolet normaalimäärästä ettei tule shokkia. Lehdet jännästi kipristyy kun lannoitetta heitetään kehiin, taipuu sisäänpäin.

Ei siinä Mustassa Mullassa sitten taida olla omasta takaa kovin pitkäksi aikaa tuota potkua.

Jalapenot tuntuvat kasvavan aika nopsaan, samoin on viimeisestäkin AC:stä alkanut puskea neljä podia samanaikaisesti. Kun eilen siirtelin puskia niin pieni AC 3-4cm podi irtosi ja mutustelin sitä. Aavistuksen kitkerä, hieman poltetta oli myös.

CyberDog

Noi on melko isoja jo ton kokosiin purkkeihin että voi hyvinkin olla ravinteet jo imetty. Kyllä mä olen samalla tavalla lannottanut kukkimis ja satomisvaiheessa kun muutenkin. Mut voi olla että on liikakasteluakin tai sekä että?

MrFrost

Lisää PK:tä kerran viikossa tai kahdessa....

Itse en oo lannotusta lopettanut koskaan kukkimisen alkaessa, päinvastoin tuunannut sitä... Tosin mulla on BioBizzit käytössä...

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

marko-

Kovin kuivilta tuntuivat äsken (purkinkin jaksoi nostaa yhdellä kädellä) ja oli myös altakasteluruukun vesimitan perusteella vedet alle minimin. Joten en usko että on liikaa vettä annettu. Annoin nyt normi annoksen PK:ta, yhteensä pari litraa vettä kasveille ja siirryn takaisin normaaliin lannoitusrytmiin.

Jallut senkun kasvaa, jännän tummat, joissain kohdin näyttää melkein mustalta se podi. Tuuheimpaan AC:hen on tuon lannoittamisen jälkeen lähtenyt kolme uutta chiliä kasvamaan, että voi hyvinkin olla ravinnepuute mikä on vaivannut.

Harmi että tuossa yhdessä AC:ssä ei ole enää nupun nuppua jäljellä vaan kaikki tippuivat pois.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: marko- - elokuu 02, 2011, 16:53:51 ip
... kuivilta tuntuivat äsken (purkinkin jaksoi nostaa yhdellä kädellä) ja oli myös altakasteluruukun vesimitan perusteella vedet alle minimin. Joten en usko että on liikaa vettä annettu.


Kuulehan, tuon perusteella sanoisin heti, että kyse on liikakastelusta (ja lannoituksen puutteesta).

Altakasteluruukkuja on tietysti erilaisia, enkä sellaisia juuri käytä, mutta pari isoa olen perinyt appiukoltani ja pitäähän ne hyödyntää. Minulla vesi on mittarin mukaan kuivilla useita päiviä ennen kuin lisään sitä kasvin alkaessa veltostuttaa lehtiään. Silloinkin lisään vain minimimäärään asti ja annan taas kuivua.

Nuo tavallisimmat altakasteluruukut lienee suunniteltu joillekin vesikasveille tai hyvin kestäville viherkasveille, joita juurten märkänä pitäminen ei haittaa.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 02, 2011, 17:37:17 ip
Lainaus käyttäjältä: marko- - elokuu 02, 2011, 16:53:51 ip
... kuivilta tuntuivat äsken (purkinkin jaksoi nostaa yhdellä kädellä) ja oli myös altakasteluruukun vesimitan perusteella vedet alle minimin. Joten en usko että on liikaa vettä annettu.

Minulla vesi on mittarin mukaan kuivilla useita päiviä ennen kuin lisään sitä kasvin alkaessa veltostuttaa lehtiään. Silloinkin lisään vain minimimäärään asti ja annan taas kuivua.


Olen huomannut saman homman. Itselläni oli nyt 20mm pauliina 4 päivää mittarin mukaan kuivilla ennen kun täytin säiliötä. Silloinkaan ei vielä edes lehdet lerpattaneet. Harvemmin tuota tulee puoltaväliä enempää täytettyä.

marko-

Minulla on yksi altakasteluruukku laitettu kokeeksi, eikä se ole ns huonovointisemmasta päästä. Muissa on reikäruukut ja tassit. pidän nyt sitten varmuuden vuoksi kunnon tauon kastelussa, niin tulee tuokin asia varmistettua sitten.

BTW. Ennen kastelua testasin yhdestä reikäruukusta multaa vähän yli etusormen nivelen ja kuivaa oli. Tietenkin pohjalla tilanne todennäköisesti on eri, mutta nyt olen parit kerrat kastellut päältä päin kun olen antanut lannoitetta. Chilit ovat suht paahteisella paikalla myös.

Lannoitteiden antamisen jälkeen tilanne on kuitenkin parantunut. Kiitos vinkeistä ja huomioista, en osannut ajatella tuota altakasteluruukun toimintaa. Ja tosiaan voin pitää sitä taukoa kastelussa nyt.

CyberDog

Anna nuupahtaa vaan kasteluiden välissä vähän. Ei sen paljoa tarvitse mutta silleen ihan vähän. Sitten kokeilet paljonko ruukku painaa niin tiedät mitä sen pitäisi suurin piirtein painaa siinä vaiheessa kun vettä tarvitsee antaa. Mulla noi altakasteluruukun tikut saattaa olla viikonkin tai jopa kaksi kuivana ennen kun annan lisää vettä. Ja sen lannoitteen voi antaa sinne vesisäiliöön myös. Itse teen niin että laitan lannoitteen ihan rakeina sinne säiliöön ja kippaan sopivan määrän vettä perään. Itsellä se on noissa ruukuissa litran verran. Eli 1ml Kekkilän kastelulannoitetta tässä tapauksessa.