tammikuu 09, 2025, 11:44:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tupakan kasvatus

Aloittaja chilimieli, maaliskuu 24, 2011, 23:45:28 ip

« edellinen - seuraava »

Poltatko?

Kyllä, säännöllisesti.
56 (30.3%)
Kyllä, silloin tällöin.
21 (11.4%)
Kyllä, harvoin, erityistilanteissa.
21 (11.4%)
En.
74 (40%)
Valintani on rimbaramba.
6 (3.2%)
Mistä noita tupakan kasvatajia oikeni tulee?
9 (4.9%)
Pitäisikö Suomen lakeja muutenkin muuttaa?
2 (1.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

Juhis

Tuleeko tupakasta jonkunlaista hajua? Koska olisi sisällä tarkoitus kasvattaa.

Leipis

Kasvava tupakka ei haise miltään. Itse olen chilien lomassa kasvatellut tupakkaa ja toistaiseksi mikään lajike ei ole haissu (ja tuskin mikään lajike haiseekaan) kasvavana. Kun tupakasta toimii lehtiä ja alkaa kuivaamaan niin sitten tulee vahvasti mieleen kaupasta saatava tupakkapuru.

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: Leipis - syyskuu 15, 2012, 20:35:42 ip
Kasvava tupakka ei haise miltään. Itse olen chilien lomassa kasvatellut tupakkaa ja toistaiseksi mikään lajike ei ole haissu (ja tuskin mikään lajike haiseekaan) kasvavana. Kun tupakasta toimii lehtiä ja alkaa kuivaamaan niin sitten tulee vahvasti mieleen kaupasta saatava tupakkapuru.

Ei muuten pidä paikkaansa. Argentinean Sylvesteriksestä lähtee ainakin koskettaessa erittäin voimakas, kirpeä haju. En osaa sanoa onko se vastenmielinen, mutta ainakin olen vaistomaisesti oppinut kasvi koskettamista välttämään...

-Muut tupakat toki ovat melko hajuttomia.

Leipis

Juu koskettamista kannattaa välttää kun lehdet sekä varsi on yhtä suurta kärpäspaperia  ;D

Mitä hajuun tulee niin meillä ei ole hallitus reagoinut mihinkään outoon hajuun ja kumpikaan meistä ei tupakoi, joten tupakkamaisen hajun olisimme melko varmasti huomanneet.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 15, 2012, 00:15:35 ap
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 14, 2012, 00:23:30 ap
Alkupään kasvit mullassa kasvatettuja, mutta onnistuu tupakan kasvatus vesiviljelyssäkin. Kokeiltu on. ;)

Minkäslaisia tuloksia tästä tuli? Minkälaista välineistöä, lannoitteita mikäli saa udella salaisuuksia?

Kasvu nopeaa. Huomattavasti kasvoivat enemmän pituutta, kuin mullassa. Käytin hieman miedompia ravinteita bubblerissa. Lehtien koossa en huomannut varsinaista eroa, joskin alalehdet olivat kookkaammat.

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 16, 2012, 06:56:30 ap
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 15, 2012, 00:15:35 ap
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 14, 2012, 00:23:30 ap
Alkupään kasvit mullassa kasvatettuja, mutta onnistuu tupakan kasvatus vesiviljelyssäkin. Kokeiltu on. ;)

Minkäslaisia tuloksia tästä tuli? Minkälaista välineistöä, lannoitteita mikäli saa udella salaisuuksia?

Kasvu nopeaa. Huomattavasti kasvoivat enemmän pituutta, kuin mullassa. Käytin hieman miedompia ravinteita bubblerissa. Lehtien koossa en huomannut varsinaista eroa, joskin alalehdet olivat kookkaammat.

Sehän siinä tärkeämpää onkin, lehtien lukumäärä ja koko. -Pituudella ei o mitään väliä.

chilimieli

Niinpä..
Siksi ei siis parhaat mahdolliset vesiviljelyn ominaisuudet päässeetkään esiin. Toki kasvunopeus oli parempi ja satoa hitusen enemmän, mutta taas tulee määrä ratkaisemaan kannattavuuden. Useampi kasvi=enemmän satoa. Yhden kasvin systeemin käyttäisin mielummin chilille. Riittävällä vaivalla voisi toki saada kookkaampia puskia, mutta ne alalehdet vaikuttavat ratkaisevasti loppumäärään(joskin ovat miedompia).

El Borracho

Joo, olikohan se jossain noissa kasvatusohjelinkeissä tai jossakin maininta, että kunnon tupakkamies polttaisi aarin tupakat vuodessa? Aarin tupakat n.40cm taimivälillä ja käytävilläkin vieläpä oli mun laskujen mukaan 250-300 tupakkakasvia. Ja jos tupakkaa kasvattaa säästääkseen tupakkakuluissa, tuon määrän kasvattaminen vesiviljelyssä voipi yht'äkkiä maksaa enemmän kuin sama määrä kaupasta ostettuna?

And now for something completely different; onkos kenelläkään hajuakaan siitä, kertooko tupakanlehden tahmeus suoraan sen nikotiinpitoisuudesta? Toisten tupakkalaatujen lehdet kun ovat huomattavasti tahmeammat kuin toisten.

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - syyskuu 17, 2012, 15:16:47 ip
Olen miettinyt, että miksi te kasvatatte tupakkaa. Käytättekö itse kenties? ???

Ei tässä mitään KÄYTTÄJIÄ olla.

exa

Mä oon miettiny iha samaa. Vedäkste tupakkaa suoneen vai?

Eeh anteeks mutta välillä tulee mitta täyteen kun joka threadissa saa lukea tota samaa täysin tyhjää skeidaa.

Vesiviljely tupakan kasvatuksessa voi olla aika suuret tilat vaativaa kun lehtimassaa pitäisi todellakin saada melkoisesti. Voisikohan lannoitteilla säädellä kasvua haluamaansa suuntaan? Voipi olla yhtä tyhjän kanssa jokatapauksessa.

Niksapitoisuuden luulisi olevan suurempi tahmeammissa lehdissä. Toisaalta täytyisi varmaan omata vähän enemmän raskauttavaa tietoa sekä nikotiinista että itse kasvista.

Mitenkäs muuten savun tuotto näissä omaa perua olevissa tubangeissa? Lisääkö tehdasvalmistajat savun muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä? Lähinnä mietityttää kosteustasot. Voisin kuvitella itse kasvatetun olevan tuoreempaa ja kosteampaa eli tuottavan enemmän savua mutta toisaalta lisätäänkö kaupallisessa prosessissa esimerkiksi propyleeniglykolia savuboosteriksi?

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

El Borracho

Lannoitteilla voi kasvua säädellä.
Typellä saataisiin kasvua ja vihermassaa lisättyä mutta kirjallisuudessa väittävät runsaan typpilannoitteen lisäävän tupakan sisältämien valkuaisaineiden määrää joka taas heikentää tupakan makua. Lisäksi se kait hidastaa tupakan tuleentumista muutoinkin liian lyhyellä kasvukaudella...
Fosforissa vähän sama juttu, vihermassaa saataisiin lisättyä mutta taas tupakan laatu huononee. Kaliumia saa antaa tupakalle lähteiden mukaan runsaastikin. Pääravinteista siis typpeä vähän, fosforia ei mielellään lainkaan (avomaassa on aina jonkinverran)  mutta kalia paljon.

Aikomukseni on lisätä siis ensikaudella tupakkamaahan hieman ureaa(typpeä) sekä kaliumsulfaattia. Kalkkisalpietari olisi kait halvempaa, mutta kun maaperän pH on jo valmiiksi 7,3... (Jos keksitte keinon laskea maaperän pH:ta n. 10 aarin alueelta halvalla ja helposti, aukaiskaa sanaiset arkkunne...)
Lähteinä mulla on M. Jortikan "Kotimaisen tupakan viljeleminen ja valmistaminen" vuodelta -43, tässäkin ketjussa mainitut linkit sekä jenkkiläisiltä sivuilta kopioituja tupakanlannoitusohjeita, joista toinen jonkin yliopiston tutkimuksiin perustuvaa, toinen kait ammattiviljelijöille suunnattua materiaalia.

Nikotiinipitoisuuden ja tahmaisuuden suhteesta sen verran, että voimakkaana nikotiinipitoisuudeltaan väitetty palturitupakka on tahmeampi kuin yksikään muu kasvattamani. Hämmennystä tuottaa se, että Argentinean Sylvesteriksessäkin on todella tahmeat lehdet vaikka sitä suositellaankin lähinnä tupakan maustamiseen tai koristekasviksi. Tästä voisi siis päätellä että se ei sisältäisi kovin paljon nikotiinia?

Mitä kaikkea tehdastupakkaan teollisesti lisätään en tiedä, mutta jostakin olen lukenut maininnan savun pH arvoa muuttavista aineista. Väittävät nikotiinin imeytyvän helpommin (happamasta tai emäksisestä savusta, en muista) verenkiertoon jolloin sen tuottama vaikutus on voimakkaampi eli addiktoivampi ja samalla lyhytaikaisempi -> uusi palamaan pikemmin.
Propyleeniglykolia lisätään ainakin joihinkin piipputupakoihin sen kosteuden säilyttämiseksi. Olen huomannut että kosteasta tupakasta saa miedot savut, kuivasta äreät. Itse poltankin mieluiten sitä taskukuivaa...

Savun tuotto näissä omissani on määrällisesti ollut samaa luokkaa kuin tehdastupakassakin, eli palo-ominaisuudet aikalailla samankaltaiset. Savun maku vain on hieman liian mieto ja pehmeä omaan karkeaan makuuni, mutta koekaniineina toimineet ovat kehuneet nimenomaan tuota pehmeyttä.

El Borracho

syyskuu 17, 2012, 21:08:15 ip #151 Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2012, 21:13:11 ip käyttäjältä El Borracho
Viikonlopun tupakkasato;

Painot kuivaamattomina.
2700g N.Rustica
1700g Dark Virginia
2100g Virginia
1000g BurleyV, BSB ja AS yhteensä.

Siis 7,5 kg raakatupakkaa. Tästä haihtuu arviolta 90% vetenä ilmaan, joten arvioitu loppupaino lienee 750g (+hieman vettä hiostuksesta)valmista tuotetta. Tämä tekee 25 toppaa sätkäresuja. (Nykyisillä hinnoilla 105e)
-Toivotaan että kaikki menee hyvin, niin mun ei tarvi ostaa resuja 3-4 kuukauteen. Jos sekoitan 50/50, noi riittäis puoli vuotta.

Tupakankasvatuskausi on siis osaltani päättynyt tähän. Seuraavaksi alkaakin oikein perusteellinen kuivaus ja hiostus.

Ensikaudelle lisää tietoa. Massaa tarttis lisää.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 17, 2012, 21:08:15 ipMassaa tarttis lisää.

Vedät parit Big Macit joka päivä aamiaiseksi, lounaaksi ja päivälliseksi. Välipalaksi Kotipizzan perhepizza....  :D

*hakee takin*

Mielenkiintoinen projekti El Borracholla, kissahan tappoi omat tupakkakasvatukseni n.13 vuotta sitten joten fermentointivaiheeseen en koskaan päässyt.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

El Borracho

syyskuu 18, 2012, 18:15:08 ip #153 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2012, 18:22:52 ip käyttäjältä El Borracho
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 18, 2012, 16:11:07 ip
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 17, 2012, 21:08:15 ipMassaa tarttis lisää.

Vedät parit Big Macit joka päivä aamiaiseksi, lounaaksi ja päivälliseksi. Välipalaksi Kotipizzan perhepizza....  :D

*hakee takin*

Mielenkiintoinen projekti El Borracholla, kissahan tappoi omat tupakkakasvatukseni n.13 vuotta sitten joten fermentointivaiheeseen en koskaan päässyt.

...Tai sitten aloittais taas sen kaljankittaamisen...

Jostain syystä Elukka on jättänyt tupakat rauhaan. Suurempi ongema on vanhempieni koira, joka yritti auttaa perunannostossa. -Kaivamalla tupakkapenkkiä. Onneksi ylösnostettu virginialainen ei ollut satoisimmasta päästä.

Kiitokset osoittamastasi mielenkiinnosta. Koitan tehdä projekteista vielä mielenkiintoisempia.

*Pitäisiköhän perustaa erillinen tupakankasvatuspäiväkirja kun olisi jotenkin selkeämpää siten kuin sotkea chilinkasvattamiseen, ja toisaalta tämä on yleinen ketju joka muuttuu pian omaksi päiväkirjakseni... Tietysti niitä blogejakin, mutta kun niitä on kaikilla ja mää olen tämmönen vastarannankiiski.*

E: Räyhis, jos uusi kokeilu kiinnostaa, pistä YVtä niin järjestetään sulle pieni erä siemeniä.

exa

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 18, 2012, 18:15:08 ip
*Pitäisiköhän perustaa erillinen tupakankasvatuspäiväkirja kun olisi jotenkin selkeämpää siten kuin sotkea chilinkasvattamiseen, ja toisaalta tämä on yleinen ketju joka muuttuu pian omaksi päiväkirjakseni... Tietysti niitä blogejakin, mutta kun niitä on kaikilla ja mää olen tämmönen vastarannankiiski.*

Ehdottoman hyvä idea, harmi ettei sitä voi oikein (ilman moderaattorin lupaa ainakaan) perustaa tuonne päivyriosioon. Olisi jotenkin luontevampi lokaatio. Blogeja on tosiaan joka lähtöön ja ainakin itse tykkään lukea foorumia mieluummin kuin blogia.

Kaipa teet kuvareportaasia hiostamis- ym. jatkokäsittelyprosesseista?

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

El Borracho

Reportaashia tulee, jahka jotakin tapahtuu. Parhaillaan ompelen lehtiä kalastajalangalla katonrajaan.

Mitäs Foorumin Johto sanoo? Saanko luvan perustaa pelkästään tupakkaan keskittyvän päiväkirjan joko Muut kuin paprikakasvit -osioon tai sitten ihan tuonne päiväkirjapuolelle?

wille

My two cents:

Täällähän se tupakkipäiväkirja olisi kaikkein loogisin. En uskoisi foorumin ylläpidollakaan olevan mitään moista vastaan.
Ei kai yksi asiallinen ketju oikeassa paikassa mitään haittaa, kun vertaa esimerkiksi viimeaikaisiin pystymis-, kykenemis-, isonaulanettiselainTV- ja aamukakkaketjiuhin... ;)

Anna mennä vaan. Mielenkiinnolla tulemme seuraamaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 18, 2012, 22:18:38 ip
My two cents:

Täällähän se tupakkipäiväkirja olisi kaikkein loogisin. En uskoisi foorumin ylläpidollakaan olevan mitään moista vastaan.
Ei kai yksi asiallinen ketju oikeassa paikassa mitään haittaa, kun vertaa esimerkiksi viimeaikaisiin pystymis-, kykenemis-, isonaulanettiselainTV- ja aamukakkaketjiuhin... ;)

Samaa mieltä tuosta sijainnista. -Onhan A. Infernonkin päiväkirja poikkeava poikkeavassa paikassa.
...Joo, eiköhän se ole aika lisätä aihe lisää foorumille kun taidan olla siinä suhteessa vähän jälkijunassa. -Jonkun jännän äänestyksenkin voisi kehitellä?

Kiitoksia kannustuksesta. -Hitto, jos vielä vähän yllytätte, joudun kohta ihan oikeasti kasvattamaan tupakkaa. (No joo, alustavat haaveet ensivuodelle vaatimattomasti 400-600 kasvia)

wille

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 19, 2012, 00:25:10 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 18, 2012, 22:18:38 ip
My two cents:

Samaa mieltä tuosta sijainnista. -Onhan A. Infernonkin päiväkirja poikkeava poikkeavassa paikassa.
...Joo, eiköhän se ole aika lisätä aihe lisää foorumille kun taidan olla siinä suhteessa vähän jälkijunassa. -Jonkun jännän äänestyksenkin voisi kehitellä?

Kiitoksia kannustuksesta. -Hitto, jos vielä vähän yllytätte, joudun kohta ihan oikeasti kasvattamaan tupakkaa. (No joo, alustavat haaveet ensivuodelle vaatimattomasti 400-600 kasvia)

Joo, pistä pystyyn vaikka "Millä rasvaatte kitisevät jarrunne"-äänestys. ;D
Jos sulla jossain vaiheessa on noita tupakin siemeniä oikein viljalti, niin voisin olla kiinnostunut. Lajiketta saa suositella. Korkealentoisena tarkoituksena olisi jopa sadonkorjuutuotteista nauttiminen.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

El Borracho

syyskuu 19, 2012, 17:01:42 ip #159 Viimeisin muokkaus: syyskuu 19, 2012, 17:04:57 ip käyttäjältä El Borracho
Kesän lajikkeista suosittelen satopainon perusteella Virginiaa, Dark Virginiaa sekä palturitupakkaa. Kypsymään noista ei ehtinyt yksikään mutta palturitupakka alkoi hieman kellertää kerätessä.

Palturitupakkaan ja virginiaan löytyy siemeniä jo nyt, mutta siemeniä tekemään jätetty DV alkaa vasta kukkimaan. -Hitto kun sais noi valaistushommat kuntoon niin kukkisi nopeammin.

Makusuosituksia pääsen laittamaan vasta kun kukin lajike on erikseen hiostettu ja maisteltu.

E: Wille, jos oikein satoa meinasit saada, suosittelen mahdollisuuksien mukaan laajempaa avomaaviljelyä. Siementen idätys siinä maaliskuun puolivälissä -lopulla, joten ehdit odotella jos saisin muitakin lajikkeita kypsyttelemään siemeniään. Voihan niitä kokeilla vaikka kaikkia. Itseäni nimittäin kiinnostaisi tietää miten erilaiset kasvuolosuhteet (maaperä, kasvuvyöhyke, viljelytapa) vaikuttaa tupakan kasvuun.