tammikuu 10, 2025, 16:28:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Luomufosforia?

Aloittaja mistereddy, kesäkuu 11, 2011, 13:58:17 ip

« edellinen - seuraava »

mistereddy

kesäkuu 11, 2011, 13:58:17 ip Viimeisin muokkaus: kesäkuu 11, 2011, 14:13:31 ip käyttäjältä mistereddy
Olen toistaiseksi lannoittanut chilejäni Kekkilän Puutarhamullassa olevan lannoitteen lisäksi kompostoidulla kanankakalla. Koetan käyttää vain orgaanisia lannoitteita ja torjunta-aineita, joten olen tässä pähkäillyt mistä saisin fosforia kasveilleni? Edit: Merileväuutetta saavat myös silloin tällöin kasteluveden mukana.

Edit: vielä sellainen rajoite, että olen kasvissyöjä kuten myös chilini, eli luujauho ei ole sopiva vaihtoehto ;)

Ryhis

Virtsassa on fosforia. Ei muuta kuin erottelemaan!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

mistereddy

CyberDog

:D luujauhoa olin ehdottomassa. Voit sitten lopettaa samoin tein kaiken luomun syömisen jos tolle linjalle lähdet. Sitä kun luomupelloille kylvetään aika usein. Ja tuota mites sitten tota kanankakkaa voit sinne laittaa ;)

mistereddy

Eläväkin kana kakkaa! :D Eiku siis. Vain elävä kana kakkaa!

CyberDog

Niin no jos sen noin ajattelee. Mut onhan se parempi että ne luut jauhetaan kun että ne kipattais kaatopaikalle. Ei se lihantuotanto lopu vaikka ei luujauhoa käyttäiskään.

döderö

Kanan kakka on yleensä nimen omaan häkki kanaloista sillä siellä paskan keruu liukuhihnalta on helppoa ja kanat syövät kalajauho ja soija yms sekoitetta joista soija on rahdattu kaukaa ja aiheuttanut päästöjä sekä kalajauho ei ole mitään ekologista sillä kalan kasvatus on hirveän saastuttavaa varsinkin kalan rehu, ja kalajauho tehdään viljellyistä kaloista.
Lisäksi kanat ovat kärsinyt todella karuissa oloissa  :-[

Meneppäs ongelle ja pyydystä itse muutama särki jotka hienonnat veitsellä multaan, siinä autat vesistöjen rehevöitymistä vastaan kun poistat roska kalaa ja saat chileillesi egolokista fosforia.

Tai ostat luu jauhoa joka on lihatuotannon sivu tuote ja jos sitä kukaan ei osta se heitetään menemään mikä olisi huonompi juttu.
Ja suomen luomutilat kun saavat hyväksynnän niin sen jälkeen ei valvota mitä peltoon laitetaan ja sitten illan hämyssä maksetaan maaussille joka käy vetämässä lannoitteet peltoon ja voi että kun tulee muhkea sato joka saadaan myytyä "luomuna" kunnon voitoilla!

On  se elämä rehellistä....

coco

^ mitenkä kyseinen teksti vastasi kysymykseen?

CyberDog

ei kyl tuu mieleen että mistä fosforia sais luomuna muuten kun eläinperäisistä tuotteista... Mitäs muuten guanossa on?

MasaT

Guanossa on todella paljon fosforia. Liukenee hitaasti ja yksi teelusikallinen riittää kasville läpi sen elämän. Yksi tehokkaimmista lannoitteista. ;)
Olen käyttänyt sitä itse ja hyväksi todennut. Tänä vuonna mennään tosin guano-ekstraktilla, mikä on nopealiukoisempaa. Aito lepakonpaska (guano) tulee silti huomattavasti halvemmaksi ja on riittoisaa.

coco

Mistä olet masa.t hommannu lepakon saissea?

MasaT

Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 13, 2011, 00:48:38 ap
Mistä olet masa.t hommannu lepakon saissea?

Eipä ole se firma enää toiminnassa. "Bat guano" haulla löytyy netistä ostopaikkoja.

CyberDog

Eikös noissa pavun varressa, pispalan palmussa ja vastaavissa kaupoissakin ole sitä?

coco

Kyllä sitä näytti olevan!

tso

Mikäs vika on jos se fosfori otetaan maaperästä ja jalostetaan lannoitteeksi?

Kun en mistään mitään tiedä, niin on helppo kysellä. Meenkö tämä jollain tavalla luomu lannoitteiden ulkopuolelle.. mutta noin perstuntumalla fosforia on ihan lannoitteena helppo lisätä.

tonttu

Käyt onkimassa pannuahvenia ja hautaat ruukkuun sit liian pienet, tai suuret ahvenet sun pannua varten. Pitkään antaa fosforia ja muutakin.

MasaT

kesäkuu 14, 2011, 06:21:18 ap #16 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2011, 06:26:51 ap käyttäjältä Masa.T
Pitää myöntää, että luujauhoa on helpommin saatavilla, kuin guanoa. Guanon lannoitepitoisuuksissakin saattaa olla eroa. Esim. Tuo luujauho saattaa olla aika typpipitoista. Nyt on ollut väitettä, että kasvit vaatii kukintavaiheessa typpeä. -En usko! Kasvuvaiheessa  enemmän typpeä. Ennen´kukintaa fosforia ja satoamisvaiheessa enemmän kaliumia. Tää on vaan minun mielipide.
Kasvi vaatii typpeä läpi kasvukauden mutta onko se sitten nopealiukoista, vai hitaampaa?

pgrt

Lainaus käyttäjältä: döderö - kesäkuu 12, 2011, 17:12:36 ip
Kanan kakka on yleensä nimen omaan häkki kanaloista sillä siellä paskan keruu liukuhihnalta on helppoa ja kanat syövät kalajauho ja soija yms sekoitetta joista soija on rahdattu kaukaa ja aiheuttanut päästöjä sekä kalajauho ei ole mitään ekologista sillä kalan kasvatus on hirveän saastuttavaa varsinkin kalan rehu, ja kalajauho tehdään viljellyistä kaloista.
Lisäksi kanat ovat kärsinyt todella karuissa oloissa  :-[

Meneppäs ongelle ja pyydystä itse muutama särki jotka hienonnat veitsellä multaan, siinä autat vesistöjen rehevöitymistä vastaan kun poistat roska kalaa ja saat chileillesi egolokista fosforia.

Tai ostat luu jauhoa joka on lihatuotannon sivu tuote ja jos sitä kukaan ei osta se heitetään menemään mikä olisi huonompi juttu.
Ja suomen luomutilat kun saavat hyväksynnän niin sen jälkeen ei valvota mitä peltoon laitetaan ja sitten illan hämyssä maksetaan maaussille joka käy vetämässä lannoitteet peltoon ja voi että kun tulee muhkea sato joka saadaan myytyä "luomuna" kunnon voitoilla!

On  se elämä rehellistä....

Ensinnäkin ihan hirveää luettavaa kun on vissiin välimerkit ja yhdyssanat jääneet sinne kauppaan lihapakettien viereen.

Toisekseen aika vanhahtavaa sanoa särkeä roskakalaksi. Jos ei ruodoista tykkää niin jauha pulliksi/pihveiksi.

Kolmannekseen aika hassua ajatella että kaikki vaan heitetään pois jos sitä ei juuri siinä muodossa käytetä. Luujauheelle löytyy varmasti muutakin käyttöä kuin lannoittaminen.

Ja lopuksi on mainittava että kannatan kasvien syömisen lisäämistä, melkeinpä kasvissyöntiäkin, sekä luonnonmukaista tuotantoa. En kuitenkaan katso että esimerkiksi pelkkien kasvien syöminen tai särjen haukkuminen roskakalaksi edustaisi molempia samaan aikaan. Kaikkia ravintoaineita kun ei pysty Suomen oloissa (luonnossa) tuottamaan ympäri vuoden kasveilla. Eli omassa ruokavaliossani käytän Suomalaisia eläimiä kasvipainotteisen ruokavalion lisänä. Näin uskon että minulla ja minua ympäröivällä luonnolla on molemmilla parempi olla.
Experience is simply the name we give our mistakes.

Kehiz

Särkeähän voidaan vieläkin pitää haitaksi (roskakalaksi), kun tuppaa joka järvi olemaan niitä täynnä. Tarvisi siis saada kantaa pienemmäksi.

döderö

No roskakala ja roskakala.
Särkeä arvostan itesekkin esim säilykkeenä.
Mutta kun et ole itse syömässä särkiä niin voit hyvin poistaa sitä vesistöstä sillä siellä se on roskakalaa.
Särki tomaatti kastikkeessa on parmepaa kuin muut lohi, tai muikku säilykkeet.

Textini kyllä vastasi kysymykseen, kun puhutaan ekologisista lannotteista esim kanan kakka muodostuu kyllä eko tavalla kanan suolistossa mutta jos ajatellaan kanan pers reikää pidemmälle niin kanan kakka on todella epä ekoa kamaa  :-[

Onneksi itsellä on nyt viisi aikuista kanaa ja 8 tipua joten ei kanan peestä ole pulaa  :D