Tervehdykset kaikille!
Taas yksi orastava chilimieli testaa peukalon vihreyttä - saas nähdä miten käy. Ensimmäiset siemenet ovat itämässä talouspaperilautalla, homma on pantu alkuun viime keskiviikkona eli 8. 12.. Siemenet tilasin Fataliilta ja Beginner's Packin lisäksi otin Aji Amarillon ja Zavoryn, joista jälkimmäisen ihan puhtaasti mainostekstin perusteella. Lähestulkoon tuleton chinense kuulosti jotenkin kovin lupaavalta. Paketissa tuli mysteerisiementen ja maistiaisten lisäksi bonuksena Short Yellow Tabasco, eli itämässä on nyt:
- Bolivian Rainbow x3
- Aji Cristal x4
- Aji Amarillo x3
- Turbo Pube x4
- Habanero Brown Large x4
- Zavory x3
- Short Yellow Tabasco x4
Kuten tuosta näkyy, laitoin vain noin puolet kustakin pussista ensin itämään. Ajatus oli, että jos noista lähtisi vaikka muutamakin lajike kasvamaan, saisin chilien sielunelämään vähän tuntumaa helpommin hallittavassa mittakaavassa ja voisin sitten hieman keväämmällä pistää lisää tulemaan. Tai onpahan joka tapauksessa varalla siemeniä jos jonkun tapan väärällä hoidolla. Hallituksessakaan ei vielä olla täysin hullaannuttu aiheesta, joten en voi chileillä ja valoilla olohuonetta täyttää.
Short Yellow Tabascoista (jolla ei tosiaan ole juurikaan tekemistä aidon Tabascon kanssa, tämähän on C. annuum) yksi oli perjantain-lauantain välisenä yönä kasvattanut lähes siemenen itsensä mittaisen hännän, joten eilen aamulla siirsin sen multiin jugurttipurkkiin jonka pohjaan olin leikannut muutaman reiän. Otollisesti tyhjentynyt margariinipakkaus toimittaa alusvadin virkaa. Jännityksellä odotamme josko sieltä kohta jotain nousee esiinkin, mutta varsinkin nyt pakkasen taas kiristyessä on tullut vastaan ensimmäinen olosuhteiden haaste: kämpästä ei tahdo löytyä paikkaa missä lämpötila ylipäätään olisi yli 25, saati että se pysyisi tasaisesti tuolla optimilukemissa itämistä ajatellen. Paitsi suoraan patterissa, mutta siellä on sitten jo vähän turhankin lämmin... :-[ Pitääpä tutkia tarkemmin järkevästi käytettävissä olevat mestat lämpömittarin kanssa ja miettiä mahdollisia muita ratkaisuja sen suhteen.
Tervetuloa. Kyllä se hallitus taipuu, kun kerrot että chilit ja sinä tulette pakettina. Jos yksi lähtee, niin lähtee molemmat (miksiköhän olen poikamies) ;)
Lämpötilaa idätyksessä mielestäni korostetaan vähän turhan paljon. Itse idätin patterin edessä tuolilla. Lämpötilaa en mitannut, mutta hyvin itivät. Lienee tarkempaa säätöä joillain vaikeammin itävillä villeillä yms, mutta kyllä nuo peruschilit itävät ihan hyvin huoneenlämmössäkin.
Kiitoksia vaan. :) Kyllä se niin omalla kohdalla on että jos se kynnyskysymykseksi nousee niin ennemmin lähtee chilit.
Pitempiaikainen rahareikäni on ollut mallasviskit, ja vaikka en ole hänestä seuraa saanut niistä nauttimiseen, sen verran on siedätystä tapahtunut että lievästi paheksuvaa mutinaa kuuluu lähinnä kaiken maailman uutuuksia netistä kuolatessa. ;)
Samassa vastinetta toiseen ketjuun:
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - joulukuu 13, 2010, 14:49:03 IP
Ongelmallisinta toi mustamulta voi olla nimenomaan pienokaisille. Lecasora jos on varsinkin sitä raksakamaa niin kannattaa huuhdella erittäin hyvin. Muuten nostaa emäksisyyttä aika reilusti mullassakin.
OK, hyvä tietää. Kiitos. Ymmärsin että nimenomaan kasvien ruukkuihin tarkoitettua olisi, mutta pitää tarkistaa kun käyn hakemassa. Eivät onneksi asu mitenkään kaukana, tuossa kylän toisella puolella vain. Eikä se kaiketi haittaa varmuuden vuoksi huuhdella joka tapauksessa.
Hiekasta tuli mieleeni, että tuohonhan varmaan käy kohtalaisesti esim. jyrsijöiden kylpyhiekka? Meillä olisi iskemätön pönttö sitä kun siilistä aika jätti ennen kuin ehdittiin ottaa käyttöön. Pitää vain taas pH:n kanssa olla tarkkana varmaan siinäkin. Minkälaista sekoitussuhdetta tuon kanssa suositellaan? Ja tarvitseeko sitä ylipäätään tuon soran lisäksi?
En mä usko että tolla hiekalla tarttee pHta miettiä. Laittaisin ihan puolet ja puolet pienille taimille ja sitten siitä vähentäisin 1/3 tai 1/4 määrään seuraavaan ruukutukseen. Tämä siis jos operoidaan edelleen sillä mustalla mullalla. Lekasoraa en ole koskaan sotkenut mullan joukkoon. Aina vaan siihen päälle laittanut. Pitää hieman tuholaisia loitolla. Ja näyttääkin kivemmalta.
Tänään pääsi yksi Zavory multiin.
Luulenpa että tulin paistaneeksi kelvottomiksi loput siemenet, maanantaina oli piitkä työpäivä ja jäi lautta turhan lähelle patteria. Kotiin kun pääsin oli paperi rutikuivaa ja lämpömittari näytti 35:ttä. Sen jälkeen yksi Short Yellow Tabasco vielä puski pienen hännän ja hänet siirsin nyt myös hiekka-multaseokseen jugurttipurkkiin. Eka SYT ja Zavory alkavat nostaa pikkuhiljaa päätään mullasta esiin, eli vielä ovat hengissä ne ainakin. Katsotaan nyt vielä päivä-pari että miten kulkee, jos ei viikonloppuna enää näy enempää elämää niin laitan uudet siemenet lautalle ainakin osasta noita.
Niinhän siinä kävi että kotiin kun tulin oli yksi Bolivian Rainbow puskenut hännänpäätä vähän esiin. Huomenissa luultavasti multaan menee hän. Eli ei sittenkään ihan vielä heitetä kirvestä kaivoon, joskin Turbo Pubea taidan lautalle jo lisätä, että saisi edes yhden taimen lähtemään sitäkin. Pitänee katsoa josko muutaman kuvatuksenkin saisi vaikka viikonloppuna lisättyä.
Istu ja pala! Vajaa puoli tuntia edellisen kirjoittamisesta tulin piruuttani (mitenniin malttamaton?) vilkaisseeksi lauttaa vielä, niin eikös sieltä vilkuttele Turbo Pube. Nyt on siis 4 seitsemästä lajikkeesta lähtenyt itämään, ja olihan se hätäisin Short Yellow Tabasco jo sirkkalehdet saanut pystyyn. Kovin on sirot ja kapoiset ne, tässähän meinaa keskikokoinen mies ihan herkistyä. ;)
Vaimo ja typykkä kun ovat ostosreissulla liikenteessä jumissa, niin lorautanpa juhlan kunniaksi lasiin tilkan Nikka From the Barrelia kun se ekana kaapista käpälään sattui. Pitkästä aikaa varsin mukava, vaikkakin toki suht yksioikoinen viski on hän.
Edit: Iltasella oli toinen Bolivian Rainbowkin saanut itsensä purkituskuntoon. Eli nyt onkin yht'äkkiä jo kuusi purkkia vitriinin päällä ESLin alla köllöttelemässä. SYT:n sirkat näyttävät jo yön aikana kasvaneen sen verran että huomaa, ja alkaapa Zavorykin pikkuhiljaa saada varttansa oikaistua. Näinköhän silläkin sirkat ovat pystyssä kun kotiin taas pääsen. :)
Pitänee kohta virittää loistaritkin pelikuntoon, ja ripustukset tietty että saa etäisyyksiä säädettyä. Laitoin vielä puoliltaöin loputkin Aji Cristalin, Aji Amarillon sekä Habanero Large Brownin siemenet lautalle siinä toivossa että sentään joku niistäkin itäisi.
Tänään oli pari kaveria lisää herännyt, toinen Zavory ja Turbo Pube pääsivät multiin. Taitaa tulla kiirus sen loistarin kanssa... Eilen illalla laittamistani Aji Cristaleistakin nimittäin yksi näytti varovaisesti haistelevan ilmastoa, mutta vielä ei ollut häntä oikein esillä. Ehkä se sitten huomenna. Tässä vaiheessa, 9 päivää lautan lähdöstä, on siis seitsemästä lajikkeesta 4 itänyt, kaksi kutakin. Yksi SYT ja Zavory ovat sirkkalehdillä.
Niinhän tässä on käynyt että ennakkoon varattu kasvatustila uhkaa täyttyä pelkistä pikkutaimista. Nyt on 17 kaveria itänyt, tänään viimein jopa yksi Aji Cristal. Aji Amarilloa on nyt neljä, Habanero Brown Largea, Zavorya ja Turbo Pubea 3 kutakin, Short Yellow Tabascoa 2 ja Bolivian Rainbowta 1 sillä toisen Rainbow:n onnistuin ilmeisesti telomaan multiin laittaessa. Laitoin lautalle 2 lisää niitä sekä kaksi siementä Fassen sekapussista.
Ostin kokeeksi kylän K-marketista Pirkka ravinneliuosta joka on ilmeisesti samaa (tai ainakin melkein, tässä 17-4-25, typestä 6 ureaa) kuin Kekkilän eräs tuote. Chilivaarin listasta löytyy se Kekkilän orggis kyllä. En ole vielä lyönyt lannoitesuunnitelmia lukkoon, mutta nyt kun noita taimia näköjään siunaantuu reilumminkin niin ajattelin ottaa muutaman yksilön pieneen testiin tämän Pirkan kanssa. PK on ostoslistalla jahka kohdalle vain sattuu, mutta myös passiivihydrot ovat alkaneet hieman houkutella.
Pyysinpä Chilivaarilta vielä ylläripussukan siemeniä, saa nyt sitten nähdä milloin niitä mahtuu idättämään ja millaisiin vaikeuksiin tässä ajaudutaan taimien kasvaessa...
Loistarissa on nyt piuhat ja putket (Osramin 18-Wattiset 827 ja 840), kiinnitykset enää työn alla.
Joulun aikana olikin kasvua tapahtunut ihan kunnolla. Johtuu varmasti pitkälti siitä että oltiin pari yötä poissa kotoa eli valo oli päällä aattoaamusta joulupäivän iltaan ja taas tapaninpäivän aamusta maanantai-iltaan. Joka tapauksessa nopeimmat puuhaavat nyt ensimmäisiä varsinaisia kasvulehtiään ja 15 purkissa on elämää. Vuodenvaihteeseen mennessä löytyy luultavasti pari sirkkatainta lisää.
Kuvat ovat kännykkälaatua eli virallisesti 5Mpix, mutta kun kennon koko on mitä on (ja näemmä oletuksena aika tyly pakkaus) ei laatukaan ole kaksinen.
Olisi pitänyt uskoa kokeneempia baccatumien kasvuvauhdin suhteen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0321.jpg)
Aji Amarillot tekevät jo kasvulehtiä vaikka ovat tuskin viikkoakaan olleet pystyssä. Amarilloja laitoin lopulta multiin viisi. Kun yksi ensimmäisistä neljästä ei noussutkaan mullasta ja vastaavasti lautalla yksi kasvatti suorastaan vimmattua tahtia noin 1,5 cm pitkän pörröisen hännän niin pitihän se sitten ottaa "vaihtopenkiltä" kasvatukseen.
Ja tässä vähän yleiskuvaa viljelyksistä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0331.jpg)
Taimet siis elelevät vitriinin päällä, ettei 16 kk ikäinen typykkä pääse niitä terrorisoimaan. Valaisinta kannattelee parin pelilaatikon kannet vielä toistaiseksi, mutta tällä viikolla pitäisi syntyä kattoon pari sopivaa reikää ja kiinnitintä että saisi mokoman ketjuihin riippumaan.
Tuohon bonsairuukkuun laitoin ihan silkkaa ilkeyttäni yhden Turbo Puben. Olen kyllä hieman yllättynyt että se noinkin terhakkaasti sieltä nousee, tein nimittäin sellaisenkin jäynän että laitoin siemenen alle korurasian muovisen kannen juuria ohjaamaan. Kovin heikosti se onkin ollut ympäristössään kiinni, ensimmäisillä kastelukerroilla kun ihan likeltä valuttelin (Jacky-vanukaspurkki on ollut näppärä nokkansa vuoksi - ei tarvitse valoa nostaa pois) se ihan kellui kun ei alla ollut multaa kuin nimeksi. Tätä olen hieman tasaisemmin kastellut kun astiasta tulee vesi hyvinkin nopsaan läpi eikä jalkojen vuoksi pysty valunutta vettä enää hyödyntämään. Tänään sai sentään uhkaavalta välillä näyttäneen kypärän puskettua irti ja lehtiä vähän auki. Eiköhän se tästä.
Edit: nyt on kuvat sellaisessa paikassa että ne jopa saa tänne näkyviin.
Muutama räpsy lisää. Ihmeen kovaa tahtia nuo baccatumit kyllä tuntuvat kasvavan.
Aji Cristal on jo reilusti porukan korkein taimi, vaikka multaan laitosta ei taida olla kahta viikkoakaan. Nyt sirkkalehdet kurkottelevat purkin reunojen ulkopuolelle ja pituutta alkaa olla mullasta liki 10 cm. Pitää iltasella ottaa paremmin koon esille tuova kuva.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0342.jpg)
Amarillo taas on ottanut viilipurkin aika tehokkaasti haltuun. Sama kaveri kuin edellisen viestin ekassa kuvassa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0348.jpg)
Alussa kituvan oloinen ja vähän muita hitaammin kasvulehtiin ehtinyt Bolivian Rainbow #2 päätti ilmeisesti ottaa vahingon takaisin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0353.jpg)
Toinen Rainbow on aika paljon pidemmällä, vaikka nousikin mullasta monta päivää tuon ensimmäisen jälkeen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0345.jpg)
Ensimmäisenä itänyt Zavory (C. Chinense) on pitänyt matalaa profiilia ja pysyttelee vieläkin purkin reunan alapuolella - johtunee vähäisestä mullan määrästä purkissa. Työn alla on kuitenkin jo toinen kasvulehtipari. Habanero Brown Largetkin ovat lähteneet ihan terhakkaaseen kasvuun:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0349.jpg)
Turbo Pubet ovat muihin verrattuna jotenkin kalpeita edelleen, mutta niin ne vain nekin uutta kasvua pukkaavat aika tiiviin oloisesti:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0350.jpg)
Bonsai-ruukussa oleva tekikin suoraan kolme kasvulehteä (kuva on kyllä luokattoman huono, pahoittelen):
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0352.jpg)
Tällä viimeisellä oli kypärä osittain päässä vielä 29.12., eli kohtuullisen hyvää tahtia on kaveri pitänyt.
Edit: Puhuinpa läpiä päähäni, ei ole tuo viilipurkin Amarillo sama kuin edellisen viestin ekan kuvan. Viili-Amarillo on kyllä muutamankin päivän vanhempi eli enempi multaa matalammassa purkissa on auttanut nopeampaan kasvuun. Johtunee pitkälti siitä että kastelu on ollut pääasiassa alakautta joten enemmistöllä on hieman pidempi matka ollut juomaan.
Tulinpa vilkaisseeksi tuota syödyn näköistä Bolivian Rainbowta eilen illalla vielä vähän lähemmin. Sehän on mokoma haarautunut! Tai ainakin siltä se minusta näyttää:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0366.jpg)
Molempien isompien lehtien tyvestä lähtee yhdet pienemmät, samaten sirkkalehtien hangoista on jotain uutta kasvua pukkaamassa. Tätä viimeistä kyllä näkyy melkein kaikissa taimissa.
Onpa ensimmäiset öttiäisetkin havaittu näiden lähettyvillä vaikka olen mielestäni huolella kypsentänyt mullat ennen siemenen tuontia lautalta. Onhan siinä kyllä olohuoneen toisella puolella pari viherkasviakin, joiden mullasta voivat olla häiriköt lähtöisin. Mustia, noin banaanikärpäsen kokoisia tai hiukan pienempiä on nähty. Yhden tapoin toissapäivänä, toisen näin eilen mutten saanut kiinni.
Tässä vielä se Aji Cristal joka venyy aika kovaa tahtia.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0354.jpg)
Siirsin sen nyt keskemmälle valojen alle jos vaikka suostuisi tekemään vähän enemmän leveyttä pituuden kustannuksella päästessään priimapaikalle.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 04, 2011, 16:54:05 IP
Tulinpa vilkaisseeksi tuota syödyn näköistä Bolivian Rainbowta eilen illalla vielä vähän lähemmin. Sehän on mokoma haarautunut! Tai ainakin siltä se minusta näyttää:
Molempien isompien lehtien tyvestä lähtee yhdet pienemmät, samaten sirkkalehtien hangoista on jotain uutta kasvua pukkaamassa. Tätä viimeistä kyllä näkyy melkein kaikissa taimissa.
Onpa ensimmäiset öttiäisetkin havaittu näiden lähettyvillä vaikka olen mielestäni huolella kypsentänyt mullat ennen siemenen tuontia lautalta. Onhan siinä kyllä olohuoneen toisella puolella pari viherkasviakin, joiden mullasta voivat olla häiriköt lähtöisin. Mustia, noin banaanikärpäsen kokoisia tai hiukan pienempiä on nähty. Yhden tapoin toissapäivänä, toisen näin eilen mutten saanut kiinni.
Tässä vielä se Aji Cristal joka venyy aika kovaa tahtia.
Siirsin sen nyt keskemmälle valojen alle jos vaikka suostuisi tekemään vähän enemmän leveyttä pituuden kustannuksella päästessään priimapaikalle.
"Banaanikärpänen"=Harsosääski. http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset (http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset) ;)
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 04, 2011, 17:25:32 IP
"Banaanikärpänen"=Harsosääski. http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset (http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset) ;)
Niinhän tuolla chiliwikissä väitetään, mutta kyllä ne on kaksi eri öttiäistä. Banaanikärpänen on selvästi suurempi, pulleampi ja kellertävä. Vastalinkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Banaanik%C3%A4rp%C3%A4nen
Lainaus käyttäjältä: M;kko - tammikuu 04, 2011, 20:52:50 IP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 04, 2011, 17:25:32 IP
"Banaanikärpänen"=Harsosääski. http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset (http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset) ;)
Niinhän tuolla chiliwikissä väitetään, mutta kyllä ne on kaksi eri öttiäistä. Banaanikärpänen on selvästi suurempi, pulleampi ja kellertävä. Vastalinkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Banaanik%C3%A4rp%C3%A4nen
Siksipä tuo onkin sitaateissa, koska kotona tavattavat ovat yleensä harsosääskiä joita luullaan banaanikärpäsiksi.
Ok. ChiliWikin tekstistä jäi hieman väärä kuva. "Harsosääski, jota myös banaanikärpäseksi/kukkakärpäseksi kutsutaan on varmaankin chilinkasvattajan yleisin tuholainen."
Kuten muutama muukin uusista kasvattajista, olen vähän epävarma tuon kastelun suhteen, kun tuntuu olevan jopa saman lajikkeen yksilöiden välillä tarpeessa eroja. Enimmäkseen olen kastellut vähemmän kuin mieli tekisi, juurikin siksi että saisivat vähän kuivahtaa välillä ja juuretkin ilmaa. Purkkien painoa tunnustelemalla olen koittanut tuota kosteutta arvioida ja muutamat pienet - etenkin ensimmäinen Turbo Pubeista - eivät tunnu juovan oikein mitään. Vaikea näitä on kuitenkaan 6-9 purkin altakasteluvadilla pitää vedestä poissakaan... Eikä tuo TP myöskään kasva juuri ollenkaan. Hyvin hitaasti kasvattelee ensimmäisiä kasvulehtiä suuremmaksi, kun taas liki viikkoa myöhemmin itänyt lajiketoveri on jo kaksinkertainen kooltaan. Olisikohan ensimmäisellä päässyt multa pakkautumaan liian tiukkaan? Samaan kokoon on toisaalta päässyt myös Bonsai-ruukussa oleva TP, joten ehkä ne vain ovat vähän nirsompia mullan suhteen tai sitten tahtoisivat lannoitetta lisää, ovat nimittäin vähän isointa toveriaan kalpeampiakin.
Yleisesti ottaen olen vanhimmille, jo noin kolmiviikkoisille antanut vettä desin-puolitoista kaksi kertaa viikossa. Tämä siis vadille jossa on tällä hetkellä 7 pikkutainta jogurttipurkeissa. Neljä päivää kun tuli edellisestä kastelusta, ehtivät isommat jo osoittaa mieltään hieman ja varsin ripeästi tokenivat kun vettä laitoin, ilmeisesti siis ollut ihan sopiva tahti tuo. Toisella vadilla on 6 pariviikkoista, niille suurin piirtein samalla aikataululla mutta määrä on ollut vajaan desin. Tuo vesimäärä on yleensä imeytynyt purkkeihin lähes kokonaan muutamassa tunnissa. Viimeisellä vadilla on nuorimmat, joille kastelu on purkkikohtaisempaa ja useimmille vielä mennyt yläkautta, viimeinen vadin asukeista kun vieläkin painii kypäränsä kanssa ja pari-kolme muutakin ovat vielä sirkkalehdillä. Tällä vadilla on myös tuo Aji Cristal, joka vetää yksinäänkin liki puoli desiä joka toinen päivä. Kolme päivää jos jää edellisestä kastelusta niin kaveri jo roikottelee lehtiään kuin kuoleman kielissä. ;)
Tarkoitus oli tuolle kuuden vadille kokeilla Pirkan kasviravinnelientä (osa typestä ureaa, jotakuinkin samannäköinen resepti kuin eräs Kekkilän liemistä ja onpa se Kekkilän valmistamaakin), kun muilla on eväänä Puutarhan Kesä. Kerran olen vasta lannoitetta veden sekaan antanut, tuossa vuodenvaihteessa, kun olin pari päivää poissa ja kastelinkin hieman reippaammin lähtiessä. Kaikki saivat tuolloin PK:ta. Sen jälkeen saivatkin kuivua viikon verran, sirkkalehtisiä ja kypäräpäitä lukuunottamatta kunnes alkoivat näyttää taas janoisilta. Muuten siis olen kastellut pelkällä hanavedellä toistaiseksi.
Ja vielä tuohon yo. ötökkäasiaan liittyen:
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 04, 2011, 21:04:17 IP
Lainaus käyttäjältä: M;kko - tammikuu 04, 2011, 20:52:50 IP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 04, 2011, 17:25:32 IP
"Banaanikärpänen"=Harsosääski. http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset (http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Hy%C3%B6nteiset) ;)
Niinhän tuolla chiliwikissä väitetään, mutta kyllä ne on kaksi eri öttiäistä. Banaanikärpänen on selvästi suurempi, pulleampi ja kellertävä. Vastalinkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Banaanik%C3%A4rp%C3%A4nen
Siksipä tuo onkin sitaateissa, koska kotona tavattavat ovat yleensä harsosääskiä joita luullaan banaanikärpäsiksi.
Siksipä minäkin sanoin vain että "noin banaanikärpäsen kokoisia, ehkä hieman pienempiä". Useimmiten kun on keittiön hedelmämaljan ympärillä öttiäisiä meillä ollut, ovat ne olleet ennemmin drosophilan näköisiä ja kokoisia. Ansan aion mokomille kiusanhengille virittää tänään.
Tuli sitten laitettua vielä tänne työhuoneen puolellekin idätyslautta vesille kun saapui Chilivaarin hyvin ystävällisellä avustuksella muutama rocoto kavereineen. Piti olla ylläripussukka joita vaari jakeli blogissaan joulun alla, mutta tuo alkuperäinen jäi ilmeisesti lajittelukoneen uhriksi kun ei yli kahteen viikkoon tänne ehtinyt. Kovasti kiitollinen olen että sain noita himoitsemiani rocotoita sekä Aji Cristalia ja "perus-" Habaneroa eivätkä nuo pyytämättä ja yllätyksenä mukaan tulleetkaan lukemani perusteella hullummilta vaikuta. Saapa nähdä mihin nämä sitten päätyvät kasvamaan ja kuinka ripeästi täällä kotia selvästi viileämmässä itävät. Legoinsinöörin kimpassa tulevat 50W ESLit päässevät siis hetimmiten tositoimiin, kunhan saapuvat maailmalta ja saadaan nouto järjestymään. Ensimmäisille itäjille on myös tarjolla kotona noita toisia alkuun auttanut 30W ESLi.
Nyt siis vielä itämässä:
- Aji Cristal x4
- Chinese Pot Chilli x2
- Habanero x3
- Biquinho x3
- Rocoto Peru Cusco x3
- Rocoto Red Peruvian x3
- Rocoto Ylläri x4(eli mitä niistä on lajittelukoneen jäljiltä ehjänä)
Noista olisi tavoitteena 2-3 Aji Cristalia, 1-2 Chinese Pot Chiliä, 1-2 Habaa, 1-2 Biquinhoa, 2 kumpaakin tunnettua rocotoa ja ylläreistä sitten mitkä vaan suostuu itämään. Varamiehitystä jäi sen verran että pitäisi riittää jos jostain syystä ei ensimmäinen satsi toimi.
Pitää vissiin jostain hommata tuolle mopolle rengaslukko ettei se karkaa ihan totaalisesti... ;) Nytkin on kotona 21 purkkia kasvamassa, ja hirvittävää tuskaa aiheuttaa ajatus että heikoimpia yksilöitä joutuu kuitenkin karsimaan (Esim. Brown Large Habaa on 4 tai 5, kun yksi SYT näyttää muuttaneen muotoaan, 4 on myös Aji Amarilloa) sitten kun alkaa olla vähänkin enemmän maitopurkkikoossa noita, niitä kun mahtuu sitten enintään 18. Onneksi täällä pajalla voi pitää ruukkuja vaikka pöytien alla lattioilla kun täällä ei se typykkä pyöri. Kunhan mahtuu vielä itse kulkemaan ja työt hoitamaan. No, onhan noita jo pari kaveriakin luvannut ottaa hoitoonsa keväämmällä ja valaisinten sähköt laittaneelle vaimon serkulle on menossa pari puskaa.
EDIT: Ja onhan se yksi Turbo Pubekin varattu TunturiTigerille, kunhan vain lähtevät kunnolla kasvuun tuosta.
Ainakin Bolivian Rainbow:lle tuntuu riittävän valo 2x18W loisteputkivalaisimesta, joka on 15-20 cm päässä kasveista:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0374.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0382.jpg)
Näyttävät nämä isommat haarautuvan ihan omin voimin, vaikkei näillä vielä paljon 5 cm enempää pituutta ole. Junnukaverinsakin on alkanut saada juonen päästä kiinni. Aika jännä muuten katsella kuinka tuo toinen BR vetää aika antaumuksella tummaksi kasvulehtiäkin, kun taas toinen tyytyy olemaan vähän tummemman vihreä ilman sen kummempaa suojaväriä muualla kuin sirkkalehdissä. Kaikki kolme BR:ää ovat runkoonsa saaneet enemmän tai vähemmän väriä, mutta tuo yksi ilmeisesti meinaa pärjätä lähes tyystin ilman antosyaaneja, kun ei edes lehtiruodit ole ottaneet sävyä. Niistä ja reunoilta se värittyminen muissa on alkanut.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0372.jpg)
Maitopurkissa asusteleva Aji Cristal tietysti hipoo jo loisteputkia, eli pitänee kehitellä lähipäivinä jotain koroketta muille etteivät jää liian kauas valosta kun pitää sitä alkaa vähitellen nostelemaan. Muutamalle muullekin taimelle pitäisi kai harkita maitopurkkiin muuttoa jos innostuisivat vähän reippaampaan kasvuun siinä sitten. Pikkuhiljaa alkaa myös minulle valjeta paremmin eri lajien kasvutavoista vähän jotain ihan näin konkreettisesti. Ensimmäinen Zavory tekee jo toisia ja kolmansiakin pikku kasvulehtiä vaikkei latvansa yllä kuin hädin tuskin purkin reunan tasalle. Tämä ainakin tarvitsisi varmasti lisää maata alleen että kasvaisi tosissaan, mutta toisaalta on se tuossakin ihan terveen näköinen ja kun kerta kasvaakin vielä...
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 09, 2011, 11:45:18 AP
Ainakin Bolivian Rainbow:lle tuntuu riittävän valo 2x18W loisteputkivalaisimesta, joka on 15-20 cm päässä kasveista...
Niin, eikös nuo Bolivian Rainbow ja muut tummalehtiset saa juuri väriä lehtiinsä, kun valo on riittävää? Mulla kasvoi aamuauringossa portailla ruukussa viime kesänä hyvin tumma BR... =)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 09, 2011, 11:45:18 AP
Maitopurkissa asusteleva Aji Cristal tietysti hipoo jo loisteputkia, eli pitänee kehitellä lähipäivinä jotain koroketta muille etteivät jää liian kauas valosta kun pitää sitä alkaa vähitellen nostelemaan.
Eri mittaisten taimien kanssa oli mukava pelata viime keväänä, kun yhdellä loisteputkella niitä valaisi. Milloin oli kirjakasoja käytössa ja milloin valaisin vinoon ripustettuna. ;D
Lainaus käyttäjältä: mohla - tammikuu 09, 2011, 13:27:46 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 09, 2011, 11:45:18 AP
Ainakin Bolivian Rainbow:lle tuntuu riittävän valo 2x18W loisteputkivalaisimesta, joka on 15-20 cm päässä kasveista...
Niin, eikös nuo Bolivian Rainbow ja muut tummalehtiset saa juuri väriä lehtiinsä, kun valo on riittävää? Mulla kasvoi aamuauringossa portailla ruukussa viime kesänä hyvin tumma BR... =)
Niinhän nuo tekevät. Sen tekivätkin jo sen 30W ESLin alla joka oli ensimmäisillä itäjillä aluksi valona. Vähän enemmän mietityttää tuo toinen isommista BR:sta kun se ei värjää lehtiään tosiaan lainkaan. Varhaistahan se kyllä taitaa olla noin pienistä mitään johtopäätöksiä ryhtyä tekemään. :) Korokkeiksi kahdelle matalimpia taimia kantavalle vadille päätyivät Iittalan Essence-punaviinilasilaatikot. Nyt joutavat kun lasit on saatu kasvatusjalustan eli vitriinin ovien taakse turvaan. Aji Cristal mokoma on yhä vaan hontelo ja kellahtaa herkästi, vaikka laitoin melkein puoleen väliin vartta multiin sen. Niin ne vaan taitaa isot lehdet painaa, enkä toisaalta arvannut pakata multaa sen kummemmin siihen ympärille ettei ala ahistaa pikkuista. Varsi on kyllä jo halkaisijaltaan 4 mm luokkaa, pituutta mullasta nyt joku 15 cm. Piti valaisinta nostaa pari senttiä kun meinasi valonhimossaan kiertää yhden lehden putken ympäri. ;) Valaisimen etäisyys pienemmistä isoimpiin on nyt 5 cm luokkaa. Tänä iltana taitaa olla maitopurkin tai parin täyttö edessä vielä...
Pajalla lauttailevat näyttävät aika hyvin ainakin imeneen vettä, etenkin Haban ja Aji Cristalin siemenet ovat tosi pullean näköisiä parin päivän köllöttelyn jälkeen. Muutamat Rocototkin näyttävät pullistuvan keskeltä jonkin verran, mutta niistä ei paljon kyllä pysty päältä päin sanomaan että mitä siellä tapahtuu. Lauantainahan 8.1. nuo on tuohon laitettu eli ihmeempi hoppu ei vielä ole.
Pajalla on siirretty multiin ensimmäiset siemenet, eli Aji Cristal, Chinese Pot Chilli ja Biquinho, yksi kutakin. Idut eivät olleet paria milliä pitempiä, mutta kun osa siemenistä on tuosta jo pienen homeen takia poistettu, päätin siirtää nämä nyt heti. Multana nyt suurin piirtein 50-50 seos Biolanin mustaa ja Kekkilän kaktusmultaa, kun tuota mustaa vielä on pussin pohjalla arviolta vähän reilu litra ja kaktusmulta oli jotenkin niin kovin hiekkaisen oloista höttöä. Sekaan laitoin vielä vähän lecasoraa varmuuden välttämiseksi. Lähtiväthän nuo kotonakin mustassa vauhtiin, olkoonkin että hieman hitaasti, mutta nykyisessä tilanteessa sekään ei haittaa kun montaa isoa ei tosiaan vielä mahdu.
Rocotoilla tuntuu olevan vähän vaikeuksia lautallakin, joten taidanpa tässä vielä pistää niistäkin muutaman nyt multaan, jos toisenlainen ympäristö niitä vähän innostaisi paremmin. Tai sitten ovat postin käsittelystä ottaneet itseensä, noista ehjännäköisistäkin on melkein kaikista nyt kostuessaan reunat vähän lohkeilleet.
Nyt on pajallakin idätykset toistaiseksi ohi ja multiin on laitettu ne mitä on mennäkseen. Sillä varauksella tosin, että jos Habaneroista ei kumpikaan tuosta herää, niin sitä laitan vielä uuden yrityksen. 18 siementä tuohonkin lopulta päätyi, tosin odotukset onnistumisprosentin suhteen ovat aika alhaiset. Yksi kutakin toisaalta riittäisikin. :)
Eli pajalla kasvaa toivottavasti seuraavia (kaikki Chilivaarin siemenistä):
- Aji Cristal x4 (Hätäisin itsekseen jogurttipurkissa, loput 600g leviterasiassa. Tiedä sitten johtuiko pajan viileydestä vai mistä mutta jäivät "oven rakoon" eli idun pää vain tuli esiin eikä parissa päivässä enää muuttuneet joten heitin multiin. Ties vaikka innostuisivat kasvamaankin)
- Habanero x2 (Jakavat 400g leviterasian, nämä heitin ihan piruuttani tuohon jos vaikka saisivat jotain aikaiseksi mullassa. Jos ei viikkoon kuulu mitään laitan uudet kaverit lautalle vielä)
- Biquinho x2
- Chinese Pot Chilli x2 (Näistä toinen oli vasta nyt yön aikana itänyt, katsotaan miten kavereiden käy)
- Rocoto Red Peruvian x2 (Yksi iti oikeasti, toinen oli hieman haljennut mutta kaverin kanssa samaan aikaan alkoi puskea esiin joten ajattelin antaa sillekin mahdollisuuden)
- Rocoto Peru Cusco x3 (Nämä lähtivät vähän eri tahtiin, ja näistäkin yksi osoittautui hieman haljenneeksi)
- Rocoto Ylläri x1 (Kovin oli vaivalloisen oloista ylläri-Rocotoilla, näistä ehjimmän näköisistäkin taisi osasta puuttua palasia tai muutoin ovat olleet hankalia. Eipä tämäkään varsinaisesti itänyt, mutta muiden mennessä heikompaan suuntaan tämä pysyi terveimmän näköisenä joten päätyi multiin ihan puhtaasti kokeeksi)
Alkaa olla taas tylsän tekstipainoitteista tämä päivittely, pitääpä kaivaa ihan kamera esiin ja kotifarmistakin jotain uutta räpsyä vähän ottaa jos vain aika riittää kun tuli töissäkin kiireellinen pikku tilaus... about kahden viikon työ pitäisi saada lähtöön ensi tiistaina. Siellä alkaa paikat käydä ahtaaksi, ja muutamia heikoimpia/pienimpiä olen jo poistanutkin. Tosin lähinnä lajikkeita joita jäi silti vielä 3-4 yksilöä, joista on sitten osa menossa jakoon. Maitotölkkeihin on siirretty nyt noin puolet siellä kasvavista ja tuntuvat kyllä tykkäävän, tosin se johtunee osin siitäkin että isojen purkkien multaa en ole niin rankasti huuhdellut kuin alun sirkkataimipurkkien kanssa kävi. On enempi evästä saatavilla ilman ihmeempää juurakointia.
Aji Cristal alkaa tarvita kyllä omaa valoa parin viikon päästä viimeistään, kun viikonlopun latvomisen jälkeen on alkanut puskea uutta kasvua kaikista alemmista lehtihangoista niin maan perhanasti. Alkaahan ne isommat lehdetkin olla jo melkein kämmenen kokoisia... Ja on tuolla retkulla pituuttakin sen verran että muita samalla vadilla olevia maitotölkkejä joutuu korottelemaan tyhjillä jogurttipurkeilla että matalasti kasvavat Chinensetkin yltävät kelvollisesti valoon. No, jos tosiaan pari Aji Amarilloa ja Chinenseä saisi lähiviikkoina tuosta maailmalle niin helpottaisi ainakin pahinta ahdistusta. Varmaan pitää vielä yksi Habanero Brown Large heivata poistoonkin.
Turbo Pubet olen pitänyt pikkupurkeissa vielä kun tuntuu että ovat vasta äskettäin lähteneet kunnolla kasvuun, melkein kuin olisivat ensin tarvinneet multatilan riittävän täyteen juurta ennen kuin viitsivät tehdä isommin lehteä. Joten olkoot niissä ja tehkööt nyt lisää lehteä ja vartta vielä hetken ennen isompaan purkkiin siirtymistä ettei viimeinkin löytynyt vauhti heti hyydy.
Annuumit tuntuvat kasvavan ihan mukavasti, etenkin Bolivian Rainbow:t tekevät koko ajan uutta oksaa ja lehteä ja onpa ainokaiseksi jäänyt Short Yellow Tabascokin löytänyt kasvuvaihteen. Fatalliin Mysteerisiemenestä on lehtien perusteella kuoriutunut Annuum siitäkin, lienee joku hujoppilajike kun vasta toista lehtiparia puskee ja on jo isoimman BR:n ohittanut korkeudessa... Alkaa tuntua enenevässä määrin painetta sekä pieneen rakenteluun että valaisininvestointeihin kun tuota kasvutahtia päivittelee... Mutta ensin ne työt. :P
Nämä on otettu 14.1. eli 6 päivää edellisten BR-kuvien jälkeen. Kasvu on ollut, no sanotaanko suht reipasta... :)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0401.jpg)
Tämä on se aikaisin haarautunut ja puskee lehtiä ihan joka kolosta. Pitää varmaan kohta ruveta rosvoja rajoittamaan että kasvaisi vähän lisää pituuttakin. Ei paljon yli 10 cm vieläkään nouse.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0404.jpg)
Tämä kasvaa ainakin toistaiseksi yhtä runkoa ja rosvoja/oksia siihen ympärille. Jotakuinkin samankorkuinen kuin tuo toinenkin. Kolmas kaveri on melkein yhtä pitkä, mutta on tehnyt lehtiä paljon vähemmän. Kunhan saan ikkunalaudan aikaiseksi keittiöön ja lisää valaisimia palvelukseen niin nämä kaksi (tai ainakin toinen näistä) pääsevät keskenään suorakaiteen muotoiseen ruukkuun. Tuo ruukku vain ei ole altakastelumallia, eli pitää muistaa riittävän harva kasteluväli sitten. Varmaan kannattaa joku sentti-pari lecasoraa pistää sitten pohjalle ikäänkuin salaojitukseksi vaikkei ylimääräiset tuolta mihinkään pääsekään poistumaan? Ruukun sisäsyvyys tosin taitaa olla vain jonkun 7 cm...
Jonkinmoista yleiskuvaa kotoa. "Etureunassa" keskellä lähempänä Aji Cristal, vieressään isoin Aji Amarillo. Vasemmassa laidassa näkyy parhaiten Bolivian Rainbow:t, kun ovat tuollaisia risukasoja. Ja tosiaan 2x18W loisteputkilla on tähän asti pärjätty, omasta mielestäni yllättävänkin hyvin. Olisi kyllä pitänyt alunperinkin ostaa suosiolla 4000k putki kumpaankin, nyt kun toinen on 2700k kääntyvät kaikki koko ajan tuota CoolWhitea kohti.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0406.jpg)
Cristalin latvonnassa minulla taisi käydä joku honkkeli kun se ei katkaisupaikasta lähtenyt haarautumaan vaan veti ruskeaksi ja kuivui/puutui hyvinkin ripeästi. Eli rungon pituuskasvu loppui melkeinpä siihen paikkaan. No, onneksi sentään uuttakin kasvua pukkaa joka lehtihangasta. Tuossa kuvassa suurimmat alut alimpien varsinaisten lehtien hangoissa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0424.jpg)
Chinensetkin ovat lähteneet kehittämään rosvoja. Tämä ei ole pisimmälle päässyt, mutta kun helpoiten oli kuvattavissa niin saa kelvata:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0421.jpg)
En itse asiassa ole edes varma onko tämä Habanero Brown Large vaiko Zavory, kun tämä nousi Short Yellow Tabascoksi merkkaamastani purkista, mutta pituuskasvusta päätellen luulisin Habaneroksi (Zavoryksi tiedetyt ovat ainakin minulla kasvaneet todella matalina). Niitä olisi sitten viisi... Neljä about tämän kokoista ja yksi pienempi.
Aloitetaan vaikka vanhoilla ystävillämme BR:eilla. Ensin tuo heti ekoista kasvulehdistä haarautunut, joka aiemmissakin on ollut ekana esillä. Se näytti tänä aamuna tältä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0436.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0439.jpg)
Ja se toinen, joka on nyt päässyt valon suhteen ihan paraatipaikalle:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0432.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0441.jpg)
On sitä taas viikossa kehitystä tapahtunut. Nyt kunhan vain saan valaisinasiat kuntoon niin pääsee laittamaan näitä varsinaisiin ruukkuihin ja hajauttamaan vähän ympäri kämppää. :)
Ja vielä tuosta pienempien vadista ryhmäkuva:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0435.jpg)
Toissapäivänä siirsin suurimman Turbo Pubenkin maitopurkkiin. Vaikka pienen kiireen takia oli multa vielä lämmintä (Olen ruukunvaihdoissakin kuumalla vedellä kastellut uuden ruukun täytemullan ennen taimen siirtoa. Nyt kuitenkin vain sen verran että se vähän paremmin pysyy kasassa eli on helpompi käsitellä eikä sitten enää pakkaudu pahemmin taimen päälle.), ei TP ole ollut siitä millänsäkään vaan jatkaa tyytyväisenä kasvua sen kummempia miettimättä. Aji Amarillot ovat kaikki pitäneet muutaman päivän paussin isompaan purkkiin päästyään, kaiketi tarkastivat uuden reviirin ennen kuin lähtivät taas kasvuun. Tässä se TP ylhäältä kuvattuna, myöskin tältä aamulta:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0443.jpg)
Kuvan vasemmassa laidassa näkyy bonsai-ruukussa olevan TP:n lehteä. Se on tosiaan myös löytänyt aika kovan kasvuvaihteen ja onkin melkein yhtä laaja kuin tuo maitopurkkiin siirtynyt. Vartta sillä on hieman enemmän ja se on jo heittänyt sirkkalehtensä menemään. Kaikilla muilla ne vielä ovat - tai olisivat jos en olisi Aji Cristalilta niitä nypännyt pois.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 19, 2011, 12:47:41 IP... Rocoto Red Peruvian x2 (Yksi iti oikeasti, toinen oli hieman haljennut mutta kaverin kanssa samaan aikaan alkoi puskea esiin joten ajattelin antaa sillekin mahdollisuuden)
Rocoto Peru Cusco x3 (Nämä lähtivät vähän eri tahtiin, ja näistäkin yksi osoittautui hieman haljenneeksi)
Saitko noista Itellan mankeloimista puben siemenistä taimia? Vai lähetänkö uudet pehmustetussa pussissa?
Viimeksi kävi niin, että kirjekuori oli riekaleina, mutta siemenet pehmusteen sisällä ehjiä. Siellä lajittelukeskuksessa on tosiaan otettu karkeat menetelmät käyttöön.
Kyllä tuolta yksi Peru Cusco oli nyt aamulla alkanut oieta. Niskalenkki oli siis jo eilen pystyssä. Vieressään Biquinho hivuttaa pikkuhiljaa kypärää pois, nousi niin rivakasti mullasta että jäi hattu päähän. :) Toinenkin Peru Cusco tuossa mullassa on itänyt pitemmälle, muttei vielä ole lähtenyt ylöspäin. Olen koittanut mahdollisimman vähän häiritä. Pari kertaa päivässä teelusikallisen tai pari lorautan vettä noille, tuo ESL tuntuu lämmittävän vähän enemmän kuin loisteputket niin pinta kuivuu tosi nopsaan.
Yksi Chinese Pot Chilin siemen seisoo parin millin varrella purkissaan kuopan pohjalla - en oikein tiedä mitä se suunnittelee kun niin siellä mököttää, mutta olen koittanut pitää suht kosteana jos vaikka vielä lähtisi ihan kasvuunkin. Yksi Red Peruvian lautalla alunperin tosiaan iti, mutta ei ole vielä noussut mullasta. Saattoi olla aluksi liian märät olot kun laitoin soraa varmuuden vuoksi mullan päälle heti, mutta joskus pari päivää sitten karistelin enimmät pois että hengittäisikin vähän eikä tukehtuisi pienet. Eiköhän se sieltä vielä ehdi. Muutama päivä sitten kun korjasin lautan pois, olikin viimeinen Red Peruvian itänyt myös eli se pääsi vielä multiin myös. Ylläreistä ei tainnut lähteä yksikään henkiin, yksi on kyllä mullassa eli voi vielä sieltä noustakin.
Aji Cristalit eivät ole lähteneet, mutta niiden siemeniä on vielä pussissa ja kotonahan on se yksi oikeinkin pirteä yksilö jotenka sen kanssa ei nyt ole paniikkia. Habaneroista loput ehjät laitoin sitten kuitenkin jo eilen itämään, pari lautalle ja pari suoraan multaan, kärsimätön kun olen. Eiköhän niistä nyt joku herää.
Aamulla pajalle päästyäni piti tietenkin ensimmäisenä tarkastaa täällä kasvavat pienet, ja siellähän se Peru Cusco #2 vilkutteli kolmisirkkaisena:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0447.jpg)
Nyt kun tuo hieman siemenensä kanssa jumissa olevalta vaikuttava Red Peruviankin pääsisi pystyyn niin olisi kaikki himoituimmat Chilivaarin lähetyksestä kasvussa. Tai olisihan se Habanerokin hieno saada mukaan, mutta se tulee sitten jos on tullakseen. Näihinkin olen jo tyytyväinen.
Kolme tainta on viety tuosta nyt kaverille, Aji Amarillo, Habanero Brown Large sekä Zavory. Ei tuo kasvatustila silti erityisen tilavalta vaikuta...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0467.jpg)
Ja huomenna tulee vielä Naga ja parin viikon päästä muutama muu. No, onneksi on nyt kehitteillä ne ikkunalaudatkin niin saa vähän hajautettua ennen pitkää noita. Lisää valoakin tarvittaisiin sitten...
Tosiaan, kuten tuosta ekasta näkyy, ovat isompien (itselle jäävät) Aji Amarillon ja Aji Cristalin purnukat noin 10-20 cm muita alempana. Amarillokin on nyt latvottu, mutta rosvojen kehitys on ollut huomattavasti Cristalia hitaampaa. Cristal siis tällä mallilla nyt, noin kaksi viikkoa latvomisen jälkeen vasta alkoi mitään rosvoilla:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0472.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0477.jpg)
Molemmissa Ajeissa alkaa isommat lehdet olla tuollaisia kämmenen kokoisia läimäreitä. Ja juovatkin aika huimasti, eilen laitoin noille kahdelle jonkun nelisen desiä PK-vettä, niin saunasta kun tulin pari tuntia myöhemmin oli vatinsa kuiva. Toisaalta, Cristalin kasvuvauhti kun on mitä on niin ehkä tuosta ei pitäisi niin ihmeissään olla.
Chinenset kasvavat nekin ihan mukavaa tahtia, ja todellakin leveästi.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0491.jpg)
Pituutta ei ole paljon 10 cm enempää, ja rosvojakin alkaa hiljalleen tehdä. Tässä pisin HBL:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0483.jpg)
Ja vastaavasti selvästi paksuin chinense, Zavory:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0484.jpg)
Tuo varsi on lähes yhtä paksu kuin Aji Cristalilla ja tuon ison Amarillon kanssa samaa luokkaa.
Yhteiskuva keskimmäisestä vadista, jossa asuu kolme Chinenseä ja yksi Turbo Pube:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0490.jpg)
Tuo ylläoleva TP, kuten tämä toinenkin, jäivät työkiireen takia vähän huonolle hoidolle. Olisivat tarvinneet isompaa ruukkua jo aikaisemmin ja nyt ehti eväät loppua niin kovin että ottivat alimmista lehdistä ainesta talteen. Tai toisaalta hieman näytti myös lannoiteövereiltä ne lehdet, mutta muut olosuhteet huomioiden kallistun puutoksen kannalle. Nyt tämä toinen on yhden alalehden jo pudottanut ja toinenkin kellastuu koko ajan.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0485.jpg)
Pajalla puolestaan on Red Peruviankin noussut pystyyn ja sain siltä suosiolla hatunkin pois, vaikka hieman se apua siihen tarvitsi. Peru Cuscot ja Biquinho ovat ihan terveen oloisia kyllä, ja lautalla oli jopa viimein yksi Habanero itänyt. Jos nyt viimein saisin senkin kasvamaan! ;D Olkoon nyt kuitenkin hetken vielä lautalla häntää tekemässä että saa varmasti vauhdin päälle ennen kuin siirrän multaan.
Edit: linkkivirheitä kuvissa
...jos se joskus tänne itäisille maille eksyy:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0509.jpg)
Meinasin laittaa lähemmäs purkin reunaa tuon lapun, mutta sattui olemaan sopiva kylki eteenpäin niin olihan se tosiasia tunnustettava. ;D
Vähän on noihin omiin kasvatteihini verrattuna kompaktimpi tuo Lihamestarilta eilen saatu Naga. Lehtiä määrällisesti enemmän mutta pienempiä. Ja saipa tuo vähän matkalla osumaakin lentoradaltaan eksyneestä naistenlehdestä. ;)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0518.jpg)
Tässä vielä kuva uusien kavereidensa seurassa (pahoittelen kuvan sumeutta):
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0510.jpg)
Isoin Turbo Pube (nyt Nagan vieressä) on venähtänyt ihan viime päivinä tosi kovaa tahtia, ja keksi nyt sitten myös haaroittua:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0517.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0516.jpg)
Ja lopuksi Aji Cristalin viimeisimmät tekoset, huimaa vauhtia on nämä uudet rosvot/oksat lähteneet nyt kasvamaan, tuo kuva eiliseltä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0519.jpg)
Parissa päivässä yli tuuman venynyt taas, ihme hujoppi. Ei tuon loistarin alla oo tollasille rohmuille tilaa, joutuu kohta isoon ruukkuun lattialle, typykän revittäväksi ja luonnonvalon armoille mokoma.
Valistakaapas viisaammat nyyppää vähän, että miten Baccatumien kohdalla kannattaa lannoituksen suhteen menetellä kukkimista ja satoa ajatellen? Eli kun kasvattelen yhdistelmällä multa+PK niin lisää evästä veteen vaiko vähemmän? En kyllä oikein jaksa uskoa että noista ekoista nupuntapaisista mitään vielä tulee, mutta kuitenkin. Viitisen viikkoa vasta ikää tällä Aji Cristalilla nimittäin, niin tuskin vielä kukkimaan sentään alkaa... ainakaan noiden vaivaisten 2x18W loistareiden alla... vai?
Kotoa en saa kuvia palvelimelle, ftp-salasanat on pajalla eli huomenna lisään sen räpsyn sitten, mutta olisin kovasti kiitollinen viisaudesta asian suhteen, jos sitä vaikka muistaisi sitten kun oikeasti jotain tapahtuu.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 02, 2011, 23:06:40 IP
Valistakaapas viisaammat nyyppää vähän, että miten Baccatumien kohdalla kannattaa lannoituksen suhteen menetellä kukkimista ja satoa ajatellen? Eli kun kasvattelen yhdistelmällä multa+PK niin lisää evästä veteen vaiko vähemmän? En kyllä oikein jaksa uskoa että noista ekoista nupuntapaisista mitään vielä tulee, mutta kuitenkin. Viitisen viikkoa vasta ikää tällä Aji Cristalilla nimittäin, niin tuskin vielä kukkimaan sentään alkaa... ainakaan noiden vaivaisten 2x18W loistareiden alla... vai?
Kotoa en saa kuvia palvelimelle, ftp-salasanat on pajalla eli huomenna lisään sen räpsyn sitten, mutta olisin kovasti kiitollinen viisaudesta asian suhteen, jos sitä vaikka muistaisi sitten kun oikeasti jotain tapahtuu.
Jatkat vain normaalilla lannoituksella. Monet ovat sitä mieltä että typen määrää tulisi vähentää jotta kukista tulisi hedelmiä. Mutta sen voi ajatella sitenkin että kasvi tarvitsee enemmän lannoitusta koska kukkiminen ja hedelmien tekeminen kuluttaa paljon. Tiedä sitten. Mutta kun kaikki olosuhteet(valaistus, lämpö,ravinteet) ovat chilin mielestä oikeat alkaa se tekemään kyllä satoa. Valoa pidän itse kaikista merkittävämpänä asiana. Varsinkin baccatumit ovat helppoja ja satoisia chilejä. Reläx. :)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 02, 2011, 23:06:40 IP
Valistakaapas viisaammat nyyppää vähän, että miten Baccatumien kohdalla kannattaa lannoituksen suhteen menetellä...
Kaltsun ohje on hyvä: Relax!
Näistäkään ei voi pakettina sanoa mitään. Baccoja on erilaisia, samoin kasvuolosuhteita. Valo ja lannoituksen tarve kulkevat käsi kädessä. Paljon valoa sietää paljon lannoitusta, mutta vähemmässä valossa bacca venähtää äkkiä pitkäksi ja honteloksi.
Viime kesänä, ulkona kukkapenkissä Aji Cristal kukki, mutta sato oli pientä. Ripottelin kourakaupalla kananP:tä juurelle ja johan alkoi chilit kasvaa ja lisäys oli selvästi sadon määrässä ja koossa, ei niinkään pensaan koossa. Nyt talvella ikkunalla samainen Cristal kasvaa pitkiä versoja, vaikka en lannoita ollenkaan. Valoa vain puuttuu.
Kiitoksia valistajille. :)
Jotenkin noin vähän ajattelinkin homman menevän, osin siksikin kun tuo on ruvennut juomaan ihan holtittomia määriä verrattuna muihin. Tai tuo ja kaverinsa Amarillo, joka on sekin vähitellen saanut rosvovaihdetta silmään. Sunnuntaisten eväiden kadottua parempiin juuriin alta aikayksikön, laitoin eilen jonkun puolisen litraa ihan lannoittamatonta vettä noille ja ajattelin että eiköhän sitä tilkka ole jäljellä kotiin tullessa. No eipä ollut, ja purkitkin olivat taas jo kevyemmänpuoleiset, selvästi kuitenkin vähän vielä täysin kuivaa raskaammat. Viereisellä vadilla kaksi Turbo Pubea, Aji Amarillo (sekin oli jo latvottava että mahtuu lampun alle), Naga ja Mysteeriannuumi saivat jaettavakseen vähemmän vettä ja sitä oli vielä nyt aamullakin jäljellä...
Tänään laitoin ne isot Ajit päiväksi keittiön pöydälle ikkunan eteen että sain chinenseille hetkeksi vähän paremmin tilaa lampun alta nyt kun pilvipeite näyttäisi vähän viime päiviä kevyemmältä. Vaimo siirtää ne iltapäivällä lähtiessään takaisin vitriinin päälle, etteivät jää pitkäksi illaksi vailla valoa. Pitää koittaa tässä viikonloppuna saada yksi Brown Large Habanero toimitettua kaverille niin mahtuu Nagakin sitten parempaan valoon. Ja ensi viikolla heitän viimeisen ylimääräisen Amarillon, sekä luultavasti yhden Habaneron ja Turbo Puben vielä jakoon.
Yksi pienemmistäkin Turbo Pubeista on myös keksinyt haarautumisen jalon taidon, eli homma noin keskimäärin toimii paljon paremmin kuin olisin alussa uskaltanut odottaa. ;D Ikkunalaudatkin ovat kuulemma asennusta vaille valmiit, eli sitten puuttuu enää muutama valaisin niin pääsee hajauttamaan farmia pitkin kämppää. Hyvällä tuurilla tila siis riittää vielä niille Bluesmanilta 10 päivän päästä tulevillekin "pikkuisille". Ja olisihan Lihamestariltakin luvassa vielä vähän Rocoton siemeniä, pitää kai niitäkin vielä idättää pari kappaletta, ainakin Grandea ja Manzano Rojoa...
Ja perään vielä kuvatusta siitä Aji Cristalista:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0526.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0530.jpg)
Eivätpä nuo nuput vielä tosiaan isoja ole, ehkä jonkun 2-2,5 mm läpimitaltaan. Ihan mukava oli silti ne sieltä huomata, yksi kummassakin ylimmässä "oksassa". ;D
Mulla noi uudelleen purkitetut nagat on ottanu viime viikon aikana aikamoisen kasvuspurtin, notta eiköhän se siellä sun kasvien joukossa ota etumatkan kiinni! ;)
Onneks mun lomailu ei vaikuttanut näköjään kun yhteen jalluun , oikein huolella! :/
Mitä tästä opimme, kun siemenet on mullassa, lomat on peruttu! ;D
Kiitos muuten vielä tarjoilusta!
Nesteet on vielä koeponnistamatta... :/
Siemenet yrtiän saada huomenna postiin... :)
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - helmikuu 06, 2011, 17:03:45 IP
Siemenet yrtiän saada huomenna postiin... :)
Juu, no eipä ainakaan Jutan mielestä ole kiire millään uusilla kasvatuksilla... :)
Sen verran yleispäivitystäkin, että nuput ovat selvästi kyllä kehittyneet, niiden päät ovat hieman auki, ja ainakin toisessa kuultaa vähän valkoista sieltä. Samoin SYT on innostunut nuppuilemaan ruukunvaihdon yhteydessä, yhdestä isommasta työntyy jo peitinlehtien välistä esiinkin hieman valkeaa terälehtipalloa. Pitänee koittaa saada jonkin valtakunnan kuvaa niistä, ihan itseänikin varten.
Pajalla alkaa nopeammat saada kasvulehtiä vähän auki, Peru Cusco ja Biquinho etunenässä. Trifoliaatti-Cusco hyvänä kolmosena, eikä se Red Peruviankaan ole ainakaan vielä luovuttanut. Viimeisen Habaneron siemenen jätin lautalle piruuttani, että tietää sitten seuraavalla kerralla vähän minkä näköisinä nuo vielä ovat elinkelpoisia. No, siellähän on jo yli sentin mittainen häntä, kun taas multaan maanantaina siirretty jurottaa siellä vaan. Eiköhän tästä siis joka tapauksessa ainakin yksi Habakin saada vielä henkiin...
Pakko sanoa, että vaikka puhutaankin varkaista/rosvoista, niin siinä missä tomaatilla ne on syytä karsia visusti, niin chilillä ei ole ihan niin nöpö nuukaa. Mutta niin olet tainnut aatellakin? Hessin päiväkirjasta voi luntata leikkausohjeita chileille. Ja katsella kateellisena satokuvia. Tai sitten ottaa rennosti.
Hienosti nuo sulla kasvavat ja ovat varmasti aivan valtavia ennen kesää ja ulkokautta :).
Filago, jolla ei ole vielä edes itämässä baccat ja annuumit, ehkä pitäisi alkaa harkita
Joo mulla on ollu tässä ajatuksena, että jos vaan kasvaa alhaaltakin niin kasvakoon, varsinkin jos se hidastaa pituuskasvua noilla Ajeilla. Ens viikolla saan ikkunalaudat appiukon kanssa asennettua niin mahtuu vähän levittämään kasvatuksia, mutta vielä nyt on 15 kasvilla tilaa tosiaan vain tuo noin 65x30 cm kaapinpäällinen. Multaa on 0,5-1 l, vähän purkista riippuen. Valaisimella nostovaraa enää noin 20 cm, mutta ikkunalaudoille on tulossa Tertialeja tai vastaavia vähän paikkaamaan kevättalven pilvisyyttä ja suht lyhyitä päiviä.
Noniin, nyt on ikkunalaudat paikallaan ja muutamat yrtit ovat jo sieltä paikan löytäneetkin. Viime viikolla toimitin myös jakoon omista kasvatuksista vielä 4 tainta: yhden Aji amarillon, kaksi Habaneroa (tosin toinen voi olla Zavory) ja yhden Turbo Puben. Kummallekin ikkunalaudalle tuli Ikealta Tertial-valaisin ja lampuiksi 50W päivänvalo-ESLit tuosta taannoisesta kimppatilauksesta. Hyvin on pari päivää ainakin toimineet, eivät edes kuumene niin holtittomasti etteikö valaisimesta voisi paljain käsin ottaa kiinni kääntäessä. Johtunee osin siitäkin että ovat liki kiinni ikkunassa eli viilentävää vetoa on aavistuksen verran. Ovat nyt päällä aamulla pari tuntia, vaimo sammuttaa ne kirkkaimmaksi osaksi päivää ja sitten kolmen-neljän maissa taas laitetaan päälle, ja siinähän loikottavat iltaan asti.
Uusia taimiakin tuli ja kaikki jopa selvisivät automatkasta. Pandalta pikkuruinen Championinrääpäle, joka tarvitsee pientä istutussyvyyden säätöä lähipäivinä. Bluesmanilta sain Pasilla Bajion, Guajillon, yhden Aji Cristalin lisää sekä Chilhuacle Negron, ja farmille unohtuneen Poblanon tilalle siemeniä samasta lajikkeesta. Suuret kiitokset molemmille. Poblanon siemeniä laitoinkin pajalla jo eilen suoraan multaan kokeeksi, lautalla kun pitävät valtaa Lihamestarin lähettämät Rocoto Granden ja Manzano Rojon siemenet, 4 kumpaakin. Tosin taitavat nuo Rocoton siemenet olla kuitenkin Bluesmanin hedelmistä lähtöisin. Torstaina ne laitoin lautalle, vielä tänä aamuna ei ole häntiä nähtävissä. Siirsin nyt lautan ikkunalaudalta lattialle, tuossa ikkunalla kun on näemmä aiempaa lämpöisempi. Ties vaikka tykkäisivät vähän viileämmästä. Chilivaarin Habaneroista en sitten saanut yhtään elämään, tosin sen pitemmälle lautalla itäneenkin olin näköjään ihan itse telonut, kaiketi multaan siirtäessä, siellä nimittäin oli istutushetken 15-20mm sijasta siemenessä vain vajaa 2 mm jäljellä häntää... :-[
Bluesmanilta tulleet Chilhuacle Negro, Aji Cristal ja Guajillo ovat parikymmensenttisiä, haarautuneet nätisti, ja kaikissa on nuppuja. Saa nähdä riittääkö meillä valo niiden kehittymiseen, jakavat olohuoneen ikkunalaudalla yhden ESL-Tertialin ja tuleehan sieltä ulkoakin päiväsaikaan valoa, vaikka varjon puolelle tähän aikaan vuodesta vielä jääkin. Pasilla Bajio (eli eikös tämä ole joku Chilaca näin kasvina, vai muistanko taas väärin?) on vähän pienempi ja hengailee Championin kanssa vitriinin päällä. Eilen siirsin tuuheammat Bolivian Rainbowt lopulliseen ruukkuunsa ja kaverit ovat keittiön ikkunalla kolmannen BR:n vieressä, myöskin ESL-Tertialin alla. Tuota keittiön Tertialia nauttivat myös oma Aji Cristal sekä kaverinsa Amarillo. AC on kasvanut komeasti kyllä, ja useampikin nuppu on alkanut kasvaa ja vähän aueta, mutta ensimmäiset kaksi olivat nyt viime yönä pudonneet pois. Eli valo ei vielä riitä, vähän kuten arvelinkin.
Tästä inspiroituneena päästin sisäisen hessini valloilleen ja näytin Aji Cristalille vähän saksia. 8) Menin ja katkaisin ylimmät haarat - eli juuri ne kovasti nuppuilevat - heti ensimmäisen kasvupisteen yläpuolelta ja tuuppasin ne Bluesmanin AC:lta vapautuneeseen taimiruukkuun (sekin pääsi jo tilavampaan kotiin kun sopiva vapautui yhdestä viherkasvin ruukunvaihdosta), jos vaikka saisi ne juurtumaan. Terhakkaat noin 20 cm (joista 5 cm mullan alla), tyvestä liki sentin paksuiset nuppuilevat pistokkaat siis menivät myös vitriinin päälle ja samalla sain Aji Cristalin jotakuinkin samaan pituuteen Amarillon ja 10 cm ylempänä istuvien Rainbowien kanssa, eli onpahan helpompi saada valoa kohtalaisesti kaikille siinäkin. Sitä paitsi, onhan niissä Aji Cristalin alemmissakin rosvoissa pientä nuppua päissä. ;) Pitää kyllä varmaan noista pistokkaista nyt karsia ne nuput mäkeen että keskittyisivät olennaiseen.
Aji Cristal 10.2.:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0568.jpg)
Ja nyt:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0579.jpg)
Eli heti ylemmässä kuvassa keskivaiheilla näkyvien lehtien yläpuolelta katkaisin.
Jonkin aikaa jo nuppuillut Short Yellow Tabasco nuppuilee aina vaan, mutta onpa tuo intoutunut varsin hurjaan kasvuunkin. Haarautui rankasti nuppukohdasta, ja jatkaa sekä kasvua että haaroittumista reippaan nuppuilun ohessa. Turbo Pubet ovat myös kasvaneet varsin mukavasti, ja pieniä nupunalkuja niissäkin on muutama nähty. Chinenset tykkäsivät vain hyvää kun saivat olla pari päivää rauhassa ja vähän kuivua, varsinkin se SYT:ksi alkujaan merkattu oli ottanut tilaa haltuun todekka rankasti. Siksipä se saikin lähteä lankomiehelle eilen. Vajaa viisi senttiä muita pidempi ja lehden kärjistä katsoen oli jotakuinkin ottanut tuollaisen 45-50 cm ympyrän verran tilaa omakseen. Ei ihan mahtunut kymmenen muun kasvin kanssa jakamaan sitä kaapinpäällistä enää. Naga on selvästi tottunut uuteen kotiinsa nyt, lehdet ovat terveen näköisiä, syvän vihreitä, ja joka hangasta puskee pientä rosvoa. Tuuhea tullee siitäkin.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 14, 2011, 10:33:26 AP
Noniin, nyt on ikkunalaudat paikallaan ja muutamat yrtit ovat jo sieltä paikan löytäneetkin. Viime viikolla toimitin myös jakoon omista kasvatuksista vielä 4 tainta: yhden Aji amarillon, kaksi Habaneroa (tosin toinen voi olla Zavory) ja yhden Turbo Puben. Kummallekin ikkunalaudalle tuli Ikealta Tertial-valaisin ja lampuiksi 50W päivänvalo-ESLit tuosta taannoisesta kimppatilauksesta. Hyvin on pari päivää ainakin toimineet, eivät edes kuumene niin holtittomasti etteikö valaisimesta voisi paljain käsin ottaa kiinni kääntäessä. Johtunee osin siitäkin että ovat liki kiinni ikkunassa eli viilentävää vetoa on aavistuksen verran. Ovat nyt päällä aamulla pari tuntia, vaimo sammuttaa ne kirkkaimmaksi osaksi päivää ja sitten kolmen-neljän maissa taas laitetaan päälle, ja siinähän loikottavat iltaan asti.
Ei se valaisin mitään, mutta kokeilepa lampun runko-osaa. Jos se on polttavan kuuma, lampun käyttöikä saattaa lyhentyä dramaattisesti.
Juu, se lampun runko kyllä luultavasti lämpenee yli ihannelukemien. Pitää varmaan katsoa jos jossain välissä vähän Dremelillä rouhisi parannusta ilmastointiin. Onneksi on yksi toistaiseksi ylimääräinen valaisin johon voi vähän testata suunnitelman toimivuutta ja vaikka yksi kerrallaan vaihtaa ilmastoituun malliin.
Pikku BR:n taimi joka on pidempään ollut keittiön pöydällä vähän huonolla valolla tuntuu nyt ikkunalla ollessaankin suosivan ESLin valoa jopa aurinkoisina päivinä, mutta kuten edellisessä totesin, ei noihin ikkunoihin vielä paista suoraan aurinko ollenkaan. Iltapäivällä laskee jo niin alas että jää viereisen tyhjän tontin puiden taakse.
Juu, bluesman on noi rocotot mulle antanu!
Mä laitan laitan hyvän kiertämään... :)
Jees, kiitos vahvistuksesta. Ei muisti pelaa aina niin hyvin. :) Ajattelin koittaa vähän pitää kirjaa taimien alkuperästä nyt kun sain ostettua noita nimikylttejäkin. Pitääkin vielä Bluesmanilta tentata noiden siltä tulleiden lähteitä jos sillä on vielä muistissa/ylhäällä jossain. Joku ainakin oli hessin siemenistöstä lähtöisin...
Oli vain Chilaca l. Pasilla bajio sekä Chilhuacle negro Loikkarisen siemenistöstä.
EDIT; Chilaca oli Hessiltä.
Ah, kiitos. En ehtinyt edes varsinaisesti kysymäänkään. ;D
Pistinpä tuossa vähän kyselyä Kouvolan Valohuoneelle päivänvalo-ESLeistäkin jos jostain löytyisi 30-35W spiraalimalleja. Honkkarista ainakin saa 20-23W 4000K lamppuja järkihintaan, mutta katsotaan nyt mitä löytävät. Ovat ihan kiitettävän hyvin auttaneet ainakin loisteputkitarpeiden kanssa nimittäin, vaan eipä ne haut olleet näinkään erikoisia. Vähän mieluummin kuitenkin paikalliselta yrittäjältä ostaisin.
Nonnih, ensimmäinen Manzano Rojo siirretty multiin, ainakin kaksi muutakin siementä itävät mutta olkoot lautalla iltaan. Tai ehkä aamuun, riippuu miten hyvin puskevat häntää. Vielä kun nuo grandet lähtisivät... *mitenniinkärsimätön* ::) Siirtelen nuo nyt samalla tyylillä kuin alunperin kotonakin tein, eli parin-viiden millin hännän annan tehdä lautalla ja sitten jo hautaan multaan. Jos nuo kaksi seuraavaa Manzanoa itäisivät riittävän liki samaa tahtia, voisi niistä koittaa huvikseen vaikka pientä kieputusta tehdä...
Pajan muista pikkuisista kolmisirkkainen Peru Cusco tuntuu olevan vähän muita jäljessä kasvulehtien suhteen, mutta loppupäässähän se itikin ja sillä on sirkkalehdissä taas enemmän yhteyttävää alaa kuin toisilla. Red Peruvian - joka siis kärsi kypäräpäästä ja hatun väkivaltaisesta poistosta - on jo surkastuttanut sirkkalehtensä mutta kasvulehdet näyttävät kasvavan todella mallikkaasti. Biquinho pärjää sekin hyvin, kasvulehdet ovat jo sirkkalehtiä aavistuksen isommat. Megamanin 30W 4000K ESLin UV-säteilystä kertoo kai jotain sekin että Biquinho on ottanut hieman lilaa sävyä niin sirkka- kuin kasvulehtiinkin. Samaan tapaan värjäytyivät kevyesti etenkin sirkkalehdet myös kotona olleilla Chinenseillä. Pitääpä koittaa saada siitä kuva jossain välissä, on aika nätisti varsinkin toisessa kasvulehdessä kuvioitunut se väritys.
Olen alkanut nyt nostella noita ikkunalle auringonpaisteeseen sikäli kun sitä on saatavilla, eli noin aamuyhdeksästä jonnekin puolen päivän tietämiin, ehkä nyt jo yhteen saakka saavat paistatella kunnon valossa.
Ensimmäinen Rocoto Grande multiin!! ;D
Ja kaksi Manzano Rojoa lisää. Vielä kun Poblanot tuosta nousisivat kun suoraan multaan laitoin ne, sitten alkaisi olla tämä eka kausi jo aika hyvällä mallilla. Pitääkin varmaan pistää loppukuusta joku yhteenveto lajikkeista kun näitä on tullut lisää aika reippaasti...
Viikossa pitäis Poblanot nousta ja 10 siemenen satsista oli mulla 100% itävyys. Se ei ole kovin iso otos mutta itänee huomenna tai lauantaina.
Pitääpä katsoa. Vähän alkoi taas mietityttää että näinköhän olen itse sabotoinut nuo Poblanot liian märillä olosuhteilla... :-[ Laitoinkin aamulla jo varuiksi lautallekin 4 kpl pitämään jäljellä oleville Rocotoille seuraa. Siemeniä oli siinä pussissa niin reilusti, että hätää ei ole. Onpa tässä päivän mittaan toinenkin Grande alkanut varovasti haistella ilmastoa.
Kun vaan osaisi hyysätä noita vähän vähemmän... ::)
Kunhan se toinen taapero syntyy niin saattaa chilien kanssa hyysääminen jäädä vähemmälle.
Se on hyvin todennäköistä. Sekin auttas jos ois malttanu viedä nää itämään kotiin, siellä vaan on muuten niin ahdasta että ne ois pitäny sirkkataimina sitten siirtää pajan puolelle kuitenkin.
Tuo on tuo kaktusmultakin niin hiekkaa että vähän epäilyttää. Laitoin pikkutaimien kasteluveteen hyppysellisen PK:ta jo varmuuden välttämiseksi. Musta meni loppumaan, mutta voisihan tuota Rainbow Kukkamultaa käydä hakemassa tilalle. Trifoliaatti-Cusco tuntuu vähän jumittavan nyt ekojen kasvulehtien kanssa, mutta on se ihan terveen näköinen joten tuskin vielä on hätää. Yksi lehti on sillä hiirenkorvalla ja vähän näyttäisi että kaksi on tulossa lisää. Eiköhän se siitä jahka ehtii. Eivätpä pääse ehkä ihan niin kauas Manzanon ja Granden edelle sitten... Paitsi Biquinho, joka hivuttaa jo toisia kasvulehtiä esiin vaikka ekatkin ovat tuskin pikkusormen kynttä isommat.
Noniin, koitetaas vähän kasata yhteen paikkaan tätä lajikekirjoa. Vielä lautalla olevat lihavoituna, kursiivilla ne jotka itäneet mutta vielä mullassa piilossa. Pannaanpa nyt tähänkin kiitoksen eilisen miitingin väelle mukavasta illasta ja siemenistä.
C. Annuum:
-Bolivian Rainbow x3 (Fatalii BP 2010)
-Short Yellow Tabasco (Fatalii BP 2010)
-Fatalii mysteeri
-Chilaca (Pasilla Bajio, hessin siemenistöstä, taimi Bluesmanilta)
-Guajillo (taimi Bluesmanilta)
-Chilhuacle Negro (Loikkarisen siemenistöstä, taimi Bluesmanilta)
-Poblano x3 (4/4 iti, siemenet bluesmanilta - yksi happani multiin)
-Intialainen F1 (4/5 iti, siemenet Minbaarilta - kahdelta lähti sirkat kypärän myötä mutta vielä ovat hengissä, yksi sai puolikkaat sirkat siemenestä ulos asti. Yksi ei koskaan noussut.)
-Chinese Pot Chilli x2 (Siemenet Chilivaarilta)
-Jalapeno Hercules x4 (siemenet biblolta)
-Jalapeno Early x3 (siemenet biblolta)
-Homera x3 (siemenet biblolta)
-Homera (Siemenet biblolta)
C. Baccatum
-Aji Cristal (PI 281320, Fatalii BP 2010)
-Aji Cristal (taimi bluesmanilta)
-Aji Cristal (pistokas bluesmanin taimesta)
-Aji Amarillo (PI 152217, Fatalii BP 2010)
-Champion (CAP 334, taimi Rankkapandalta)
-Champion x3 (siemenet willeltä, ekasta erästä vain yksi nousi sirkoille)
-Starfish x3 (yhdistyksen jäsenpaketista, 5/5 iti, yksi nyykähti kypärä päässä - pärjännee noilla neljälläkin ;) )
-Inca Red Drop x2 (Fatalii)
-PI 585239 x2 (Fatalii)
C. Chinense
-Zavory (Fatalii BP 2010)
-Zavory/Habanero Brown Large (Fatalii BP 2010, merkintäsekoilujen takia en tiedä kumpi tämä on)
-Naga Morich (taimi Lihamestarilta)
-Biquinho (2/3 iti, siemenet Chilivaarilta)
-Pink Habanero x2/3 (4/4 iti, siemenet TepinKapsikuumilta) - yksi jäi multiin ja toiselta katkesi pää mutta sinnittelee vielä tynkänä
-Habanero Sudden Death x1/3 (Chiliyhdistyksen jäsenpaketista, 5/5 iti) - vain yksi sai osittaiset sirkat esiin, kaksi ei noussut mullasta, kahdelta katkesi pää kypärän sisään
-Habanero (siemenet biblolta)
-Peruvian Chinense (siemenet biblolta - toinen nyykähti kypärä päässään)
-Cajamarca x2[/i] (Fatalii)
-Cheiro Roxa x3[/i] (Fatalii)
-Petenero (Fatalii)
-Habanero (siemenet biblolta)
-Petenero (Fatalii)
C. Pubescens
-Turbo Pube (PI 585267, Fatalii BP 2010)
-Rocoto Peru Cusco x2 (siemenet Chilivaarilta)
-Rocoto Red Peruvian (siemenet Chilivaarilta)
-Rocoto Manzano Rojo (siemenet Lihamestarilta, Bluesmanin hedelmästä)
-Rocoto Grande x2 (siemenet Lihamestarilta, Bluesmanin hedelmästä)
-Rocoto, ehkä Grande
Villit
-C. Lanceolatum (siemenet Minbaarilta - omalla lautalla iti 4/6, yksikään ei noussut mullasta. Tämä taimi tuli Cleitharalta, samasta marjasta kuin omani, mutta hän sai kaksi heräämään oikeasti henkiin)
-C. Galapagoense (Lihamestarilta, Fataliin siemeniä)
Ilmankos alkoikin tuntua kädet tyhjiltä ja kotinurkilla ei ole pörinää kuulunut, kun se mopohan on näköjään karannut jo aikaa sitten... ;D Tuossa siis kaikki mitä itselläni tällä hetkellä on, lisäksi on jaettu kavereille 1 Turbo Pube, 4 Habanero Brown Largea, 2 Aji Amarilloa ja yksi Zavory. Lähipäivinä pitää varmaan vielä yksi Turbo Pube pistää jakoon.
Edit: tyop
E2: Grande 100% ;D
E3: Viimeisettm lisät, Haba SD ja Starfish Chiliyhdistyksen liittymispaketista
E4: Itämisiä
24.2.: Manzano Rojo pystyssä! Ja toinen poblano multaan. Taitaa iltaan mennessä ensimmäinen Grandekin nousta. Harmi vaan että olen sotkenut jotain noiden kanssa, kumpaakin on näköjään nousemassa vain kahdet. No toisaalta eiköhän noikin riitä jo aika pitkälle...
28.2.: Pink Habaneroja kolme multaan, ensimmäiset Haba SD sekä Minbaarin intialainen F1, vieläpä myös kolmas Champion, neljäs eli viimeinen Poblano ja sokerina pohjalla ensimmäinen Lanceolatum! Toinenkin Grande on saanut sirkat auki, Manzano Rojo vielä odotuttaa.
1.3.: Itämisiä
7.3.: Itämisiä ja sirkkataimia
20.3.: Itämisiä, taimia, uusia lajikkeita. Nyt paukahti 30 lajikkeen raja. Saa nähdä miten itävät...
22.3.: Itämisiä
26.3.: Itämisiä, taimia.
1.4.: Uusia lajikkeita
4.4.: Ituja ja taimia.
8.4. Ituja ja taimia.
16.4.: Taimia
Sullahan on lähtenyt paremmin lapasesta, kun mulla! ;D
Antaa kasvaa vaan! Kyllä se sit helpottaa, kun nää saa pihalle...
Tai sit ei! ;)
Ootas vaan kun joku kerta isäs tuo sulle yhdet kaikkia mitä mulla on parin viikon päästä tuplia tai triploja. ;)
Tosin tääl alkaa paikallisestikin vissiin löytyä ottajia ainakin osalle...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0632.jpg)
Eli Short Yellow Tabasco avasi tuossa tunti-pari sitten ensimmäisen nuppunsa (noin 9 viikkoa itämisestä, ehkä 8 viikkoa sirkoille noususta). Töihin lähtiessä oli sitten pakko vielä tsekata telkan takana ikkunalla majaileva Chilhuacle Negro, kun silläkin on pari päivää ollut aika kypsän näköinen nuppu. Ja sekin oli auki! ;D Siitä ei vaan ehtinyt napata enää kuvaa... noh, illalla sitten vaikka. SYT siis vitriinin päällä yhdeksän muun kanssa 2x18W loisteputkien alla, CN kolmen muun kanssa 50W ESLin alla, mutta se saa myös varjon puoleista ikkunaa runsaasti. Ensi viikolla varmaan alkavat saada jo vartin verran iltapäivän laskevaa aurinkoakin siinä ikkunalla.
Kukkalankaa vähän kieputtelin pariin SYT:n oksaan, ajattelin että jos niistä saisi ohjattua jotain veikeää muotoa. Myös Bolivian Rainbowta olen vähän kiusannut moisilla toimilla.
Mulla otti eilen oikein kunnoola sydämmestä, kun katkasin kovasti nuppua puskevan Aji Cristalin latvan! :-\
Nypin siitä nuput pois ja saksin isoimmat lehdet, katotaan selviääkö noi pistokkaat hengissä...
Kyllä se vähän itselläkin kirpaisi. Laitoitko pelkkään veteen pistokkaat vai multaan? Mäkin nypin isoimmat nuput heti ja pari pienempää sitten kun kasvoivat sellaisiksi että ne turvallisesti sai. Saattaa siellä vielä jotain olla. Ekan vuorokauden kohdalla näytti että ei siitä herää kun latva oli niin veltto - itsehän jätin alkuun kaikki lehdet kiinni kun ei juuri pieniä ollut. Sitten kun näin että se vähän virkosi, poistin varsinkin ihan latvan tuntumasta kaikki isommat kun painoivat niitä niin ikävästi kenolleen. Nyt molemmissa on uutta lehteä tulossa ja vanhasta kasvista taas puskee uutta rosvoa ja onpa osa vanhoista haaroittunutkin. Saas nähdä mihin näitä saa mahtumaan jahka lähtee tosissaan kasvuun...
Amarillo mokomakin on venähtänyt valaisimesta ohi... ???
Mä tuuppasin suoraan multaan!
Fataliin sivuilla näin neuvottiin, tosin mulla ei ole sitä clonexia käytössä...
Itse olen huomannut toimivimmaksi tavaksi juurruttaa pistokkaat:
mukiin 3-4cm lecasoraa, pistokas pystyyn ja vettä...
Juuret pääsee kehittymään rauhassa ja vesi ei haihdu niin nopeasti, kun siellä on soraakin.
-T
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - helmikuu 20, 2011, 19:36:09 IP
Mä tuuppasin suoraan multaan!
Fataliin sivuilla näin neuvottiin, tosin mulla ei ole sitä clonexia käytössä...
Oluttölkkiin. Pienen reiän ansiosta ei vettä haihdu juurikaan. Pistokas pysyy myös pimeässä. Muutenkin kannattaa laittaa vähempään valoon juurtumaan. Näin olen itse onnistunut. Ja taas on hyvä syy ostaa olutta. ;)
Tosiaan nuo molemmat kyllä näyttävät heränneen henkiin. Mullahan oli tossa sellanenkin taka-ajatus että jos hirmuinen pulla kävisi niin osa juuristosta kasvaisi mukavasti yhteen, mitä silmällä pitän tökkäsinkin ne tyvet jotakuinkin vastakkain multaan ja tuin ylempää sitten toisiinsa kukkalangalla. Ajattelin että koitanpa taivuttaa niistä jotan hassua ja taiteellista kun kerta ylimääräisiä ovat. Oli kuitenkin sen verran pituuseroa ettei se osa suunnitelmasta taida onnistua, mutta sainpa nuo nyt näemmä sentään hengissä pidettyä. Saa nyt sitten nähdä mitä niille tekee kun lähtevät kasvamaan.
Amarillonrontista on vissiin kanssa otettava pistokas että mahtuu vielä lampun alle... tai sitten pantava mokoma raasku isoon purkkiin luonnonvoimien (eli Liljan, 18 kk) armoille oman 23W ESLin kanssa. ;)
Tässä iltasella ehdin tarkastaa Chilhuacle Negroa vähän lähemmin niin siellähän näkyisi olevan kukassa vähän siitepölyäkin, toisin kuin SYT:llä. Eikun topsipuikko heilumaan. ;D
Eilisillan puhteina viritin viimeisen Tertialin olohuoneen nurkkaan ja siihen alle sitten sen loistareista ohi venyneen Aji Amarillon. Ikeasta tarttui noita altakasteluruukkujakin muutama. Pohjalla on pari kourallista lecasoraa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0638.jpg)
Ja tuossa vielä paikallaan. Pahoittelen kuvan huonoa laatua.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0641.jpg)
Saa nyt sitten nähdä miten pitkälle 23W ESLi riittää tuon kokoiselle, mutta siinähän on kunnes saan järjesteltyä toisia vähän uusiksi niin että uskaltaa taas verhoa avata enemmän. Nyt on yksi planttu niin riskialttiisti tytön tavoitettavissa matalalla ikkunalaudalla siinä että olen varmuuden vuoksi pitänyt verhoa edessä. Tuo ruukku saa kyllä luvan riittää tälle kaverille nyt aika pitkäksi aikaa. Jotakuinkin 18 cm kanttiinsa ja ~25 cm korkea, eli ihan ok upgrade 8x8x15 purkista, luulen ma. Vesisäiliö on kyllä aika pieni, mutta eipähän tule niin todennäköisesti kasteltua liikaa.
Lisätään kerrankin vanhaan, ettei sentään joka päivälle tule montaa viestiä omaan ketjuun kirjoitettua. Ensimmäinen Rocoto Manzano Rojo ompi nostanut lenkintynkää pystyyn, ja vähän jotain vaaleaa näkyy tuosta viereisestä Grandestakin jo. :)
Vaihteeksi kuvia pajan kasvatuksista. Taitaa olla toissapäiväisiä nämä.
Biquinho tekee lehtiä kovaa tahtia:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0656.jpg)
Rocoto Red Peruvian on sekin päässyt kasvun makuun vaikka sirkkalehdille vähän köpelösti kypärän poistossa kävikin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0661.jpg)
Trifoliaatti Rocoto Peru Cusco voi oikein hyvin, vaikkei olekaan yhtä kovaa hoppua pitänyt kasvulehtien tai pituuskasvunkaan kanssa kuin kaverinsa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0659.jpg)
Tavis-Cusco voi paksusti, vaikka vähän lehden kärkeä käpristeleekin (taisi saada pientä lannoiteöveriä):
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0660.jpg)
Itäneet Rocoto Grandet ja Manzano Rojot alkavat pikkuhiljaa löytää tietään mullasta, mutta niistä en taida nyt kuvaa laittaa. Onhan noita mullasta törröttäviä lenkkejä kaikki varmaan jo riittävästi nähneet. Lautallakin tapahtuu: ensimmäinen bluesmanin Poblano on itänyt 13 päivässä, samoin 5 päivässä kaksi willen Championia. ;D
Edit: Tyop
Hyvältähän nuo pubet näyttää! Kohta alkavatkin jo kasvaa leveyttä, jos vanhat merkit paikkansa pitää. ;)
Ja hyvä, että champparit itivät. Noilla siemenillä on jo ikää, kolmisen vuotta muistaakseni, enkä ole niitä koe-idättänyt lainkaan. Täytyisi itsekkin vielä laittaa Championia itämään tuota toista WaterFarmia varten.
Kiitos vaan. Tosiaan saavat paistatella aina puoli päivää ihan auringossa, mikä tuskin ainakaan haittaa. Ja kun nuo tuosta alkavat loputkin nousta niin on syytä viihtyäkin ikkunalla kun ei lampun alle mahdu kaikki hyvin kuitenkaan... ;)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 23, 2011, 11:07:32 AP
Kiitos vaan. Tosiaan saavat paistatella aina puoli päivää ihan auringossa, mikä tuskin ainakaan haittaa. Ja kun nuo tuosta alkavat loputkin nousta niin on syytä viihtyäkin ikkunalla kun ei lampun alle mahdu kaikki hyvin kuitenkaan... ;)
(http://img260.imageshack.us/img260/2881/rocotobrown.jpg) (http://img260.imageshack.us/i/rocotobrown.jpg/)
Tämmönen mahtuu lampun alle pitkään. :D
Hän on siis Rocoto Brown viime keväältä. Tolla oli parhaimmillaan muistaakseni korkeutta 17cm ja leveyttä likemmäs puoli metriä...
No muuten kyllä, mutta täällä ainoa valaisin chileille on tällä hetkellä yksi 30W ESLi, ja kohta on se 7-8 sirkkatainta noiden jo kasvulehdille ehtineiden lisäksi. Sit jää enää lautalle se parikymmentä siementä, 5 lajiketta vielä vallan itämättä. Toisaalta, onhan tossa työpöydällä toi 11W 6000K pienloistari joka parille sirkkataimelle voi lisävalona toimia... Ja tota ikkunalautaa on kuitenkin jotakuinkin 4,5 metriä tossa, niin ei pitäisi käydä ahtaaksi ainakaan ihan heti.
Minkäs hintaisia nuo Ikean altakasteluruukut on?
Suht reilun kokoisiltakin näyttää, voisi harkita hakemista jossain vaiheessa.
-T
Olisko toi pienempi ollu 4,95 tai 5,95. Isompi (21 cm kanttiinsa) oli 9,95. Aika kivan kokoinen vaikuttaisi olevan kyllä, tuskin tuon isompaa tarvitsee useimmille edes hommata. Ulos menevät varmaan ämpäreihin tai muihin vähän reilumpiin, jos vaikka saisi ruokalajikkeista vähän reilummankin sadon.
No ei oo hinnalla pilattu.
Voihan noihin isompiinkin laittaa ulos, esim Herpiilillähän on ollu rocotoja tyyliin 30l pauliinoissa...
Paljonkohan nuo sitten vetää... Pitäs vissiin eka mitata paljonko siihen menee nestettä, eikä samantien alkaa täyttämään kasveilla =)
-T
Enpä muuten tullut mitanneeksi. Säiliön ja soran päälle meni noin puolen litran juuripaakun lisäksi varmaan joku viitisen litraa multaa, ihan näin näppituntumaa muistellen. Jos tuosta nopsaan laskisi arvioni pohjalta 18x18x25 niin tulos olisi 8,1 litraa, mutta pyöristykset vievät varmasti ainakin litran pois, sitten säiliön siitä vielä pois niin varmaan se 5-6 litraa on aika lähellä totuutta.
Lisäys: Tuossapa olikin vielä tyhjässä lappu pohjassa. Sen mukaan koko on 17 cm per sivu pohjalla, yläreunassa ollaan yli 20 cm mitassa koska A4-arkin kapea sivu ei reunalta toiselle yllä. Korkeusarvaukseni on samaiseen paperiarkkiin verrattuna aika lähellä totuutta.
Mittaa sen tyhjän vetoisuus? Tosin mittaa eka paljonko se pohjan alle jäävä tila vie suurinpiirtein ja vähennä lopputuloksesta :)
No, ei tuo niin olennaista ole kummiskaan, ihan hyvän kokoinen ruukku silti.
-T
Ootas hetkonen, napsaisen kuvan siitä ruukusta pohjineen kun se "säiliö" on vähän jännän mallinen.
Elikä näin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0671.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0673.jpg)
Ja tosiaan, laskutoimitus ei ihan osunut sittenkään. Pohja on siis noin 17x17 ja tuuman korkea. Jos päältäkin jättää sen tuuman verran vajaaksi, saadaan multatilaa 17x17x20, eli 5780 cm3 plus mitä tuosta nyt tulee lisää kun levenee ylöspäin kerta.
Nonnih, nyt taas petti luonto. Ei sentään lisälajikkeiden tai taimien muodossa, mutta MrFrostin villilajikekokemusten innoittamana siirsin lautalta kaksi siementä multaan. Saas nähdä kummassa näkyy elämää ennemmin...
Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 24, 2011, 23:13:34 IP
Nonnih, nyt taas petti luonto. Ei sentään lisälajikkeiden tai taimien muodossa, mutta MrFrostin Lance-kokemusten innoittamana siirsin lautalta kaksi siementä multaan. Saas nähdä kummassa näkyy elämää ennemmin...
Ulupica, Large -kokemukset, mulla on nyt c.lanceolatum -kokeilu menossa :)
Saa olla prkl vaikka jouluun asti, jos ei siihen mennessä oo itänyt, niin sitten mietitään onko ne finito loppu kaputt....
Tai taidan oottaa helmikuun alkuun, niin voi todeta idättäneensä vuoden....
-T
Nyt on sekin ihme tapahtunut: Lance iti! Lautalla olleista yksi oli tänään iltapäivällä reissusta palatessa itänyt joten pääsi multaan samoin tein. Noin viikko meni.
Muita iloisia perhetapahtumia olivat 2 Pink Habaneron sekä neljännen eli viimeisenkin Poblanon itäminen. Eka Poblano iti 9-10 päivässä, viimeinen 14 päivän kohdalla siis. Saas nähdä miten lähtevät kasvuun sitten kun ehtivät sinne asti. Nytkin kyllä näyttää jo pahalta, kun (oi onnea!) toinenkin Rocoto Grande on kohta sirkoilla. Manzano Rojoista toinen vähän vielä odotuttaa, mutta pientä lenkintynkää on jo näkyvissä mullan pinnalla.
Lisää valoa sinne pajalle olisi saatava...
Kotona raaskut sen kun venyvät, etenkin Guajillo ja mysteeri-annuumi. SYT ja Chilhuacle Negro ovat molemmat nyt tehneet muutaman pölyttyvänkin kukan, vaikkakaan en oikein jaksa uskoa että ne vielä jäisivät oikeasti kypsymään. Valoissa ei riitä täälläkään tila kaikille enää, saati sitten kun oikeasti kasvavat. Nooh, jos ensi kaudelle sitten porrastaisi vähän noita idätyksiä...
Pitää koittaa nyt joku päivä ottaa kelvollista kuvaa tuosta Aji Cristalista, jos sen vielä saa jotenkin kuvaan mahtumaan. Se kun on saanut viime latvonnan jäljiltä nyt kunnolla kasvuvaihteen taas silmään. Tukeva siitä onneksi ainakin tulee, kävi muuten mitä tahansa. Pandan Champion pitäisi siirtää ehkä maitopurkkiin, jos vaikka kasvaisi tukevammin siinä. Chilacasta nypin isoimmat nuput pois haarasta, eihän se mitään podeja vielä ala tehdä kun vartta on hädin tuskin 15 cm...
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - helmikuu 23, 2011, 11:55:53 AP
No ei oo hinnalla pilattu.
Voihan noihin isompiinkin laittaa ulos, esim Herpiilillähän on ollu rocotoja tyyliin 30l pauliinoissa...
Paljonkohan nuo sitten vetää... Pitäs vissiin eka mitata paljonko siihen menee nestettä, eikä samantien alkaa täyttämään kasveilla =)
-T
Isoja altakasteluruukkuja on tullut suosittua, kesähelteillä on kummasti apua kun ei tarvitse ihan joka kerta lisätä vettä kun selkänsä kääntää. Viime kesän kovimmilla helteillä sai kyllä lisäillä vettä noihinkin ihan urakalla, 40cm pauliina imaisi säiliön ja mullan kuivaksi 2-3vrk välein kun rocotoissa oli muutamia kiloja satoa per puska ;) ~20 chiliä pihamaalla vaativat parin päivän välein vedenlisäystä n. 150-200 litran verran.
Hyvältä näyttää, parin kuukauden sisällä sitten ihmetteletkin mihin nuo kaikki taimet mahtuvat kun ovat kasvaneet :)
Kuinkas paljon tuollaiset hervottoman kokoiset Pauliinat tai vastaavat sitten maksaa ja mistä moisia saa? Täällä ainakin 30 cm pauliina maksaa 15 euroa, ja sehän ei kuitenkaan vedä kai paljon yli kymmentä litraa kokonaisuudessaan. Toisaalta, meidän kulutuksella ei mistään Habaneroista tai Rocotoistakaan kilotolkulla satoa tarvitse (ainakaan per puska), Poblanoilla sun muilla miedommilla voi vientiä riittääkin jos vain saa pidettyä tuholaiset poissa. Luulen (tai ainakin toivon) että jollain perus ämpäreillä voisi pärjätä.
Tulipa tuossa viikonlopun reissussa käytyä Jyväskylän hautuumaan lisäksi myös Gringos Locosissa velimiehen kanssa ja pakkohan se oli Diablo burger tilata. Täytyy kyllä sanoa että eipä ole mikään habanerotuote niin ärjyä ollut kuin tuo soosi. Pakko tunnustaa että enimmät soseet tuli kaavittua burgerin välistä pois että sain sen syötyä. Muutoin maku oli kyllä aivan loistava mutta omaan suuhuni tuota kastiketta oli kyllä tulisuuteen nähden ihan liikaa. :-[
Ja nyt on pajalla itänyt myös ensimmäinen Habanero Sudden Death ja Minbaarin Indian F1, sekä yksi Champion lisää. Ja toinenkin Grande sai kypärän pois päästään.
Ihan uteliaisuudesta kysyn: mikä tuo paja on? :)
-T
Kelloseppähän minä olen, paja on pieni vuokrattu toimistotila tässä kylän keskustassa. N. 25 m2 on alaa tässä. Vasta itäneet on jogurttipurkeissa lattialla tässä tietokonepöydän vieressä, patterin edessä missä lämpö on suht tasainen muttei turhan korkea. Kotona ei voi mitään ainakaan noin pientä pitää lattialla kun on se typynen siellä, siksi täällä mahtuu paremmin säätämään noiden kanssa. Tietty toi lautan tarkistelu puolen tunnin välein vähän pätkii työtehoja aika rankasti...
Ja taas tapahtuu pajalla... Viimeinenkin Pink Habanero on itänyt, 10 päivää meni näilläkin neljällä. Myös Chiliyhdistykseltä tulleet Habanero Sudden Deathit heräävät vähitellen, kaksi lisää siis itänyt. Näillä on vasta nyt 8. päivä lautalla. Lanceolatumkin on nyt itänyt jo kahden siemenen voimin, kymmenessä päivässä, tänään siis toinen niitäkin multiin. Uhkaavalta näyttää tilojen suhteen...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0710.jpg)
Biquinho pääsi eilen isompaan ruukkuun, kun sopiva purnukka löytyi äidin liiteristä. Tuollainen tukeva, noin 150mm läpimittainen ruukku vadilla. Ei varsinaisesti altakasteleva. Riittänee nyt joksikin aikaa tuolle.
Eilen räpsin myös muutaman kuvan siitä omasta Aji Cristalistani. Eihän ne hyviä kuvia ole, mutta saa niistä vähän osviittaa yrtin koosta.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0715.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0713.jpg)
Aika tukevaa runko tekee hän, ainakin noihin latvomispisteisiin saakka. Pöydästä tuo nousee tällä hetkellä noin puoleen metriin, mutta nyt kun on ylimmät haarat saanut vauhtiin niin tuntuu venyvän liki pari senttiä päivässä. Ollapa vielä yksi valaisin jossain...
Viikonloppuna Turbo Pube alkoi osoittaa mieltään retkottamalla puolivelttona. Laitoin aluksi tukihepin hälle, mutta sekin tuntui auttavan vain osittain. Tänä aamuna päätin sitten pistää TP:n kiikkuun, kun sieltä äiskän liiteristä löytyi ylimääräinen pikku amppelikin. Siinäpä Pubenretkulle uusi koti, makkarin ikkunalla aamuauringossa. Vielä kun paistaisi se aurinko... Roikkukoon siellä kuitenkin, miettiköön käytöstään. ;)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0717.jpg)
Tänä iltana on vielä luvassa Pandalta tulleen Championin siirto 1,5 l maitotölkkiin että saa loput siitä ylimääräisestä varresta haudattua. Hyvin on kyllä sekin nyt lähtenyt kasvuun, hipoo jo loisteputkia.
E: Listaustakin päivitetty.
Perhanan hyvännäköinen tuo Aji Cristal. Samanlaista runkoa pukkasi mulla viime vuonna Hungarian Cherryssä ja suippopaprikasta. Vähän kun kasvattaa vielä oksia, niin satoakin tulee ihan reilusti.
Kiitoskiitos, enemmän mulla onkin tekemistä sen kasvun hillitsemisessä. Noi ylimmät haarat venyy ihan oikeesti nyt lähemmäs 5 senttiä päivässä. Aivan sairasta. Mihin helvettiin mä senkin laitan... Kohta taas sakset viuhuu. ;D Amarillo jo menetti pidemmästä haarastaan latvan taas, mutta ei noi kahteen pekkaan yhdellä 23W ESLillä kovin hyvin pärjää kun aurinkoisia ikkunoitakaan ei ole tarjolla. No ehkä kuukauden päästä voivat ulkoillakin päivisin, jos toi aurinko sais poroteltua pahimpia lumia pihasta pois. Vai pitäiskö ottaa viikonlopun puhteiksi pihan raivaus lumesta? ;)
Just vähän tarkastelin näitä pajalla itäneitä, kun tällä kertaa jätin ne vain kuoppaan mullan pinnalle sen isommin peittelemättä, niin siellähän on Poblanoista näköjään 3/4 kohta suuntaamassa ylöspäin, Pink Habaa, Sudden Deathia parit ja Lanceakin ainakin yksi. Olipa lautallakin yön aikana taas tapahtunut: Minbaarilta saatua Indian F1:täkin kaksi kpl lisää itänyt. Vielä kun Starfish lähtisi itämään... Ja loput Championit, nuo multaan laitetut näyttää vähän huonolta - varmaan tullut liian märkänä pidettyä niitä.
Hienosti on kyllä aji cristalli kasvanyt! Mulla samaan tapaan kasvaa cap220. Latvominen meni siis niinkuin pitikin!
Näin ne suunnitelmat kehittyy... Olkkarin ikkunalle puuhataan nyt kaverilta ylimääräisenä löytynyt n. 50 cm T5-loistari (39W muistaakseni) korvaamaan viimeisenkin kärähtäneen 50W ESLin kotina ollut Tertial ja ko. Tertial valjastetaan pienemmän ESLin kanssa sitten vaikka Aji Cristalille. Samalla mokoma AC pääsisi kunnon ruukkuun. Tuolle läntiselle ikkunalle, nyt luonnonvalon armoille, jäivät Bluesmanilta tulleet Chilhuacle Negro ja Aji Cristal ynnä Fataliin mysteeriannuumi. CN ja tämä AC pitävät molemmat itsepäisesti kukkia auki ja kypsyttelevät seuraaviakin nuppuja ainakin toistaiseksi. Pitänee tilata hissit sitä loistaria varten ensi tilassa...
Kotona on nyt ehtinyt kukkimaan 6 17:stä kasvista kun tänä aamuna Guajillokin avasi ensimmäisen kukkansa - siitepölyä oli varsin runsaasti vaikka pääasiallinen valonsa on ollut 23W ESL sekä parhaimmillaankin puolivarjoisa ikkuna.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0720.jpg)
Ja SYT näyttäisi saaneen ensimmäisen podin alulle viimeinkin! Ensi viikolla tulee kolme kuukautta ensimmäisen idätyslautan lähdöstä, minkä tosiasian valossa voin vain olla todella tyytyväinen tilanteeseen. Siis näiden kasvatusten tilaan ylipäänsä, ei pelkästään tähän SYT:oon. (pahoittelen taas suttuista räpsyä)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0723.jpg)
Kuten kuvassa vähän näkyykin, on hullu setä vähän säätänyt noiden oksien parissa. Koitan saada niitä asettumaan vähän luontoäitiä taiteellisemmin, mutta taitaa olla parempi nyt vähän aikaa antaa taas kasvaakin että vahvistuvat oksat. Puolen tusinaa kukkaa tuossa taitaa nytkin olla.
Makuuhuoneen ikkunalle amppeliin päässyt Turbo Pube tuntuu viihtyvän vaikkei kauaa ole ollutkaan vielä mestoilla. Uutta versoa puskee lähestulkoon jokaisesta vähänkin ikkunaan päin olevasta kasvupisteestä.
Kas, eipä ole itsellä tullut vastaan noita ongelmia Tertialin kanssa.
Mutta hyvä tietää, tällä hetkellä mennäänkin vain 23W ESLeillä.
Toisaalta, vaikka vika todennäköisesti on osittain valaisimen syytä, niin noista halpispolttimoista ei vaan ikinä voi tietää kauanko ne kestää. Omat on Osrameja.
-T
Juu, ei se Tertial taida pääsyy olla noiden hajoamiseen. Jotain 20-36W laitan tuohonkin seuraavaksi, riippuen vähän siitä mitä lähiseudulta taas löytyy. Olivat saaneet ihan oman kylän Agrimarketiinkin Pleomax-merkkisiä (mainostekstillä "a sensible bit of Samsung") 20W spiraali-ESLejä, värilämpötila taisi olla 4200K jos en väärin muista. Kysyin kassalta josko olisi vaikka tilattavissa 30-36W tehoissa niitä, mutta tuuraajaksi paljastunut myyjä ei tiennyt. Hinta oli 7,90, mikä on itse asiassa yllättävänkin alhainen (Motonetissä 23W Megaman samanhintainen). Pitänee ihan kannatuksenkin vuoksi noita hakea pari varastoon.
Voisihan tuota valaisinta hieman tuunatakin...
Tuolla MacGyver osiossa on mun Tertial proggis, mikä estäisi poraamasta 4-5kpl 5-6mm reikiä sinne kupuun, pääsisi sentään hieman lämpö (mutta myös valo) pois valaisimesta...
-T
Oma suunnitelmani oli alunperin jyrsiä dremelillä tms vehkeellä (tai ihan vaan viilata) siitä kuvun kaulan taivutuksesta bajonettiurien välistä sopivasti ylimääräisiä pois että saisi suht huomaamattomasti parannettua ilman virtausta, kun siinähän se ihan kirjaimellinenkin pullonkaula on. Jäi vaan ainakin toistaiseksi tekemättä, syystä että laiskuus.
E: Jos muuten vaikka MrFrostilla tai jollakulla muulla lukijalla sattuu olemaan joutavia Starfishin siemeniä, niin voisin mieluusti muutaman ottaa (maksan kyllä postit ainakin) siltä varalta että nuo yhdistyksen siemenet uppoavat lautan myötä. Vastahan niitä on kyllä 10 päivää odoteltu eli perinteistä nyypän hätäilyähän tämä taas on. ;)
Mulla ei muistaakseni ole tähtikalaa, mutta vinkkinä: kysäise Eric Sourilta :)
Itselleni on yksi taimi sieltä tulossa :)
-T
Jos ei muualta löydy niin minulla noita pitäisi olla myös.
Komean näköstä on!!! Varsinkin tuo Aji Cristal mahtavan näköinen yksilö!!
Tulipa taas viikonloppuna vähän kiusattua pikkuisia. Se iso Aji Cristal pääsi IKEA-ruukkuun ja kaverinsa Amarillon viereen. Valojärjestelyt ovat vielä vähän kesken... Olohuoneen ikkunalla ollut Chilhuacle Negro pääsi sekin uusiin tiloihin, 200mm Pauliinaan, edelleen samalla ikkunalla. Vaikka on kohta viikon ollut pelkällä luonnonvalolla, läntisellä ikkunalla ja sääkin on ollut enemmän pilvistä kuin aurinkoista, meinaa se näköjään jatkaa kukkimista. Onhan ne toki edellisetkin kukat tippuneet muutaman päivän jälkeen, mutta kuitenkin vähän yllätyin että se meinaa jatkaa. No, eihän siinä mitään, kukkikoon vain, kun on suorastaan oppikirjamaisesti haaroittunutkin jo. Ikkunalle suunniteltua loistaria varten sain vähän tehtyä myös hankintoja, mutta ripustuksia varten pitänee tilata Kärsältä vaijerihissit kun tuo on niin selvästi näköpiirissä niin pitää vähän silmäystävällisempää ratkaisua puuhata. Taannoin Aji Cristalista otetut pistokkaat lähtivät Cleitharan hoteisiin, ettei hänenkään tarvitse ilman Aji Cristalia olla.
Lauantaiaamuna käytiin perheen kanssa vähän kaupoilla, no robbaristahan tarttui muiden romppeiden mukana 4 kpl 200mm pauliinoja à 4€. 33% säästö lähikauppaan nähden. Multa vaan pääsi loppumaan, muuten olisi voinut ehkä vielä Zavoryn pistää maitopurkista myös parempiin tiloihin. Tulipa samalla tarkastettua Prismankin ruukkupuolta, ja jos ei olisi ollut vaimo matkassa niin saattaapi olla että olisi 36x36x30 cm Pauliina-allaskin tullut kaapattua matkaan. Kyllä sellainen pitää kesäksi varmaan hommata, saa vaikka anopin terassille mukavasti Poblanon ja Starfishin tai Championin siihen, olisi aina grillin vieressä tuoretta makua. :)
Pajallakin hommat etenee hitaasti mutta varmasti. Vaarin siemenistä saadut Rocotot kasvavat hyvää vauhtia, samoin Biquinho. Lihamestarilta saadut Bluesmanin rocotot alkavat nekin päästä vauhtiin: molemmat Grandet ja terveemmin alkuun päässyt Manzano Rojo tekevät reippaina ensimmäisiä kasvulehtiä. Myöhemmistä saapujista ensimmäinen Pink Habanero on sirkoilla, toinen varmaan huomiseksi nousee. Myös ekalta Poblanolta autoin kypärän pois, kun se painoi avautuvia sirkkoja maahan vähäsen, ties vaikka ottaisi vähän tehostarttia tuosta. Viimeinenkin lautalle jäänyt Lanceolatum on sekin itänyt. Kaipa sekin pitää multiin laittaa, jakaa vaikka sitten eteenpäin... Hyvältä muuten näyttävät myös nuo jo multiin päätyneet itäjät, näemmä olen nyt osannut hoitaa niitä riittävän vähän. ;)
Edit: Unohdin tuossa mainita että SYT on tosiaankin tekemässä hedelmiä, tuo kuvaamani vain ei ole ainakaan mainittavin niistä, jos edes hedelmä. Pitääkin tässä joku päivä ottaa kuvaa niistä kolmesta kunnon podin alusta. Oli se suurin niistä jäänyt ekasta haarasta kasvaneen verson taakse piiloon, ja sehän onkin jo liki parisenttinen, tuollainen pikkutytön sormen vahvuinen. Kaksi muuta ovat vähän pienempiä, mutta ovatpa myöhemmistä kukista syntyneetkin. Pitäis tolle löytää joku nätti ruukku niin pääsis maitopurkista pois sitten kun alkaa luonnonvalo löytää ikkunat paremmin. Muualla ei vielä ole niin luotettavasti valoa kuitenkaan tässä vaiheessa, niin kypsytelköön kaapin päällä eka edes sen yhden.
Hyvältä kuulostaa! :)
Tossa kun laittelin noita rocotoja mailmalle, niin huomasin että se pubekin on mulla alkanut puppuilemaan! :)
Isompi purkki pitäis laitta, mut ekaks pitäis saada noi loput rocotot mutsille, kun tossa on muuten aika ahdasta...
Noniin, sullehan voi vissiin yhen Lancen sitten toimittaa jahka tosta nousevat. :P En mä kuitenkaan neljää tarvii itse, ja kun kerta kohta saat tilaa sinne ikkunalle tehtyä... ::)
Täytyy kattoa!
Ei tossa hirveesti tilaa ole, kun toi yksi jallu onkin sitten ihan jotani muuta! :)
Sais vaan tulla senverta lämmintä, että noita vois heitellä tonne partsille!
Ja sit kun mä saan ton ikkunalaudan tyhjäks, niin sitten alkaa ens talvea silmälläpitäen muutaman bonchi:n idätys ja kasvatus! :)
Antaiskohan taloyhtiö rakentaa kasvarin tonne pihalle? ;D
Nagakin muuten voi oikein paksusti. Pituutta se ei ole vieläkään saanut paljon kasvanut, ja melkeinpä koko kuukauden se tuossa punoi juoniaan, mutta nyt onkin sitten aika vauhti päällä. Muutamakin oksa kasvaa jo melkein yhtä paksuna kuin SYT:n päärunko, ja pituuttakin niillä alkaa olla viitisen senttiä. Hirmuinen pehko tulossa... ;D
Vähän sama homma täälläkin!
Tosi lyhyt ja leveä, vettäkin menee 2-3 kertaa niin paljon, kun noilla muilla!
Oikein pelottaa toi tuleva kesä, saa varmaan ämpäritolkulla olla vettä kantamaassa! ;D
Varmaan hankin sen Blumat tsydeemin ja siihen jonkun 100l saavin vesisäiliöks!
Eiköhän tollasella setillä olla pari päivää pois kotoa... ;)
En viitisi edes laittaa esille kuvaa omasta Aji Cristallista, on senverta säälittävä viritys! Latvomisen jälkeen, kun toi rupes puskemaan uutta haaraa, nipsin ne loputkin isot lehdet pois! Nyt toi on sellanen tikku, missä on tuuhea tupsu siinä kärjessä! Ja tietty kaks nuppua! :)
Mutta hyvältä näyttää! Ne pari pistokastakin, mitä siitä oon napsinu, osoittaa juurtumisen merkkejä! Toisessa oli jo ihan nätit pikku juuret, toisessa selainen pieni karva...
Kohta pitää varmaan rankaista moista kasvupyrähdystä laittamalla sekin 200mm Pauliinaan ja ikkunalle, luonnonvalon armoille, nyt kun niitä ruukkuja kerta on muutama.
Mulla noi pysyy noissa 12 cm perusruukuissa, kunnes ulkoruokinta kutsuu!
Sit mä täräytän ne niin isoihin, kun paan partsin tilat antaa periks!
Joku 26cm tai suuremmat altakastelut on hakusessa... Sais olla joku 10l juuritilaa, kait? Tollaseen sit se Blumat lorottelemaan säiliötä täyteen... 8)
Niinno, aika monia näistä tulee vielä siirreltyä sitten oikeasti isoihin purkkeihin kesäksi. Nagan taitaa olla tyytyminen Ikea-ruukkuun kunhan sellainen vaikkapa Aji Cristalilta vapautuu, saa luvan pärjätä noin 6 litran multatilalla se, kun ei kuitenkaan suurimpiin himotuksiin kuulu tällä hetkellä ainakaan. Jotain laastipaljuja tai noita 36x36x30 kokoisia Pauliina-altaita sitten tärkeämmille, siihen voi jo suht huoletta laittaa parikin isompaa puskaa, kun laskuista arvioituna multatilaa jää joku 30 litraa.
Vähän kuvapäivitystä taas...
Short Yellow Tabasco satoaa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0743.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0745.jpg)
Vielä kokovartalokuva, näkee vähän miten paljon sitä onkaan kiusattu:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0754.jpg)
Guajillo jatkaa kukkimista:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0725.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0727.jpg)
Naga tekee viidakkotunnelman ihan yksinkin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0747.jpg)
Hessin siemenestä Bluesmanin alkukasvattama Chilaca (Pasilla Bajio) avasi aamusella ensimmäisen kukkansa (kuva eiliseltä):
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0749.jpg)
Zavory on aika sopusuhtainen ja todella tukeva (surkea kuva tosin):
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0752.jpg)
Telkkarin takana ikkunalla mielestäni esimerkillisesti haaroittunut Chilhuacle Negro:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0756.jpg)
Ja lopuksi CN:n vierestä kaapin päälle siirretty mysteeriannuumi, jolta lähti sinänsä ihan siististi haaroittunut parikymmensenttinen latva mäkeen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0748.jpg)
Chilhuacle Negroa lukuunottamatta aika lailla kaikki näistä varmaan tarvitsisivat ruukunvaihtoa pikkuhiljaa, vaan kun ei ole sitä tilaa niin joutuvat rassukat kärvistelemään ahtaissa purkeissa vielä jonkin aikaa.
Ai niin, pitikin lisätä että pajalla on Poblanoja nyt sirkoilla kaksin kappalein, ja lautalla oli viimeiset 2 Starfishia ja Habanero Sudden Death itäneet, eli 100% molemmilla... Listallekin päivitystä.
Toi Short Yellow Tabasco tulee näyttämään niin mahtavalta kunnes taivuttelusta toipuu tai no eipä tuossa ole toipumista jos hedelmää tulee :D. Mie haluun niiin kovasti samanlaisen Zavoryn kuin teikäläisel on. Tai ainahan voi kokeillaa kasvattaa paremman näkösen ;D.
Juu, tarkoitus oli vähän ohjata vaan kasvua että saa jotain muotoa aikaiseksi, sillä on tullut karsittua vähän enemmänkin paikoin että näkisi sen runkorakenteiden kasvun etenemisen. Samalla on tietty vähän vähemmän versoja viemässä ravinteita niin kykenee toivottavasti kypsyttelemäänkin nuo podit tuosta. Pistäs muuten vaikka YV:nä jotain ostoslistaa sitten, jos jotain meinaat nythetiäkkiä hankkia. Mä pistän ihan täs lähipäivinä tilausta vetämään jos vaikka pääsis viikonloppuna asentelemaan sitä valoa. Sit vois taas tehä ruukutuksiakin ku ikkunalle sais kunnon valoon yhen tai kaks lisää...
Pajalla tapahtuu kummia: Purkeista nousee ylimääräisiä kavereita. Toisen Rocoto Granden purkista huomasin äsken kurkkivan hoikan ja pitkän niskalenkin. Grande siis ollut jo kohta pari viikkoa sirkoilla, ekat kasvulehdetkin jo hyvällä mallilla, ja nyt sieltä nousikin sirkkataimi jonka täytyy olla tammikuun lopussa itänyt Biquinho. Tai ainakin se tuossa kyljessä lukee. Yhden Pink Habaneron ruukun reunasta nousi ilmeisesti Champion, joka sekin oli selvästi hätähousuna hylätty ja purkki otettu uusiokäyttöön. Poblano-kaksosetkin olivat pieni yllätys, luulin jo hukuttaneeni sen ensimmäisen siemenen joten laitoin toisen samaan purkkiin, ja uudemman noustua sirkoille tämä ensimmäinen kaveri tuli sitten siemenensä kyljestä läpi. Muistin jopa ottaa kuvan siitä, pitääkin liittää se tähän kunhan saan sen siirrettyä.
Näin sitä itsensä nolaa kun julkisesti kertoo sähläilyistään, mutta eipä se mitään. Ehkä tästä vaikka itsekin ensi kautta varten jotain oppii. ;D Pitääkin koittaa kaivella se Biquinho tuolta Granden jaloista pois. "Onneksi" on muutamalle käynyt huonostikin etten vallan huku näihin taimiin... Näillä näkymin kaksi Sudden Deathia, yksi Indian F1 ja valitettavasti myös jälkimmäinen Manzano Rojo ovat heittäneet lusikan nurkkaan.
Sudden death oli siis nimensä mukainen ;D
Mä törmäsin eilen idätyslaatikossa jo suht pitkähköön taimen alkuun ja mitä ilmeisemmin se on aji cristal. Minä kanssa otin jo kaikki muut taimilaatikosta pois, paitsi ne jotka eivät olleet itäneet. Ne sai vielä hetken armonaikaa ja näköjään tuolle cristalille tuli kiire päästä pois. Laitoin kahteen purkkiin kaksi Lemon dropin taimea ja nyt toisessa niistä kasvaa kolmas taimi ;D Yllätyksiä pitää olla kato.
Juu, kyllä nuo tuolta pikkuhiljaa putkahtelevat... Sudden Deatheja olisi kaksin kappalein terveinä pystyssä, kun vielä jaksaisivat pusata sirkkalehdet edes vähän matkaa siemenestä ulos niin vois vähentää stressausta, nyt joutuu jännäämään että jääkö hattu päähän vai ei. :-\
Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 10, 2011, 12:43:42 IP
Pajalla tapahtuu kummia: Purkeista nousee ylimääräisiä kavereita. Toisen Rocoto Granden purkista huomasin äsken kurkkivan hoikan ja pitkän niskalenkin. Grande siis ollut jo kohta pari viikkoa sirkoilla, ekat kasvulehdetkin jo hyvällä mallilla, ja nyt sieltä nousikin sirkkataimi jonka täytyy olla tammikuun lopussa itänyt Biquinho.
Mulla kävi yhden Granden kanssa samoin!
Ei meinannu millään näkyä elämää purkissa ja löin sinne toisen siemenen. Kelailin, et nopeestihan iti, kun alta viikossa nousi mullasta! Sitten parin viikon päästä nous seuraava! ;D
Onneksi kummatkin olen jo lahjoittanut muualle! Ja chilin ilosanoma leviää.. :)
Suurta itsehillintää on joutunut käyttämään, kun tossa naapurin Prismassa huomasin pari viikkoa sitten ilmestyneessä siemenhyllyssä chilin siemeniä! :)
Oisko ollu jotain 5-6 laatua :)
Mulle ei mahtuis enää yhtään laatua, mutta tekis mieli ostaa jemman, vaikka ensi kautta varten! ;)
Täälläkin(!!) on ilmestynyt AgriMarketiin punainen scotch bonnetin näköinen c. chinense nimella Caribbean Antillais perinteisten 1-2 annuumin lisäksi. Caribbean Red Habanero siis?
Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 11, 2011, 09:17:13 AP
Täälläkin(!!) on ilmestynyt AgriMarketiin punainen scotch bonnetin näköinen c. chinense nimella Caribbean Antillais perinteisten 1-2 annuumin lisäksi. Caribbean Red Habanero siis?
"Antillais caribbean is a rare Habanero-type chilli thought to originate from the Yucatan peninsular, Mexico."
Tuollaisen teksinpätkän bongasin googlesta. Myös punaisesta Scotch Bonnetista mainittiin, mutta eikös sekin ole niinku habanero? Nää on näitä...ei edes jaksa yrittää pysyä messissä..eikä jaksanu enempää alkaa edes selvittämään ;D Ensi kaudelle laitan kyllä mahdollisimman alkuperäisiä lajikkeita tulemaan.
"rarepa" hyvinkin....
Ties mitä ne myy ja ties kuinka risteytyneinä siemeninä...
Mää oon suosiolla jättänyt siemenet kauppaan, kun on omasta takaa ja mielenkiintoisempia lajikkeita löytyy arvon palstatovereilta ja yleensä ihan ilmaseksi, korkeintaan postimerkin ja kirjekuoren joutunut lähettämään ja mahdollisesti siemeniä vaihdossa, jos toinen osapuoli on halunnut.
-T
No jos tarkkoja ollaan, niin ainoa Habanero (=havannalainen) on se oranssi, suht sileä, teräväkärkinen Kuubasta lähtöisin oleva lajike. Voimakkaammin poimuttunutta versiota aiheesta kutsutaan (eli kutsuttiin) sitten Scotch Bonnetiksi. Tai näin olen ymmärtänyt Infernosta ja lajikeketjusta (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7837.0) lukemani keskustelun pohjalta. Kaupallisesti taas melkein mitä tahansa tulista chinenseä tuntuu kutsuttavan habaneroksi, poislukien intian seudulta lähteneiksi tiedetyt, (yleensä?) ryppyisemmät lajikkeet, jotka sitten ovat jotain Naga X tai X Jolokia -akselilta.
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 11, 2011, 10:12:13 AP
"rarepa" hyvinkin....
Ties mitä ne myy ja ties kuinka risteytyneinä siemeninä...
Mää oon suosiolla jättänyt siemenet kauppaan, kun on omasta takaa ja mielenkiintoisempia lajikkeita löytyy arvon palstatovereilta ja yleensä ihan ilmaseksi, korkeintaan postimerkin ja kirjekuoren joutunut lähettämään ja mahdollisesti siemeniä vaihdossa, jos toinen osapuoli on halunnut.
-T
Jeps...tuo sana "rare" luultavasti tuplaa ton "lajikkeen" myynnin! Saattaa olla mitä sattuu tosiaan noi siemenet..taidanpa laittaa itämään.. ;D
Nyt on tämä poika ihmeissään...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0779.jpg)
Vähän varovasti toivoin että edes joku niistä Guajillon kukista hedelmöittyisi mutta meinasi surku tulla kun näin miltä uudemmat kasvupaikat latvoissa näyttivät. Kuivumisen syy on onneksi harvinaisen iloinen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0775.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0778.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0780.jpg)
Siellähän on viisi pikku podin alkua!! Ja valona siis 23W ESLi sekä läntinen ikkuna jota osaltaan hieman tukkii kolme Bolivian Rainbow:ta. ;D
Ja sitten toinen, ehkä yllättävämpi havainto. Meinasin perseelleni lentää kun eilen illalla huomasin Aji Cristalissa nämä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0769.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0771.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0772.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0790.jpg)
Latvomisen jälkeen neljästä ensimmäisestä kukasta on tulossa podia, ja nämäkin 23W ESLin alla. Saattaa tuosta räppänästäkin vähän hajavaloa tulla kyllä. Ja lisää kukkia avautui tänäänkin. Ehkä tästä vielä kesä tulee... :)
Yleiskuva vielä Aji-nurkasta, Cristal etualalla matala mutta sitäkin tuuheampi:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0774.jpg)
Chinensetkin viihtyvät 200mm Pauliinoissaan. Zavory ryhtyi versomaan ihan mukavan oloisesti:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0785.jpg)
Nyt voisi antaa tuonkin kukkia jos on kukkiakseen. Aion pitää tuon sekä kaverinsa nyt pelkällä vedellä kun on tuoreet mullat kuitenkin alla, tosin eipä taida olla ainakaan viikkoon vielä kasteluntarvetta kun tietty ruukutuksen yhteydessä kasteltu multa ja säiliöihinkin jonkin verran vettä jäi.
Hyvähyvähyvähyvä! :D Aina yhtä jännää, kun alkaa hedelmiä tulemaan. Mulla kans Lemon Dropissa pari podin alkua olis.. ;)
Hyvältä näyttää!! :)
Aa niiin epäreilua ;D. No se on kuule kohta chilimaistiaisia.
Aji Cristalin podi kasvaa kohisten:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0795.jpg)
Ja olipa Bolivian Rainbowkin ensimmäiset saanut aikaiseksi:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0794.jpg)
Pajalla alkaa pidempään suorasta auringonpaisteesta nauttivalla ikkunalaudalla tulla täyttä - sikäli kuin sitä nyt on saatavilla. Habanero Sudden Deatheillä on ollut vakavia kypärävaivoja, ja pari niistä onkin avustustoimenpiteissä menettänyt sirkkalehdet kokonaan. Toiset kaksi kun kuolivat pystyyn, alkaa toivo käydä vähiin. Yksi vielä hengailee kypärän kanssa, ja nuo päättömätkin sinnittelevät vihreinä pystyssä eli kai niistäkin voi hyvällä tuurilla jotain vielä tulla. Surullisen näköisiä ovat kyllä. Jotain olen näiden kanssa tehnyt väärin, eipä tämmöiset näin laajat vaivat muulla oikein selity. Voi täällä olla itse asiassa vähän liian kylmäkin joillekin, liekö siinä pääsyy itämisen jälkeiselle hidastelulle?
Mulla on kohta hurjat kaksi kukkaa auki tossa omassa Aji Cristalissa! Taitaa mennä hetki, ennen kun oon samassa vaiheessa! :(
Tosin saan syyttää ihan itseäni, tota on kasvun hidastamiseksi latvottu ja lehtiä oon poistellu aika urakalla.
Huomattavasti kivemmaksi on harrastus tullut, kun kasveissa tapahtuu muutakin, kun lehtikasvua! :)
Eikä noi sun kuvat mitään huonoja ole!
Mun salaisuus on votosoppi! ;)
Kostuta sitä kypärää, niin se pehmenee ja sitten voit vaikka sormilla varovasti sen poistaa.
Vaikka puolen tunnin välein märällä sormella kastelet sen kypärän ja parin tunnin päästä yrität sen varoen poistaa.
Itse tehnyt varmaan 10 itäneen kohdalla tällä kaudella noin, joista yksikään ei saanut pysyviä vaurioita.
-T
MrFrost, olen noita kyllä kostutellut, mutta kun ei näy sirkoista chinenseissä jälkeäkään viikon aikana useampaan kertaan toisetuista käsittelyistä huolimatta/johtuen. Parissa tapauksessa on siemen alkanut kyljestä hajota ja sieltä on vihreää pilkottanut. Yhden Haba SD:n sain melkein pelastettua näin, mutta kun olin 2/3 siemenestä saanut auki ja/tai pois, päätti raukka katketa. Hyvät pinsetit löytyy onneksi talon puolesta, ja askarteluveitsellä olen koittanut yhtä tai kahta vähän avittaa auki. Ainakin kahdessa on alkanut jo kostutetun siemenen sisään pilaantua kasvun ainekset.
Lihamestari, mäpä otankin kuvat puhelimen kameralla ja tuuttaan suoraan tänne ilman mitään käsittelyjä. 5 Mpix kuvat JPEGginä puristettu about megaan per, eli "maksimi" laatu. Toi makromoodi kohdistaa aina itse kohteen taakse johonkin, eli pitää "kohdistaa" ja sitten vetää luuria kauemmas ja laukaista kun terävyys on about sopiva. Melkein muttei ihan aina ilmenevä noin puolen-yhden sekunnin viive laukaisimessa tuo oman jännityksensä kuvauksiin myös. ;D
;D
Extreme Chili Photography!!
Päivän AC-päivitys, ihan vaan Lihamestarin kiusaksi. Ja ehkä vähän Cleitharankin. :)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0807.jpg)
Sattui niin jännä otos SYT:stä (harvoin saan näin voimakasta perspektiivin tuntua tällä luurilla aikaiseksi) että pitää sekin tänne nyt näköjään laittaa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0814.jpg)
Takavasemmalla kauimmaisena oleva Zavorykin oli aamulla alkanut ekoja kukkia vähän raottaa. Vielä kun keksisi sille ikkunapaikan jostain...
Tulipa nyt otettua Chilacastakin (Pasilla Bajio siis) kuvatus, kameranretale vain haluaa aina tarkentaa seinään. Aina ei jaksa kymmentä-viittätoista uusintaa että saisi sen kelvollisen.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0809.jpg)
Ja lopuksi pari räpsyä makkarin ikkunalla amppelissa köllöttelevästä Turbo Pubesta:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0819.jpg)
Tuo siis päätti maitopurkissa ollessaan retkahtaa sivulle, joten päätin amppeliin sen laittaa, ja alkuun sai olla nojasuunta ikkunaan päin, mutta pari viikkoa sitten käänsin sen toisin päin. Vaikka on ollut enimmäkseen pilvistä, on tuo lähtenyt versomaan rungon alaosista ihan nätisti. Muutama viikko vielä niin se saattaa hyvinkin näyttää oikealta amppelikasvilta:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0826.jpg)
Lisätään sen verran, että pajalla otin kolmelta Starfishinrontilta hatut päästä. Hyvin se käy, ei mitään ongelmia ilmennyt, kun olivat edes sen pari milliä saaneet sirkkoja siemenestä ulkosalle. Olivat jopa rakenteen puolesta koko lailla täysinmuodostuneet sirkat kahdella kolmesta. Yhdellä vielä vähän oli kärjet kesken, mutta olen varma että selviää. Jännä suorakulma sillä vajaalla oli kyllä varressakin. Oiennee kun nyt pääsee valoa tavoittelemaan. Olkoot nyt vielä pari päivää lampun alla, mutta kunhan sirkat kasvavat täyteen mittaan niin ikkunapaikka odottaa näitäkin. 10 jogurttipurkkia, kolme maitopurkkia ja yksi 15 cm ruukkunen siellä jo hengaavat. Lanceolatumit eivät ole nousseet, mikä on harmi kun itivät niinkin hyvin.
Oi oi mitä kuvia (kateellinen). Siun kukkalanka viritelmä alkaa näyttämään koko aika paremmalta :D.
Itselläni ei ainakaan vielä ole lanceolatumit nousseet mullasta eikä turbo pube. Lanceolatumin viel ymmärtää mutta mikäs pubeen on mennyt.
Ei saa kiusata! ;)
Ajattelin omaa satoa odotellessa hipsasta meidän laitoksen chilihyllyssä! Siellä näytti olevan Hollanin tuliaisina punaista ja vihreää jalapenoa! :)
Jos vaikka täyttelis viikonloppuna...
Noi omat ei oo oikein vielä siinä vaiheessa! :'(
Toi SYT alkaa tosiaan näyttää ihan kivalta, tosin paikoitellen on ehkä jo liiankin tuuhea. Pitää taas joku päivä vähän fiilistellä sivuleikkureiden kanssa. Kun vaan sais ton alempana olevan oksakkeen kasvamaan paremmin...
Pitää nyt kipaista siwapostista Kärsän paketti vielä täs iltasella ja alkaa pikkuhiljaa suunnitella sitä Peat-passiivia... :D
Eihän sellaista, kun liian tuuhea ole olemassa? ;)
Hyvältähän toi näyttää...
Toi Turbo Pube näyttää tosi hyvältä tossa amppelissa! Taitaa Lemon Drop jäädä amppelista pois ja tollanen jo valmiiks leveyttä kasvava chili sinne tilalle!
Duunikaveri kehui, kun luovutin sille niitä rocotoja, että ruukuvaihdon jälkeen ne on eteläikkunalla venähtäny oikein urakalla! :)
Siellä on kissa varmaan kohta kummissaan, kun ei mahdu väijymään lintuja! ;D
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 15, 2011, 18:38:13 IP
Duunikaveri kehui, kun luovutin sille niitä rocotoja, että ruukuvaihdon jälkeen ne on eteläikkunalla venähtäny oikein urakalla! :)
Siellä on kissa varmaan kohta kummissaan, kun ei mahdu väijymään lintuja! ;D
Kohta siellä on kissa syöny ne rocotot tai tuhonnut ne muuten lattialle :)
Nimim. kokemusta on :D
-T
Nytpä laajeni sitten kuitenkin kasvatukset vielä vähäsen, kiitos biblon ja Lihamestarin.
Uutta annuumirintamalla on Homeran sekä Jalapenojen Early ja Hercules verran. Laitoinpa sitten viimeiset Chilivaarin Chinese Pot Chillitkin lautalle, jos saisin nämä herätettyä oikeasti henkiin kun edelliset sain ilmeisesti hukutettua.
Peruvian Chinense ja uudemman kerran yritykseen myös orggis Habanero vahvistavat chinenseosastoa.
Lihamestarilta puolestaan tuli 3 kpl Galapagoensen siemeniä, joista yksi päätyi pajalla kokeiluun muiden kanssa. Luulen vähän, että laitan kotona toisen lautan vitriinin päälle mihin pistän yhdistyksen Lanceolatumit ja nuo kaksi Galapagoensea, siellä kun olisi paitsi tasaisempi, myös korkeampi lämpötila.
Jokohan tässä kohta olisi aloittelijalle ensimmäisen kauden yritykset nipussa? ::)
Päätinpä kokeilla montako raakiletta saan mahtumaan samaan kuvaan Aji Cristalin kanssa. Tulos, kuusi kymmenestä (tosin yksi vasemmalla jää lähes täysin lehtivarren taakse):
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0838.jpg)
Ja vertailun vuoksi kuva suurin piirtein samasta paikasta kuin edellisessä AC-päivityksessä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0839.jpg)
Huima on kyllä tuo Aji Cristalin raakileiden kasvuvauhti, ja se vieläpä kukkii ja kasvaa koko ajan lisää.
Guajillon raakileet kasvavat nekin pikkuhiljaa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0841.jpg)
Viisihän siinä oli, mutta yksi ei kasvanut lainkaan joten nappasin sen pois.
Pitipä räpsäistä Bolivian Rainbown raakileestakin kuva, kun se alkaa vähitellen näyttää jopa oikealta. Väri on kyllä aika epätasainen. Tästä kulmasta ei soikeus juuri näy, mutta selvästi vähän pitkänomainen se on muodoltaan.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0846.jpg)
Hehhee...Naminami! Kohta pääset aji cristaleita popsimaan! Mulla Lemon Dropissa raakileita parisenkymmentä ja kukkia sekä nuppuja pirusti, ja kasvi kasvaa kokoajan..aika sama meininki näköjään AC:n kanssa. Ja Bolivian Rainbowssa mulla on vieläkin ihan pyöreitä palloja kaikki hedelmät. Ei vieläkään yhtään suippoutta tullut...kai se sieltä...ainakin tuon kasvin emo teki soikeampia hedelmiä niin luulisin tämänkin tekevän.. hmph... ;D
Siirsin pari päivää sitten Chilivaarin siemenistä kasvatetut rocotot toiselle ikkunalle, jonka lauta on työpöydän alapuolella, kun tässä "toimiston" ikkunalla alkoi tulla ahdasta. Kävin äsken vilkaisemassa miten jakselevat. Siellähän on Red Peruvian päättänyt haarautua! Pituutta sillä on silmämääräisesti hieman alle 10 cm. ;D
Peru Cuscoista tavis on venähtänyt taas ja ottanut ihan hyvän kaulan trifoliaatti-kaveriinsa, joka puolestaan on suurin piirtein saman pituinen kuin Red Peruvian.
Mr_Green, vähän jo meinasin että jos yhden niistä vähän isommista raakileista maistaisi tässä päivänä jonakin... Kun niitä kerta syntyy noin reippaasti. Pitää kuitenkin yrittää pitää näpi irti muuten kuin pölytysaputehtävissä.
Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 18, 2011, 10:06:03 AP...Naminami! Kohta pääset aji cristaleita popsimaan!
"Läpikuultavan vaalean vihreänä niitä ei kannata syödä", totesin pääsiäisenä -09:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg62156#msg62156
Kiitos varoituksesta.
Vähän osasin arvellakin että tuskin maistuu vielä kovin kummoiselle, mutta olisihan se hyvä edes joskus osata oppia toisten virheistä. ::)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 18, 2011, 11:26:17 AP... olisihan se hyvä edes joskus osata oppia toisten virheistä. ::)
Ei kai? Jokaisen on omat kokeilut ja virheet tehtävä!
Viikon tai parin päästä ne kyllä maistuvat paremmalta, kunhan ovat kasvaneet täyteen kokoonsa. Cristal on herkkua vihreänäkin, erityisesti leivän päällä se on mielestäni parhaimmillaan ennen punastumistaan: http://chilivaari.blogspot.com/2009/05/chili-oltermanni-makua-voileivalle.html
Oman AC:n kukkimista odottelen vielä! :(
Ei oo vielä noi nuputkaan auennu, mutta eiköhän ne kohta poksahda auki...
Jallukin on vissiin tullut oman sietokykynsä rajalle, tossa taitaa olla kymmenkunta hedelmänalkua, ja nyt on ruvennut kukat ropisemaan...
Mut aika hyvin tollaiselle reilun 40 cm puskalle, mun mielestä. :)
Taitaapi olla isoin n. tuuman mittainen! :)
Mä vähän veikkaan, että mulla ei taida hirveän moni AC:n palko kerkiä kypsäksi asti, ennen kun ahmatti korjaa ne parempiin suihin... ;)
Ensi kauden siemeniä varten pitäis varmaan pari jaksaa roikottaa puskassa kypsäksi asti...
Pitääkin ottaa Rankkapandan Championista kuva jossain välissä, vaikka ei se nyt uudessa ruukussaan yhtään niin vaikuttava olekaan. Ei tahtonut maitopurkissa enää pysyä pystyssä vaikka juurille tilaa olisi ollutkin niin piti siirtää se Ikean Nektarin-ruukkuun. Loistarin alle se ei enää olisi montaa päivää mahtunut muutenkaan niin lattialle Aji Amarillon ja Cristalin seuraan pääsi hän. Alkaa olla yksi nurkka olohuoneesta pahamaineisen Baccatum-jengin hallussa siis. Amarillo noista rotevimmin kasvanut, yltää jo ikkunalaudalle pidemmällä haarallaan. Ei niin tuuhea kuin AC, mutta todella tukeva on tuo pitempikin haaransa. Pitäisiköhän latvoa sekin vielä kerran, ottaa pistokas?
Ikkunalaudan Aji Cristalista (joka sekin kukkii taas!) napatut pistokkaat viihtyvät ihan hyvin keittiön ikkunalla vesilasissa, mutta juuria ei vielä näy. Lienee valoisan astian syytä? Pitää varmaan tuupata multaan kohta ne että pääsevät kasvun makuunkin. Tai itse asiassa taitavat joutua Peat-passiiviin koe-eläjiksi, siinähän on oivallinen testiryhmä. Tekisi mieli porata kanteen vain neljä reikää joista varret läpi, pönttö soraa ja PK-vettä täyteen ja loistarin alle kasvamaan. Taitaa tuollainen ehkä 2 litran pönttö vaan olla neljälle Aji Cristalille niin pieni ettei maksa vaivaa moista koittaa kuin ehkä yhdellä. Toisaalta eipä siinä paljon menetä jos vaikka nyykähtävät kaikki, on kuitenkin kaksi pensasta sitä laatua jo olemassa.
Uutta elämää on taas alullaan pajalla. Championin nostoväkiosastolla on enää yksi itämättä, ja sekin näyttää jo siltä että päivänä minä hyvänsä nousee. Chilivaarin Chinese Pot Chilli oli myös itänyt yhden siemenen voimin, samoin biblolta tulleista ensimmäinen Jalapeno Hercules. Jaksaisikohan lajikelistaakin taas päivittää...
Edit: Mitä kummaa? Rocoto Granden vierestä noussut "Biquinho" tekeekin karvaisia kasvulehtiä! :o Muita puben siemeniä ei tuossa purkissa ole ollut kuin Rocoto Grande, mutta nyt huomaan jopa sirkoissa muutamia karvoja. Varsi oli alkuun vain hennosti karvainen joten en sitä ihmeemmin epäillyt, mutta nyt se on selvä Pubescens.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0879.jpg)
Nam Nam! :)
Mulla vasta AC avas ekat kukat tänään... :)
Saattaa tulla piiiiiiitkä ja tuskainen odotus meikäläiselle, ennen kun on syömäkuntoista kamaa puskassa! :-\
Eniten mä oon alkanu odottaa tota Lemon Droppia, mä oon kanasoossiin ripsiny sen savustettua versiota ja se on ollu oikein nannaa...
Viel kun sais ton oman tuottamaan. Nyt on skaba päällä, kumpi kerkee ekaks! Zenistä häätötuomion saanut mutantti vai 3-4 viikoa sitten itnyt, tämänhetkinen zenin asukki...
Mulla menee myös tosi lujaa. Tällaista jälkeä tulee kun sähköt on poikki 3 tuntia kun ulkona on -20C. Siis mökillä. Ja kyseessä Aji cristal.
(https://lh4.googleusercontent.com/_L2NRhEx13OI/TYOr_D6YEoI/AAAAAAAADdI/ZJoFqFJeZSM/s720/tauti5.jpg)
Toi on kyllä karmaiseva näky! :-\
Mun mysteerichilin kuivuminenkaan ei enää säväytä niin pahasti ton kuvan jälkeen...
Toivottavasti ei tule pahaa takapakkia!!
En oo vielä latvonut mutta kai sen teen. Pari varatainta kyllä on mutta ovat melko pieniä kun ovat varjossa kasvaneita ja vesikuurilla.
Onneksi ollaan vasta maaliskuussa.
InkRose tulet saamaan todella hyvän sadon jos jo nyt on tuollaisia podeja. Nyt on mun vuoro olla kateellinen.
Kiitos, kiitos. ;D Ja osanottoni, bluesman. :o Karmaiseva näky tuo paleltunut rassukka.
Se sinulta saamani AC on joutunut olemaan aika huonolla hoidolla muutaman viikon, kun olen valjastanut Tertialit noiden isompien elätykseen. Sen päätöksen ansiota on tuon itse kasvatetun (ainoa itänyt seitsemästä siemenestä) sato. Chilhuacle Negron kanssa ovat hengailleet läntisellä ikkunalla viileässä ja hämärässä, mutta loputtoman optimistisesti sekin alkoi taas viime viikolla kukkia kun oli pari kirkkaampaa päivää. Huomenna pitäisi asentaa niiden päälle 39W T5-loistari, pääsevät kaverukset taas vauhtiin, ja saattavat saada Chilacasta kaverin sinne.
"Vähän" kuvia muistakin välillä.
Molemmat Zavoryt on alkaneet kukkia ihan kivasti tuossa 2x18W loistarin alla.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0882.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0886.jpg)
Fataliin mysteeriyrtti (minusta aika lailla annuumin näköinen, mutta vielä ei ole kukkinut) on päässyt taas vähän janoiseksi. Noin litran (tai vähän alle) multatilalla elelee hän.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0887.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0888.jpg)
Ihan tuuheasti kasvaa. Yhden alhaalta lähteneen oksan olen kieputellut rungon ympärille.
Naga on aina vain matala, mutta sitäkin tuuheampi. Nuppujakin muutamia on. Oli päässyt janoiseksi hänkin, siksi vähän nuupallaan kuvissa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0891.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0892.jpg)
Illan urheilusuoritus oli Short Yellow Tabascon trimmaus sekä multaus maitopurkista 140mm Pauliinaan. Tässä tilannetta ennen parturointia:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0896.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0890.jpg)
Ja tässä tulos:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0899.jpg)
Ihan passelin kokoinen ruukku tuolle muutenkin, ei ollut maitopurkissakaan enää isommaksi kasvanut. Paitsi oksistoltaan, ja pitääkin nyt katsella josko jaksaisi pitääkin kaverin siistimmässä kuosissa. Pitäis vissiin ne katkaisupinsetit ostaa niin mahtuisi mukavammin nipsimään yksittäisiä lehtiä ahtaammistakin paikoista. On vaan vähän kalliit vehkeet tämmöiseen. ;)
Lisäksi aamusella väsäsin Bruichladdich Peatin peltipöntöstä pikku passiivihydron Aji Cristal-pistokkaalle. Saas nähdä miten toimii jos toimii.
Pajalle kun pääsin, vilkutteli lautalta puolen tusinaa häntää. Muutamat siirsin multiin, mutta osan päätin jättää lauttailemaan. Jos vaikka antaisi niiden itää ihan kunnolla siellä, kerrankin. Lajikkeista enää Galapagoense sekä chinenset Peruvian ja perus Haba itämättä. Cleitharalla on kaksi Lancea jo noussut, joten sieltä saan yhden jonkun ajan päästä kunhan saavat kasvua vähän käyntiin, vaihdossa kelpasi Starfish.
Olohuoneen ikkunalle tuli viimeinkin se loistari: 39W T5 (3100 lm, 4000K värilämpö). Pitää varmaan hommata tuohonkin kello väliin niin ei tarvitse vaimon ryömiä iltapäivästä nykimässä piuhaa seinästä. Kolmen-neljän maissa tuohonkin ikkunaan jo jotenkuten paistaa aurinko, mutta saapahan aamunkin alkamaan ajoissa. Ties vaikka Chilhuacle Negro ja Aji Cristal vähän tukevoituisivat.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0918.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0916.jpg)
Bluesmanilta saatu Aji Cristalhan tuolla on kukkinut pelkällä päivänvalollakin viikon päivät, mokoma optimisti on vaan niin hennosti kasvanut että tuskin jaksaisi hedelmiä kannatella vaikka niitä tekisikin. Mysteeriyrttikin pääsi nyt tuon alle, samoin toinen Zavory. Ties vaikka pieni iltapäivien auringonvalo innostaisi satovaihteelle. Toisaalta tuolla on kyllä aika paljon viileämpi, joten voipi tietty suuttuakin moisesta.
Viimeinkin myös Rankkapandalta saadusta Championista on vähän päivitystä. Hemmetin kovaa tahtia se sitten lähtikin kasvamaan kun sai vauhdin päälle, ja oli pakko mullata se Ikean Nektarin-ruukkuun kun ei muihin olisi saanut riittävän syvälle haudattua tuota hujoppia joka ei enää omin voimin pysynyt pystyssä. Syömäpuikot olivat alkuun ihan tarpeellinen tuki, mutta kaipa ne kohta joutaisivat poiskin. :)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0905.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0906.jpg)
Tuo Champion jäi latvomatta, kun joskus 25 cm pituisena se oli jo itse ehtinyt sen tehdä. Jatkoi sitten kuitenkin myös varren venytystä haaromisesta huolimatta niin on tuollainen hujoppi. Pitää varmaan koittaa järjestää sille paremmin kohdalle osuvaa valaistusta jossain välissä, että malttaisi ehkä tuuheutuakin jossain välissä...
Vielä yhteiskuva pahamaineisten Ajin serkusten valtaamasta nurkasta:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0910.jpg)
Taka-alalla hengaa siis Aji Amarillo, jota on pätkitty sieltä täältä vähän enemmän ja vähemmän. Hurjaa vartta sekin on kyllä tehnyt, mutta kukista ei ole vielä ollut tietoakaan. Perään vielä Aji Cristalin taiteellisuutta sekä pari podin kuvaa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0908.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0913.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0915.jpg)
Vasemmalla kolmanneksi suurin, oikealla suurin raakile. Hopeamitalisti on niin hankalasti kuvattavassa paikassa että jääköön. Onhan noita melkein kaikki ennenkin nähneet. Se on kyllä jännästi mutkalla, vähän kuten usein näkee Lemon Droppien olevan. Nämä kaksi ovat toistaiseksi ainoat raakileet jotka roikkuvat jo alaspäin.
Ja loppuun makkarissa hengaavan Turbo Puben kukintaa. 4-5 kukkaa oli aamulla auki. Kyllä se auringonvalo tekee ihmeitä kasveille, tämäkin kuitenkin jää vähän puolen päivän jälkeen varjon puolelle. Olen tuon rullaverhon jättänyt suht alas siinä toivossa että TP päättäisi noita versojakin taivuttaa vähän alaspäin jossain vaiheessa. Tulisi enemmän kunnon amppelikasvin näköinen siitä. ;D
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0921.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0923.jpg)
Pakko todeta:
Hyvän näköistä settiä.
Ja myös omakohtaisia kokemuksia, nuo Ikean edukkaat altakasteluruukut tosiaan on hintansa arvoisia. Sitä isompaa vois harkita jopa isohkolle rocotolle kesäksi...
-T
Kiitos kiitos. :)
Aamun TP-kuvista on sitten jatkettu todelliseen kesätunnelmaan:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0934.jpg)
Hyvän näköistä settiä tosiaan! :)
Mullakin on nyt ensimmäinen podi AC:ssa! :)
Katotaan kummalla kestä itsehillintä pidempään! ;D
Pistetäänpä vaihteeksi pari kuvaa pajan ensimmäisistä kasvateista, Chilivaarin ystävällisesti lahjoittamista siemenistä kasvaneita ovat he.
Biquinho jatkaa matalaa, terhakkaa kasvuaan lähes täydellisen symmetrisenä. Pikkuhiljaa alkaa hipoa kymmentä senttiä pituutensa, ainakin jos soran alta mullasta mitataan.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0926.jpg)
Olipa näemmä yksi viime kesän kärpäsiäkin päässyt kuvaan. :)
Ja rocotojengi maitopurkeissaan, pari viikkoa sitten siirsin heidät, kaikilla oli vasta toiset kasvulehdet silloin. Tänään kastelin muistaakseni ensimmäisen kerran siirron jälkeen, eivätkä vielä ehtineet edes roikotella lehtiään.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0936.jpg)
Oikealta lukien on kaksi Rocoto/Canario Peru Cuscoa, joista jälkimmäinen trifoliaatti, ja kolmantena Rocoto Red Peruvian. Red Peruvian oli porukan ensimmäinen haarautuja, vaan eipä kauaa tarvinnut odottaa seuraavaa, sillä eilen huomasin että tuo pitempi Peru Cusco on myös haarautunut. Peru Cuscot ovat ehkä aavistuksen honteloita verrattuna Red Peruvianiin, mutta sehän korjaantuu kun lähtevät nekin haarautumaan. Taka-alalle jää myöhemmistä idätyksistä ensimmäisenä siirretty Rocoto Grande (Riesenrocoto, Bluesmanin hedelmästä Lihamestarin kautta minulle tulleista siemenistä), jonka takana Poblano ja Rocoto Manzano Rojo. Kohta joutuu laajentamaan sijoittelupaikkoja, kun pöydän edestä en oikein tohtisi kaihdinta enempää nostaa. Luupin kanssa työskennellessä suoraan pöytään paistava päivä kun häikäisee vähän liikaa.
Vielä pikku potretti Red Peruvianista, eilen tai toissapäivänä otettu. Varsin tukeva kaveri on hän. Haaromispisteessä on pieni nuppukin, toivottavasti osuisi niin hyvää keliä että saisi kukkaan asti sen.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0933.jpg)
Chinese Pot Chiliä en näiden erästä saanut taimeksi asti, mutta kaksi jäljelle jäänyttä siementä ovat nekin molemmat itäneet. Toisen siirsin multaan hyvissä ajoin eli pikku idun kanssa ja toinen on kohta lautalla saanut kypäränkin pois. On se lattianrajassa sitten patterin edessä 30W ESLin allakin näemmä niin kylmä että reilusti hidastuu itämiset, siinä on nimittäin useamman päivän ero kun lähti jälkimmäinen edes pientä häntää tekemään. Kuten epäilinkin, tuosta johtuu lähes varmasti myös muutamien muiden itäneiden nousuongelmat. Tiedänpä jatkossa.
Peruvian Chinense on sekin nyt ensimmäisen häntänsä lautalla saanut puskettua. Taidan jättää suosiolla kellumaan sirkoille asti sen, ei nimittäin ollut ensimmäistäkään elonmerkkiä ennen kuin muutama päivä sitten siirsin lautan vakituisesti tuon valaisimen päälle, missä on - yllätys yllätys - selvästi lämpöisempi kuin ihan sen vieressäkään. Vielä kun se liikanimetön habanero tuosta heräisi... Ja Galapagoense, mutta sen kanssa uskon että riittää kärsivällisyyttä aika paljon pitempään. ;)
Ohhoh! Huomasinpa muuten juuri että tätä kirjoittaessa on Chinese Pot Chili (C. Annuum) päättänyt nousta lautalla pystyyn. ;D Jogurttipurkki kutsuu, ja ESLin alle paistattelemaan, mars!
KOMIA ÖTTIÄINEN sulla tossa ekassa kuvassa =)
-T
Kasvatuslistaa päivitetty. Näköjään yksi Habanerokin varovasti vähän haistelee lautan ilmastoa tuolla, mutta en sitä nyt vielä listaa ettei tule suorituspaineita. ;D
Pari lautalla sirkoille asti idätettyä Jalapenoa, Early ja Hercules, siirtyivät multiin ja saivat seurakseen ikkunalle Chinese Pot Chilin. Pikku idulla jo viikko sitten mullatut alkavat nekin vähitellen nousta, eli kohta on taas kymmenen jogurttipurkkia lisää tuossa ikkunalaudalla. Ja ensi viikolla pitäisi saapua viimeisimmät (en enää puhu viimeisestä, se ei pitäisi paikkaansa kuitenkaan...) siemenet: Cajamarca (kiitos Chilivaarin oli pakko tilata), Cheiro Roxa, Petenero, Inca Red Drop ja PI 585239. Plus yllärit tietenkin.
Lisäyksenä vielä erinomaisen positiivinen havainto: Biquinho on haarautunut! ;D
Nytpä alkaa pajalla paikat täyttyä... Jogurttipurkeissa on siis nyt 28 pikkuista, joista kymmenkunta on jo ehtineet kasvulehtiäkin tekemään, toiset enemmän toiset vähemmän. Yhteensä on 6 Pubea, 4 chinenseä, 7 baccaa ja 14 annuumia, eli nopeasti laskien 34 tainta nyt. ;D Kolme chinenseä on lisäksi itänyt muttei vielä sirkoilla, myös kolmas Homera päätti vielä itää viimeisimpiä tilauksia odotellessa. Ja sitten ne 17 vähän isompaa puskaa kotona. ::)
Pistinkin jo jakeluilmoitusta feissarin puolelle, ensisijaisena tavoitteena saada mahdollisesti lisää kavereita innostumaan. Jos eivät parissa päivässä mene, pistän tuonne torin puolelle ilmon sitten.
Kovasti on kuohkeaa ja ilmavan oloista tuo Kekkilän Viljelyseos. Turve-hiekkasekoitustahan se siis on, ja kukkamultia kevyemmin lannoitettua. Saas nähdä miten pärjäävät nämä viimeisimmät, nyt olisi ainakin Jalapenoista verrokkeja Rainbow Kukkamullassa ja tuossa, joskin mullassa olevilla on muutaman päivän etumatka.
Kyllä se näköjään kiinnostus herää asiaan perehtymättömilläkin heti kun on valmiita taimia tarjolla. Kaksi kolmasosaa ylimääräisistä on nyt saaneet uuden osoitteen, pitää vaan katsoa milloin järjestyy kyyditys.
Ja Poblanokierteen molemmat osapuolet on näemmä päättäneet haarautua. Lautalta multiin 25.2. siirretty pikku idulla, nyt kymmenisen senttiä mittaa ja toisten kasvulehtien tyvessä on molemmissa haarautumispiste. Ihan tasan ei ole puntit, ehkä sentti on pituuseroa, mutta se pidempi pääsikin valoon muutamaa päivää kaveriaan aiemmin. Kyllä se aurinko tekee ihmeitä noille jogurttipurkissakin eleleville. Nyt on nimittäin toinen päivä peräjälkeen kun aurinko porottaa täydeltä terältä. Kun nyt saapuis pian ne Fataliin viimeiset, 22. päivä tilattu...
Niinhän siinä taas kävi että heti kun pääsee sanomasta, saadaan hommat ojennukseen. Eli tänään saapui Fataliin lähetys ja samoin tein lautalle uusi miehitys. Listaa samalla ajan tasalle.
Cajamarca sentään on nopea itämään ja ripeä kasvamaan. Juhannuksena sen jo pitäisi olla kukassa. Minulla joulukuun puolivälissä itäneessä on jo täysikasvuisia hedelmiä kypsymistä odottelemassa.
Viime kesänä epäilin, että se ei pidä pitkistä päivistä, sillä keskikesän kukinta ei onnistunut, satoa tuli vasta syksyllä. Syy oli todennäköisesti joku muu. Tuo viimevuotinen yksilö on erilainen kuin Fataliin siemenistä kasvatetut muutamalta muultakin ominaisuudeltaan, kuten kukiltaan. Toivottavasti maku edelleen sama.
Inca on myös nopea ja näyttää nauttivan lämmöstä taimikasvatuksessa.
Hyvältä näyttää! :)
Tota sun touhua ja lajilistaa katsoessa tuli mieleen yksi lastenlaulu, mitä ala-asteella harjoiteltiin soittamaan!!
Tossa sen sanat:
MOPOLAULU
Mikäs se tuolla kolottaa? Se taitaa olla mopo.
Mopo mopo mopo, mopo mopo mopo, mopo sanoo: put put put!
;D ;D ;D
Mä olisin aivan kusessa tollaisen määrän kanssa! Oon tainnu sen jo todetakin!!
Tänä viikonloppuna taidan joutua muutaman jallun nappaamaan puskista, kun ne ei tunnu enää kasvavan kokoa, mutta ei toi värikään tunnu muuttuvan!
Kukkiminenkin on loppunut... :(
Saapahan maistiaisia! 8)
Naga on jo aika hyvän kokoinen (siis se ainokainen podi), mutta se saa kyllä punastua, ennen kun noutaja tulee...
Täytyy napata siitä kuva sunnuntaina, ellen ole Bluesmanille esittelemässä tota valokuvauskalustoa...
Aji Cristalissakin on jo hurjat 4 podia! :)
Sitä pikkasen saksin ja tuloksena on 5 pistokasta! :)
Jos noi kaikki juurtuu, niin sit on yhteensä 7 Aji Cristalia, 1 Naga, pari Lemon Droppia ja 6 Habanero Large Brown tainta jaettavana... :)
Enää pitäis ne ensitalven bonchi kasvit saada jonnekin kasvamaan ;D :-\
Eilen käväisi Cleithara hakemassa oman osuutensa Fataliin tilauksesta ja toipa hän samalla Lanceolatumin pikkutaimen. Minbaarilta saamastani marjasta annoin hänellekin puolen tusinaa siementä, ja hän saikin kaksin kappalein taimia henkiin. Omanihan itivät kyllä 4/6, mutta yksikään ei noussut mullasta. Olisi pitänyt antaa olla lautalla sirkoille asti. Vaan sainpa sittenkin Lancen! ;D
Vielä kun tuo Gala tuosta itäisi... ::)
Ja tosiaan, Vaarin kokemukset Cajamarcan itämisvauhdista toistuivat täälläkin. Perjantaina iltapäivästä laitoin lautalle kaksi siementä: eilen oli ensimmäisellä jo 5mm häntää ulkona ja tänä aamuna oli toinenkin pukannut hännänalkua esiin. :D Tuossa valaisimen päällä tuntuisi olevan aika passeli paikka, päivällä lämpenee reilusti (lähelle 30 astetta) valon ollessa päällä, mutta yöllä laskee sitten alle 20.
Eli samaa tylsää lajikelistan päivitystä taas. Pitää varmaan kohta räpsiä taas kuvia. Ai niin, ja Nagassakin on kaksi kukkaa auki. Ensimmäiseen niistä kuskasin ikkunalla olevasta Zavorysta siitepölyä ja merkkasin kukkavarren pikku renkaalla varmuuden välttämiseksi. En kyllä jaksa uskoa että se vielä siitä lähtisi hedelmää tekemään, mutta kuitenkin. Pitäisi ikkunalla oleva Aji Cristal tuupata viimeiseen Ikea-ruukkuun kun se kerta satoa rupesi tekemään. Saisi aika paljon tukevampi mieluusti olla, ja vaikuttaa siltä että syvempi ruukku voisi olla laakeaa, matalaa purkkia parempi.
Hah, löysinpä kuitenkin pari tuoreehkoa kuvatusta joita en ole vielä tänne laittanut. Aji Amarillo on siis saanut siirtyä jakkaralle makuuhuoneeseen Turbo Puben seuraksi.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0995.jpg)
Viimeksi tuo on latvottu joskus pari viikkoa sitten. Tukiheppiä pitäisi alkaa viritellä hälle, kun siirrellessä heiluu aika lailla vaikka perin tukevaa tekoa onkin.
Ja sitten lankomiehen hoitoon päätynyt Turbo Pube, joka kasvaa minusta varsin tyylikkäästi:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1001.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1000.jpg)
Ruukkuna sillä on 170 mm Pauliina, ja se on nyt ilmeisesti päättänyt että leveyttä on tarpeeksi. Pari päivää sitten se alkoi puskea tuosta alkuperäisestä haaromispisteestä kahta uutta versoa ylöspäin. Kukkii aika tasaiseen tahtiin, mutta toistaiseksi on kaikki tippuneet pois. Ikkuna on kai suurinpiirtein länteen.
Komian näköistä! Niinpä ne chilit valtaa teilläkin kohta joka huoneen! Itse vein kanssa lancen ja "c.parvifoliumin" keittiön pöydälle nautimaan aamuauringosta, kun olohuoneen ikkunalaudat ovat jo täynnä. Mitäs meinasitko sijoittaa chilejä ulos kesän tullen, vai kasvatatko kaikki sisällä?
Kyllä niistä aika iso osuus on tarkoitus ulos laittaa, osa omaan pihaan ja muutama miedompi anopin terassille: Champion tai Starfish ja ehkä Poblano. Ja varmaan joku rocoto.
Yksi mietintämyssyssä pyörivä arvonta onkin Pubescensien ruukkupolitiikka, kun tuo makkarissa amppelissa oleva TP kasvaa rehottaa jo aika valtavana. Jos nuo muut yhtä hyvin kasvavat niin ei taida mitään 30cm Pauliinoita olla luvassa kun 3-4 litraisessakin ruukussa tulee jo julmetun isoa puskaa.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - huhtikuu 04, 2011, 13:19:04 IP
Kyllä niistä aika iso osuus on tarkoitus ulos laittaa, osa omaan pihaan ja muutama miedompi anopin terassille: Champion tai Starfish ja ehkä Poblano. Ja varmaan joku rocoto.
Yksi mietintämyssyssä pyörivä arvonta onkin Pubescensien ruukkupolitiikka, kun tuo makkarissa amppelissa oleva TP kasvaa rehottaa jo aika valtavana. Jos nuo muut yhtä hyvin kasvavat niin ei taida mitään 30cm Pauliinoita olla luvassa kun 3-4 litraisessakin ruukussa tulee jo julmetun isoa puskaa.
Mitään mutua suurempaa viisautta mulla ei ole, mutta ulkokasvatusta ajatellen pubescensien luulisi viihtyvän isommissa ruukuissa. Ne kun ovat vähän viileämmiltä seuduilta kotoisin ja pienemmässä ruukussa luulisi mullan lämpiävän auringonpaisteessa nopeammin. Mulla on noi pubet olleet melkein järjestään just noissa 30cm Pauliinoissa ja hyvin ovat niihin kotiutuneet. Tuntuvat kyllä tosiaan viihtyvän melko pienissäkin astioissa ainakin vielä sisäkasvatuksessa.
Pandan pikku Champion ei ole enää niin pikkuinen. Pari pölyttynyttä kukkaa näyttäisi jääneen jopa kiinni. Kourallinen kukkiakin auki ja eilen tuli ensimmäisen kerran tuota hessittyä jos vaikka vähän tukevoituisi vielä. Tukikeppien metsästystä on viikonloppuna kyllä muutenkin ohjelmassa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1003.jpg)
Aji Cristal ei juuri korkeampi ole, jos kohta paljon tukevampi ja tuuheampi tapaus. Ja onhan siellä ihan hyvän kokoisia raakileita jokunen, about kuukauden päivät killuneet jo siellä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1004.jpg)
Ikkunalla bluesmanilta saatu Aji Cristal satoaa sekin, vaikka on kovin hentoinen. Pitäisi varmaan siirtää isompaan ruukkuun tuo rassukka, kun nykyinen on joku 12 cm syvä ja 17 cm halkaisijaltaan...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1010.jpg)
Jotenkin nuo raakileet ovat kyllä aika eri näköisiä kuin tuossa itse kasvattamassani, mutta nehän eivät ole ihan täydessä mitassakaan vielä ja tuo kasvin pieni koko varmasti vaikuttaa asiaan myös. Kuitenkin ovat himmeämpiä (eivät vahamaisen kiiltäviä) ja ryppyisempiä pinnaltaan kuin omassani olivat kasvaessaankaan.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1008.jpg)
Mysteeriyrtti näyttäisi kukkien perusteella hyvinkin annuumilta, mutta mitkä lajikkeet roikottavat kukkiaan suoraan alaspäin? Terälehtiä on tähänastisissa kukissa ollut kuusi, ja raakileet ovat ohuita suippoja. Yhtään ei vielä ole täydessä mitassa kylläkään.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1007.jpg)
Tämä on myös alkanut kukkimaan päästyään kiukutella samaan malliin kuin Guajillo ja Bolivian Rainbow:t. Ainakaan liian märästä mullasta ei ole tässä kyse, enkä oikein usko että ylilannoituksestakaan, mutta vieressä Aji Cristalin toisella puolen on ripsiäisten vaivaama Chilhuacle Negro. Provadoa saivat kaikki paitsi tämä mysteeripensas, kun ei tuonne maitopurkkiin olisi saanut enää sitä pilleriä tuupattua. Toisaalta tässä ei ole näkynyt mitään merkkiä niistä kiusanhengistä. Muuten voisin luulla johtuvan osin valostakin, mutta kun muilla samaa valoa saavilla ei ongelmaa ole (AC, CN ja Zavory) ja samannäköistä tuoreimpien lehtien ja versojen kuivumista tapahtuu alempanakin kasvissa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1006.jpg)
Voiko tuo johtua ripsiäisistä? Vai ovatko jotkut annuumit vaan niin hemmetin herkkiä kylmälle että olisivat ottaneet itseensä, kun tuon ikkunan vieressä on pihalle vievä ovi jota pari kertaa päivässä auotaan koiran tieltä? Keittiössä toisaalta ei ole ikkunaa nyt talvella auottu chilien siinä olon aikana, eikä olohuoneessakaan paljon lähempänä ovea olevat Zavory ja Chilhuacle Negro ole lainkaan oireilleet. CN muuten alkoi nyt nuppuilla ihan urakalla kun sai Provadot purkkiin. Ties vaikka senkin kanssa päästäisiin satovaihteelle sitten pikkuhiljaa. Jumalattomasti on tukevoitunutkin hän.
E: Olihan sitä pajallakin taas itua lisää: Cheiro Roxat kaikki, eka Petenero sekä biblon toinen Habanero. Ensimmäinen Cajamarca pääsi jo multiin painimaan siemenensä kanssa eli niskalenkillä on hän. Ja biblon siementen tähänastinen itämissaldo on 14/15. Ei paha. ;D
Mulla ainakin piskuinen Spanish red työntää kukat luotisuoraan alaspäin ja kuutta terälehteäkin noilla on. Raakalaisia ei vielä ole tehnyt.
Kiitos tiedosta, aika vähillä tuntomerkeillähän tässä vielä mennään. Yksi mahdollinen epäilty siis ainakin löytyy. :) Tuo on ikkunalaudalta jotain puolisen metriä korkea, kukkii kyllä ahkerasti ja pari raakiletta taitaa olla. Yhdestä on terälehdet pudonneet päältä, vaikka vajaan sentin mittainen sekin vielä on. Isomman ruukunhan sekin haluaisi, vaan nyt ei liikene. Katsotaan miten käy sitten kun päästään maistamaan tuotoksiaan. ;)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - huhtikuu 04, 2011, 11:55:33 AP
Eilen käväisi Cleithara hakemassa oman osuutensa Fataliin tilauksesta ja toipa hän samalla Lanceolatumin pikkutaimen. Minbaarilta saamastani marjasta annoin hänellekin puolen tusinaa siementä, ja hän saikin kaksin kappalein taimia henkiin.
Ja tosiaan, Vaarin kokemukset Cajamarcan itämisvauhdista toistuivat täälläkin.
Puskihan sieltä sitten kolmaskin Lanceo mullasta ja toi Cajamarcan itämisvauhti oli huima voisi melkeinpä sanoa että hämmästyin :D.
Mun lanceolootit ei oo yksikään itänyt, viime kaudella kaks kertaa villassa, nyt yks villassa ja yks mullassa... tais osua raaoista podeista otetut siemenet sit mun kohdalle...
Mut antaa nyt olla vielä....
-T
Eilen pääsivät itselleni jäävät Starfish ja Poblanokierre maitotölkkeihin, tänä aamuna siirtelin jotakuinkin valmiita itäjiä lautalta multiin - toinen Cajamarca sekä pari Cheiro Roxaa. Ensimmäiset Cajamarca ja Cheiro Roxa ehtivät jo sirkoille. Uhkaavasti alkaa ikkunatila käydä vähiin kun nämä Fataliin uusimmat itävät niin kovaa tahtia. :) Toisaalta, parempi näin kun etteivät ottaisi itääkseen ensinkään. Listaakin päivitin taas.
E: Tuli sitten vielä räpsäistyä pari kuvaa Biquinhosta, joka esittelee omiin aikaisempiin kasvatteihini nähden harvinaisen esimerkillistä haarautumista. Alle 15 cm on kaverilla vielä mittaa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1012.jpg)
Meneepä tiliinsä myös pajan ensimmäinen kunnon nuppu.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1011.jpg)
No siinähän on esimerkillinen mallioppilas. Alkaa jo nuppua löytymään täältäkin pöydältä useampi kappale ei tosin Biquinhosta :D.
Tässä siis tilanne kuukausi takaperin, kun ekan kerran huomasin jotain outoa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG0779.jpg)
Hyvin samalta näyttää nyt meininki tuossa mysteeriannuumissa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1041.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1042.jpg)
Bolivian Rainboweilla alkoi mennä hommat mönkään vähän myöhemmin, mutta nyt on varsin karuja nekin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1068.jpg)
Melkein kaikki lehdet tippuivat kaikista kolmesta BR:stä koko lailla terveen näköisinä, kun taas nämä muutamat mitä kuhunkin jäi ovat aika karun näköisiä. Minun käsitykseni mukaan tässä on kyllä pääasiassa (rankoista?) lannoiteövereistä kyse, liika kaliumhan "polttaa" lehtien reunat kun soluneste väkevöityy.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1073.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1074.jpg)
Toisaalta, niissäkin kasvupisteet ovat tämän näköisiä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1075.jpg)
Guajillo oli paastolla kuivumassa pari viikkoa maaliskuun loppupuolella ja sen jälkeen olen antanut säiliöön pelkkää vettä ja kerran päältä kastellut miedolla PK-vedellä. Vähän se näytti tokenevan, mutta ei se tunnu saavan kasvua kuitenkaan käyntiin. Tältä näyttävät lehtihankojen kasvupisteet:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1061.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1035.jpg)
Ja haaromispiste, josta lähteneet oksat pätkitty pois:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1038.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1072.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1059.jpg)
Tiedä sitten olisiko tapiksi leikkuustakaan enää mitään iloa, kun alimmatkin kasvupisteet ovat tämän näköisiä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1054.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1056.jpg)
Yhteistä näille on mm. seuraavat asiat:
- Laji on C. Annuum
- Lannoite on Puutarhan Kesä
- Kasvualustana Rainbow kukkamulta, muistaakseni jopa samasta säkistä;
- Kaikki ovat läntisillä ikkunoilla, kahdessa eri huoneessa
- Molempien ikkunalautojen alla on patterit
- Molemmissa paikossa on myös sähkövaloa
- Koiran pihalle ja sisään päästämistä kummempaa tuulettelua ei ole tehty
- Oireiden alkaessa ei mikään näistä ollut saanut Provadoa, eikä merkittävää muutosta ole sen antamisen jälkeen tapahtunut
Ja nyt on sitten mysteeriannuumin vieressä kököttävä Aji Cristalkin alkanut kiukutella, tosin tällä on yhtenä todennäköisenä syynä liian ahdas ruukku. En ole vielä saanut siirrettyä sitä Nektariiniin niin ei vain riitä eväät sekä satoon että kukkiin ja vielä kasvuun, kun tuota ruukkuaan ei voi hirmu rankalla kädellä kastellakaan eikä säiliötä ole.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1047.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1043.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1045.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1052.jpg)
Hedelmänsäkin ovat minusta hieman oudon näköisiä Aji Cristaliksi (lähes nagamaisen ryppyisiä), mutta ainakin tuota selittänee myös tuo ruukun ahtaus ja ravinteiden sekä veden heikko saanti. Ripsiäisiäkin olen noissa podeissa nähnyt Provado-kuurin aloittamisen aikoihin. Siitä on nyt reilu viikko kun annoin kaikille paitsi mysteerille ja Nagalle Provadot, ne kaksi kun ovat jo niin pitkään maitopurkeissa olleet niin eihän sitä olisi sinne saanut tuupattua ensinkään.
Chilhuacle Negrossakin on edelleen vaurioita, mutta ripsiäisten syömingit vaikuttavat nyt pysähtyneen.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/damage/IMAG1046.jpg)
Koitapa siirrellä kasvit vaikkapa viikoksi pois pattereiden luota josko syynä voisi olla patterin nostattama lämmin ilmavirtaus yhdistettynä ilmankosteuden vähäisyyteen patterin luona? Voisi olla myöskin aiheellista tarkistaa juuriston kunto, eräässä liikaa lämmenneessä bubblerissa juuristo mädäntyi liiallisen lämmön vuoksi ja oireilu oli vastaavaa. Terve juuristo on vaaleaa ja elinvoimaista, mädäntynyt juuristo tarttuu limaisena käsiin ja on ruskeaa.
Pitää varmaan koittaa sijainnin muutosta, juu, ja tarkistaa juuret. En tullut ajatelleeksi ollenkaan että tosiaan kuiva lämminkin ilma voisi tuollaista tehdä, olen koko ajan vain pelännyt ikkunan hohkavan liikaa kylmää. Tuo Guajillo on siitä hieman sivussa ollutkin, keittiön pöydällä, mutta onhan se patteri siinä lähellä. Se oli siis ensimmäinen joka alkoi oireilla ja aluksi luulin että kyseessä on hukkumiskuolema ja liikalannoitus. Muutamilla muilla jotka tuota Rainbow:n kukkamultaa saivat on myös ollut lievää kaliumövereiden oiretta alemmissa lehdissä. Sen peruslannoitteen NPK:han on 6-12-24.
Voisiko boorinsaannin vaikeutuminen aiheuttaa oietessaan tuollaisia kukkakaalikasvupisteitä?
E: Pajalla ensimmäinen Petenero multiin, ja huomasinpa aamusella että Chilacaan on viimeinkin jäänyt raakile kasvamaan. Oli jo liki pikkusormen mittainen, jossain loistarivalaisimen rungon yläpuolella on ollut se kukkakin piilossa. Pitää nyt seurailla tuon kasvupisteitä ja latvuksia että miten käy.
No onpas sullakin sitten samankaltaisia oireita ja yhtä karunnäköistä näyttäisi olevan. Ei kait meillä ole, kuin suunta ylöspäin. Onneksi peliä ei ole täysin menetetty ja kesäänkin vielä matkaa jonkinverran. Eipä silti, en ainakaan omista odota enää kummoisia hedelmiä, jos ensimmäistäkään. Tällaista ei enää ensivuonna, ainakaan yhtä massiivisesti, sillä taitaa olla listalla vain muutama puska. ;)
Mä voin lohdutukseksi laittaa sulle kuvan parista karunnäköisestä BR:stä... :(
Toinen osoittaa jo toipumisen merkkejä, toinen on viel puhdas tikku!
Ens kerralla täytyy ottaa iisimmin noitten juuripaakkujen möyhintä...
Mulla on parissa puskassa kanssa tollasta lehtien reunoilta palamista, johtuu varmaan kanan lopputuotteen övereistä ja muutamasta aurinkoisesta päivästä. Nagasta muuten huomaa, että kun olen siirtynyt PK:sta varastolannoitukseen, niin lehdet ei ole enää niin paksuja. Tosin kukkia on pirusti enempi ja sitä kauankaivattua siitepölyä... :)
Toivottavasti kukat jaksaa podeiksi asti!
Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa!
Mites muuten Gala jaksaa? Onko lähtenyt itämään, vai leikkiikö vaikeasti lämpeävää? ;)
Kyllä se Gala vielä vähän empii mutta - sikäli kuin siemenestä voi päältäpäin mitään ihmeempää sanoa - jotain pientä lämpiämistä tuntuisi olevan tapahtumassa. Vastahan tuo on muutaman viikon ollut lautalla, ei tässä vielä hoppu ole. Näyttäisi muuten olevan hämäläistä perimää tuossa PI 585239:ssäkin, jos saman saapumiserän tovereihin on vertaaminen. ;)
Uskoisin että sun oireilevat kasvit ovat multa peräisin. Olin tuonut ne päivää ennen käyntiäsi farmilta Keravalle. Mitään vastaavaa ei ilmestynyt Keravan kasvatteihin vaikka CN ja Guajillo olivat kiinni muissa taimissa. Eli olivat tainneet saada kylmäannoksen jo silloin vaikkei heti näkynyt päällepäin mitään erikoista. Erona vielä farmin kasvatusjärjestelyihin oli se, etten käyttänyt "tuulikaappia" eli muovisuojaa katosta lattiaan kuten aiempina kahtena kautena. Näin aina kun ovaen avasi pääsi kylmä lyömään suoraan kasveille. Prkl että harmittaa, 90% taimista on kärsineitä, just ne jotka aiempina kausina olivat pomminvarmoja kuten Brown ja Orange habat.
Ensimmäisenä oireillut Guajillo tosiaan oli sulta, ja siinä kiinni tai osin sen alla olleet itse kasvattamani Bolivian Rainbow:t alkoivat seuraavaksi ryppyillä. Sitten tuli vuoroon tuo itse kasvatettu mysteeriannuumi, ja samoihin aikoihin sen vieressä ollut, myöskin sinulta saatu, Aji Cristal alkoi kiukutella. Sen vauriot eivät kuitenkaan ole niin pahoja ainakaan vielä, vaikka se on aikaisemmin tehnyt ekat podit: kuivuvatkin paikat ovat enimmäkseen vihreitä vielä. Tänään tarkastin aamusella myös Chilacan, joka ei ole minulla enää ollut missään tekemisissä Guajillon kanssa. Siinäkin on nyt - ekan podin killuttua muutaman päivän oksilla - pientä kuivumista havaittavissa uusissa nupuissa ja pienemmissä lehdissä. Saas nähdä miten kaverin käy.
Eilen huomasin vielä ripsiäisen tekosia muistuttavia jälkiä ikkunalta viimein Nektarin-ruukkuun päässeessä bluesmanin Aji Cristalissa. Eli toinen kierros Provadoa koko jengille. Hessin tuosta AC:sta myös pahimmin vaurioituneet oksat pois, ja tasapainon vuoksi vähän muitakin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1087.jpg)
Piti yksi noista karsituista raakileistakin maistaa sitten. Eihän siinä mitään potkua ollut (yllätys yllätys), mutta ihan kelvollinen sokerihernemäinen maku kyllä.
Samoilla vauhdeilla tarkastin yksin ruukussaan olevan BR:n ja multasin uusiksi. Ihan terveen näköinen juuristo sillä oli, ei mitään hajuja eikä limaisuutta ollut havaittavissa. Tulipahan tehtyä. Samalla istutin vähän syvempään sen ja pätkäisin noin 5 cm pituuteen. Katsotaan lähteekö vielä henkiin.
BR ennen ja jälkeen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1079.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1084.jpg)
Tajusinpa tänään semmoisenkin jutun, että vaikka aiemmin sanoin pihan oven olevan auki vain sen hetken kun koira kulkee sisään tai ulos, niin vaimolta se onkin välillä jäänyt himpun verran rakoselleen lukituskahvan jumittaessa puoliväliin. Toisaalta, kuitenkaan ovea lähinnä oleva Zavory ei ole toistaiseksi oireillut mitenkään.
Omista vaivaisista kasveistani kaikilla on nämä kasvupisteiden kuivumisoireet alkaneet kun ensimmäiset hedelmöittyneet kukat ovat jääneet oksille. Siihen asti kasvu on edennyt normaalisti. Kukkiminen myös jatkui BR:eissa kasvun tyrehtymisestä huolimatta, tosin kukat oli kovasti kalpeita eikä siitepölyä juuri ollut (silti muutamista tuli myös pieniä, jotenkin epäterveen näköisiä pikku raakileenalkujakin, jotka nyppäilin suosiolla pois). En kyllä tiedä mitä se merkitsee, jos mitään.
Vaihteeksi iloisia kuulumisia täältäkin. Guajillossa huomasin kaupoilta tullessani uutta, terveen näköistä elämää. Kahdessakin hangassa on "kukkakaalin" alta noussut pientä normaalin näköistä lehdentynkää. ;D Eli kyllä se tuosta tokenee, uskon ma. Eri asia voi olla mysteeriannuumin tilanne, raakile ei ole nyt kahteen päivään kasvanut, vaan näyttäisi jämähtäneen noin tuuman mittaiseksi. Toivottavasti Chilaca ei ehtisi niin huonoon jamaan mennäkään kuin tuo Guajillo oli...
Pajalla pikaisesti käydessä pistin multiin viittä vaille sirkoille ehtineet Inca Red Dropit, eli lenkille jäivät. Myös PI 585239:t oli molemmat pukanneet hännänpään ulos - eivät tainneet tykätä parjaamisesta. ;)
Niin, ja Naga pääsi viimein pois maitopurkista. Liki puolet jouduin juuripaakusta kapsuttelemaan multaa pois että mahtui riittävän matalalle, mutta eiköhän se tuosta lähde uuteen nousuun.
Jatketaan hommaa ilon kautta, vaikka mysteeriannuumille näyttäkin käyvän ns. Guajillot. Ja tämähän tosiaan oli ihan omia kasvatuksiani Fataliin siemenestä. Ja Chilacassakin on hieman huolestuttavaa kehitystä, mutta sentään tuntuisi vielä kasvavan se raakile.
Tässä siis Chilacaa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1098.jpg)
Ja tässä taas Guajillon uutta nousua:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1103.jpg)
Myös se bluesmanin Aji Cristal näyttää ottavan pienen välikuoleman, mutta uudessa ruukussa ja uusissa mullissa hän on ollut vasta pari päivää eli katsellaan nyt vielä. Tässä on samaa näppylää lehdissä kuin oli ripsiäisten kiusaamassa Chilhuacle Negrossa. CN ei kylläkään ainakaan vielä ole näyttänyt merkkejä mahdollisesta kasvupistevaivasta, joskin vasta ihan äskettäin on ensimmäiset kukat hedelmöittyneet ja jääneet raakileita kehittelemään. Toivossa eletään. Mutta se AC:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1093.jpg)
Alemmilla lehdillä AC:ssa on selviä ripsiäisten tuhoja, joten pitää nyt seurata tarkkaan jos alkavat vielä Championiin tai vanhempaan AC:hen leviämään. Provadoa saa onneksi ihan tästä kylän Agrimarketistakin.
Ja nyt kun noihin toisiin baccoihin päästiin, niin tässäpä Championin viimeisimmät kuulumiset:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1092.jpg)
Muutama muukin raakile tuossa on, ja kukinta jatkuu maltillisen kasvun ohella koko ajan.
Ja tässä puolestaan Aji Cristalin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1094.jpg)
Eli se on löytänyt pienen kasvuhetken jälkeen taas uutta satovaihdetta, muutama pienempikin uusi raakile siellä killuu ja toivon mukaan kasvaa. Alkaa ne ekan erän hedelmät olla jo aika vaikuttavan kokoisia.
Makuuhuoneessa amppeli-TP kukkii nyt ihan urakalla. Vielä kun alkaisi jokunen jäämään raakileeksikin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1101.jpg)
Naga sai viimein uuden kodin, bluesmanin AC:lta vapautuneen ruukun, kuten eilen kerroinkin. Tässä vielä kuva sovituskopista:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1104.jpg)
Ja tässä kaveri vanhalla paikallaan, Zavoryn ja Chilacan välissä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1106.jpg)
Samalla sai sitten Short Yellow Tabasco siirtyä keittiön ikkunalle, Guajillon ja pätkityn BR:n seuraan:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1107.jpg)
Ilmeisen pienestä oli kiinni ekan podin kypsyminen, loistarien alla Nagan varjossa ei suostunut vanhin podinsa tekemään mitään, mutta yhden aurinkoisen iltapäivän jälkeen väri oli selvästi alkanut muuttua. Johan se on yli 5 viikkoa siellä killunutkin kyllä. Siitä en vain ehtinyt tänä aamuna enää räpsäistä kuvaa.
Ja pajalle päästessäni lautalla odotti harvinaisen iloinen yllätys:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1109.jpg)
Galapagoense on itänyt!! ;D
E: Olihan siellä toinen Petenerokin varovasti haistelemassa ilmastoa. Eli anoa itämätön lauttailija olisi näillä näkymin yksi neljästä biblon Homerasta. Hyvältä näyttää, ja vielä paremmalta sitten kun saan tuosta kymmenkunta tainta vielä maailmalle. Juuri laskin että 41 sirkoilla tai pitemmällä olevaa löytyy ikkunoilta sekä kolme kypäräpäätä lampun alta.
Pitää nyt tämän verran vielä kuvasaastetta laittaa tälle päivälle, kun sain safkalla käydessäni räpsäistyä siitä SYT:stä kuvan. Tuntuu huomattavasti kellastuneen tämänkin päivän aikana eli aamuiseen verrattuna. Ei taida montaa päivää mennä niin tuosta saa ensi kaudelle siemenet talteen ja pääsee "nauttimaan" ensimmäisen ihan itse kasvatetun marjahedelmän. ;D
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1113.jpg)
Vautsi! Onnea Galasta! Toivottavasti saat sen vielä kasvamaan, sillä lajike ei ole mikään helpoimmasta päästä kasvatettava. Itse yritin viime kautena idättää galapagoensea, mutta kahden kuukauden yrittämisen jälkeen kaikki siemenet olivat homehtuneet ja toivo mennyt..
Kiitosta vaan. Ja kiitosta vaan myös Lihamestarille, joka omista vähistään minulle puolet jakoi. Kaksi siis jäi jemmaan vielä. Tässähän ei tainnut muuten mennä kuukauttakaan... Lauttakipponen istuu 7.30-21 palavan ESL-valaisimen päällä, eli lämpöä on taatusti riittävästi päiväsaikaan (yöksi laskee 20 asteen paikkeille) ja kipposen kannen alla kosteuskin varmasti riittävä. Muutaman kerran päivässähän tuota tulee kuitenkin availtua niin ei ole homekaan hiipinyt, eikä se kunnolla suljettu toki ole se kansi muutenkaan.
Aamusella tuli nappastua pari uutta kuvaa Turbo Pubesta, joista rohjakkeen koon lisäksi näkyy se kukkimisen määrä vähän paremmin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1124.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1123.jpg)
Alaoksillakin - jotka ovat itse asiassa alkuperäiset päähaarat - on kukkia jonkin verran. Eilen löytyi jopa ensimmäinen hedelmöittynyt kukka muutamaan viikkoon, eikä se ainakaan pienestä näpelöinnistä pudonnut vaikka terälehdet lähtivätkin. Toivotaan, toivotaan... ;D
Oliko tuo TP siementaimi vaiko tavehtinut? Niin hienonvihreä kuin vaan voi olla. Voipi tulla hyvä sato jos ei amppeli vaan pahasti pääse kuivumaan.
Hyvin kasvaa Turbo Pube. Pubescensit tuntuvat olevan salakavalia kasvun suhteen, päivittäin kun tiiraa niin meinaa jo raivostua kun rehu ei ota mittaa. Sitten kun on viikonlopun yli reissussa, on ikkunat kasvaneet umpeen!
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 14, 2011, 20:18:40 IP
Hyvin kasvaa Turbo Pube. Pubescensit tuntuvat olevan salakavalia kasvun suhteen, päivittäin kun tiiraa niin meinaa jo raivostua kun rehu ei ota mittaa. Sitten kun on viikonlopun yli reissussa, on ikkunat kasvaneet umpeen!
Mä en oo ees vaivautunut laskemaan paljon mun turbossa on kukkia... Voipi siellä olla pari pientä podinalkuakin, olkoot nyt.
Bluesmanin varoittelut osui oikeeseen, et aika räjähdys tulee tapahtuun kun laitan kasvulitkut, mutta toi kukkimisen määrä noilla lannoitteilla jo ylittää odotukset, Rocoto Peruvian Redissä on useita nupunalkuja, Rocoto Brownia on vaikee tiirailla kovin tarkkaan kun se on kauimmaisessa nurkassa ja sitten noitten kolmen väliin on ahdettu muutamia tomskuja ja sekalaisia chilejä... Osa pääsee uusiin koteihin, osa jää itelle... Chileistä siis.... :)
-T
Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 14, 2011, 20:04:14 IP
Oliko tuo TP siementaimi vaiko tavehtinut? Niin hienonvihreä kuin vaan voi olla. Voipi tulla hyvä sato jos ei amppeli vaan pahasti pääse kuivumaan.
Joulukuun 8. päivähän se eka lautta lähti, mistä tuokin on peräisin. Olisiko sirkoille noussut joskus 16.12. paikkeilla. Ja väri on oikeasti vaaleampi, oli jäänyt luurin kirkkausasetus -2:een.
Kaivelinpa vähän lisää noita paprikakasvien tauteja netistä, ja täytyy päätyä takaisin sille ravinneongelmien kannalle noiden omien kasvieni vaivojen kanssa. Mikään esim. New Mexicon yliopiston listaamista (http://aces.nmsu.edu/pubs/_circulars/circ549.html) siellä päin suht tavallisista - jotka hakujeni perusteella vaikuttaisivat olevan myös maailmanlaajuisesti yleisimpiä - vaivoista ei nimittäin sovi kotona nähtyihin oireisiin.
Epäsäännöllisestä kastelusta ja vaihtelevasta lannoittamisesta juontanevat nämä ongelmat. Netin kuvausten ja ravinneongelma-stickynkin pohjalta versojen ja kasvupisteiden tuhot johtuvat ongelmista boorin, kuparin ja (mahdollisesti jopa pääasiassa) kalsiumin saannissa. Pitäisi varmaan ryhdistäytyä tämän suhteen ja säätää joku aikataulu kastelulle.
Tämä tuskin on mitään vaarallista, mutta nyppäsinpä ilmiötä esittelevät lehdet varmuuden välttämiseksi pois. Biquinhossa oli tämännäköistä näppyä alkujaan yhdessä lehdessä, jossa esiintymien määrä on kasvanut rankasti noin viikossa, ja nyt oli toisessa lehdessä samaa.
Eli nyt oli enemmän oireilevan lehden meininki tämä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1154.jpg)
Kasvu on ollut tervettä ja reipasta tuosta huolimatta, ja voipi hyvin olla että se on vain ödeemaa tai jotain. Mutta kun se on lehden yläpinnalla ja alapinta on normaalin terveen näköinen, niin hätävarjelun liioittelun hengessä nyppäisin pois. Jännästi toispuoleistakin tuo näppyily. Lähempänä lehden kärkeä on "hyytelömäisen" näköisiä normaalin lehden värisiä kyhmyjä, jotka ainakin taitavat kieliä turhan runsaasta kastelusta?
Tässä vielä vähän lähikuvaa aiheesta:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1150.jpg)
Ylläolevakin on otettu kännykkäkameralla, käsivaralta kameran päälle on aseteltu Bergeonin 12x tarkastusluuppi.
Yhdessä ylälehdessä on pientä syödyn (tai syöpyneen) näköistä jälkeä, parin isomman kolon reunat ovat hieman epäilyttävän ruskeat.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1141.jpg)
Tuo tumma pitkulainen on vain roska.
Nyt on ensimmäinen itse kasvatettu kypsä chili syöty. Uhriksi joutui varsin odotetusti Short Yellow Tabasco, tosin nyt sen syötyäni koen kyllä itse olevani ennemminkin se uhri. ;) Varsin tyly polte, ja vähintäänkin riittävän voimakas. Olihan se toisaalta tiedossakin, että mikään makunautinto tämä ei ole ja että potkua löytyy, mutta silti.
Eilen illalla oli tämä "esikoinen" jo täysin kypsä. Jopa yllättävän kirkkaasti se sieltä lehtien ja raakileiden seasta loisti.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1164.jpg)
Aamulla nyppäisin sen pois ja kiikutin lankomiehellekin näytille (samalla kun heitin tytöt mummolaan aamulla), joka saikin kunnian haukata kärkipuoliskon. "Jos tästä vaikka oikeasti heräisi sitten", oli kommenttinsa etukäteen, vaan kyllä isommankin miehen veti hieman hiljaiseksi tuo tylyys. ;D Pajalla raavin siemenet talteen ja heitin loppuhedelmän huiviin. Eipä siinä paljon syötävää ollut, mutta parempi niin, sanoisin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1173.jpg)
Pitää varmaan pistää pari siementä itävyystestiin heti tuoreeltaan. Kyllä noistakin jo vähäksi aikaa riittää...
Muita huomioita oli Nagan kimpussa touhuavat ripsiäisen toukat, mikä ei sinänsä yllättänyt, se kun on ainoita kotikasvejani joka ei Provadoa tosiaan saanut.
Champion satoaa nyt ihan urakalla:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1167.jpg)
Pitää tuollekin duunata tukiheppi jossain välissä.
Isomman Aji Cristalin podeista parissa on tämmöisiä koholla olevia juomuja, lienevätkö mitään mistä pitäisi huolestua?
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1172.jpg)
Siitä ei nyt ole tuoreempaa kuvaa, mutta eilen iltasella huomasin Turbo Pubessa olevan pitkälle toista kymmentä pientä raakileenalkua. ;D
Chilacan latvukset alkavat näyttää todella karuilta, mutta raakile sentään kasvaa yhä tasaiseen tahtiin joten en ole sen kanssa ihmeempiin toimenpiteisiin ryhtynyt. Pitää varmaan puutarhakalkkia ja kärpäsansoja hommata turpeiden lisäksi asiakas saa aikaiseksi maksaa viimeisimmän laskun, että saa vähän pönkitettyä kasvien vastustuskykyä. Samoin se bluesmanilta tullut Aji Cristal menee päivä päivältä huonompaan suuntaan. Tänä iltana taitaa olla puskille luvassa myös Neko-suihkuttelut taas, jos vaikka saisi vähän kuriin niitä pirulaisia...
Pajan suunnalla taas on aika siirtää sirkoille asti itäneet PI 585239:t multiin. Myös Galapagoensen ja toisen Peteneron itämiset etenevät ihan hyvää tahtia, päivä-pari vielä niin nekin pääsevät ikkunalle ja auringonvalosta nauttimaan.
Ja tämä siis nyt korvaa sen vahingossa alkaneen ketjunpoikasen. Kiitokset ylläpidolle.
Mullakin pääs itku kun nykäsin tollaisen Chenzon! :)
Semmoinen vihreä, pieni raakile oli tosi hyvä! Pieni polte ja se sokeriherneen maku. Se tummaksi muuttunut, tuplasti isompi, ei niin hyvä...
Itse kovasti odottelen noita Aji Cristaleita kypsyväksi!
Taitaa mennä vieä hetki ja toinenkin, ennen kun kypsyy. :(
Galalle toivon iloista kasvua! :)
Mistä tuollaisia tarkistusluuppeja voisi ostaa? Älkääkä sanoko, että netistä.
LainaaKirjoittanut: Räyhis
Mistä tuollaisia tarkistusluuppeja voisi ostaa? Älkääkä sanoko, että netistä.
Kultasepänliikkeistä tullut bongattua mm. bergeonin luuppeja. Hinnoista ei kyllä tietoa.
Ja täällä näyttäisi jotain olevan https://www.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=18813&name=luupit (https://www.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=18813&name=luupit)
Yksi on joukosta poissa... Eli heivasin mysteeriannuumin mäkeen. En jaksa enää sen takia stressata, ja toisekseen sen lehdet alkoivat näyttää epäilyttävän täplikkäiltä.
Muutenkin - aiemmista puheistani huolimatta - nämä oireet näyttäisivät TSWV-infektiolta ainakin New Mexicon kasvitieteilijöiden kuvausten mukaan (http://aces.nmsu.edu/pubs/_circulars/circ549.html). Ripsiäiset olennaisimpana viruksen levittäjänä sopii myös tähän (kirvoja en ole kasveissani nähnyt ja Beet Curly Top-virusta levittävä Circulifer tenellus (beet leafhopper) ei käsittääkseni ole näillä leveyksillä tavallinen vieras - tai ainakaan sillä ei ole suomenkielistä nimeä), lisäksi oireet ovat tulleet nopeimmin ja voimakkaimmin kasveihin jotka ovat herkkiä tuholaisille ja jotka eivät saaneet Provadoa ennen tuholaishavaintoa (tai mysteerin ja Nagan tapauksessa lainkaan - voi sekin olla siis mennyttä). Pitänee nyt varmuuden vuoksi sitten poistaa ainakin bluesmanilta tullut Guajillo, ehkä myös Aji Cristal. Vaikka Guajillossa nyt onkin uutta kasvua tulossa, on se silminnähden vääristynyttä (ks. vaikkapa parin viestin takaiset "kukkakaalikasvupisteet" ja virushan vaikuttaa kasvissa koko sen elämän, todennäköisesti pilaten myös sadon ainakin osittain. Toisaalta siemenissä se ei lukemani mukaan leviä vaan tarttuu ripsiäiseen vain toukan syödessä tautista kasvia. AC taas on kovaa vauhtia menossa huonompaan päin, ja se oli alkuperäisen ensimmäisenä ripsiäisoireita näyttäneen Chilhuacle Negron vieressä pitkään. AC:n lehdissä on myös selviä ripsiäisten jälkiä, mutta CN näyttäisi selvinneen ilman tautia ainakin.
Toisaalta monissa näistä kasveista on ollut myös aika selviä hivenainepuutosten merkkejä, ja mm. mangaanipuutokseen viittaavia oireita on muutamissa periaatteessa terveen oloisissa kasveissa etenkin Rainbow Kukkamullassa. Toivon hartaasti että enemmistöllä olisi kyse vain ravinnetasapainon järkkymisestä, mutta pahoin pelkään että saatan joutua jonkun toisenkin vielä heittämään menemään.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 17, 2011, 10:23:01 AP
Mistä tuollaisia tarkistusluuppeja voisi ostaa? Älkääkä sanoko, että netistä.
Kellonosat Oy, Suonionkadulla Kalliossa.
Käyttö toki vaatii hieman totuttelua sitten, polttoväli tuolla on jotain sentin luokkaa ja terävyysalue hyvinkin kapoinen. Voisin ehkä suositella ennemmin ostamaan jonkun 5-7x version ihan käyttömukavuuden vuoksi, kun niilläkin näkee omin silmin jo aika mainiosti. Kännykameran valovoima ei oikein pärjää tuollaisessa käytössä.
Tuollainen luuppi olisi pirun kätevä. Jos jotain pitää tarkasti nähdä, tarttee nykyään helkkaristi valoa. Suurennuslasiakin joutuu tiiraamaan aina jommankumman silmän läpi ja sitten on vielä toinen käsi pois pelistä.
Kalvonpaksuuksia ja vihannespunkkeja tiirailisin.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 17, 2011, 20:33:24 IP
Tuollainen luuppi olisi pirun kätevä. Jos jotain pitää tarkasti nähdä, tarttee nykyään helkkaristi valoa. Suurennuslasiakin joutuu tiiraamaan aina jommankumman silmän läpi ja sitten on vielä toinen käsi pois pelistä.
Kalvonpaksuuksia ja vihannespunkkeja tiirailisin.
Hommaa nämä. On LEDikin mukana. Luupit tonnin ja LEDi tonnikaksisataa. Pokat vitosen.
http://www.merident.fi/ (http://www.merident.fi/)
^ Tapanani ei ole ollut ostaa kaikkein halvinta. Saisiko saman tuotteen platinaisena? ;D
Taas on muutama pikkuinen lähtenyt maailmalle... Eli chilin ilosanoma leviää hiljalleen, kun yhdelle kaverille kiikutin puoli tusinaa tainta pajan junnuosastolta. Jallut Hercules ja Early, Homera, Champion, Starfish sekä bonuksena Peru Cusco lähtivät uuteen kotiin. Joku päivä pitää vielä toimittaa yksi Early ja Starfish vanhalle koulukaverille, ja sitten vaimon serkulle on menossa muutamia.
Pajalla menivät tänään multiin kypärästä lähes täysin päässyt toinen Petenero, sekä vähän tiukemmin hatussaan istuva Galapagoense. Toivottavasti valo ja ravinteet innostaisivat sitä puskemaan sirkkoja ulos edes vähän. Inca Red Dropeille ja kakkos-Habanerolle kävi vähän köpelösti ja incat menettivät sirkoistaan about puolet kypäränpoistossa. Olivat vaan jo sen näköiset että jos ei nyt ala irrottaa niin mätänee siihen paikkaan. Haba sai sirkat kokonaisina esiin, mutta näyttää siltä kuin olisi pantu poikittain kreppiraudan väliin ja kevyesti vielä kiharrettu päälle. Mutta elävät sentään kaikki noin muuten terhakkaan näköisinä.
Nytpä on saatu kesäksi kasvualustat jotakuinkin haltuun, 2 säkkiä Kekkilän Puutarhaturvetta jähti Agrimarketista hintaan 9,20. Neljä ostin, eiköhän niillä ainakin alkuun pääse. Samalla täysi purkki PK:ta ja Pajan taimille kesän ötöjä varten paketti Provadoa. Pitää ulkokauden alkua vasten vielä hommata joku sopiva kevätsumute pihaa reunustavien pikku puiden ja omien puskienkin käsittelyyn.
Chilhuacle Negron lehdet ihan alimpia ja toisaalta nuorimpia lukuunottamatta näyttävät nykyään tältä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1197.jpg)
Lisäksi latvusten kasvupisteet ja varret (myös kukkavarret) ovat ruskehtavia sävyltään ja vaikka nuppuja kehittyy ja kukissa on siitepölyäkin ihan runsaasti, ne eivät aukene kunnolla ja tippuvat yleensä pian pois, joskin pari on myös jäänyt oksalle killumaan. Nuoremmissa lehdissä on jos jonkinnäköistä vääristymää. Ripsiäisten tuhot eivät ole pariin viikkoon laajenneet enää mihinkään. En jotenkin haluaisi heittää mäkeen tuota, jos siitä vaikka vielä saisi syötävää kenties, mutta alkaa minun silmiini vähän näyttää huolestuttavalta, enkä haluaisi vaarantaa noita muita, jo satoavia herkkupuskia.
Mulla on ihan virkeä Chilhuacle negro farmilla joka on saanut kylmäkäsittelyn. Sun taimesi kaveri. Kohtalaisenkokoinen podikin killuu vaikka on pienessä turveruukussa. Ei varmasti oo mitään tautia ellei pakkasta lasketa taudiksi.
En sitä epäilekään ettäkö sinulta tullessaan olisi jotain tautia ollut, on vaan niin kumma kun muutamat (myös itse kasvattamiani joukossa) on menneet aika hurjaan kuntoon. Ripsiäisiäkin kuitenkin provadoista ja Neko-suihkutteluista huolimatta pyörii vielä vaan ja nehän tuota TSWV:tä levittävät jos tautisessa kasvissa toukkavaiheen viettävät. Mokomille kun vielä kelpaa aika laaja kasvien kirjo munimiseen niin voivat mahdollisesti meilläkin lisääntyä muissa viherkasveissa, joille ei ekasta kuurista Provadoa riittänyt. En vieläkään oikein usko että näillä olisi paleltumisesta kyse, ja toisaalta patterikin on ollut varsin pienelle säädettynä jo pitkään. Ehkä mä vaan en osaa annuumeja lannoittaa sopivasti ja/tai sitten ne vaan on niin arkoja kaiken suhteen.
Ehkä tuota voisi koittaa elvyttää leikkaamalla nysäksi (tai ainakin vaivaiset pätkät pois), jos vaikka jaksaisi vielä lähteä uuteen nousuun.
Lehtivihreän hupeneminen kuten kuvan lehdessä viittaisi magnesiumin/typenpuutteeseen. Ei näytä minusta ötökkäriesalta. Tai virustaudilta. Mene ja tiedä sitten.
Jep, joku häikkähän tuossa täytyy olla kyllä. Aavistuksen miedonpuoleista PK-lannoitetta olen antanut, Provadon yhteydessä ihan pelkkää vettä kun siinähän on se NPK-satsi mukana. Pauliinan säiliö vajenee aika lailla samaa tahtia viereisen Zavoryn kanssa, jossa siinäkin on kyllä keltaista laikkua joissakin lehdissä. Noin viikon välein saa olla täyttämässä, ja melkein päivittäin tulee tarkistettua säiliön tila. Kellastuminen ei Zavorylla ala minun nähdäkseni reunoilta ainakaan mitenkään säännönmukaisesti vaan laikkuja tulee keskelle lehteäkin - solurakenne näyttää kuitenkin normaalilta. Lehdet eivät myöskään tällä CN:llä rullaa reunoilta ylöspäin kuten magnesiumpuutoksessa ja lehden väri ei minusta ole lainkaan keltainen, vaan ruodit ovat tummemman vihreät, melkein sinertävät. Liekö sitten vain liikaa typpeä nyt eväissä että jää hivenaineet imeytymättä?
E: Pikaisen tarkistelun jälkeen magnesium-puutos vaikuttaa sittenkin todennäköiseltä syyltä. Pitäisi ehkä joskus uskoa kokeneempia... Mikäs se Mg-aine olikaan jota jotkut täälläkin ovat lisäilleet kasveille, magnesiumsulfaattiko se oli? Tai muuten Mg-vaje sopisi täysin, mutta alalehdet ovat kasveissani terveimmän näköisiä ja oireita on pääasiassa latvan puolella. Toisaalta kyllä olosuhteet puoltaisivat juuri Mg-puutosta kun taas muistan, että Rainbow-kukkamullassahan peruslannoite on rankasti kaliumpainotteinen (NPK 6-12-24) ja runsas kaliumpitoisuus heikentää magnesiuminsaantia. Taidanpa iltasella vaihtaa uudet mullat, Biolanin Puutarhan Mustaa saavat kyllä nyt, turvevoittoistahan sekin on koostumukseltaan, ja siinä kasvavat ovat kyllä pärjänneet hienosti, kuten se hyvin satoava Aji Cristal muun muassa. Siinäkin tosin on muutamissa latvapuolen lehdissä keltaisia laikkuja.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - huhtikuu 20, 2011, 12:58:47 IPMikäs se Mg-aine olikaan jota jotkut täälläkin ovat lisäilleet kasveille, magnesiumsulfaattiko se oli?
Taitaa puutarhakalkki olla helpoin tapa:
http://www.greencare.fi/tuotteet/parveke-ja-ruukkupuutarha/rakeinen-puutarhakalkki
Niissä on kyllä vaihtelevat määrät magnesiumia, joten kannattaa ehkä katsoa minkä valitsee.
Kiitokset nopeasta avusta taas kerran, ja ehkä vielä enemmän näiden aloittelijan arvailujen jaksamisesta. :) Jospa tästä saisi viimein avun näihin vaivoihin. Vaikka puutarhan kesääkin ostin lisää, vähän olen suunnitellut myös luonnonlannoitteen varastoasennusta seuraavien ruukunvaihtojen yhteydessä ainakin niille jotka ovat menossa sitten ulkoruokintaan kunnon isoihin astioihin. Pitääkin nyt jossain välissä metsästää sitten niitä isompia pönttöjä ainakin Poblanokaksosille, Starfishille ja ehkä jo ensisatoaan tekevälle Championille. Jalluille riittänee sitten vapautuvat Ikea-ruukut taikka perus ämpärit.
Pitäisi ottaa pajan kasvateista kohta vähän kuvia, mutta tähän väliin lisää tylsää tekstiä... Etenkin Pubescensit alkavat vallata alaa sen verran paljon että on jo joutunut vähän tekemään järjestelyjä. Jännä kyllä miten isoin, alusta asti nopeiten kasvanut Rocoto Red Peruvian (korkeutta joku 40-45 cm, leveyttä 60-70 cm) ei ole vielä tehnyt nupun nuppua, kun taas monta viikkoa nuorempi, parikymmentä senttiä lyhyempi Manzano Rojo tekee nuppuja ihan joka paikkaan. Myös isompi Rocoto Grande tekee nuppuja jo.
Myös Poblanot on aika hyvän kokoisia, n. 25-30 cm mullasta nousevat ja sekä yksinäinen että kierteen molemmat osapuolet ovat haarautuneet ja nuppuilevat. Soolo-Poblano ehti tuossa viikolla vähän kuivahtaa, tai ehkä ennemminkin oli liian heikoilla eväillä, on sitten pari kloroosilaikkua lehdissä ja pari koko lailla keltaista siinä. Tarvitsisivat varmaan jo isompaa purkkia alleen että mahtuisivat olemaan.
Biquinhossa on vielä ensimmäinen kukkansa, tosin ei taida montaa päivää mennä että seuraavakin aukeaa. Tänään olin havaitsevinani hieman siitepölyäkin siinä. Chinense-osasto on muutenkin kunnostautunut. Haba SD, orggis Haba sekä Peruvian chinense ovat viimein saaneet kasvuvaihteen silmään. Pink Habanerot kasvaa rehottavat omalla tahollaan myös, ovat n. 12 cm taimiruukuissa. Pitää kohta alkaa noita toisiakin siirtämään isompiin astioihin että pääsevät kiihdyttämään entisestään. Viimeisimmätkin, eli Cajamarcat ja Cheiro Roxat pärjäävät hyvin. Chilivaarin huomio Cajamarcan nopeudesta pitää kutinsa jopa minun hoidossani. Kaksi päivää meni molempien itämiseen, ja ovat jo tasoissa kuukautta vanhempiensa kanssa.
Lanceolatum voi sekin vallan paksusti. Tai pikemminkin tuuheasti. Versoo ihan tyvestä asti ja on suurin piirtein saman kokoinen Chinese Pot Chillin kanssa. Galapagoense taas näyttää siltä että oli virhe tyrkätä pikku idukas multaan kun oli vielä kypärä tiukasti päässä. Kuiva se ei ole, mutta eipä ole kehittynytkään sen jälkeen. :'(
Jalapeñot ja Homerat alkavat päästä vauhtiin myös pikku hiljaa. Jalapeño Earlyt haarautuvat noin 10 cm pitkinä ja ekat nuputkin niissä on nähty. Eri asia sitten tuleeko niistä vielä mitään. Herculekset ovat hyvin tasamittaiset, mutta niissä ei sentään ole vielä nuppuja. Kasvavat pituutta vähän liikaa, tulee vielä kiire mullata nämä kaikki isompiin purnukoihin...
Kotona taas Aji Cristal pääsi keittiön pöydälle Guajillon paikalle, nauttimaan ilta-auringosta, ja niinhän se on viikon köllöttelyn jälkeen ensimmäinen podi alkanut löytää hentoa oranssia sävyä. ;D Turbo Pube jatkaa myös sadon kehittelyä, tosin ikävän näköisesti on siitäkin nyt pari oksaa kuivatellut latvojaan ja pudottanut kasan ihan terveen näköisiä lehtiä. Johtuisikohan juuriston lämpenemisestä, kun tuo ikkunansa on tosiaan suoraan aamuaurinkoon aina puolillepäivin saakka (voisi nimittäin selittää Chilhuacle Negronkin ongelmaa vähän, kuten wille taannoin arvelikin)? Muutamakin raakile on jo tuollaisia oliivin kokoisia, pari suurinta sitten jo selvästi isompia. Taitaa olla parikymmentä pienempää raakiletta lisäksi, ja kukkiminen tosiaan jatkuu aina vain. Muistanko väärin vai pitäisikö TP:n hedelmien suurin piirtein kananmunan kokoiseksi kasvaa?
Kaikki kodin kasvit ja osa pajankin taimista on nyt saanut juurikin tuota Chilivaarin linkittämää Greencare-puutarhakalkkia. Kekkilän vastaavassa oli 2% magnesiumia, Greencaressa 6%, joten päädyin siihen. Ainakin luulisi pienemmillä annostuksilla saavan riittävän Mg-määrän, jolloin toivon mukaan mullan pH ei nousisi kalkkilisästä merkittävästi. Ruokalusikallisen laitoin yhtä lailla 200 mm Pauliinoihin ja Ikean Nektarineihin ja nyt pari kertaa kevyesti kastellut päältä että liukenisi kasvin käyttöön mukavasti se. Seuraillaan kehitystä.
Tulinpa vielä valoja sammutellessa vilkaisseeksi olkkarin ikkunalle Chilhuacle Negron suuntaan. Uskokaa huviksenne että hämmästys oli melkoinen kun näin siellä killumassa rypäleen kokoisen raakileen! Muutenkin latvusto on paljon terveemmän näköinen nyt, kuten on myös bluesmanilta tullut Aji Cristal. Tästä on kiittäminen ennen kaikkea konkarien viisautta, kalkitseminen selvästi auttoi.
Eli pajan kasvatteja nyt ainakin pääosassa.
Rocoto Red Peruvian
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1277.jpg)
Yhden kaksikerroksisen lämpölasin ja yhden normilasin läpikin voi näemmä jo näillä kevätkeleilläkin palaa lehdet. Samaisesta Red Peruvianista:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1278.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1279.jpg)
Canario Peru Cusco
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1280.jpg)
Rocoto Grande
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1282.jpg)
Rocoto Grande #2
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1285.jpg)
Rocoto ? (lähes varmasti Grande)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1283.jpg)
Rocoto Manzano Rojo, joka nuppuilee pajan Pubescenseista reippaimmin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1286.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1287.jpg)
Poblano (tulipas sumea kuva... tässä on pari kloroosilaikkua sekä alalehdillä oppikirjaesimerkkiä magnesiumvajeesta. Tropit on annettu viime viikolla.)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1288.jpg)
Poblanokierre
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1289.jpg)
Starfish, jonka latvonta näyttäisi onnistuneen aika kelvollisesti.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1290.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1292.jpg)
Lanceolatum pehkoutuu aika hyvin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1297.jpg)
Chinese Pot Chilli viel kuitenkin sillä saralla voiton.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1303.jpg)
Kotona Turbo Pube jatkaa sadon kypsyttelyä. Harmi vain että pudottelee siinä mennessään lehtiä ihan urakalla. Vähän luulen että syynä on ruukkuunsa nähden liian iso kasvi. Tässä ylöspäin kasvaneiden oksien tuotoksia, missä lehtikatokin on suurinta.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1232.jpg)
Isoin raakileensa on toisessa alaspäin lähteneessä oksassa, joka siis alunperin oli toinen rungon päähaara:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1233.jpg)
Aji Cristalkin alkaa pikkuhiljaa saada ensimmäisen hedelmän kypsymään:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1238.jpg)
Tähän väliin sitten se Chilhuacle Negron isoin raakile. Kolme-neljä muutakin siellä näköjään killuu.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1241.jpg)
Vitriinin päällä Zavorykin pääsi kellastumaan. Samaan aikaan sai puutarhakalkit kuin muutkin, mutta tämä ei ole vielä jatkanut kukkimista. Taisi tulla liian märäksi kasteltua viimeksi, joten ottakoon iisisti siellä. Lehden läpi katsomalla pienikin magnesiumvaje näkyy selkeämmin kuin päältä. Kuvan lehdessä kuitenkin päältäkin päin ihan selkeät oireet jo.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1240.jpg)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - huhtikuu 26, 2011, 11:47:06 APTurbo Pube jatkaa sadon kypsyttelyä. Harmi vain että pudottelee siinä mennessään lehtiä ihan urakalla.
Enpä osaa Turbon lehtikatoon neuvoa, kun vastaavaa en ole kokenut, mutta kukintaan ja raakileiden pysyvyyteen toissakesäisestä kokemuksestani voisi olla apua:
Turbo kasvoi parvekkeen peräseinällä, joten valoa tuli vain toiselta puolelta. Käänsin sitä sitten toisenkin puolen valoon päin. Pienet raakileet (alle sormenpään kokoiset) putoilivat pois ja kukintaan tuli kuukauden tauko. Se ei kestänyt valon tulosuunnan muutosta. Myöhemmin olen samaa havainnut muutamilla muillakin pubescenseilla ja kenties pienemmässä määrin chinenseillä. Valon kokonaismäärä varmaan vaikuttaa, mutta rajatapauksissa näin voi käydä.
Eli jospa annat sen vain kasvaa toispuoleiseksi ja tuet naruilla pahimmat oksat tai pidät leikkaamalla muodossa.
Yippii! En ole yksin Rocoto Red Peruvianin ongelmien kanssa! Täälläkin lehdet kellastuu yms.
Mun pube ei oo oikein pääsyt edes vauhtiin :(
Sitä pidin aivan liian pitkään kertismukissa...
Sulla näyttää olevan kaikki oikein hyvässä vauhdissa! :)
Takapiha on varmaan aika hyvän näköinen, kun noi pääsee oikein kunnolla vauhtiin! :)
Mä oon pikkasen nesteessä näitten mun puskien kanssa! ;D
Just mittailin nauhalla ja täytyy varmaan järkätä jostain joku kone, millä poistaa toi mun ja naapurin välinen seinä! ;D
Chilivaari: Jäikin näemmä kertomatta tuossa edellisessä että lehtien tiputtelu alkoi jo pari viikkoa sitten, ja että oksien päät ovat kuivettuneet samaan tapaan kuin olohuoneen puolen ongelmaisilla. Kalkkia hänkin sai vajaan ruokalusikallisen viikko sitten, mutta sillä ei tunnu olleen hirmummin vaikutusta. Itse olen taipuvainen tässä vaiheessa uskomaan että syy voisi löytyä aamupäivät täydeltä terältä porottelevassa auringossa, eli että ruukku kuumenee liikaa minkä vuoksi ravinteidensaanti häiriintyy. Siksi käänsin tuossa viime viikon lopulla toisin päin kasvin, jos vaikka lehvästönsä suojaisi vähän ruukkua lämpenemiseltä. Voi myös olla että raakileiden alettua kasvaa olen vain kastellut liikaa, pubescensithan ymmärtääkseni viihtyvät paremmin kuivanpuoleisessa mullassa?
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 26, 2011, 21:29:40 IP
Yippii! En ole yksin Rocoto Red Peruvianin ongelmien kanssa! Täälläkin lehdet kellastuu yms.
Nuokin pubet ovat lähes kaikki saaneet pienen annoksen puutarhakalkkia viime viikolla, kun aika monessa oli tuollaista epäilyttävästi kotikasveja muistuttavaa kellastumista ruotien välissä. Ainakin yksi vaikutti jotenkin siltä että olisi vähän tukevampi vihreä nyt ollut.
Tuo RRP on ollut kaakkoisella ikkunalla koko ikänsä, ja ainakin osa lehtien vaurioista tosiaan selittyy sillä että lehdet ovat olleet kiinni (tai ainakin melkein) ikkunassa. Lievää kylmävauriota helmi-maaliskuun kylmiltä keleiltä ja sitten suoraa auringonpaahdetta 7.30-16. Olen koittanut arvuutella keskenäni että onko nuputtomuuteen tuon kohdalla syynä liika lannoitus vaiko kuumuus (ikkunalaudalla ruukut ovat 2/3-3/4 suoraan auringossa eli lämpenevät kyllä ihan tuntuvasti) vaiko joku ihan muu. Kuten myös sitä että maksaisiko vaivaa siirtää noita pubeja pois tuosta kovimmasta paahteesta vähän sisemmäs huoneeseen, epäsuoraan valoon. Selvää on ainakin se että joillekin sillä ei ole mitään väliä, kuten Manzano Rojo todistaa, mutta voisiko siitä olla Red Peruvianille jotain hyötyä?
Mistään en mitään tiedä, mutta ekan Pubeni tapoin liikaan lannoitukseen.. sen jälkeen olen ollut huomaavinani, että tykkäävät olla paljon enemmän pikkuisen "nurkan takana", kuin mitä aivan suorassa valossa.. kokemusta ei oo yhtään, mutta näillä mennään meillä.
RySky
Tällä foorumuilla ei kukaan muukaan käytä hakua, niin en minäkään. Eli mistä tuota puutarhakalkkia sopii ostaa? Ja onko kallista? Ja onko miten iso paketti?
edit. Googlailin sen verran, että pienin myyntipakkaus olisi 7,5kg. Saako jostain pienemmissä erissä?
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 27, 2011, 10:25:14 AP
Tällä foorumuilla ei kukaan muukaan käytä hakua, niin en minäkään. Eli mistä tuota puutarhakalkkia sopii ostaa? Ja onko kallista? Ja onko miten iso paketti?
edit. Googlailin sen verran, että pienin myyntipakkaus olisi 7,5kg. Saako jostain pienemmissä erissä?
Tossa viereisessä K-raudassa oli vajaan 10e 10 kilon säkki... Ja se oli sitä Kemikaaliaseistamon Grow Howta
Eli käväse nappaamas pois, tuskin saa pienemmissä erissä.
-T
Juu, jotain kympin paikkeilla oli tuo GreenCare (ent. GrowHow) 10 kg säkki. Kekkilän versiossa tosiaan Mg-pitoisuus 2%, kun tuossa GreenCaressa 6%.
Täytyy käydä koppaamassa säkki. Ylijäämät voi myydä hyvällä voitolla tutuille.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 27, 2011, 19:52:47 IP
Täytyy käydä koppaamassa säkki. Ylijäämät voi myydä hyvällä voitolla tutuille.
Mulla on niin pieni toi turvekasien osuus, et voisin hyvin ottaa jotain kilon sitä kalkkia ei niin isoon ylihintaan ;)
-T
En nyt varsinaisesti usko että tuossa on muusta kyse kuin pintasolukon puutumisesta jotta oksa pysyisi tukevasti pystyssä, mutta makkarin Turbo Pubessa on tämän näköistä rakennetta varren alaosasta lähtevien oksien tyvessä eli kasvupisteen reunassa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1310.jpg)
Työhuoneella taas pikkuruinen Biquinho lähti satoamaan. Kukkiakin on aika mukavasti.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1311.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1313.jpg)
Parikin kukkaa tuossa näyttäisi hedelmöittyneen jo, auki on kymmenkunta kaikkiaan, ja lisää avautuu muutama päivässä näköjään. Ei mene montaa päivää enää niin Poblanokierteenkin osapuolet alkavat kukkia. Ai niin, ja Manzano Rojo oli avannut ensimämisen kukkansa myös tänään. ;D
Lainaus käyttäjältä: Zabi - toukokuu 02, 2011, 13:40:39 IP
Olisikohan nämä 2011 kauden viimeisiä idätyksiä, vai 2012 ensimmäisiä... ???
Itämään meni vielä.
Capsicum eximium
CGN 21502 0/7 :)
Mistä tulikin mieleeni, täytynee pistää viimeiset Lihamestarin lahjoittamat Galapagoenset tulille. Samallahan sitä voisi tarkistaa Aji Cristalin ekan hedelmän siementen itävyyden. Tuo ensimmäinen Galapagoense, vaikka itikin noin kolmessa viikossa, ei saanut sirkkoja kuoresta esiin ja on nyt hyvinkin kuolleen näköinen. Siemen on valkean homeen peitossa ja pari ekaa näkyvää milliä juurta on jo ihan mustaa... Toisaalta, SYT:n ekankin podin siemenet on nyt todettu itäviksi, oli lautalla kaksi sirkkatainta. Roskishan niitä kutsui, kun ei tuota nyt jaksa enempää ruveta laittamaan talvea vasten enää.
Täällä onkin töiden sijasta purkiteltu junnuja isompiin tänään, ja riemuittu sekä Biquinhon ekasta raakileesta että Rocoto Manzano Rojon kukinnasta. Siitepölyäkin sieltä pölähti lupaava pilvi kun vähän kopautin. ;D Illalla alkaisi sitten kesän ulkokasvien ruukkujen valmistelua jos ehtisi, sain yheltä kaverilta 5:n gallonan ämpäreitä jotka vappuna pesin. Nyt vielä etiketit hiiteen ja tulvanpoistoreiät pohjan tuntumaan niin pääsee taas multa- ja turvehommiin. En ainakaan tässä vaiheessa usko että tulee tuon isompia purnukoita kaivattua enää. Noin 17,5 litran ämpäreitä on siis 11 nyt ja Kekkilän Puutarhaturvetta on 340 litraa, ainakin pitäisi riittää... ;)
Tänään ruukutellaan ihan urakalla pajan kasvatteja. Poblanokierre menee maitopurkista suoraan isoon pönttöön, johon sain jotenkuten tuunattua robbarista 2 eurolla löytyneen Hammarplast Epoque-altakastelupohjan. Eihän se kovin hyvin istu, mutta riittävän hyvin että pysyy kyllä paikallaan vaikka aika siivun sai reunasta sahata tavaraa että ylipäänsä mahtui. 350 mm halkaisijan Epoqueita ostin, 290 olisi ollut pari senttiä liian pieni kuitenkin. Muutamat chinenset 170- ja 200-millisiin Pauliinoihin, 200:ia riittää myös parille Rocotolle, sekä yksi Ikea Nektarin. Muutamat pienemmät sitten maitopurkkeihin. Pitää katsoa jos saisi jonkun kuvankin laitettua sitten lopputuloksesta. Antaa parin päivän takaisten nykytilannetta esittävien kuvienkin sitten odottaa postaustaan.
Pientä kuvapäivitystä taas.
Ennen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1320.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1322.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1323.jpg)
Ja jälkeen (vain tämä yksi ikkuna tuli näköjään kuvattua):
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1342.jpg)
Ison ämpärin Poblanoista toinen ehti jo kukkaankin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1351.jpg)
Kuten myös takanaan ikkunalla paistatteleva Rocoto Manzano Rojo:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1344.jpg)
Taitaa siellä olla jo ensimmäinen podikin aluillaan ;D
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1353.jpg)
Rocoto Red Peruvian jatkaa vielä toistaiseksi kiillotuskoneen päällä, uusi kotinsa on 200 mm Pauliina-ruukku:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1346.jpg)
Lanceolatum on aikamoinen pehko pienessä ruukussaan:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1325.jpg)
Nuppujakin se kehittelee hiljalleen, mutta vielä ei jaksa niitä kukaksi asti kasvattaa.
Chinese Pot Chillikin (C. Annuum) on alkanut suunnitella kukkimista, vaikka kasvi on varsin pikkuinen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1360.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1359.jpg)
Toinen PI-585239 (C. Baccatum) haarautui ystävällisesti ensimmäisistä kasvulehdistä. Saa nyt sitten nähdä mihin se mahtuu kasvamaan...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1361.jpg)
Tässä taas Rocoto, lähes varmasti Grande, joka kasvaa mukavan kompaktisti vielä toistaiseksi. Sekin pääsi 200 mm Pauliinaan. Tuossa ylemmän kuvan vasemmassa laidassa näkyy Ikean pieni Nektarin-ruukku, jossa siis asuu se kukkiva Manzano Rojo.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1355.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1356.jpg)
Jalapeño-kaverukset Hercules ja Early:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1367.jpg)
Early on haarautunut ja nuputkin siellä nöpöttävät:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1369.jpg)
Onkos kellään muulla Jalapeño Hercules näin karvainen?
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1368.jpg)
Pink Habanero
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1374.jpg)
Habanero "Sudden Death" 170 mm Pauliinassa
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1363.jpg)
Peruvian Chinense, 170 mm Pauliina
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1365.jpg)
Habanero, 170 mm Pauliina
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1362.jpg)
Cajamarca
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1373.jpg)
Cheiro Roxa, 140 mm Pauliinassa
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1366.jpg)
Ja surkea pikku orggis-Habanero vielä bonsai-ruukussa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1370.jpg)
Loppuun vielä kodin kasveista yksi, isoon pönttöön päässyt Champion:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1339.jpg)
Champpari on siksi vähän kalju, että ripsiäisinvaasion ollessa täysillä käynnissä, otin asiakseni nyppiä kaikki lehdet joissa niiden munia näin. Lisäksi tuokin raasu ehti muutaman viikon kärsiä liian märästä mullasta.. :-[.
Tänään oli muutamilla kasveilla ulkoilupäivä, kun jo aamuyhdeksän aikaan oli varjossa +15. Yksi Zavory pääsi rappusille oven pieleen aamuauringosta nauttimaan, ja pihan puolelle iltapäivän paahdetta odottelemaan siirtyivät olkkarin ikkunalaudalta Zavory, Chilhuacle Negro sekä vähän kärsivän oloinen Naga. Muita ilonaiheita on SYT:n ja Aji Cristalin sadon kypsyminen hiljalleen sekä Aji Amarillon viimeinkin alkanut kukinta. Vaatimaton vauhti tässä vaiheessa, neljä-viisi kukkaa auki, mutta näyttäisi vähitellen sekin heräävän kevääseen.
Hyvältä näyttää!
Mökin rocototkin on kuulema hyvässä vauhdissa, tosin kukkaa ei ole, mutta kokoa reippaasti!
Ohjeistin äippää survomaan ne kympin ämpäreihin ja ilmoitin, että sille on tulosa Blumat järjestelmä äitienpäivälahjaksi! :)
Vois melkein laitta sille jotain kivaa vielä mökille, niin pääsis kenties lomalla herkuttelemaan! ;)
Kohtahan sullakin alkaa ulkoilukausi... :)
Noi on mun plantut on tykänny ulkoilusta, joten sulla on kohta takapihalla kunnon tsiliviidakko! ;D
Kyllähän tässä meilläkin varmasti säädöksi menee, kun kotona on ne 15 kasvia, ja täällä pajalla sitten vielä yli 30, ja isoja pönttöjä vaan ne 11. Niitä tosin saan tarpeen tullen lisääkin, on vaan tylsää hommaa pestä teollisen korroosionestolitkun jäämiä irti kun ei sitä viitsi puolihuolimattomastikaan tehdä sitten. Tänään pelkiltään maistetun Aji Cristalin pohjalta olen hyvinkin tyytyväinen päätökseeni pitää chinenset maltillisemmassa koossa pienten ruukkujen voimin. Oli meinaan yllättävänkin rankasti potkua siinä, vaikka napostelinkin useammassa palassa sen koiraa lenkittäessäni. Ja kun suuri osa minunkin chinenseistäni on kuitenkin selvästi ärjympää tavaraa, niin parempi että niihin ei vielä tänä kesänä huku sentään niihin. Tai sitten oli tänään vain tavallista herkemmällä suuvärkki.
Tänään oli kotona käydessä pihalla varjossa 24 astetta... ;D Yön alimmaksi veikattu 11 astetta. Laitoin talon seinustalla olevaan kasvilaatikkoon yhteen päätyyn basilikan, timjamin ja rosmariinin, kaikki kaupan kotimaista ruukkutavaraa. Toiseen päähän joutui koekaniiniksi juurikin Lihamestarilta saatu Naga, joka ei ole viimeisistä latvomisista toennut loistareiden heikossa valossa. Ehkäpä tuolla ison fikkarin alla viihtyisi vähän paremmin. Ei ole kuitenkaan ihan paahteisimmassa paikassa, vaan tuota varjostaa pahimman paahteen aikaan ainakin osittain pihan nurkalla oleva kuusi. Toinen Zavory saattaa vielä päätyä paahteiseen kukkapenkkiin samaiselle seinustalle. Hallaharsoja en ole saanut haalittua vielä, mutta en usko että sen kanssa kiire nyt on, sen verran lauhaa on kaikkien näkemieni ennusteiden mukaan. Muuten vain ulkoilemassa nyt iltapäivän verran ovat Zavoryt, Chilhuacle Negro, Aji Cristal ja Champion.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 09, 2011, 17:09:44 IPOli meinaan yllättävänkin rankasti potkua siinä, vaikka napostelinkin useammassa palassa sen koiraa lenkittäessäni.
Onhan ne itse kasvatetut kaupallisia versioita tulisempia.
Tuollaista suosittelen ensimmäiseksi makunautinnoksi: http://chilivaari.blogspot.com/2009/05/chili-oltermanni-makua-voileivalle.html
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 09, 2011, 17:09:44 IPLaitoin talon seinustalla olevaan kasvilaatikkoon yhteen päätyyn basilikan, timjamin ja rosmariinin, kaikki kaupan kotimaista ruukkutavaraa. Toiseen päähän joutui koekaniiniksi juurikin Lihamestarilta saatu Naga,...
Ihan vain varoitukseksi.
Noista on jotkut saaneet kirvoja ja minä epäilen vihannespunkkia kenties salaattiruukusta.
Nehän torjutaan kasvitarhoilla biologisesti, eli petopunkit syövät vahingolliset punkit, mutta niiden munia tai toukkavaiheita saattaa jäädä. Kun sellaista ruukkuyrttiä kasvatellaan kotona viikkoja, öttiäiset kehittyvät aikuisiksi ja alkavat levitä. Tarkkaile yrttejäsi!
Pidetään silmällä. Paljonhan tuossa on pienen pihaläntin ympärillä myös kaikkea muuta puskaa ja puuta, joista voi tuholaisia tulla jos on tullakseen.
Unohtui muuten eilen illalla nostaa sisään ne ulkoilemaan lähteneet kasvit. Sinänsä nyt ei ole hätää kun yölämmötkin pysyvät lähempänä +10:tä kuin nollaa, eikä tuolla ainakaan Aji Cristal tai Champion kumpikaan yhtään lerputtaneet lehtiään aamusella kun ikkunasta vilkaisin. Katoksen alla on varmasti ollut vielä pari astetta korkeammallakin lämmöt, missä Zavory ja Chilhuacle Negro olivat. Aji Cristal ei muuten ole kahteen kuukauteen kasvanut käytännössä ollenkaan. Sai sentään muutaman raakileen kypsäksi, mutta vähän mietityttää tuo jumittaminen. Parsaa siinä ei sentään ole.
Valon ja paahteen jatkuessa olen vähän siirrellyt pubescenseja sivuun suorimmasta porotuksesta, kun raasuilla kuivuu pikku nuppuset sitä mukaa kuin saavat niitä tehtyä. Josko työpöydällä viihtyisivät, kaihdin on sen verran suljettuna ettei suoraan paista silmiin työskennellessä, mutta enemmän auki kuin kiinni kuitenkin. Mahtuupahan chinenset sitten paistattelemaan paraatipaikoille. Ja se Manzano Rojo joka senkun porskuttaa, ekat 5 kukkaa näyttäisivät hedelmöittyneen onnistuneesti. Katsellaan nyt sitten minkälaista vauhtia kasvavat nuo raakileet.
Pari tuoretta kuvaa vaivaisista taas.
Aji Amarillon latvoihin iski sama kuivatus kuin on kiusannut monia muitakin. Tuossa ei tosin lehdet alkaneet oireilla ennen kuin muutama päivä sitten, kun alkoi näkyä taas tuoretta, tervettä versoa kuivien lomasta. No ne terveetkin on nyt vaihtelevan huonossa kunnossa, joku niitä latvuksia jäytää. Ainakaan Nagasta ja Zavorysta päätellen latvominen ei isoa hyötyä tuo.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1383.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1385.jpg)
Kukkiakin tuo Amarillo yrittää, onpa pari kukkaa pölyttynytkin, mutta kukkavarret ovat niin huonon näköisiä, likaisen kellertäviä, että olen nyppinyt ne pois.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1389.jpg)
Pari päivää aamuauringossa ulkoillut Zavory näyttää vähän siltä, että toivoa voipi vielä olla. Todella tummia ovat lehtensä, ruotien välistä oikein loistaa Mg-vajeen täplitys. Liikaa lannoitetta ja vettä on ollut hänellä. Mutta kuten sanoin, nyt alkaa vähän näyttää paremmalta. Tällaisia versoja on ilmestynyt enemmänkin, ja ne eivät ainakaan vielä kuivu yhtä nopeasti kuin Amarillolla:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1390.jpg)
Ja lopuksi tältä aamulta Championista löydettyä vaivaa. Omituinen rengas tuossa kuolleen lehden tyvessä. Lieneekö tuo joku sieni?
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1395.jpg)
Vähän samantapaista olen nähnyt joskus noissa muissakin, mutta en ihan näin selkeästi. Onko bluesmanilla tai Toni.A:lla näkynyt tämäntapaista, vai onko tämä ihan oma ongelmani? Liikakasteluhan on ihan omiaan houkuttamaan noita sieniä ja homeita ja muita kiusoja, eli sinänsä ei ehkä yllätä että tuollaista näkyy nyt tässäkin, kun ehti olla aika pitkään märässä. Kunhan vain saa kypsäksi nuo kuusi raakilettaan että pääsee vähän sentään maistamaan. Parin viikon sisään alkaa Starfish varmaankin jo kukkia, niin siitä pääsee sitten maistelemaan taas baccaa.
Onko nämä nyt myrkytetty tuholaisten varalta?
Maalis-huhtikuun vaihteessa saivat Provadoa kaikki paitsi Naga, jolle ei riittänyt satsista. Championilla on kaikissa tuoreimmissa latvuksissa nyt Amarillon tapaista vaivaa, tässä vaiheessa kuitenkin vielä lievempänä. Jos toisesta baccasta voi päätellä mitään, niin parin-kolmen viikon päästä Champion näyttää samalta kuin Amarillo nyt.
Sattuisiko muuten sinulla, Chilivaari, olemaan viisautta tämmöisen (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8794.msg148299#msg148299) suhteen? Tuota outoa pintaa ei näy varressa missään, edes tyvessä, vain noissa neljässä oksantyvessä. Liekö vain puutumista, kuten aluksi luulin, vai jotain muuta? Nuo ovat siis ne neljä oksaa joiden latvuksista on kasvupisteet kuolleet ja lehdet tippuneet. Raakileetkin jäivät pieniksi ja osassa on lieviä virheitä pinnassa tai muodossa.
Normaalia arpeutumista sanoisin minä, enkä huolestuisi. Jos ilmiö jostakin syystä yleistyy kovasti ja leviää, sitten on syytä tutkimuksiin.
Jos hyönteismyrkytyksestä on puolitoista kuukautta, voisi niitä hyvinkin taas olla, jos ovat säilyneet jonakin välivaiheena tai myrkyttämättömässä kasvissa. Punkit ovat pirullisen pieniä, eivätkä näy ihmissilmällä ilman luuppia.
Ok, kiitos vahvistuksesta Turbo Puben suhteen. Täytyypä ottaa lähempään tarkasteluun vielä luupin kanssa nuo. Provadoa on kaapissa yksi paketti odottamassa, jos jotain pirulaisia löytyy. Mäntysuopapesuakin voisi kai valmistella sitten.
Lude se on. Osta Calypsoa ja tee 5 litran sekoitus josta sumuttelet kaikki kasvit.
Ollaan MasaT:n kanssa farmilla ja nähtiin muutama pirulainen.
Lude tulee ja imaisee herkkusolukot hetkessä ja katoaa tai piiloutuu. Kaikki kasvupisteet tuhoutuvat.
Sulla on Provadon teho hiipunut.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 11, 2011, 23:18:17 IP
Lude se on. Osta Calypsoa ja tee 5 litran sekoitus josta sumuttelet kaikki kasvit.
Ollaan MasaT:n kanssa farmilla ja nähtiin muutama pirulainen.
Lude tulee ja imaisee herkkusolukot hetkessä ja katoaa tai piiloutuu. Kaikki kasvupisteet tuhoutuvat.
Sulla on Provadon teho hiipunut.
Hyvä että saitte selville mikä oli vikana! Oli hirveä lukea/katsella kuvia parsakaaleista :(
Yritettiin tarkemmin määrittää ötökkälinkistä ym. mikä laji olis kyseessä vaan ei vielä löytynyt. Riisinjyvän (Thaijasmiiniriisi) kokoinen ja musta lude.
MasaT otti kuvia joistain öttiäisistä kasvarista mutta ovat erinäköisiä kuin sisäkasvatustiloissa näkemämme tapaus.
Calypsolla on lyhyempi varoaika kuin Provadolla ja ilmeisesti myös tehoaika. Täytyy tutkia vielä tarkemmin miten hoitaa homma niin että pääsee joskus chilejäkin syömään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lygus (http://en.wikipedia.org/wiki/Lygus) Tuolla ainakin sanotaan että voi olla vihreestä mustaan väriin. Toivottavasti tuosta on jotain hyötyä.
Jep, hyvä että on nyt suht hyvä veikkaus kiusaajista. Saa nyt sitten nähdä missä välissä pystyy Calypsoon investoimaan... Iski niin hyvä nippu sekalaisia laskuja ja maksuja tähän toukokuulle että meinaa vähän käydä sylettämään. Onneksi sentään pajalla voi plantut hyvin ja kasvaa kohisten. Rocoto Manzano Rojossa on jo puoli tusinaa raakileen alkua ja saman verran kukkia auki, ja lisää nuppuja kasvaa koko ajan. Red Peruviankin näyttää viihtyvän paljon paremmin vähän sivummassa, nuput näyttävät kehittyvän nyt varsin lupaavasti tuolla kiillotuskoneen päällä. Vielä kun saisi Grandet ja Peru Cuscon innostumaan... Biquinhossakin on reilu tusina raakiletta, joista pari-kolme koko lailla täysikokoisia kaiketi, tusinan verran on myös kukkia auki ja parikymmentä nuppua kehittymässä. Se on kyllä nätti pikku kasvi.
Eipä ole liian kallis investointi tuo Calypso, sillä itse ostin sitä aamulla hintaan 14,90. Käsittelyn saivat välittömästi. Parempi kokea, kuin katua! ;)
Kylläkyllä, hinnan löysin eilen itsekin, mutta nyt on tilanne se että pitää miettiä että mitä ruokatarvikkeita oikeasti tarvitaan ja mitä ilman pärjätään, kun vaippoja ja korviketta ei voi jättää ostamatta. Kotona kasvit kärvistelee luteiden kanssa, mutta pajalla voivat hyvin, joten tällä hetkellä ei myrkyt ole ostoslistalla ensinkään... :-\
Vaihteeksi taas mukavampaa päivitystä. Pajalla alkaa olla melkein kaikki jo kunnon ruukuissa, kourallinen baccoja ja annuumeja vielä hengaa maitopurkeissa kun seuraavia, 17,5 litraisia pönttöjä ei tännekään montaa mahdu. Pitää hoitaa kotoa se tuholaistilanne pois alta ensin.
Melkein kaikki Chinenset saavat jäädä 140-200mm purkkeihin, toisaalta siksi että habanerojen vahvuista tavaraa ei kuitenkaan tule käytettyä niin valtavasti ja toisaalta taas siksi että niiden kanssa osaan olla hukuttamatta pikkuisia.
Tässä Biquinhon tyylinäytettä, ruukkunsa on noin 150mm leveä, kasvualustana Kekkilän kaktus- ja kylvömulta:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1417_600x1002.jpg)
Eri kokoisia raakileita on ainakin 20, kukkia tusina ja nuppuja kymmenittäin vielä tulossa.
Niin, ja Räyhikselle kiitokset pienestä perseellepotkaisusta, sain aikaiseksi ryhtyä pienentelemään näitä kuvia mobiiliystävällisempään kokoon. ;D Fotosizer on ohjelman nimi, varsin kelvollinen ilmaisohjelma joka osaa ottaa haluttaessa huomioon kuvan suunnan (portrait/landscape) isompiakin satseja muunnettaessa. Pitää vielä katsoa jos jaksaa nuo kaikki vanhatkin muuntaa, mutta kun pitäisi sitten korjata kaikki linkit foorumiviesteistäkin niin luulen että jää tekemäti...
Kiitos täältäkin suunnalta pienemmästä kuvista! :)
Ei pari isoa kuvaa tunnu missään, mutta sitten kun niitä on useampi samalla sivulla, niin pääsee itku, vaikka Saunalahden nopein ADSL onkin käytössä...
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 17, 2011, 12:55:42 IPTässä Biquinhon tyylinäytettä...
Tyylikäs yksilö.
Tukeva runko ja pikku chilejä tasaisesti joka puolella. Maukkaita ovat nuo pikku "nippelit", kunhan punastuvat.
Itselleni oli liiankin aromikas ja tulinen lajike. Aromi leijaili ympäri huonetta noita pilkkoessa. Sinne ne sitten säilykkeen sekaan lopulta meni ja hyvin menivät muiden seassa 8)
Kaunis ja hyvin kasvava lajike, mutta itselleni liian hedelmäinen aromi. Olen ehkä outo chiliharrastaja ::)
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 17, 2011, 13:08:27 IP
Kiitos täältäkin suunnalta pienemmästä kuvista! :)
Ei pari isoa kuvaa tunnu missään, mutta sitten kun niitä on useampi samalla sivulla, niin pääsee itku, vaikka Saunalahden nopein ADSL onkin käytössä...
Tottahan se on, itse vain ehdin niin tottua kun kotona on 24/8 Mbit/s ADSL, niin tuollaiset keskimäärin vähän alta megan kuvatkaan eivät paljon paina. Toki pajalla on sitten ollutkin tuskaisempaa, kun käytän puhelimen 3g-liittymää (Elisan halvin rajoittamaton) mokkulana. Vaan täältä pajaltapa minä ne lähettelenkin, kotona ei koskaan tunnu ehtivän, eikä siellä niin kovin paljon ole kuvattavaakaan.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 17, 2011, 13:18:22 IP
Tyylikäs yksilö.
Tukeva runko ja pikku chilejä tasaisesti joka puolella. Maukkaita ovat nuo pikku "nippelit", kunhan punastuvat.
Täälläkin on muuten ilmestynyt muutamiin kasveihin pieniä neulanpistämän näköisiä pilkkuja. Kolmessa-neljässä kasvissa on yhdessä tai kahdessa lehdessä pieni reikä lähempänä kantaa, vähän kuten kuvissasi, Chilivaari. Vielä ei ole useampia näkynyt tuollaisia, ennemmin ruukutusvaurioita joissakin on vähän. Punkit tästä keväästä vielä puuttuvatkin. Jos ne nyt niitä ovat, mitään elämää en kyllä luupilla tutkaillessa nähnyt niissä lehdissä joissa reiät ovat. :-\
Olin muuten jotenkin saanut päähäni että tämän pitäisi olla miedonpuoleinen lajike... ::)
Sulla onkin aikaisin haaroittunut tuo Biquinho. Mun yksilö (tosin Fataliin nimeämänä Chupetinho) haaroittui vasta puolen metrin korkeudelta. Teitkö omallesi jotain operaatiota vai haaroittuiko luonnostaan noin matalalta?
Helmikuun lopulla oli sopivasti aurinkoista keliä niin tuo ihan itsekseen lähti haarautumaan. Se oli silloin noin 12 cm korkea muistaakseni, pari viikkoa sen jälkeen kun siirsin sen jogurttipurkista tuohon nykyiseen ruukkuunsa. Ja tosiaan on ollut melkein sirkkataimesta asti auringon armoilla, kuten koko lailla kaikki muutkin pajan kasvatit.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 17, 2011, 13:42:22 IPTäälläkin on muuten ilmestynyt muutamiin kasveihin pieniä neulanpistämän näköisiä pilkkuja. Kolmessa-neljässä kasvissa on yhdessä tai kahdessa lehdessä pieni reikä lähempänä kantaa, vähän kuten kuvissasi...
Tarkkaile niitä pilkkuja. Jos ne leviävät, kannattaa sellaiset lehdet poistaa. Ja muita suihkutella.
Yhden punkin minäkin vain löysin noin paljon syödystä lehdestä, eivätkä ne löydy helpolla. Koko voi olla vain kolmannesmilli ja väri vihreä. http://chilivaari.blogspot.com/2011/05/ensimmainen-vakava-varoitus.html
Biquinhon maku varmaan jakaa mielipiteitä. Se on voimakkaan makuinen ja tuoksuinen, mutta ei hirveän tulinen. Jos siementen myyjiä on uskominen, noista on sekä mietoa, että keskitulista liikkeellä. Omani sijoitan lähinnä keskikastiin.
Jep, täytyy nyt tarkkailla kaikkia samalla ikkunalla olevia/olleita. Tosin yksi reikä oli kasvissa joka ei ole koskaan ollut samassa huoneessa noiden toisten kanssa. Miten nuo muuten liikkuvat pitempiä matkoja? Varmaankin lähinnä käsissä/vaatteissa... Pitää nyt ottaa suihkepullo mukaan ja sumutella lehvästöt että saisi vähän tukalammat olot mahdollisille punkeille. Ei tarttis ruveta lisääntymään, prkl. Lämminhän tuolla on aina kun vähänkin aurinko paistaa, mutta 25 m2 tilassa kun on kolmiksenkymmentä kasvia niin ne haihduttavat ilmaan kosteuttakin kivasti silloin.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 17, 2011, 15:30:05 IPMiten nuo muuten liikkuvat pitempiä matkoja? Varmaankin lähinnä käsissä/vaatteissa...
Ei ole selvinnyt minulle.
Seitti voisi olla mahdollinen liikkumiskeino, ovathan ne hämähäkkejä. Tuollaisethan voisivat myös salamatkustaa lentävien hyönteisten tai lintujen matkassa (ulkona). Sisätiloissa melkein kaikki lukemani tapaukset ovat saaneet alkunsa jostakin kotiin tuodusta kasvista, jossa ne ovat saattaneet vuodenkin lisääntyä ennen kuin alkavat kuhista ja kasvi muuttuu harmaaksi seitiksi.
Meillä oli marketista ostettu basilikaruukku Aji Pancan juurella valoa saamassa. Vähitellen Pancan lehtiin tuli pilkkuja, mutta enpä niistä huolestunut. Cajamarca joutui lähietäisyydelle niin, että oksat olivat lomittain. Siitähän se levisi helposti. Basilika muuttui harmaaksi ja on jo heitetty pois.
Pancat pistin poikki ja ulos sadonkorjuun jälkeen. Cajamarcasta saan kypsät pois lähipäivinä. Muualle se ei vielä näytä levinneen. Itse asiassa alkuun se leviää varsin hitaasti. Sitten kun niitä kuhisee ja on seittiä, se on menoa.
Mansikanviljelijöille näin ohjeen tarkistaa taimet luupilla ennen satokautta. Jos vain joka neljännestä löytyy punkkeja, torjuntaan ei kannata ryhtyä. Ne eivät ehdi tuhota satoa. Jos niitä on joka toisessa, ruiskutusta suositellaan. Ongelmahan on, että myrkky pitäisi saada lehtien alapuolelle.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 17, 2011, 17:02:34 IP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 17, 2011, 15:30:05 IPMiten nuo muuten liikkuvat pitempiä matkoja? Varmaankin lähinnä käsissä/vaatteissa...
Ei ole selvinnyt minulle.
Seitti voisi olla mahdollinen liikkumiskeino, ovathan ne hämähäkkejä.
Tuollaista Spiderman-tyylistä kikkailua ehdotettiin jossain tavaksi siirtyä kasvista toiseen. Eihän tuollainen mitään paina, joten jo ohi kulkevan kasvattajan aiheuttama ilmavirta lennättää punkin pitkälle.
Tässä valossa on hieman outoa, että viime kesänä punkit levisivät saastuneesta kasvista vain yhden aivan vieressä olleen kasvin pariin oksaan. Tuulettimia puhalsi helteiden vuoksi kuitenkin 2kpl. Myrkytin Raidilla (vain sen saastuneen kasvin ja ne pari oksaa toisesta) muistaakseni kolmeen kertaan, eikä ole sen koommin näkynyt.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 17, 2011, 17:02:34 IP
Ei ole selvinnyt minulle.
Seitti voisi olla mahdollinen liikkumiskeino, ovathan ne hämähäkkejä.
Jotkut hämähäkithän tosiaan liitelevät tuulessa seitin varassa. Oksannokasta kehräävät pitkän langan kun tuuli on otollinen, pääsevät parhaimmillaan satoja kilometrejä sfääreissä.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 17, 2011, 17:02:34 IP
Mansikanviljelijöille näin ohjeen tarkistaa taimet luupilla ennen satokautta. Jos vain joka neljännestä löytyy punkkeja, torjuntaan ei kannata ryhtyä. Ne eivät ehdi tuhota satoa. Jos niitä on joka toisessa, ruiskutusta suositellaan. Ongelmahan on, että myrkky pitäisi saada lehtien alapuolelle.
Täällä on nyt nähty neljässä kasvissa yhteensä viidessä lehdessä yksi piste kussakin, ja yhdessä kaksi pistettä. Paniikki taitaisi olla ylireagointia. ::) Suihkuttelin äsken kasvit vedellä jatketulla Neko-sumutteen jämällä lehtien alapuolia mahdollisuuksien mukaan tähtäillen. Tulisipa taas kuumia päiviä niin nousisi kosteus kunnolla, täällä kun ei ilma kovin paljon vaihdu.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 17, 2011, 18:04:38 IPTäällä on nyt nähty neljässä kasvissa yhteensä viidessä lehdessä yksi piste kussakin, ja yhdessä kaksi pistettä.
Ei yksi piste kesää tee... ;D
Tuosta blogini kuvasta näkyy, miten ruokailu on edistynyt tyvestä lähtien, eikä tämä vielä ollut minusta myrkkyä kaipaava tapaus: http://chilivaari.blogspot.com/2011/05/ensimmainen-vakava-varoitus.html
Poistin pahimmat lehdet, suihkuttelin koko kasvin ja tarkkailen tilannetta ainakin kunnes saan kypsät pois tieltä.
Juu, olennaisempi tekijä tuossa Nekon valinnassa oli se että ei tarrvinnut lähteä kauppaan ostamaan suihkepulloa. ;) Luulin sitä jo tyhjäksi, mutta siellä oli pari senttiä vielä pohjalla jotka jätin sinne ja vedellä täyteen. Tuo Neko-myrkkyhän on mäntysuopa-salvia-pietaryrtti-laventelimömmöä, ensimmäistä 25g/l ja jälkimmäisiä 10g/l, eli ei mikään hengenvaarallinen tavara pitäisi ainakaan olla.
Illalla tyrkkään vielä kotikasveille uuden Provado-kuurin, katsotaan parin viikon päästä tarvitaanko vielä Kalypsoakin.
Osaisiko joku muuten veikata, miten normaalioloissa Turbo Puben kypsymisaika menee, onko lähempänä kahta vai kolmea kuukautta? Ja mikä lienee Chiliwikin "normaali" kypsymisaika?
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 17, 2011, 19:33:39 IP
Osaisiko joku muuten veikata, miten normaalioloissa Turbo Puben kypsymisaika menee, onko lähempänä kahta vai kolmea kuukautta? Ja mikä lienee Chiliwikin "normaali" kypsymisaika?
Se on lyhempi kuin hidas ja pidempi kuin nopea... :D
Oon tossa funtsaillu et täytyis vähän uudistaa noita perusteita chiliwikiin, tämäkin voisi olla podin alusta viikkoina kypsymiseen asti.
Tai edes jonkin sortin haarukka terveelle kasville "normaalioloissa", tyyliin 6-8 viikkoa. Tähän voisi ehkä kerätä tarkemmin kirjaa pitäviltä vähän lajikekohtaista tilastotietoa ja onkia sieltä sen suuntaa antavan keskiarvon tai em. haarukan. Sitten osaisin minäkin suhteuttaa pinnan pituutta vähän, kun tiedän etten yhtä osaava hoitaja näille ole kuin esim. Chilivaari, bluesman tai Linker. ;D
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 17, 2011, 19:33:39 IPOsaisiko joku muuten veikata, miten normaalioloissa Turbo Puben kypsymisaika menee, onko lähempänä kahta vai kolmea kuukautta? Ja mikä lienee Chiliwikin "normaali" kypsymisaika?
Muuttuvia tekijöitä on useita kuten lämpö, koko jne, mutta -09 olen kirjannut havaitusta raakileesta kypsään kaksi kuukautta ja viikon, eli siis 9 viikkoa. Kuukausi riittää ripeillä lajikkeilla, monet vaativat kaksi, mutta sen yli menevät ovat minusta hitaita. Kitukasvuiset kypsyvät usein muutamassa viikossa.
Kiitos taas kerran, Chilivaari. :) Saas nähdä sitten milloin alkaa kellertää makkarin amppelissa. Tosin tuota kun jäytää se mikänytlie niin en tiedä tuleeko noistakaan mitään. Vähän alkanut kummallisesti muutamakin raakileista tummua kannan tuntumasta, eikä pinta siitä ole enää sileä ja vahamaisen kiiltävä vaan karheampi ja matta. Näyttää ruskealta tai mustalta. Ainakin yksi on vielä täysin terveen näköinen sentään, toisestakin elättelen vielä toivoa että saisi ehkä ensi talveksi siemenet tuosta.
Tulipa mieleeni kahvitauon sijasta peuhata taas puutarhaturpeen kanssa, mutta homma meinasi mennä puihin päätösvaikeuksien vuoksi. Cleithara poikkesi eilen pajalla ja toi surullisen pikku Lemon Drop-raaskun, joka olisi toinen isoon pönttöön pääsevistä, mutta toisen valinta oli ongelmallinen. Homera jotenkin häälyi mielessä hyvänä ehdokkaana, kun en lopulta jalluista niin valtavasti välitä kuitenkaan ja taas niin isoa pubea en mihinkään saisi mahtumaan kuin 17,5 litran ruukussakin kasvaisi. Tai meneehän niitäkin noihin ruukkuihin jossain vaiheessa varmasti, mutta jos nyt alkuun näitä pystympään kasvavia vielä. Ensin KVG, ja kun ei riittävästi tietoa löytynyt niin foorumihakua päälle:
Lainaus käyttäjältä: kalat69 - kesäkuu 03, 2010, 22:20:16 IP
homera on meillä suurta herkkua. sitä on grillissä harvase ilta. se on suurinpiirtein 20 sentin mittainen kohtuullisen kokoinen herkku. pena väittää sitä miedoksi, muttei oo tainnu syödä loppuun asti. puoleen väliin asti on suht mieto, mutta siitä eteenpäin löytyy potkua, mutta onhan noissakin lähes tulettomia yksilöitä joukossa. hyviä ne joka tapauksessa on kohtuullisen kokosia. suosittelen.
Ja näillä menoin sinetöityi Homeran kohtalo. Tuleepa ikkunalaudallekin tilaa taas, vaan mihin hemmettiin minä nuo isot pöntöt mahdutan? ;D
Lisätäänpä vielä kuvat ennen (vas) ja jälkeen. Ensin Lemon Drop:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1419_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1420_600x1002.jpg)
Vähän on surkean näköinen raasku, kuten sanoin, mutta on tuossa yksi neljän nuppineulanpään kokoinen raakilekin. Tiedä sitten kasvaako ihan kunnon podiksi vai pitäisikö suosiolla nypätä pois. Vaan jospa se tuosta piristyisi nyt sitten. Litran laitoin vettä kun mittari kertoi turpeen olevan oikeasti aika kuivaa - pohjallahan tuossa on muutama sentti lecasoraa ja turvetta joku 10-12 litraa. Noin 5 cm pohjasta on jokunen tulvanpoistoreikäkin. Pitää nyt hommailla pari isoa vatia sitten että voi noitakin liottaa alakautta, ettei pinta kuorettuisi.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1421_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1422_600x1002.jpg)
Homera saa ensimmäisen kukkansa auki varmaan huomenna, tai tällä viikolla nyt joka tapauksessa. Samaa tehnevät myös Jalapeñot ainakin jos sää vähänkin suosii.
Mulla oli jollakin aiemmalla kaudella vastaavanlaisista pöntöistä tehdyt TSI-altakasteluruukut. Kaksi 20-litraista melassiämpäriä sisäkkäin. Sisemmässä reijät pohjassa ja kasteluputki pohjan läpi "vesitilaan". Hyvin pelasi.
Aloitinpa päivän tutkimalla taas kasveja pajalla. Nyt huomasin useammassa lehdessä pieniä täpliä, ja yhden isommankin. Vioittuneita lehtiä ei onneksi kertynyt kuin 7 kpl yhteensä noin 32 kasvista. Kaikki täplät ovat valkeita ja niissä on ruskea reuna. Keskiarvo edelleen 1/lehti. Poblanon latvuksissa oli yksi lehti jonka viat meinasivat jäädä huomaamatta - luulenpa että syypää jäi nyt verekseltään kiinni. Yläpinnalla oli evästämässä yksi ja alapinnalla näytti olevan toinen, vähän vielä pienempi. Muutaman kuvankin nappasin tarkastusluupin suosiollisella avustuksella, joskin kun kännykameran kenno on mitä on, ei niistä silti juuri yksityiskohtia näe. Mutta näkeepä sentään jotain, vaan tuskin näistä vielä mitään tunnistaa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1428_1002x600.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1430_600x1002.jpg)
Suht pieni on tuo pirulainen: viivaimessa pitkän viivan etureunasta lyhyen etureunaan on 0,5 mm. Isoinkin vaurio on vain noin 1 mm läpimitaltaan.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1433_1002x600.jpg)
Ensimmäisessä kuvassa tuo möykky näyttää kuivapintaiselta, kun taas tässä se kiiltelee ja muotokin on vähän epäilyttävän muhkurainen.
Positiivista puolestaan on Red Peruvianin ensimmäinen kukka sekä se että täällä näköjään Baccatumitkin tykkäävät haarautua pieninä. Inca Red Drop viimeisimpänä näyttää mallia n. 15 cm pituisena. Myös kaikki yli 10 cm korkeat chinenset on haarautuneet ihan itsestään.
E: Pilkkuvirhe, perhana. ;D
Minullakin on tuollaisia valoa vasten nähtäviä "reikiä", oikeammin valkeita pilkkuja. Todella pieniä.
Niitä on ollut aina vaihtelevasti, en ole koskaan huolestunut niistä koska kasvit tuntuivat kasvavan ihan normaalisti. Nähtyäni samanlaisia lehtiä Chilivaarin blogissa, otin yhden puskan tarkempaan tutkiskeluun ja pilkkujen välissä oli yksi erilainen "pilkku". Kynnellä tönäisemällä tämä pilkku lähti liikkumaan, eli jonkinsorttinen eläväinen kyseessä. Rei'istä päätellen punkki joten lisää prvoadoa kehiin!
Täällä pajallahan ei ole vielä minkään valtakunnan myrkkyjä tarvittu. Nappasin tosiaan nuo täplittyneet lehdet mäkeen, ml. tuo möykkylehti. Katsotaan nyt miten hommmat kehittyy enen kuin myrkytetään, olisihan se kiva kerrankin päästä ilman aineita eroon vaivasta. Kuuma täällä ei ainakaan ole, kun monta päivää ollut pilvistä ja sateista, joten sen puolesta luulisin ettei ainakaan nyt vähään aikaan ole ollut mukavat oltavat punkeilla. Tosin viikonlopuksi luvattiin taas kesäisempää, mutta toisaalta taas silloin nousee myös kosteus rankasti kun yhteyttävät reippaammin...
Hyvät hyssykät, Biquinhon eka podi alkaa vaihtaa väriä! Sävyero on vielä niin hentoinen että kännykamera ei sitä saa kunnolla esille, mutta ihan omilla silmillä sen näkee selvästi että pikku mollukan yläpuoli on muuttunut hennon oranssiksi. Ainakin on juhannukseksi sitten jotain kypsää vietävää kaverien kiusaksi. ;D
Kotona testissä olevat Aji Cristalit eivät ole itäneet vieläkään. Yksi kolmesta homehtui pois, jäljelle jääneistä yksi kyllä näyttäisi pikkuhiljaa lupaavalta. Pari-kolme viikkoa siitä kyllä taitaa jo olla, eli olisi korkea aikakin itää. Kohta ehtii Galapagoense edelle. :) Toisaalta, Fassen satsistakin vain yksi seitsemästä iti joulukuussa kahdessa viikossa, eli ehkä se vain on näiden tapa.
Pientä kuvapäivitystä pajalta...
Toimistohuoneen kaverit, kuvasta vasemmalle jää Peruvian Chinense ja Biquinho.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1460_1002x600.jpg)
Biquinhon eka podi kypsymässä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1464_600x1002.jpg)
Yleiskuvaa työhuoneen puolelta, tuolla ikkunalla alkaa olla jo selkeä enemmistö kasveista.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1456_600x1002.jpg)
Alavasemmalta lukien: Canario Peru Cusco, Starfish // RiesenRocoto, Starfish (kaverille), Rocoto Manzano Rojo, Lemon Drop // Intialainen F1, Habanero, Jalapeño Hercules (kaverille), PI 585239, Jalapeño Early, Cajamarca, Jalapeño Hercules, Pink Habanero, PI 585239
Noin kymmensenttisenä kokeeksi piruuttaan latvottu RiesenRocoto, korkeutta ruukun reunasta nelisenkymmentä senttiä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1474_1002x600.jpg)
Peru Cusco meinasi lähteä niin kovasti leveilemään, että vetäisin solmuun sen. Pari avolenkkiä kukkalankaa varmisti pysymistä alkuun, nyt on kyllä jo asettunut.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1475_600x1002.jpg)
Ja loppuun vielä Pink Habanero ennen ja jälkeen ruukunvaihdon.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1476_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1477_600x1002.jpg)
Koko lailla oikea aika taisi olla ruukunvaihdolle. Kotoa Zavorylta ulosmitattu 20 cm Pauliina-ruukku on uusi kotinsa.
Ja prrrrrkl! Cleitharan tuomassa Lemon Dropissahan oli luteen syöminkien jälkiä latvuksissa. Otin haarautumispisteen yläpuolelta nyt kaiken pois, katsotaan miten käy. Eihän siinä nuppuja kummempaa ollut muutenkaan. Epäilyttävästi on kaverille luvatusta Starfishistakin ainakin yksi nuppu nyykähtänyt samaan tapaan kuin kotona olevista kiusatuista...
Aivan jumalattoman mahtavaa. Eipä tässä ole muutakuin myrkyt hommattava. :P
Jossain siellä pajallakin taitaa lude piileskellä, pariin kasviin on ilmestynyt outoja jälkiä viime päivinä. Tosin nämä on tulleet alemmas runkoon, selvästi kyllä varjoisiin kohtiin eikä kasvupisteisiin, ainakaan pääasiassa. Omituisia pikku rupia, jotain ehkä pari milliä läpimitaltaan. Mutta latvukset on pysyneet ehjinä nyt.
Ja Cleithara, ne Lemon Dropin jäljet olivat vähän jo vanhoja ja se oli kasvanut niistä huolimatta. Otinpa varmuuden vuoksi latvahaarat pois kuitenkin, kun en siitä syljen myrkystä oikein tiedä kuinka pitkään vaikuttaa/etenee. Mutta siis olivat tulleet sun farmilla. Teillähän siinä on mettää ja peltoa ympärillä missä noi pirulaiset viihtyy. Pitänee hommata harson kaveriksi sitten jotain tuholaissuojaverkkoa... tosin sitä saa sitten planttujen kasvaessa asennella yhä isompia pussukoita niiden päälle.
Hienot puskat sulla, ihan näin sun päiväkirjaankin pitää asia mainita :) Olen nyt viime päivinä nähnyt painajaista noista luteista ja öttiäisistä että kun toimetun kotiin niin siellä on lehdet täynnä reikiä ja hirvittäviä mustia otuksia syömässä mun chilikasvit pois, eka skenario sisällä ja toinen että ne on saanu viikon olla pihalla itsekseen..
Joku kirjoittikin että haluaako mieluummin pienemmän sadon kuin läträtä myrkkyjen kanssa, taitaisi itsellä kallistua tuohon pienempään satoon itselläni. Ne mäntysuopa yms pesut ei taida kauheasti auttaa noita luteita vastaan?
Eipä taida auttaa mäntysuopa, ei. Mutta tässä vaiheessa kevättä taitaa vielä ehtiä verkoilla suojata kasvit ennen kuin luteet niihin ehtivät munimaan. Ainakin KodinTerran sivuilta löysinkin jotain tuholaisverhoa, joka ei ilmeisesti juuri varjosta mutta on sen verran tiheää ettei ainakaan mitkään isommat ötöt (kuten luteet ja kärsäkkäät) pääse apajille. Se vain pitää saada riittävän tiiviisti siihen kasvin päälle etteivät pääse kiipimään ruukkua pitkin tms. Taidan itsekin tyytyä samansuuntaisiin ratkaisuihin, kun ei viitsisi koko kylää myrkyttää ja ihan taivasalle kasvit kuitenkin päätyvät kesäksi.
Tänään käyn kokemassa siniset liima-ansat. On myrkytön vaihtoehto torjunnassa jos vaan toimii. Paan raporttia illalla.
Niin joo, nekin tosiaan on tarjolla. Voisi ripotella muutaman liima-ansan ruukkujen väliin ja heittää sitten jotain verkkoa vielä päälle pitämään enimmät häiriköt poissa...
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 27, 2011, 11:33:44 APVoisi ripotella muutaman liima-ansan ruukkujen väliin ja heittää sitten jotain verkkoa vielä päälle pitämään enimmät häiriköt poissa...
Taidat huolehtia liikaa.
Ei niistä aikaisempina vuosina ainakaan ole ollut ulkona mainittavaa haittaa. Tietysti niidenkin kanta saattaa vaihdella jossakin rytmissä, kuten myyrien, joista on nyt tulossa huippuvuosi. Ensi talvena on hedelmäpuut suojattava hyvin.
Kun noita suomalaisia lutikkasivuja lukee, niiden leviäminen tuntuu hyvin oudolta. Niidenhän pitäisi lisääntyä vain heinäkuussa, eikä täysikasvuisten koppakuoriaisten salamatkustus taimien mukana tunnu todennäköiseltä. Niitähän pitäisi vielä olla monta, jotta tuollaista tuhoa syntyy.
Bluesmanin teoria, että ne tulivat syksyllä kylmästä sisään ja alkoivat lisääntyä, ei sovi luteiden elintapoihin, mutta selittäisi kyllä leviämisen. Munina tai toukkina ne siirtyvät helposti paikasta toiseen taimen mukana. Jospa ne sittenkään eivät ole luteita, vaan jotakin ripeämmin sikiävää, vaikkapa vähemmän tunnettu punkkilaji? Toisaalta, luteita tunnetaan jo 500 Suomessakin, joten saattaa niistä joku lisääntyä talvellakin, kun lämpimään pääsee.
No, katsotaan, mitä liimapaperit ja myrkytykset tuovat esiin.
Luin jostain, olisikohan ollut kauppapuutarhaliiton powerpointista (linkki suoraan .ppt-tiedostoon (http://www.kauppapuutarhaliitto.fi/kauppapuutarhaliitto/kplry.nsf/532d131a1644d842c2256c08003342c4/d4e291f3a13ff8c7c22575e10028fe99/$FILE/Perhoset_ym.ppt), Luteet alkaa sivulta 14, peltoluteesta sivulla 15), että jos ne pääsevät talveksi lämpimään kasvihuoneeseen, ne ilmeisesti jättävät talvehtimisen väliin ja jatkavat lisääntymistä suoraan heti kun pääsevät naimaikään. Talvella lisääntyminen on toki hitaampaa kuin kesällä. Toisin sanoen jos ne on syksyllä tulleet bluesfarmille, vaikka siellä taisikin alkutalven olla kylmää, niin taimien saavuttua ja lämpöjen noustua ovat voineet alkaa heräillä ja mellastaa lämpötilan noustessa yhä kiihtyvään tahtiin, kunnes yhtäkkiä ihmissilmäkin havahtuu tuhojen ollessa riittävän suuria.
Kotipihassa istuvissa puskissa jatkuu tuhot edelleen, ehkä hivenen hitaampina, mutta samoilla suunnilla kuin sisälläkin. Champion ja Aji Cristal maistuvat ehkä hitusen huonommin kuin Aji Amarillo. Sopii kyllä minulle moinen, noissa kahdessa kun on raakileita sentään muutamia. Provadonkin pitäisi noihin tehota, mutta taitaa ohjeen mukaisesti mullasta annosteltuna tuottaa liian pieniä pitoisuuksia tappaakseen aikuisen luteen. Toukkavaiheisiin saattaisi kai tehota sekin.
Luulenpa, muuten, että ne täällä pajallakin havaitsemani "punkkivauriot" saattavat olla luteen tekemiä, kun niissä vikapisteissä oli selkeät ruskeat reunukset. Kenties se taannoin kuvaamani möykky oli munasta juuri kuoriutunut alkupään toukkavaihe tai parin munan rypäs lehdessä? Ja nyt kun on varsiinkin ilmestynyt muutamia jänniä vaurioita, se alkaisi tuntua suorastaan todennäköiseltä että joku salamatkustaja on kuitenkin tännekin tullut. Päiväsajan piilopaikkojahan täällä riittää vaikka muille jakaa.
Näin juuri olettaisin homman edenneen. Eli kasvatustila pitäis paitsi desinfioida niin ehkä vielä antaa jäätyä. Sitten lämmöt päälle ja taas antaa jäätyä niin kuoriutunut sukupolvi, jos sellaista sitten on, saa pakkasen niskaansa ja toivon mukaan menehtyy. Jos olis joku savupommi tai vastaava niin ei tarttis kaikkia pintoja pyyhkiä desinfektantilla. Kun en tunne myrkkyalaa niin en tiedä onko sellaisia olemassa.
Eikös ne ammattilaiset pahoissa tapauksissa sumuta koko tönön jollain tököteillä, mahdollisesti vielä huputtaen koko mestan ensin tiiviiksi? Mahtaa vaan kyllä olla sellaista touhua jota ei välttämättä kannata lähteä perstuntumalla itse tekemään jos ei ole kauheasti käsitystä koko puuhasta.
Mä vähän veikkaisin että se perinteinen rikkikynttilä (jolla muuten myös sherrytynnyreistä häädetään ylimääräiset asukit ennen rahtausta Skotlantiin viskikäyttöön) jota ainakin hessi on maininnut käyttävänsä ajaisi aika pitkälti juurikin tämän tehtävän, eli häätää kaikki elikot sieltä pois ja tappaa ne jotka ei älyä lähteä, sieniä ja bakteereita myöten. Ei ratkaisuna sovellu asuintiloihin tietysti ollenkaan, mutta onhan tuota käytetty kellareissa, aitoissa, kasvihuoneissa sun muissa iät ja ajat. Sitten vaan kunnon verkot räppänöihin ja ötökkäverhot oviin että pysyvätkin poissa.
Hupsista, tajusin tuossa äsken että Biquinhohan on kypsyttänyt ekan podinsa aika haipakkaa tahtia. Piti ihan tarkistaa, ja 2.5. se oli tuollainen 4-5 mm leveimmästä kohdasta. Huomenna se on kypsä. Tai viimeistään maanantaina. Käytännössä kuukausi siis mennyt kukasta kypsäksi, kun kasvi on pienessä purkissa kaktus- ja kylvömullassa, mutta otollisella paikalla kaakkoon-eteläkaakkoon antavalla ikkunalla. Ainakin minusta tuntuu aika nopealta kypsymiseltä. Kaksi seuraavaakin ovat alkaneet ottaa kivasti väriä, eivät ole montaa päivää "esikoista" jäljessä.
Ja vielä kuva aamupäivältä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1482_600x1002.jpg)
Tuo nipukka on vielä vähän oranssi, mutta päältä marja on jo koko lailla paloautonpunainen.
Nyt ihan vain tekstipäivitys, ei jaksa kaivella kasveja kuvattavaksi.
Tänään sain ensikontaktin kotikasvien piinaajaan, Peltoluteeseen. En jäänyt ottamaan kuvia vaan nitistin mokoman kun kerta esille tuli. Kiipesi keittiön ikkunalasissa kun olin lounaalla, suoraan ilmeisesti Short Yellow Tabascosta oli lähdössä. Se oli lajinsa väriskaalan vihreämmästä päästä, mitat silmämääräisesti täsmäsivät aika hyvin aikuiseen. Olisikohan niin hyvä tuuri että se olisi ollut sisätilojen ainokainen. Ainakin Turbo Pube on saanut jatkaa toipumistaan ilman häirintää. Saisi kyllä vähitellen kypsytellä ne ensipodinsakin... vaan vastahan siitä taitaa olla seitsemän viikkoa kun alkoivat tarttua kasvamaan raakileet. Josko juhannukseksi? Pihakasveissa tuhot jatkuvat, mutta sentään muista riesoista ei vielä ole merkkejä. Pitää nyt muistaa sitä harsoa tai suojaverkkoa hankkia...
Pajalla elämä jatkuu hyvissä merkeissä. Isompi Cajamarca sai ensimmäisen kukkansa auki eilen, meni ohi noin 5 viikkoa vanhemmasta Pink Habanerosta. ;D Biquinhossa on kohta kolme kypsää, tällä viikolla alkaa varmaan seuraavatkin vielä punehtua. Kukkiakin on koko ajan, mutta raakileita taitaa olla nyt enemmän kuin nuppuja. Ansaitsisi kyllä isomman ruukun kun on noin esimerkillisesti käyttäytynyt, mutta nyt ei ole joutavia. Cheiro Roxat on haarautuneet ja isompi nuppuilee jo varsin ahkerasti, kuten myös Habanerot "perus" ja "Sudden Death" sekä Peruvian Chinense. Toinen Habanero on 3-4 desin bonsairuukussa ja viihtyy oikein hyvin, kasvaa reippaasti ja on varsin terveen näköinen. Petenerotkin kasvavat hyvää vauhtia, mutta ne ovat näköjään erilaisia nuoria: eivät ole vielä haarautuneet.
Chinese Pot Chili kukkii ahkerasti, onpa siellä muutama raakilekin jo aluillaan. Homerassa on nyt yksi isompi raakile ja pari terälehdet pudottanutta alkua, tosin se isokin on vasta viitisen senttiä pitkä. Kukkii kovasti myös hän. Poblano on kukkinut hienosti jo pitkään, mutta ensimmäisen raakileen jäätyä kasvamaan ei ole kelpuuttanut toisia. Kukinta kuitenkin jatkuu silläkin, joten eiköhän se siitä vielä. Jalapenoissa on kaikissa muutama raakile, kukintakin jatkuu rauhalliseen tahtiin. Nekin pitäisi saada maitopurkeista pois pikapuoliin. Intialainen F1-annuumi on sekin päässyt sadon alkuun, yksi raakile on sentin mittainen ja kukinta alkaa vähitellen kiihtyä. Pituutta on sillä jo yli puoli metriä; alku oli hidas mutta nyt kun kunnolla lämpeni on sekin päässyt vauhtiin.
Starfishkin alkoi viime viikolla kukkia, siitepölyä on todella runsaasti. Pituuttakin sillä on jo yli metrin. Kolme ensimmäistä kukkaa hedelmöittyivät kyllä ja terälehdet tippuivat, mutta niin tekivät raakileenalutkin pari päivää myöhemmin, luultavasti valon vähyyden vuoksi kun piti juuri tulla muutama sateinen päivä kun toinen pääsi vauhtiin. PI 585239:t (Cotopaxi, Ecuador) voivat molemmat hyvin, mutta maitopurkit selvästi ahdistavat. Ovat haarautuneet ihan nätisti, noin 35 cm korkeina (tosin toinen vetäisi ensimmäisen haaran jo ekoista kasvulehdistä) ja nuppuja on aika kivasti, mutteivät kuki vielä. IRD:t ovat myös hyvässä kunnossa, isompi on haarautunut ihan komeasti jo ja nuppuilee ankarasti. Kovia ovat versomaan muutenkin näköjään, varkaita olen vähän karsinut vaikken ihan hessi-linjalle olekaan lähtenyt.
Pubescenseihin olen hyvinkin tyytyväinen, nyt on vain 2 yksilöä jotka eivät kuki: Peru Cusco ja yksi RiesenRocoto l. Grande. Manzano Rojo on viimein saanut mittansa sellaisiksi että suvaitsee taas ottaa raakileita oksilleen. Tiedä sitten vaikuttiko se minkä verran että nappasin sen mustikan kokoiseksi jääneen raakileen pois viime viikolla. Red Peruvianissa on kymmenisen raakiletta ja sekin kukkii koko ajan hiljalleen lisää. Sen vieressä työpöydällä oleva Rocoto (luultavasti Grande sekin) on kukkinut nyt pari päivää, saas nähdä tarttuuko raakileeksi joku niistä. Lauantaina muistaakseni avasi ensimmäisen kukkansa myös vielä maitopurkissa oleva Grande, joka on surullinen pikku raasku noihin isomman ruukun saaneisiin verrattuna.
Lanceolatum on ikäisekseen aikamoinen pehko sekin, jännityksellä odottelen milloin se suvaitsee kukkia. Kerran käytiin lähellä muutama viikko sitten, mutta nyt ei ole ollut edes nuppuja vähään aikaan. Ihme härnike on hän. ;D
E: Intialainen lisätty annuumeihin ja näköjään Petenerokin unohtui ekalla kerralla. Pitäisiköhän joku päivä saattaa kasvatuslista ajan tasalle...
Mulla olisi tehokasta myrkkyä, jos kiinnostaa, voisin laittaa postissa tulemaan sitä? Eipä ole tarvinnut yhtään ludetta katsella sen jälkeen, kun viimeisen myrkytyksen tein. :)
Mitä resursseja käytetään?(http://2.s01.flagcounter.com/count/fcPpr/bg=F1f1f1/txt=f1f1f1/border=f1f1f1/columns=1/maxflags=1/viewers=3/labels=1.jpg)(http://s01.flagcounter.com/count/fcPpr/bg=F1f1f1/txt=f1f1f1/border=f1f1f1/columns=1/maxflags=1/viewers=3/labels=1.jpg)(http://s01.flagcounter.com/map/fcPpr/size=s/txt=FFFFFF/border=FFFFFF/pageviews=0.jpg)
Biquinho on nyt maistettu lankomiehen kanssa. Olihan se vähän omalaatuisen makuinen, mutta kyllä vei Aji Cristalilta kärkipaikan omalla asteikollani. Poltetta about saman verran kuin oranssissa AC:ssa, tai ehkä vähän kuumemman tuntuinen mutta myös pehmeämpi, jos niin voi sanoa. Ei ihan niin "karkea". Ja mikä jännintä, varsinainen maku nousi vasta poltteen jälkeen, kun halkaistun marjan puolikkaat heitettiin hetulaan. Jännä etelän hetelmän aromi, vähän tuli papaija mieleen, tosin sitäkin olen syönyt vain kuivattuna. Hyvää siis kuitenkin, salsaan olisi aika oivallinen lisä. Pitää ehkä sittenkin harkita isomman ruukun antamista tuolle... ;D
Pari räpsyä taas väliin. Konttorin puolikin alkaa täyttyä kasvien tarvitessa yhä enemmän tilaa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1489_600x1002.jpg)
Alempana Cheiro Roxa, seuranaan Inca Red Drop.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1493_600x1002.jpg)
Pikku Habanero ehti vetäytyä levolle kuvauksiin mennessä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1494_600x1002.jpg)
Peruvian Chinense saanee vielä tällä viikolla ekan kukkansa auki.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1496_600x1002.jpg)
Työhuoneen puolellakin nurkka rehottaa vielä. Onneksi noita saa kohta vähän harvemmaksi kun alkaa muuttoliike kotipihalle.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1497_600x1002.jpg)
Tuo oikean laidan työpöytä on noin 130 cm korkea, Starfish nousee jo kymmenen senttiä siitä ohi jos vähän ryhdistäytyy. Saisivat alkaa nuo hedelmöittyvät kukat pikkuhiljaa tarttua kyllä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1499_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1502_600x1002.jpg)
Työpöydällä Rocoto Red Peruvian kiemurtelee jo ihan mukavasti, tässä päässä on jo kourallinen raakileitakin tekeillään. Taka-alalla kurkottelee Rocoto Grande(?)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1504_600x1002.jpg)
Jalapeñot Hercules ja Early
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1507_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1508_600x1002.jpg)
Rocoto Manzano Rojon isoin raakile. Onneksi nyt alkoi viimeinkin tarttua lisääkin hedelmänalkuja oksille.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1512_600x1002.jpg)
Pienenä latvottu Rocoto Grande
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1514_600x1002.jpg)
Ja lopuksi intialainen F1-annuum, joka on ihan viimeisen viikon-kahden aikana löytänyt ihan uutta kasvuvaihdetta päälle. Venyy kuin mikäkin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1515_600x1002.jpg)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 01, 2011, 10:07:02 AP... nyt alkoi viimeinkin tarttua lisääkin hedelmänalkuja oksille.
Sinullahan kypsyy kohta vaikka mitä maisteltavaa siellä.
Ja ensimmäinenkö kausi oli menossa?? Hämmästyttävää sanon minä!
Eihän käyttämäsi nimet minulle kuulu, mutta itse olen yrittänyt nimissä noudattaa mahdollisimman "alkuperäisiä" muotoja. Esimerkiksi inkkarien kasveissa mieluummin ketsuan kuin espanjan- tai siitä käännettyjä englanninkielisiä nimiä. Rocoto Riesen on Pepper-Kingin antama nimi, jonka he tosin itse ovat kääntäneet englanniksi Grande. Minä pysyn Riesenissä, mutta sama rocoto siis on kyseessä.
Melkein nämä pajan kasvit tuntuvat kyllä toiselta kaudelta, etenkin kun kotona kasvatetut ovat melkein entisiä kiitos peltoluteen. Mutta kyllä, ensimmäinen kausi on menossa, kahdeksalla lajikkeella lähdettiin ja nyt niitä on lähemmäs kolmekymmentä. Petenero ja Lanceolatum ovat ainoat joissa ei vielä ole nuppuja. Vaan enpä mä ole ikinä mopoista välittänyt, ainoa kaksipyöräinen jolla ajan on polkupyörä. ;D
Muistan kyllä blogistasi noista Rocotojutuista tuon alkuperän, ja aina välillä muistan sitä saksankielistä nimeä jopa käyttää, mutta omaan korvaan jotenkin kuulostaa paremmalta noin niinkuin äänneasultaan Rocoto Grande. Lähinnä siksi olen ajautunut sitä nimeä käyttämään. Etenkin kun sekaantumisen vaaraa ei hirveän paljon ole (googlasin juuri sanat rocoto grande ja ensimmäiset 7 osumaa on sinun blogissasi ja täällä foorumilla, loppupuolella joku saksalainen kasvatuspäiväkirja, huuto.net-ilmoitus ja spanglish kastikearvostelu).
Ei siinä varmaan sekaannuksen vaaraa ole, enintään hämmennystä uusien käyttäjien kohdalla, jotka tahtovat hankkia molemmat. Sekaannus on lähtenyt Pepper-Kingin sivuilta, missä he käyttävät eri nimeä englantilaisessa käännöksessä kuin alkuperäisessä saksankielisessä esittelyssä. Senkin minä luen mieluummin alkukielellä.
Näitähän on paljon pahempiakin, vaikkapa nuo piispan hatut, joilla on yli kymmenen lennokasta nimeä monella eri kielellä. Biquinhollakin lienee kaksoisnimi.
ChiliWiki paljastaa monet näistä tuplanimistä.
Tuohan on kyllä totta, yhdenmukaisuus nimistössä olisi aina toivottavaa. Olipa muuten sillä edellisessa viesissä mainitsemani haun saksalaisella kaverilla semmoinen kuin Rocoto Manzano Grande listallaan, liekö sama kuin tämä RiesenRocoto l. Grande...
...muutama uusi tapaus taas naimaiässä:
Peruvian Chinense
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1518_1002x600.jpg)
Habanero
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1526_600x1002.jpg)
Cajamarca näköjään polkaisi satovaihdetta päälle heti ensimmäisestä kukasta.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1522_600x1002.jpg)
Samoin RiesenRocoto (eli R. Grande), tosin tuolta tippui emikin terälehtien mukana joten voipi olla ettei lähde kasvuun tämä raakile vielä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1519_600x1002.jpg)
Olipa taas muutama hedelmöittynyt kukka pudottanut terälehdet myös Rocoto Red Peruvianissa ja Rocoto Manzano Rojossa. RRP:ssä jo viitisentoista raakiletta enemmän tai vähemmän tekeillään, RMR:ssa aletaan myös olla kymmenen paikkeilla. Biquinho alkaa muistuttaa joulukoristetta kun oksilla killuu muutama kypsä punainen ja kourallinen oransseja vihreiden raakileiden seassa. ;D
Eilen pääsivät ensimmäiset kymmenkunta kasvia pajalta kotipihalle. Neljä siirsin samoilla vauhdeilla noihin isoihin pönttöihin, lopuilla olikin jo isot ruukut alla. Kaikki saivat samalla pikakurssin Karaten itsepuolustustekniikoissa luteiden varalle.
Oli vissiin jo aikakin tämä PI 585239 (c. baccatum, iti joskus huhtikuun alussa) siirtää vähän tilavampaan ruukkuun...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1551_600x1002.jpg)
Muita siirtyneitä olivat Intian F1-annuum, Inca Red Drop sekä viimeinen maitopurkissa ollut RiesenRocoto. Etupihalle paraatipaikalle (aurinkoa noin aamuseitsemästä klo 15-16 asti) multasin lauantai-iltana Cheiro Roxan, joka tuntuisi viihtyvän ihan hyvin siinä vaikka vähän tuuleekin. Avasi ekan kukkansa eilen aamupäivästä.
Huomasin siinä touhutessa että Nagakin alkaa vähitellen herätä henkiin. Todella pitkään se murjotti ensin sisällä ja sittemmin tuossa yrttilaarin päädyssä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1550_1002x600.jpg)
Ensimmäisen Turbo Puben kävin poimimassa kun alkoi hitusen pehmetä jo.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1553_1002x600.jpg)
Tuo oli kyllä ihmeen mieto sekä maultaan että poltteeltaan - tai en oikeastaan edes poltteeksi sanoisi, pieni jälkilämpö vain tuli kun tuollaisen 5 mm leveän siivun puolikkaasta hedelmästä söin. Johtuneeko siitä että oli kypsyneenä jokusen päivän tuossa oksalla? No, tuon havainnon innostamana päätin hetken mielijohteesta ryhtyä leipomaan. Jo pitempään on päässäni muhinut ajatus, että keltainen pubescens voisi toimia raparperin kanssa aika hienosti, joten ei kun säätämään, kun kerta olin tuossa viikko sitten käynyt vaimon mummon puutarhassa ryöstöretkellä. Inspiraatiota toteutukseen löytyi Not So Humble Pien sitruuna-marenkitortusta (http://notsohumblepie.blogspot.com/2011/05/lemon-meringue-pie.html), joten tulipa kokeiltua marenginkin tekoa ensimmäistä kertaa. Eihän meillä tietenkään ollut kuin 50g voita, joten taikinasta tuli vähän snadi, lisäksi tein piirakkataikina-amatöörin virheen eli sulatin voin: pohjasta tuli ennemminkin sitkeä kuin muruinen. Kaiken lisäksi siihen ei tullut sokeria ollenkaan, tai muutakaan makua, eli aika tylsää tavaraa oli se lopulta, etenkin illalla jäähdyttyään kunnolla. Esipaistoin pohjan pikaisesti 200 asteessa.
Täytteen keittelykin meinasi mennä säätämiseksi, kun vauhtiin jo päästyäni muistin että en ollutkaan tekemässä sitruuna- vaan raparperitorttua ja tavoite oli rakenteeltaan vähän eri kuin alkuperäinen maissitärkkelyksellä (joka nettihakujen perusteella on hyvin pitkälti sama kuin useimmissa maissa maissijauhon nimellä myytävä tavara) sakeutettu mössö. Kuorin TP:n palat ja heitin pikku kattilaan rapskujen sekaan, hetken siellä lilluttuaan muusasin haarukalla ne suunnilleen samantasoiseksi muhjuksi. Vanilliinisokeria ehkä muutama ruokalusikallinen sekaan, hillosokeria about saman verran. Vettä oli tässä vaiheessa pari desiä, sai porista pienellä lämmöllä kannen alla sillä aikaa kun imuroin kämpän (oli kiireinen siivous myös käynnissä samaan aikaan). Totesin että mössöä on liian vähän ja se pitää saada myös kiinteämmäksi, joten maissijauhoa pari rkl desiin kylmää vettä, sekoitus ja kattilaan, kevyesti sekoitellen noin minuutti ja sitten pohjan päälle vuokaan.
Marengin tekoon en sitten ollut sen vertaa älynnyt varautua että olisin ottanut munat lämpiämään, joten lähes jääkaappikylmillä mentiin. Neljä valkuaista ja puoli tl omenaviinietikkaa (cream of tartar ei kuulu meidän keittiön vakiovarustukseen) kiuluun ja sähkövatkain huutamaan aluksi puoliteholla ja noin 10 minuutin kohdalla täysille, kun meinasi kiire painaa päälle. Tässä vaiheessa oli kello kymmentä minuuttia vaille päivällinen anoppilassa, ja meikä siis kotona. Kun munat alkoivat vähän saada rakennetta minuutin-parin kohdalla, aloin ripotella sokeria sekaan. Ohjeen mukaan reilu desi. Sen verran menikin, suurin piirtein. Tähänkin ohje neuvoo laittamaan pienen maissitärkkelysterästyksen, auttaa kuulemma hommaa pysymään kasassa, ranskalaista marenkia kun ei paisteta läpi vaan vain sen verran hiukan asettuu ja että päälle tulee vähän väriä. Etikan eli cream of tartarin tehtävä on antaa marengille kiiltävä pinta. Ranskanmarenkia ei myöskään vatkata ihan kovaksi vaahdoksi, vaan vain sen verran että se juuri ja juuri pysyy kuosissa. Siitä jäätiin muutaman minuutin vatkaamisen päähän kun alkoi aika loppua, mutta pienemmät nökäreet eivät sentään valahtaneet litteiksi oman painonsa alla. Lapioidaan marenki kiisselin päälle, taputellaan suurin piirtein peittämään koko höskä tasaisesti ja heitetään 175-asteiseen uuniin, paistoaika 10-15 minuuttia eli sen verran että hitusen tulee väriä pintaan.
Jälkiviisas havainto, jota kyllä osasin epäillä etenkin olosuhteet huomioiden: 3 minuuttia ei ole riittävä jäähtymisaika tuolle ennen kuin sitä aletaan retuuttaa sylissä kuoppaisia sorateitä, se kiisseli ei ihan ehdi siinä ajassa vielä asettua. Oli aika lähellä ettei ollut täytteet sylissä anoppilaan päästessä. ;D Täytekiisseliin tarvitaan enemmän sekä raparperia että hyydyttäviä aineksia.
Lopputuloshan kuitenkin ratkaisee, ja siinä suhteessa homma kyllä toimi. Maku oli vähän hento ja mitätön noin tuoreeltaan, mutta maistui sieltä silti sekä raparperi että PI 585267 eli Turbo Pube. Lämpö oli jotakuinkin samoissa kypsennettynä kuin tuoreeltaankin, eli hyvin kevyttä tällä kertaa. Ei ollut liikaa edes anopille taikka vaimolle, jotka eivät juuri Santa Marian salsoja tulisempiin yleensä koske. Miedompihan se olikin kuin noissa. Kaksi kolmasosaa meni tortusta samalla istumalla tuhdin grillipäivällisen jälkipalana, eli ei se tosiaan huonoa ollut. Jämät tuotiin kotiin, ja kun raakaa valkuaista ei viitsi tuntikausia huoneenlämmössä seisottaa niin pantiin jääkkäriin mokoma. Illan leffaa katsellessa piti koittaa syödä pois se sitten, niin nytpä olikin sekä maut tekeytyneet paremmiksi että rapskukiisseli hyytynyt mukavasti.
Tässä vielä kuva raunioista:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1559_1002x600.jpg)
Tuossa vieressä ikkunalla alkaa olla jouluinen tunnelma, kun Biquinho kypsyttelee satoa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1561_600x1002.jpg)
Ja on ne marjat jumalauta tulisia kuitenkin, ainakin äsken hetulaan heitetty puolikas. Tai no niinno, ei se vieläkään Aji Cristalista kovemmaksi taida yltyä, eli keskitulista luokkaa, mutta minulle riittää tämäkin ainakin pelkiltään syöden ihan mukavasti. Sen verran nopeakin on polte ettei ehdi hirveästi laimentimia kaivata, kielelle jää muutaman minuutin jälkeen enää vähän sitruksen kirpeyttä muistuttava kipristely kytemään. Kohta vielä se toinen puoli naamariin. ;D
Oli muuten muutama siemenistä epäilyttävän näköisiä, sisältä mustia, ja sitä mustaa oli hitunen siinä siemenkannassakin niiden kohdalla. Niitä en ota talteen ja muista putsasin roippeet kohtuullisen huolellisesti. Vielä yhden tai kaksi marjaa kun jaksaa perata talteen niin alkaisi olla varmaan riittävästi tämänkin lajikkeen siemeniä.
Komean näkönen Biquinho! Likeneekö siemeniä kyseisestä lajista? :)
Pakko sanoa oma mielipide... Turbo Pube on vaan niin loistavan makuinen kasvi lajike, eihän kukaan sitä prkleen kasvia syö :D , että tulee pysymään omalla kasvatuslistalla AINA.
Pubeksi tuottaa hyvin satoa LASITETULLA -helleparvekkeella vrt rocoto browniin ja peruvian rediin, peru cuscosta ei oo vielä kokemuksia ja toi yks ainoo on amppelissa, eli ei oikeen voi verrata vesiviljelyssä oleviin :)
-Timo
Juu, tuo olikin jo selvästi ylikypsä tapaus. Oli kyllä ihan eri makuinen kuin muut maistamani chilit, hyvin hienovarainen maku, mutta eniten hämmensi poltteen vähyys. Eikös tuon kuitenkin sentään kaupan säilykejallua stydimpää pitäisi olla?
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 07, 2011, 20:46:45 IP
Juu, tuo olikin jo selvästi ylikypsä tapaus. Oli kyllä ihan eri makuinen kuin muut maistamani chilit, hyvin hienovarainen maku, mutta eniten hämmensi poltteen vähyys. Eikös tuon kuitenkin sentään kaupan säilykejallua stydimpää pitäisi olla?
Voi olla että ylikypsyys laski poltetta, tai sitten podikohtaista.
En mä sitä tulisuutta niin oo muistellut, mutta erinomainen maku siinä on, polte on sopiva ruoanlaitossa, raakana popsittaessa ehkä hieman liian tulinen mun makuuni, mutta voisi toimia erinomaisesti esimerkiksi sulatejuustoon silputtuna....
-T
Jep, mä vähän jostain muistelin että pitäisi olla 100kSHU hujakoilla jonkin moinen keskiarvorocoto. Olisiko wikipediasta löytynyt se taulukko. Eli lähempänä kyllä habaneroa kuin jallua, kun tämä taas oli miedompi kuin savukuivattu ancho.
Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 07, 2011, 19:37:53 IP
Komean näkönen Biquinho! Likeneekö siemeniä kyseisestä lajista? :)
On noita nyt kahden podin verran otettu jo talteen, eli saa kyllä jahka kuivuvat kaikki kunnolla. Kuivattelen ihan huoneenlämmössä (työhuoneella kyseinen lukema on viileimmässä nurkassa nykyään +29 päiväsaikaan) joten mieluummin annan olla varmuuden vuoksi vähän pitempään.
Tulisuuksista en tiedä, mutta jostain muista lukeneeni, että toi valokin saattaa vaikuttaa potkuun?
Tosin noi rocotot tykkää pikkaisen varjoisemmasta... :-\
Tota sitruuna-marenkijutskaa pitää testata, kunhan sais tuolta Lemon Dropista kypsää kamaa...
Kuola leukaa pitkin kattelen sunkin touhuja... :)
Mulla toi TP ei meinaa pitää podeja puskassa mitenkään ja naga vaan kukkii... :(
LemonDropi ja AC on aika kovassa vauhdissa onneks ja Cauchojakin tulee ihan kivasti! :)
Kyllä tuokin saattaa tosta ikkunalta varjoisammille kujille vielä siirtyä, kun aina vaan palaa lehdet ikkunoiden läpikin. Toki vauriot on paikallisia, ei kokonaisia lehtiä ole polttanut, mutta kuitenkin. Tuossa kun alkoi keväällä paistaa päivä kunnolla ja lämmetä samoin niin tämä se intoutui tosissaan kukkimaankin. Ennen kuin luteet tuon löysivät, oli satoa tulossa parikymmentä podia, niistä jäi neljä luteiden tuhojen siivoamisen jälkeen oksille. Kaikki ovat nyt kypsiä, mutta vain tämä yksi oli oikeasti terveen näköinen. Yksi on ihan tautisen oloinen, toinen puoliksi, ja yksi sitten ehkä neljänneksen vaivainen. Kypsymisaika kukasta jotain 8-9 viikkoa tällä kertaa.
Se on jo polkaissut kasvuvaihdetta silmään, pari hyvännäköistä tervettä versoa puskee päärungosta. Pitäisi varmaan siistiä loput syödyt oksat pois ettei hukkaa voimiaan niihin. Isomman ruukunkin tarvitsisi kyllä.
Pihalle pajalta siirretyt voivat pääosin oikein hyvin. Cheiro Roxan alalehdet on vähän ottaneet itseensä, mutta se onkin pihan paahteisimmalla paikalla. Iltapäivän kovimpaan paahteeseen jätetty intialainen F1-annuumi porskuttaa sekin komeasti, ei tietoakaan mistään vaurioista, joten aamusella siirsin pajun varjoon jätetyt Homeran, IRD:n ja PI 585239:n samoille nurkille. IRD olikin jo alkanut kukkia, selvästi innostui isosta purkista ja ulospääsystä. Rapun pielessä Starfish oli pari päivää yksinkertaisen harson alla, tänään otin senkin pois kun näytti hyvinvoivalta.
RiesenRocotokin näyttäisi viihtyvän, se on toisen pajun alla Lemon Dropin kanssa, paikassa johon kirkkaimmillaan siivilöityy pihlajan läpi auringonvalo puolen päivän tienoilla parin tunnin ajan. Ei edes pudottanut ensimmäistä pikku raakilettaan. Lemon Drop saattaa sieltä päästä vielä paremmille mestoille, pitää katsoa jos toisi vaikka Peru Cuscon tuonne kokeeksi, kun en ole pajalta sille löytänyt kelvollista paikkaa. Tai sitten vain ruokin sitä liikaa, kun viherkasvua puskee niin jumalattomasti.
Vanhat kotikasvit Zavory, AC, Aji Amarillo, Champion ja Naga kituuttavat edelleen. AC hiljalleen kypsyttelee viimeisiä kahta podia, Championissakin pari on alkanut hieman kellastua eli ehkä ne siitä vielä punaiseksi ehtivät. Pitäisi varmaan vähän leikellä niitäkin. Zavory jumittaa edelleen vanhoissa asetelmissa, olisikohan aika pätkäistä siitä rankemmalla kädellä oksia pois, jos se vaikka tokenisi? Aji Amarillo näyttäisi itsepäisesti puskevan uutta versoa vähän joka kolosta, ja viimeisimpiä ei nyt ole muutamaan päivään enää syöty, joten voipi olla että Karatekurssin opeista on ollut hyötyäkin.
Pitäsköhän äipällekkin tilata kunnon myrkkyjä mökille?
Se kun kasvattelee niitä rocotoja ihan taivasalla...
Toivottavasti siellä ei pahempia vaurioita tule... :-\
Toi biquinho on aikas suloinen, jos chilistä voi niin sanoa :D Olis kiva kokeilla ensi vuonna.
Aivan mahtavaa tää sun kasvattelu! Mulla myös eka kausi menossa ja mikään rocotto ei kuki :( Millä ja millä tavalla lannoitat?
Lainaus käyttäjältä: Kattila - kesäkuu 07, 2011, 21:50:02 IP
Millä ja millä tavalla lannoitat?
Annan Puutarhan Kesää noin puolet-kolmasosan normiannoksesta pajan pubeille, kastelumääräkin saa olla pienempi tai sitten tahti harvempi kuin annuumeilla ja baccoilla. Sekin taitaa olla yläkanttiin Peru Cuscolle, joka vain rehottaa viherkasvua muttei ole ensimmäistäkään nuppua tehnyt. Tuolle TP:lle olen antanut jotakuinkin vakioannoksella PK:ta ja se on talon valoisimmalla paikalla. Suurin osa pubescenseistani kyllä selvästi paremmin viihtyy puolivarjossa, Manzano Rojo ja tämä ovat poikkeuksia. Kaikki kasvit on jonkinlaisessa mullassa tai turpeessa.
Kävin tuossa vähän aikaa sitten korjaamassa TP:sta sadon ja siistimässä oksistoa. Pari kourallista tavaraa meni biojätteeseen, kun trimmailin vanhat oksat isoimpaan uuteen versoon asti. Kaikki kolme podia olivat kypsän näköisiä, yksi muuten kyllä epäilyttävä, se oli karheapintainen ja siinä oli paljon ruskeaa sävyä jostain syystä. Olipa sen maltokin monta pykälää toisia tummempaa ja siemeniä siinä oli valtavasti. Tuo amatöörin silmiin vähän epäilyttävän näköinen oli kuitenkin ainoa noista jossa tulisuus oli sentään jotakuinkin sitä mitä odotinkin. Kaksi muuta olivat mehukkaita kyllä ja TP:n omaa makua löytyi niistäkin, mutta tulisuutta ei ollut oikein nimeksikään. Olivatkohan sitten vähän yli- vai alikypsiä?
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - kesäkuu 07, 2011, 21:32:25 IP
Pitäsköhän äipällekkin tilata kunnon myrkkyjä mökille?
Mä sain Kiteen villichilimieheltä Karatea ihan riittävästi, voin pistää siitä siivun teikäläisillekin.
Loistavaa! :)
Taitaa muuten olla toi TP:n tulettomuus aika lajikohtaista?
Maisteltiin aamulla Penan Turbo Pubeja (voiko aamu enää paremmin alkaa? :)) ja nekään ei ollu kovin tulisia...
Jäi selkeesti kakkoseks kypsälle Aji Cristalille...
Maku oli kyllä todella loistava!!
Samalla naposteltii Champpion mollukoita ja niitä kypsiä AC:ita! :P
Nonnih. Pääsin vihdoin kotiin ja heti pistelin poskeeni yhden Biquinhon, oli just passeli, poltetta löytyi muttei tullut vesi silmistä. Baccatumiko se oli? Ainakin ihan samanlainen maku. Täytyy katsoa chiliwikistä tarkemmat speksit, siemenet otin talteen ja kaksi onkin jo itämässä!
Viskiä maistan joku toinen päivä, oikein ajatuksen kanssa. Seuraavan kerran kun nähdään, saat korean pullon takaisin. Täytän sen vastavuoroisesti jollain omalla lempparitisleellä!
edit. Minä ja kuuluisa makuaistini! Chinensehän se on, tarkistin!
Turbo Pube saa kummasti enemmän makua ja tulisuutta kesällä ulkosalla kasvaessaan, kuten muutkin rocotot. Itse väittäisin TP:n olevan tulisuudeltaan keskitulinen-tulinen riippuen hieman kasvatusoloista ja itse hedelmästä. Todella herkullinen chili kaikkeen käyttöön ja viime syksynä tein viimeisistä poimituista hedelmistä säilykettä, maku oli vieläkin mainio ja kului varsin nopeasti tuo säilyke :D
No hitsiläinen, kai se pitää sitten siirtää kuitenkin pihan puolelle. Oli näistä neljästä ensimmäisestä vain yksi tosiaan sen verran tulinen kun pitäisi. Ja kyllä se vaan on pubescensien tulisuuden laatu niin suuta hyväilevä, ettei siitä oikein voi olla tykkäämättä. Mistähän saisi keksittyä isomman amppelin tuolle halvalla...
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - kesäkuu 08, 2011, 17:37:02 IP
Viskiä maistan joku toinen päivä, oikein ajatuksen kanssa. Seuraavan kerran kun nähdään, saat korean pullon takaisin. Täytän sen vastavuoroisesti jollain omalla lempparitisleellä!
edit. Minä ja kuuluisa makuaistini! Chinensehän se on, tarkistin!
Chinensepä hyvinkin. ;D Mulla on vähän sellainen kutina että se voisi sopia salsan terävöittämiseen koko lailla buenosti.
Tuo pistokas on vähän surkean näköinen kyllä, yhtään ei helpottanut tilannettaan parin tunnin pysähdys Lahdessa vaimon kaverilla kun jäi autoon hän. Laitoin sentään Haagassa tuoreet, kylmät vedet putkiloon. Nyt on reilu litra märkää turvetta allaan, huomenissa pääsee pajalle lajitoveriensa luo. Toivottavasti tokenee. Huomista saa odottaa myös se marja. Siemeniä pistän itämään vasta sitten jos tuo pistokas päättää heittää veivinsä.
Tuo maistiainen on tosiaan sellainen tilkka, että sille kannattaa vähän varata aikaa ja mahdollisuus nautiskella rauhassa. Jotain omia nuottejani aiheesta tuonne viskiketjuun laitoinkin huhtikuun 19. päivän paikkeilla. Tosin silloin tuon juuri avasin, eli se voi nyt olla yllättävänkin erilaista kun on saanut vähän hengittää. Tarkemmat tuotespeksitkin selviää siitä viestistä, mutta voisin kyllä vaikka kuvan räpsäistä etiketistä ja pistää YV:nä sulle.
Harmi ettei nyt ollut enempää aikaa turista, mutta mukavahan se on aina tavata väkeä rakkaan harrastuksen tiimoilta. Tässä saattaa kesäkuussa vielä siunaantua aikataulultaan rauhallisempikin reissu stadiin, voisi koittaa vaikka oluselle ehtiä, tai pikku viskivisiitille Pikkulintuun kenties.
Tiistaina korjasin Turbo Pubesta tosiaan sadon, kokonaista kolme hedelmää. Samalla pätkin pahiten luteiden syömät oksat pois että voisi keskittyä uusiin versoihinsa hän.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1562_1002x600.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1564_1002x600.jpg)
Yllättäen tuossa epäilyttävimmän näköisessä oli eniten siemeniä. Se oli myös ainoa joka maistui siltä mitä odotinkin etenkin tulisuuden suhteen.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1565_1002x600.jpg)
Tässä vielä vähän selvemmin ne värierot.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1571_1002x600.jpg)
Tänä aamuna nostin vielä töihin lähtiessä pihalle killumaan tuon amppelin ja annoin sillekin pikaisen karatekurssin. Toivottavasti viihtyy.
Sitten taas pajan pikkuisten pariin.
Lanceolatum laajenee tasaiseen tahtiin, mutta kukkia ei vielä näy.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1572_600x1002.jpg)
Biblon siemenestä kasvatettu Habanero näyttää jo aika lupaavalta. Tämä siis iti tuossa huhtikuun alussa, eli ihan hyvää vauhtia pitänyt.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1575_600x1002.jpg)
Pink Habanero alkaa sekin päästä vauhtiin:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1576_600x1002.jpg)
Cajamarca keulii jo hyvää kyytiä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1578_600x1002.jpg)
Ainakin yksi toinenkin raakile tuossa on, ja kukkii hyvää kyytiä.
Chinese Pot Chileistä isommassa on jo varmaan parikymmentä raakiletta. Pienempi pääsi ensin jogurttipurkista pois aikanaan, mutta meinasin senkin hukuttaa niin jäi kitukasvuiseksi. Ehkä se tuosta vielä kirii...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1581_600x1002.jpg)
Jalapenot Hercules (vas) ja Early
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1579_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1584_600x1002.jpg)
Rocoto Red Peruvian otti Manzano Rojon etumatkan kiinni raakileen koossa. RRP:ssä myös kasvaa enemmän raakileita, eli ohi on menty.
Tässä siis ensin Red Peruvian ja sitten Manzano Rojo:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1580_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1583_600x1002.jpg)
Ja lopuksi Räyhikseltä eilen saatu pistokas PI 281429:stä, joka ei vieläkään ole aivan toipunut rankasta reissusta.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1582_600x1002.jpg)
Hauskanmallinen tosiaan tuo PI 281429:n marja kyllä, tuollainen kolmilohkoinen pikku möllykkä. Alkumaku aika jännä, en oikein osaa sanoa mikä siitä tuli mieleen, mutta polte nousee ihan parissa sekunnissa ja huh kun onkin tulista. Polttaa kielen päätä (Vähän kärjen takaa parin sentin matkalla nieluun päin) aika julmetusti ja oikea korvakin aukesi. Hiukan kostuu silmätkin näköjään. On juu tarpeeksi hottia meikäläiselle. Joku vähän kitkerä jälkisävy jää enimmän poltteen väistyttyä ja kyllä tuntuu kieli siltä kuin olisi liian kuumalla juomalla vähän polttanut. Aika ärtsy pikku kaveri tämä.
Pitikin vielä kysymäni teiltä, jotka olette RiesenRocotoa kasvattaneet, että kuinka vakiintunut on sen hedelmien muoto? Onko ne yksinomaan tuollaisia Manzano-tyyppisiä pyöreähköjä möllejä vai tuleeko normaalisti myös soikeampaa mallia?
Hifistelinpä vielä vähän noiden kahden muun palasen kanssa tuota PI 281429:n tuoksua. Jostain syystä tuli vähän mieleen mandariini, ananas ja vanilja. Harmi että se maku on niin lyhkäinen ennen poltteen nousua, sitä ei juurikaan ehdi siinä arpoa... ;D
Kotipihassa Cheiro Roxa kukkii kiihtyvään tahtiin. Alimmat lehdet paloivat aika pahasti, pari tippui poiskin, mutta latvukset on kiitettävän mustat ja kasvu jatkuu myös. Ensimmäiset kukat, joiden nuput olivat melkein valmiiksi asti kasvaneet pajalla sisätiloissa, olivat kauttaaltaan valkeat. Ulkona kehittynyt nuppu taas oli tumman violetti ja auettuaan nyt tämän näköinen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1586_600x1002.jpg)
"Sisäpuolelta" terälehdet ovat aavistuksen vihertävät minusta. Heteet ovat violetit (joissakin chinenseissä on ollut enempi siniset), lyhyissä palhoissa näkyi myös selvästi violettia. Ensimmäinen raakilekin on kaiketi tuonne muodostunut, tyylikkään violetti sekin on, tosin nuppineulan pään kokoinen vasta. Saas nähdä lähteekö kehittymään.
Starfish ainakin viihtyy ulkona, ei ole palaneita lehtiä vaikka aika paahteinen paikka onkin, ja heti alkoivat pölyttyneet kukat tarttua oksille. Ehkä siitäkin vielä syötävää siis tulee loppukesästä.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 09, 2011, 11:03:30 APPitikin vielä kysymäni teiltä, jotka olette RiesenRocotoa kasvattaneet, että kuinka vakiintunut on sen hedelmien muoto? Onko ne yksinomaan tuollaisia Manzano-tyyppisiä pyöreähköjä möllejä vai tuleeko normaalisti myös soikeampaa mallia?
Mysteeri saattaisi ratketa, jos sait minulta ylläripaketissa talvella myös Rocoto M2:n (http://chilivaari.blogspot.com/2009/08/helppo-ikkunalautarocoto-siemenia_19.html) siemeniä.
Kyllähän se voipi hyvinkin olla mysteeri-Rocoto. En tiedä oliko niitä useampaa lajiketta siinä vaiko vain M2:ta. Käytin nimittäin pihiyttäni ja laiskuuttani multineen jogurttipurkin, jossa oli itämättömänä hylätty, sinulta saatu nimenomaan mystery Rocoton (eli ei Peru Cusco tai Red Peruvian) siemen mullan seassa. Sehän ei lautalla häntääkään tehnyt vaan olin vain kokeeksi heittänyt multiin sen.
Mitäs noilta Rocotoilta ottaa yleensä aikaa raakileesta värinnäyttöön.
Laitoin loppuvuodesta ensimmäiset puben siemeneni itämään, yhden keltaista ja yhden punaista Rocotoa joista vain toinen iti.
Nyt kymmenisen raakiletta roikkunu pari kuukautta, mielenkiinnolla odottelen minkä väriseks rupee vetämään.
Turbo Pubella taisi 9 viikkoa mennä ekan hedelmän kohdalla, muut tulivat sitten ehkä muutaman päivän nopeammin.
Satuinpa tässä ajatuksissani laskeskelemaan, että onpa käynyt tuuri pubescensien suhteen, kun seitsemästä kasvista viisi on saatu satoamaan. Eri lajikkeita on kuusi, RiesenRocotoa kaksi yksilöä. Voi kyllä olla että alan vähän napsia pistokkaita sekä rehevämmästä Riesenistä että Manzano Rojosta kun mokomat levittäytyvät itsepäisesti aina vain laajemmalle. Periaatteessa Peru Cuscostakin olisi voinut pari oksaa ottaa talteen, kun lähemmäs 150 cm pätkin siitä ylenpalttista viherkasvua pois viikko sitten. Noh, vähän on myöhäistä nyt sitä miettiä.
Chinenseissäkin on satoamatta enää Petenero, Habanero "Sudden Death" ja Cheiro Roxa. Niistäkin kaksi jälkimmäistä kukkii jo yhden yksilön voimin. Habanero SD:tä ei tosin olekaan kuin tuo yksi ainokainen. Tai niin, Zavory ja Nagahan ovat myös satoamatta, kiitos luontoäidin pikku ninjojen, peltoluteiden.
Onneksi niin Aji Amarillo kuin Naga ja Zavorykin alkavat selvästi elpyä koettelemuksistaan, tervettä kasvua on kaikissa jo aika lupaavasti.
Ihmeen suureks on lance sulla kasvanu pelkässä maito tölkissä.. :o Vois olla et räjähtäis kauheeseen kasvuun jos ruukuttaisit sen!
Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 12, 2011, 01:42:27 AP
Ihmeen suureks on lance sulla kasvanu pelkässä maito tölkissä.. :o Vois olla et räjähtäis kauheeseen kasvuun jos ruukuttaisit sen!
Se voi hyvin olla, siksipä se onkin vielä tossa. Onpa siihen taas ilmaantunut pikku nuppujakin - ties vaikka nyt saisi kukkiakin aikaiseksi. Nykyiselläänkin meinaa olla ahdasta, vaikka oon pajalta vieny kotipihalle jo kymmenkunta kasvia ja neljä antanut pois. ;) Isompi Petenero sekä jo muutaman raakileenkin tehnyt Habanero lähtivät lankomiehelle synttärilahjaksi tiistaina, pitämään seuraa helmikuussa hänen hoitoonsa menneille Turbo Pubelle ja Habanero Brown Largelle.
Pannanpa vähän yleistä päivitystä tähän samaan, kun sain pitkästä aikaa kuvia räpsittyä pajalla.
Kuten olen jo maininnutkin, Naga on lähtenyt karatekurssin myötä uuteen nousuun. Vaikkei kesän aikana enää satoamaan ehtisikään, niin kelpo bonchin tuosta saanee.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1591_600x1002.jpg)
Vähän vieraampi ecuadorilainen baccatum Cotopaxista, PI 585239 alkaa olla aika juhlavan kokoinen etenkin ikäänsä nähden - tämä kaverihan nousi sirkoille noin 9 viikkoa sitten. Tämä on vieläpä se "kakkostaimi", joka jäi pajalle maitopurkkiin kun ekoista lehdistä haarautunut kaverinsa pääsi 17,5 litran ämpäriin. Korkeutta on maasta ehkä joku 110-115 cm.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1600_600x1002.jpg)
Tähänastiset kukkansa ovat olleet aavistuksen kellomaisia, eli eivät ole avautuneet suoraksi kuten annuumit tai vaikkapa Aji Cristal, tosin se voi olla olosuhteistakin kiinni. Terälehtien kärjet kaartuvat taaksepäin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1589_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1598_600x1002.jpg)
Pink Habanero on viimeinkin löytänyt satovaihteen. Ja alkaahan se olla aika hyvän kokoinenkin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1608_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1602_600x1002.jpg)
Vieressään ikkunalla hedelmiään kasvattelee Cajamarca, jonka ensimmäinen raakile on aika hulppean kokoinen. Kukintakin jatkuu reippaana, joten näitäkin lienee lisää luvassa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1604_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1607_600x1002.jpg)
Peruvian Chinense satoaa varsin tehokkaasti, melkeinpä joka kukasta näyttäisi kehittyvän raakile.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1609_600x1002.jpg)
Habanero "Sudden Death" suvaitsi sekin vihdoin ja viimein tehdä ensimmäiset raakileitaan.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1611_600x1002.jpg)
Biquinhon ensimmäinen satsi alkaa olla aika pitkälti kypsää. Onneksi lisää raakileitakin puskee koko ajan.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1614_600x1002.jpg)
Minulle jäänyt Habaneron kakkostaimi alkaa sekin vähitellen päästä lisääntymisvaiheeseen. Hyvin tuntuisi kelpaavan pienempikin ruukku, tuossahan ei montaa desiä ole multaa (ehkä 6x12x4 cm?).
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1615_1002x600.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1616_600x1002.jpg)
Chinese Pot Chilli on aika vakuuttava pehko myös. Raakileita on kymmenittäin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1612_600x1002.jpg)
Kotipihan kasvit on olleet enimpiä sateita paossa isojen pajujen alla. Etupuolella Starfish ja Lemon Drop ovat räystään alla muutenkin, joten niitä en ihmeemmin siirrellyt. Starfishissa on jo kourallinen pikku raakileitakin, ainakin sille ulkoilma on tehnyt hyvää. Championit alkavat viimein vaihtaa väriä, ovat nyt hyvin pitkälti keltaisia ja osassa jo punerrustakin näkyy vähän. Sitä en tiedä kuuluuko niiden kellastua ensin. :-\ Rocoto Riesen ainakin viihtyy pihalla pajun varjossa, kukkia on tullut kivasti lisää ja raakileet kasvavat lupaavaa tahtia, tosin niissäkin vaikutti olevan yllättävän paljon soikeutta muodossa. Peru Cusco on jatkanut kasvuaan, mutta nuppuja en ole siinä huomannut vielä. Aji Cristal on vähän heikkona, tarvitsisi lannoitusta mutten oikein kehtaa kastella kun on kuitenkin sadetta saanut. Täytynee tehdä pieni satsi tujua evästä ja kipata ruukun säiliöön. Pitääkin katsoa jos saisi kuvia aikaiseksi taas muistakin pihakasveista...
Sinullahan on komeata kasvua siellä. Oli muuten kaunis valo tuossa kukkakuvassa.
Sateella lannoitukseen on yksinkertainen keino: Ripottele lannoite pinnalle ja anna sateen liuottaa se.
Chinese Pot sietää leikkausta varsin hyvin, joten muotoile se vapaasti mieleiseksesi.
Biquinhon (kuten useimpien muidenkin) satokausi jatkuu, kunhan et lopeta lannoitusta. Yleinen virhe on lopettaa sadon kypsymisen ajaksi ja saada aikaan katkos kasvussa.
Upeita Biquinhoja ,toivottavasti omanikin sitten jollain tavalla onnistuisi...
Voiko niitä lannoittaa ihan perus Kekkilän (vai mikä sen nimi olikaan) kananpaskalla ,vai polttaako papanat Biquinhojen tai muiden chilien juuret?
Kiitos paljon, Chilivaari. Edestä päin otettu kukkakuva on itse asiassa helleaallon ajoilta, oli vain jäänyt laittamatta tänne. Profiilikuvaa varten piti kasvi nostaa pois ikkunalta, että saisin kohdennuksen edes joten kuten hallintaan. Hieman selkeämminhän tuosta tulee kukan muoto esille, vaikka kontrasti todella heikko onkin. Vielä kun nyt suvaitsisi tuo hujoppi noista alkaa hedelmiäkin tehdä. ;)
Ja niin, todellakin, eihän sitä Puutarhan Kesää ole pakko ensin liuottaa veteen. Ei sitä aina vain tule ajatelleeksi noin yksinkertaisesti... :-[
Biquinhoa olen lannoittanut hieman vaihtelevalla vahvuudella mutta jatkuvasti kyllä. Kovimmilla helteillä tuossa näytti kuitenkin keskittyvän ison raakilemäärän kypsyttämiseen ja kukkia ropisi hieman normaalia enemmän. Toisaalta samaan aikaan myös viherkasvu otti pikku spurtin. Nyt onkin raakileista ehkä 75% jotakuinkin kypsiä, kukkia on taas tusinoittain ja pölyttymisprosentti erittäin lupaava.
Lillen: Varmaan helpoimmalla pääset Puutarhan Kesällä, mikäli ei ole pakko olla luomua. BioBizz ja SioSevia valmistavat luomuksi luokiteltuja, chileille hyviksi havaittuja lannoitteita, joissa on kuitenkin vähän enemmän vaivaa sitten, ja onhan niiden hintakin vähän kovempi kuin PK:n.
Ok, kiitos tiedosta.
Silloin täytyy vain hankkia sitä Puutarha Kesää.
E: Löytyi jo lähellä oleva jälleenmyyjä.
Tulinpa perustaneeksi ensimmäisen Chiliwiki-sivunkin, PI 585239:lle (http://chiliwiki.fi/index.php?title=PI_585239). Lisäillään tieoa kun on jotain lisättävää, ja viisaammathan korjailevat mukaan lipsahtaneita epäkohtia kun ehtivät.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 16, 2011, 14:10:43 IP
Tulinpa perustaneeksi ensimmäisen Chiliwiki-sivunkin, PI 585239:lle (http://chiliwiki.fi/index.php?title=PI_585239). Lisäillään tieoa kun on jotain lisättävää, ja viisaammathan korjailevat mukaan lipsahtaneita epäkohtia kun ehtivät.
Hienoa, siitä se lähtee etenemään! Niitä lisäillään ja kuvia päivitellään sitämukaa, kun kellä niitä on. Mukava kanssa kuulla, että sinulla on Karaten oppitunnista ollut jotain hyötyä! ;D
Otinpa tuossa lounastauon ja koiran lenkin jälkeen pari kuvatusta kotona kasvavista.
Rocoto Riesen ei taida ollakaan ihan puhdas Riesen:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1619_600x1002.jpg)
Vai onko tuo vain niin pieni raakile vielä että ehtii pullistua oikeaan muotoonsa?
Koko kasvi on vähän hontelo vielä ainakin tukikeppeihinsä nähden, kun kituutti niin pitkään maitopurkissa. Raakileita on muutama, edellisessä kuvassa niistä suurin, ja kukkia syntyy tasaiseen tahtiin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1626_1002x600.jpg)
Intian F1-ihmeessä on kourallinen raakileita, muutama näyttää jo täysikokoisilta. Yksi on sentään erilainen nuori. ;D
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1621_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1620_600x1002.jpg)
Championit taitavat olla viimeinkin kypsymässä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1622_1002x600.jpg)
Jäin ihan ihmettelemään Poblanoja, kun koitin katsella josko olisivat suvainneet tehdä lisää hedelmiä, kun siniset heteet loisivat kukan keskeltä. Jäin siis ihmettelemään sitä onko siniset heteet kuinka normaalia annuumeilla? Baccatumeilla en sellaista muista huomanneeni, chinenseillä se taas tuntuisi olevan vakio - ei siis heteiden varret vaan heteet itsessään. Lieneekö kyseessä normaali annuum-kompleksin ilmiö?
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1624_1002x600.jpg)
Ja lopuksi osittainen ryhmäkuva pihan keskellä törröttävästä ryppäästä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1625_600x1002.jpg)
Etualalla vasemmalla ensiraakileitaan juuri aloitteleva Inca Red Drop, vieressään Jalapeño Hercules, jonka takana Poblano. Tuossa purkissahan on kaksi kasvia, joiden varret olen kieputtanut yhteen, ja vain toisessa on yksi raakile. Molemmat kukkivat suht tasaiseen tahtiin ja mittaa alkaa olla ihan kivasti, mutta ei vain ryhdy satoamaan. Poblanon vieressä on PI 585239, jonka takana näkyy Championista ja Aji Cristalista oikeastaan vain ruukut.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 17, 2011, 16:57:31 IP
Rocoto Riesen ei taida ollakaan ihan puhdas Riesen:
Ei se ihan samalta näytä kuin minulla talvella:
http://chilivaari.blogspot.com/2011/02/jotain-tarttis-tehra.html
Tuossa aivan pienenä: http://chilivaari.blogspot.com/2011/02/kevat-tulossa.html
Itse kasvikin vaikuttaa hennolta Rieseniksi, mutta tuossa taitaa kyllä olla aikamoisia vaihteluita kasvupaikan mukaan. Kukkien koko ja väri näyttää myös muuttuvan kasvin iän ja ravintotilanteen mukaan, mutta isoja ne ovat ja syvän violetteja.
Chilien heteiden väri muuttuu niiden vanhetessa. Kukan auetessa ne ovat usein kiinteät ja kiiltävät.
Tuohan on Lihamestarin lahjoittamasta siemenestä kasvatettu, siement puolestaan oli poimittu Bluesmanin lahjoittamasta hedelmästä. Liekö bluesfarmilla mahdollisesti käynyt ristiinpölytys? Manzano Rojon sain samassa lähetyksessä, se sentään näyttää suurin piirtein siltä kuin pitääkin. Ekat kukkansa pajalla olivat ehkä vähän pienempiä kuin Red Peruvianin tai Manzano Rojon, mutta muutama ulkona auennut taas oli minusta varsin suuria. MR:n ensimmäinen raakile ei ole pariin viikkoon kasvanut, ympärysmitta ei ainakaan paljon 10 cm enempää ole. Red Peruvianin esikoinen on hieman isompi.
Eli se voi tuo pajallakin puikuloita tehtaileva kuitenkin olla sama kaveri. Käytännössähän se on mysteerirocoto yhä tietenkin, kun ei lajikkeesta ole varmuutta. Pirteä kaveri tämä pajan yksilö kyllä on, kukkii ahkerasti ja raakileita on jokunen jo tuloillaan.
Pitää itsekkin tarkistaa mitä noista tulee!
Mulla on yksi tuola amppelissa, mutta on niin pieni vielä, että ei varmaan satoa tänä vuonna!
Äiteellä on yksi ja duunikaverilla on yksi!
Mutsi on pitänyt noita kuulema "hyvässä" vedessä ja ei edes kuki vielä, vaikka on aikaa sitten laitettu multiin...
Duunikaverilla on osa jo hedelmää tuottamassa, mutta unhoti, mitkä on mitäkin... :-\
Ainahan se on mahdollista, että on pölynnyt ristiin...
On hyvinkin mahdollista että pölyttyivät ristiin. Rocotot olivat ulkona suht lähekkäin ja kimalaisia oli paljon viime kesänä. En pysty tarkistamaan omista kasveistani koska elossa siementaimia ei ole. 2009 kauden Congonsiemenistä moni on saanut Orange haba x Congon, oranssinvärisen mutta Congonmallisen podin. Tuolloin Orange haba kasvoi lähes Congon sisällä.
Jos puhdasta siementä haluaa niin on erikseen kasvatettava kyseinen lajike. Harrastelijalle on jännää saada jotain mitä ei odota mutta ammattiviljelmällä se voi olla katastrofi.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 17, 2011, 22:11:45 IP
Harrastelijalle on jännää saada jotain mitä ei odota mutta ammattiviljelmällä se voi olla katastrofi.
Niin, eivät kai risteymät maultaan liene katastrofeja koskaan? Tulee jännitystä kehiin... ;)
Vautsi sulla jo toi Intialainen podittaa noin hyvin! Mä sain vasta aikaiseksi siirtää omani isompaan ruukkuun, kun olin sitä kiduttanut pienessä purkissa vähän turhan kauan.. Saat sit ekana kertoa minkä makuinen ja kuinka tulinen tuo lajike on. :D Täytyisi muistaa selvittää siltä työkaverilta jolta noi siemenet sain, että mikä tuon lajikkeen nimi on ja onko siinä siemenpussissa jotain muuta tietoa siitä..
Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 17, 2011, 22:11:45 IP
Jos puhdasta siementä haluaa niin on erikseen kasvatettava kyseinen lajike. Harrastelijalle on jännää saada jotain mitä ei odota mutta ammattiviljelmällä se voi olla katastrofi.
Juu... ei ollut tarkoitus syyttävällä sormella osoitella, kunhan mietiskelin ääneen. Pitää ehkä ensi kaudeksi järjestää puhtaat siemenet tätä lajiketta. Pimiento de Padron varmaankin tulee myös kasvatukseen, ja voisi ehkä Bolivian Rainbow:n koittaa pitää ihan hengissäkin ensi kerralla. Muutenkin Pubescenseja varmaan tulee haalittua lisää, ne on niin symppiksiä jotenkin vaikka tilaa vievätkin pirusti.
Esimerkiksi Manzano rojo jota pidetään puhtaana on omakeksimäni nimi 2009 Manzano amarillona Fataliilta tilatusta siemensatsista itäneestä pubesta. Amarillohan pitäisi kai olla keltainen. Tämäkään lajike ei välttämättä ole puhdas vaan hyvä hybridi. Mielestäni hyvinkin onnistunut sellainen. Harmi ettei itsellä ole tänä vuonna tulossa yhtään satoa M.rojosta. Eikä montaa siementäkään jäänyt. Voi olla että joudun pummaamaan niiltä kenellä sitä kasvaa.
No minulta saat ainakin MR:n siemeniä jos haluat. Tai pistokkaan jos vain suvaitsevat juurtua, otin tuosta jokin aika sitten neljä oksanpäätä mukiin juurtumaan, samoin yhdestä Riesenistä. Tuon ensimmäisen Manzano Rojon raakileen pitäisi nyt kuukauden sisään kypsyä ja muutama raakile on vasta kasvamassa. Muotonsa ainakin on lupaavasti omenan tai tomaatin kaltainen. Amarillon kyllä tosiaan nimen puolesta pitäisi olla keltainen... :)
Onko sulla niitä Biquinhon siemeniä vielä? Jos löytyy ylimääräisiä niin huolisin kyllä.
Helkkari, olisit sanonu että oot nurkilla! Oishan niitä liiennyt ja olisin voinut anoppilasta sen verran karata että marjan tai pari oisit saanu mukaan. En vaan ehtiny koneelle kirjottamaan välissä, puhelimella se on aina vähän hankalaa.
Oon tulossa jussina uudellee mökille! Ja varmaan tuun kyll harvase vkl käväsemää nii täytyy kysellä niit sitte nii joudan kyl hakemaa. :)
Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 18, 2011, 09:16:29 AP
Esimerkiksi Manzano rojo jota pidetään puhtaana on omakeksimäni nimi 2009 Manzano amarillona Fataliilta tilatusta siemensatsista itäneestä pubesta. Amarillohan pitäisi kai olla keltainen. Tämäkään lajike ei välttämättä ole puhdas vaan hyvä hybridi. Mielestäni hyvinkin onnistunut sellainen. Harmi ettei itsellä ole tänä vuonna tulossa yhtään satoa M.rojosta. Eikä montaa siementäkään jäänyt. Voi olla että joudun pummaamaan niiltä kenellä sitä kasvaa.
Mulla on jo ainakin puolen kymmentä podia kehittymässä rojossa. Jos pysyvät kiinni kypsiksi asti, minultakin saat siemeniä.
Eilen iltasella katsastin kotipihan kasveja taas vaihteeksi.
Sateen jäljiltä Aji Cristal taitaa pärjätä parikin päivää ilman kastelua:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1643_600x1002.jpg)
Ennen kuin kukaan hätääntyy, todettakoon että kaadoin kyllä vedet pois tuolta, tosin mullastahan sitä ylimääräistä vielä valuu sen verran että aamusella olisi varmaan saanut uudestaan kipata. Jos olisi muistanut. :D
Starfishin isommat raakileet on jo sen kokoisia että muotokin alkaa vähän hahmottua:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1632_600x1002.jpg)
Ja sitten Cheiro Roxaa, jossa on ensimmäinen raakilekin lähtenyt vähän kasvamaan, nyt on jo hieman nuppineulan päätä isompi.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1636_600x1002.jpg)
Latvuksensa ovat ihan edustavasti tummuneet, mutta vähänkin alemmat lehdet eivät pysyneet auringon tahdissa, vaikka aika tummia olivat ulos vietäessäkin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1638_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1631_600x1002.jpg)
Vasemmanpuoleisessa kuvassa näkyy hyvin myös terälehtien selkäpuolen väritys, antosyaanit suojaavat kehittyvää nuppua jos UV-säteilyä on rankasti. Sisätiloissa oleva kaverinsa on isompikokoinen kun on ollut lämmöt paremmin mukavuusalueella, mutta se ei tähän verrattuna tummu juurikaan ja kukatkin ovat normaalin väriset chinensen kukat.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 21, 2011, 10:26:58 APSateen jäljiltä Aji Cristal taitaa pärjätä parikin päivää ilman kastelua:
Kappas vain, kelit toistuvat.
Kesäkuun kuvani viime vuodelta 19.6. http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/kesakuun-kuva_19.html
Neuvoni oli ja on edelleen, että altakasteluruukkuja ei pitäisi viedä ulos, mutta jos vie, pitää porata reikiä kylkiin välipohjan korkeudelle.
Olin asettavinani tuon pihalaatoitukselle, katoksen alle niin että siihen ei pitänyt sataa. No eipä hajapisaroita lukuunottamatta satanut, laatat olivat muuten kuivat sen ympärillä, mutta rännin sauma oli vuotanut juuri tuon kohdalla. Pihalla pajun alla on samanlaisessa ruukussa Peru Cusco, jolla ei myöskään ole ollut tulvimisesta tietoakaan. Myöskään isompien pönttöjen asukit siinä heti räystään ulkopuolella pihassa eivät ole ottaneet itseensä sademääristä.
Hyvä muistutus kyllä.
Muita havaintoja oli satoamaan piristynyt Homera, jossa nyt oli jo puolen tusinaa pikku raakiletta. Myös Poblanoon näyttäisi viimein tarttuvan uusia raakileita kasvamaan, kun vartta on metrin verran ensimmäisen ja uusien välissä. Taitaa kyllä olla jopa monille annuumeille vähän turhan varjoisa tuo meidän piha, vaan eipä nyt ole kelitkään mitään erityisen hyviä olleet vähään aikaan.
Eilen saatiin vähän chilipitoista piristystä arkeen, kun wille poikkesi kylässä. Oikein mukava oli istuskella ja turista niitä näitä, ja maistiaisetkin olivat varsin passeleita. Ensi kaudelle pitää ainakin Fataliita hommata kasvatukseen, sen verran maukas tapaus oli (ja "riittävän" tulinen - tulipa taas ihmeteltyä pelkkien chinensejenkin välillä löytyviä eroja poltteen luonteessa), ja varmasti yritän niistä Pi 260560:stakin pistää siementä tulille. Oli kyllä todella maukasta tavaraa tuo bacca, mukavan tervainen aromi ja uskomattoman tuhdin savun oli wille saanut tarttumaan noihin, miellyttävä pieni lämpö oli mukana myös. Pink Habanero oli erittäin hyvää ja sai jopa vaimon hyväksynnän, nyt pitäisi vain malttaa odotella kypsyväksi noita. Ehkä jos nätisti pyytää, voisi saada siunauksen jopa isommalle ruukulle tuota varten, jolloin tuolta vapautuisi 200 mm Pauliina vaikka Petenerolle. Muutamia maistiaisia jäi vielä pakkaseen odottamaan vuoroaan, juhannukseksi otan maalle mukaan ihmisten kiusaksi ne, kuten myös enemmistön Biquinhon sadosta.
Kiitokset vielä willelle noista, toivottavasti Biquinhot maistuu ja lähtevät kasvamaan, kuten myös PI 281429.
Ja nyt on sitten lisää maisteltavia, kun Herpiili ja Kaisa poikkesivat matkallaan tässä pajalla. Mukavaa oli tavata taas lisää chilipäitä, ja tosiaan toivat vieläpä maistiaisia tullessaan. Pari Aji Cristalia, pari Aji Citoa, pari Nagaa sekä CAP469 (C. Praetermissum) ja vihreä PI-bacca (tai baccaksi muistelen - aivan liikaa kahvia on tullut tänään juotua) jonka numero pääsi unohtumaan. Näinköhän noita uskaltaa syödä ensinkään. :D
No tuli se Praetermissum kuitenkin jo perattua, siemenet talteen ja roippeet kitaan. Onhan tämä aika ärhäkkä poltteeltaan, mutta jotain pientä mauntapaistakin olen havaitsevinani. Ei paha oikeastaan, ei yhtään niin ilkeän tuntuinen kuin Minbaarilla maistettu Tepin oli. Aika pitkään kutittelee kyllä.
Piti sitten vielä yksi Aji Cito perata ja syödä. Enimmät siemenkannakkeet kyllä siivosin pois, mutta onhan silti potkua. Yllättävän hitaasti nousee polte, suorastaan salakavalasti, eikä tämä itse asiassa hirmu paljon omaa Aji Cristalia tujummalta tunnu loppujen lopuksi, mutta vaikutus on laajempi. Oikea korvakin vähän humisi. Maussa en harmi kyllä oikein saanut mistään kiinni.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 22, 2011, 12:01:43 IP
Eilen saatiin vähän chilipitoista piristystä arkeen, kun wille poikkesi kylässä. Oikein mukava oli istuskella ja turista niitä näitä, ja maistiaisetkin olivat varsin passeleita. Ensi kaudelle pitää ainakin Fataliita hommata kasvatukseen, sen verran maukas tapaus oli (ja "riittävän" tulinen - tulipa taas ihmeteltyä pelkkien chinensejenkin välillä löytyviä eroja poltteen luonteessa), ja varmasti yritän niistä Pi 260560:stakin pistää siementä tulille. Oli kyllä todella maukasta tavaraa tuo bacca, mukavan tervainen aromi ja uskomattoman tuhdin savun oli wille saanut tarttumaan noihin, miellyttävä pieni lämpö oli mukana myös. Pink Habanero oli erittäin hyvää ja sai jopa vaimon hyväksynnän, nyt pitäisi vain malttaa odotella kypsyväksi noita. Ehkä jos nätisti pyytää, voisi saada siunauksen jopa isommalle ruukulle tuota varten, jolloin tuolta vapautuisi 200 mm Pauliina vaikka Petenerolle. Muutamia maistiaisia jäi vielä pakkaseen odottamaan vuoroaan, juhannukseksi otan maalle mukaan ihmisten kiusaksi ne, kuten myös enemmistön Biquinhon sadosta.
Kiitokset vielä willelle noista, toivottavasti Biquinhot maistuu ja lähtevät kasvamaan, kuten myös PI 281429.
Kiitokset itsellesi mukavasta juttutuokiosta! Fataliin siemeniä voin toimittaa sulle parin kuukauden sisällä, mielinmäärin. Siltä tilanne kasvarilla alkaa näyttää. Muistaakseni tota 260560:kin on ihan orggis-siemeninä, jos kylmäsavustetuista napatut ei lähde itämään. Niistä muuten saa aika mukavaa jauhetta aikaiseksi, noista kylmäsavustetuista, miedoista baccoista. Vähän niinkun maukasta paprikajauhetta. ;)
Paremman puoliskon kanssa juuri maistellaan Biquinhoa. Varsin mainio c.chinense on kyllä, niin poltteeltaan, kuin maultaankin. Plussana vielä vinkeän söpö ulkonäkö, joten kyllä tämä taisi löytää tiensä ensikauden kasvilistalle. Niin varmasti myös PI 281429. Ensikauden lista tosin on ihan fifty/fifty. Se saattaa olla varsin minimaalinen tai entistäkin suurempi. Toivotaan jälkimmäistä!
Ties vaikka meilläkin olisi ensi keväänä kasvihuoneen rakennusta luvassa, ilmestyi yksi kohtuullisen lupaava tönö tänään tyrkylle nettiin. Ensi tiistaina näyttö. ;D
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 22, 2011, 22:21:31 IP
Ties vaikka meilläkin olisi ensi keväänä kasvihuoneen rakennusta luvassa, ilmestyi yksi kohtuullisen lupaava tönö tänään tyrkylle nettiin. Ensi tiistaina näyttö. ;D
Ei muuta kun kimppuun vaan. Ite oon taas viettänyt aamupäivän puhelimen päässä. Liikaa liikkuvia osia ja liian vähän aikaa.
Sittenhän laitetaankin kasvaritalkoot pystyyn! Tulitikkuja grilliin ja taskulämmintä haba-votkaa janojuomaksi! ;)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 22, 2011, 17:50:37 IP
Ja nyt on sitten lisää maisteltavia, kun Herpiili ja Kaisa poikkesivat matkallaan tässä pajalla. Mukavaa oli tavata taas lisää chilipäitä, ja tosiaan toivat vieläpä maistiaisia tullessaan. Pari Aji Cristalia, pari Aji Citoa, pari Nagaa sekä CAP469 (C. Praetermissum) ja vihreä PI-bacca (tai baccaksi muistelen - aivan liikaa kahvia on tullut tänään juotua) jonka numero pääsi unohtumaan. Näinköhän noita uskaltaa syödä ensinkään. :D
No tuli se Praetermissum kuitenkin jo perattua, siemenet talteen ja roippeet kitaan. Onhan tämä aika ärhäkkä poltteeltaan, mutta jotain pientä mauntapaistakin olen havaitsevinani. Ei paha oikeastaan, ei yhtään niin ilkeän tuntuinen kuin Minbaarilla maistettu Tepin oli. Aika pitkään kutittelee kyllä.
Piti sitten vielä yksi Aji Cito perata ja syödä. Enimmät siemenkannakkeet kyllä siivosin pois, mutta onhan silti potkua. Yllättävän hitaasti nousee polte, suorastaan salakavalasti, eikä tämä itse asiassa hirmu paljon omaa Aji Cristalia tujummalta tunnu loppujen lopuksi, mutta vaikutus on laajempi. Oikea korvakin vähän humisi. Maussa en harmi kyllä oikein saanut mistään kiinni.
Mukavaa oli nähdä ja lepuuttaa hieman selkää ja jalkoja tuollaisen pienen autoilun jälkeen :) Kiitokset kahvista!
PI-260567 oli se baccatum, niin helppoja nuo numerosarjat että pitäis muistaa ensikuulemalta ;) Melkoisen hyvä lajike kypsyttyään, makea ja hedelmäinen sekä monen mukaan tuleton. Omien kokemusteni mukaan tuo saa kummasti enemmän tulisuutta ulkona tai kasvihuoneoloissa, miedoksi voisin tosin noissakin olosuhteissa väittää.
Praetermissumit ovat villlichileistä omia suosikkejani, maku on kohdallaan ja poltekin on miellyttävää luokkaa. Mausta tulee mieleen jonkinverran paremman luokan mustapippurit ja jos hedelmät eivät olisi mielettömän pieniä niin tuota voisi käyttää kokkauksessa paljonkin :)
Aji Citossa on yllättävän hitaasti nouseva polte joka ei erityisen miellyttäväkään kyllä ole. Maku voisi toki olla parempi, ties vaikka parantuisi kuivattuna?
Naga saattaa olla suhteellisen tujua, lannoitettu tänä vuonna mm. kanankakalla ja lepakonkakalla. Kannattaa maistella varovasti, ainakin Rundari taisi saada siitä jonkinlaisen kammon kasvattamiani Nagoja kohtaan ja se maistiainen oli vielä aikaisemmin keväällä kypsyneitä yksilöitä, nuo nykyiset kypsyivät helteellä ja muuttuivat uv-säteilyn vaikutuksesta ensin mustan/violetin kautta punaiseksi ;)
Kiitos varoituksesta, vaikka kyllä muutenkin suhtaudun Nagaan vähän pelonsekaisella kunnioituksella. Oma yksilöni tuskin ehtii tällä kaudella mitään tuottaa, kun nuppuihinkin olisi varmaan 3-4 viikkoa matkaa vähintään, mutta pitänee noista toinen kuitenkin perata ja pistää siemenet jemmaan jos vaikka käy joku moka talvetuksessa. Peratun hedelmän otan kyllä jussina äiskän luo mukaan, saa velipoikakin kavereineen maistella. ;D
Taukoviihteenä taas vaihteeksi vähän kasvien näpräilyä. Kummasti sitä ymmärtää puskan koon paremmin kun sen nostaa normipaikaltaan muualle.
Rocoto Manzano Rojo:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1645_600x1002.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1650_1002x600.jpg)
Ja tässä kuukauden nuorempi Cheiro Roxa:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1651_600x1002.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1655_1002x600.jpg)
Rocoto MR:ssa on vain neljä raakiletta, toisaalta Cheiro Roxassa ei ole vielä ensimmäistäkään. Olisikohan niin että tarvitsisi enemmän valoa kuin mitä täällä muiden puskien seassa saa? Kuitenkin Habanerot "perus" ja Sudden Death, kuten myös Peruvian Chinense, Cajamarca ja Pink Habanero satoavat tyytyväisinä. Tämä yksilöhän on 200 mm Pauliinassa kasvanut paljon isommaksi kuin kuukausi sitten kotiin pihalle isoon saviruukkuun laittamani kaverinsa, jota olen äskettäin kuvannut tännekin. Edelliseltä sivulta löytyy.
Vähän vaihdoin kasvien järjestystä tuossa sisemmällä hyllyllä ja samalla käänsin tuon Rocoton 90 astetta auringonnousuun päin, katsotaan mitä tykkää. Raakileensa ovat sen verran isoja kuitenkin etten usko niiden enää tuolta tippuvan.
Taitaa tosiaan mennä Naganeitsyys pyhinä meikäläiseltäkin, kun Herpiilin maistiaisten kaveriksi kantoi Lihamestari täytenä yllätyksenä ja pyytämättä grillilihasten ja Penan Jallujen lisäksi rasiallisen Fataliin Nagaa. Saas nähdä riittääkö kantti kokonaisen syömiseen...
Varmaan parempi kiittää näin ennen maistamista. ;D
Kannattaa ilman muuta koittaa kokonaista jos nagaa on tarjolla! ;) seuraava vessa reissu on sit fantastinen.. ;D
Vähän on sellanen pelottava kutina että saattaa huomenna tulla syöneeksi nagaa, kun on muita hulluja yllyttämässä. Ja pitäähän sitä niillekin syöttää sitten.
Kevään perinteinen, että kokonaisena huuleen eka kypsä!
Kannattaa alottaa varttipalalla, voi muuten potkia aika huolella! ;D
Mutsista sain hyvät kuvat, kun sillä meni naganeitsyys Savuhovin Kipusinapin kanssa!!! ;D ;D
Biquinho oli aika veikeän makuinen, varmaan pitää laittaa kasvamaan, se bacca on vielä kokematta!
Mä kerään siihen vielä rohkeutta... ;)
Syö se pikkasen oranssi, kun se ei ole niin tulinen! ;D ;D
Niinno siis oonhan mäkin Nagaa muissa yhteyksissä maistanut, kuten esim DrIdon ja rouvansa Minbaarin miittiin tuoman brownientapaisen kohdalla, kun siihen lipsahti "suht reilusti" jauhettua Nagaa. Oli about yhtä ärjyn tuntuista kuin TepinKapsikuumin tarjoama kuivattu Tepin-marja se torttu. Ja Nagakiukkua tulee välillä natusteltua. Mutta vähien muiden kokemusteni perusteella tuoreeltaan syötynä on meininki aivan toinen...
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 23, 2011, 22:59:43 IP
Niinno siis oonhan mäkin Nagaa muissa yhteyksissä maistanut, kuten esim DrIdon ja rouvansa Minbaarin miittiin tuoman brownientapaisen kohdalla, kun siihen lipsahti "suht reilusti" jauhettua Nagaa. Oli about yhtä ärjyn tuntuista kuin TepinKapsikuumin tarjoama kuivattu Tepin-marja se torttu. Ja Nagakiukkua tulee välillä natusteltua. Mutta vähien muiden kokemusteni perusteella tuoreeltaan syötynä on meininki aivan toinen...
Eikun kokonaisena vaan hetulaan, mutta ota alle paljon jogurttia niin säästyt yöllisiltä mahakivuilta! Niin minäkin tein viime juhannuksena.. ;)
Kannattaa Herra47:lta pyytää tohon mahan poltteluun juomaresepti!
Tais olla joku öljy-etikkaliemi... Tää on taas tätä mun hyvää muistia! ;D
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - kesäkuu 24, 2011, 09:22:12 AP
Kannattaa Herra47:lta pyytää tohon mahan poltteluun juomaresepti!
Tais olla joku öljy-etikkaliemi... Tää on taas tätä mun hyvää muistia! ;D
Kyllä se piimä, tai jogurtti litra auttaa kummasti. Ulostuloon se ei auta, mutta mahakipuja ei tule!
Anna mennä siitä vaan niin oot yhtä kokemusta rikkaampi. Kyllähän Nagan nyt hyvin kestää tai parikin. Leipää ja jogurttia perään kunhan oot ensin nautiskellut masokistin tapaan vaikka 5 minuuttia. Täytyyhän sitä vakavan harrastelijan olla tietoinen miten kukin lajike vaikuttaa. Sekä myös maistuu. Naga nimittäin on paitsi hiukan tulinen niin myös erittäin maukas.
"Hiukan tulinen"... On se bluesmiäs vaan kova jätkä ;)
Nagan syöminen kokonaisena on hullun touhua ja sitä jogurttia sekä vaaleeta leipää, miksei myös vahvaa kirkasta viinaa kannata varata hyvissä ajoin paikanpäälle.
Hyvää tavaraa, mutta itelle sai 3min30sek riittää pureskelun jälkeen ja sitten oli pakko napata jogurttipurkki kitusiin lievittämään tuskaa. Ja älä muuten sitten juo sitä jogurttia suoraan kurkusta alas, vaan pidä sitä suussakin...
Lievästi alko hymyilyttämään tuo "hiukan tulinen"! ;D
Niinhän siinä kävi - kuten muutamat ovat facebookista saattaneet lukea - että piti vielä torstai-iltana maistaa vähän Nagaa. Ajattelin että otanpa siemenet ainakin nyt yhdestä talteen ja kun se kerta oli halki, enkä kokonaista olisi varmaan edes uskaltanut syödä, haukkasin puolikkaan. Pohjatyöt tein Minbaarin vinkin mukaisesti, puolisen litraa jogurttia lapioin kitusiini ja tosiaan puolikas Fassen Naga perään. Ei saatana mitä tavaraa! Tuoksu oli uskomattoman herkullinen (ja samaa mieltä oli myös perjantainen juhannusseura), raikas ja marjainen/hedelmäinen, hivenen mansikkaa muistutti minusta. Pienen hetken makustelin, ja hienohan se makukin on, mutta polte kun alkoi nousta, unohtuivat jalot aikeet kärvistellä ne "pakolliset" viisi minuuttia ennen vastatoimia, pakko oli lappaa jogurttia naamariin hyvinkin jo alta minuutin. Puoli litraa jogurttia, minkä jälkeen maitoa about saman verran, joka muuten auttoikin paljon tehokkaammin ja oli helpompaa pyöritellä ja purskutella suussa. Parikymmentä minuuttia siinä meni poltteen laantumiseen sellaiselle tasolle että saattoi nukkumaan käydä, tosin vatsassa se korvensi sen verran että parin tunnin välein piti nousta syömään vähän lisää jogurttia. Kyllä tuo puolikas mulle riitti nyt vähäksi aikaa tuoreesta Nagasta pelkiltään syötynä. Jälkeenpäin melkeinpä veikkaisin että jos olisin kokonaisen syönyt, olisi saattanut hyvinkin mennä jalat alta poltteen noustua kunnolla. Helvetillistä tuskaa se oli, niin kuin vähän odotinkin kyllä. Pitää nostaa toleransseja ennen kuin seuraavan kerran yritän jotain vastaavaa. "Hiukan tulinen" my ass - siis seuraavana aamuna. ;D Ei sentään mitään tulivuorikokemuksia tullut, mitä nyt vähän kutitteli. Aika lievät roffit siis, varmaankin kiitos runsaan jogurttimäärän.
Juhannuksen vieton yhteydessä sain muutamankin kaverin innostumaan chilistä ainakin aiempaa enemmän, kiitos Napalminallejen ja Nagakiukun, joita molempia vein ihmisten ihmeteltäväksi. Penan jallut Lastenkoskijalla täytettynä ja pekoniin käärittynä tekivät myös hyvin kauppansa, kuten myös Paholaisen Kekäleet. Tulipa kokeiltua myös Poppamiehen uusista marinadeista Thor, eli valkosipuli-lime-habanero, joskin sitä käytettiin ihan vain maustekastikkeena. Toimi varsin hyvin etenkin kanan kanssa, mutta myös possulle sopi ihan kelvollisesti. Ei hirmuisen tulista, mutta riittävästi potkua siitäkin sai.
Sillä lailla! Nyt sulla on sitten sille Fataliille vertailukohde. ;) Pohjatyöt kannattaa tosiaankin hoitaa huolella, jos meinaa seuraavan yön nukkua ilman suurempaa tuskaa. Jossain Kouvostokokoontumisessa tuli naposteltua muistaakseni Minbaarin seiskapataa, ilman huolellista pohjustusta. Seuraavan yön vietin helvetissä. Se kipu vatsassa oli jotain aivan käsittämätöntä. Ruostuneista nauloista kasaanhitsattu vesikauhuinen näätäeläin koitti jyrsiä tietään ulos tuosta pallean kieppeiltä. Tai siltä se ainakin tuntui. Oliiviöljy-etikkaseos vähän tasasi kyseisen riivaajan vauhtia, mutta sitkeästi se yritti.
Täälläkin tuli ton Thor-marinadin kanssa läträttyä, nimenomaan possulle. Hyvää tavaraa se kyllä on.
Juu, saa nyt nähdä milloin sitä kehtaa niitä maistaa lisää... Nyt olis kyllä ne kaks ekaa Championiakin kypsiä, ja viimeiset ekan erän Aji Cristalit myös. Pitänee ruveta tosissaan metsästämään reseptejä tai muuten vaan keksimään käyttöä näille. Pakkanen täyteen chili con carnea? Nagaakin on se rasiallinen... ;D
En ole siis ainoa joka kärsi siitä helvetillisestä mahapoltteesta. Tyhmä olin kun en ollut pohjustanut mitenkään. Suupoltteen kestin mutta tuntui että sisuskalut syöpyy niin oli pakko alkaa lappaamaan jugurttia naamaan. Ekan kerran elämässä pelkäsin että tää on menoa, pieni chili vie mieheltä hengen. Siinä tuli sitten puoli päivää rampattua vessassa, onneksi oli vapaapäivä.
Mutta tervetuloa nagaa maistaneiden joukkoon :)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 26, 2011, 12:14:42 IP
Juu, saa nyt nähdä milloin sitä kehtaa niitä maistaa lisää... Nyt olis kyllä ne kaks ekaa Championiakin kypsiä, ja viimeiset ekan erän Aji Cristalit myös. Pitänee ruveta tosissaan metsästämään reseptejä tai muuten vaan keksimään käyttöä näille. Pakkanen täyteen chili con carnea? Nagaakin on se rasiallinen... ;D
Pakastele sellaisenaan tai kuivaa, kyllä noille chileille on talvella käyttöä...
Nyt kun sulla on toi rasia, niin siitä vaan toleranssia korottamaan ja elokuussa kisoihin! ;D
Nyt on sitten kuopattu taas yksi kasvi. Turbo Puben ulkona aikaansaamat versot oli taas syöty, joten päätin että olkoon. Sainhan mä siitä sen neljä hedelmää, joista otin siemenet talteen eli ensi talvena pannaan uutta tulille. Muita ei nähdäkseni ole nyt syöty enää toviin, joten ehkä noista luteista nyt sitten päästäisiin viimein eroon. Pitänee kuitenkin vielä kertauskurssi pitää Karaten saloista muille varmuuden välttämiseksi.
Otin ja siirsin Poblanon rapun pieleen kun siihen aamuaurinko paistelee kivasti, jos vaikka intoutuisi tosissaan satoamaan viimein. Oli siihen onneksi jo yksi raakile jäänyt ihan kasvamaankin sen ensimmäisen lisäksi, joka on jo kohta kuusi viikkoa ekassa haarassa killunut. Rocoto Grande Mysterion sekä Canario Peru Cuscon siirsin vähän parempaan valoon myös, jos vaikka suvaitsisivat paremmin ryhtyä satoamaan. Tai Peru Cuscon tapauksessa siis odotellaan yhä sitä ensimmäistäkin kukkaa... ::)
Chinese Pot Chilin ensimmäinen raakile on vaihtanut värinsä hieman oranssihtavan ruskeaksi parin viime päivän aikana, suorastaan epäilyttävän sävyinen on hän. ;D Kaipa se tuosta vielä punaiseksikin kääntyy. Lanceolatumissa näyttäisi myös sentään jokunen nuppu pysyvän vähän isommaksikin asti kiinni, pitää nyt katsella josko suvaitsisi kukkiakin hän. Lance onkin pajan kasveista ainoa joka ei vielä kuki, ja yksi neljästä jotka eivät vielä satoa ole alkaneet tuottaa. Muut ovat pikku taimipurkissa oleva tanakka Petenero, Cheiro Roxa, joka on kyllä ruukkuun nähden aika reippaan kokoinen, ja PI 585239 (C. Baccatum), joka on suhteessa vielä valtavampi. Ja oikeastaan muutenkin. ;D
Päätti sitten Pink Habanero pudottaa yhden ihan mukavan kokoisen raakileen keskeneräisenä. Varmaan olen pari päivää sitten kastelua varten ikkunalta nostaessa jotenkin kolhaissut tuota. Tuoksu on raakileessakin kyllä kohdillaan, vesi herahti kielelle hetioitis, mutta harmittaahan se että noinkin mukavan kokoinen raakile tällä tavalla karkaa. Olikin näköjään muuten alkanut jo aavistuksen vihreästä kalveta, kannan tuntumasta paljon vaaleampi on kuin kärjestä - pitänee pistää hetkeksi jemmaan jos päättäisi vaikka vaihtaakin värinsä. Melkein yhtä isoja on kyllä muutkin raakileet tuossa, tuntuvat kasvavan järjestään yli kuusisenttisiksi, ja ties vaikka kypsyessään vähän vielä paisuvat ja venyvät nykyiset. Kukkii koko ajan kuitenkin ja hiljalleen satoaa.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1666_1002x600.jpg)
Kuten kuvasta näkyy, aika tasan 71 (+/-0,05) mm on pituutta hällä kun ei kantaa oteta mukaan. Cajamarcan pisin raakile oli pari päivää sitten mitattuna jotakuinkin 76 mm pitkä. Ei ole kyllä kasvanut enää vähään aikaan.
Ihan hyvän kokonen mollukka! :)
Olisi taas värikkäämmän pikku päivityksen aika, tällä kertaa tähtäimessä oli muutamat kotona lojuvat kasvit.
Alkuun otetaan Homera, joka on viimein alkanut tuottaa satoa. Runko on ihan tukevan paksuinen ainakin, ja tosiaan taitaa olla toistakymmentä raakiletta latvuksissa, joista muutama isompi tuossa näkyykin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1668_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1669_600x1002.jpg)
Sitten vilkaistaan intialaista F1-annuumia, kuvan tarkennus tosin meni riittävän monta kertaa pieleen että annoin olla. Taustalla rehottaa pihalle näkösuojaa antava paju.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1672_600x1002.jpg)
Nuo isommat raakileet ovat jo täysimittaisia, jotain kymmenen sentin hujakoilla on pituutta.
Zavory alkaa viimein näyttää todellisia toipumisen merkkejä, nuppujakin on versojen kätköissä kosolti. Jotakuinnkin kaikki vanhat lehdet olen tuosta nyppinyt pois vähän aikaa sitten.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1673_600x1002.jpg)
Starfishin muutama ensimmäinen raakile ovatkin yrittäneet naamioitua Championeiksi. Onneksi nyttemmin ilmestyneet vaikuttaisivat olevan sitten oikean muotoisia.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1681_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1687_600x1002.jpg)
Ja lopuksi taas katsaus Cheiro Roxaan, joka on tottunut auringon porotukseen ja lähtenyt ihan pirteästi viimeinkin kasvuun.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1674_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1679_600x1002.jpg)
Pari tällaista pikku nokarettakin sieltä jo löytyy:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1678_600x1002.jpg)
Eilen tuli maistettua ensimmäiset Chinese Pot Chilitkin lankomiehen kanssa. Ei se tosiaan oikein millekään maistu, mutta poltetta löytyi aika kivasti. Ei ihan yhtä tujakka ollut kuin Biquinho, tosin oli podikin paljon pienempi. Kohtuullisen äkäinen kuitenkin, mutta annuumiksi polte oli itse asiassa yllättävän ystävällinen laadultaan. Neutraaliutensa puolesta kyllä erinomaisen käyttökelpoinen. Alkavat näköjään kypsyä nyt ihan miehissä nuo, sieltä täältä lehvästöstä pilkottaa punaista.
Tuli sitten vielä yön alla noutaja Aji Amarillolle ja Zavorylle. Niitä oli taas syöty sen verran reippaasti, että kannoin suosiolla biojätteisiin ja pidin muille pienen intensiivikertauksen Karaten saloihin. Ensin toki korjasin suurin piirtein kypsät Championit (2 kpl taas) talteen. Zavorya saan varmaan pistokkaan vaimon serkulta, jos nätisti pyydän.
Onpa nyt taas pari ruukkuakin tyhjänä, jos vaikka pajalla olevan PI 585239:n laittaisi Amarillolta vapautuneeseen Nektariniin. Toisaalta, se taitaa räjähtää sitten käsiin niin totaalisesti että peittää varmaan yhden ikkunan ihan itsekseen, kun nyt maitopurkissakin on tuollainen 140-145 cm korkea rontti... Petenerolle 200 mm Pauliina saa riittää, nyt tuollaisessa 12-13 cm taimiruukussakin on jo puolimetrinen. Mihin hittoon mä senkin saan sitten mahtumaan kun lähtee isomman ruukun mukaan kasvamaan? ;D Vielä jää yksi Inca Red Drop sitten maitopurkkiin kärvistelemään, tosin se satoaa jo paljon reippaammin kuin ulkona 17 litran pöntössä oleva lajitoverinsa.
Eipä kannata surra jos kasvaa liikaa. Aina voi leikata. Mutta jos elukka pitää huolen ettei kasva niin huonompi juttu. Tarkoitan siis chilien kasvua.
Hienoja kasveja. Etenkin tuo Cheiro Roxa on upean värinen!
Rocoto Red Peruvianin eka raakile alkaa näyttää vähän siltä että se juonii värinvaihdosta. ;D Manzano Rojo on siis huomattavasti hitaampi kypsyjä, jos tuo RRP nyt tosiaan alkaa olla kypsä. Ai niin, tämä on aika maltillisen kokoinen, noin 156 mm ympärysmitaltaan, jotain 53 mm oli läpimitta leveimmässä kohdassa - muoto ei ole täysin pyöreä. Pitää vaikka huomenissa mitata nauhan kanssa tarkemmin.
Kuvia joudutte vielä odottelemaan, mutta kerrotaan nyt vähän kuulumisia taas.
Rocotorintamalla tapahtuu nyt enemmänkin. Red Peruvianin ensimmäinen hedelmä alkaa olla nimensä veroinen - pitää vaan vielä se mittaus ja kuvaus suorittaa ennen poimimista, vaikkei tuo missään nimessä kisakokoinen ole. Työpöydällä RRP:n vieressä oleva Rocoto "Grande Mysterio" viihtyy kuumassakin hienosti, raakileita on jo kolmisenkymmentä tulossa ja kukinta jatkuu suht tasaiseen tahtiin. Manzano Rojo ei ole kukkinut viikkokausiin, mutta näyttäisi vähitellen ehkä kypsyttelevän ensimmäisen hedelmänsä sekin. Toinen "Grande Mysterio" on tehnyt viimein ensimmäisen nuppunsa vähän pidemmälle. Ties vaikka suvaitsisi kukankin avata viikon-parin sisään. Kotona taas niin "Grande Mysterio" kuin Peru Cuscokin ovat räjähtäneet kasvuun, uutta oksaa on tullut metritolkulla (runsaasti uusia haaroja) ja molemmat näyttävät saavan myös kukinnan kunnolla käyntiin. Peru Cuscohan ei ole tätä ennen tehnyt ainuttakaan nuppua. Nyt niitä on kymmeniä, samoin "Grande Mysteriossa", jonka isoin hedelmä näyttää kovasti Canarioiden puikulalta. Pari pienempääkin siinä on tulossa, ja nuppuja tosiaan reippaasti. Peru Cuscossa tosin on nyt kirvoja... No, ehkä tämänaamuinen ukkosmyräkkä huuhteli niistä enimmät pois. Pajalla myös pari "Grande Mysterion" pistokasta on juurtuneet, pääsivät kahdestaan Puutarhaturpeeseen 140 mm Pauliinaan kasvamaan. Toivottavasti tuo kolmas "Grande Mysterio" nyt suvaitsisi edes pari hedelmää tehdä jossain vaiheessa niin näkisi tuleeko kaikista kolmesta eri mallisia.
Baccatumien parissakin on tilanne enimmäkseen hyvä. Starfishissa on nyt kuutisenkymmentä eri ikäistä raakiletta ja lisää tulee päivittäin. Champion ja Aji Cristal ovat molemmat selvinneet kohtuulliseen kasvuun taas, tosin eipä taida olla sato-odotuksia juurikaan enää. Sisälle eivät kuitenkaan syksyn kylmetessä mahdu ellei talonmetsästys tuota tulosta pikapuoliin, jos sittenkään. Selvästi kuitenkin helpotti ludetilanne kun vein Aji Amarillon ja Zavoryn viime viikolla jo biojätteeksi. Inca Red Dropit niin pajalla kuin kotona satoavat hiljalleen, saattaa niistä 10-20 hedelmän verran tulla satoa kummastakin ennen kylmiä. PI 585239:t tarvitsisivat tukea ihan reilusti. Viikonlopun sateet taivuttivat kotipihan yksilön latvuksista ylimmät liki puoli metriä vaakasuuntaan ja allekin. Eilisen aikana ei jaksanut oieta. Pajalla oleva yksilö taas kaipaisi reilusti enemmän valoa, ettei venyisi ihan noin rumasti. Toisaalta vartensa ovat sen verran tukevia ettei luulisi kummemmin roikkuvan, mutta vähän tuntuisi olevan kiikun kaakun että pysyykö huoneen puoleiset haarat miten kauan pystyssä. Sisällä ei myöskään kukat jaksa tarttua raakileiksi, valonhimo on hirmuinen. Cleitharalta tullut Lemon Drop on myös saanut pari raakiletta alulleen. Tämä on kasvinakin sen kokoinen että saatan koittaa järjestää talvetustilaa, ellen kallistu sittenkin Aji Cristalin puolelle vielä. Sikäli kuin Pubescenseilta jää tilaa, siis.
Annuumit jakselevat hyvin. Poblano piristyi selvästi kun pääsi aamupaahteiseen paikkaan talon etupuolelle. Ensimmäinen raakile näyttäisi viimein kypsyvän hiljalleen, mutta mikä parasta, uusia on tulossa latvuksiin nyt ihan kivaa tahtia. Intialainen porskuttaa myös kivasti, 30-40 raakiletta taitaa nyt olla tulossa, ja kukinta sen kun jatkuu. Homeralla on kukinta hieman hidastunut, mutta onpa siinäkin parikymmentä raakiletta, joista isoin on nyt noin 20 cm pitkä. Jalapenoista on kaikki nyt syöty, mutta ainakin Hercules otti saman tien kukintaan hyvän vauhdin päälle, joten vielä siitäkin ehtii vihreitä syödä - ehkä Earlykin vielä jotain saa aikaiseksi. Punaiseksi en ole malttanut yhtään odottaa vielä, ovat olleet sen verran hyviä. Pajalla puolestaan ainoat annuumit ovat kaksi Chinese Pot Chiliä, joista isommassa lienee marjoja toista sataa oksilla. Kymmenkunta on tullut jo poimittuakin, sekä omaan käyttöön että kavereiden iloksi. Pienempi on kärsinyt alun hukutuksen jälkeen huonosta sijainnista, joten siinä ei montaa marjaa ole, ehkä kymmenkunta.
Chinenset voivat nekin ihan mukavasti, enää Naga on elossa olevista satoamatta, ja sekin nuppuilee kotona jo reippaasti. Taitaa mennä vielä pari viikkoa kuitenkin ennen kuin kukkii, eli sato on tältä vuodelta haavetta vaan. Talvetuslistalla tuo tosin on varsin korkealla, uskon että saan siitä kelpo bonchin vielä aikaiseksi. Pajalla sitten onkin sadon juhlaa Chinense-osastolla. Biquinho puskee marjoja jatkuvalla syötölä, taitaa olla 5-60 nytkin tuolla, vaikka viikonloppuna taas kourallisen poimin. Habanero Sudden Death satoaa upeasti 170 mm Pauliinassaan, vaikka isommat vierustoverit vähän jo ahdistavatkin: Eilen laskin 38 raakiletta, ja kukinta jatkuu tasaisena yhä. Orggis Haba bonsairuukussaan satoaa myös suosiollisesti, parikymmentä on siinäkin jo raakileita roikkumassa. Pink Habanerossa raakileiden määrä on maltillisempi, ehkä kymmenkunta nyt kun 5-6 on poimittu pois, mutta kaikki ovat pituudeltaan siinä 65-70 mm hujakoilla. Peruvian Chinense kiukuttelee nyt jostain syystä: raakileita on ehkä tusinan verran, mutta jäljempänä tulleet kasvavat todella hitaasti ja kukinta on lähes täysin pysähtynyt. Isoimmat raakileensa ovat 4-5 cm pitkiä. Cajamarcan ensimmäinen raakile alkaa punertaa lupaavasti, ja suureksi riemukseni siihenkin on ilmestynyt raakileita puolisen tusinaa lisää. Ja sitten ne varsinaiset riemut, sekä Petenero että Cheiro Roxa ovat tehneet muutaman raakileen kumpikin. ;D Kukintansakin jatkuvat lupaavasti, suvut saavat siis jatkoa niidenkin osalta, joskin lajikepuhtaus saattaa olla vaarassa. Pitänee koittaa vielä pussittaa pari kukkaa jos saisi vähän varmisteltua. PI 281429 pistokas näyttäisi selvinneen koettelemuksistaan, vaikkakin kovin hidasta on ollut toipuminen. Nyt on kuitenkin vähän uutta lehteä lähtenyt versomaan parista kohtaa, joten eiköhän se siitä.
Lanceolatum ei tunnu viihtyvän, nyt on alkanut lehtiä pudotella ihan urakalla. Taisin tuossa helteillä kastella vähän liikaakin sitä, tai sitten purkkinsa vain kuumeni paahteisina päivinä liikaa. On se sentään vielä hengissä, kasvu jatkuu ihan hyvää vauhtia.
Mikäs tää Cheiro Roxa on? Joku koristeannuum? Aika älytön! Tahtoo siemeniä!!? ;D
EDIT: Kävin jo googlessa.. kyseessä onkin siis chinense. Todella upean värinen kasvi. Ja ilmeisesti hyvän makuinenkin. Must Have!
Fasse-sedältähän noita taitaa vielä saada, tarjolla vain rekisteröityneille asiakkaille.
Aijaha.. no täytyypä kurkata sinne..
Hyvä juttu, että 281429 pistokas selvisi hengissä!
Juu, nyt se on löytänyt näköjään kasvuvaihteen ihan tosissaan, tuntuu että päivässä-parissa tullut uutta lehteä taas reippaasti. Vähän se silloin kesäkuun alun helteillä otti itseensä, montaa lehteä ei jäänyt, mutta riittävästi kuitenkin, ja kun pari viikkoa sitten löytyi passeli paikka tolpan kohdalta ikkunoiden välistä, on alkanut viihtyä jopa ihan hyvin. Saisi vain versoa jostain vähän alempaakin, niin voisi talveksi leikata vähän matalammaksi tuon.
Se sun pistokkaasi on muuten eräästä noista "Grande Mysterioista" otettu. Vieläkös se on hengissä? Kyseinen emokasvi on toistaiseksi tuottoisin pubescensini, raakileita on se kolmisenkymmentä. Hedelmät eivät ole valtavia, about Habaneron kokoisia ja muoto on vähän jännä, kevyesti sivuista litistetyn mansikan tapainen. Ainakin enimmäkseen, muutama pyöreämpikin siellä kyllä on. Ainoa pubescensini joka tuottaa näinkin reippaasti satoa näissä lämmöissä. Rakennus on lämmennyt nyt sen verran hyvin, että vaikka äsken oli neljä päivää rankkoja sadekuuroja ja ukkosta yleisen pilvisyyden lisäksi, ei öisinkään laske lämmöt alle 30 asteen pajalla.
Ihan jetsulleen se pärjää, viime viikkojen helteillä se oli vähän rassukka mutta juggepurkki on ollut keittiössä ja isomman rocoton takana jolloin suoraa paistetta ei ole tullut. Ei ole kasvanut kokoa, muuta kuin lehdistä. Ne on venähtäneet sellaisiksi röökiaskin kokoisiksi. Pääsee muuten tänään altakasteluruukkuun. Hyvä siitä tulee!
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1728_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1726_600x1002.jpg)
Tulipa suttuinen mittakuva, mutta kun ei tahdo yhden ihmisen kädet oikein riittää niin olkoon. Noin 76,3 mm pitkä on hän. Poimittavahan tuo on kohta ettei pahasti nahistu, nyt oli jo selkeästi pehmennyt.
Inca Red Dropin varakappale, joka ei ole vieläkään päässyt reissaamaan siskontytölle, alkaa olla aika edustavan kokoinen.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1727_1002x600.jpg)
Rocoto Manzano Rojo alkaa vähitellen lupailla värinvaihdosta.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1731_600x1002.jpg)
Habanero Sudden Deathistäkin pääsin nappaamaan kuvan kun Cajamarca siirtyi mittauksia varten paikaltaan. Kuva se on huonokin kuva. :D
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1732_600x1002.jpg)
Pink Habanerokin on aika hyvän kokoinen. On siellä onneksi muutama raakilekin, 5-6 kpl on jo poimittu kesken kypsymisen erinäisiin tilaisuuksiin maistiaisiksi.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1729_600x1002.jpg)
Vaikuttavan näkönen ja kokonen toi Indica red drop. :o
Kiitos vaan. Ihan itsekseen se on kasvanut, enhän mä muuta sille tee kuin kastelen 2-3 kertaa päivässä. :)
Jäikin näköjään edellisestä yksi kuva vielä pois. Peruvian Chinensessä alkaa ekat raakileet vaihtaa väriä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1733_600x1002.jpg)
Tuo on suunnilleen 10 mm kokoinen möllykkä, suuremmatkin ovat hädin tuskin tikkuaskin kokoisia jos ihan sitäkään. Hirveästi ei näytä wikin kuvalta aiheesta, ainakaan mitään suippoa ei noiden muidenkaan muodossa ole. Aika lailla normivauhtia tuntuisi kypsyminen etenevän, pari kuukautta alkaa olla kukasta. Ei mikään erityisen hidas siis, tosin näin poikkeavan kokoisesta hedelmästä ei juurikaan parane johtopäätöksiä tehdä. Vaan onpa koko lailla samassa vaiheessa myös pari suurinta raakiletta...
Pannaas muutama räpsy lisää, kun kerta taas innostuttiin. Nyt aamusella pajalle tullessa pisti jo Cheiro Roxan retku niin pahasti silmään että oli korkea aika saksia pienemmäksi häntä ja kääntää eri suuntaan, jos vaikka vähän tasapainottuisi vielä.
Eli tässä suht reippaalla kädellä hessitty Cheiro Roxa 200 mm Pauliinassaan:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1736_600x1002.jpg)
Rocoto Red Peruvianissa on muutama tämmöinen albiinoraakile, ovat yhtä kalpeita kuin Aji Cristalin tai Pink Habaneron raakileet kalpeimmillaan. Yksi niistäkin näyttäisi aloittelevan kypsymistä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1737_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1738_600x1002.jpg)
Kypsyminen on käynnissä parissa normaalimman värisessäkin RRP:n raakileessa. Pieniähän nuo kyllä ovat...
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1740_1002x600.jpg)
Viimein sain aikaiseksi myös kuvata yhden podin siitä "Grande Mysteriosta" josta Räyhiksellekin meni pistokas. Muhkuraisia, vähän sivuilta kasaan puristetun näköisiä ovat. Kuvan raakile on sieltä pienemmästä päästä, ja kasvanee vielä kyllä. Isoin raakile on suunnilleen tikkuaskin kokoinen.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1741_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1743_600x1002.jpg)
Ja lopuksi uusi otos Cajamarcasta, jonka isoimman hedelmän poimin äsken talteen. Alkoi selvästi jo nahistua hän, mutta 76,6 mm näyttäisi tönäri pituudeksi kuitenkin.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1745_600x1002.jpg) (http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1746_600x1002.jpg)
Piti sitten vielä natustella puolikas Cajamarca siementen talteenoton jälkeen. Maku ei alussa ole kovin hääppöinen, vähän kuivahko ja mitäänsanomaton. Polte on laadultaan aika perus chinense-tyyliä, pääasiassa tuntuu kielellä ihan kärjen takana ja huulia jää kutittelemaan vähän pitemmäksikin aikaa. Kärjestä poltetta sai ihan etsiä, mutta puoliväliin kun päästään, alkaa jo tuntua. Kannan tuntumassa löytyykin sitten jo minun makuuni ihan mukavasti tulta. Ei tämä Aji Cristalin tasolle sentään yllä, ja jää tuosta Biquinhostakin aika selkeästi ainakin näin enimmät kannakkeet pois siivottuna. Kantapuolesta toisaalta löytyy aika kiva, joskin hennonlainen vadelman sävy. Pitänee seuraavaksi jättää ronskimmin kannakkeita mukaan, jos vaikka nousisi paremmin vatukka esiin, kun ei se polte nousekaan loppua kohti kovin kummoiseksi. Maunkin puolesta tämä voisi olla ihan kelvollinen naposteluchili, tai marjaisiin jälkiruokiin hyvin istuva tapaus.
E: Viimeisessä kantapalassa olikin sitten potkua ihan reilusti. Hittolainen, korvissa humisee hetken, silmät kirvelee ja otsa hikoaa. Keskiarvo on miedhko vielä, mutta kanta nousee jo Biquinhon tuntumaan kyllä. Pisimpään kiusaa silmiä näköjään tällä kertaa, hemmetin ärsyttävää kun pitäisi töitä jatkaa. ;D
Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 15, 2011, 10:19:51 APViimein sain aikaiseksi myös kuvata yhden podin siitä "Grande Mysteriosta" josta Räyhiksellekin meni pistokas. Muhkuraisia, vähän sivuilta kasaan puristetun näköisiä ovat.
Arvuutellaan nyt sitten sitä mysteeriä täälläkin. Ei liene täysin mahdotonta, että olisit saanut keväällä myös Rocoto Perun siemeniä. Sen muoto vaihtelee aika tavalla, tässä pari erilaista:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/04/aijamainen-makaronilaatikko_28.html
http://chilivaari.blogspot.com/2010/01/rocoto-peru-pitaa-loisteputkista_25.html
On muuten erittäin maukasta ja kypsyy talvellakin.
No tuo näyttää todellakin tutulta! ;D Hienoa että on tunnistus viimein tuolle, suuret kiitokset sinulle, Chilivaari. Tämä on tosiaan se joka nousi Riesenin taimikiposta, ja jos se on tosiaan tuo, kuten näyttää, hengaili siemen mullassa toista kuukautta ennen itämistä. Halkikin se taisi olla, muistaakseni kaikki Mystery Rocotoksi merkkaamasi olivat vähintäänkin jostain kohtaa halki, jos ei sentään palasiksi saanut Iteljooni tallottua. Ihmeen hyvin se satoaa noinkin lämpimissä oloissa, yölämmötkään eivät ole pariin viikkoon tainneet olla alle +30. Eipä toisaalta ole uusia raakileitakaan enää tainnut tarttua sen jälkeen kun yön alimmat nousivat yli +28 asteen.
Peru Cusco pudotti ensimmäisen kukkansa tänään, ei tarttunut raakileeksi se, vaikka väri oli lupaava, nätin violetti eikä mikään haalea sävy. Vähän karsin nuputtomia rosvoja sekä siitä että "Grande Mysteriosta" äsken. Otin kuvankin GM:n ekasta hedelmästä, joka on rocotoksi minusta jo aika hyvän kokoinen, mutta en saa sitä nyt laitettua palvelimelle. Molemmissa pihapubescenseissa on aika kivasti nuppuja kyllä, mutta soisin niiden kehittyvän vähän nopeammin.
Ensi alkuun tunnistustehtävä, minkä (oletettavasti) perhosen toukka lienee hän? Noita on kymmenkunta anopin tillipenkissä evästämässä, mutta viereisiin salaatteihin eivät ole koskeneet.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1747_600x1002.jpg)
Sitten olisi vuorossa kotipihan Rocoto "Grande Mysterio", joka tekee kyllä minusta ihan vaikuttavan kokoista hedelmää ainakin ensimmäisestään. Toinen ja kolmas ovat vielä pikkuisia, joten niistä ei vielä tiedä miten isoiksi äityvät.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1750_600x1002.jpg)
Vähän yleiskuvaa pihan puskista, muutama tuosta jää kulkuväylän toiselle puolelle, pois kuvasta.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1756_1002x600.jpg)
Vasemmalla aidan vieressä Peru Cusco ja "Grande Mysterio #1", eturivissä Inca Red Drop, PI 585239, Intian F1 ja sen takana Homera. PI 585239 ei oikein nyt edusta, kun viime päivien sateet taivuttivat sen latvuksia aika rankalla kädellä. Tukikepistä menisi noin puolella metrillä yli jos pysyisi pystyssä, eikä tuossa vielä edes ole satoa oikein nimeksikään. Tuettava kaveri siis on kyseessä. Tässä vielä kuva PI:n yhdestä ylähaarasta sekä isoimmasta raakileesta, joka taitaa jo olla kutakuinkin täysimittainen.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1757_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1763_600x1002.jpg)
Intian F1-ihme satoaa aika pirteästi, vaikka onkin yllättävän pienikokoinen. Se on alkanut kasvaa pääasiassa leveyttä osin sateen, osin sadonkin ansiosta, vaikka raakileet kevyitä ovatkin. Perään vielä katsaus Homeran tilanteeseen. Täysikokoisen näköisiä raakileita alkaa olla useampiakin, ja uutta puskee kovaa tahtia latvuksissa.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1760_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1759_600x1002.jpg)
Vaihdetaas sitten toiselle puolelle taloa, ovenpielessä pönöttävä Poblano alkaa viimeinkin kypsyttää ensimmäistä raakilettaan. Ensimmäisistä värimuutoshavainnoista on nyt noin viikko mennyt, ja vähänkin väriä on saanut vasta kolmannes hedelmästä... taitaa vielä pari viikkoa mennä ennen kuin on kypsä? Tarkoittaisi noin 10 viikkoa kukasta kypsäksi, tuohan on joskus toukokuun 10:nnen tienoilla tarttunut kasvamaan.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1754_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1765_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1755_600x1002.jpg)
Latvuksissa on alkanut syntyä uutta raakiletta ihan urakalla, kohta kymmenkunta killuu siellä, joista isommat alkavat olla melkein tuon ensimmäisen kokoisia. Vähän aamusella pätkin rosvoja ja nuputtomia haaroja pois, jos vaikka saisi vähän vauhditettua tuota kypsytystoimintaa. Kuun vaihteessa viimeistään alan pätkiä latvoja pienemmäksi että saisi edes osan noista kypsäksi ennen kuin hallat uhkaavat.
Rapun toisella puolella, pikku seinäkkeen takana on Starfish sekä pieni Lemon Drop. Starfishissa on raakileita jumalattoman paljon, ja se saikin jo osakseen oksanpäiden karsintaa samoilla vauhdeilla kuin Poblanokin, joskin vähän laajemmin toteutettuna. Raakileiden lukumäärä huitelee jossain 80-100 maisemissa, joskin täysikokoisia on vasta kourallinen. Pari ensimmäistä on ottaneet vähän UV-väritystä viime päivinä.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1751_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1753_600x1002.jpg)
Ritariperhosen toukka. Mäkin haluaisin noita.
Toi toukka on ritariperhosen. Se syö normaalisti suoputkea ja olen löytänut sen myös ainakin karhunputkelta. Näköjään tillikin kelpaa, sehän on samansorttisia putkikasveja noiden edellä mainittujen kanssa. Toukka näyttää aika täysikasvuiselta, kohta siis tillit jäävät luontaisestikin rauhaan. Kotelot tosin sitten loytyvät todennäköisesti tiliin varsista... Raaskiiko niitä tuhota? ;)
Kiitos vastauksista. Vähän rohkenin itsekseni ritariperhosta arvella, tai vaimollekin piti olla heti pätemässä, sellainen kun pörräsi tuossa vähän ennen juhannusta siellä yrttilaatikon ympärillä. Tilliä on kyllä riittämiin, puolimetristä tikkua pystyssä joku 30x70 cm ala ja siellä tosiaan ehkä se kymmenkunta toukkaa.
vaikuttavan näkönen toukka:) ja komeita ovat kasvit.
Tässä nyt vielä vähän fiilistelyä ja ihmettelyä...
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1776_1002x600.jpg)
Etualalla möllöttää Inca Red Drop, joka kypsyikin ruskean kautta punaiseksi ihan muutamassa päivässä, kannan puoli hädin tuskin ehti rusehtuakaan kun kärki jo punoitti. Taustalla vasemmalta löytyy Cajamarcan toinen kypsä ja oikealta Pink Habanero.
Pinkkis tässä vielä soolona:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1775_600x1002.jpg)
Habanero "Sudden Death" alkaa kypsyä:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1774_600x1002.jpg)
Ja lopuksi vähän ihmettelyä. Chiliwikin mukaan Peruvian Chinensen pitäisi kypsyä edes osittain ruskeaksi. Tämä pikku nökäre on nyt viikon ollut tuolla mallilla:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1767_600x1002.jpg)
Pari vähän isompaakin on jo vaihtanut väriä kertaalleen. Kuinkahan hitaasti tästä edetään kohti ruskeaa, vai onkohan tämä biblolta saaduista siemenistä kasvanut joku eri kaveri kuin Chilivaarin kasvattama? Täytynee maistaa vaikka tuo pikkuinen, jos siitä jotain selviäisi. Pink Habanerosta muutaman pykälän oranssimpi on sävynsä tällä erää, tietysti kalpeus voi johtua siitäkin että tämä kasvaa sisällä. Aurinkoa saa kyllä paljon.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1769_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1771_600x1002.jpg)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 18, 2011, 17:10:53 IPChiliwikin mukaan Peruvian Chinensen pitäisi kypsyä edes osittain ruskeaksi. Tämä pikku nökäre on nyt viikon ollut tuolla mallilla:
Tuohan voisi olla vaikka lakka. :D
Peruvian Chinense kyllä kypsyy tumman vihreästä ruskeaksi, ei minulla ainakaan mitään välimuotoja ollut. Chilit olivat kyllä eri muotoisia, mutta melko isoja.
http://chilivaari.blogspot.com/2009/10/maailman-miedoin-chili_09.html
Värikin on itse asiassa lähemmin tarkasteltuna aika tasan sama kuin Pink Habanero tai PI 281429. Sitähän pitää maistaa.
Tässähän on potkua! Makuakin oli alussa, kevyt ja pehmeän raikas (Hedelmäsalaattia vaniljakastikkeella? Ei sentään, ei yhtä makea kuin persikka, mutta pehmeämpi ja täyteläisempi kuin ananas, ja jotenkin vaniljaan vivahtava minusta. Vähän samaa kuin PI 281429:ssä, mutta pehmeämpi.) aalto pyyhkäisi läpi suun juuri ennen oikeastaan ihan kunnioitettavan poltteen nousua. Korvissakin vähän tuntuu, joskaan ei sentään humise, ja silmät saa valumaan vähän. Aika lailla suun täyttävä polte, voimakkuudeltaan ehkä Biquinhon tai (enimmistä kannakkeista siivotun) PI 281429:n luokkaa, ja tuntuu kielen lisäksi kitalaessa lievänä puutumisena. Omaan suuhuni aika passeli reippaan tulinen mutta ilman ihmeempiä irvistelyjä syötävä. Tämä siis tuosta edellä kuvatusta pienestä, joka oli yllättävän paksulihainen ja kannakkeetkin aika pitkälti ulkopinnan värinen, ts. veikkaisin oikeasti kypsäksi. Ei erityisen hidas kypsymään minusta, joskin vissiin 2 kk kukasta kypsäksi on jo chinenseksi hitaanlainen.
Eilen tulin tehneeksi chilituorejuustoa yhden purkillisen.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1781_1002x600.jpg)
Silppusin siihen yhden noin peukalon pään kokoisen Fataliin Nagan, kun en halunnut siitä liian ärjyä. Pilkkoessa oli kyllä koko ajan vesi kielellä kun se upea aromi leijaili työtason yllä. ;D Yön yli sai tekeytyä, ja aamusella paahdetun täysjyväleivän päälle maltillinen kerros mömmöä ja kinkkusiivu päälle. Tulisuutta oli sen verran että tuntui, muttei ollenkaan niin paljon kuin luulin ja suureksi harmikseni Nagan maku hukkui juustoon täysin. Jotain muutakin kuin lisää Nagaa tuo kyllä kaipaisi ollakseen oikeasti herkullista leivänpäällistä, jotain maultaan maanläheisempää.
Aamulla oli pajalla jo suorastaan mukavan viileää viimeiseen pariin viikkoon verrattuna:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1785_1002x600.jpg)
Sudden Death vaihtaakin väriä varsin sukkelaan. Tänä aamuna oltiin jo näin pitkällä:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1794_600x1002.jpg)
Päätin vähän harventaa suurta osaa työhuoneen kasveista myös, kun alkoi olla lehteä vähän turhan paljon suhteessa kukkiin ja raakileisiin. Nyt saa takarivikin ainakin hetken aikaa paremmin valoa, ja tulipa pari pistokastakin otettua lisää. Paljon olikin etenkin Peruvian Chinensessä (joka ei olekaan Peruvian Chinense) pieniä oksia joista oli kaikki kukat vain tippuneet pois. Sellaiset poistin aika lailla surutta, ja muista ison osan pätkin viimeisten kukkien yläpuolelta. Samalla taktiikalla siistin vähän Biquinhoa ja Habanero Sudden Deathiakin. Myös Rocoto Manzano Rojo harveni taas jonkin verran, etenkin huoneen puolelle kasvaneita pitkiä oksia karsin ja lyhentelin.
Teitkö ite ton tuorejuuston vai lätkäsit valmiin sekaan nagaa? Eiköhän tohon vois kokeilla ihan mitä vaan nagan kylkeen jos tahtoopi jotain muuta kuin pelkkää hiliä. Vois olla aika namia kun pilkkois salamia tms sinne sekaan kunnolla, namnam pitääpi koittaa! Vois tietty lähtee makeellekin linjalle ja kokeilla appelsiinia vaikka!
Valmiin sekaan pistin Nagaa vain (kuvakin sen paljastaa), ja helppohan sinne on tosiaan lisäillä mitä vaan. Pitää vaan keksiä/päättää mitä siihen haluaa laittaa.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 19, 2011, 11:23:48 AP
Valmiin sekaan pistin Nagaa vain (kuvakin sen paljastaa), ja helppohan sinne on tosiaan lisäillä mitä vaan. Pitää vaan keksiä/päättää mitä siihen haluaa laittaa.
Juu kyllä se purkki siinä kuvassa näkyi, mutta voihan noita olla tiskattuna nurkissa niin varmistin vain ;D itellä tuli tästä mieleen että jos tekis turkkilaisesta jogurtista vähän tuorejuustoa ite kunhan on aikaa (eli viikonloppuna). Juu onhan sinne helppo lisäillä vaikka mitä, kunhan aloin heti ehdottelemaan 8)
Oli ne komeita kasveja ja upeasti kasvaneita! Kiitokset vielä marjoista. Innolla vartun kotia pääsyä ja uusien lajien jatko käsittelyä. Kävin hakemassa fassen nagaa paikallisesta ja vielä jäi sinne, täytyy huomenna tehä grilli sieniä nagalla höystettynä. ;D
Kiitokset vaan teille itsellenne, aina on kiva tavata lisää porukkaa tämän hienon harrastuksen tiimoilta. Eikä ne kasvit nyt niin esimerkillisiä sentään ole. ;D
No joo, on siinä pari oikein nättiäkin. ;)
Sain viimeinkin elintarvikevaa'an hommattua, niin pääsee punnitsemaan satoa. Eihän se mikään tarkkuusinstrumentti ole, mutta saa luvan kelvata. Nämä korjasin talteen pari päivää sitten:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1801_600x1002.jpg)
Päätin myös aloittaa vähän aikaa sitten Lanceolatumin kiusaamisen, kun mokoma alkoi olla vähän turhan epäsiisti pehko...
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1802_1002x600.jpg)
Ja siitähän ei kaveri juurikaan tykännyt, sen verran yrmyltä näytti. Tai sitten sitä vain ottaa päähän nuo sikin sokin törröttävät hiusjuuret.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1804_600x1002.jpg)
Seuraavaksi pitää noutaa jostain vähän isompi ruukku Habanerolle, että saan vapautettua bonsairuukun tälle pikkupikku bonchi-Lancelle.
Habanerosta tulikin mieleeni, Sudden Death-mallissa on jo kaksi kypsää. Ensimmäinen vaihtoi värin 2 vuorokaudessa, toinen puolessatoista. Melko pirteää menoa minusta.
Hyvännäköinen juurakko sun Lancella. Perkaa hiusjuuria pikkuhiljaa niin ehtii kasvatella syvemmälle uusia eikä ota heti nokkiinsa perkauksesta. Tuosta tulee melko varmasti siisti bonchi. Kivi alle niin saat juurakkoholvin.
Juu, pitää välillä antaa vähän levätä että saa kasvua taas päälle myös. Toisaalta tuo on kuitenkin maitopurkissa vielä ja juuret puskee jo pohjan rei'istä vähän ulos, eli taitaa olla riittävästi. Multaa tuossa on vielä 7-8 cm syvästi. Mutta tosiaan, pikkuruinen on hän vielä, helmi-maaliskuun vaihteessa sirkoille noussut.
Pitäisiköhän hakea Puolenkuun Peleistä tai Muoviepoxista joku hobittifigu ja tuupata se johonkin tonne juurten alle... ;D
"Päätin myös aloittaa vähän aikaa sitten Lanceolatumin kiusaamisen, kun mokoma alkoi olla vähän turhan epäsiisti pehko..."
?! Tuohan on todella upea ja makee! Varmasti tulee hieno Lance-bonchi.
Muutama muovisolttu juuren viereen ja WWII näytelmä käyntiin! :D.
Tai sitten uhraan jonkun vanhan Blood Bowl-figun... No ei sentään, siinä on liikaa tunnearvoa kiinni, vaikka peliseuraa ei nykyään juuri tahdo löytyä. Eikä kyllä aikaakaan. :-[
Pitäisiköhän laittaa CAP 469 C. Praetermissum tulille vielä näin loppukesästä, vai odottaisiko joulukuun varsinaista risteilysesonkia?
E: Ja niin, kiitokset kehuista. Onhan tuo ihan siisti nyt, kun on trimmattu. Kymmenkunta puolimetristä risua siitä pätkin menemään, niin nyt kärsii taas katsella.
Tänään pääsenkin sitten korjaamaan Poblanosta ensimmäisen "sadon", eli yhden kellopaprikan kokoisen mötikän. Taitaa punnitut tulokset vähintäänkin tuplaantua kertaheitolla. ;D
Grilli kutsuu illalla, pitäisikö täyttää Ramirolla ja nagatuorejuustolla? :P
Viime perjantaina tuli tosiaan Helsingissä käytyä ja saatiin pikku tapaaminen muutaman foorumilaisen kanssa aikaiseksi. Oli kovasti mukavaa, tulipa laajennettua taas makukokemuksiakin jonkin verran (Eric Sourin PWH ja "Ultra Pube" (PI 585266). Hieno oli PWH:n maku, ja onneksi maistetun yksilön tulisuus oli lajikkeen normaalia kevyempi. ;D Tosin on tässä näköjään jonkin sortin toleranssiakin löytynyt: tänään pilkoin puolikkaan kypsännäköisen (siemenkannakkeissa olikin vielä vähän vihreää eli päivän-pari olisi saanut vielä roikkua) Habanero "Sudden Deathin" pariin kauhalliseen herkkusieni-pekoni-tuorejuustopaistosta, ja paria suupalaa lukuunottamatta sitä poltetta ja makua sai ihan etsiä sieltä. Tai sitten se vain oli ihmeen mieto. Chiliyhdistyksen siemenestähän tuo on kasvatettu, ja kyseessä oli kolmas kyseisen kasvin kypsäksi saattama hedelmä.
Uusia lajikkeita tarttui matkaan tuo edellä mainittu PI 585266 sekä CGN 22871 (C. Baccatum?) ja Yellow Fire (C. Chinense). PWH pitää vielä jostain varmaan hommata, suloisia olivat muodoltaan ja tosiaan maku myös vallan mainio. Ensi kaudelle jos pistäisi nuo nyt saadut kaikki ja lisäksi mahdolliset muut pubescensit, CAP 469 Prae, PI 260560, Poblano, Jalapeno tai pari (Hercules, DRH7400), Homera, Aji Cristal, Fatalii, Champion (annetaan vielä mahdollisuus, vaikka nyt ei vakuuttanutkaan), Inca Red Drop, mahd. Starfish ja PI 585239 (etenkin jälkimmäinen on tiukassa harkinnassa, kasvaa kyllä älyttömän terhakkaasti ja hedelmiä tuntuisi tulevan kivasti, mutta ilman kasvihuonetta tai muuta yläpuolista tuentaa tämä on niin epäkäytännöllinen ja tilaa vievä tapaus että jos maku ei ole oikeasti hyvä, niin jää ainakin ensi kaudelta pois. Neljässä kuukaudessa on kasvanut siemenestä liki kahteen metriin, ja kun tukikepit loppuvat jossain 120 cm paikkeilla...)
Idätyslista saattaa toki vielä kasvaa kunhan selviää mitä kaikkea mahdun talvettamaan. Ja jos löytyy lisää jotain jännää. Esimerkiksi jonkin Tepinin ottaisin kovasti mielelläni, joko siemenenä tai pistokkaana. Naga oli muuten tänään alkuillasta avannut ekan kukkansa luteiden jälkeen ja pölyäkin oli, joten toivoa on vielä omastakin nagasta tältä kaudelta. Etupihalle siirtynyt Jalapeno Hercules oli taas syöty viikonlopun aikana, ilmeisesti siihenkin olivat munineet perkeleet, joten karatea niskaan vaan. Siinä olisi nyt pari-kolmekymmentä raakiletta enemmän tai vähemmän aluillaan. Lemon Dropissa oli viherlude ja jotain pienempiä kuoriaisia, mahdollisesti loppupään toukkavaiheita jostain ikävästä, versojen päissä ja nupuissa oli paljon pistemäisiä mustia jälkiä, mutta niistä ei lähtenyt mitään myrkkyä leviämään joten peltolude se ei onneksi tällä kertaa näissä kasveissa ole. En vielä antanut karatea, enkä taida antaakaan ainakaan Starfishille kun alkaa ensimmäinen raakile juuri vähän ottaa väriä.
Lainaus käyttäjältä: CyberDog - heinäkuu 25, 2011, 00:32:48 AP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 24, 2011, 23:51:56 IP
CGN 22871 (C. Baccatum?)
Kyllä
Kiitos vahvistuksesta, näin muistelinkin Eric Sourin sanoneen ja antoihan makukin sinne päin aika vahvaa viitettä. Kärjestä haukattu pikku maistiainen oli yllättävän mieto niin maultaan kuin poltteeltaan.
Lauantaina pistin viime viikon saaliin kuivumaan:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1817_1002x600.jpg)
Vasemmalta lukien pari "Peruvian Chinenseä", Poblanon kanta, kasa Chinese Pot Chilliä sekä palanen Cajamarcaa; 2 Inca Red Droppia, muutama Biquinho, CGN 22871, Yellow Fire, 2 Habanero "Sudden Deathia"; 2 Pink Habaneroa, 5 Fassen Nagaa.
Eilen vasta ehdin pihan kasvatuksia tarkastamaan, ja siellähän odotti tämmöinen yllätys (kuvat on otettu joskus klo 22 aikaan eli hämäriä ovat):
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1818_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1820_600x1002.jpg)
Sen verran perusteellisesti oli jo poikki etten edes harkinnut mitään lastoittamista vaan otin isoimmat raakileet talteen ja heitin oksan menemään. Loput sitten tuin vähän paremmin. Aika hyvän oksan menetin:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1821_600x1002.jpg)
Onneksi isoimmat sentään jäivät, sekä runsaasti pienempiä.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1830_600x1002.jpg)
Intialainen F1 alkaa viimeinkin kypsyttää ensimäistä hedelmäänsä. Vielä ei näytä ollenkaan punaiselta, tumman ruskealta ennemminkin:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1826_600x1002.jpg)
Rocoto "Grande Mysterio" näyttäisi tekevän myöhemmistäkin hedelmistään aika hyvän kokoisia. Kädessä oleva on se ensimmäinen järkäle:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1827_600x1002.jpg)
Myös Peru Cuscossa näytti olevan jokunen raakileenalku.
Loppuun vielä pari räpsyä PI 585239:stä.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1833_600x1002.jpg)
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1834_1002x600.jpg)
Tämä ei ole oikein viihtynyt sadevedellä. Vaikka viikonloppunakin oli useampi kunnon myräkkä ja vettä tuli taatusti runsain mitoin, oli tämä melkein kuiva ja lehdistä selvästi näkee että ravinteita puuttuu. Laitoin nyt ensiapuna 1,5-kertaisen satsin Puutarhan Kesää kannuun, katsotaan miten käy.
Kivasti tulee hedelmiä ja paljon siemeniä.. olipas pahasti katkennu komea oksa pois.
Kiitos osanotosta. ;D
Pajalla hommat jatkuu kuten ennenkin, satoa pukkaa ihan kivasti niin Habaneroista kuin Biquinhostakin. Onpa Petenerokin ruvennut tekemään lisää raakileita ensimmäisen saapumiserän vaivaisten kolmen lisäksi. Pitää kyllä miettiä tarkkaan mitä kaikkea kehtaa talvettaa, jos ensi kaudelle on tulossa idätykseen taas parikymmentä lajiketta... Niistä toki iso osa on tuttuja, en taida yhtään annuumia (tai ehkä Chinese Pot Chillin) tai baccaa säästää kun kasvavat niin nopeasti kuitenkin. Peru Cusco ainakin säästyy, mahdollisesti se kotona oleva risteytynyt grandekin, sekä nämä pajan kaverit. Chinensejä sitten jokunen tosiaan lisäksi, Naga kotoa ja ainakin pajan "Peruvian Chinense" kun se ei tunnu siemeniä juurikaan tekevän ja risteymä kun vaikuttaisi olevan, ei siemeniin oikein voisi luottaa muutenkaan; myös jompikumpi Habanero, joko orggis tai Sudden Death säästyy, sitten jos vielä on tilaa niin Pink Habanero ja Cajamarca. Tuo viimeksi mainittu tulee lähes varmasti leikattua bonchiksi, sillä on niin tuhti varsi.
Mitäs muuten itse tykkäsit siitä "Peruvianista", jokos olet maistanut?
Eli nyt on taas idätyslautta saanut uusia matkustajia, saas nähdä miten käy talven tullen, mutta kuitenkin. ;D
Matkaan lähtivät:
C. Galapagoense
CAP 469 (C. Praetermissum) x3
PI 585266 "Ultra Pube" (C. Pubescens) x3
Yellow Fire (C. Chinense) x3
Bluesmanin hedelmästä Lihamestarin poimimasta siemenestä kasvanut taimi kypsyttelee esikoistaan. Manzano Rojohan tämä oli nimeltään, ja hedelmäkin kuvasti sitä, mutta tämäpä ei näytäkään kypsyvän punaiseksi. Tuollainen ruskea se on ollut jo pari viikkoa ainakin ja nyt viime päivinä on alkanut oranssihtavaa sävyä löytyä enemmän auringonvalossa. Varjossa se näyttää yhä ruskealta. Olisiko tästä sittenkin tulossa Manzano Amarillo, mikä oli bluesmanin Fataliilta ostaman siemenpussin kyljessäkin merkintänä vaikka hedelmistä punaisia tulikin? Katsellaan, katsellaan...
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1837_600x1002.jpg)
Nuo hedelmät tuntuu kypsyvän tosi hitaasti. Itsellä oli Manzano rojo ruskeana pari viikkoa, muuttui parissa päivässä punaiseksi ja on nyt ollut saman pari viikkoa punainen mutta ihan raaka. Odottelen hedelmän pehmenemistä kieli pitkällä... :P
Eka Manz yellow kypsyi valmiiksi asti paaaaljon nopeammin. Vaihtui keltaiseksi myöhemmin ja nyt se on jo syöty parempiin suihin ;D
Red Peruvianissa mulla tuntuu hedelmät kypsyvän tosi epätasaisesti, yksikin on auringon puolelta kirkkaan punainen ja jo selvästi pehmennyt, vaikka 3/4 ko. hedelmästä on vielä vihreänä. Onneksi on toinen pitemmällä ja Rocoto Perussakin on kaksi ensimmäistä alkaneet "harteiltaan" punoittaa. Biquinhoa poimin tänään kolmisenkymmentä hedelmää taas ja vähän trimmasin pikku sivuhaaroja pienemmiksi tai tyystin pois, kun en siitä oikein tuon isompaa tahdo. Katsellaan jahka vähän pääsee taas kasvun päälle, josko kaiveilisin senkin juuria vähän esiin tuolta. Samalla voisi ruukun pohjalle lisätä vähän tuoretta multaa jos tuo juurakko on sellaisella mallilla että kehtaa esitellä.
Red Peruvian hämmästyttää täälläkin, ensimmäinen giganttisen podin jälkeen nuo muut hedelmät ovat jääneet sellaisiksi "normaaleiksi", vähän golfpalloa isommiksi.
RRP on mullakin tehnyt vain tuollaisia maltillisia n. 10 cm ympärysmitaltaan olevia hedelmiä, poislukien ensimmäinen, joka oli reilut 15 cm. Tarvitsisi varmaan päästä ulos aurinkoon ja/tai evästää vähän reilummin että tulisi isompia. Tai sitten pajalla vaan on liian kuuma sille, kun on taas palattu +30 asteen yölämpöihin...
Nyt alkaa kotipihan pubescenseilla olla meno kohdillaan. Olisi vain saanut kuukausi-puolitoista sitten jo olla kukassa näin reippaasti...
Noin puolet "Grande Mysterion" latvuksesta:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1845_1002x600.jpg)
Samainen kaveri päätti lähteä Homeran kanssa kilpailemaan pihan korkeimman puskan tittelistä. Etualalla olevat IRD:n lehdet ovat jossain 110 cm korkeudella.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1842_600x1002.jpg)
Vähän isompi osa Peru Cuscosta, jonka kaksi pisintä haaraa jäävät kokonaan kuvan ulkopuolelle. Niissäkin on kourallinen kukkia ja muutama raakile tulossa kummassakin.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1846_1002x600.jpg)
Peru Cuscon kukat ovat aika valtavia, mutta raakileet vasta pikkuruisia.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1851_1002x600.jpg)
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1853_600x1002.jpg)
Kyllä sitä tälläkin päästäneen vielä syksyllä pubescensin makuun. ;D Muutama kirvakin näkyisi alimmassa kuvassa olevan, ovat siis löytäneet viikon takaisten sateiden jälkeen taas mun paprikafarmille. Molempia pubescenseja oli myös syöty vähän luteen näköisesti, "GM" oli saanut enemmän huomiota tuholaisilta, mutta sumuttelin sitten molempien latvukset. Annuumeihin eivät ole juuri koskeneet vähään aikaan pihan puolella, rapun viereissä aamuauringon puolella ovat niin annuumit kuin baccatkin saaneet osansa, onneksi Starfishin ja Lemon Dropin kimpussa on sentään toistaiseksi ollut vain viher- ja marjalude. Ne eivät näköjään myrkytä buffettia peltoluteen tavoin. Jääkööt myrkyttämättä, kun Starfish jo kypsyttelee ensimmäisiään. Jalapeno Hercules ja Poblano molemmat saivat alkuviikosta taas karatekurssin, kuten myös hieman sivummassa majaileva Cheiro Roxa jossa on nyt jo neljättäkymmenettä pikku raakiletta tulossa. Kauankohan vielä menee ensimmäisten kypsymiseen... Ainakaan sieltä nopeimmasta päästä ei ole hän.
asiallista meininkiä :) itelläki rocoto de san isidro tekee podia, innolla oottelen et pääsis maistelee !
Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 26, 2011, 21:27:16 IP
RRP on mullakin tehnyt vain tuollaisia maltillisia n. 10 cm ympärysmitaltaan olevia hedelmiä, poislukien ensimmäinen, joka oli reilut 15 cm. Tarvitsisi varmaan päästä ulos aurinkoon ja/tai evästää vähän reilummin että tulisi isompia. Tai sitten pajalla vaan on liian kuuma sille, kun on taas palattu +30 asteen yölämpöihin...
Elkää itkekö pojat... Mulla ei oo edelleenkään podin podia. Taisin lahjottaa Räyhikselle sen ainoan oksan, josta ois hetelmiä tullu, koko loppukasvi on varasta...
::)
Mut tjoo, tiedetään tiedetään, lasitettu partsi ei oo pubejen lempipaikka, enskaudella taidan tuon jättää sisälle ja siirrän turpeeseen. Jos nyt enää ees asutaan tässä kämpässä.
-T
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 29, 2011, 09:02:38 AP
Elkää itkekö pojat... Mulla ei oo edelleenkään podin podia.
Ei vielä! Odota vielä pari viikkoa!
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 29, 2011, 09:02:38 AP
Mut tjoo, tiedetään tiedetään, lasitettu partsi ei oo pubejen lempipaikka, enskaudella taidan tuon jättää sisälle ja siirrän turpeeseen. Jos nyt enää ees asutaan tässä kämpässä.
-T
Tiedä häntä auttaako sisälle tuominenkaan. Taitaa olla monen, myös minun, kokemus, että pubet tarvii viileitä öitä satoa tuottaakseen.
Joo, pubeja hämmästellään täälläkin. Ens kautta ajatellen ainakin itse otan vastaan ideoita joilla saa nuo pubet "herätettyä" podin tekoon aikaisemmin. Viime vuonna sato ei ehtinyt kunnolla kypsyä, joten laitoin puolitoista kuukautta aikaisemmin siemenet nyt itämään. Nolla vaikutus. Idätys ajankohta ei vain yksin näyttäisi vaikuttavan. Viime kesä ja tämä, on ollut lämpöä... Kun katsoo vanhoja muistiinpnaoja, niin ei mitään eroa kukinnan vaiheissa. Onko sitten liikaa lämpöä pubeille ulkonakin ??? Vai lannoitusjuttuja vai mitä ihmettä?
Lainaus käyttäjältä: Quini - heinäkuu 29, 2011, 20:13:51 IP
Joo, pubeja hämmästellään täälläkin. Ens kautta ajatellen ainakin itse otan vastaan ideoita joilla saa nuo pubet "herätettyä" podin tekoon aikaisemmin. Viime vuonna sato ei ehtinyt kunnolla kypsyä, joten laitoin puolitoista kuukautta aikaisemmin siemenet nyt itämään. Nolla vaikutus. Idätys ajankohta ei vain yksin näyttäisi vaikuttavan. Viime kesä ja tämä, on ollut lämpöä... Kun katsoo vanhoja muistiinpnaoja, niin ei mitään eroa kukinnan vaiheissa. Onko sitten liikaa lämpöä pubeille ulkonakin ??? Vai lannoitusjuttuja vai mitä ihmettä?
En ole kuullut valitusta, että ulkona olisi liian lämmintä pubeille. Itsellä ne on aurinkoisella säällä kuumaksi tulevalla terassilla amppeleissa eivätkä ole valittaneet. Mistäpä niistä tietää, missä vika, kun muuttujia on niin monta. Lannoitus on toki hyvä ehdokas ongelmaksi, mutta sekin on mulla sama kuin muilla multachileillä.
Pannaas vähän lisää kuvia taas, kun kerta muutkin.
Cheiro Roxa innostui vähän aikaa sitten uudestaan kukkimaan, tällä kertaa vähän isommassa määrin. Kuva on huono, kun känny ei halua tuohon jostain syystä kohdentaa, mutta saa tuostakin vähän osviittaa marjojen määrästä. Ensimmäiset taitavat olla kypsiä vähitellen, ainakin aiemmin tumman liilaan väriin on tullut selkeästi pinkkiä sävyä. Ei ole yhtään vielä pehmenneet kyllä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1859_1002x600.jpg)
Yrttiboksin varjoisammassa laidassa Naganraasku on ryhtynyt kukkimaan. Enpä ole ennen nähnyt chinensessä kahdeksaa terälehteä.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1865_1002x600.jpg)
Pihan puolella Inca Red Drop on aika hyvän kokoinen. Piti ihan nostaa se pois rivistä että näki koko komeudessaan sen.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1866_1002x600.jpg)
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1868_1002x600.jpg)
Lehvästön läpi joten kuten erottuu 17,7-litrainen ämpärinsä, suun halkaisija on noin 300 mm luokkaa. Kuva on otettu perinteiseen tapaan kurkottamalla kädet mahdollisimman korkealle lehvästön yläpuolelle. Melkein mahtuu kuvaan koko roska.
PI 585239 pääsi suojaisampaan paikkaan, nojailemaan seinää vasten, kun ei oikein tahtonut oma ryhti sillä riittää. Tuossakin on hedelmiä mulle ihan riittävästi.
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1870_600x1002.jpg)
Etupuolelta Starfish, vierellään reippaasti kasvanut Lemon Drop, jossa siinäkin taitaa kymmenkunta raakiletta olla:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1871_600x1002.jpg)
Marjaluteen (sekin on tuossa kasvissa nähty) tai jonkun muun pikku tuholaisen jälkiä Starfishin hedelmässä:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1872_600x1002.jpg)
Viherluteen jäljet ovat eri näköisiä, niistä jää ainakin Starfisheihin vain kalpeita laikkuja syömiskohtiin ja ne imevät laajemman alueen kerralla. Tai voihan nuo olla viherluteen toukkavaiheen tekosia, mutta aikuisen jäljet ovat erilaiset.
Sitten vaimon serkun kasveista pari kuvaa, kun nyt ollaan muutama päivä siellä talovahtina.
Vähän liiankin nätisti satoava Zavory:
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1878_600x1002.jpg)
"Pink Habanero"
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1879_600x1002.jpg)
"Homera"
(http://www.aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1880_600x1002.jpg)
Nämä ovat kaikki minun hänelle lahjoittamia taimia, Pinkki ja Homera näyttävät kovasti erilaisilta kuin omani. "Homera" onkin melkein varmasti joku Cayenneversio. Omat puskani onneksi tekevät oikean näköistä tavaraa.
Tuosta starfishistä: jos jaksat, niin mittaa noiden suurimpien hedelmien halkaisija, näyttävät meinaan varsin suurilta omiini verrattuna. :o
Itseltä löytyy myös tuollaisia mustapilkullisia podeja. Lähes kaikissa on yksi tai kaksi pilkkua ja muutamassa parisenkymmentä. Yhden luteen olen koko kesänä nähnyt, eli ovelasti ovat käyneet järsimässä. Itsekkin olet jättänyt, myös reilusti popsitut podit puskaan, eli se ei ilmeisesti vaikuta hedelmän kypsymiseen tai makuun?
Täysikokoiset hedelmät Starfishissani ovat about Championin kokoisia, mitähän veikkaisin, ehkä 4-5 cm läpimitaltaan. Yksi on alkanut vaihtaa väriä jo ehkä 20-25 mm koossa, kolme muuta jo kypsyvää ovat isompia. Mittailen tarkemmin vaikka tuossa loppuviikosta kun talovahtikeikka päättyy.
Kuvasaaste sen kun kasaantuu...
Starfishista sain tänään ensimmäisen kypsän talteen. Alle kahdessa kuukaudessa kypsyi hän kukasta, sillä kasvi on siirretty pihalle 5. 6. eikä silloin ollut ainuttakaan kukkaa auki. Muutama kukka oli kyllä ollut jo pajalla, mutta eivät tarttuneet.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1903_1002x600.jpg)
Jäi sinne vielä jokunen tosiaan tekeille...
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1902_1002x600.jpg)
Tuossa taitaa näkyä suurin piirtein neljännes raakileista. Tai ehkä jopa kolmannes.
Tässä vielä hieman parempi kuva Starfishin raakileesta (tuosta on vain tuo syöty sektori kypsynyt punaiseksi asti, muuten ollaan hailakan oranssissa vielä), jossa näkyy selkeästi viherluteen syömisjäljet. Tiedän syyllisen, koska näin sen itse teossa. Se siis syö tuollaisia laikkuja kerralla, mutta vauriot jäävät niihin pintasoluihin joihin se kärsänsä työntää. En usko että sillä on mitään vaikutusta siemeniin tai hedelmään muutenkaan, mutta katsotaan sitten kun on kypsä.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1899_600x1002.jpg)
Huomasinpa juuri, kun Soggothia varten ryhdyin kuvaa ottamaan Petenerosta, että sehän on mokoma alkanut kypsyttää ensimmäistä hedelmäänsä! ;D
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1904_600x1002.jpg)
Sitten alkuviikon tapahtumia, ensin rocoto-rintamalla.
Red Peruvian kypsytteli toisen hedelmänsä, mutta en malttanut antaa sen olla loppuun asti oksalla, kun alapuoli meni noin reippaasti ryppyyn ja oli aivan pehmeä. Kannan vierestä se oli vielä pikemminkin oranssi, kuten sisältäkin, ja siemenkannakkeet enimmäkseen valkoisia. Vissiin niidenkin pitäisi kypsässä olla punaiset, kuten useimmissa näkemissäni pubescenseissa. Siemenetkin olivat aika vaaleita, ennemmin ruskeita kuin mustia väriltään.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1882_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1883_600x1002.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1889_600x1002.jpg)
Intian F1-ihme on saanut jo parikin palkoa kypsäksi asti, tässä Tohtori Sykerö-tulkintaa:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1886_1002x600.jpg)
Ja sitten yksi kovasti odottamani kypsyjä, Cheiro Roxa. Toisesta oli jo tipi ehtinyt maistaakin, joten otin nämä talteen etteivät ihan kokonaan päädy parempiin suihin.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1885_1002x600.jpg)
Pienempi, eli se josta oli jo maistettu, olikin vähän raaka vielä, mutta toinen näyttäisi olleen oikeasti kypsä.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1897_600x1002.jpg)
Kuivahtaneita siemenaiheita oli molemmissa paljon, mutta onneksi kehittyineitäkin siemeniä tuli pari tusinaa yhteensä noista. Puskassahan on vielä kymmenittäin tulossa marjoja. Kukasta kypsäksi taisi mennä kuutisen viikkoa. Neljänneksen heitin huiviin tuosta kypsemmästä, ja täytyy kyllä sanoa ettei sen perusteella juuri vakuuttanut. Maku oli lyhyt ja vaisu, mutta sekin vähä ikävän karvasta. Poltetta aika maltillisesti, mutta chinensejen karummasta päästä luonteeltaan minusta. Ehkä Biquinhon luokkaa voimakkuudeltaan. Jauheeksi menee.
Sisältä näyttää vähän viallisemmalta kuin ulkoa hän...
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1907_1002x600.jpg)
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1908_600x1002.jpg)
Maistoin ensin tervettä hedelmän seinää ja tilanne oli hyvin pitkälti sama kuin Championin kanssa: ei lainkaan poltetta ja makukin hennonlainen, joskin miellyttävämpi, sentään vähän makeutta löytyi.
Seuraavaksi heitin tuon alemman kuvan lohkon huiviini, ja siitä sitten löytyikin sekä makua että poltetta vähän enemmän. Mietohan tämä on tulisuudeltaan joka tapauksessa, Hungarian Waxin tasoa ihan maksimissaan. Ihan mukavan raikas maku kyllä, joskaan omenaista sävyä en itse löytänyt. Polte hiipuu pieneksi jälkilämmöksi varsin nopeasti.
Kyllä tämä Championin peittoaa näillä näytöillä.
Ai niin, ja Yellow Fire on itänyt yhden siemenen voimin. Annetaan nyt kasvaa lautalla kuitenkin ennen multiin siirtoa. Kunpa vielä PI 585266 (c. pubescens) ja CAP 469 (C. Praetermissum) lähtisivät... Enkä toki pahakseni panisi jos Galapagoensekin olisi suosiollinen. ;D
E: Starfishista vielä sen verran, että nuo vauriokohdat ovat rakenteeltaan aivan normaalin tuntuisia, eli taitaa tosiaan olla viherlude vain imaissut sisukset niistä soluista tai jotain. Makuun ei tuntunut vaikuttavan moinen.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1909_835x500.jpg)
Hän on Rocoto Manzano Rojon ensimmäinen hetelmä. Tätä on sentään odoteltu ja hartaasti! Mikään jättimäinenhän tuo ei ole, alle 15 cm ympärysmitaltaan, mutta parin päivän sisällä viimeinkin täysin kypsä. ;D
Pajan varayksilö Cheiro Roxasta alkaa myös saada marjojaan kypsiksi. Isompiahan nämä ovat ja enemmän tyypillisen muotoisia, mutta paljon hailakamman värisiä kuin ulkona paahteessa kasvava. Näistä sentään näkee vähän päältäkin kuinka pitkällä kypsyminen on, kun hedelmäliha on läpikuultava ja nahka/kuori ei ole ihan läpinäkymättömän violetti.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1910_835x500.jpg)
Hulvattoman näköinen tuo Intian ihme. Tässä kun on omia chinensejä tutkaillut, olen huomannut, että mikäli terälehtien "rengas" jää podin ympärille, se ikäänkuin kuristaa hedelmään jonkinlaisen muodon.
Olisiko podien muotoa mahdollista ohjailla jotenkin?
Vähän samaa olen huomannut omissani, tosin ainoa jossa tätä tapahtuu enemmänkin on biblon siemenestä Peruvian Chinensenä kasvattamani mikälie risteymä. Haalean oranssiksi kypsyy hän, suurin osa marjoista jää puolikkaan pikkurillinpään kokoisiksi, osa sormenpään kokoisiksi (ja näillä jää järjestään kaislahame matkaan). Risteymä oli pieni pettymys aluksi, kun mietoa Peruviania odotin, mutta tässäpä onkin maku ja polte niin hyvin kohdillaan että olen jo pari pistokasta ottanut että saa ensi vuodeksi enemmän tätä laatua. Molemmat ovat jo juurtuneetkin, toinen ei vain ole vielä mullassa.
Kaipa sitä voisi pisin chinense-skabaan tehdä tehotreenatun kisahedelmän vaikka kuminauhoilla tai miksei vaikka paperista liimatuilla renkailla, että saisi ohjattua kasvua pituussuuntaan. ;D
Oliko tossa F1:sessä enempää tollasii sykeröitä vai oliko tää joku ihmejuttu? Mulla on samassa kasvissa pienenpieniä podeja nyt muutama..onko samaa odotettavissa?
Kyllä toi sykerö oli ihan yksittäinen tapaus. Kaikki loput on noin 7-10 cm pitkiä, leveimmilläänkin 6-8 mm paksuja muhkuraisia suippoja.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 05, 2011, 10:21:12 AP
Hulvattoman näköinen tuo Intian ihme. Tässä kun on omia chinensejä tutkaillut, olen huomannut, että mikäli terälehtien "rengas" jää podin ympärille, se ikäänkuin kuristaa hedelmään jonkinlaisen muodon.
Olisiko podien muotoa mahdollista ohjailla jotenkin?
Kyllä hedelmän muotoon pystyy luultavasti jonkin verran vaikuttamaan mekaanisesti ohjaamalla ja rajoittamalla. Jotkuthan kasvattaa esimerkiksi tomaatteja ja vesimeloneja kuutioiksi laittamalla ne muottiin pieninä, ei lie mitään syytä miksei sama toimisi chileilläkin.
Nyt oli kypsä tuo Manzano Rojo, ja pitihän sitä heti maistaa. Potkua oli vallan mukavasti, mutta on se rocoton polte vaan niin erilaista kuin muilla, ei pistänyt ihmeemmin puhaltamaan tuollainen maltillinen pala vaikka ihan kaikkialta suuta korvensikin. Siemenet talteen tietenkin. Sen verran on jo ytyä ettei tuota hirveästi ihan pelkiltään viitsi syödä, vaikka hyvää onkin. ;D
Kohtapuoliin on tuo Rocoto Perukin saamassa ensimmäisiä paria hedelmäänsä kypsiksi. Jos en väärin ymmärtänyt taannoisista Chilivaarin jutuista niin tuo Peru olisi vielä vähän stydimpääkin kuin Red Peruvian tai Manzano Rojo... Jännää on luvassa siis. :) Kotipihan Peru Cusco ja "GM" ovat päässeet oikein hyvään kukkimisvauhtiin ja molemmissa on toista kymmentä raakilettakin tulossa. Harmi vain että ovat vielä niin onnettoman pieniä, menee pitkälle syksyyn ennenkuin kypsyvät, enk oikein tiedä mihin ne jemmaisin satojaan kypsyttelemään. Ovat jo niin isoja, etteivät taida kotiin mahtua...
Riemukseni vaimon serkulta kaappaamani Zavoryn ja Habanero Brown Largen pistokkaat ovat kehittäneet nupunaluistaan pölyävät kukat. Juurenalkuja ei vielä näy minkäänlaisia, mutta ihan hyvissä voimissa mitä ilmeisimmin ovat. ;D
E: Ja näköjään Yellow Firet on itäneet 3/3, joille on päättänyt pitää seuraa PI 585266 ainakin yhden siemenen voimin. CAP 469:ä ja Galapagoensea odotellaan vielä, kuten myös testiin laitettuja Starfishia ja Aji Fantasya.
Upealta näyttää!
Varsinkin tuo Rocoto Manzano Rojo on todella kaunis.
Ei oikein malttaisi odottaa seuraavaa kautta ,kun tuollaisia kuvia näkee :D.
Hitsit mutta on komjat kasvit. Varsinkin tuo Zavory näyttää tuottavalta. Kuinka vanhoja nämä suunnilleen ovat? Nimim. Kateellinen 8)
Vanhimmat kasvini ovat joulukuussa itäneet, ml. tuo pois annettu Zavory. Suurin osa on kuitenkin välillä helmikuun alusta huhtikuun puoliväliin nousseet mullasta.
Onkos noista luteiden vierailuista jäänyt haju / makuhaittoja hetelmiin ??
Terrrrve! Olisko äijä halunnut niitä Biquinhon siiduja? Ei ne vissiin iiiihan täysin tulettomia ole. Mutta niin mietoja, etten itse niissä juuri poltetta tunne. Naispuolinen kaverini sanoi, että ihan pieni polte tuntui. Olisko joku vaihtari kiinnostanut? Joku mieto annuumi tai rocoto vois itseäni kiinnostaa? =)
Whili: En ainakaan tuon Starfishin kohdalla huomannut mitään epäilyttävää maussa. Tuoksu oli myös odotetunlainen. Kai siinä saattoi olla koskematonta hedelmää vähemmän aromia, kun kuitenkin kohtuullinen osuus solukosta oli imaistu tyhjiksi.
Mr_Green_: Kyllähän mä ihan mielelläni sitä miedompaakin Biquinhoa ottaisin, tuo omani kun taitaa asettua jonnekin kuutosen paikkeille tulisuudessa. Nyt on jo muutamaakin Rocotoa vähintään sen yhden hedelmän verran siemeniä tallessa, ja kun Yellow Firekin (C. Chinense) on itänyt 100% teholla niin niitäkin voin lopuista tarjota vaihtoehtona. Myös Cheiro Roxaa on nyt reilusti, kun pajan kakkoskasvista korjasin kypsät talteen. Kaksi halkaisin ja pistin kuivumaan, joten neljän marjan verran on siitä siemeniä tallessa. Koeidätystä en ole kyllä niistä vielä oikein mistään tehnyt. Katsotaan nyt järjestyisikö täältä päin kimppakulkua Chilifestiin, niin voisi naamatusten vaihdella jos itse pääset paikalle.
Eilistä iltapalaa, grillimakkaran ja oluen lisäksi:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1913_752x450.jpg)
Eli siinä on kolme Aji Fantasya sekä yksi oman puskan Starfish, täytteenä lastenkoskijaa. Näin suurin piirtein siivottuna ja grillattuna täytyy sanoa että kyllä tuo Fantsu on huomattavasti Starfishia tulisempi. Ei mikään hurja tietenkään, aika lähellä oikeastaan juusto-pekoni-jallujen tasoa poltteeltaan, mutta noissa on niin paljon tilaa sisällä, että täytteeksi tarvitsee jatkossa muutakin kuin juustoa. Ei ole balanssissa tuollaisenaan. Ainakaan tällä kertaa ei kevyt kärventäminen juustotäytteineen tuntunut näiden baccojen poltteeseen juuri vaikuttavan.
Sitten tämän aamun iloinen yllätys:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1914_752x450.jpg)
Vasemmalla vihertää kaksi sirkoille noussutta Yellow Fireä, jotka pääsevät kohta multaan, kietoutumaan toisiinsa. Siinäpä yksi ensi kauden kovimmista bonchi-ehdokkaista ainakin tässä vaiheessa. Kolmaskin YF näyttäisi itävän terhakkaasti, joten pitää ehkä kysellä jos se jollekulle kaverille kelpaisi. Myös Aji Fantasy on itänyt 100%, mutta mikä tärkeintä, PI 585266 "Ultra Pube" on myös itänyt kahden kaverin voimin. Nyt siis enää CAP 469 Prae sekä tuo yksinäinen Galapagoense odotuttavat itseään.
Petenerossakin on parin päivän päästä kaksi kypsää.
E: Näköjään orggis habanerossakin on jo yksi täysin oranssi ja seuraavakin jo vaihtamassa väriä. Rocoto Perussa kaksi kypsää ja pari seuraavaakin jo vaihtamassa väriä! Nyt alkaa tosissaan poltella suuta vaikka hedelmät on vielä oksilla... ;D
Jatketaas nyt kuitenkin kuvasaastan levittämistä lähinnä edellisen viestin aiheilla:
Petenero:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1920_745x446.jpg)
Habanero Sudden Death - yksi kypsä jää vielä kuvasta pois:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1916_745x446.jpg)
Pink Habanero, joka sai tänään vähän reilummin hessintää osakseen:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1917_446x745.jpg)
Cajamarcan toinen kierros alkaa kypsyä. Sitten taitaa olla aika leikata tämä pienemmäksi ja vähän ihmetellä josko siitä jotain bonchintapaista saisi...
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1918_745x446.jpg)
Ja kenties paras viimeiseksi eli Rocoto Perun ensimmäinen (ja suurin) hedelmä:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1919_446x745.jpg)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 08, 2011, 10:51:31 AP
Eli siinä on kolme Aji Fantasya sekä yksi oman puskan Starfish, täytteenä lastenkoskijaa. Näin suurin piirtein siivottuna ja grillattuna täytyy sanoa että kyllä tuo Fantsu on huomattavasti Starfishia tulisempi. Ei mikään hurja tietenkään, aika lähellä oikeastaan juusto-pekoni-jallujen tasoa poltteeltaan, mutta noissa on niin paljon tilaa sisällä, että täytteeksi tarvitsee jatkossa muutakin kuin juustoa. Ei ole balanssissa tuollaisenaan. Ainakaan tällä kertaa ei kevyt kärventäminen juustotäytteineen tuntunut näiden baccojen poltteeseen juuri vaikuttavan.
Lisätäytteeksi tuorejuuston sekaan sopii aika hyvin pieneksi pilputtu meetvursti, kuhan ei liikaa laita. Ympärillä pekoni on kyl aiva ehdoton.
Ompas helkkarin hienoja chilejä! Ei kyllä uskos et oisit ekaa kautta kasvattamassa heh ;D. Ainakaan kuvien perusteella : D.
Itse odottelen tuota tammikuuta että saisin chilit itämään mutta jos valoa saan niin laitan heti : D.
Aivan mahtavia chilejä! Taidan ite joskus jäädä kakkoseksi! ;D
Viime viikolla sain jopa kerättyä vähän sentään laajemman sadon pajan kasvateista. Neljänneskilo tuli tavaraa, josta noin puolet oli Habaneroa (orggis ja Sudden Death), vaa'alta otettu kuva vain jäi siirtämättä kamerasta koneelle.
Cheiro Roxan pääsato on onneksi nimensä veroinen:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1931_752x450.jpg)
Starfishiäkin on tulossa kivasti, vaikka parin viikon takaisista 100+ hedelmän arvioista taidetaan sittenkin jonkin verran jäädä:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1933_450x752.jpg)
Myöhään kukkimaan herännyt Lemon Drop on sekin saanut jokusen hedelmän tekeille. Nyt ne jopa näkee sieltä kun viikonloppuna karsin latvuksia ja tyhjiä oksia suht rankalla kädellä.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1934_752x450.jpg)
Lihamestarilta Rocoto Rieseninä saadut siemenet eivät tosiaan ole lähelläkään puhtaita. Ellei sitten ole jopa käynyt niin että on lipsahtanut jotain toista lajiketta sen tilalle. Anyway, hyvän kokoisia mollukoita tuo tekee ja ensimmäinen järkäle alkoi eilen puuhata värinvaihtoa. Toisessa kuvassa vähän pienempi, kuitenkin täysikokoinen hedelmä, jonka näköisiä on nyt pari.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1935_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1937_450x752.jpg)
Sekä Peru Cusco että tuo "Grande Mysterio" ottivat näin loppukesästä kunnon kirin, molemmissa on kai parikymmentä sormenpään kokoista raakiletta nyt tulossa. Pitäisiköhän niitä vähäsen vielä lannoittaa, ainakin "GM:n" lehdet alkavat olla vähän kalvakan näköisiä...
Homerakin alkaa vihdoin ja viimein kypsyä. Hauskan juovikkaasti etenee värinvaihdos:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1938_450x752.jpg)
Hienosti miehellä satoa pukkaa, vaikka eka kausi sulla onkin. Huomaa, että on vihersormisuuteen taipuisuutta. :D Minkä makuinen tämä Cheiro Roxa muuten on, vaikka olet ehkä saattanut jossain jo kertoakin?
Kiitoskiitos. Olen kyllä ylittänyt kirkkaasti omat odotukseni... Edelliset viherpeukaloinnit on olleet ennemminkin tasoa "saan hengiltä jopa täysikasvuisena saadun limoviikunan." Nyt saan jopa Lancen pistokkaat pidettyä kasvukannalla. ;D
Ekasta täysin kypsyneestä Cheiro Roxasta maistoin neljänneksen pari viikkoa sitten. Ei mitenkään herkullinen tapaus sen perusteella, lyhyt ja vähän karvas maku, ei hedelmäisyyttä nimeksikään. Polte aika maltillinen mutta tyypiltään vähän baccatummaisen "karkea". Kaipa sitä pitää toista erää vielä maistaa, mutta vähän sellainen tunne on että taitaa jauheeksi päätyä, joko savulla tai ilman.
Mukavan näköisesti satoa puskee kaikki kasvit. Vois olla muuten aika hyvää savustettuna ja jauhettuna tuo Cheiro Roxa!
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 16, 2011, 11:20:27 AP
Kiitoskiitos. Olen kyllä ylittänyt kirkkaasti omat odotukseni... Edelliset viherpeukaloinnit on olleet ennemminkin tasoa "saan hengiltä jopa täysikasvuisena saadun limoviikunan." Nyt saan jopa Lancen pistokkaat pidettyä kasvukannalla. ;D
Limoviikunan saakin helposti tapettua, mutta Lancea ei kovin helpolla. Oma Lance joutui kestämään pakkasta, hukuttamista, kuivuutta, paahdetta ja pimeyttä tosin nyt se on toisena vuotenaan vasta alkanut podia puskemaan kun on vähemmän rääkättynä taivasalla.
Kateellinen täytyy olla tuosta Starfishistakin, omat ei edes itäneet ja viime vuonnakin jäi saldo nollille .
Todellakin hienoa settiä ja vielä ekalla kaudella. Tuolla tasolla kun kasvattaisit kasvihuoneessa, saisit rahdata satoa kottikärryillä. :D
Kiitosta vaan kaikille kehuista. Tuurillahan tässä on aika paljon seilattu, ja tietenkin foorumin ja parin blogin viisauksien avulla.
Nyt on muuten enää yksi seitsemästä pubescensista satoamatta, nimittäin toinen "GM," joka olisi varmaan pitänyt viedä ulos kavereidensa kanssa alkukesästä että olisi viihtynyt. ;D
Onkin jo ensi kaudelle kasvamassa kaksi lajiketta, Yellow Fire (C. Chinense) sekä PI 585266 "Ultra Pube". Viikonlopun jälkeen oli suureksi riemukseni myös CAP 469 (C. Praetermissum vai onko se C. Baccatum var. Praetermissum?) itänyt. Toivottavasti pääsee vauhtiin, saa olla lautalla kyllä niin kauan että kypärä irtoaa ja sitten vasta pääsee multiin.
Kovasti olen tätä Lanceolatumia kiusannut, mutta vielä se sinnittelee. Nyt on selvästi lähtenyt taas kasvuunkin viimeisen, vähän reippaamman juurten perkaamisen jälkeen. Tulipa sen ruukkua vähän lavastettuakin, vaikka paremminhan tuommoiset söpöstykset vaikkapa Tepinin juureen sopisivatkin. Pari sumeaa räpsyä nyt kuitenkin:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1941_752x450.jpg)
Näiden kuvien ottamisen jälkeen vähän vielä teelusikalla lisäilin multaa tuonne alle, että saisi tämä pikkuinen ainakin vähän tukevamman otteen mullasta. Nyt vähän vielä heilui kun ei ole juuri muuta kuin hiusjuuria tuolla pinnan alla.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1943_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1940_450x752.jpg)
Loppukevennykseksi viikon takainen kuva kotipihan Inca Red Dropista. On siinäkin sentään pari marjaa tuloillaan...
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1925_752x450.jpg)
Sullahan on siinä varsin komea bonchin alku! IRD:kin näyttää aika massiiviselta.
On se kyl hienon näkönen lance. Miten vanha tuo oli?
Helmi-maaliskuun taitteessa on sirkoille noussut hän. Tai ehkä maaliskuun alkupuoliskolla, mutta kuitenkin. Siksi on noin pikkuinen. Tuo kallohan on Blair's-kastikepullon kylkiäisavaimenperästä irrotettu ja ruukun ulkomitat ehkä 10x15 cm.
Lancesta tulee pirun vikkelään varsin bonsaikelpoinen yksilö. Varsi muuttuu puumaiseksi kovin nopeasti ja oksia haarautuu viljalti. Se tuntuu myöskin olevan kasvi, joka kestää rajujakin muutoksia. Esim. juurien leikkuu. Omanihan tälläsin hydrosta multiin, eikä mokoma planttu ollut moksiskaan. Kirvat kiertää sen kaukaa, eikä muutenkaan ole kovinkaan kranttu planttu minkään suhteen.
Kannattaa Wille pitää niistä Rocotojen siemenistä hyvää huolta! Se Grande on tota InkRosen mysteeriota, joka on joku randomi risteymä suoraan bluesfarmilta! :)
Tiedä vaikka maistuis hyvältä! :D
Ensimmäinen GM-hedelmä on nyt muutaman päivän ollut täysin kirkkaan keltainen. Kaipa sen voisi kohta jo poimiakin.
Poblanossa on toinen aalto alkanut nyt kypsyä, ensimmäinen edustaja oli eilen värjännyt peukalon levyisen punaisen raidan kärjen tuntumaan. Saas nähdä ehtiikö kaikki 8 kypsyä ennen kuin tulee liian kylmä...
Jalapenot on nyt korjattu ja grillattu, pitäisi vaan ehtiä vielä joku päivä viedä itse kasvit biojätteeseen. Homerassa on isoin hedelmä jo kypsä, pari seuraavaakin jo vaihtavat väriä. Intian ihmeessäkin on 4-5 kypsää vissiin. IRD:ssä ehkä kaksi vasta kypsynyt, luokkaa sata vielä vihreinä. PI 585239:ssä on muutamakymmenen tuollaista keskisormen kokoista pötkylää, vielä ei tietoakaan värinvaihdosta. Starfishissä alkaa olla tusina kypsää kohta, kymmeniä vielä vihreinä kutenkin. Lemon Dropissakin on parikymmentä raakiletta.
Pajalla taas on pääasiassa kypsiä: 12 Rocoto Perua(?), kourallinen Haba Sudden Deathia, saman verran orggis Habaa, kohta taas 40-50 Chinese Pot Chiliä ja muutama Rocoto Red Peruvian. Habanerot ovat alkaneet pari viikkoa sitten taas kukkia reippaasti ja onpa molempiin tullut muutama uusi raakilekin. Red Peruvianin kohdalla en tunnu saavan ravinteita ja/tai olosuhteita kohdalleen, osa hedelmistä on kypsynyt oranssiksi ja osa oranssihtavan punaiseksi, kuitenkin vetävät ryppyyn melkein heti kun väri on alkanut vaihtua. Muutaman taimen olen leikannut jo tapiksikin: Pink Habanero, Petenero, Cajamarca sekä "Peruvian" ovat kokeneet kovia. Myös juuriaan olen ronkkinut vähäsen otollisia bonchi-aihioita etsien.
... CAP 469 oli tukehtunut kaasunaamariinsa. :'( Olisi pitänyt aikaisemmin koittaa sitä hemmetin kovakuorista siementä raotella. Eilen koitin sitä ruveta purkamaan kun näytti siltä että siellä olisi ikäänkuin lehdet jumissa, mutta myöhäistä oli, äsken kun töihin pääsin ja lautalle vilkaisin, oli siemenkuori tippunut paperille ja varsi vain törrötti pystyssä. Yksi siemen vielä on lautalla ja onhan niitä pussissa lisää, mutta kuitenkin. Vähän harmittaa.
Lupaavasti itänyt Aji Finlandiakin oli kuivahtanut kuoreensa kesken leikin, mikä toisaalta ei juuri haittaa, kun en nyt syksyä vasten aikonut varsinkaan baccoja tai annuumeja ylipäänsä idättää. Onpahan todettu eläväisiksi ne siemenet.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 23, 2011, 08:51:56 AP
... CAP 469 oli tukehtunut kaasunaamariinsa. :'( Olisi pitänyt aikaisemmin koittaa sitä hemmetin kovakuorista siementä raotella. Eilen koitin sitä ruveta purkamaan kun näytti siltä että siellä olisi ikäänkuin lehdet jumissa, mutta myöhäistä oli, äsken kun töihin pääsin ja lautalle vilkaisin, oli siemenkuori tippunut paperille ja varsi vain törrötti pystyssä. Yksi siemen vielä on lautalla ja onhan niitä pussissa lisää, mutta kuitenkin. Vähän harmittaa.
Lupaavasti itänyt Aji Finlandiakin oli kuivahtanut kuoreensa kesken leikin, mikä toisaalta ei juuri haittaa, kun en nyt syksyä vasten aikonut varsinkaan baccoja tai annuumeja ylipäänsä idättää. Onpahan todettu eläväisiksi ne siemenet.
Jos ei CAP 469:n kanssa oo jatkossakaan onnea niin voinen toimittaa lisää siemeniä, on muutamia satoja podeja tulossa omassa kasvissani :)
Starfishin testisiemenistä toinen iti viimeinkin. Oli siis vain hidas tapaus, pari-kolme viikkoa meni tuoreilla siemenillä. Uskaltaa antaa jakoon kuitenkin.
Ehkä vielä vähän suurempaa riemua tuottaa tänään se, että pajalla on käynnistymässä toinen satokierros ihan tosissaan. Rocoto Peru(?) on saanut jo kymmenkunta uutta raakiletta alulle ja kukkia on vähintään saman verran vielä, samoin runsaasti kukkivat ja sentään jonkinmoisella prosentilla toista satoa tekevät sekä Habanero Sudden Death että orggishaba. Sitä en sitten tiedä onko noissa oikeasti mitään eroa - paljonhan sitä epäillään että samaa kamaa olisivat. Muodossa noilla on pientä eroa, orggiksessa tuntuisi parinkymmenen hedelmän pienotannalla olevan pienet muotopoikkeamat herkemmässä kuin SD:ssä. Biquinhokin on taas käynyt kukkimaan, vaikka lehvästönsä aika pieni vielä leikkelyn jäljiltä onkin.
Kohta pitää löytää koteja muutamille kasveille, taikka komposti kutsuu.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 26, 2011, 13:48:03 IP
Kohta pitää löytää koteja muutamille kasveille, taikka komposti kutsuu.
Oivoi kun voisi auttaa. Chilejä ei oo koskaan liikaa, mutta ensi talvi on itselläni muutenkin aika epävarma. Eli nyt pitää vetää vähän liinoja kiinni. ;) Laitappas tuonne "KouvostoMiitti"-keskusteluun listaa paprikoista, joista aiot luopua. Eiköhän niille ottajia löydy.
Ainakin yhdelle puskalle löytyi jo ottaja. Vieläpä sellainen, jolla ei ennestään noita ole. Jostain syystä en nyt saa yhdistettyä palvelimelleni kuvia lähettämään, joten ne täytyy laittaa sitten myöhemmin.
Korjasin tuossa eilen rocotot ja habanerot pajalta talteen: 335 g yhteispaino, josta rocotojen (15 R. Perua, 3 Manzano Rojoa, 2 Red Peruviania) osuus 226.
Tänä aamuna keräsin pihalta Cheiro Roxat myös talteen, saavat kypsyä lauantaiaamuun sisällä: 305 grammaa. Taidetaan mennä jo yli kiloon ensimmäisen kauden kokonaissadossa ja vielä on Starfishit, Homerat, Poblanot, PI 585239:t, pieni Lemon Drop-sato sekä pihan kaksi pubea korjaamatta... Kun vaan ehtisivät kypsyäkin ettei halla korjaa.
Sisälle en aio noita tuoda, kun en halua ehdoin tahdoin kantaa luteita tai niiden munia kotiin ensi kevättä pilaamaan. Toisin sanoen pihan pubet eivät ehdi kypsyäkään, ellei sitten "GM" kohta vaihda kahden seuraavan raakileen väriä. Peru Cusco tuskin ehtii kypsyä enää, vasta tuollaisia peukalon kokoisia ovat suurimmat raakileet siinä.
InkRose, I got proplem! Niin, kun mulla on toi oienempi LD tosa, ja Mega ei halunnu sitä omaan hoitoon, niin mitä teen sille? Ja voinko viellä laittaa itämään habaa?
^En ole InkRose ,mutta kannattaa kysellä kaikilta tutuilta/sukulaisilta jos haluavat. Niin tein itse kun idätin liikaa ja sinne meni hyvään hoivaan kaikki ylimääräiset :).
Lainaus käyttäjältä: Lillen - syyskuu 04, 2011, 18:52:41 IP
^En ole InkRose ,mutta kannattaa kysellä kaikilta tutuilta/sukulaisilta jos haluavat. Niin tein itse kun idätin liikaa ja sinne meni hyvään hoivaan kaikki ylimääräiset :).
Ok,tehään näin en ole InkRose :D!
Lainaus käyttäjältä: Vate - syyskuu 04, 2011, 18:37:46 IP
InkRose, I got proplem! Niin, kun mulla on toi oienempi LD tosa, ja Mega ei halunnu sitä omaan hoitoon, niin mitä teen sille? Ja voinko viellä laittaa itämään habaa?
Oishan tuolla tuo "Kysy Kärsältä"-lankakin tällaisia varten...
Eipä tuo haittaa. Tuleepahan jotain keskustelua tähänkin ketjuun, ettei vallan huku jonnekin sivulle kolme. ;D
wille, pahasti nyt näyttää siltä että mä en ennen miittiä pääse yhtään mihinkään kyläilemään. Pitää vääntää nyt veren maku suussa töitä pois jaloista ennen uuden duunin alkua, maksimilla ja randomilla, eiku... ;D
Hain tänään vaimon serkulta savustuksesta noin 750g chiliä, omaa satoani. Lepällä kärytettiin kun omenapuukiekkoja ei löytynnä (siis jemmakaapeista, kauppoihin ei noita varten sentään lähdetty). About vuorokauden olivat, joskin yöllä pääsi savu vähän hälvenemään. Yllättävän vieno savun häivähdys vain tarttui, täytyy sanoa. Samaan hengenvetoon voidaan todeta, että ei ne Cheiro Roxat vieläkään mitään kovin hyviä ole ja että lähes kaikki mitä puskassa oli, oli vielä raakoja. Kuivaksi ja jauhatukseen vain. Pihan CR-puskan aion yrittää bonchiksi taikoa, mutta muutoin ei tämä ensi vuonna ole valikoimassa.
Kourallinen hyviä chinensejä, muutama lähinnä miedohko bacca, jokunen ruoka-annuumi sekä niin paljon pubeja kuin vain saan mihinkään mahtumaan, siinä taitaa olla ensi vuoden ohjelma.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 05, 2011, 00:06:51 AP
Kourallinen hyviä chinensejä, muutama lähinnä miedohko bacca, jokunen ruoka-annuumi sekä niin paljon pubeja kuin vain saan mihinkään mahtumaan, siinä taitaa olla ensi vuoden ohjelma.
tuossapa taitaa olla resepti meikäläisen ens kauteen myös, tosin taitaa annuumit jäädä aika vähille.. oon pistäny jo jotain pientä kasvamaan nii pääsee talvella nautiskelee kans tuoretta chiliä kun on kerran mahdollisuus :)
Hihii! ;D
PI 281429 on tekaissut marjan! Rocoto Perussa on jo yli 30 uutta raakiletta! Biquinho kukkii taas reippaasti, samoin Cajamarcan pistokas!
Nyt kun vielä CAP 469 nousisi mullasta niin olisi viikko pelastettu. Eihän sekään tietty haittaisi jos Galapagoense itäisi lautalla, mutta onhan sitä jo tossakin plusmerkkejä. Lisäksi tänään pitää soitella pankkeihin, vähän huudatella rahoituksia. ;D
Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 05, 2011, 09:24:03 AP
Lisäksi tänään pitää soitella pankkeihin, vähän huudatella rahoituksia. ;D
Että
kunnon kasvari suunnitelmissa...???? ;)
Sepä se. ;D
Tai siis saattaa semmoisellekin sitten löytyä tilaa jos homma natsaisi. Talvikasvatushuone ainakin löytyisi kellariin vähän epäkäytännöllisesti rakennetun autotallin muodossa. Natikan/Monimetallinkin saisi hyödynnettyä siellä kunnolla. Rinnetontti viettää etelään. Mutta ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Hemmetin lupaava tönö kyllä oli mitä käytiin kattomassa perjantaina. Edes appiukko (raksakokemusta noin 40 vuotta plakkarissa) ei keksinyt siitä pahaa sanottavaa. Keväällä katon huoltomaalaus ja varmaan talvella öljyä säiliöllinen, mutta kaikki isot hommat tehty viimeisten 13 vuoden aikana saunarempasta sähköihin. Vuolukivinen leivinuunikin löytyy.
Kuulostaa lupaavalta.
Rinnetontti etelään on minunkin suosikkini. Jos vielä maaperä on soraa, ei juuri homeesta ole pelkoa, eikä routaa esiinny. Viiniköynnös kasvaa kuitenkin hyvin ja chileille voi laittaa multaa juurelle.
Nyt kun tekniikka taas pelaa, niin läiskitään vähän kuvia ihmisten kiusaksi.
Alkuun muutama satokuva viime viikolta, nämä kaikki siis kävivät viikonloppuna savustumassa:
Homerassa jokunen vaarna tulossa; Pajalta kerätyt Rocotot; Rocotoiden lisäksi viimeiset kypsät Habanerot
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1964_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1971_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1972_450x752.jpg)
Pihalla olevan Cheiro Roxan sato (sis. kipon 65g) ;; Isohko Homera ;; Tähän mennessä kypsyneet Homerat.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1975_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1984_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1985_450x752.jpg)
Pihan Rocoto "GM" kypsänä sekä Peru Cuscosta pudonnut raakile
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1986_752x450.jpg)
Suurin piirtein kypsät Starfishit viime perjantailta - nyt on jo saman verran lisää.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1987_752x450.jpg)
Ja sitten vähän summaillaan pajan kasvatuksia, kuvat eilisillalta. Pari pikkuista sain tuosta jo lähtemäänkin maailmalle, tapiksi leikatun Peteneron sekä IRD:n varataimen.
Rocoto Peru on aika miehekäs rohjake 200 mm Pauliina-ruukussa. Uutta satoakin tosiaan pukkaa, menee raakileiden määrä jo neljännelle kymmenelle. Pöytälampun alla on Rocoto Red Peruvian, jossa pari viimeistä hidasta vielä kypsyttelee.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1997_450x752.jpg)
R. Perun uusia hedelmäntekeleitä, nyt hieman toista viikkoa nuo isommat olleet kasvamassa. Elämäni ensimmäinen tuplahedelmä yhdessä kukkavarressa.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG1999_752x450.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2001_450x752.jpg)
Habanero "Sudden Death" puolella annoksella Puutarhan Kesää:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2002_450x752.jpg)
Raakileita on nyt parikymmentä, ruukku on 170 mm Pauliina, kasvualustana Kekkilän Puutarhaturve.
Habanero, samat eväät, isompi ruukku (Ikea Nektarin):
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2003_450x752.jpg)
PI 281429:n pistokkaan ensimmäinen marja. Eväät on samat kuin Habaneroilla, liemi vähän ehkä laimeampaakin ja kastelu harvempaa. Selvästi viihtyy ihan kuivana.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2004_752x450.jpg)
Chinese Pot Chilli (C. Annuum) ja kolmas satoaalto, jonka olen antanut kasaantua nyt aiempia pitempään. Aika moni marja on jo kuivunut oksille. Kokonaislukumäärä menee kolmannelle sadalle komeasti, mutta kovin ovat pieniä niin painoa ei hirmusti kerry.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2006_752x450.jpg)
PI 585266 "Ultra Pube", Eric Sourin Helsinkimeetissä lahjoittamista siemenistä ;; Yhteen kiedotut 2 kpl Yellow Fireä, myöskin ES:n siemenistä. Ensi kesän jälkeen bonchiksi vie heidän tiensä
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2008_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2010_450x752.jpg)
C. Lanceolatum on päässyt jo jonkin verran vauhtiin pikku kipossaan. Pitäisi siirtää varjoisampaan paikkaan, nyt tuota joutuu päivittäin kastelemaan.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2012_450x752.jpg)
Biquinhosta ei hirmu selkeästi enää huomaa, että sitä on enemmän tai vähemmän kiusattu koko kesä:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2013_450x752.jpg)
Lattialle talvea odottamaan on päätyneet Pink Habanero ja Cajamarca, joita koitan nyt vähitellen totuttaa vähenevään valoon ja kasteluun.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2016_752x450.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2015_450x752.jpg)
Ja lopuksi ote pistokasrykelmästä:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2007_450x752.jpg)
Yläoikealta lukien: Lance, Lance, Cajamarca ;; PI 281429, 4x Rocoto Peru, 3x Habanero ;; 2x Pink Habanero, 3x Rocoto "GM" ;; osittain kuvassa vasemmalla CAP 469 hännällisenä multaan siirretty siemen, alapuolellaan Lance. Kuvasta pois jäävät 2x Rocoto Manzano Rojo sekä 2x Rocoto Red Peruvian. Muualla, ikkunalaudoilla on myös pistokkaita: Zavory, Habanero Brown Large ja 2x "peruvian hybrid".
Pari kasvia jäi muutenkin kuvista pois kun ei niissä juuri kuvattavaakaan ole.
Hyvältä näyttää. Jos tuota menoa jatkat ja alat kasvattamaan jatkossa kasvarissa, kannattaa hommat parit kottikärryt sadolle. :D
Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 06, 2011, 11:43:01 AP
Chinese Pot Chilli (C. Annuum) ja kolmas satoaalto....
Nätti pikku pensas.
Oletko jo päässyt noiden makuun? Minusta se sopii aina, kun kaivataan vähän "pippuria" ruokaan, vaikka hernekeittoon. Kovin tuliseksi en tuolla yksinään maustaisi, vaan se täydentää vaikkapa baccan tai rocoton makua mukavasti.
Kyllähän noita toisinaan tulee napsittua ihan suoraan puskastakin. Omaa makuahan niissä ei juuri ole, mutta lämpöä ihan sopivasti. Annuumiksi jopa voimaan nähden varsin miellyttävä tapaus, ja polte nousee pienellä viiveellä. Olen aika vapaasti jaellut siemenvaihtareita kyselleille ylläribonuksena noita aina pari marjaa paketin mukaan, kun kotona on jo toista sataa pikku tikkua kuivattuna kasvi sen kuin puskee uutta jatkuvalla syötöllä. Vaivaton kasvattaa, nätti ja satoisa, ja tosiaan mikä parasta, oikein käyttökelpoinen niin tulisuuden määrän kuin laadun kannalta. Kiitos vain itsellesi. ;D
toi näyttää ihan samalle ku meikäläisen demon red, annuumi sekii. siinä on jo poltetta jonku verran
Cajamarcan pistokas osoittaa elinvoimaisuuttaan:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2022_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2023_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2024_450x752.jpg)
Ja sitten pari kukkaräpsyä, joista näkyy hyvin se Chinenseille tyypillinen palhojen (heteen varsien) violetti sävy:
PI 281429
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2018_752x450.jpg)
Habanero "Sudden Death"
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2021_752x450.jpg)
Biquinhossa olisi todella komea, syvä violetti palhoissaan, mutta kukat niin pieniä ja hankalasti lehtien seassa, että en saanut kelvollista kuvaa aikaiseksi niistä. Ja tosiaan, tuo violetti ei aina näy heti kukan auettua, toisinaan sitä saa hakemalla hakea ylipäänsä, mutta tuo on yksi chinensejen varmimmista tuntomerkeistä.
Mikäs sedällä on taustakuvana?
Tämmönen (http://momentica-one.deviantart.com/art/FRAGMENTS-164321514)
Tuntuu jotenkin tutulta kuvalta....
(https://lh4.googleusercontent.com/-IsHQXE64MrQ/THjt4GhjtAI/AAAAAAAAB0c/nGTRnyMtKew/Starfish.jpg)
Näköjään olen onnistunut jemmaamaan Biquinhon siemenet jonnekin paikkaan X, joka ei ole sama kuin kaikkien muiden siemenpussien sijainti... Pahoitteluni niitä odotteleville. Pitää nyt kaivella että mihin on saattanut jäädä se. Yksi hyvä ehdokaskin on jo tiedossa, jahka kotiin pääsen.
Liedellä hautuu paraikaa puolisen kiloa savustettuja chilejä (josta puolet rocotoja ja vajaa 100 g habaneroja), kilo paseerattua tomaattia, 390 g yrttitomaattimurskaa, pari hyppysellistä merisuolaa ja reilu loraus hunajaa, seassa myös ehkä desin verran omenaviinietikkaa. Piti jotain tehdä kun ovat pilkottuna jo viikon olleet ja pubeja kun ei meidän kotikonsteilla noin vain kuivailla niin sörsseliksi menee. Valkosipuli vain oli päässyt loppumaan... Pitää aamusella testailla, jahka saan ajettua sieläksi tuon soosin - ei näin lasten nukkuessa enää viitsi kovin paljoa mekkaloida.
Cheiro Roxat on nyt kuivattu uunissa, olisi tarvinnut vielä jonkin verran pitempään (tai enemmän lämpöä/tuuletusta) että olisi ihan jauhettavaksi tullut, mutta säilyy jo näinkin varmasti, kun pussin sulkee kunnolla.
PI 585239 (C. Baccatum) alkaa vihdoin ja viimein kypsyä. Saas nähdä ehtiikö enempää kuin tämän yhden saada punaiseksi asti. Suoraan vihreästä vaihtuu, ei näyttäisi juurikaan edes tummuvan kuten jotkut.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2034_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2036_450x752.jpg)
Intian F1-ihme alkaa olla enimmäkseen kypsänä. Yllättävän pienikokoiseksi jäi itse kasvi. Kasvarissa ja tuettuna olisi tulos varmasti parempi. Perus intia/aasia-annuumi kyllä maultaan, ei taida saada jatkopaikkaa.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2037_752x450.jpg)
"Grande Mysterion" toinen hedelmä näyttää aika paljon Rocoto Peronilta muotonsa puolesta. Kolmonen on saman muotoinen, mutta seuraavat ovat taas perus Pubescens-pötkylän mallisia.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2038_450x752.jpg)
Ensimmäinen kypsä Lemon Drop! Kasvoi ja kukki tuossa Starfishin katveessa ja sisälläkin osin, joten tokkopa maksaa vaivaa näistä siemeniä kaivella, mutta pääsenpä sentään maistamaan tätäkin laatua.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2039_450x752.jpg)
Ja sitten se Starfish, jossa alkaa kypsiäkin olla jonkin verran. Pari-kolmekymmentä on jo kerätty ja vihreitä vaikuttaisi olevan enemmän kuin punaisia vielä.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2041_450x752.jpg)
Vatelle ja muille uusille, innokkaille kasvattajille, tässä muutama (huono) kuva minun nuorimmista taimistani. Nämä ovat nousseet sirkoille noin viisi viikkoa sitten, ainoa valo on tullut auringosta, kastelu on ollut pääasiassa vettä, pari kertaa on tainnut mennä Puutarhan Kesääkin, vaikkei vielä tarvetta olisi. Pyrin kastelemaan mahdollisimman vähän, kuitenkin samalla pitämään mullassa pienen kosteuden jatkuvasti, ettei aivan täysin pääse kuivumaan, vaikkei se tämän kokoisille enää hengenvaarallista olekaan.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2053_752x450.jpg)
Ylhäisessä yksinäisyydessään elää PI 585266 (C. Pubescens "Ultra Pube"), jolla taitaa olla pari päivää vähemmän ikää kuin toisen ruukun asukeilla, jotka siis ovat Yellow Fire (C. Chinense). Ruukut ovat jotain 12-14 cm halkaisijaltaan. Tuosta saa jo vähän käsitystä näiden lajien kasvunopeuden erosta. Jouluun mennessä Pube on kuitenkin kasvanut kavereistaan ohi jo komeasti, Yellow Fire kun on käsittääkseni Chinenseksi suht pienikokoinen. Aji Cristal tai vaikkapa Lemon Drop olisi tässä iässä helposti kolmekin kertaa noiden pituinen.
PI 585266:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2050_752x450.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2051_450x752.jpg)
Yellow Fire x2:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2052_450x752.jpg)
Nuo istutin siis samaan taimikippoon, koska olivat passelisti saman ikäiset ja saan niiden rungot kiedottua yhteen kivasti. Ensi kesänä sitten isoon pönttöön ulos ja syksyllä on toivon mukaan kunnon bonchi-aihio siinä.
Vielä kuva ylhäältä, josta saa paremman kuvan lehtimassan eroista. Chinenseä siis kaksi kappaletta tuossa, mutta yksikin olisi reippaasti Pubea isompi jo.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2054_752x450.jpg)
Eilisen miitin yhteydessä sain onneksi hyvän kasan pistokkaita jaettua etiäpäin. Omista "uusista" tuli maistettua tuo edellisessäkin viestissä mainittu PI 585239 Baccatum. Ei tosissaan ollut sieltä miellyttävimmästä päästä. Maku oli alkuun aika perus vihanneksinen bacca-aromi, mutta heti perään valahti päälle hieman härski rasvainen sävy. Polte kärkipuolelta mastettuna varsin maltillinen, sen puolesta ihan hyvä ja käyttökelpoinen, mutta rinnalla maistettu Guyanan-bacca (Hot Tree Pepper of...?) oli kaikin puolin parempi: raikas, jopa hedelmäinen maku, poltetta selvästi enemmän muttei missään nimessä liikaa. Voisi tuotakin ensi kaudelle harkita... ::)
Lisätään vielä omakehunkatkuinen maininta: ensimmäisen kauden kokonaissato on nyt yli 1,5 kg. Vielä on ainakin kilo pääsatoa puskissa, mutta eivät taida taivasalla ehtiä kypsiksi. Tai ehkä pieni osa vielä ehtiikin, mutta silti.
Nyt on perattu miittisaaliista Tepinin siemenet talteen. Joku guatemalalainenhan se taisi olla, kenties National Park of Tikal? Joka tapauksessa runsaasti oli siemeniä, Cleitharan kanssa saatiin tasajaolla 9 per nokka. Itse marjat tietenkin syötiin. Ihmeen mietoja olivat, tulisempia anchoja ja jalapenojakin on tullut vastaan.
Oma chineseni on ollu about 4 viikkoa ylhäällä. On kyllä noihin verrattuina keskenkasvuinen sintti. Pitää seuraavalla kerralla kastella varmaan vähemmän... ;D Ehkä olen kastellut vaan liikaa ilmoihin nähden. Ymmärrät varmaan mistä höpötän. Lisäksi täällä Turussa on ollut pilvistä ja pimeää viime viikkoina. Ja kauppahabahan se on, joten ei pidä liikoja pyytää.
Mahtavan näköinen tuo sun chinese! Itselläni lehtipareja on vaikka muille jakaa, mutta pituutta ei ole sen vertaa. Taitaa olla lajikkeesta myös kiinni. Ensikaudeksi ajattelin kokeilla uudemman kerran baccatumeja ja chinensea. Itselleni sen verran helppoja ja sopivia lajikkeita. ::)
Kuinkas paljon olet InkRose kastellut noita? Sillee kun aamulla kastelet etkä sen jälkeen enää enempää. Vai onko sulla joku toinen taktiikka?
Toiseks, onko aurinko paistanut paljon siellä suunnassa? Se jos joku on ratkaiseva tekijä näissä touhuissa... :D
Sori InkRose, mutta pakko huudella sun päiväkirjaan.. :P Tuohon kasteluun.. pienen taimen veden tarvehan ei hurja ole. Itse kastelen vasta kun lehdet alkavat lurpattaa vähän.. pieni taimi tosin ei varmasti kuivuutta kestä niin kuin isompi kasvi. Mutta kun joka päivä kasveja pälyilee, niin eipä ne kuolemaan helpolla pääse. Vähintäänkin annan pintamullan kuivahtaa kunnolla. Sentin parin syvyydessä kun on multa kuivaa, niin voi varmasti vettä antaa, vaikka silloinkin vielä syvemmällä on vielä kosteutta. Lisäksi ruukun painosta oppii kyllä tuntemaan, koska alkaa olemaan multa kuivaa. Eli kerralla kastelee kunnolla ja antaa sitten kuivahtaa. Tietysti ruukun kokokin vaikuttaa kastelutiheyteen. Chili onneksi on aika helppo (ainakin omasta mielestäni) kasteltava, moneen muuhun kasviin verrattuna. Olen jonkin verran bonsaitouhuista lukenut ja japanissa bonsaiharjoittelija saa kastelukannun käyttöön vasta kahden vuoden harjoittelun jälkeen.. ainakin vanhanliiton meininkien mukaan.. ;)
Lainaus käyttäjältä: MegaRatt44 - syyskuu 20, 2011, 19:32:09 IP
Mahtavan näköinen tuo sun chinese! Itselläni lehtipareja on vaikka muille jakaa, mutta pituutta ei ole sen vertaa. Taitaa olla lajikkeesta myös kiinni. Ensikaudeksi ajattelin kokeilla uudemman kerran baccatumeja ja chinensea. Itselleni sen verran helppoja ja sopivia lajikkeita. ::)
Kuinkas paljon olet InkRose kastellut noita? Sillee kun aamulla kastelet etkä sen jälkeen enää enempää. Vai onko sulla joku toinen taktiikka?
Toiseks, onko aurinko paistanut paljon siellä suunnassa? Se jos joku on ratkaiseva tekijä näissä touhuissa... :D
Niin siis tuossahan kuvassahan on kaksi Yellow Fireä samassa 12 cm ruukussa, siksi se on niin tuuhean näköinen, ja multaa on ruukussa vain about puoleenväliin. Ei nuo mullasta katsottuna nouse kuin kymmenisen senttiä nytkään. Eilen laitoin 140 mm Pauliinaan tuon kaksikon, multa oli kuivanlaista myös säkissä, joten kippasin kastelukannun pohjat säiliöön: noin 3 desiä puolta PK-annosta. Lisävaloahan ne kohta tarvitsevat, jos aion reipasta kasvua ylläpitää, mutta ei oikein viitsisi ruveta nyt pajalle enää uusia juttuja virittelemään, kun kuukauden päästä pitää kaikki purkaa pois.
Kastelen periaatteella "kun sopivalta tuntuu", eli en katso kelloa tai muutakaan vaan kulutuksen mukaan näppituntumalta suurin piirtein sopivaan aikaan. Määrä on noille pienille ollut noin puoli desiä kerralla, aurinkoisena päivänä ehkä lähemmäs desiäkin. Keskimäärin siis ehkä kerran viikossa on tarvinnut kastella. Tuohan kasvaa isolla eteläikkunalla, eli aurinkoa saa jotakuinkin niin paljon kuin tällä kylällä on sisätiloissa mahdollista. Saattaa myös olla, että olen arvioinut alakanttiin lannoituksen määrän, kun aika pitkälti samoilla vesillä kastelen sekä noita pieniä että monia muita. Ei se ole niin justiinsa. Noiden lähellä on myös muutama talvea varten jo pätkitty chinense, joita koitan olla lannoittamatta. Biquinho mokoma rupesi taas satoamaan kun on jäänyt ikkunalle, puoli tusinaa raakiletta on jo tekeillä ja kukkia lähemmäs kahtakymmentä.
Tiiätkö mikä mun F1:stä saattaa vaivata, kun nyt viikko pari sitten ronttasin sen sisään ja silloin voi ihan mainiosti...niin nyt on se on sitten kuivattanut kaksi raakaa podia ennen kysymistä, muut alemmalla roikkuvat podit voivat ihan hyvin. Nämä kaksi kuivunutta siis ihan yllimmäisinä..Eipä mene varmaan minullakaan jatkoon, en ainakaan kauheasti pahastu jos menee ja heittää veivinsä.
Enpä osaa varmuudella sanoa. Voisin kuvitella, että moinen johtuu sisäilman kuivuudesta verrattuna ulko-oloihin.
Muutama kirje tuossa odottaa Biquinhon siemeniä, mutta nyt näyttäisi olevan semmoinen tilanne, että olen osannut jemmata ne johonkin niin hyvään talteen, etten itsekään enää löydä niitä. Eli Biquinhot täytyypi toistaiseksi jättää nyt pois, jotta saadaan kirjeet kulkemaan. Jos on mielessä jotain tiettyä, joka kelpaisi sen tilalle, ilmoitelkaa joko tähän perään taikka YV:llä. Muutoin heitän oman harkinnan mukaan jotain muuta paikkaamaan puutetta, ellei taas suoraan kielletä.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 18, 2011, 16:56:10 IP
Vatelle ja muille uusille, innokkaille kasvattajille, tässä muutama (huono) kuva minun nuorimmista taimistani. Nämä ovat nousseet sirkoille noin viisi viikkoa sitten, ainoa valo on tullut auringosta, kastelu on ollut pääasiassa vettä, pari kertaa on tainnut mennä Puutarhan Kesääkin, vaikkei vielä tarvetta olisi. Pyrin kastelemaan mahdollisimman vähän, kuitenkin samalla pitämään mullassa pienen kosteuden jatkuvasti, ettei aivan täysin pääse kuivumaan, vaikkei se tämän kokoisille enää hengenvaarallista olekaan.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2053_752x450.jpg)
Ylhäisessä yksinäisyydessään elää PI 585266 (C. Pubescens "Ultra Pube"), jolla taitaa olla pari päivää vähemmän ikää kuin toisen ruukun asukeilla, jotka siis ovat Yellow Fire (C. Chinense). Ruukut ovat jotain 12-14 cm halkaisijaltaan. Tuosta saa jo vähän käsitystä näiden lajien kasvunopeuden erosta. Jouluun mennessä Pube on kuitenkin kasvanut kavereistaan ohi jo komeasti, Yellow Fire kun on käsittääkseni Chinenseksi suht pienikokoinen. Aji Cristal tai vaikkapa Lemon Drop olisi tässä iässä helposti kolmekin kertaa noiden pituinen.
PI 585266:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2050_752x450.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2051_450x752.jpg)
Yellow Fire x2:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2052_450x752.jpg)
Nuo istutin siis samaan taimikippoon, koska olivat passelisti saman ikäiset ja saan niiden rungot kiedottua yhteen kivasti. Ensi kesänä sitten isoon pönttöön ulos ja syksyllä on toivon mukaan kunnon bonchi-aihio siinä.
Vielä kuva ylhäältä, josta saa paremman kuvan lehtimassan eroista. Chinenseä siis kaksi kappaletta tuossa, mutta yksikin olisi reippaasti Pubea isompi jo.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2054_752x450.jpg)
Eilisen miitin yhteydessä sain onneksi hyvän kasan pistokkaita jaettua etiäpäin. Omista "uusista" tuli maistettua tuo edellisessäkin viestissä mainittu PI 585239 Baccatum. Ei tosissaan ollut sieltä miellyttävimmästä päästä. Maku oli alkuun aika perus vihanneksinen bacca-aromi, mutta heti perään valahti päälle hieman härski rasvainen sävy. Polte kärkipuolelta mastettuna varsin maltillinen, sen puolesta ihan hyvä ja käyttökelpoinen, mutta rinnalla maistettu Guyanan-bacca (Hot Tree Pepper of...?) oli kaikin puolin parempi: raikas, jopa hedelmäinen maku, poltetta selvästi enemmän muttei missään nimessä liikaa. Voisi tuotakin ensi kaudelle harkita... ::)
Lisätään vielä omakehunkatkuinen maininta: ensimmäisen kauden kokonaissato on nyt yli 1,5 kg. Vielä on ainakin kilo pääsatoa puskissa, mutta eivät taida taivasalla ehtiä kypsiksi. Tai ehkä pieni osa vielä ehtiikin, mutta silti.
Mitä ihmettä? NOIN isot lehdet ja mun haballa ei oo paljon *********! Tosi hienon näkösii on. Tosi toi mun haba vasta iti 2 viikkoo taakse päin :(
Voin kyl laittaa sit jouluna enenmän kuvii, kun on enenmän lajikkeita kasvamassa :D
Lainaus käyttäjältä: Vate - syyskuu 21, 2011, 07:52:52 AP
Mitä ihmettä? NOIN isot lehdet ja mun haballa ei oo paljon *********! Tosi hienon näkösii on. Tosi toi mun haba vasta iti 2 viikkoo taakse päin :(
Kahdessa viikossa ei nuokaan olleet juuri muuta tehneet kuin ensimmäiset kasvulehdet, ehkä toisia vähän alulle. Kasvutahti kiihtyy kun yhteyttävää alaa alkaa olla enemmän. Valo ja lämpötila ovat ne selkeimmät ulkopuoliset vaikuttajat, myös ilmankosteudella on pieni rooli. Ja tosiaan, noita chinensejähän on siis kaksi siinä ruukussa...
Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 20, 2011, 15:57:19 IP
Nyt on perattu miittisaaliista Tepinin siemenet talteen. Joku guatemalalainenhan se taisi olla, kenties National Park of Tikal? Joka tapauksessa runsaasti oli siemeniä, Cleitharan kanssa saatiin tasajaolla 9 per nokka. Itse marjat tietenkin syötiin. Ihmeen mietoja olivat, tulisempia anchoja ja jalapenojakin on tullut vastaan.
Fataliin 2010 ostetuista siemenistä tuo Tepin, National Park of Tikal, Guatemala (C. annuum var. glabriusculum) marjat kasvoi mulla 2010. Mietoja olivat tuoreinakin, tosin hyvin pieniähän ne marjat olivat.
Hyvä tietää että on kyseiselle lajikkeelle ihan tyypillistä se mietous. TepinKapsikuumin helmikuussa Minbaarilla tarjoamat olivat paljon ärjympiä.
Jatketaanpa spämmäystä vanhan päiväkirjan puolella. ;D Cheiro Roxasta on tulossa bonchi jahka saan aikaiseksi putsata vanhat mullat pois ja jos se siitä vielä lähtee kasvuun.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2056_752x450.jpg)
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2058_752x450.jpg)
Habanerojen toisen sadon alettua olen vähän kokeillut lannoitusvahvuuden kanssa. Ainakin jokunen vähän reilumman kokoinen hedelmä on tulossa, vaikka annostus onkin vasta vähän yli PK:n suosituksen. No, ehkä 1,5-kertainen. Molemmissa on 60-70 hedelmää tekeillä, iso osa kyllä pysäytti kasvunsa peukalonpään kokoisena - vaikuttaa niihin hedelmän mittoihin vähän sää ja lämpötilakin, kun ei sähkövaloa ole noilla juurikaan.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2064_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2065_450x752.jpg) (http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2066_450x752.jpg)
Päätin eilen virittää Yellow Firelle kuitenkin oman valon pitämään kasvua yllä, siitä kun olisi tarkoitus treenata ensi kesän jälkeen jotain bonchintapaista. Vaikka tänäänkään ei mikään synkkä aamupäivä ole, niin hyvin näkee, että 23 W ESLi houkuttaa ainakin näitä pikku chinensejä jo enemmän kuin ikkuna.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2072_450x752.jpg)
Ja loppuun viikon suurin valopilkku: Tuo lupailee kauden huipennusta joka kalpenee enää Flexun tai Galapagoensen sirkkataimelle:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2074_752x450.jpg)
Taitaa olla aika julistaa ensimmäinen kausi päättyneeksi. Ei voi kuin ihmetellä, että miten tässä nyt näin kävi: kevään vaivoista huolimatta odotukset on jo kesällä ylitetty kirkkaasti ja kun tänään Liljan kanssa kerättiin pihan puskista kelvolliset talteen (tai enimmät, ainakin IRD:tä taisi jäädä muutama pikkusormen pään kokoinen raakile vielä), kertyi maustepaprikoita kukkurainen pesuvadillinen - punnittuna 3655g... :o Tuossa siis vati mukana, mutta se tuskin puolta kiloa painaa joten kokonaistulos hipoo jo viittä kiloa. Pajalla on vielä muutama tusina rocotoa ja toistasataa habaneroa tulossa, joista jälkimmäisetkin ovat jo alkaneet hiljalleen kypsyä.
Tämän viikonlopun aikana hävitän vielä nuo tyhjennetyt puskat. Oli akku loppunna, joten kuvia tulee vasta illalla tai luultavammin huomenna.
Vilkuilee ympärilleen *Missä täällä on Tykkää-nappi?*
Hyvän kauden kyllä oot vetänyt, ehkäpä yhdet komeimmista, tai ainakin seuratuimmista päiväkirjoista saanut aikaiseksi. Eiköhän jatketa vähintään samaan malliin 2012..
Tosiaan komea kausi ja hieno päiväkirja, tätä oli mukava seurata.
^Komppaan. Mainion päiväkirjan olet saanut aikaiseksi!
Kiitos ja kumarrus. Raakileitahan noista on melkein kaikki, mutta suurin osa hyvinkin liki kaksi kuukautta jo oksilla killuneet. Syyskylmät vain hidastavat kypsymistä niin pirusti. Nyt ovat omenanlohkojen kanssa pariin kulhoon jaettuna jälkikypsytyksessä.
"Grande Mysterio" antoi 15 hedelmää (vain yksi kypsä), jotka jo keskenään painoivat puoli kiloa - keskimäärin tuollaisia 4 cm läpimitaltaan, 6-8 cm pitkiä (silmämääräisesti arvioiden) soikeita pötkylöitä, ei siis mitään omenan mallisia. Ostin jo 4 isoa sitruunaa ja pari aplaria Lemon Droppeja silmällä pitäen. Viimein tulin sitäkin laatua maistaneeksi, kun kypsiä tuli toista tusinaa, ja pitää kyllä sanoa että hienoa, raikasta tavaraa on se, eikä tulisuuskaan ole liiallista. Pitää ottaa parista ainakin siemenet talteen, että saa ensi kaudelle kasvamaan tuota myös. Voi tosin olla että on Starfishin kanssa risteytynyt, mutta eihän se huono kombo ole sekään. ::)
Lisäksi huomasin pajalla käväistessäni, että Galapagoense oli pienen hännäntyngän tyrkännyt ulos kuoresta, vähän haistelemaan olosuhteita. Nyt jänskättää niin että... ;D
Olen samaa mieltä parin edellisen kirjoittajan kanssa, tätä(kin) päiväkirjaa on ollut ilo lukea. Kun kuvat ovat hyviä ja tekstit huippuluokkaa, niin mitäpä tässä enää neuvomaan. Moni saisi ottaa Inkrosen päivyristä mallia. Tätä lisää ja isommat lusikat, toivottavasti 2012-kasvatuspäiväkirja on yhtä hyvä.
InkRose, Bluesman ja Chilivaari olivat oikeastaan ne päiväkirjat, joista tuli kaikkein eniten kysymyksiin haettua vastauksia. Hienoja tekstejä....
Viitaten siihen itse kulutettuun aikaan tällä foorumilla, niin onko joku ihan oikeasti töissäkin... ::)...
Nyt olen toista päivää taas oikeissa töissä ja foorumiläsnäolo vähentynyt sen mukaisesti. Ei taida tulla ekana vuonna 2000 viestiä täyteen... ::)
Töissä oleskeluksi tämä on kyllä vähän mennytkin, kun tänään vasta alettiin rakentaa minulle työpistettä. Sitten tarvitsee vielä perata läpi muutama muuttolaatikollinen sekalaisia työkaluja ja vanhoja varaosia, keksiä niille paikat, opetella yksi uusi erikoistehtävä sekä verestää paria vanhaa. Samalla tietty pitää olla myynnin tukena tarvittaessa, palvella asiakkaita ja tehdä ne varsinaiset työt mitä varten mut on palkattu... Niin ja olisi niitä omiakin hommia vielä ehkä 100 tunnin verran, minkä lisäksi pitäisi muuttaa paja ja koti tämän kuun aikana. Eipähän tule vapaa-ajan ongelmia hetkeen - johan pomo päätti että kun mulla on perjantaina vapaapäivä niin voisin käyttää sen tuon uuden erikoistehtävän opetteluun... :-*
Viimeinkin ne kuvat - varmaankin viimeiset tähän päiväkirjaan.
Loppusato ulkopuskista:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2075_752x450.jpg)
"Motivaatiovaate" Cheiro Roxalle - oikeassa laidassa osa kesäruukkuaan:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2076_450x752.jpg)
Galapagoense on tehnyt jo vähän pitemmän hännän ja noussut lautalla jopa hieman pystyyn. Kunpa nyt lähtisi tuosta. Myös Tepin saa hännänpään nyt keskiviikon aikana esiin.
Terve! Kärsimättömyys iski. Lähettämäsi pubescens-siemenet; miten idätit ja kauanko aikaa siihen meni? Jostain tuolta monia sivuja sitten muistelen lukeneeni, että aluksi lautalla sitten multaan?
Yhtään en muista kauanko meni, varmaan pari viikkoa lautalle laitosta sirkoille. Lautta oli 30W ESL-valaisimen päällä, joten päivisin oli vähintäänkin riittävän lämmin ja öisin viileämpää, tosin sen tärkeydestä ei ole varmuutta. Tuskin ainakaan haittaa.
Vielä pari kuvaa pajalta tähänkin ketjuun.
Yellow Fireistä piti tulla ensi kesän jälkeen bonchi-aihio, mutta taitaa jäädä väliin kun näin pienenä lähtevät haaromaan:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2079_450x752.jpg)
C. Lanceolatum on jo vähän sen näköinen, että on saattanut olla tänään kukka auki kun oli nätti päiväkin. Jää vain itseltäni näkemättä tuo, kun työpäivät on mitä on.
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2080_450x752.jpg)
Habanerojen toinen sato alkaa kypsyä pikkuhiljaa. Toistasataa hedelmää tulossa. ;D
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2081_752x450.jpg)
Rocoto Red Peruvian päätti ottaa pienen loppukirin kasvatuskilpailuissa:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2082_450x752.jpg)
Vain yksi hedelmistään on tuon kokoinen, mutta lupaavalta näyttää. Tällä viikolla olen mittaillut jopa: 2.10. illalla 140 mm ympärys, 4.10. aamulla 145, tänään illalla 149. Tuota tahtia jos saisi jatkettua vielä pari viikkoa... ::)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - lokakuu 05, 2011, 22:49:37 IP
Yhtään en muista kauanko meni, varmaan pari viikkoa lautalle laitosta sirkoille. Lautta oli 30W ESL-valaisimen päällä, joten päivisin oli vähintäänkin riittävän lämmin ja öisin viileämpää, tosin sen tärkeydestä ei ole varmuutta. Tuskin ainakaan haittaa.
-Ja juuri kun pääsin kysymästä, kaksi kolmesta itämään laitetusta Manzano Rojosta kasvatti hännän.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - lokakuu 06, 2011, 00:13:12 APRocoto Red Peruvian päätti ottaa pienen loppukirin kasvatuskilpailuissa:... aamulla 145, tänään illalla 149. Tuota tahtia jos saisi jatkettua vielä pari viikkoa... ::)
Jännää, eikö?
Red Peruvian tosiaan kasvaa ripeästi. Omiani en enää ole päivittäin mittaillut, mutta yksi raaka näytti olevan jo 20,5 cm (http://chilivaari.blogspot.com/2011/10/aika-mohkaleita.html). Tämän vuoden kasvattelujen perusteella olisin valmis sanomaan, että Riesen ei ole mikään jätti ainakaan yksinään. Kyllä Peruvian ja luultavasti myös ihan perus Rocoto Rojo/Red kasvaa yhtä isoksi, jos niille antaa 40 cm saavin kasvupaikaksi, hyvää multaa ja kärsivällisyyttä.
Riesenit tuntuvat kypsyvän tänä vuonna jokseenkin 20 cm kokoisina joukolla. Viime vuonna, kun oli se kisa, lannoitin sitä tuntuvasti samaan aikaan kuin raakileet ilmestyivät. Tulos oli sentin, pari isompi. Saattoi kesäkin olla erilainen. Jos oikein viimeisen päälle haluaisi kisailla, "turhat" raakileet pitäisi karsia sen jälkeen, kun on saanut yhden ison kasvamaan. Sellaisiin uhrauksiin en lähtenyt. Olisihan siinä se riski, että on valinnut väärän kilpahevosen. Perinnetieto kyllä väittää, että ensimmäinen tai toinen raakile kasvaa isoksi. Tai sitten niistä tulee aivan minikokoisia. ;D
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 06, 2011, 13:37:57 IP
Jos oikein viimeisen päälle haluaisi kisailla, "turhat" raakileet pitäisi karsia sen jälkeen, kun on saanut yhden ison kasvamaan. Sellaisiin uhrauksiin en lähtenyt. Olisihan siinä se riski, että on valinnut väärän kilpahevosen. Perinnetieto kyllä väittää, että ensimmäinen tai toinen raakile kasvaa isoksi. Tai sitten niistä tulee aivan minikokoisia. ;D
Olen samaa mieltä "turhien" karsimisesta. Yksi jotenkin kummallisesti alkukesästä oireillut Manzano Rojo teki lopulta itsekseen vain kaksi podia ja molemmat on selvästi isompia kuin yksikään podi hyvin satoa tuottavassa Rojossa.
Ajattelin uhrata yhden Rojon tai muun isopodisen puben ensi kesänä kilpailulle. Nypin varmaan ensin kaikki kukat pois niin, että kasvi kasvaa reilun kokoiseksi ja annan sitten tehdä muutaman podin. Kieltämättä typerää chilin kasvatusta, mutta luonne ei anna olla tekemättä tuota. :)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 09, 2011, 11:45:18 AP
Näyttävät nämä isommat haarautuvan ihan omin voimin, vaikkei näillä vielä paljon 5 cm enempää pituutta ole.
Omat bolivianit (3kpl) lähtenyt haarautumaan ilman apuja niin että laskin eilen 13 haaraa ja pituutta on kohta 15cm!
Vain yhtä olen latvonut ja siinä jo päälle 20 haara tullu (tosin 220w megaluxin alla)
...kyllä tämä debyyttikausi kohta oikeasti pistetään pakettiin. Tämä lienee toiseksi viimeinen päivitys tähän päivyriin, sen jälkeen jatketaan 2012:n merkeissä. Nyt pari kuvaa eiliseltä ja tältä päivältä.
Eilen aamupäivällä tosiaan perkasin viikon verran omenoiden kanssa jälkikypsytyksessä olleet chilit. Kuvassa vasemmalla pellillä raa'at rocotot (GM ja Peru Cusco) seurassaan PI 585239:t, oikeanpuoleisella Homerat ja niiden päällä raakana poimitut Intian F1:det. Olisi pitänyt salaman kanssa ottaa tuo, vaan myöhäistä on nyt. :-\
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2084_752x450.jpg)
Poblanot - vielä yksi oli piilossa Starfishien, Lemon Droppien sekä Inca Red Droppien seassa:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2085_752x450.jpg)
Tänään iltapäivällä oli kuivuminen edennyt jo varsin kivasti:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2086_752x450.jpg)
Etummaisella pellillä IRD:t, Aji Cristalit ja Starfishit, takana Poblanot ja Lemon Dropit.
Pajalla Chinese Pot Chilli on aika täynnä, olisikohan tuossa noin kahden kuukauden kertymä:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2089_752x450.jpg)
Ja lopuksi pettymys:
(http://aswatchmaking.com/gallery/Personal/Chili/IMAG2090_752x450.jpg)
Lancen kukka oli kuihtunut ihan lupaavasti, mutta tipahti hönkäykseni voimasta kun kumarruin sitä katsomaan lähemmin. :'(
Ensi kauden villit sentään voivat ihan lupaavasti: Gala yhä pystyssä joskin kenties jumissa kuoressaan, Tepinin itu kasvaa kivasti ja Flexu on nyt itänyt kahden siemenen voimalla. ;D
Kuinka Lancelle noin kävi ???
Liekö päässyt kuivahtamaan vähän liikaa juuri kukinnan/pölyttymisen aikoihin. Tai sitten viime päivien enimmäkseen pilviset ja viileät kelit masensivat. Kyllä se tuosta... Olen taas alkanut harkita isomman ruukun antamista tuolle ja onhan tuosta vielä neljä pistokastakin varalla jos oikein huonosti käy.
Mitä pidit Poblanojen mausta?
Minulla ensimmäinen Ancho Gigantea (http://chilivaari.blogspot.com/2011/10/aika-mohkaleita.html) (= Poblano) meni wokkivihannesten joukkoon, missä se kyllä maistui ja täydensi vihanneksia, mutta ei riitä jatkoviljelyyn. Noita pitäisi olla paljon.
Anchoni on kyllä selvästi eri lajike, se kypsyy eri tavalla. Tumma vihreä vaihtuu kuparinruskean kautta punaiseksi.
Nuo Poblanot tosiaan kypsyivät epätasaisesti, yleensä ensimmäiset värinvaihdon vivahteet (rusehtavaa sävyä joka erottuu lähinnä hyvässä valossa) näkyivät kannan vieressä ja varsinainen punastuminen alkoi hyvin paikallisesti kärjen lähettyviltä levittäytyen sitten hiljalleen koko hedelmään. Värinvaihto itsessään taisi kestää ensimmäisistä selkeistä punaisen laikuista melkeinpä kaksi viikkoa ainakin viileillä syyskeleillä - hidasta se oli kesähelteilläkin kyllä.
Yhden grillasin kesällä, ensimmäisen kypsyneen siis, ja oli kerrassaan makoisaa. Yllättävän reippaasti oli ytyäkin siinä, vaikka siistin kannakkeet melko huolellisesti pois. Jännästi kärjen puolella oli enemmän lämpöä. Grillaus toi esiin myös hienon makeuden muuten suht robustiin makuun. Elokuussa pari vioittunutta hedelmää poimin raakana, mutta niistä ei saanut hyvää niin millään: hirvittävän kitkerää oli, kuin vihreä vihannespaprika toiseen potenssiin. Nyt menivät tosiaan kuivatukseen nuo kaikki.
Huomasin saman kitkerän ominaismaun vihreissä Poblanoissa.
Punaiset ovat kerrassan herkullisia, etenkin täytettyinä ja grillattuina. Samalla lailla valmistettuina kyllä vihreätkin menettelevät vaikka suuri osa tulisuudesta puuttuu. Kypsytys ja kunnon täytteet (ja kääreet=pekoni) loiventavat vihreiden ikävää ominaismakua.
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - lokakuu 09, 2011, 16:33:16 IP
Huomasin saman kitkerän ominaismaun vihreissä Poblanoissa.
Punaiset ovat kerrassan herkullisia, etenkin täytettyinä ja grillattuina. Samalla lailla valmistettuina kyllä vihreätkin menettelevät vaikka suuri osa tulisuudesta puuttuu. Kypsytys ja kunnon täytteet (ja kääreet=pekoni) loiventavat vihreiden ikävää ominaismakua.
Aivan samaa mieltä olen itsekin. Ei ole kasvatuslistalla mulla ehkä koskaan enää, sillä kitkeryys oli liian paha.