kesäkuu 29, 2024, 04:00:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valkosipulille kyytiä; puristin vai veitsi

Aloittaja rasse, syyskuu 05, 2013, 09:13:25 ap

« edellinen - seuraava »

rasse

Tunnettu tunteita herättävä aihe!

Itse teen yleensä jääkaappiin valmiin valkosipuliöljyn juurikin puristamalla valkosipulin puristimen läpi, lisätään vain öljy ja valmista tuotetta on aina odottamassa mihin vain lisättäväksi.


Nyt sitten kokit kertovat tähän miksi sitä puristinta ei tule käyttää.. 8)

Kadotus

Puristimella kohdistuu aivan liian suuri paine todella pienelle alueelle = kitkerä, pahanmakuinen murska. Lisäksi suuria määriä on oikeasti nopeampi työstää veitsellä, kuin painella yksitellen puristimen läpi.
Puristin toimii loistavasti, jos pitää askarrella vaikka lasten kanssa muovailuvahapartoja jne. Se sopii myös erinomaisesti verkonpainoksi tai sillä voi heittää vaikka pakenevaa taskuvarasta. Nyt menen viiltelemään itseäni muovilusikalla...

Toivottavasti Räyhiksellä on verenpainelääkitys kohdillaan, kun hän näkee tämän topicin...  ::)
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

HotVelo

Uskaltaudunpa tarjoamaan vaihtoehdon puristimelle ja veitselle valkosipulin käsittelyyn: keraaminen raastin. Olen itse kokenut sen hyväksi erityisesti silloin, jos esimerkiksi pastakastikkeeseen haluaa voimakkaan valkosipulisen aromin. Ja inkiväärin kanssa toimii myös varsin hyvin.

IceQueen

Mä oon monesti tehnyt murskaa niin, että oon pistänyt v-sipulinkynnet ja suolaa leikkuulaudalle ja veitsen sivulla murskannut suolakiteiden kanssa kynnet. Ei tuu niitä yllärikökköjä ruuan joukkoon. ;D En tiedä sit, onko tuo paras mahdollinen tapa, et oisko maku parempi kuitenkin pilkottuna.

Noli Me Tangere

Veitsi on mielestäni nopea ja helpompi putsata. Harvoin tulee kuitenkaan pelkkää valkosipulia syötyä, joten yhdellä työvälineellä tulee tehtyä kaikki pilkkomiset ja hienontamiset.

rasse

Lainaus käyttäjältä: Kadotus - syyskuu 05, 2013, 10:53:15 ap
Toivottavasti Räyhiksellä on verenpainelääkitys kohdillaan, kun hän näkee tämän topicin...  ::)



Ihan pakko myöntää, että (erityisesti siihen suuntaan) provoa oli ilmassa.. ;D

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - syyskuu 05, 2013, 12:11:49 ip
Veitsi on mielestäni nopea ja helpompi putsata. Harvoin tulee kuitenkaan pelkkää valkosipulia syötyä, joten yhdellä työvälineellä tulee tehtyä kaikki pilkkomiset ja hienontamiset.
Juu, tästä syystä itsekin veistä käytän, liian laiska oon esim. puristinta puhdistamaan...

rasse

Jaa-a, näyttää vahvasti siltä, ettei saada tähän Räyhiksen mielipidettä asiaan. On tainnut häippästä lopullisesti. Toisin kuin valkosipulin tuoksu, joka säilyy leikkulaudalla eri pitkään! Which is nice.

Huru-ukko

Räyhiksen mielipide asiaan on/oli että valkosipulia läimäistään kokkiveitsen lappeella niin että se hiukan rikkoontuu.
Tuota tapaa käytän itsekkin.

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Dethlock

Ehdottomasti veitsi, helpompi putsata kuin puristin/raastin ja rakenne pysyy paremmin hanskassa.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Chillaillen

Molempia vaihtoehtoja käytetään fiiliksen mukaan. Yleensä veitsellä, mutta joskus pizzan päälle puristimella. En ole kyllä huomannut, että tuo muuttuisi kitkeräksi puristimellakaan. Mihin tuo kitkeräksi muuttuminen muuten perustuu? Mutuun vai peräti fiilikseen? Nyt faktoja pöytään, kiitos. :)

Dethlock

No sanotaan nyt niin että jos et huomaa eroa puristimella muussatun ja veitsellä rikotun valkosipulin välillä niin sitten on varmaan sama kumpaa tapaa käytät. Vetoan kuitenkin tuohon tiskausvaiheeseen, tylsä putsata härveliä jota on käyttänyt 10 sekuntia verrattuna siihen että käytät veistä vähän kaikkeen ja se on helppo putsata.  ;D
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Chillaillen

En todellakaan sanonut etten löydä eroa noiden välillä, vaan toivoin perusteltuja mielipiteitä pahaan makuun. Meidän puristimessa on muuten irrotettava reikäperkele. Se irtoaa noin sekunnissa. Tämän jälkeen tuon koko härvelin saa pestyä tiskikoneessa. Se ei ole valtavan työlästä.

Janne

"Alliini reagoi kemiallisesti, kun valkosipulinkynttä leikataan tai murskataan. Tällöin syntyy myös rikkiyhdisteitä, jotka aiheuttavat valkosipulin hajun.
...
Mitä pienemmäksi valkosipuli hienonnetaan, sitä enemmän alliini reagoi ilman kanssa, sitä enemmän syntyy aromaattisia yhdisteitä, jotka tekevät valkosipulista voimakkaamman makuista ja hajuista."

http://g-astronomiaa.blogspot.fi/2011/06/viikon-raaka-aine-11-valkosipuli.html
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: Janne - syyskuu 07, 2013, 20:29:54 ip
"Alliini reagoi kemiallisesti, kun valkosipulinkynttä leikataan tai murskataan. Tällöin syntyy myös rikkiyhdisteitä, jotka aiheuttavat valkosipulin hajun.
...
Mitä pienemmäksi valkosipuli hienonnetaan, sitä enemmän alliini reagoi ilman kanssa, sitä enemmän syntyy aromaattisia yhdisteitä, jotka tekevät valkosipulista voimakkaamman makuista ja hajuista."

http://g-astronomiaa.blogspot.fi/2011/06/viikon-raaka-aine-11-valkosipuli.html

Tämä oli mielenkiintoista. Tähän perehdyn. Kiitos!:)

rasse

Mutta eikös sitten veitsen lappeella painaminen murskaa? Tietenkin puristimen läpi vedettäessä jauhautuminen on täydellisempää ja sitä myötä tuo alliinijuttu.

Täytyy tässä vaiheessa todeta, että itsekin käytän enimmäkseen veistä ja nimenomaan lappeella painamalla ja loput terällä hienontamalla. Murskain on kyllä joskus tarpeen, tosin tällä hetkellä en edes omista murskainta.

MarjaMikke

Kokit ja wannabeet puristinta halveksii, mutta kätevä sillä on muutama kynsi lisätä. Puristimeen meneviä kynsiä ei kannata edes kuoria, käy vikkelästi. Aika usein tulee myös veistä käytettyä. Makuerot tapojen välillä oli minulle uutta, mutta en olekaan kokki.


Janne

Lainaus käyttäjältä: rasse - syyskuu 08, 2013, 07:06:30 ap
Mutta eikös sitten veitsen lappeella painaminen murskaa? Tietenkin puristimen läpi vedettäessä jauhautuminen on täydellisempää ja sitä myötä tuo alliinijuttu.

Toki se veitselläkin murskaa, tasoeroistahan tuossa on kyse. Mä pilkon n.90% valkosipuleista veitsellä mutta kun haluaa oikein voimakasta makua on puristin hyvä. Esim. kermaviilidippeihin tulee murskattua puristimella ja just noin kuorimatta kuin edellinen mainitsi. Jos evästä on tarkoitus säilyttää pidempään tai esim maridaneissa en purista ikinä, tuntuu että se maku menee äklöksi aika äkkiä.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

rasse

Lainaus käyttäjältä: Janne - syyskuu 08, 2013, 09:22:03 ap
Jos evästä on tarkoitus säilyttää pidempään tai esim maridaneissa en purista ikinä, tuntuu että se maku menee äklöksi aika äkkiä.


Tuo on totta. Valkosipuliöljyyn, johon sipulit on puristimen läpi vedetty, alkaa tulla aika nopeasti kitkerä ja tympeä maku. Jos tekee vain pienen määrän ja tarkoitus on saada pikaisesti öljyyn maku ja öljy käyttöön, on puristin ihan hyvä.