Diavolan ensikosketus chilien maailmaan (keltanokkavaroitus)

Aloittaja Diavola, maaliskuu 29, 2011, 12:01:56 ip

« edellinen - seuraava »

saulir

En ole vielä kuullut että kukaan olisi allergisoitunut chilien siitepölylle muttei se kai mahdotontakaan ole.
Tällä hetkellä täällä keski-suomessa (Äänekoskella) alkaa pujokin olemaan hiljalleen kukkimisvaiheessa, voi siis johtua ihan muistakin kasveista, siitepöly kulkeutuu kuitenkin helposti sisälle.

Diavola

Lainaus käyttäjältä: saulir - kesäkuu 30, 2011, 09:42:00 ap
En ole vielä kuullut että kukaan olisi allergisoitunut chilien siitepölylle muttei se kai mahdotontakaan ole.
Tällä hetkellä täällä keski-suomessa (Äänekoskella) alkaa pujokin olemaan hiljalleen kukkimisvaiheessa, voi siis johtua ihan muistakin kasveista, siitepöly kulkeutuu kuitenkin helposti sisälle.

Joo, mitä todennäköisimmin allergiaoireet johtuvat kyllä jostakin muusta. Tuli vaan mieleen, kun ihmisillä saattaa olla montakin puskaa pölisemässä tähän aikaan vuodesta sisätiloissa, että olisiko joku kenties allergisoitunut...

MrFrost

Ei mulla oo yhtään puskaa pölisemässä sisätiloissa :)

Kaikki on parvekkeella (lasitettu sellainen), ei oikeen sisällä pysty pitämään, kun on noi kissat :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Diavola

Täytyy taas vähän päivittää tilannetta uusilla kuvilla! Habaneron podit kasvavat yllättävänkin nopeasti. Vastahan sitä tuli huomattua tuo ensimmäinen nystyrä ja nyt raakile näyttääkin jo ihan oikean habaneron muotoiselta! Pieni se vielä on. Tänään mitättuna n. 17mm pituinen ja 12mm levyinen. Olen päättänyt raportoida tuon ensimmäisen raakileen kasvusta tähän päiväkirjaan säännöllisin väliajoin. Tässä siis ensimmäinen habaneron podini 5.7.2011 kuvattuna:

Jonkin aikaa sitten mainitsin myös Thai Annuumini kukkivan. Uskomatonta mutta totta, se on myös alkanut puskemaan raakiletta ulos pienestä koostaan huolimatta. Kasvi itse on vasta n. 25cm korkea. Ensimmäisellä podilla on nyt pituutta 15mm. Tuon ei pitäisi kyllä tehdä mitenkään kamalan isoja podeja. Se podi, josta aikoinaan otin siemenet, oli vain n. 5cm pitkä ja melko kapea. Mutta on noissa lajeissa kyllä näköjään eroja. Habanero pudotti kukkansa monta kertaa ja kasvatti itsensä todella isoksi ennen kuin satoaminen alkoi. Ja sitten tämä annuumi satoaa tuollaisena rääpäleenä... :

Diavola

On taas aika päivittää tilanne. Puskat voivat mainiosti. Ei öttiäisen öttiäistä näkyvissä. Koen tämän suoranaiseksi ihmeeksi. Olen kyllä lukenut, että Habanerot eivät ole niin tuholaisherkkiä.

Nyt minulla on vain kaksi Habaneroa jäljellä. Lahjoitin yhden äidilleni. Kaivettiin se yhdessä maahan mökille. Se näytti tekevän sille hyvää. Siinä on vain yksi podi tällä hetkellä, joka sekin on kuulemma alkanut vaihtamaan väriä kypsempään suuntaan. Äiti arvelee sen olevan punaista laatua. Tavoitteenanihan oli, että minulle jäisi yksi keltainen ja yksi punainen. Jäljelle jääneiden kasvieni podeissa en ole havainnut vielä merkkiäkään värimuutoksesta. Tottahan toki ne kypsyisivät paremmin ulkona, mutta kun ei ole paikkaa minne laittaa.

Ensimmäinen habaneron podi on kasvanut hurjaa vauhtia. Sen mitat ovat nyt 37mmx33mm (pahoittelen huonoa tarkennusta):

Myös Thai Annuum on kasvattanut hedelmiään ahkerasti. Pituutta suurimmalla niistä (keskellä) on jo 40mm:

Mutta tämä turbokasvain vetää pisimmän korren; kasvilla on pituutta n. 80cm ja leveyttä reilun metrin verran ja se kasvattaa ihan megalomaanista podia, jolla on leveyttä jo 48mm ja pituutta 45mm. Ja eihän siinä mitään, mutta kun tämä podi aloitti kasvunsa myöhemmin kuin edelliset. Kasvi itse:

Ja sen bebé:

Jonkin aikaa sitten sain hauskan puhelinsoiton puolisoltani kotoa poissaollessani. Kasvit olivat vähän päässeet nuupahtamaan kovasta auringonpaisteesta johtuen ja puoliso oli sitten vähän kastellut niitä. Tämän jälkeen hän soitti minulle ja tokaisi: "huomasin just, että tää talo on täynnä paprikoita".

Diavola

Tuossa habanerossa on muuten nyt 15 hyvänkokoista raakiletta, jotka ovat kasvaneet siihen viikon aikana. Kiitos bio-bizz ja aurinko! Olen tässä miettinyt, että pitäisiköhän noita lehtiä vähän karsia. Puska on nimittäin tuuhentunut ja kasvanut entisestään. En kyllä todellakaan aio ostaa sille enää yhtään isompaa ruukkua. Muuten lähtee homma käsistä...

Mutta nyt siihen varsinaiseen asiaan! Huomasin tämän kyllä jo n. viikko sitten, mutta siis Inca red drop on tehnyt ensimmäiset kukkansa! Kasvi itse on kyllä edelleen aika pieni, n.25cm korkuinen.

Kasvi itse:

Kasvin kaunis kukka:

Onko teillä muuten kokemuksia, kuinka suureksi Inca red drop keskimäärin kasvaa?

wille

Lainaus käyttäjältä: Diavola - heinäkuu 29, 2011, 09:54:37 ap
Onko teillä muuten kokemuksia, kuinka suureksi Inca red drop keskimäärin kasvaa?

Viime kaudella kasvihuoneessa se kasvoi noin 80cm x 70cm pusikoksi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

InkRose

Mulla on tuo maitopurkissa oleva varataimi täällä pajalla nyt n. 70 cm korkea (lattiasta), latvukset peittää noin 60x80 cm alan. Kotona isossa (17 l)ruukussa oleva on ehkä sen 70-80 cm mullan pinnasta ja joka suuntaan vähän isompi muutenkin.

CyberDog

Älä turhaan karsi mitään lehtiä. Kyllä se niitä itekseen tiputtelee. Ja lehdethän on kasvin energialaitoksia. Ja ei toi mikään tuuhea vielä ole :P

Diavola

Nyt ovat hommat edenneet siihen pisteeseen, että kohta pääsen maistelemaan satoa! Ensimmäisen kauteni ensimmäisen podin kypsyttäjä oli yllätys: Thai Annuum! Värinvaihto vihreästä suoraan punaiseen tapahtui neljässä päivässä. Kun huomasin podin alkavan värinvaihdon, otin siitä heti kuvan. Päätin ottaa kuvan joka aamu, kunnes se on kypsä. Tässä värivaiheet:

Podilla on pituutta n. 4cm. Ajattelin tuon antaa kököttää tuossa vielä sunnuntaihin asti, mutta sitten kyllä Chili con Carne!

Diavola

Chilirintamalla sattuu ja tapahtuu. Ensimmäinen Thai Annuum-pötkylä korjattiin sunnuntaina. Maistoin palan kärjestä ja maku oli aika mieto, ei kovin hedelmäinen. Vähän kuiva maku, jos niin voi sanoa. Ei mitään makeutta tai paprikamaisuutta. Kannasta sitten löytyikin poltetta. Mutta muuta makua ei sitten juurikaan. Tämän chilin voisi sanoa tuovan pelkkää tulisuutta ruokaan, makua ei niinkään.

Pilkoin chilin tomaattikastikkeeseen ja lisäsin siihen kasvikset. Kastike sivelty penne-pastan niskaan.

Olen koonnut pienen kollaasin:

"Under the knife":

Ruumiinavaus:

Chilisilppu:

Päätepysäkki:

Tuon "Thai Annuum"-chilin kypsymisen odottaminen ei kuitenkaan vedä vertoja Habaneron kypsymisen odotukselle. Josta tulikin mieleeni:

! ! !

Tämä värimuutos tapahtui yhden vuorokauden aikana. Nyt sitten odottelemaan, josko tuo muuttuisi vielä punaiseksi. Vielä jaksaa malttaa...

coco

Hienot kuvat oot napannu habasta. Tuli ihan nälkä kun katto safka lautasta.. :)

Diavola

Lainaus käyttäjältä: Diavola - elokuu 08, 2011, 20:11:26 ip
Tämä värimuutos tapahtui yhden vuorokauden aikana. Nyt sitten odottelemaan, josko tuo muuttuisi vielä punaiseksi. Vielä jaksaa malttaa...

Kuinkahan pian tämä yleensä muuten tapahtuu? Haba on ollut keltainen jo muutaman päivän.

wille

Lainaus käyttäjältä: Diavola - elokuu 11, 2011, 11:52:59 ap

Kuinkahan pian tämä yleensä muuten tapahtuu? Haba on ollut keltainen jo muutaman päivän.

Vai olisiko tuo sitten kuitenkin se lopullinen väri? Mikäs haba on kyseessä?
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Diavola

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 11, 2011, 11:54:18 ap

Kyseessä on joko keltainen tai punainen markettihaba. Mulla pitäisi olla jäljellä yksi keltainen ja yksi punainen, mutta molemmissa kasveissa nököttää tällä hetkellä keltaiset podit. Sillä tässä vähän kyselinkin, että koskahan noi uskaltais poimia. Podit ovat edelleen melko kovia tunnusteltaessa.

wille

Lainaus käyttäjältä: Diavola - elokuu 11, 2011, 12:29:59 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 11, 2011, 11:54:18 ap

Kyseessä on joko keltainen tai punainen markettihaba. Mulla pitäisi olla jäljellä yksi keltainen ja yksi punainen, mutta molemmissa kasveissa nököttää tällä hetkellä keltaiset podit. Sillä tässä vähän kyselinkin, että koskahan noi uskaltais poimia. Podit ovat edelleen melko kovia tunnusteltaessa.

Marketti-Haba voi olla (ja todennäköisesti onkin) hybridi, joten kaupan chilistä ottusta siemenestä voi tulla jotain samansuuntaista, tai täysin erilaista. Värivaihtelu on vielä pientä, kun tuo kuitenkin näyttää habikselta. ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Mr_Green_

Kyllä mun kokemuksen mukaan se väri muuttuu aika nopeaan, kunhan vaan alkaa vihreästä muuttumaan. Jos se pysyy useamman päivän tasaisen keltaisen, eiköhän se ole lopullinen väri. Väärässäkin voin olla toki.. :P

Diavola

Joo, vaikuttaisi siltä että keltaisia ovat molemmat ja keltaisina pysyvät. Tai noi on kyllä melkeinpä oransseja nyt. Ei se kyllä haittaa. Tykkään enemmän miedommasta ja hedelmäisestä. Jos sitä illalla poimis yhden ja vähän maistelis!

ladoga

Ne perusturpeet voit käyttää kun sekoittelet siihen kaktus- ja mustaanmultaan.

Noissa hommissa voi käyttää ihan maalaisjärkeä, eli chili tarvitsee ravinteita, ilmavan ja hyvin vettä johtavan kasvualustan. Perusturve tuo ilmavuutta ja sitoo hyvin vettä, mustamulta antaa ravinteita ja nostaa PH:ta ja kaktusmulta estää koko settiä paakkuuntumasta ja johtaa ylimääräisiä vesiä pois. Samanlaisia sekoituksiahan nuo valmiit Puutarhamullatkin ovat.

Kuten muut jo mainitsivat niin kanankakka on hyvä lannoite varsinkin varastolannoitteena. Eli mullanvaihdon yhteydessä voit laittaa kanankakkaa ruukun pohjalle ja kasvi sitten käyttää sitä tarpeen mukaan. Lannoitteita, varsinkin noita BioBissejä jne. voi chilien kanssa käyttää aika säästelijäästi. Varsinkin jos sitä kanankakkaa jo siellä on niin voi miettiä tarvitseekö lisälannoitusta ollenkaan. Useimmat ongelmat johtuvat liiasta vedestä tai muista kasvuolosuhteista ja lisäämällä yks kaks lannoitusta ne yleensä vain pahenevat.

Hyvän näköisiä, joskin hieman valonpuutteesta kärsiä chilejä. Sisällä ilman keinovaloa tuo on parasta mihin pääsee, eli kasveista tulee hiukan harvempia ja korkeampia.

Vielä noista chileistä. Kaupoissa myytävät thai chilit ovat usein Rawit (C.annuum) lajiketta, mutta tuo thai chilisi vaikuttaa hieman erilaiselta (mm. vaaleammat, tylpemmät marjat), joten tuskin on se. Kuvien marketti "habat" ainakin ovat tyypillisiä kaupallisen jalostuksen tuotteita ja tarkempaa määritystä kuin C.chinense on turha edes yrittää.

Ica red drop on muuten herkkua, hyvä valinta. Kokeile myös vihreänä.

Diavola

Aikaa onkin näköjään vierähtänyt viimeisimmästä päiväkirjamerkinnästäni. Johtuu ehkä siitä, että suurin action tapahtui kesän ollessa kukkeimmillaan ja syksyllä ei juurikaan mitään sykähdyttävää chilirintamalla tapahtunut. Olen todella tyytyväinen ensimmäiseen kauteeni, ottaen huomioon kasvatusharrastuksen alkaneen hassuilla markettihabanerojen kasvatuksella. On aika muistella huolellisen työn tuloksia pienellä kuvakollaasilla:

Keltainen habanero ennen sadonkorjuuta 8.9.2011:

Ensimmäinen sadonkorjuu valtavat 180g  8):

Kuivatus uunissa 50 asteessa:

Polttavan tulista kuivattunakin:

Kyseisen habaneron makua epäileville tiedoksi, että en ole ikinä maistanut yhtä hedelmäistä ja vahvaa habaneroa. Tämä puu tuottaa todellakin hyvänmakuisia chilejä. Habaneroa halkaistessa huoneen täyttää hyvin vahva paprikan tuoksu ja polte on uskomaton. Neljäsosa tätä habaneroa tuoreena riittää maustamaan vaikkapa intialaistyyppisen kana-kasvis curryn juuri sopivan tuliseksi. Tämä kasvi kukkii ja tuottaa satoa edelleen. Marjat ovat kylläkin puolet pienempiä ja niitä on vähänlaisesti. Mutta kuivattuun tavaraan en ole vielä päässyt edes koskemaan!

Olen jättänyt chilien lannoituksen kokonaan pois jo muistaakseni Syyskuun alussa, heti sadonkorjuun jälkeen. Rocoto de San Isidro alkoi pari viikkoa sitten kukkimaan, mutta ei ole tehnyt satoa tietenkään. Thai Annuum kukkii myös omaan runsaaseen tapaansa, mutta ei tee enää hedelmää. Inca red drop teki satoa vähän alle kymmenen podin verran ja jokainen niistä päätyi sellaisenaan voileivän päälle. Njams!

Cajamarcasta korjasin vasta eilen ensimmäisen kypsän podin. Maku oli todella mieto kärjestä, ehkä noin ykkösen luokkaa. Mutta kannassa sen sijaan polte ylsi ehkä jopa kuutosen korville! Kaikenkaikkiaan Cajamarca ei ehkä makunsa puolesta ole mitenkään erikoinen, mutta kaunishan se kyllä on:

Kiitos vielä kaikille teille kaikille, jotka jaksoitte lukea ensimmäistä päiväkirjaani! Olen saanut teiltä kallisarvoisia vinkkejä ja korvaamatonta palautetta. Onnea kaikille uuteen kauteen 2012!

:-* :-* :-*