Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
195 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 381

wille

Lainaus käyttäjältä: Tellus - heinäkuu 19, 2009, 16:21:02 ip
Itsellä kiinnostuksen uhraaminen erilaisiin BioBizz-vaiheisiin, ajoituksiin ja kikkailuun on nyt nolla. Setti ei sovi omaan maantasaiseen viljelyfilosofiaan, joka puutarha- ja huonekasviasioissa luottaa kananpeehen ja hevonvastaavaan. Hyvin on toiminut.

Puutarhan Kesä kuulostaa sopivan suoraviivaiselta ja talonpoikaisjärkiseltä ratkaisulta. Siirryn siihen. Ja ensi kesänä chilit kasvaa kasvihuoneessa turvepenkissä, ei ämpäreissä. Ehkä saan olot paremmin vakioitua. Opetellaan...opetellaan...


Tähän tulokseen olen minäkin päätynyt. Melkein koko kesän olen Puutarhan Kesällä lannoitanut ja tuntuu soveltuvan sekä kasvuun että kukintaan tuo sama annostus. BioBizzit ovat jääneet hyllyyn siis täälläkin. Ja onhan tuo PK tosi riittoisaa ja edullistakin, helppoudesta puhumattakaan. Tällä mennään siis jatkossakin. Viime kesään verrattuna chilit kukoistavat ja satoakin näyttisi olevan tulossa ihan mukavasti. Tosin tämän kesän säälläkin saattaa olla vaikutusta asiaan, kun viime kesään vertaa... ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tellus - heinäkuu 19, 2009, 16:21:02 ip... kiinnostuksen uhraaminen erilaisiin BioBizz-vaiheisiin, ajoituksiin ja kikkailuun on nyt nolla. Setti ei sovi omaan maantasaiseen viljelyfilosofiaan, joka puutarha- ja huonekasviasioissa luottaa kananpeehen ja hevonvastaavaan.


Noiden luonnontuotteiden käyttö tuntuu turvallisemmalta kuin kemikaalien annostelu, mutta itse olen itselleni asettanut sellaisen aikarajan (kenties ihan väärin), että kesäkuun alkupuolen jälkeen en niitä lisäile. Saattaisi silloin sato mennä kovin myöhään syksyyn. Tuo pavunvarsi Rocoto on  juuri varoittava esimerkki. Ei aikomustakaan kukkia. Sille ei luonnonlannoite sopinut. Ehkä ei olisi sopinut mikään muukaan.

ChiliPepper

Mulla on ollut taimet halkaisijaltaan 10 cm saviruukuissa kaktusmullassa ja nyt oon siirtänyt osan 20 cm ruukkuihin ja osan 10 litran sankoihin, joissa pohjalla salaojituksena lekasoraa ja multana puutarhaturvetta. Kasteluvedessä on mennyt puutarhan kesää ja merileväuutetta purkkien ohjeiden mukaan. Mietin vain että kertyykö lannoitetta liikaa jos joka kastelussa lannoittaa? Nyt taimet on voinut hyvin.

Ekaa kertaa chiliä kasvamassa. Yleensä tapan kaikki kasvit ylikastelulla noin viikossa. Valitettavasti ei taida satoa tänä syksynä tulla, kun niin myöhään liikkeessä (tuli täydellinen/perusteellinen kissatuho just ennen juhannusta).

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ChiliPepper - heinäkuu 20, 2009, 14:03:29 ip... oon siirtänyt osan 20 cm ruukkuihin ja osan 10 litran sankoihin, joissa pohjalla salaojituksena lekasoraa ja multana puutarhaturvetta.

Yleensä tapan kaikki kasvit ylikastelulla noin viikossa. Valitettavasti ei taida satoa tänä syksynä tulla, kun niin myöhään liikkeessä (tuli täydellinen/perusteellinen kissatuho just ennen juhannusta).


Jos ne on vasta kuukauden vanhat taimet, niin älä nyt vielä noin isoihin ämpäreihin istuta. Pitää näet ottaa huomioon, että joudut siirtämään ne syksyllä sisään ehkä ikkunalaudalle. Kai noissa astioissa on reiät pohjassa? Muuten ylikastelu jossakin vaiheessa nuuduttaa taimesi aika suurella todennäköisyydellä.

Jos taimet voivat hyvin, anna mennä vaan. Joillekin lajikkeille voi lisätäkin lannoitusta tai  jos sinulla on useampi samaa, voit tehdä vertailuja erilaisilla annoksilla. Liian lannoituksen huomaat, jos joku kasvi alkaa äkkiä kasvaa pitkiä versoja, joissa on harvassa lehtiä. Tuollaisia saattaa ilmestyä parikymmensenttisinä aivan muutamassa päivässä. Ne voi  leikata pois, sillä sellainen kasvu ei ole hyvää jatkoa ajatellen.

ChiliPepper

Chilit on jo nyt ikkunalaudalla, ei oo pihaa ei parveketta. Viis isoa ämpäriä nyt mahtuu minne vain ja saavat talveksi lisä valaistusta. Reikiä ei ole pohjassa, toivon että 5 cm soraa pohjalla estää pahimmat ylikastelut  ::) Nyt ne voi hyvin. Pari on kasvanut hieman nopeammin, parin sentin välein on kuitenkin lehtiä, eikä ole mitään sivuversoja.

tonttu

Porakone käteen, reikiä pohjaan ja aluslautasia ostamaan. Kevytsora mitään estä. 5cm on kuitenkin aika vähän pakkautuneena.

Luigi

Hain tanaan yhden 10l amparin, johon suurin chili paasee huomenna, naga saa perintona vanhan kipon. Tuli tassa mieleen etta mita jos olisin tekematta pohjaan reikaa (asiaa sivuutettiin jo...)? Ei tulisi sitten saatoa aluslautasten kanssa, ja voisin sitten myohemmin kayttaa reiattomia ampareita hydroilyssa.

Suunnitelmissa siis laittaa amparin pohjalle lecasoraa ja loput taytettaan mullalla. Pohjalta pinnalle ulottuva putki laitetaan, josta vesi lisataan ja mitataan. Putkesta sitten lisataan vetta ja mitataan veden pinnan taso. Mahtaakohan tuollainen toimia?

E: Menipa ohi aiheen, piti kysya Karsalta...

papereeka88

kelpaako tuo biolanin ruukunvoima neste kasvatus lannoiteeksi kun ei ilmeisesti sisällä fosforia ollenkaan?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Aurinkokuningas - heinäkuu 21, 2009, 21:58:14 ip
Hain tanaan yhden 10l amparin, johon suurin chili paasee huomenna, naga saa perintona vanhan kipon. Tuli tassa mieleen etta mita jos olisin tekematta pohjaan reikaa (asiaa sivuutettiin jo...)? Ei tulisi sitten saatoa aluslautasten kanssa, ja voisin sitten myohemmin kayttaa reiattomia ampareita hydroilyssa.

Suunnitelmissa siis laittaa amparin pohjalle lecasoraa ja loput taytettaan mullalla. Pohjalta pinnalle ulottuva putki laitetaan, josta vesi lisataan ja mitataan. Putkesta sitten lisataan vetta ja mitataan veden pinnan taso. Mahtaakohan tuollainen toimia?

E: Menipa ohi aiheen, piti kysya Karsalta...


Kokemus on osoittanut, että se pohjamulta vettyy sieltä herkästi, eikä sen kosteuden määrää pääse oikein toteamaan. Alkukaudesta myöskaan kasvin juuret ei yllä tätä hyödyntämään. Esim turpeella on semmoinen taipumus, että jos se ylikastuu (jätä turvetta kottariin vesisateessa) siitä tulee mutaa, joka ei oikein tykkää kuivua edes avonaisessa astiassa kunnolla, saati sitten mullalla haudattuna ämpärin pohjalla.

Joidenkin sisäkoristekasvien kohdalla saattaapi toimia, mutta itte laitan nekin reijitettyyn ruukkuun ja sitten vasta siihen söpöön ilman reikää varustettuun koristemalliin. Esim tulitikkukasvi on melkein mahdoton tapettava, meilläkin yksi pistokas elänyt 2dl vesipurkissa jo toista vuotta. Mutta laitappa sama umpikippoon...

Halpa henkivakuutus. Ämpärit ei oo niin kalliita, etteikö raaskis reijittää. Mutta miten vaan.

Linda

Osaakohan kukaan kertoa mitä lannoitetta mahtaa olla tollanen punanen, vähä sokerimainen jauhe, joka liuotetaan kasteluveteen? Mä oon sitä käyttäny oikeestaan kaikille kasveille mitä talosta löytyy ja ihan hyvin tuntunu toimivan. Nyt alkaa vaan aine olla finaalissa eikä mulla oo minkäänlaista aavistusta, että mitä tavaraa se mahtaa olla...
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Rigsu

taas pistän näppini peliin... veikkaan että puutarhan kesä :) monet käyttää, myös minä... ja hyvin toimii.
#813

est. 28.07.2009

Linda

Okei, kiitos tiedosta/veikkauksesta! :) Sain tosiaan mutsilta tollasta jauhetta ihan vaan kirkkaassa lasipurkissa, eikä mutsikaan osannu sanoa mitä mahtoi olla ;D

Täytyypä poiketa tuota hakemassa lisää, on kyllä kelvannu noille "halpis-chileille" tosi hyvin.
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Rigsu

oletan että VAALEANpunaista kidemäistä jauhetta tarkoitat?
#813

est. 28.07.2009

CyberDog

Voi olla myös kekkilän kastelulannoitetta. Hyvin sekin toimii. Mä käytän sitä.

Linda

Lainaus käyttäjältä: Rigsu - heinäkuu 28, 2009, 14:17:58 ip
oletan että VAALEANpunaista kidemäistä jauhetta tarkoitat?

Joo, vähä sen näköstä että olis sekotettu valkosta ja punasta, eli ei oo varsinaisesti vaaleenpunasta ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

tonttu

toi saattaa olla myös kekkilän syysravinnetta.... trivia heitto, siinki punasii kiteitä :-P

Linda

^ Voi hyvinkin olla mahdollista. En tosiaan osaa yhtään sanoa mitä tavaraa mahtaa olla. Sellasta punasta, joka on vähän kun hienoa sokeria, mutta ehkä vielä vähän hienompaa :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

snu


Oli mitä oli, mutta jos ostat puutarhan kesää tilalle, et ainakaan mokaa. Tarkistat vaan, mitkä on lannoitusohjeet, jos vaikka onkin eri tavaraa.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Linda

Okei, tota nyt on vielä pariin kastelukertaan, mutta saa kelvata kun on tähänkin asti kelvannu. Ostan sitten uutta tilalle :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

jeQQ

Rainbow:n halvin toimii lannoitteena. Nyt kun foorumia on luettu, niin sitä on jopa alettu käyttämään. Innostuin kyllä hieman liikaa ja sain toisen chileistäni pudottamaan kaikki lehdet ja podit lkm yhtä. Nyt tämä chili puskee jo uutta lehteä ja podi vaihtoi puoliksi väriä! :o