Muuta => Muut harrastukset ja elämä => Aiheen aloitti: ChiliPark - tammikuu 21, 2012, 13:48:50 IP

Otsikko: Autot...
Kirjoitti: ChiliPark - tammikuu 21, 2012, 13:48:50 IP
...
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Siku - tammikuu 21, 2012, 14:03:04 IP
Aloitetaan varmasti antipatiaa herättävällä vastauksella.

B-korillinen Opel Vectra mallia -96


PV:n johdosta ajokorttia löytyy BECE, joten isompiakin autoja tullut pikkusen pyöriteltyä.

Hiacella olen työkseni ajanut vuoden päivät. Ihan mukava ajella kesällä, mutta toistaalta takavetoinen ja talvella tappava (kaikki sympatia Räyhikselle, joka käsittääkseni moisella ajelee).
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: mohla - tammikuu 21, 2012, 14:14:25 IP
Tunnustaudun Volkkaristiksi. Emännällä kauppakassina '08 Polo, josta jäätyy ovet, putoilee peilit ja muuta talviautoilun ihanuutta. Muuten kiva pikkudieseli. Korvasi syksyllä '97 Golfin, mutta lähes identtiset ongelmat säilyivät. Ainoa oikea parannus tuossa vaihdossa oli Polossa oleva ilmastointi.

Omaa n. 70 km työmatkaani kuljen '06 tdi farkku Passatilla, joka aivan viimeisiä hetkiään on toiminut moitteetta. Varsinkin ajotietokoneeseen integroitu polttoainekäyttöinen lämmitin on herkku. Tyyppivikojahan näissä kaikissa on, ja toivoa sopii ettei osu kohdalle.

Viitisen vuotta tuli harrasteltua Amazoneja ajokortin saatuani, mutta se on nyt jäänyt. Ei riitä nykytilanteessa aika eikä ole talliakaan, joten myin syksyllä säilytyksessä useamman vuoden olleen Amazonini pois. Ehkä sitten joskus taas, kun saa sen väh. 3 auton autotallin eli miesluolan, johon mahtuu lisäksi chilikasvattamo, biljardipöytä, baaritiski ja kotiteatteri... ;D

Periaatteesta hommaan vain Eurooppalaisilta automerkeiltä autoja muistaen, että parhaat ranskalaiset saa nakkikioskilta! ;D
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Tyttii - tammikuu 21, 2012, 14:15:06 IP
Talvella Mazda 323 -97, kesällä hiustenkuivaimella eli kolmannen sukupolven MR2.
(http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSsJ212QBn9YjsKMgRfQYfVdfXXKFZ0d2a74_0zCXwCvyBiSuvfNZH5LBw)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: biblo - tammikuu 21, 2012, 14:19:31 IP
-Opel Kadett C 1.2S '76, ensimmäinen auto. Lyhytkeppisenä ja sedan. Mahtava auto, hankin samanlaisen joskus.

-Lada '80 1.2, ostin ensimmäiseltä omistajalta. Paljon tuli ajettua ja ainoa auto jossa ei vikoja. Mahtava tämäkin.

-Lada  '86  1.2, edelliseen poikkeuksena kanttilamppuinen, talvella tuli vietyä tuota pisin ja poikin kylänraittia. Päätyi uuden omistajan mukana UGI:n poliisiasemalle.

-Ford Fiesta '80 1.1/1.3, BDA-pullistuksilla ja kevennettynä tiukka biili ajaa. Suora putki yhdellä änkkärillä keskeltä ulos. Ovipahvit alua ja pohjassa vain millin kumimatto, ei muita eristyksiä. Pieni ja metelöivä koppero.

-Volvo 240 STW '87 2.1, madallettu kultakimpale. Kullanvärinen ja mustat lasit eteen asti. Maavara n.7cm edessä ja takaa vajaa 9cm. Ihan kiva.

-Volvo 245 '84 1.9T, eka turbollinen. Takaveto lukolla. Aito turbovolle sinisellä sisustalla ja kaikilla sähöherkuilla. Panisin.

-Opel Omega 3000 12V  '87 , tehokas takaveto joka omasi kitkalukkoperän. Ei-VP malli ja ilman katteja joten 180hv löytyi.

-Peugeot 309 '90 1.4, hätäpäissään käyttiksen hankinta joka osottautui hyväksi. Pösön oma kone ja pieniruokainen mutta kipakka menemään.

-Opel Vectra 2.0 '90 Automatic, käyttis, toimi ok joten ei valitettavaa.

-Suzuki Supercarry '88? 1000 5speed, I absolute fuckin' love this car! Oli koomisen näköistä kun hyttiin ahtasi 2 henkilöä, yht.240kg ja itsellä mittaa 188cm.

-Toyota Corolla 1.3, tuli itselle pilkkahintaan mutta hyvällä voitolla meni eteenpäin. Vm vissiin '89.

-Opel Omega 2.0, käyttö-/talviauto. Toimitti virkansa. Plussana tässäkin kitkalukko perässä. Vm vissiin '87.

-Opel Kadett E 1.6, ilmaiseksi sain ja kaveri fiksasi. Molemmat tienattiin n.150e+kaveri ajeli ennen myyntiä pari kk.

-Toyota Carina II  1.6, käyttöauto. Toimitti virkansa. Vm vissiin '87.

-Saab 9000 Turbo, tjoo tulipa sellainen silloin ostettua. Kulki kivasti. Vm vissiin '88?

-Volvo 240 2.0, käyttö-/talviauto. Toimitti virkansa. Sedan-malli poiketen aiemmista volvoista. Vm vissiin '87.

-Kupla '67 1500 ja Kupla '66 1300, madallettu ja muuta mukavaa. Hankin vielä joskus vanhemmankin ja kuulun volkkariyhdistykseen.

-VW Jetta mk2 '84 1.6 Automatic, eka MK2-mallivuosi. C-varustetaso eli täysi karvalakki. Ei edes tupakinsytkää.

-VW Jetta mk1 '83 1.5, tästä piti rakentaa jotain mutta meni myyntiin vähäisen kiinnostuksen vuoksi.

-VW Transporter 1.6D  '82, auto jolla ajoin alle 50km. Jakohihna poikki/tankki vuosi ja muuta mukavaa. Vaihdoin motin ja myin omillani eteenpäin keskeneräisenä.

-Opel Kadett E 1.3 Automatic, vaimolle hankittu käyttis.

-Opel Corsa A 1.2S TR, mattavihreä ja madallettu. Myin rikkinäisenä ja päätyi lopulta Välimerelle, siitä lisää-> http://valimerelle.blogspot.com/2011/02/ryhma-sorsanpoika.html

-VW Passat 1.8T '98 Tiptronic, tämän hetkinen käyttöauto, ollut meillä n.1,5v. Variant-mallinen ja ihan jepa. Suattaapi olla että menee kiertoon piakkoin kun näin "isolle autolle ei enää tarvetta.


Ajanut olen näiden lisäksi varmasti yli sataa autoa, työnkuva sellainen. Kuorkkia en koskaan kun ei lanttu anna lupaa. Ainoastaan B-kortti siis löytyy. A olisi kai mahdollinen, isompi luokka ei. Kortti ollut reilu 10v eli siihen nähden melkoisesti autoja, välillä toki ollut kaksi ta kolme.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Chilivaari - tammikuu 21, 2012, 14:19:48 IP
Tuollaisilla minä ajelen.
(http://www.chilivaar.in/2012/26.jpg)

Näitä on useampia eri numeroilla.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Siku - tammikuu 21, 2012, 14:27:27 IP
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 21, 2012, 14:22:08 IP
Pakko kysyä nykyisistä korteista. Itselläni oli ABCDE, eli ammattikortti.
Mitä BECE kortilla saa ajaa?

Kaikkea henkilöautosta yhdistelmään.
Ei kuitenkaan moottoripyörää, eikä linja-autoa. Jos suorittaisin D-luokan ajokortin saisin automaattisesti hilata myös kärryä sen perässä.
Kortti on tosiaan intissä hankittu, eikä kannata kuvitella, että olisin joku aito "Rekka-Pena".  :)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Heku - tammikuu 21, 2012, 17:14:48 IP
Peugeot 205 XL 1.1 makaavalla koneella. Löytyy meiltä edelleen, 144tkm ajettu. Ei kilvissä.

Toyota Carina DX, -82 eli TA60. Ei kilvissä, vähän paljon lahovikaa, niin paljon ettei tuosta taida kannattaa autoa alkaa tekemään. Nähnyt jäärataa viime talvina.

Toyota Carina II GLi, -91, 4A-FE eli 1.6 monipisteruiskukone, kori ruosteeton helmi. Oma käyttöautoni. Tämä on nyt semmoinen katsastusmiehen kehuma yksilö.  ;D

Mutta, ongelmiakin siinä on ollut, map-anturi tai mikälie, imusarjan alipainetunnistin tuntuu menevän n. vuoden välein. Kansipahvikin tuohon on vaihdettu viime kesänä, öljy rupesi siirtymään vesitilaan. Kansi ehjä ja suora, kansipahvissa murtuma kuparitiivistyksessä öljykanavan ympärillä.

Yksi mielenkiintoinen ajokki pitää mainita, lähti meiltä loppuvuodesta: 206 RC, ihan kiva pikkanen pögö. Silti käyttöautoa valitessa taidan pysyä Toyotassa. Kaksi muuta kilvissä olevaa Toyotaa löytyy talosta myös, sekä yksi kolarin kärsinyt "projektikuntoinen" 2-ov. farmari Corona -68.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Nosiseptori - tammikuu 21, 2012, 19:35:31 IP
Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 21, 2012, 14:27:27 IP
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 21, 2012, 14:22:08 IP
Pakko kysyä nykyisistä korteista. Itselläni oli ABCDE, eli ammattikortti.
Mitä BECE kortilla saa ajaa?

Kaikkea henkilöautosta yhdistelmään.
Ei kuitenkaan moottoripyörää, eikä linja-autoa. Jos suorittaisin D-luokan ajokortin saisin automaattisesti hilata myös kärryä sen perässä.
Kortti on tosiaan intissä hankittu, eikä kannata kuvitella, että olisin joku aito "Rekka-Pena".  :)

Sama. :) Nosti toisaalta arvostusta ammattiautoilua kohtaan tuon kortin suorittaminen - tai paremminkin sitä edeltänyt harjoittelu.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Minbaari - tammikuu 21, 2012, 21:34:12 IP
Ekana autona VW Vento -94 ja nykyisin Golf -93. Hyviä autoja molemmat, vaikkakin tähän nykyiseen on saanut tehdä remppaa urakalla vanhan iän johdosta.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: jewe - tammikuu 21, 2012, 22:12:40 IP
Eurooppalaisilla olen aina ajanut ja kaukoidän kulkineita vältellyt. Viikko sitten vaihtui viimeisin auto ja samalla myös merkki. Aika sopivasti sai tämän vuoden rekisteriin kun monta kuukautta sai odotella.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Toni.A - tammikuu 21, 2012, 22:25:05 IP
Monta on ollut ja lista olisi niin pitkä, ettei viitsi tähän luetella. On Latuskaa, Hondaa ja Mitsua jne... Nyt ajelen autolla nimeltä Wolksvagen. Hyvä peli ja eteenpäin pääsee. ;)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Kadotus - tammikuu 21, 2012, 23:17:56 IP
Mutta missä on ChiliParkin autolista?  :P
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Fat Ali - tammikuu 21, 2012, 23:19:05 IP

Citroen Visa
Citroen BX 16Gti
Citroen BX 19Gti
Citroen CX
Peugeot 405 Mi 16
Peugeot 406

Nyt BMW 325i
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Masa.T - tammikuu 22, 2012, 07:02:14 AP
Mitäs niitä nyt on ollut..

Austin mailer 1300 -71
Ford 12m -65. (Saabin v4 moottori)
Vauxhal viktor 2.0L
Toyota corona
Volvo 144 -72
Ford escort 1300. 2 kertaa. Eka 70-luvun alkupuolelta.
Volkswagen caddy D avolava. (Verraton maastoauto ).
Lada 1300

Tuossa nyt osa. Kaikkia ei viitsi alkaa luetella.



Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: jewe - tammikuu 22, 2012, 08:37:53 AP
Olenkin joskus ihmetellyt miksen ole nähnyt foorumilla ennen topickia autoista kun melkein kaikesta muusta löytyy juttua, näistä kun saisi aikamoisen älämölön aikaiseksi.

Suomalaisilla kun on niin voimakkaat mielipiteet eri automerkeistä....varsinkin sellaisista joista ei ole mitään hajua ja kokemusta. ;D
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: calm - tammikuu 22, 2012, 09:05:01 AP
Toyota Auris HSD, aiemmissa ei lie mitään erityisen mainitsemisen arvoista.  Suomalaisissa toisinaan tuntuu istuvan tiukassa verotuksesta + hinnoittelusta jäänyt mielikuva, että automaattivaihteisto on pahasta, mutta suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan Toyotan eCVT-vaihteistoa joskus. Keskikulutus näin talvella työmatkoja ajellessa 5,4 l / 100 km, kesäaikaan (ja talvellakin pitkällä matkalla) 4,6 l / 100 km (95E10).
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Heku - tammikuu 22, 2012, 09:40:08 AP
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - tammikuu 22, 2012, 07:02:14 AP
Mitäs niitä nyt on ollut..

Toyota corona

Tuossa nyt osa. Kaikkia ei viitsi alkaa luetella.


Miltä vuodelta, millä koneella, mikä korimalli? Ko. automalli jostain syystä kiehtoo minua niin pirusti. Ehkäpä tallista joskus löytyy sellainen harrasteautona.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Masa.T - tammikuu 22, 2012, 09:55:26 AP
Lainaus käyttäjältä: Heku - tammikuu 22, 2012, 09:40:08 AP
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - tammikuu 22, 2012, 07:02:14 AP
Mitäs niitä nyt on ollut..

Toyota corona

Tuossa nyt osa. Kaikkia ei viitsi alkaa luetella.


Miltä vuodelta, millä koneella, mikä korimalli? Ko. automalli jostain syystä kiehtoo minua niin pirusti. Ehkäpä tallista joskus löytyy sellainen harrasteautona.

Toyota corona MK1 -72 1.6L sedan.  Näköjään hinta olisi nykyään enemmän, mitä tuosta aikoinaan maksoin. Meni jo kauan sitten paalattavaksi.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Janne - tammikuu 22, 2012, 10:10:45 AP
Datsun Cherry -79
Ford Taunus -80
Nissan Almera -98
Opel Zafira -01
Chevy Bel Air -69

ja nyt seisoo pihassa
Almera -01
VW Transporter -00
Chevy Scottsdale -87, pitkällä lavalla
ja Mazda 626 -92

matukan saa muuten hakea 500 eurolla pois, on täysin toimiva peli automaatilla, cruisella ja muilla vekottimilla :)

Mä olen vakaasti päättänyt että en enää ikinä osta alle 10 vuotta vanhaa autoa. Yllämainituista almerat ja zafira on hankittu aikanaan pari vuotta käytettyinä, muut luonnollisesti hiukan enemmän kilometrejä nähneinä :D
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: omarosa - tammikuu 22, 2012, 10:11:23 AP
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 22, 2012, 01:35:39 AP

Sen jälkeen on auto vaihtunut 3-4 vuoden välein; VW Touran, VW Golf Plus, ja nyt käytössä on VW Golf Plus
DSG -11. DSG vaihteistoa ei turhaan pidetä tämän hetken parhaana automaattilaatikkona, sitä se todella on.
Meillä se kesti kuukauden, tuhat kilometriä. Viime talvena oli niin kovat pakkaset, ettei laatikon mekaniikka
kestänyt niitä.


Nyt ollaan mielenkiintoisessa aiheessa, olen juuri itse aikonnut hommata seuraavan auton saksalaisella automaattivaihteistolla. Haluaisin kysyä miksi loota hajosi?
Onko Golfin loota kestännyt viime talven remontin jälkeen, muistatko mitä osia vaihdatit  ja paljonko tuli remontille hintaa.

Ja oliko edellinen omistaja vaihtannut automaattilootan öljyt säännöllisesti ja vw-öljyn laatu luokitusten mukaisiin.
Oliko auton moottori lämmitetty ennen liikkeellelähtöä  kovasta pakkasesta ja lootan hajoamista  .  

dsg lootan vauhtipyörän joutuu kuulemma vaihtamaan n. 200tkm välein ja öljyt 60tkm.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Ryhis - tammikuu 22, 2012, 12:50:44 IP
Kovin montaa autoa en ole ehtinyt omistaa. Ajokortinkin ajoin vähän myöhemmällä iällä, 24 vuotiaana. Oli aika hauskaa istua lippispäisten amispoikien kanssa tunnilla ja kuunnella juttuja viimeisimmästä GTi-magazinesta.. Autoakaan en edes tarvitse, ajokortin ajoin vain koska vaihdoin ammattia ja remppahommia ei juuri tehdä fillarin satulasta käsin.

Ajoin suoraan BC-kortin, koska silloisen työnantajan Fiiatti oli rekisteröity kuormuriksi. Käyttöautoksi sain lankomiehen entisen "Pussy Wagonin", klassikko Alfan, eli Alfa Romeo 75:n (vm.1988). 75:ssa oli 2 litran rivinelonen, Boschin ruiskutin ja laatikko takana. Italialainen muotoilu kohtasi italialaisen osaamisen, tyylikkyyden lisäksi painojakauma oli ihanteellinen 49/51. Auto oli takavetoinen, kuten oikeat autot tapaavat olla.

Alfalla oli nasta ajaa, kuskin persaus tuntui viistävän maata ja auto kulki kuin raiteilla. Huonohermoisen auto se ei kuitenkaan ollut, pientä pikkuvikaa oli vähän väliä ja vaikka auto ei suoranaisesti jättänytkään tielle, alkoi jatkuvat käyntihäiriöt veetuttamaan yhä enemmän ja enemmän. Sähköt hävisivät välillä, korjaukseksi riitti sularasian kannen napauttaminen polvella. Loka-maaliskuun ajan piti ohjaamossa pitää kumista ikkunalastaa jolla huuru pyyhittiin kahden minuutin välein pois. Kerran maaseutumatkalla piti tuulilasi lastata koko matkan Helsingistä Nummi-Pusulaan ennenkuin rööreistä saatiin tarpeeksi kuumaa ja kuivaa ilmaa. Lisäksi Alfa hörppäsi liki 12 litraa ysikasia sadalla kilometrillä. Autossa ei myöskään ollut minkään valtakunnan radiota, onneksi imu- ja pakopuolen äänet olivat kuosissa.  :D

Se oli oikea auto jota ajaessa ei tarvinnut "hävetä" toisin kuin näillä nykyajan kinnereillä. Motarille kun ampaisi, niin kakkosella alamäkeen, rampin lopussa kolmonen sisään ja namu lautaan. Takaa kuuluvat kolaukset kertovat vaihteiston toimivan ja vähän satasen jälkeen imupuoli alkaa pitämään sellaista nousujohteista "baaaaaaaaAAAAAAAARRRRGGGHHHH"-ääntä joka kertoo kaikkien 150 hevosen olevan työn touhussa. Niin ja takapaksiin mahtui neljä 18 litran lateksimaalipurkkia pystyssä!  ;D

Kortti oli ollut taskussa ehkä kuukauden päivät kun työporukalla keksittiin, että "hei poiketaas tuonne Auto-Jaloselle katsomaan mitä kivaa siellä on...". Alfa alkoi olla jo heikossa hapessa, kun oli marraskuu ja kaikkea.. Autojaloskalla oli nätti täysmusta Toyota Yaris verso, bensakoneella ja manuaaliaskilla. Kahden päivän miettimisen jälkeen auto siirtyi rahoitusyhtiön omistukseen ja allekirjoittaneen haltuun. Auto on aivan mahtava, omistan sen vieläkin. Tilat ovat kuin isommassa farmarissa, takaluukkua ehkä vähän vähemmän. Takapenkit saa lattian alle jolloin kuljetustilaa on 2,5 kuutiometriä tasaisella lattialla. Autolla on kuljetettu niin pesukoneita, muuttokuormia ja kerran jopa skootteri, uskokaa huv. Remppakamaakin tuohon mahtui, listoja lukuunottamatta. Kantavuutta oli kuskin jälkeen vielä ~400kg. Tosin erään kylppäriprojektin jälkeen ryhdyin vakavasti harkitsemaan pakettiautoa.. Tämä on ehkä maailman parhain auto, pieni mutta tilava. Tekniikka on suurilta osin Corollasta, joka on +500 kg painavampi auto, joten tässä "kauppakassissa" se kestää todennäköisesti ikuisesti.

Kun ryhdyin yksityisyrittäjäksi kävi pian selväksi, ettei Yariksella pyöritetä firmaa. Kävin taas Auto-Jalosella ja jätin käyntikorttini tutulle myyjälle. Sanoin, että tahdon pakun hintaluokassa "alle kymppitonni" ja mitään Vanettea on turha tyrkyttää. Hiace oli jo tuolloin valintani kun olin pari vuotta tutkaillut mm. PSA-konsernin mikättimien hajoamistiheyttä, Maxi-Ducato oli 3 viikkoa vuodesta pajalla ja pelkät huollot pyörivät 1500-4000€ välillä vuosittain. Ei näin. Ensimmäinen talouskriisi oli tuolloin juuri tulossa päälle ja autokauppa vaikutti pysähtyneen. Firmalle piti kuitenkin auto saada, joten läksin eräänä perjantaina Herttoniemen autokauppoja tiiraamaan! Sahaajankadulla ostin vm.1991 jenkkimalli Toyota Camry farmarin, 2 litran ruiskukoneella jossa kaksi yläpuolista nokka-akselia, automaattiloota ja kaikensorttista sähkötilpehööriä. Hintapyyntö oli 900€ mutta myyjä antoi 400€ alennusta sillä ehdolla, että ostan auton heti jotta "nuo mustalaiset eivät sitä saa". Ostin siis jonkun mustalaisperheen auton.  ;D

Camry oli hieno. Matala, leveä ja keinui jousituksen varassa. Automaattilaatikko ja muu oli silkkaa parhautta. Muuten auto oli ruumisarkku pyörillä. Todellinen tonnin pommi. Ensimmäisen viikonlopun jälkeen "korjailin" sitä Espoon Bilteman pihalla ja päätin, että nyt pitää saada toimintavarma auto. Onneksi Autojaloskalta soitettiin seuraavana päivänä ja tarjottiin vm.1999 Hiacea hintaan 8900€. Omistin siis Camryn alle viikon! Viidensadan Camry oli muutenkin hyvä ostos, penkkien alta löytyi mm. sorkkarauta, sähköjohtoa ja melkein vitosella palautustölkkejä! Sain autokaupassa vielä sovittua, että voin pitää Camryn Sony-merkkisen CD/mp3-soittimen joka oli yksistään liki huntin arvoinen! Kun sain Camryn jätettyä vielä käsirahan sijasta ja se noteerattiin tonnin arvoiseksi niin hommahan pelitti!

Hiace, rakkaani.

Niin sain sitten Hiaceni! Tuo lommoinen, ruostepilkkunen, pieni, äänekäs ja raskaskäyttöinen, rumaksikin haukuttu pakettiauto on ollut uskollinen työjuhtani jo vuosia, ainakin kolme. Siinä missä homopetterit ja muut neiti-ihmiset tahtovat "pakettiautoltaan" jotain olohuoneeseen kuuluvia toimintoja, kuten surroundäänet ja mukavat penkit, tosimies ajaa Hiacella joka on karu ja käytännöllinen kuin Bahcon jakoavain. Hiaceni, jonka nimi on Urho, omaa Toyotan luotettavan tekniikan. 2,4 litrainen, väkivahva, etukammiodiesel on jo vuodelta 1995! Pakokaasuturbo antaa mukavasti lisäpuhtia kun kaappi on täynnä ja perässä hinataan paritonnista nosturia. Urho on takavetoinen, kuten oikeat autot ovat.

Hiacea moititaan vanhanaikaiseksi ja karuksi, minä sanon sitä toimivaksi. Hiacekuski ei tarvitse bussikorttia, toisin kuin ranskalaisilla mikättimillä ajava "pakumies". Hiacekuski ei myöskään tunnista merkkikorjaamon poikia niskasta, toisin kuin italokiikulla ajava Fiatmies. Hiacekuskin kirjahyllyssä ei ole käännöskoneella tehtyjä korjausoppaita, koska Hiacesta ei ole olemassa korjausopasta, koska Hiace ei hajoa. Ikinä.

"Jos joka päivä pitää töihin päästä, niin sitten valinta on Hiace."

Näkyykö liikenteessä paljon +20 vuotta vanhoja Ducatoja, Boxereita yms.? Ei näy. Ne ovat paalissa. Hiace ei kuole koskaan, minä ajan Hiacella kunnes käteni tärisevät ja silmäni samentuvat. Sitten Urho laivataan Afrikkaan, jossa sen kattoon pultataan ilmatorjuntakonekivääri ja sillä ajetaan toiset miljoona kilometriä.

(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/12/21/8143010478557222722orig.jpg)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Täti-E - tammikuu 22, 2012, 13:46:12 IP
Minulla on isompi kuin teillä!
(http://static.iltalehti.fi/espoo/vaakakaupunkijuna1311HL_eo.jpg)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Täti-E - tammikuu 22, 2012, 16:44:51 IP
^
^
Eikä tuolla kannata vielä elvistellä. Taitaa kuulua nimittäin moposarjaan. Noloa.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Miksu77 - tammikuu 22, 2012, 18:06:03 IP
Muutama on ehtinyt olemaan.

Volvo amazon -69
Madza 323 -83
Mazda 626 -89
Mitsubishi Galant -91
Mitsubishi lancer -03
Nissan primera -97 (Luotettavin auto mitä minulla on ollut)

Ja nykyään alla on Ranskan ihme Renault megane -06, vielä ei ole mitään vikoja ollut vaikka kovasti toisaalla moittivatkin.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: mohla - tammikuu 22, 2012, 19:06:49 IP
6-lovisella DSG:llä on nyt tullut ruuvattua 70 tkm ja oikein tyytyväinen olen ollut laatikon toimintaan. Kuluttaa maltillisen vähän, vaihteenvaihtoa tuskin huomaa ja ajamisesta nauttii. Muistelisin huoltovälin olevan pidempi kuin tuo mainittu 60tkm. Noita DSG-lootiahan saa vain tietyn tehoisille autoille, joten lienee senkin vaikuttavan vikaantumisherkkyyteen.

Passatille myönsivät tyyppiviaksi tuon kosteuden/lumen pääsyn maskista sähköhäiriöitä aiheuttamaan ja antoivat "ilmaiseksi" ihan ok näköiset maskinsuojat korjaamaan tilannetta. Jännä nähdä toimiiko, vaikka tosin häiriöitä on ollut ehkä 3-4 krt/2v.

Tyyppivioista yksi lienee myös se, että ruuhkassa ajo saa DSG:n aika nopeasti särki. Minulla harvakseltaa kaupunkiajossa ja enimmäkseen maanteillä laatikolla ei liene huolta.

Kuinkahan suuri syy VW:n hommaamisesta kieltäytyville on tuo luokaton asiakkaan kohtelu kyseisissä merkkihuolloissa. Tuntuu, että sama pätee niin Pörhöön, Laakkoseen kuin VW-autoonkin. Milloin ei tunnisteta yleisellä moottorivaihtoehdolla olevaa Poloa itse myydyksi ontuvin "onko tämä joku Saksasta tuotu vehje, kun ei meiltä tätä löydy listasta..." -selityksin ja milloin asiakkaalla on parempi tietämys jostain auton osasta tai sen korjauksesta... On onneksi tasapainottaviakin hyviä puolia, mutta todelliseen asiakaspalveluun ei kuulu tuollaiset meriselitykset, kun ei tiedetä jotain. Tampereella oli ainakin joku vuosi takaperin vielä asiallinen paja VW-huolto Vokee, joskin se taisi olla enemmän vanhemmalle kalustolle...

Niin se autolista jäi laittamatta, joten:

Volvo Amazon -69, 02-03
Volvo Amazon -68, 03-11
Volvo Amazon -65, varaosiksi 03-05
VW Golf -97, 07-11
VW Passat -06, ajossa 10->
VW Polo -08, ajossa 11->

Ranskalaisiin autoihin kyllästyin jo peltoautojen kanssa touhutessa, kun Shitroän Visa II:een piti jotain tulpanvaihtoa yrittää tehdä. Jäi tekemättä ja taisi auto päätyä kokeiluun: kuinka kauan auto kestää tiiliskivi kaasulla ja vaihde vapaalla. Kyllähän se siihen aikanaan leikkasi kiinni ja päätyi paaliin. Sen jälkeen kokeillut tuttujen Rellut ja Pösöt eivät ole vakuuttaneet, joten jätän väliin. Pierre saisi keskittyä viineihin ja juustoihin.

(http://0.tqn.com/d/politicalhumor/1/0/c/S/french_googleresults.jpg)
Cheese eating surrender monkeys (http://www.youtube.com/watch?v=4rJAw-fuYHk)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: mohla - tammikuu 23, 2012, 12:03:05 IP
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 23, 2012, 00:36:37 AP
Sama vika on ollut lähes kaikissa VW malleissa. Talvisuojia on jaettu jo vuosia ilmaiseksi, jos
on osannut pyytää. Golffissa oli viime vuoteen asti väärin suunniteltu etuovien valumaveden
poisto. Aiheutti etuoven sarananpuoleisen alalaidan vääntymisen, kun keräsi siihen sellaisen
jääklöntin. Sekin korjataan muoviläpyskillä, jos osaa pyytää. Mitään ei tehdä jos ei osaa vaatia,
se on sitä suomalaista "asiakaspalvelua".

Tuohon 6-loviseen DSG Passattiin on muuten TraFi:lla takaisinkutsu:
”Vaihteiston ohjainlaitteen päivitys - ylikuormittumiseen viittaavan lämpötilan suojatoiminnon muutos”

Kiitos vinkistä! Täytyy kysellä noiden takaisinkutsujen perään samalla, kun Passat lähtee takaisin huoltoon. Tänä aamuna viat palasivat mitä viime viikolla v*tutusketjuun manasin. Kulku pätki ja nyki; tyhjäkäynnillä sammui välillä ja hetken kokeilu kierrokset n. 3000 rpm pidossa vapaalla päättyi vikasignaalien syttymiseen. Perjantaihin asti saa odottaa, että sähkäri pääsee tutkimaan autoa. Pikahuoltoon on turha enää viedä, kun eivät siellä viime pe mitään saaneet aikaan ja tuskin siis nytkään.

Poloon voisi nyt samalla pyytää mukaan tai sitten seuraavassa huollossa pyytää nuo muoviläpyskät, kun tuota jääklöntti-ongelmaa olen siinä huomannut...

John Volkswagenilta on suunnittelussa unohtunut pahasti Design for Finnish Winter...
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Miksu77 - tammikuu 23, 2012, 14:21:28 IP
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kummalla koneella oli B20 vai B18.
Oli kyllä mukava peli ajella, sen vähän aikaa mitä oli. Oppi ainakin autoremontin perusteet, kun tuo tekniikkakin oli helppoa.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: mohla - tammikuu 23, 2012, 15:12:39 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksu77 - tammikuu 23, 2012, 14:21:28 IP
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kummalla koneella oli B20 vai B18.
Oli kyllä mukava peli ajella, sen vähän aikaa mitä oli. Oppi ainakin autoremontin perusteet, kun tuo tekniikkakin oli helppoa.

-69 oli B20a Strömbergin suuttuvakurkkuisella mysteerikaasarilla ja -68 oli B20b tupla-Dellortoilla. Taisivat olla 40 mm vaakaimut. -65 taisi olla B18, mutta se oli aikamoinen latolöytö, joten en koskaan edes yrittänyt saada moottoria käyntikuntoon...

Mukavia vehkeitä nuo oli ja olen täysin samaa mieltä tuosta autoremontin perusteiden opettelusta. Kaikenlaista pystyi tekemään itse ja opettelulla vielä enemmän. Olisin mielelläni pitänyt tuon -68:n projektina, mutta ei ollut enää paikkaa missä sitä olisi pitänyt, joten myyntiin meni.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: SK - tammikuu 23, 2012, 16:08:56 IP
Noin 13 vuotta olen saanut autolla ajella ja lähes sen koko ajan on auto ollut.

Toyota corolla 1,3 -87
Toyota corolla 1,6 -91
Nissan primera 1,6 -96
MB C280 -94 Kävin hakemassa Saksasta
Ford cougar 2,5 V6 -99
Honda Accord 2,4 -03
Honda Accord 2,4 -06 Farmari. Tällä olen jo muutaman vuoden ajanut ja hyvä peli on.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: PP - tammikuu 23, 2012, 17:45:55 IP
Omat autot on niin säälittävän perusteellista suomijuntti-perhesarjaa ettei pahempia voisi olla. Saattepahan nauraa. :D

Nissan Primera -99 hatchback (tai mikälie vinoperäinen 5-ovinen) 1,6 bensa
Skoda Octavia Combi -08 1,6 FSI

Skodassa on hinta-laatu-käyttöominaisuudet niin hyvin kohdallaan, että seuraavakin auto on todennäköisesti Skoda.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Mooms - tammikuu 23, 2012, 18:22:34 IP
Vw Golf 1.4 -95  Ensimmäinen auto ja ollut jo 7,5 vuotta. Vielä meni katsastuksesta läpi vaikka taisi olla viimeinen kerta kun katsastan tämän. Seuraava katsastus 2.1.2013 eli siihen mennessä varmaan jotain muuta mietittävä käyttöautoksi. Ajettu 340tkm.

Vw Transporter 2.5TDI -96 Ollut minulla nyt 3 tai 4 vuotta. Vanha palokunnan miehistöauto, nykyään 7-paikkainen matkailuauto. Iisalmen mallasjuoma maistuu hyvältä tämän kyydissä istuessa. Ajettu 630tkm.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Krynx - tammikuu 23, 2012, 22:06:50 IP
Ensiromuna oli Opel Corsa TR 1.2 Vm:83. Mätä paska
Opel Ascona vm:79 Alkujaan 2L kaasari johon upotin rempatun 2L koneen ruiskulla ja 5 vaihteisen lootan. Mahtava peli mutta alkoi kori olla hapan
BMW 320i vm:84 Vähän tehoja kutiteltu. 2.4l kone portatulla kannella yms. Penkissä mitattiin 194hp/248Nm. Muuten makea mutta ei oikein ollut talviautojen aatelia, Helvetin pelottava ajaa vaikka oli uudet nastarenkaat alla. Myin kaverille harrastepeliksi
Opel Vectra vm:99 Ihan silkkaa paskaa
BMW 320D vm:99 vielä käytössä tovin. Vaihtuu loppuviikossa 328i farmariin loppuviikosta :D
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Kadotus - tammikuu 24, 2012, 08:44:56 AP
Tämmöinen listaus näyttää kovin tylsältä, kun katsoo joitain tarinoita tässä aiheessa, mutta menkööt nyt kuitenkin:

Mercedes-Benz E200 (W124) vm. 1986
Fiat Coupé 16V Turbo+ vm. 1995
Fiat Brava SX100 vm. 1999
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 1999
Chrysler PT Cruiser 2.0 vm. 2001
Toyota Yaris 1.3 vm. 2007 (nykyinen auto)

Moottoroidut kaksipyöräiset:

Honda XL 500 vm. 1982
Tunturi Tiger Aqua vm. 1989
Kawasaki LTD 454 vm. 1990
Honda Monkey vm. 1995 (on olemassa vieläkin  ;D)
KTM LC2 125 vm. 199? (en jostain syystä muista tarkkaa vuosimallia)

Tietysti on tullut, ja tulee ajeltua lukemattomia kilometrejä muiden ihmisten kulkineilla. Työajoa on tullut ainakin Mannin ja Volvon kuorma-autoilla ja Ford Transiteilla, sekä MB Sprintereillä ja armeijassa kuitilla oli tietysti Zil!
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 24, 2012, 08:55:21 AP
^ Jos listasta löytyy sekä alfa että kuupa-fiiatti, eihän se ole yhtään tylsä!

täytyy kattoo jos illalla jaksaa (haluaa) muistella omaa listaa läpi...
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: -mtk- - tammikuu 24, 2012, 10:03:10 AP
Kun tälläinen topic tänne oli saatu, niin pakkohan se on osallistua :)

Aloitetaan ensin parilla "isi-leasingillä", kun niillä tuli kuitenkin aikalailla kilometrejä ajokortin saamisen jälkeen ruuvattua:

Peugeot 405 Mi16 vm. -89 (--> -96)
Mitsubishi Lancer GTI vm -93 (-96 --> -98)

Sitten voikin siirtyä omiin ja aloittaa siitä surullisimmasta:
Opel Corsa 1.2 TR vm. -83 (-97 --> -98) Viimeisen päälle tuning-paska Irmscherin ruiskulla ja härpäkkeillä aikana jolloin tuning oli Suomessa vain saksalainen lehti. Siihen piti haksahtaa ja sitä katua - ankarasti.
Honda Civic 1.5 vm. -90 (-98 -->) Tämä koristaa pihaa edelleen, käy ja kukkuu. Pikkuhiljaa lahoamassa pois, mutta loistava peli jota ei viat ole vaivannut.
Audi A3 1.8 vm -96/97 (-05 --> -07) Tämä tuli vaihdettua maallemuuton takia kiisseliin.
Peugeot 307 2.0 HDi vm. -01 (-07 --> -11) yllättävän vähävikainen ranskalaiseksi, 180 tkm taisi yhdellä anturinvaihdolla selvitä (kuluvien lisäksi). Auttamattoman laiska (90hv).
BMW 320d vm -08 (-11 -->) nykyinen kulkine, vähäruokaisempi kuin edellinen ja tällä pääsee ohikin. Ei valittamista.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 24, 2012, 21:55:35 IP
Jaahas, pidetäänpäs pieni katumusharjoitus ja mietitään, mitä kaikkea tyhmää sitä on tullut tehtyä... Menee nyt hieman tarinan puolelle pelkän listan sijaan, mutta tuleehan itsekin muisteltua kotterot läpi...

Heti kortin saatua oli ensimmäinen auto ainoa japanialainen kottero, jolla olen kyennyt ajamaan:

Toyota Corolla DX.

Tiedän, mitä mietitte, ei, tämä ei ollut se ns. "amis-dexteri", vaan sen edeltäjä KE-70, kaksiovinen pikkulamppu vuodelta yhdeksäntoistasataakahdeksankymmentä. Vaalean metallisininen kaunotar kromisine puskureineen. Väkivahvan voimanpesän mittaamattomat hevoiset välitettiin maantiehen neliportaisen vaihteiston läpi, joten ajoneuvon todellinen huippunopeus pyöri noin 75:ssä tuntikilometrissä. Kyllähän se kovempaakin kulki, mutta jo kahdeksankympin vauhdissa moottori huusi kuin teuraalle vietävä, joten en kerran yhdeksääkymmentäviittä kokeiltuani enää uskaltanut pistää vanhusta moiseen rääkkiin toiste, radiota kun ei enää kuullut edes siinä kahdeksassakympissä... Liikkuvia osia tuossa idän ihmeessä oli suunnilleen yhtä monta kuin RK-62:ssa, ja sen pimeässä silmät kiinni purkamiseenkin meni suunnileen sama aika. Tien päällä tätä ei ihme kyllä tarvinnut koskaan tosin suorittaa. Auton haltuuni saadessani sen polttoainemittari ei toiminut, joten ovikotelosta löytyi lähes ufotutkimukselta näyttänyt vihko täynnä päivämääriä, ajettuja kilometrejä, tankattuja litroja ja tarpeettoman monimutkaisia laskutehtäviä. Niitä hetken selailtuani laskeskelin talousihmeen kuluttavan kymmenen-yksitoista litraa bentsiiniä ajettua sataa kilometriä kohden. Kuitenkaan haluttomana jatkaa roswelliläisiä laskutehtäviä nostin takakontin pohjapahvin ylös, poistin polttoainepumpun muovikannen, tökkäsin irronneen abikoliittimen takaisin pistokeeseensa ja kas, mittari heräsi. Tälle autolle ei toisen takarenkaan laakerin vaihtotyötä lukuunottamatta ainakaan muistaakseni tarvinnut tehdä muuta kuin ajaa ja tankata. Enimmäkseen tankata... Urhea sotaratsu päätti päivänsä kaverini pikkuveljen kynsissä noin viikossa, kun annoin sen oravannahkoina seuraavaan autooni, ensimmäiseen emämunaukseen:

Peugeot 405 Gutmann i `89:iin

Tämä patonkimaan kosto maailmankaikkeudelle aloitti maallisen vaelluksensa kaverini silloisen tyttöystävän, ja hänen siskonsa, siinä vaiheessa jo oman exäni isän käyttöautona. Varustettuna 1.6 litraisella Boschin LE-2 Jetronic ruiskulla avaruusaikaan päivitetyllä moottorilla se tarjosi nuorelle ammattikoululaiselle sadanneljäntoista ponin verran lähes uutta autoa, olihan se kaikkine sähköherkkuineen melkein vuosikymmenen drägsteriä nuorempi. Ja siitä ne murheet sitten lähti... Ensi töikseen silloisen tyttöystäväni (nykyisen vaimoni) istuessa kyydissä päätin, että tehdäänpä komea lähtö torilta kotiin kaikkien hänen kavereidensa edessä. Ja komea lähtö tosiaan oli. Kaasu melkein pohjassa kytkimen ylöshyppäyttäminen aiheutti lähes räjähdystä muistuttavan äänen, jonka saattelemana oma polveni potkaistiin väkivalloin rattiin kytkinpolkimen toimesta. Työntäen käyntiin saatettu auto nilkutettiin raakana vaihtaen 80km:n matka kotiin ja siitä pajalle. Tulos: kytkimen painelaakeri höyrystyi halkaisten koko massalevyn kolmeen osaan kuin ruisleivän.

No, kytkin vaihdettiin ja matka jatkui suht ongelmitta. Kunnes katsastusmies löi ruuvarin pystyyn takavaimentimeen. Motonetistä uus v***n kolee simonsin tuninkipurkki tilalle. Paranihan ne äänet joo, mutta maantiellä ajaessa se helvetillinen POOOOOOOOOOOOOOOOOO alkoi jossain vaiheessa hieman kypsyttää...

Ei aikaakaan tämän jälkeen kun auto oli taas toiminut jonkin matkaa kunnolla kun täyskaasukiihdytyksessä alkoi sisään autoon tunkeutua pikantti popcornin käry. Tätä hetken ihmeteltyäni aloin huomata myös pakokaasun hienoista sinerrystä. Taas pajalle, jossa tuomioksi osoittautui sekä kansipahvin, venttiilinvarsien tiivisteiden että venttiilikopan tiivisteen yhtäaikainen rikkoutuminen, jonka johdosta nouseva öljynpaine ruiskuttaa sitä sekä sylintereihin että pakosarjalle, ja korjaamolaskun arvio ylitti aika reilusti auton hankintahinnan. "paskat" tuumasin, ja nilkutin auton kotipihaan happanemaan. Tilaisuus koputti taas olkapäähän, enkä ollut nähtävästi viisastunut vahingosta sitten yhtään, sillä seuraava pihaa koristava kapistus oli, mikäpä muukaan kuin:

Peugeot 405 MI-16 `89.

Taas pykälää miehekkäämmällä tekniikalla, tämän hirmun pellin alta löytyikin sitten jo XU9J4- numerosarjaa totteleva 16-venttiilinen 1.9 suoraan katukäyttöön kesytettynä mutkaisilta rallipoluilta, sävytetyt sähkölasit löytyivät joka nurkasta, erikoissisusta, automaattisesti säätyvä lämmitinlaite vastasi amispiireissä siihen aikaan lähes autoilmastointia, sekä keskuslukitus lisäsi mieheen n. viisi senttiä pituutta parkkipaikalta sisään purjehtiessa. Tämä kaunotar oli vieläpä saanut pintaansa volvon värikartasta c70:n kohdalta löytyvän värin 435 Saffron pearl, joka alunperin punaisen auton pintaan ruiskutettuna muuttui hyvin lähelle kuparin väriä, vaikka katsastusmies olikin muuttanut otteeseen rumasti "ruskea"... Tuplaputketkin tähän hirmuun oli asennettu. Tai siis haaroitin taka-akselin päälle, mutta sen verran piiloon, että alle kuikkivia luokkakavereita sai jymäytettyä kahdella takavaimentimella. Myjän kertoman mukaan laite piti olla harrastuksekseen stock car-dragstereitä rakentavan kaverin virittämä, ja että siinä pitäisi olla n. 190 hevosvoimaa. Aika nopeasti selvisi, että paskat sille mitään ollu tehty. Vakionuhis, vaikkei tuo nyt vakkarinakaan jalkoihin jäänyt. Ajattelin, että eihän sitä kenenkään muun tarvitse tietää, ja lisäsin vettä myllyyn ostamalla sparcon vapaavirtaussuodattimen, ja luonnollisesti liimaamalla sen mukana tulleen tarran takalasiin. Kunnon imuäänet se ainakin aiheutti, ja olisikohan siitä jokunen tien pientareille karanneista hevosistakin saatu takaisin. Tähän autoon tuli rakennettua kunnon popitkin. Takakontista löytyi kaksi 12" subbaria, hattuhyllystä nelitiekuusysit, jotka äänenlaadussa pieksivät mennen tullen kaikki halpiserillissarjat mitä mm. luokkakaverit kilpaa asentelivat. Etuovissa oli ihan alkuperäiset pahvikartiot. Satuin löytämään tuolloin 10gb:n kovalevysoittimen suht edullisesti. Sellaiset olivat vielä tuolloin harvassa kuin kanalla hampaat, ja tähän vehkeeseen piti kappaleetkin ladata tietokoneelta cd-aseman reikään tulleen siirtotelakan kautta kuin irtokovalevylle konsanaan. Laite itse oli takakontissa, sen käskyboksi "integroituna" kojetauluun. Vahvistinta siinä ei ollut, joten sellainenkin piti vielä erikseen laittaa, subbareille omansa, pikkukajareille oma. Olipa systeemissä kiinni vielä normaali mankkakin, mutta piuhoituksen takia se oli kiinni RCA-johdoilla suoraan vaffareissa niinkuin kovalevysoitinkin. Tuli päivä, jolloin ämiiseen piti vaihtaa etutukivarsi, ja koska en sitä vielä silloin oikein itse hallinnut, jätin tehtävän ammattikoulun autopuolen osaaviin käsiin, itsellä kun oli seuraava päivä vapaata. Kunnes yhdeksältä aamulla puhelin soi: pököttiin oli murtauduttu amiksen pihassa, eikä turvakamera tietenkään näe juuri siihen kohtaan... Kuskin oven lasi sisässä, mankka lähti, takakontin kansi oli väännety solmuun, mutta onneksi oli sisu loppunut ennenkuin lukko antautui. Vitutti ja suututti, tiistaiaamu, perjantaina piti lähteä kokoontumiseen näytille. Pihassa makaavasta Gutmannin raadosta saatiin vihmovassa syyssateessa purettua roiskuvan räystään tiputtaessa niskaan +1 asteista vettä uusi luukun kansi ja kuskin lasi, mutta miitissä käytiin ilman spoileria ja valkoisella kannella...

Talvea kohti mentiin liukastellen kun myös ämiitä alkoi vaivaamaan sama savutusongelma kuin Gutmannia. Tällä kertaa ajattelin, että kyllähän nyt kunnon kotinikkari kansipahvin vaihtaa. Ja olisi vaihtanutkin jossei yksi kansipultti olisi fuusioitunut sylinterilohkon kanssa saumattomasti niin, että se ensin katkesi kannan juuresta, ja sitten helvetillisen taistelun jälkeen kannen jo käytyä koneistuksessa päätti katketa tiivistepinnan tasoon. Koko kone nostettiin ylös, tai siis alas, se kun ei mahdu yläkautta pois, myytiin kannen mukana, ja auto haudattiin talliin, jossa se lopulta vietti useamman vuoden.

Tässä välissä kun kuitenkin käyttöautolle oli tarvetta, ja äiti alkoi hiljalleen huomautella haluavansa ajaa omalla autollaan joskus itsekin ajattelin, että nyt kokeillaan jotain muuta merkkiä, ainakaan huonompaan suuntaan ei päästä.

Väärin.

Seuraavaksi tuli hankittua jostain helvetin mielenhäiriöstä, jota vieläkin ihmettelen Hitlerin kosto, eli Wv Golf Mk2. Tarkkaa vuosimallia en enää muista, mutta oli sen verran vanha että oli vielä jaetut lasit ovissa. Autoa jostain Tampereen takaa hakiessa oli pakkasta hyvän matkaa yli kaksikymmentä astetta, ja luonnollisesti säkkipimeää. Auto oli umpijäässä, joten mm. takakontin kansi ei auennut eikä muutakaan tekniikkaan huvittanut siinä tulipalopakkasessa jäädä suuremmin ihmettelemään, joten kaupat tehtiin ja matka alkoi kohti kotia. Muutaman päivän Golffattuani ajattelin käydä hieman kurittamassa purkkia paikallisen laivarannan eteen tehdyllä jääradalla. Kun homma alkoi sujua, ja pääsin viimeisen kaarteen makeassa piiiitkässä sladissa lähöpaikalle, hölläsin kaasun, jolloin auton keula tippui varmaan kolmekymmentä senttiä alaspäin. Valahdin siltä paikalta hangen väriseksi että nyt tippui siitten koko hiton moottori tai jotain. Kun painoin kaasua kauhu vaan yltyi kun keula hyppäsi ainakin sen kolmekymmentä senttiä ylöspäin rysähtäen taas kaasun päästettyä alas. Nilkutin varovasti viereiselle huoltamolle ja syy selvisi melko nopeasti: moottorin etukiinnikkeen räkätäppihitsi oli antautunut ja koko moottori ainoastaan sivuista kiinni. Seuraavana päivänä amiksesta kotiin -äiteen autolla vaihteeksi- ajellessani hain paikalliselta romikselta uuden korvakkeen ja pulttasin Golffin takaisin kasaan. Muutama päivä tämän jälkeen kun olin heittämässä kaveria kotiin tulin risteykseen, jossa vasemmalla tiheä orapihlaja-aita. Ajoin auton sen verran pitkälle aidan kulman ohi, että voin nähdä vasemmalPAM. Kuuskakskutonen Mazda imeytyi vasempaan etunurkkaan. Autoa ajanut nainen soitti kyselemättä poliisit paikalle ja meikäläinen otti tilanteesta kaiken päälle vielä piletin. Sivuhuomautuksena paikka Heinolassa Tiilitehtaankadun ja Paininpuuntien risteys Tommolassa. Arvatkaapas onko siinä nykyään peili...

Golffi tuntui päässeen tapauksesta melko pienillä vaurioilla kunnes pääsin kotiin tarkastellakseni asian tilaa tarkemmin. Etulokasuoja meni vaihtoon, mutta edes etulamppu ei hajonnut. Pelti auki, jolloin ihmettelin, miksi tuulihaka näyttää melkein suoraan sivulle. Johti siitä, että autossa oli nyt jännä mutka tuulilasin alla. Runkopalkit vääntyivät heti moottorin takaa ja koko auto oli ylhäältä banaanin muotoinen.

Kolopallolla ajettiin tästä huolimatta vielä kevääseen asti, parempaankaan ei sillä hetkellä ollut varaa. Kunnes tämä sama kaverini, oikea hovihankkija soitti, että hänen tutullaan olisi meille sopiva kulkine tarjolla, ja että hanellä olisi vielä Golffin romullekin ottaja. Mielenkiinto heräsi, jollain täytyi kuitenkin liikkua sen aikaa kunnen MI joskus valmistuisi. Kun kuulin mitä olimme menossa katsomaan, vetäytyi ylähuulen reuna kieltämättä hieman ylöspäin:

Peugeot 205 Lacoste.

Ajattelin: Ei V*, taas uus pösö... Pikkukippana kuitenkin osoittautui varsin mukavaksi laitteeksi, ja koska tästä autosta tyttöystäväni maksoi puolet oli hänenkin sanalla painoa, ja hänhän rakastui "kippoon", joksi sitä sitten kutsuttiinkin, päätäpahkaa. Kieltämättä itselläkin alkoi asenne hieman muuttua kun kävin heittämässä autolla kevätillassa koelenkin -kattoluukku auki. Luukun mekanismi oli tosin rikki, joten ajoin auton sitten luukku auki myös kotiin, ei-enää-niin-lämpimästä alkuyöstä. Se oli kuitenkin helppo korjata, ja jopa luukun alipaineella toimiva tiiviste osoittautui täysin toimivaksi, vaikka kaikki sanoivat, että onnea niskakivuille ja vihellykselle, noi vuotaa aina... Auto oli varustettu 1.4 litran "makaavalla" moottorilla, jossa moottorissa ja vaihteistossa kiertää samat öljyt, ja voimansiirto tapahtuu alakertaan mielenkiintoisen rataspakettihässäkän läpi, jonka jouduin kerran purkamaan ja kasaamaan kun vaihdoin kippoon kytkimen hyrveässä kanuunassa. Oli muuten viimenen kerta kun teen autoremppaa kohmelossa.... Autossa oli myös "Lacoste-paketti", joka sisälsi penkkien ja ovipahvien verhoilut, aluvanteet, koristeraidat, mahdottoman kokoisen takaspoilerin, kattoluukun sekä lisävalomaskin, jollaista en ollut nähnyt ikinä ennen, enkä kyllä myöskään sen koommin.

Ämiin moottorinvaihtoprojekti näki vihdoin loppunsa kesän korvalla ja La-kostee, jonka liikanimen se sai läpimätien kylkiensä ja sitä kautta sadeveden sisäänpääsyn takia jäi makaamaan pihan nurkalle. Kauaa se ei kuitenkaan siihen ehtinyt monttuja tehdä. Kun olin tulossa Lahdesta moottoritietä Heinolaan päin, ajoin Stop`n go grillin kohdalla hyvää vauhtia routineen ojarummun yli 120km/h Auto meinasi heittää minut tieltä kun se kääntyikin alastullessaan melkein poikittain! Sen jälkeen joka töyssyssä kuului helvetillinen KLANK oikealta takaa, kunnes koko takarengas alkoi täristää tolkuttomasti. Nilkutin pökötin-jälleen kerran- tutun autokorjaamon pihaan, jossa omistaja vahvisti heti sen, mitä itsekin jo pelkäsin: 405:sen kuuluisan vääntösauvajousin toteutetun takaripustuksen keinuvarren kaksoiskartiolaakeri oli korkannut, ja koko olkavarsi käytännössä pelkkien jousitankojen varassa. Huoltomiehellä oli sattumalta yksi paaliin menossa oleva 405 GRi takapihalla, johon he olivat tehneet jokunen vuosi sitten uudelleenlaakeroinnin ja rasvanipotuksen akseliin. Teimme romusta heti kaupat, ja aloin hiljalleen rullata ämiitä kotiin päin. Heti jos vauhti nousi yli neljänkympin alkoi takaa kuulua hirvittävä takatakatakatakatakatakatakatakataka, jolloin piti vauhtia heti himmata. Äiti ei ollut kovin innostunut kun jo autojen taivaaseen päässeen Gutmannin tilalle olisikin tulossa taas uusi raato. MI työnnettiin takaisin talliin keräämään motivaatiota, ja Lacoste sai jatkaa taivaltaan.

205 osoittautui yllättävän sitkeäksi kulkineeksi. Sen piti kestää psri kuukautta, mutta sillä ajettiin lopulta melkein vuosi, ja heitettiin mm. yksi Vaasan lomareissu. Olihan siinä vikansa tietysti, muttei mitään suurempaa draamaa. Sekin päätti maallisen vaelluksensa Kuusakosken kuivaamon pihaan. MI:stä piti nyt saada hinnalla millä hyvänsä kalu, joten taka-akselit vaihdettiin sitten hampaat irvessä, ja mm. bensaa suu täynnä. Tankin täyttöputki ei tahtonut irrota kunnes riuhtaisin sitä kunnolla -ja otin viitisen litraa bensaa naamalleni, josta osan vahingossa nielinkin. Vuorokauden minusta pääsi hyvin tiheään tahtiin niin hirvittävän hajuisia röyhtäyksiä, että emäntä iski minulle kasipäkin karhua kainaloon ja työnsi vierashuoneeseen karanteeniin. Akseli kuitenkin vaihtui ja matka jatkui. Ei niin kauan eteenpäin menin taas käymään tämän saman kaverin luona keneltä olin ostanut aiemmatkin autoni, kun näin pihassa vitivalkoisen `97 vuoden 3B-sedan Passatin. Heti sisälle päästyäni kysyin kenen auto tuo on, kun en ollut sitä ikinä nähnyt. Vastaus oli: mun, se on myynnissä, haluutko? Vastasin fuck yea haluan, mut ei oo tollasia rahoja kun ei oo töitä. Kaveri sanoi että myy murheitku ja tuu hänelle kesäksi auttamaan talorempassa, otetaan liksasta vähän sivuun. Hetken epäröin MI:n myyntiä, olihan se ollut minulla jo kauan ja siihen oli ehtinyt muodostua jo oikea viha-rakkaus kiintymyssuhde, mutta kaveri sanoi minulle että myy se nyt helvettiin ja äkkiä kun se vielä liikkuu omin voimin. No, tällä jannulla on välillä ärsyttäväkin tapa olla melko usein oikeassa, joten pösö vaihtoi omistajaa, ja Passatti samoin.

Passat oli varustettu 1.6 litran vapaastihengittävällä bensakoneella, joka melko nopeasti osoittautui alitehoiseksi 1800kg:n koriin. Veihän se autoa eteenpäin, mutta kulutuslukemat pyörivät lähellä kymmentä litraa satasella. Tämän auton kanssa säästyttiin suuremmalta draamalta, mitä nyt takajarruja rempattiin useamman kerran itsesäätymättömien käsijarrumekanismien jumittaessa männät. Vaihdettiin siihen myös vasen vetonivel sekä vasen etujarrusatula, muttei mitään suurempaa. Ainoa källi mikä tuolla autolla kävi, oli juuri tuota vetoniveltä vaihtaessa. Kävin hakemassa kuuman kesäpäivän uuvuttamana autoon jääneen kokispullon apukuskin penkiltä kun kuulin *blörts* äänen. Ajattelin "ffffffffff*...." ja katsoin varovasti alaspäin: olin polvistunut auton vieressä pussilliseen pikimustaa vetonivelrasvaa joka nyt koristi vaaleanharmaata kuskin jakkaraa.

Ehdin vuoden päivät kurvailla Paskatilla kun huikeat polttoainekulut alkoivat vituttaa. Ajattelin, että otan pankista niin paljon lainaa kun ikinä saan, ja ostan parasta ja kalleinta mitä sillä rahalla irtoaa. Työmatkakin kun oli muuttumassa kahdestakymmenestä kilometristä kahdeksaankymmeneen täytyi auton olla turvallinen, mukava, mielellään niin kalliin näköinen että kaikkia kylän kusipäitä vituttaa, sekä Diesel. Eteen sattui:

Volvo S80 2.5D.

Tampereella autoliikkeessä oli myynnissä kohtuukilometreillä ollut ässä, ja he suostuivat vielä ottamaan 360tkm ajetun Passatin käsirahana vaihdossa. Ilmaiseksihan se meni, 1500 sille jäi vaihtohintaa, mutten ole juuri katunut vaihtokauppaa. Suuri, muhkea, ilmastoitu ökyauto vei miehen mennessään heti testiajolla. Ainoa mikä hieman arvellutti oli automaattivaihteisto. Siihen kun tottui en kovin hanakasti halua enää manuaalia. Oikeastaan ainoa suuri ongelma tuon kanssa on ollut ensimmäisen vuoden marraksuussa tapahtunut jakohihnan katkeaminen, jonka takia kaikki venttiilit, ohjurit,nostajat sekä kaikki tiivisteet jakopään kera jouduttiin uusimaan. Loppuipahan samalla isolla kaasulla kiihdyttäessä kuulunut kamala kalkatus. Oli ilmeisesti joku nostaja lähtenyt nostelemaan... Muiden pommien kanssa temutessa syntyneellä tietotaidolla on kaikki perusrempat tehtykin tähän sitten itse, joten niistä ei sen suurempia kerrottavia edes ole... Mittarissa seisova 435tkm alkaa vaan tuntua jo turhan monessa paikassa, ja ensi kesänä kun auto on viimein kokonaan maksettu lähtee se joko kiertoon tai vaimolle, tuskin siitä oikein mitään enää saa...

Seuraavaa autoa mitetitään kovasti, ja vaihtoehtoja on tällä hetkellä mm. Volvo XC70 Sekä Skoda Octavia Combi 4X4 Scout, joista Skodillac tällä hetkellä tuntuu mielekkäimmältä vaihtoehdolta, olkoonkin ettei sitä saa lainkaan varustettuna automaattisella vaihteistolla...

Niin tosiaan, se MI... olin kaverin kanssa paneeloimassa ulkoseinää, kun hänen puhelimensa soi. Siellä oli murheitkun uusi, joskaan ei tyytväinen omistaja: Kolme päivää kaupan jälkeen oli pökötistä palanut ECU. Meinasin pudota rakennustellingiltä paskaisen huutonaurun saattelemana...

Hitto, tulihan eeppos. Pitääpä pistää itselleenkin talteen...
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: JaloPena - tammikuu 24, 2012, 22:34:23 IP
Vai että autoja... Taaksepäin muistellessani huomaan, että olen ollut aika vahvasti  VAG-konsernin miehiä. Taivaspaikka on sentään hankittu, mutta siitä vähän myöhemmin...

Ensimmäinen autoni oli VW Passat -75, 1,5 litrainen prutku. Toimi hyvin kunnes 100t oman ajon jälkeen kone sanoi sopimuksen irti.

En viitsinyt vanhaa rouskua ruveta laittamaan enää vaan ostin seuraavaksi pari vuotta tuoreemman saman mallin edustajan. Tässä oli jo ruiskukone - melkoinen harvinaisuus sen ajan autossa. Laiton tilalle tuoreemman Golf GTI:n koneen ja johan alkoi löytyä löylyä kevytkoppaiseen autoon...

Seuraavaksi siirryin Audiin, jossa olenkin pysynyt yhtä "syrjähyppyä"  lukuun ottamatta. Kuitenkin tämä ensi Audini oli -88 satanen 5-pyttyinen perusdieseli. Auto oli erinomainen matka-ajoon ja kulutti vähän.
Uuden emännän kylkiäisenä tuli taivaspaikka, Ford Escort -86. Auto tosin toimi kuin unelma kaikki ne toista sataa tuhatta jotka ajoimme sillä.

Ja taas tuli siirto Audiin. Tällä kertaa -86 2,2 Avantti satanen. 
Ja sitten emännälle A3 -97.

Nyt alla on itsellä -93 -2,3 satanen Avant (se joka muuttui seuraavana vuonna samalla kopalla A6:ksi)
Ja vaimolla -98 1,8 A4 Avant.

Formulatermein: Näillä kumeilla ajetaan.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Ryhis - tammikuu 25, 2012, 10:44:54 AP
Mattsonin tarina pitäisi saada johonkin autolehteen! Hienoa kerrontaa!
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: ChIlIDoG - tammikuu 26, 2012, 10:01:29 AP
- Opel Corsa 1.2 -88 eka kulkupeli

- Chevrolet Scottsdale 5.7DX-th350 pick-up itsellä vielä tallessa. Koneella ajettu noin 3000km. rakennettu kestämään ARP pultit yms. Muuten auto huonossa kunnossa ja liikennekäytöstä poistettu.

- Ford Econoline E-350XL -92 7.3D entinen ambulanssi. Täydellinen ROMU 180tkm ajettu ja jatkuvasti sai korjata ja erittäin huonosti pidetty. palveli käyttöautona noin vuoden.

- BMW 318 -85 E30 Kaksi ovinen 60/40 madallus matalaprofiili kumeilla = kivireki. Jopa varjot tiessä tuntui selkärangassa. Muuten toiminta varma ja luotettava peli.

- Opel Omega B 2.0-16V -94 farkku. Loistava käyttöauto, Ei ikinä mitään vikaa. Tai no ainoa vika oli että tykästy liikaa autokoulun Golfin hanuriin. =lunastukseen

- Chevrolet Chevy Van 6.2D-th700r4 rek. 6hlö paku. Tässä on sellanen oikea HYPRITI. Ei koskaan tiedä tilaako oikean osan kun on joskus historiansa aikana muutettu 5.7 bensasta dieseliksi. Korissa hitsaamista, mutta kone toimii ja laatikkolla ja turbiinilla ajettu myös noin 3000km.  Tälle autolla sattui pieni palovahinko kun päävirtakaapeli hiersi runkoon ja syttyi palamaan, on sittemmin korjattu. Laturi ja paljon kaapelita uusittu mm. 70mm2 päävirta vedetty takakonttiin. Tämä "projekti" myynnissä, kun en enää pysty pd dialyysi hoitojen takia autoja harrastamaan. Alla vähän ajetut 235 nastarenkaat. Auto lähtee koneen ja laatikon hinnalla 2000€

- Nissan Sunny 1,6 twincam farkku -96 varma käyttöpeli kun ei ollut suurempaa tarvetta autolle. Pthyii! etuvetonen :(

- Audi A6 Avant 1.8T automaatti. -04 Nissani vaihtui audiin, mikä on nykyinen kulkupeli. Vaikka koko ikäni olen vähän karsastanut VAG konsernin tuotteita, niin tämä auto on kyllä kääntänyt mieleni. Vähän ajettu, siisti kuntoinen riittävän tilava hyvin toimiva auto, mikä kulkeekin riittävästi. Nissani vaihtui tähän hallituksen painostuksesta :D Ainoa kriteeri auton valintaan oli että se pitää olla automaatti ja farkku ja tietyn hintainen. Etuvetoon ei vain totu koskaan :(
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 31, 2012, 20:43:17 IP
VINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINKVINK

Renault Megane ajoneston ohittaminen.

HUOMIO!!! Tämä EI siis ole vinkki, miten varastetaan Megane, vaan merkkihuoltomieheltä kuultu tipsi, mikä kannattaa tarkistaa, jos ajonesto jostain syystä menee itsekseen päälle.

Nimittäin takapyyhkijän sulake. On jotenkin yhteydessä tuohon ajonestoon, ja sulakkeen palaminen saattaa aiheuttaa ajoneston kytkeytymisen. Suositeltavaa kuulemma muutenkin vetää pyyhkijänmoottorista töpseli talveksi irti.

Tällä kertaa ei auttanut meillä, päivittelen kun tiedän mikä oli.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: biblo - helmikuu 01, 2012, 07:50:39 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - tammikuu 24, 2012, 21:55:35 IP

Toyota Corolla DX.

Tiedän, mitä mietitte, ei, tämä ei ollut se ns. "amis-dexteri", vaan sen edeltäjä KE-70.....

Nimenomaan tämähän on se legendaarinen amisdexu, sanokoon muut mitä sanoo mutta KE70 on se original.

http://www.youtube.com/watch?v=_59D-NBVHUU
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: CyberDog - helmikuu 01, 2012, 17:22:38 IP
Joo ehdottomasti toi videossa ollut dexu.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Rel1990 - helmikuu 01, 2012, 22:04:38 IP
Eka auto oli Volvo 360, kiva ja halpa ylläpitää. Perä hajos lopulta eikä riittänyt mielenkiinto ruveta korjaamaan/korjauttamaan. Nykyinen on BMW 328i -95, ajamisen iloa  8)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: jewe - helmikuu 02, 2012, 21:00:51 IP
Niin auto vaihtunut muutaman vuoden välein ja kilometrejä kertyy aika tavalla nykyään. Nyt Peugeot 508 ja sitä ennen Audi A4 B8.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: mohla - helmikuu 03, 2012, 23:31:10 IP
Noniin, jos nyt Passat oppisi olemaan kunnossa. Tuntuu olevan tuolle kyseiselle autolle tyypillistä vaatia 30 tkm välein aina tonnin huolto. Nyt jäi sentään pari sataa alle tonnin koko rupeama ja työllistin kolmea paikallista pajaa yhden sijaan... Huoltoon mennyt siis ilman renkaanvaihtoja ajamani 70 tkm aikana n. 386 €/10tkm, mahtavaa.  :-\

Nyt tehty setti: Öljynvaihto määräaikaishuollossa, pikahuollon valohoito, varsinaisessa huollossa sähkövian etsintää moottorin kierroslukuanturi vaihtaen, akkulaturin hommaaminen ja viimeisimpänä käynnistysakku vaihtoon. Vieläkin jäi viaksi osin jäätynyt ajotietokoneen näyttö, mutta sentään se kiva lumihiutaleen näköinen pikselimössö tuntuu sulavan pois itsellään.

Ihan fiksu systeemi sinällään tuo kahden akun hässäkkä pa-lämmittimelliseen autoon, muttei aukoton. Laturiin nuo akut ovat yhteydessä releen tms. välityksellä, joka ilmeisesti toimii siten, että pa-lämmitin ottaa virtansa takakontin akulta ja samalla auton ilmastointi käy käynnistysakun virralla puhaltaen pa-lämmittimeltä lämpöä sisätiloihin. Auton ollessa käynnissä laturi lataa molempia samanaikaisesti.

Fiksu germaani on vielä laittanut tuohon pa-lämmittimen käyttöön alijännitesuojan, mutta sepä toimii ilmeisesti mitaten vain käynnistysakun jännitettä. Tästä päästään tilanteeseen, jossa takakontin akku on hyvässä vireessä ja käynnistysakku alijännitteinen --> pa-lämmitin ei käynnisty --> auto ei myöskään kylmänä alijännitteisellä akullaan. Veikkaisin lämmitetyn koneen lähtevän käyntiin huonollakin akulla, muttei siihen ollut vaihtoehtoa.

Silläpä meni sitten käynnistysakku vaihtoon. Takakontin akku pa-lämmittimelle on 68Ah AGM akku, joka sinällään on fiksu valinta niin kylmän kontin kuin pa-lämmitinkäytönkin kannalta. Käynnistysakku oli tavallinen 70Ah Varta, joka vaihtui 74Ah Traneen ja kyllä on hyvä startata nyt.  Ihmeenkaupalla akunvaihto sujui ilman, että auton vikavalot olisivat taas syttyneet piipitysten kera. Vain varashälytin soi hetken akkua vaihtaessa. :)

Pikkuisen tarvii vielä selvittää tuota akkujen välistä yhteyttä. Hommasin Bentonin älykkään akkulaturin, jonka hauenleuat voisi jättää kätevästi kiinni tuohon takakontin akkuun ja vain pikaliitin jäisi näkyviin kontin puolella. Siihen saisi sitten aina lykättyä tarvittaessa laturin kiinni, mutta tähän asti olen ladannut sitä akkua plus-navan kenkä irti. Yleismittari kyllä antaa eri jännitteet noille akuille ja luulisin vähäisillä tiedoillani sähköstä, ettei laturin kiinnittäminen muuttaisi tilannetta, kun toiselle puskisi virtaa sisään. Hmm. uskaltaisikohan kokeilla jättää plussan kengän kiinni akkuun ja laturi sitten vaan perään... Toisaalta eipä tuota lisälatailua tarvi kuin näillä kovemmilla pakkasilla, kun akku ei ota virtaa niin hyvin vastaan. Muulloinhan toimii 'ajoa yhtä paljon kuin lämmittimen käyttöä' -sääntö hyvin tuohon akun latauksen tarpeelle.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Aji Inferno - helmikuu 06, 2012, 16:52:10 IP
Kaikki alkoi Toyota Corona 1500:sta vuosimallia -69...

Auto, jota kohtaan tuntee vieläkin omituista vihan ja rakkauden sekoitusta. Sen parissa tuli kantapään ja useiden emämunausten kautta opittua auton korjaamisesta + erinäisten omituisten sähkövempaimien + autostereoiden asentelusta vähintään perusoppimäärä. Corona oli takavetoiseksi hyvin rauhallisesti käyttäytyvä peli, ja liukkailla keleillä olikin alituisen mäkiin kiinni jäämisen lisäksi lähinnä yksi pelon aihe: sinne tänne perä edellä villisti sinkoilevat yhtälailla takavetoiset Fordin Taunukset ja Escortit. Vehkeessä oli jo - tietyllä tapaa - sitä myöhemmin kuuluisaa Toyotan luotettavuutta, mikä näkyi lähinnä sähköpuolella. Se oli kohtuullisen hyvä ajaa, ja oikeastaan kaikin mahdollisin tavoin "kohtuullinen" käyttöauto kesät, talvet. Raukka oli vain minulle tullessaan jo läpeensä laho, ja kieltämättä kaltoin kohdeltu moottorikin sitten lopulta teki tenän korjauskelvottomaksi. Sai vielä viimeisiksi elinvuosikseen Mark I Coronasta otetun hieman tehokkaamman, käyntiääneltään paljon rumemman 1.5 litraisen, joka sitten sekin lopulta alkoi kuulostaa dieseliltä, ja laukesi. Nyt jälkikäteen ajatellen, ei Corona ainakaan huonompi auto ollut kuin tuon ajan länsimaiset kilpailijansa. Kun aika sitten hänestä jätti, oli aika vaihtaa toiseen japanilaiseen mallia...

Datsun 100A 1.2 -74!

Tämän uskomattoman riemumobiilin tunnisti jo kaukaa, sillä joku oli maalannut sen kolmiväriseksi - taisin itse täydentää tuota koreutta vielä neljännelläkin. Satanen oli todella kiva auto ajaa, ja tuo normaalia isompi konekin kyyditti höyhenenkevyttä vempelettä aivan asiallisesti. Tämäkin yksilö oli, kuten kuului autoissani tuolloin asiaan, läpeensä mätä ja konevikainen. Tässä tapauksessa konevika vain tarkoitti luonnollista loppuun kulumista, eli tehot katosivat pikkuhiljaa mustaan öljyiseen savupilveen. En jaksanut porauttaa yms. tätä tapausta, ehkä osaksi tuon operaation muistosta Coronan kohdalla. Onnistuihan se, mutta oli "opettavainen" operaatio... 100A:ni yksi persoonallinen piirre liittyi talvikäynnistyksiin. Tai paremminkin niiden puuttumiseen. Vehkeen kaasuttimesta kun neulaventtiili kellon täsmällisyydellä jäätyi jumiin aina kun lämpötila laski miinukselle. Niinpä mukana oli aina ruuvimeisseli, ja aamurutiiniksi muodostui kaasarin kannen avaaminen, neulaventtiilin kopauttaminen taas liikkeelle, oiva tujaus sytytyssuihketta, jumalaton pamaus ja korkea liekki kaasarista taivaille, ja joskus lopulta myös käyvä moottori. Loppuun ajettu akku loi vielä lisäjännitystä näihin aamunäytöksiin. Lopulta tämäkin auto siirtyi korkeaoktaanisemmille metsästysmaille tutusta syystä: loppuun ajetusta moottorista. Ja katso, pihalle tuli...

Nissan Cherry 1.5 GL -83

Tämä kullanvärinen kaunotar jatkoi kunniakkaasti autojeni perusluonnetta: läpeensä laho ja konevikainen. Ensimmäisellä matkallani laturi putosi maantielle. Sen olisi pitänyt kertoa jotain tulevasta. Tämän veijarin moottori ansaitsisi ihan oman kirjansa. Se kun oli jokin japanista hämäriä teitä tuotu Nissanin ihmeseparaattori, jota merkkihuollossa ei onnistuttu lainkaan tunnistamaan. Epäilivät joksikin pakettiauton myllyksi. Tehokas se kyllä oli, melkein liiankin kanssa. Itse asiassa, aivan perkeleellinen masiina kevyeen autoon. Hyvä autohan tuo Cherry oli, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Hyvä ajaa, mukava, kulki aikansa varsin rivakasti ja taloudellisesti, ja oli omalla tavallaan hyvin luotettava. Talviautonakin yllättävän hyvä: mukana ei tarvittu edeltäjänsä tavoin lekaa ja ruuvimeisseliä. Tulipa sillä Norjakin kierrettyä. Tuo matka vain oli Cherryn tuhon alkua, sillä tuon omituisen koneen sovittaminen Cherryn vaihteistoon oli ilmeisesti tapahtunut vähän kyseenalaisin kikoin. Seuraamuksena loputtomat kytkinongelmat, joita ei saatu ratkottua. Luisteli iloisesti kuin Wayne Gretzky kunniansa päivinä. Lopullinen niitti tuli, kun - arvaatteko jo ? - kone lopulta laukesi kaikkensa antaneena...

Tuossa välissä tuli asuttua puoli vuotta karjapaimenten maassa, ja kulkupeliksi valikoitui 700 taalalla...

Honda Accord 1.8 -82

Tämä kaunis ja miellyttävä menopeli oli läpeensä mätä ja konevikainen. Yllättyikö joku? Se oli tuotu Puerto Ricosta, ja moottori säädetty sen mukaiselle ilmastolle. Tuloksena vaikuttavia käyntihäiriöitä esim. vuoristossa ajettaessa. Konehuoneen puolella tarra itse asiassa kielsi auton käyttämisen yli 500 metrin korkeudessa, tai jotain sinne päin. Accord oli mukava ja kaikin puolin hyvä auto. Se vain oli täysin loppuun ajettu, huonosti pidetty yksilö, jonka vaihdelaatikko oli jo ostettaessa hajoamispisteessä. Sopi siis minulle täydellisesti - aioinhan vain ajaa sillä jenkkilän päästä päähän, noin 11.000 kilometriä, yli korkeiden vuoristojen, aavikoiden, yms. Entä ajoinko? Totta mooses. Laatikko alkoi pitää sellaista orkesteria, että usko meinasi välillä loppua - ja Hollywoodin luksusbensa-asemalla pukuun ja solmioon sonnustautunut bensan jakelija ei meinannut uskoa silmiään kaartaessamme pihaan. Hyvä ettei poliisia kutsunut. Pari rengasta räjähti, ja moottorin musta laatikko laukesi Floridan maaseudulla. Myöhemmin, juuri ennen suomeen paluutani, se riivatun vaihdeloota sitten laukesi sekin spektaakkelimaisella tavalla Pohjois-Carolinassa sunnuntai-iltana moottoritiellä. Ei kun rullaten motarilta ulos hirvittävän kolinan ja kirskunan säestämänä paikallisen kirkon pihaan. Sikäläinen pappi tilasi hinausauton. Ystävällinen musta mies ajelutti meitä autottomia sinne tänne hienossa jenkkiraudassaan, jossa oli jumalaton V8. Siinä oli tyyliä. Hondaakin tuli vähän ikävä. Se oli vähän kuin kuskinsa: ruma ja kolhiintunut, muttei läpikotaisin paha.

Suomessa oli aika jatkaa tätä persoonallisten autojen listaa hyppäämällä hetkeksi idästä länsiautoon.

Opel Ascona 1.6 GL -85

Tippa tulee melkein linssiin tämän läpeensä mädän ja konevikaisen kaaran mielikuvasta. Tämä kun oli ehdottomasti ja ilman kilpailua huonoin auto, jota olen koskaan päässyt ajamaan. Se oli niin huono, että sanat eivät riitä kertomaan. Jopa runko oli kiero jonkin vanhan mällin seuraamuksena. Se ei halunnut käynnistyä, ei pysyä käynnissä, eikä - mikä ikävintä - kieron runkonsa takia pysyä myöskään talvisin tiellä. Kaikki mikä saattoi hajota, hajosi. Ja tuota automallia olin joskus vuosia aiemmin jopa kuolannut - joskin tehokkaammalla koneella. Eipä olisi kannattanut. Hirveä vehje, joka yritti kostonaan vieläpä tappaa minut ainakin kerran. Satasen vauhdissa on elämys menettää kaikki jarrut yhdellä iskulla. Kaksipiirijarrujärjestelmässä tuollainen on muutenkin jo lottovoittoa hipova saavutus.

Erinäiset sattumat johtivatkin sitten ensimmäiseen autooni, joka EI ollut läpeensä mätä, eikä edes konevikainen:

Talbot Solara 1.3 -87 (muistelisin)

Isohko auto, pieni ja tehoton moottori. Jo normaalit mäet esim. Turku-Helsinki -tiellä olivat tuolle liikaa kahdeksankympin vauhdissa. Hankala vehje saada käynnistymään, mutta muutoin se oli hyvin pidettynä yllättävänkin huoleton, joskin laiska ja kömpelö arjen kulkuväline. Bonuksena sen kyydissä tunsi itsensä 20 vuotta vanhemmaksi. Koska auto oli selvästikin liian hyvä minulle, se varastettiin. Löytyi joskus joltain hesalaiselta romuttamolta. Kustannukset menivät kaikki, kuinkas muuten, minun piikkiini.

Sitten alkoi uusi aika. Nimittäin aika palata taas japanilaiseen kulkukalustoon. Yllätin itseni ja koko maailman ostamalla ensimmäisen uuden autoni:

Toyota Yaris 1.3 Linea Sol -02

Yaris oli hyvä auto. Erittäin hyvä. Oikeastaan ainoa narinan paikka oli kuutosvaihteen puuttuminen, mutta se ei tuohon aikaan ollut pikkuautoissa muutenkaan yleinen. Muutoin kaikki vain toimi, ja vehje oli myös hauska ajettava. Edes ruosteen ja konevikojen puuttuminen eivät vähentäneet tuota rakkausliittoa. Vain aivan pienen pieni tylsyys vaivasi takaraivossa, joten kun tilaisuus tuli, Yaris vaihtui... Yarikseen.

Toyota Yaris 1.5 T-Sport -06

TÄMÄ oli SE peli. Kuutosvaihde tähän, ja se olisi siinä. Täydellisen luotettava, todella hauska pikku laatuauto made in Japan (edeltäjä tuli Ranskasta). Tuo valmistusmaa muuten tuntui jopa yksityiskohdissa mallia hanskalokeron sulkeutumisääni. T-Sportissa oli jotain positiivisen "saksalaista" näissä jutuissa - laadun leima kaikkialla. Ja tuo moottori... Täydellinen. Yksinkertaisesti moitteeton. Tuolla autolla olisi voinut ajella mukavasti vielä monen monta vuotta, mutta jokin riivaaja iski vielä kerran, vietellen minut nykyiseen kulkupeliini:

Honda Civic 1.8 Sport 5D -09

Tähän lankesin ehkä siksi, että siinä oli se kauan kaihoamani kuutosvaihde, ja kaiken kaikkiaan niin ufo muotoilu sisällä ja ulkona, että saattoi kuvitella pienten vihreiden miesten suunnitelleen sen. Tähän minulla on vähäsen ristiriitaisempi suhde kuin edeltäjäänsä Yarikseen. Civic on hyvä auto. Varsinaista moitittavaa on vaikea keksiä. Se osaa olla myös pirun ärsyttävä auto, ja tuo ärsyttävyys lähtee paitsi muotoilun luomasta nollanäkyvyydestä kaikkiin kulmiin (pysäköintipainajainen), myös siitä, että kaverit ottivat sanan "sport" vähän liian tosissaan. Moottoria kun ei voi ainakaan tylsäksi tässä Civicissä haukkua. Siinä on paljon hienoja piirteitä, samoja kuin Toyotan 1.5 koneessa Yarisissa: vääntää, ottaa silti kierroksia iloisesti, on taloudellinen mutta silti tehokas, eikä ole moksiskaan esim. pakkasista. Mutta kun. Se on aivan mahdoton peli kaupunkiajossa. Koneesta katoaa kaikki vääntö tyhjäkäynnin tuntumassa, mikä tarkoittaa... arvaatte mitä. Sammahtelua joka helkkarin risteykseen. Ja kun tarpeeksi kaasuttaa, niin liikkeelle singahdetaan sitten kenguruloikalla. Tuohon ei totu ikinä. Civicin kanssa on helppoa ja mukavaa elää, kunhan suunnittelee reittinsä kiertämään kaikki urbaanit alueet ja liikennevalot. Norjan ympäri sillä oli nautinto huristella, koska Civic tykkää nopeasta ja syheröisestä vuoristoajosta - on niinsanotusti elementissään siellä.

Sellaisia muistoja. :)  Mitä seuraavaksi? Jos ylipäätään jotain, niin... Hmm. Enpä tiedä. Ex. tyttökaverin Lada 1200 oli vinkeä peli - ei kulkenut metriäkään suoraan, eikä kaasupolkimella tuntunut olevan vaikutusta muuhun kuin bensankulutukseen. Ehkäpä Hondan voisi vaihtaa sellaiseen idän nostalgiaan. Mieluiten läpeensä mätänä ja konevikaisena, jolloin ympyrä sulkeutuisi. Saapa nähdä.

Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Whili - helmikuu 06, 2012, 17:14:20 IP
Vähän skrapattavaa (http://api.ning.com/files/bTtl6BBgmYtNqBpa3hqKIXKqH3KaRDZ76Fz58wM5k0tZJMoobRxnXzstt8yHZ7EtvULBXkcAePvSopi46htD*3QVr*RT6VNc/03094236.jpg)  ;)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 07, 2012, 05:55:34 AP
Automiehen Redtube:
www.jaylenoscarage.com (http://www.jaylenoscarage.com)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Täti-E - helmikuu 11, 2012, 00:18:56 AP
Ei ole korttia ei ole autoa....MUTTA!

Jos nämä edellämainitut olisi hallussa, mun pitkäaikaisia suosikkeja olisi ehdottomasti nämä autot:

(http://img.hebus.com/hebus_2007/05/18/preview/070518163845_64.jpg)

tai tämä: Volvo Duet Pickuppina tai umpiona

(http://www.veteraanivolvolahti.com/antin_duett.jpg)

Myös super bemari kävisi ;D

(http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2009/09/1975_BMW_2002_Turbo_For_Sale_Front_7_1.jpg)

Ei sais ikinä olla nöpönuuka, siksi ilmoitan myös että Ford Mustang tms kelpaisi vallan hyvin.
Ainiin, mä vastustan bensasikailua. Olenhan vastakohtien nainen :D Joo, jos ois massii ni jonku noista kyllä hankkisin ja vetelisin motarilla sittem sitä 50km/h.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 11, 2012, 00:38:26 AP
Hittolainen, aaltopeltisitikka! Nuo on nykyään jo melko harvinaisia, mutta kyllä vähintään yksi per kesä tulee vastaan kun suosittuja turistireittejä ajelee... Duettivolvon saatat löytää Volvo Racing Club Finlandin (VRCF.FI/FOORUMI):n kautta, mutta varaudu maksamaan. Ovat arvostettuja ja arvossaan.

Oma unelma joskus toteuttaa olisi nelipyöräisistä Fiat X1/9 Bertone Coupe, ja kaksipyöräisistä joko MV Agusta f4, tai KTM RC8.

Tällä hetkellä tallista löytyy:

-Volvo S80 2.5TDI `99
-MAN TGA 18.313 FLLC `03
-Cagiva Freccia C12r Bomber `91
-Cagiva Freccia C12r osina `89
-Honda CBR 600F2 `91.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Aji Inferno - helmikuu 11, 2012, 01:17:44 AP
Unelmista voi tulla myös antikliimakseja...

Atlantassa, ennen kuin päädyin sympaattiseen, romuttamokuntoiseen Hondaani, koeajoin mm. Ford Mustangin. Halvan sellaisen. Neloskoneella. Täysin loppuun ajetulla sellaisella. Oli siinä totisesti fiilistä rundata paikallisen autojobbarin pihaa vehkeellä, joka näytti sudelta, mutta joka liikkui lähinnä 100-vuotiaan ammuvainaan ripeydellä, sylkien perseestään paksua mustaa savupilveä...  8)

Naapurijobbarin pihalla oli kaksikin suunnattoman seksikästä urheilumallin Wankel-Mazdaa, mutta paikan omistaja tunsi (kumma kyllä) sääliä ulkomaalaisia typeriä opiskelijoita kohtaan, ja kehotti suoraan olemaan edes harkitsematta niitä! Tavallaan sääli... mutta minkä ehdin noista jumalattarista kylmiltään toteamaan, niistä olisi saattanut tulla kiinalaisia lainatakseni, "mielenkiintoisia aikoja". :D
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Masa.T - helmikuu 11, 2012, 01:36:02 AP
Olen syntynyt 13.4.1964 eli samana päivänä, kuin ford mustang julkaistiin New yorkin maailman näyttelyssä. Huhu kuitenkin kertoo silti , että Ford mustang olisi julkaistu suomessa paria päivää aikaisemmin jonkun autoliikkeen toimesta.

Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Ryhis - helmikuu 11, 2012, 10:40:00 AP
Tuo Citroen Camionette on muuten petopeli. Eräällä Helsinkiläisellä rakennusurakoitsijalla on sellainen firman käyttöpakuna - ympäri vuoden. Respectiä isolla ärrällä.

Kaverilla on tuollainen tallissaan, vissiin tulee ajoon ensi kesänä.

Hurja vehjes, omamassa vähän toista tonnia, ottaa nyyttiä yli puolitoista tuhatta kiloa ja koukussa saa hinata muistaakseni kolmetonnista traileria.

Ei lukuina kovin vakuuttavia, mutta kun tietää, että "Caminassa" on tehostamattomat yksipiirijarrut...
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: linker - helmikuu 11, 2012, 13:09:18 IP


Helsingissä pyörii tällainen:

(http://blog.visithelsinki.fi/wp-content/uploads/2011/05/camionette1.jpg)


Berliinissä  vastaava:
http://www.flickr.com/photos/offshore/32218692/


Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Fat Ali - helmikuu 11, 2012, 13:22:15 IP
Tuttavalla on harrasteautona tuo Citroenin "tylppäkärsä hirviö", äärimmäisen uljas peli !
Sisältä hän on rakentanut sen matkailuautoksi ja takaikkunalla auton ulkopuolella on parvekelaatikko missä kasvaa orvokkeja  ;D
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Täti-E - helmikuu 11, 2012, 19:25:46 IP
Se on aina kätevää ettei tajuu autoista muuta kuin sen että välillä pitää kaveria auttaa tuulilasien skrapaamisessa. Tuo sitikka on ollu ajatuksissani jo kymmenisen vuotta vain siksi että on niin ruma että muuttuu kauniiksi silmissäni.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 11, 2012, 19:50:05 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - helmikuu 11, 2012, 10:40:00 AP

Hurja vehjes, omamassa vähän toista tonnia, ottaa nyyttiä yli puolitoista tuhatta kiloa ja koukussa saa hinata muistaakseni kolmetonnista traileria.

Ei lukuina kovin vakuuttavia...

Kuinnii? Pieksee useimmat yheksänkyt luvun mazdat/hiacet/ym. sekä kantavuudessa että vetokyvyssä!

Ja Täti-E: jos meinaat jotain tollasta vanhaa harrasteautoa hankkia, etkä tajua tekniikan päälle, voin sanoa, että joko tulet tajuamaan, sinulla saa olla tavattoman paksu lompakko, tai sitten kannattanee harkita toisen ja kolmannenkin kerran... Harvempi noita hankkii riesakseen sen takia ettei niitä tarttis/sais ropata... Se on vähän niinkun Jare&Willegalle laulaa: Rakkaudest lajiin...
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Täti-E - helmikuu 11, 2012, 19:58:26 IP
mä vain unelmoin. ja lotto vetämässä joka viikko  ;) Ja siskon mies on yrittäjä autojen parissa...se voi hoitaa. Eikö jtn kerro se että vuosia oon haavaillu enkä oo vielkää hankkinu ;D
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 11, 2012, 20:05:01 IP
Ei kerro... Ainakaan omalla kohdalla muutakuin varattomuudesta... Onhan noita romuja listankin mukaan nurkat täynnä, mutta olis kiva kerrankin saada jotain ihan uutta... Tai no, saisinhan useitakin eri merkkisiä autoja uutena sen hinnalla, mitä kesällä suunnittelin hankkia, mutta olen sitä mieltä, että ajakoot joku muu ne kalleimmat kilometrit (ekat 100k) jonka jälkeen lunastan auton itselleni. Eikä se aina ikääkään katso: juuri viime kesän lopulla hankin itselleni moottoripyörän, josta jo aiemminkin mainitsin:
(http://kuvapilvi.fi/k/YD6z.jpg)

Ei ulospäin uskoisi että pyörä on kaksikymmentäyksi vuotta vanha (`91) sekä ajettu melkein satatuhatta kilometriä! (pyörälle PALJON!)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Janne - helmikuu 11, 2012, 23:42:05 IP
Tulee niin hienoja kertomuksia autoista että pistänpä minäkin tarkemmat sepustukset :)

-79 Cherry, ensimmäinen autoni. Ruostetta ihan helevetisti, mutta ovien helmat sain korjattua näppärästi jeesusteipillä ja alustamassalla. Kyllä tällä ajeltiin pari vuotta ja provinssirokit ym. festivaalit kierrettiin. Takapenkit sai kumoon niin tässähän nukkuikin mukavasti, parikymppisen mittapuulla. Nyt en kyllä lähtisi edes telttamajoitukseen, hotelli sen olla pitää ;) Auton tarina päättyi Hervannan valtaväylälle jossa joku ajoi tuliterän Passattinsa cherryn perään. Ruostetta irtosi muovikassillinen ja takalokasuoja väännettiin sorkkaraudalla irti renkaasta jotta saatiin romu ajettua pois jaloista. Vakuutusyhtiö lunasti auton ja antoi pitää romun, Passatin omistaja soitti vielä perään ja kertoi oman autonsa rempan maksaneen 5 kertaa enemmän kuin cherryn lunastusarvo oli :D

Taunus -80, tää oli kova peli. Täysin ryhdissään, eikä mitään mainittavia ongelmia. Vaihtui parin vuoden päästä 18 vuotta tuoreempaan autoon "järkisyistä".

Nissan Almera -98. Nää taitavat olla yksiä kestävimpiä ja käyttövarmimpia nykyhenkilöautoja. Vikatilastoissa kolmen kärjessä siellä parhaassa päässä. Hauskana yksityiskohtana samanikäinen Primera oli sitten kolmen huonoimman joukossa samoissa tilastoissa, ilmeisesti ihan eri auto se.

Opel Zafira -01. Tilaa tarvittiin ja isompi auto ostettiin. Ja vaihdettiin aika pian pois jenkkikuumeen iskiessä. Eli Zafira päittäin samanikäiseen Almeraan ja välirahalla -69 Bel Air pihaan. Letukka olikin ensimmäinen auto jolla ajaminen oli helevetin hauskaa koko ajan ja joka tilanteessa, elämystä koko rahalla. Vaatii kyllä tietyn asenteen ja luonteen, en nimittäin puhu mistään ajomukavuudesta saatikka ominaisuuksista nykymittapuulla. Mutta se 5-litraisen bensakasin suorilla putkilla tuottama kumea lotkotus on vaan niin komiaa kuunneltavaa, etenkin yhdistettynä erittäin letkeään ohjaukseen ja hienoon kallisteluun joka kurvissa. Tätä oli myös hauska rempata, konehuoneeseen mahtui seisomaan ja kaikki osat kätevästi käden ulottuvilla.

Bel Air vaihtui sitten toiseen letukkaan, liki uudenkarheaan -87 scottariin. 6.2 -litrainen diesel ja suorat putket joten soundeja voi luonnehtia esimerkiksi törkeiksi. Muutenkin rujo peli, viimeisen päälle työväline 8-pulttisine vanteineen ja raskaamman mallin alustoineen. Alkuperäinen automaattiloota on vaihdettu ilmeisesti hiacen 5-loviseen joten löpöä ei pala paljon mitään, varovaisella ajolla menee alle 10l sadalla. Mikä on minusta helkkarin vähän 2.5 tonnia tyhjänä painavalta autolta. Korjata saa tätäkin, esim. siirtopumppu kantsii melkein pitää varalla aina mukana kun alkuperäinen mekaaninen on korvattu sähköisellä, 2 kertaa olen minäkin jo saanut vaihtaa uuden mallia motonet. Lavalla on kulkenut kaikkea mahdollista heinäpaaleista ja sorasta lampaisiin. Tää on ajossa niin kauan kuin saa katsastusta varten viriteltyä siihen kuntoon että läpi menee. Ajo on huoletonta kun pienet (ja isommatkin) kolhut vain nostavat katu-uskottavuutta. Joku parkkipaikalle betoniporsaaseen pystytetty liikennemerkki ei jätä kaatuessaan takapuskuriin edes naarmua, testattu on :P

Niin ja sit tosiaan -92 mazda, jonka ostin muutaman kuukauden reissuhommia varten. Ihan tarpeeksi tuli sahattua tre-hki motaria, yli 20tkm yhden syksyn aikana. En ole hankkiutunut eroon koska inhoan renkaanpotkijoiden kanssa vänkäämistä muutaman satasen autosta.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: JaloPena - helmikuu 12, 2012, 00:54:00 AP
Aaltopeltisitikasta vielä... sitikkafanaatikkokaverilla on sellainen. Kone on törkeän pieni eikä se vedä juuri ollenkaan, kulutus on aivan tähtitieteelinen ja tehostamattomana vaatii punttisalitreenejä ennen kuin rattiin kannattaa hypätä.
Muuten on kyllä oikein iloinen ja harvinainen kesäauto joka takuuvarmasti kääntää katseet. Jos arvostaa tyyliä mutta ei mukavuutta, helppoutta ja luotettavuutta, se kannattaa ehdottomasti hankkia ;)
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Ryhis - helmikuu 12, 2012, 12:13:17 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - helmikuu 11, 2012, 19:50:05 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - helmikuu 11, 2012, 10:40:00 AP

Hurja vehjes, omamassa vähän toista tonnia, ottaa nyyttiä yli puolitoista tuhatta kiloa ja koukussa saa hinata muistaakseni kolmetonnista traileria.

Ei lukuina kovin vakuuttavia...

Kuinnii? Pieksee useimmat yheksänkyt luvun mazdat/hiacet/ym. sekä kantavuudessa että vetokyvyssä!

Ei piekse. Hiace häviää tuolle kantavuudelle viidelläsadalla kilolla, moni isompi Ducato ottaa saman verran kyytiin. Vetokykykin on liki sama Hiacessani.

Pointti oli nuo tehostamattomat yksipiirijarrut, kyllä sinäkin Mattson myönnät, että yli kuuden tonnin yhdistelmää ei mielellään sellaisilla virityksillä jarruttele saati pysäytä.
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 12, 2012, 12:19:58 IP
No ei varmasti! Mielellään tai pahimmassa tapauksessa lainkaan...
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 01, 2012, 20:15:02 IP
Jaa, tämä ketju onkin jäänyt täysin unholaan, olis noi omistakin autoista vaahtoamiset voinu laittaa ennemmin tänne. Voiskohan jotakuta moderaattoria pyytää, jos mahdollista, nimeämään ketjun aloitusviestin otsakkeen uudelleen, jotta se näkyisi uusissa viesteissä sille kuuluvalla nimellä.

On tullut tuosta Xantiasta nyt messuttua sen verran paljon, että lienee ihan kohtuullista pistää parit näppäykset julkaisuun:

(http://kuvapilvi.fi/k/YvNa.jpg)

(http://kuvapilvi.fi/k/YvNY.jpg)

Kyseessähän siis on `97 vuosimallin Citroen Xantia 1.8i, Athena-varustelulla. Pientä ryppyä havaittavissa siellä-täällä, mm. "kromi"listat kiehuu, konepeitossa ja muussa keulassa muutamia kivi-iskelmiä, sekä takapuskuria kolhittu sekä kuljettajan että kanssa-autoilijoiden toimesta, mutta tekniikaltaan auto tuntuisi olevan ikäisekseen varsin hyvässä kunnossa siitäkin huolimatta, että on seissyt jostain viime alkusyksystä ihan viime päiviin ulkona parkkipaikalla. Pesun ja vahauksen jälkeen siitä tuli ihan auton näköinen! Pyyhkijöiden sulat vaihdoin tänään, perushuollot sille näyttikin olevan juuri tehty, joten öljyt, suodatin ja tulpat saavat odottaa hyllyssä seuraavaa huoltokertaa. Ilmanputsarin vaihdoin vaikkei sitäkään olisi vielä tarvinnut. Öljyä joutui koneeseen lisäämään n. 1,5l, mutta kärkeä kastanut osa oli vielä ihan kirkasta, joten en nähnyt tarpeelliseksi alkaa vaihtaa niitäkään. Tuulilasinpesunestesäiliö näyttäisi olevan halki kun pitää jonkin verran nestettä sisällään, mutta täytettäessä kusee alleen. Meinasin ensin että tuohon pitää laittaa lisävalot keulalle, mutta alkuperäiset valaisimet ovat hämmästyttävän tehokkaat tuon ikäiseksi autoksi. Apukuskin lyhyt, raitisilmasuodatin ja Wunderbaum ( ;D) täytyy vielä vaihtaa ensi viikolla, ja radio koodata auki kunhan soittavat mega-autosta sen koodin mulle, muuten ei muuta kuin maileja mittariin, koputtaa päätä että ne olisivat mahdollisimman huolettomia...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Ryhis - huhtikuu 02, 2012, 13:12:28 IP
Nätti sedani. Jostian syystä miellän 90-luvun loppupuolen autot kauniiksi. Laatikkomuodot ovat kadonneet ja kehitys on kulkenu käsi kädessä funktionaalisuuden kanssa. Myöhemmissä autoissa on mielestäni liikaa siluettikikkailua tai jotain Wau-arvoja tavoittelevaa hömpöhöpöä.

Citroenhan on pitkät perinteet omaava autonvalmistaja. 2CV eri malleineen ja Camionette puhuvat omapäisen suunnittelun puolesta. Citikka on myös aina ollut kehityksen keihäänkärjessä, tasainen lattiahan on alunperin Citroenin keksintö! Kaasunestejousitus ja Citikan logossa olevat kartiohammasrattaat ovat myös olleet aikaansa edellä.

Rallimenestyskin kertoo, että kyllä sammakonpurijahannarit osaavat autoja valmistaa.

(http://img2.netcarshow.com/Citroen-SM_1972_800x600_wallpaper_01.jpg)

(http://fotos.autozeitung.de/462x347/images/bildergalerie/2011/01/Citroen_SM_041.jpg)

Citroen SM on hyvä esimerkki autosta joka on rumuudessaan kaunis. Miettikää miltä tuo auto on näyttänyt ilmestymisvuonnaan - jumaliste avaruusraketilta! SM;ssä taisi olla vieläpä Maseratin kone...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Hegu - huhtikuu 06, 2012, 13:49:16 IP
Toyota corolla 1.6 liftback -90 Ajettu rapiat 419 000 ja eipä tossa ole ollut mitään vikaa 3 vuoteen
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 06, 2012, 13:52:00 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 02, 2012, 13:12:28 IP
Nätti sedani.

[nussuti]
Xantia ei ole sedani, se on 5D liftback.
[/nussuti]

LainaaJostain syystä miellän 90-luvun loppupuolen autot kauniiksi. Laatikkomuodot ovat kadonneet ja kehitys on kulkenu käsi kädessä funktionaalisuuden kanssa. Myöhemmissä autoissa on mielestäni liikaa siluettikikkailua tai jotain Wau-arvoja tavoittelevaa hömpöhöpöä.
+1
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Fat Ali - huhtikuu 06, 2012, 17:20:44 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 02, 2012, 13:12:28 IP
Citroen SM on hyvä esimerkki autosta joka on rumuudessaan kaunis. Miettikää miltä tuo auto on näyttänyt ilmestymisvuonnaan - jumaliste avaruusraketilta! SM;ssä taisi olla vieläpä Maseratin kone...

Yhden kerran olen kuolannut läheltä tollaista Citroen SM mallia. Tapahtui Tuusulassa Citroen - kerhon kokouksessa. Siinä tosiaan on maseratin valmistama 2,7 tai 3,0 litrainen V-6 moottori, Citroen kun osti Maseratin -68. Tuossa mallissa oli myös sadetunnistin ym. herkkuja, jotka ovat alkaneet vasta viime vuosina yleistymään muissa merkeissä. Oli todellakin aikaansa edellä oleva auto.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 06, 2012, 21:42:59 IP
nro uno: Volvo 740 GLE 2.0 farmari + sata kiloa poppeja
ja dos: volvo 740 GL 2.4 turbodiesel sedan. suhisee ja pölläyttelee (tästä en luovu)
bonus: "työsuhde ajoneuvona" Patria XA-360; vihreä kuin chilinlehti ja äreä kuin naga pakkiruuassa  ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 06, 2012, 22:12:23 IP
XA-202 KoPa:n takatilassa on tullu istuttua tunti jos toinenkin... Onkos tämä 360 joku uudempi malli kun en tunne.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 06, 2012, 22:25:38 IP
juu ne on n.5v vanhoja vehkeitä, komentovaunu mullakin. 8 erillisjousitettuu rengasta, vahvempi panssari ja läjä uutta tekniikkaa lyhyesti sanottuna :) pistä googleen patria amv nii johan alkaa löytyy...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 06, 2012, 22:32:32 IP
Aaa, AMOS- alusta... noita testattiin kun olin pääsemässä veke, ehdin nähdä vilaukselta pari.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 06, 2012, 22:58:13 IP
nejjj, AMOS on se kranaatinheitin versio :D toi alusta on xa-360, AMOS on XA-361 ja kaikki eri versiot sit mitälie. nooh, pääasiassa runko on kaikis sama ja varustus ja panssaroinnin määrä eri :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 07, 2012, 10:37:53 AP
Samalta näytti kun harjun päältä kattelin kun se möyri pitkin montun pohjaa. Kummastutti vaan noi wikipedian vuosiluvut, bongaus tehty nimittäin '05 syksyllä... Liekö ollu joku esiproto tms...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 08, 2012, 09:59:36 AP
jotain sellaista varmasti, kyllähä siihe testauksee menee aikaa, ja varmasti ovat testanneet kaikkee muuta paljon jo ennen mitään torneja sun muita.. hyshys-osastollehan kuuluu 8-pyöräohjautuva versio mist ei kerrot missää mitää mut näin semmose testiajos parolassa.. :D se näytti veikeeltä  8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: mexx - huhtikuu 08, 2012, 12:10:58 IP
Ensimmäinen autoni oli hiace, josta oli polkimien vierestä ruostunut pohja pois, kengän mentävä läpireikä. Edelliset 2 oli saabeja ja nykyään on chilinpunainen alfa romeo 159  2.4jtdm -07. Autoon olen reilun vuoden ajan ollut tyyytyvvväinen.

Hieno on tuo räyhiksen laittama sitikka!




 
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Heku - huhtikuu 08, 2012, 12:23:45 IP
Vaihdoin taas Carinaan map-anturin. Näemmä noille tulee kaikille ikä täyteen kun ei purkaamoiltakaan meinaa löytyä. Pitääpä ostaa yksi E-mallin Carinan mappi ja kokeilla pelittääkö sillä, niitä näyttäis olevan kaupan, samoin ensimmäisten Avensiksien joissa myöskin pohjana sama kone pienin muutoksin. Toimiihan tuo ainakin 2.2 Camryn mapilla ilmeisesti ihan ok joten eiköhän tuo uudemman Carinankin map toimi.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Whili - huhtikuu 17, 2012, 13:24:41 IP
Blondi ja keltainen (http://www.youtube.com/watch?v=FHYja3xEYOc&feature=player_embedded#!) kulkuneuvo..  Airbag-testi  :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: #cstone - huhtikuu 17, 2012, 22:00:32 IP
Hauskaa lueskella porukan viha-/rakkaussuhteista peltilehmien kanssa :)

Oma kurjuuteni "kestokulutushyödykkeiden" kanssa alkoi lukioaikana täytetöissä (kolmen L:n ylioppilas -LukioLukemattaLäpi) erään pohjois-pohjanmaalaisen autoliikkeen varaosapuolella kun huomasin vaihtoautokarsinassa kullankeltaisen Ford Granadan, vm. 1980.

Pakkohan siitä oli alkaa hieromaan kauppaa, kun ajokorttikin oli aivan tuoreena taskussa ja omaa autoa ei vielä ollut. Kotosalla oli noita lihotettuja taunuksia ollut ajossa useampiakin, joten tämän halpismersun alustan kyytiin tottuneena kuume oli aika kova.
Varsinkin kun tuo myytävä yksilö olisi kaupan "henkilökunta-alella" :D

Ajoin sitten loppujen lopuksi eräänä päivänä käytännössä jarruttoman kansivikaisen vanhuksen kotipihaan ja kuuntelin isäni pyyteetöntä ihastelua tästä uudesta "loppumattomasta savotasta"   ;D Sittemmin tuosta tuli monivuotinen ja luotettava käyttöpeli sisustuksen vaihtamisen (parempikuntoisesta kolariyksilötä), moottoriremontin, alustahommien ja lukuisten sähkötöiden jälkeen. Edellinen omistaja oli kuitenkin hoitanut ruostehommat ja maalipinnan aiemmin kuntoon, joten kaara oli varsin namu kunnes totesin neljän vuoden jälkeen, että olisikohan ympärivuotinen käyttöauto jotain muuta, kuin museoikäinen, meluinen bensajuoppo -vain 12l/100km kun nätisti ajaa.... not! Noh, se oli se ensimmäinen auto TM

Sitten tuli järki(!?) peliin ja seuraavat 100tkm rullailtiin sitten ensimmäiseltä omistajaltaan ostetulla -93 1.6 GL 323 Mazdalla. Se oli oikein automaatti ja oikealla ruiskumoottorilla varustettu karkki. Tämä sai kuitenkin väistyä perheen vaatimuksien tieltä... ensin tuli koira ja sitten lastenrattaat.

Siispä kuikuilemaan autoliikkeeseen ja pitkälti toistasataatuhatta ajettu, mutta silloin vain parivuotta vanha -02 Nissan Primera lähti kotimatkalle. Tämä olisi saanut palvella vieläkin pidempään, mutta perinteisella tuurilla käteen oli osunut yksilö, joka alkoi syömään 153tkm kohdalla moottoriöljyä sellaisen reilun litran/ tuhat kilometriä. Trendi öljynkulutuksessa oli kasvava, eikä se mennyt edes jäähdytysnesteen sekaan vaan kivasti katalysaattorin läpi taivaalle. Liikkeessä tarjosivat moottoriremppaa, kun juuri tuossa 1.6 moottorissa oli kuulema sattunut joskus olemaan vähän sylinterivikaista / rengasvikaista satsia liikenteessä.

Noh, asiasta ärsyyntyneenä päätin, että nyt ei meidän talossa ajeta rempattavilla autoilla ja koitin ostatella uutena -07 Golf Variantia, mutta kun autoliikkeen näyttelyviikonloppina Volkkarin miehet eivät "ehtineet" kiireiltään mulle sellaista myydä niin kävelin viereiseen rakennukseen, jossa myytiin vielä aitoa Jenkkikamaa.

Hyvien myyntikahvien, puolen vuoden odotuksen jälkeen ja naapurin rutattua parkkipaikalla vaihtoon menossa olevan Nissanin sain vihdoin väärän värisen Dodge Caliberini kotiin. Kun närästys uuden auton ostamisesta alkoi takuukilometrien jälkeen laantua ajattelin, että oli ihan varmasti viimeinen uusi auto jonka koskaan hankin, jos omaa paalua pitää käyttää. Vikoja autossa ei neljän vuoden ja 110tkm aikana ollut ensimmäistäkään, vaikka merkki pääsikin haukutuimpien listalle aikanaan. Närästyksen aiheutti lähinnä nimeltämainitsematon Tampereellakin toimiva autoliikeketju palveluineen, hintoineen ja työn jälkineen. Se myykin Fiiatteja nykyään...

Kun isäukko alkoi reilu vuosi sitten oudosti ostattelemaan itselleen tuoreempaa biiliä pitkille matkoilleen ja akka sekä koirakin olivat mökistä jo lähteneet ajattelin, että voisi kai sitä pienempiruokaiseen vaihtaa. Varsinaista tarvetta ei ollut, mutta tiedättehän te autohommat -jotkut ovat vain hieman alttiimpia tuollaisille vaihtohoukutuksille...

Niinpä matkustelin toissa joulun alla Kirkkonummelle hakemaan nykyistä kiesiäni, -08 Dodge Avenger  (http://www.saunalahti.fi/~cstone79/images/chilit12/d.jpg) 2.0 CRD SXT:tä. Jos jollain voisi perustella, niin se oli halpa luokkaisekseen, edullinen käyttää ja ensimmäiseltä omistajalta suoralla kaupalla. Voi tietysti yrittää lohduttautua sillä, että tuo punainen kostaja (tai lihotettu Talbot) on kuitenkin sellainen, josta pidän. Lisäksi pitkät taipaleet taittuu mukavasti, ja onhan tuon (piristetyn) nokivasaran vääntö mukavaa aikaisempiin pikkubensamenijöihin verrattuna.

Noh, hyvä jos joku jaksaa tämmöstä nyt edes lukea. Tosin aina voi skrollata ohi :)

Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: #cstone - huhtikuu 17, 2012, 22:17:27 IP
Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 17, 2012, 13:24:41 IP
Blondi ja keltainen (http://www.youtube.com/watch?v=FHYja3xEYOc&feature=player_embedded#!) kulkuneuvo..  Airbag-testi  :)
^^nicee.... miks ei oo jo kesä? (mistäköhän tämäkin tuli mieleen....)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: ChIlIDoG - huhtikuu 18, 2012, 08:31:52 AP
^^ Täysin uuttahan ei enää voi ostaakkaan. Chryslerin ja dodgen myynti lopetettu EU-alueella. Muistaakseni dodge patriot? (vai jeep suomessa) eniten hylkäyksiä 3 vuotis katsastuksena saanut merkki 47% hylättyjä kyseisestä mallista. Kärkipaikoilla oli myös caliber ja e-sarjan mersu. Mutta 3 vuotiaalla kaliberialla oli ajettu 56-85tkm kun taas mersulla 150tkm. En mitenkään halua mollata kyseistä merkkiä, tuli vaan mieleen luettua tietoa ja olen itsekkin jenkkiauto mies henkeen ja vereen. (harrastan ameriikan ooppeleita eli chevyjä :D )
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: #cstone - huhtikuu 18, 2012, 10:08:18 AP
juu, onhan tuo Moparin koko konserni kiikkunut löyhässä hirressä jo pitkän aikaa ja vaihtanut tiuhaan omistajiaan, taitaa olla Fiiatin suojissa osittain nyt.
Kyllähän niitä Rotkeja on tosiaan paljon mennyt hylkyyn katsastuksissa, molemmat omat ovat kyllä leimalle kelvanneet -toistaiseksi.  Heh, ja onhan noita GM:n 6.2D pannujakin tullut työn puolesta pari rikottua  ::) Vikansa kaikissa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: JaloPena - huhtikuu 18, 2012, 13:22:28 IP
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - huhtikuu 18, 2012, 08:31:52 AP
(harrastan ameriikan ooppeleita eli chevyjä :D )

Lohdutuksena: Aikaa myöten, ennemmin tai myöhemmin, kaikista autoista tulee ooppeleita...  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 04, 2012, 23:47:05 IP
Noniin, eihän se ruiserin asennus nyt sitte ihan suunnitellun helposti mennykkään... Kolmena iltana sen kanssa lopulta sodin, ekana sain servon ja vaijerin laitettua, tokana vedettyä sähköt kabiinista konetilaan, ei muuten ollu ihan yksinkertanen proggis kun ei tulipellin läpi tule oikein yhtään läpivientiä, kaikki auton viralliset piuhat tulee hyttiin oikean runkopalkin sisällä/vieressä lokasuojan alla, lopulta keksin seurata lohkiksen sisäpistokkeen johtoa ja löysin apukuskin lattiaverhoilun alta läpivientikumin, josta sain hirveellä sotimisella vedettyä narut hyttiin. Tänään sitten tein kabiinin kytkennät. Onhan Sitikassa vaan ihmeellisiä juttuja, mm. jarruvalojen kytkin ei ole pedaalin varressa siellä saranan juuressa missä se yleensä on, vaan itse pedaalikumin alla! On poskettoman ahtaasti vielä saatu kaikki kojetaulun sisukset asennettua, hemmetin turhauttavaa maata kuskin penkillä, pää jalkatilassa ja katsella liitintä johon pitäis päästä, mutta sinne ei vaan ihmisen kädet mahdu mistään... Lopulta sain kuin sainkin kaikki kytkettyä ja pitkät tovit ihmeteltyäni miksei laite syty, huomasin kytkeneeni vehkeen päävirtakaapelin ryöstöliittimen väärään johtoon... Nyt on kaikki muuten ok, mutta ilmeisesti laitteen kalibrointiohjeessa on joku virhe, koska en saa vekotinta säädettyä oikein. Täytynee tehdä kaasuläpän vaijeripyörään vielä parempi jalka vaijerille ja etsiä josko löytäisi netistä esim. englanninkielisen ohjeen jota verrata tuohon mukana tulleeseen...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Tyttii - toukokuu 05, 2012, 12:23:09 IP
Kesä tulee kohisten, mutta hiustenkuivain ei ole käytössä vieläkään, vaan näyttää koottavalta pikkuautolta:
(http://i10.aijaa.com/b/00761/10132889.jpg) (http://aijaa.com/0076110132889)
(http://i3.aijaa.com/b/00781/10132890.jpg) (http://aijaa.com/0078110132890)

Nää ajetaan sitten ensimmäiseen kanttariin, kun on hirrveän  hyvät ja nopeat ajolinjat:
(http://i4.aijaa.com/b/00777/10132891.jpg) (http://aijaa.com/0077710132891)

Mut tunnistaa sitten (toivottavasti on ajossa viikon päästä) persuksissa olevasta tarrasta:
(http://i11.aijaa.com/b/00554/10132892.jpg) (http://aijaa.com/0055410132892)

Voiko nais-ihmisellä olla autokuume?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Tyttii - toukokuu 05, 2012, 13:19:03 IP
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - toukokuu 05, 2012, 12:47:08 IP
MR2 Spyder on hieno auto. Ajettaessa tuntuu kuin istuisi matolla joka kulkee tien pintaa
hipoen, vähän pelottavaa...
JS

Etkä edes ole ollut mun kyydissä, se se vasta onkin pelottavaa!

Ennen ajattelin, että autolla mennään paikasta A paikkaan B, mutta kyllä tämän auton myötä oon todennut, että se voi myös olla hauskaa. Melkein hauskinta, mitä voi housut jalassa tehdä. Yhtä mukavaa menoa teillekin!
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Tyttii - toukokuu 22, 2012, 10:42:41 AP
Sain eilen kesäauton alle. Hurjaa kyytiä, imee tiehen kiinni kuin tauti, kumipuslat vaihdettu polyuretaanipusliin, kallistuksen vakaajat on jäykemmät, muutama tukivarsi lisätty ja puolikliksit leveät uudet lenkkarit alla. Jokunen heppakin lisää. Kyllä nyt kelpaa mamman kurvailla töihin. Kun tuli vielä kesäkelitkin!
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 23, 2012, 09:39:13 AP
Ai vinde, luxusta... On viime kesästä asti ollu tän kuormurin ilmastointi sellanen, et saa olla puhallus täysillä et antaa viileetä ja keulasta tulee sellanen määrä vettä jolla pitäis yhden afrikkalaiskylän vesissä. Oli eilen öljynvaihdossa ja ilmastointihuollossa, kone käy paljon tasasemmin, keulan alla ei pisaraakaan ja verhotangoista roikkuu jääpuikkoja... Oli vissiin jo aikaki...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 29, 2012, 20:17:19 IP
Tulinpa just kotio hakemasta Volvoa korjaamolta (http://www.vrcf.fi/foorumi/Smileys/webby/love.gif), kävinpä vielä lenkin pesukoneen kautta  ;D Kaks kuukautta kun ajeli patongilla, niin taas huomaa mikä on auto ja mikä ei... Jotain sieltä on kyl selvästi pois paikaltaan kun turbon vislaus kuuluu selvästi sisälle jostain mittarin takaa, sieltä se kylmäkin varmaan viime talvena tuli. Täytyy tutkia... Huomisen joutuu vielä seisottaan pihan koristeena kun on leima kylmä ja aika varattu vasta torstaiks. Nyt pitäs syyä ja sit lähtee korjaamaan shitroenin pakaria  :P
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Fat Ali - kesäkuu 02, 2012, 23:38:27 IP
No... jos nyt Ruåttalaista kökkömobiilia kehtaat kutsua autoksi.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 11, 2012, 23:53:26 IP
(http://kuvapilvi.fi/k/YsP6.jpg)

Olihan askartelua taas yhdelle illalle, nyt nukkuun, huomenna vielä siivoo jäljet, koko kabiini täynnä niparinpätkiä yms äms...

Sitte vois alkaa ihmetellä, millä tota ahtoneulaa sais hyppäämään vähän pidemmälle  ;) Pitäs kuulemma onnistua yhdellä vastuksella, kahdella diodilla ja yhdellä potikalla semmonen 0,2 nosto ainaki, paljon sen enempää ei kannata ellei sit ala jo tekeen muutakin...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Raaka-Arska - kesäkuu 13, 2012, 13:03:03 IP
En valitettavasti omista autoa, ranskalaisia saa huoltikselta  :-[ (406 farkku 2.0 -04, kohta 300 000km)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 13, 2012, 13:31:53 IP
Arse... Puhuin tossa yhden jantterin kanssa joka tietää volvoista enemmänkin, ja hän oli heti sitä mieltä, että ahtojen nosto ei ole hyvä ajatus. Ei siksi, ettei kone kestäisi, kuulemma 205hp saa kahden kilon ahdoilla D5252T-koneesta ulos kestävyyden juuri heikentymättä, ongelma on automaagisen askin turbiini, joka alkaa kuulemma sutia pienelläkin virillä jos ei vaihderobotille teetätä uutta mappia, ja sen, ja muun parin pikkuhomman sekä tuon auton myyntihinnalla saa aika helpolla 4wd T6:sen...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Siika - kesäkuu 13, 2012, 18:09:32 IP
Hainpa juuri eräkärryni korjaamolta,starttimoottori oli menny,hinta vaihtoineen 220 eur ja auto 880 000 ajettu mitsun PAJEERO,ei muuten menny enhään takhuuseen ei kestä nämä vm 90 juuri mittään.....
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 23, 2013, 08:25:03 AP
Onkos arvon autoilijoilla kokemusta jäähdyttäjän pesuaineista. Volvossa on tällä hetkwllä barsin viheliäinen bika: se ei lämpiä sisältä käytännössä lainkaan. Lämmöt nostaa kyllä mittarin puoleenväliin niin terhakkaasti kuin 2,5 turbodiesel yleensäkin, mutta hyttiin asti lämpö ei tule. Eilen kun lähdin kaupan pihasta illalla pwruuttamaan ja huomasin parkkipaikan olevan tyhjä vetäisin hetkem mielijohteesta ratin täydet vasuriin ja lapun lattiaan. Auto kääntyi käppärästi mutta samalla sain tuulahduksen lämmintä ilmaa naamalle.

Tänään töihin ajellessa mietiskelin lämpimäkseni mistä se johtui ja piruuttani lukitsin vaihteiston pakkokolmoselle saadakseni kierrokset pysymään korkeammalla ja kas perkele sehän auttoi. Hyvin vähän mutta jäöhdytysjärjestelmän lisääntynyt paine pumpun nopeamman pyörimisen johdosta sai nesteen kiertämään lämppärin kennossa. Vaivoin mutta silti. Tästä päästäänkin johtopäätökseen että kennon on pakko olla lähes täysin tukkeutunut.

Täytynee lurauttaa syyläriin tollanen pesuaine ja vaihtaa viikonloppuna liemet. En millään viittis alkaa vaihtamaan kennoa sillä kojetaulun purkamisessa lienee suurempi homma kuin kokonaisen kuplavolkkarin pilkkomsessa...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 23, 2013, 08:27:05 AP
Ja kirjoitusvirheet courtesy by samsung näyttö-faking-näppis..
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - tammikuu 23, 2013, 10:50:04 AP
Nimenomaisesti tuosta kennosta tiedä, mutta jos sen pesun seurauksena lähtee tavaraa (ruostetta yms.) liikkeelle sieltä kennosta, mahdollisuuksien rajoissa on että se tukkii syylärin.
Männä vuosina juuri tuosta varoiteltiin. Ja sen pesun seurauksena lähtee myös moottorissa olevat jäähdytysjärjestelmän liat liikkeelle.
Olisiko liian vaikeaa tai edes mahdollista ottaa ne kennostoon menevät letkut auki sieltä konehuoneen puolelta ja koettaa pestä esim. virtaussuuntaa vaihtelemalla kennoa. Ei paineella vaan vaikka sinne kennoon menevän letkun sisään pienempi vesiletku.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: tonttu - tammikuu 23, 2013, 11:00:50 AP
Mä kokeilin vuosia sitten 2.0 Xantian kanssa molemmat huoltsikka aineet, kun sain kärryn kunnostettavaksi pilkkahintaan. Syylärin paikka-aineella onnistuin korjaamaan vuotavan lämppärinkennon ja polttamaan kannentiivisteen. Sitten vaihdettiin kannentiiviste ja putsaus aineella avattiin paikka-aineesta tukkeutunut lämppärinkenno jonka jälkeen auto toimi vuosia eteenpäin ongelmitta. Kunnes se paalattiin 220tkm ajettuna. Ei tosin kyseisiin operaatioihin liittyen. Tuli vaan liian monta vikaa päälle sinänsä arvottoman autoon yhtäaikaa. Ihmetyttää sitikoiden arvostus, kun pakoputki ja LHM-pumppu olisi pitänyt huoltaa, niin ei enää kannattanut, kun kärrystä ei olisi saanut omiaan pois.
Mutta kyllä oli toimiessaan keskivarusteltu Xantia hieno auto ajaa. Muuttokuormaa kiskoessa peräkärry nosti etupyörät melkein ilmaan, mutta auto kulki suorassa ja vakaantuntuisesti painumatta. Kuorman huomasi tosiaan vasta liikennevaloissa, kun renkaat löi märällä asvaltilla pitkästi tyhjää :D

En suosittele paikkaus, enkä putsaus ainetta kenellekkään, mutta kyllä niilläkin tuurilla onnistuu, jos auton huoltaminen kuntoon ei enää kannata.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 23, 2013, 11:37:32 AP
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 23, 2013, 10:50:04 AP
Olisiko liian vaikeaa tai edes mahdollista ottaa ne kennostoon menevät letkut auki sieltä konehuoneen puolelta ja koettaa pestä esim. virtaussuuntaa vaihtelemalla kennoa. Ei paineella vaan vaikka sinne kennoon menevän letkun sisään pienempi vesiletku.

Tämä oli yksi vaihtoehto. Se konetila vaan on aivan helvetin täynnä, en muista kattomatta pääseekö sinne letkuille purkamatta ensin älytöntä määrää tavaraa edestä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - tammikuu 23, 2013, 11:46:36 AP
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 23, 2013, 11:39:51 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - tammikuu 23, 2013, 08:25:03 AP
Tästä päästäänkin johtopäätökseen että kennon on pakko olla lähes täysin tukkeutunut.

Tai sitten sellaiseen johtopäätökseen, että jäähdytysjärjestelmän paineet ovat heikot.

Kun paineistuksen hoitaa termostaatti, niin on mahdollista että termostaatti on jatkuvasti auki, eli sökö.

JS

Eikös tuo näkyisi liian alhaisena käyntilämpötilana ?.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - tammikuu 23, 2013, 11:57:19 AP
Mä veikkaisin ilmaa lämmityskennossa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 23, 2013, 12:17:32 IP
Ajattelin että kerran nyt alan pulaamaan vaihdan jäähynesteet, sitä ei taida olla tehty viimeseen kuuteen-seitsemään vuoteen kun lisätty tarvittaessa, en tiedä irrottiko kolarikorjaaja syyläriä keulaa korjatessa. Jos sinne lämppärin kwnnon outkille pääsee ne irti, pesuliemi ämpäriin ja pumpulla pyörittäen. Mulla on myös uusi termari jomka vaihdan samalla, sitten koko systeemin huuhtelu, uudet liemet ja ilmaus. Jos ei tehoa on tauti kuolemakai.

Ja pahoittelut lukuisista virheistä, liki mahdoton saalistaa kun kursori ei osu sinne päinkään tekstiä minne yrittää
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - tammikuu 23, 2013, 12:23:53 IP
Fiksu temppu. Oon kuitenkin melko varma, että kennossa on tukos, joka on ilmakupla. :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: hoffman - tammikuu 23, 2013, 13:08:13 IP
Volvo 345 vm. 1981 joka meni romikselle kampiakselin katkettua. Sen jälkeen tuli vm. 1993 Opel Astra, joka oli täysi susi. Astran jälkeen meni hermot autoihin, enkä ole sen jälkeen hommannut autoa, ja vuosi oli 2003 kun näin kävi.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: primorsk - tammikuu 23, 2013, 16:41:48 IP
^^^Kaverin mazdasta oli vesipumpusta syöpyneet siivet kokonaan pois ja ilmiö oli samanlainen. Lämmintä ilmaa ei tullut kuin kovilla kierroksilla.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 23, 2013, 20:10:20 IP
Voi tsiisus mä sanon, aivan eeppinen projekti. Kenen helveton hyvä idea on ollut ottaa aikakautensa yksi suurimpia henkilöautoja ja tunkea sen moottoritila aivan kantta myöden täyteen!

(http://kuvapilvi.fi/k/YFqb.jpg)
Noniin, kenen jumankauta valopään idea on ollut tunkea toi termostaatti tuonne! Ahtoputkia myöden sai purkaa edestä että tuonne vihdoin pääsi edes jotenkuten.

(http://kuvapilvi.fi/k/YFqp.jpg)

Siinä se porakone vieressä huutaa, kieppukoot nyt vielä aikansa. Ihmeen kirkkaana pysyy tuo vesi, ei sieltä taida kamalasti mitään irrota...

Kohta letkut takas paikalleen ja uudet liemet koneeseen, toivottavasti auttaa. En oikeen jaksa uskoa että vesipumppu olisi syöpynyt kun se on vaihdettu toissavuoden helmikuussa ja kuitenkin moottorinlämmöt pysyy just siinä missä pitääkin.

Toivottavasti mä nyt sain sen termarikotelon kannen kunnolla paikalleen kun tuntu et laittaa sen miten niin aina se jää kantaman...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 23, 2013, 21:41:13 IP
Noniin, värkki on takas läjässä ja homma hoidettu, varovaisen toiveikkaana ensilenkin jälkeen. Lämpötilaviisari pysyy nyt itseasiassa hieman alempana kuin ennen mutta vaikuttaisi siltä että lämpösiirtymä hytin puolelle olisi jonkin verran tehokkaampaa kuin aikaisemmin. Sisälämppärin kennosta ei tosiaan mainittavia moskia tullut, eikä jäähdytysneste itsessäänkään näyttänyt kamalan pahalta, mitä nyt hieman ruosteen väriä havaittavissa muttei mitenkään kamalasti. En nyt päässyt huuhtelemaan sitä koneen puolta systeemistä ulkona vallitsevan lämpötilan takia mutta toivotaan että hommasta oli edes jotain hyötyä, olen lykännyt tuon tekemistä iät ja ajat koska jotenkin aavistin homman olevan todella kettumainen tehdä, nyt se on sitten tehty ja varsinainen tulikoe päästään suorittamaan huomen aamulla töihin ajellessa.

Lieviä kauhun hetkiäkin tuli testilenkillä koettua kun kotipihassa jo kuulostelin että käypäs kone jotenkin räksyttäen, jonkin matkaa ajeltuani liiskasin lapun lattiaan ja ihmettelin että mitäs hemmettiä kun ei mitään tapahdu, auto nykii eikä ahdot nouse! Hetken pohdittuani ja ikkunasta hirveetä puhinaa kuunneltuani muistin et piti kait kiristää se ahtoputken lemmari  ::) ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - tammikuu 24, 2013, 02:35:13 AP
MB 140A -00 huolestuttaa päättämättömällä öljynpaineanturillaan... Normaalisti ei sano mitään suuntaan eikä toiseen, mutta joulun alla, juuri aika hiljan huollettuna, sytytti sitten kesken matkan öljyvaroitusvalon. Niitä mukavia yllätyksiä. Kun vuotoa tms ei näkynyt, ja mersu sanoo tuon uutenakin syövän öljyä litran tuhannella, lisäsin ensin puoli litraa... Valo paloi. Sitten litran... Valo paloi. Ei hyvä. Liian hämärää ja kylmää nähdä mitä mittatikku sanoi. Ajoin kotiin.

Seuraavana päivänä valo oli poissa. Kaikki niin normaalisti kuin tuollaisessa nyt on. Matkalla Turkuun sitten jouluna iskee jumalaton piipitys ja kojetaulu näyttää: liikaa öljyä! Eikä näytä enää muita tietoja. Tuo tapahtuu nyttemmin säännöllisesti noin ehkä 15..30 minuutin ajon jälkeen. Takavuosina olisin käynyt sukeltamaan konehuoneeseen työkalupakin kera, mutta nykykämpän parkkiksella ei, etenkään näin talvella, juuri autoa korjailla.

Mersut ovat mulle vieraita, tämä osui nyt lähinnä sattumalta väliaikaisautoksi. Onko kellään käsitystä mistä helkkarista olisi kyse? Anturivika, lämpeneminen jossain mittaristossa, mitä..?

Ja mikä tietty hankaava, laahaava ääni konetilan takaosasta voisi olla?

Edelliseen viestiin liittyen: tämänkään lämppäri ei maksimitehoillaan pysty pitämään sisätiloja lämpiminä -20 asteessa... Käsittääkseni ainakin vähän myös tyyppivika.  :(
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - tammikuu 24, 2013, 07:12:54 AP
Jes, taas tarkenee! Mahdoton sanoa varmaksi oliko se nyt sitten ilmalukko, paska termari, tukkeutunut kenno vai mikä, mut huu keers. Ei sieltä nyt vieläkään mitään bensa-autokuumaa ilmaa tule ja vartin saa ajaa -15 pakkasessa että alkaa puhaltaa mutta sentään tuo automaattiasento pystyy saavuttamaan 25 sisälämmöt. Mukavoittaa matkantekoa pottenssiin sata, todella kyrpä homma mut nyt se on tehty!
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - tammikuu 24, 2013, 07:47:26 AP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - tammikuu 24, 2013, 02:35:13 AP
MB 140A -00 huolestuttaa päättämättömällä öljynpaineanturillaan... Normaalisti ei sano mitään suuntaan eikä toiseen, mutta joulun alla, juuri aika hiljan huollettuna, sytytti sitten kesken matkan öljyvaroitusvalon. Niitä mukavia yllätyksiä. Kun vuotoa tms ei näkynyt, ja mersu sanoo tuon uutenakin syövän öljyä litran tuhannella, lisäsin ensin puoli litraa... Valo paloi. Sitten litran... Valo paloi. Ei hyvä. Liian hämärää ja kylmää nähdä mitä mittatikku sanoi. Ajoin kotiin.

Seuraavana päivänä valo oli poissa. Kaikki niin normaalisti kuin tuollaisessa nyt on. Matkalla Turkuun sitten jouluna iskee jumalaton piipitys ja kojetaulu näyttää: liikaa öljyä! Eikä näytä enää muita tietoja. Tuo tapahtuu nyttemmin säännöllisesti noin ehkä 15..30 minuutin ajon jälkeen. Takavuosina olisin käynyt sukeltamaan konehuoneeseen työkalupakin kera, mutta nykykämpän parkkiksella ei, etenkään näin talvella, juuri autoa korjailla.

Mersut ovat mulle vieraita, tämä osui nyt lähinnä sattumalta väliaikaisautoksi. Onko kellään käsitystä mistä helkkarista olisi kyse? Anturivika, lämpeneminen jossain mittaristossa, mitä..?

Ja mikä tietty hankaava, laahaava ääni konetilan takaosasta voisi olla?

Edelliseen viestiin liittyen: tämänkään lämppäri ei maksimitehoillaan pysty pitämään sisätiloja lämpiminä -20 asteessa... Käsittääkseni ainakin vähän myös tyyppivika.  :(


Mulla Volvo 240. Siinäkin  öljynpainevalo vilkkuu/palaa vesisateella. Syynä anturin johdon kuoriutuminen -> lyö maihin. Sitäkin pitkään ihmettelin ja teippasin johtoa. Paljas kohta on laturin alla, enkä jaksa irroitella niin annan olla. Ei siitä muuta haittaa, kun kaveri kyydissä:"Ookko humannu et sulla palaa öljynpainevalo" .
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - tammikuu 24, 2013, 11:17:45 AP
Lainaus käyttäjältä: bobster - tammikuu 24, 2013, 07:47:26 AP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - tammikuu 24, 2013, 02:35:13 AP
MB 140A -00 huolestuttaa päättämättömällä öljynpaineanturillaan... Normaalisti ei sano mitään suuntaan eikä toiseen, mutta joulun alla, juuri aika hiljan huollettuna, sytytti sitten kesken matkan öljyvaroitusvalon. Niitä mukavia yllätyksiä. Kun vuotoa tms ei näkynyt, ja mersu sanoo tuon uutenakin syövän öljyä litran tuhannella, lisäsin ensin puoli litraa... Valo paloi. Sitten litran... Valo paloi. Ei hyvä. Liian hämärää ja kylmää nähdä mitä mittatikku sanoi. Ajoin kotiin.

Seuraavana päivänä valo oli poissa. Kaikki niin normaalisti kuin tuollaisessa nyt on. Matkalla Turkuun sitten jouluna iskee jumalaton piipitys ja kojetaulu näyttää: liikaa öljyä! Eikä näytä enää muita tietoja. Tuo tapahtuu nyttemmin säännöllisesti noin ehkä 15..30 minuutin ajon jälkeen. Takavuosina olisin käynyt sukeltamaan konehuoneeseen työkalupakin kera, mutta nykykämpän parkkiksella ei, etenkään näin talvella, juuri autoa korjailla.

Mersut ovat mulle vieraita, tämä osui nyt lähinnä sattumalta väliaikaisautoksi. Onko kellään käsitystä mistä helkkarista olisi kyse? Anturivika, lämpeneminen jossain mittaristossa, mitä..?

Ja mikä tietty hankaava, laahaava ääni konetilan takaosasta voisi olla?

Edelliseen viestiin liittyen: tämänkään lämppäri ei maksimitehoillaan pysty pitämään sisätiloja lämpiminä -20 asteessa... Käsittääkseni ainakin vähän myös tyyppivika.  :(


Mulla Volvo 240. Siinäkin  öljynpainevalo vilkkuu/palaa vesisateella. Syynä anturin johdon kuoriutuminen -> lyö maihin. Sitäkin pitkään ihmettelin ja teippasin johtoa. Paljas kohta on laturin alla, enkä jaksa irroitella niin annan olla. Ei siitä muuta haittaa, kun kaveri kyydissä:"Ookko humannu et sulla palaa öljynpainevalo" .
volvo 740 sama homma, alkoi sillä et vilkkui aina kun ajoi töyssystä. välillä paloi himmeesti, välillä vilkku, kummitteli ja mitä vielä. välillä se paloi ihan jatkuvastikin. oli vissiin se anturi sitten vaan rikki, mut ei mulla kyl ole sitä autoakaan enää. ikävä kyllä. se oli kuningas-auto ja todella hyvin säilynyt. pleikkarikin löytyi
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: tonttu - tammikuu 24, 2013, 13:01:43 IP
Eihän tuo termarin paikka nyt edes paha ollut. A6 audissa, missä on 2 pyttyä vajaakokonen konekkin ja tilaa vaikka rakentaa chilipuutarhan konehuoneeseen. On kuitenkin termari päätetty sijoittaa niin, että samalla voikin hoitaa jakopäänrempan, kun ei siihen muuten pääse käsiksi. Eli termarivikaisia A6sia on jonniinverran liikenteessä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - tammikuu 24, 2013, 13:17:03 IP
Onneksi vanha Audi 80 2.0E on suhteellisen avara konehuoneesta ja kaikki on käden ulottuvilla. :D Jotain mukavaakin näissä menneiden aikojen menopeleissä. Vaikka toki kaiholla muistelen näitä uudempia kulkineita, välillä. Ei vaan oo järkeä pitää mitään kalliimpaa reuhkaa pihassa, kun ajoja on niin vähän, että siinä ja siinä kannattaako edes koko autoa pitää.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - tammikuu 24, 2013, 14:01:39 IP
Tai sitten ei yksinkertaisesti ole varaa. Toi vanha Volvo (-87) vie 7.5-8.5l/100 km. En tiedä edes mitä uudemmalla voittais, paitsi korjaamoille hyvän mielen. No se saatanan autovero.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Kusti - tammikuu 25, 2013, 17:06:27 IP
543 000 ajettu 3B Passat tällä hetkellä käytössä. Pikkuvikaa niin saatanasti eli maf ja N75 eivät ole kovin pitkäikäisiä, lukot, sähköviat yms. Ei ole lähellekään yhtä hyvä ajettava kuin Fordit tätä ennen, mutta ei ole ollut kuitenkaan suurempia murheita. Kulutus on ohjelmoinnin myötä aika pieni, diesel-vero reilut 60 € ja vakuutukset tasan 300 €, että ei tämä sentään ihan vararikkoon vie.

Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Whili - tammikuu 25, 2013, 17:19:49 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - tammikuu 25, 2013, 09:21:26 AP
Telajärven autotehtaan mallit..

http://www.telajarvi.net/teat/

Eikös tuo ollut väärässä ketjussa  ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: LupeKani - tammikuu 26, 2013, 14:54:39 IP
"Teatin edistykselliset ICETek(*) -moottorit ovat oikeiden insinöörien suunnittelemia...."

Tässä vaiheessa tuli aamukahvit syliin...   ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: mohla - tammikuu 30, 2013, 10:01:38 AP
Jahas, nyt menee sitten Paskatista bi-xenonit vaihtoon, kun molemmat alkoivat välkkyä, vaihtaa väriä ja sammuilla. Orkkispolttimo marmoritiskiltä 170e ja tarvikeosakin ~100e sekä kruununa vaihtohommassa on ilmeinen tarve purkaa mm. puskuri ja sisälokarit kokonaan pois tieltä...  >:( Kestihän noi sentään sen 7v. / 213tkm, mutta aika suolainen hinta silti ja työmäärä älytön tollaseen hommaan.

Osat + vaihtotyö tän hetken tarjousten mukaan halvimmillaan 360e. Itse tehtynä kylmässä autokatoksessa olisi vain sen 200e osat, mutta varmaan parin tunnin homma. Melkein menisi tonne vitutusketjuun ennemminkin. Taitaa mennä kyllä siihen, että vaihdatan ne tuolla "kantapaikassa" niin saa taas auton pesunkin samalla... =/
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Siika - tammikuu 30, 2013, 11:28:38 AP
No ny hajos kytkytin Pajeerosta,kummallista kesti vain n 20 000km eli vajaat parivuotta,alkuperäinen kesti yli 600 000,saas nähä menneekos takkuuseen....
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - tammikuu 30, 2013, 15:05:46 IP
Lainaus käyttäjältä: mohla - tammikuu 30, 2013, 10:01:38 AP
Jahas, nyt menee sitten Paskatista bi-xenonit vaihtoon, kun molemmat alkoivat välkkyä, vaihtaa väriä ja sammuilla. Orkkispolttimo marmoritiskiltä 170e ja tarvikeosakin ~100e sekä kruununa vaihtohommassa on ilmeinen tarve purkaa mm. puskuri ja sisälokarit kokonaan pois tieltä...  >:( Kestihän noi sentään sen 7v. / 213tkm, mutta aika suolainen hinta silti ja työmäärä älytön tollaseen hommaan.

Osat + vaihtotyö tän hetken tarjousten mukaan halvimmillaan 360e. Itse tehtynä kylmässä autokatoksessa olisi vain sen 200e osat, mutta varmaan parin tunnin homma. Melkein menisi tonne vitutusketjuun ennemminkin. Taitaa mennä kyllä siihen, että vaihdatan ne tuolla "kantapaikassa" niin saa taas auton pesunkin samalla... =/

Minkä ikäinen passatti? Joissakin oli muistaakseni helpompi ottaa umpiot kokonaan irti, vaihdella polttimot ja pulttailla umpiot takas paikalleen.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: mohla - tammikuu 30, 2013, 15:56:01 IP
2006/2007 eli käsittääkseni juuri vaatii tuon puskurin irroituksen, että pääsee irroittamaan sen umpion. Jostain luin, että 2008 alkaen olisi helpompaa. Varmuutta ei vielä asiasta ole, mutta näin erinäisiä foorumeja ja ohjeita selaillen käsitin.

Toisaalta merkkikorjaamo tekee vaihdon kuulemma tunnissa ja muut pajat ottavat pari tuntia hommaan... Voisi olla jokin helpompi tapakin tuohon tai sitten merkkikorjaamo on vaan harjoitellut hommaa sen verran enemmän, että tekevät tunnissa sen. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - tammikuu 30, 2013, 16:02:55 IP
Ehkäpä sitten tosiaan veisin korjaamoon. :D Jossakin vaiheessahan tuohon tuli rotia, alkoi yleistyä liikenteessä valottomat autot, kun ihmiset eivät itse niitä polttimoita voineet vaihdella ja huoltoaikoja ei aina saanut. Sen jälkeen taisi autotehtaat joutua miettimään tuon valojutun uudestaan.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - maaliskuu 02, 2013, 19:19:35 IP
räks
(https://lh3.googleusercontent.com/-0_UuKa-54so/UTIzjO6MNfI/AAAAAAAAAJM/wJQd8U9ZIhg/s512/2013-02-07%252014.20.43%2520%25E2%2580%2593%2520Kopio.jpg)

ja pikaisen korjauksen jälkeen, näyttää ihan autolta sentään
(https://lh3.googleusercontent.com/-bCB4zAzhcMY/UTIzhoIKF0I/AAAAAAAAAJA/Xvb4WVx5RrA/s640/2013-02-15%252012.26.18%2520%25E2%2580%2593%2520Kopio.jpg)
tästä oli siis aiemmin puhetta tuolla mikä tänään vituttaa osiossa..
kyllähän se vieläkin vähän vituttaa..
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - maaliskuu 02, 2013, 19:25:39 IP
Ja sit hemmetin äkkiä maali pintaan ennen kun toi huokonen pohja imee ittensä täyteen kaikkee paskaa!

E: hyvä rekkari ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - maaliskuu 02, 2013, 19:28:37 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - maaliskuu 02, 2013, 19:25:39 IP
Ja sit hemmetin äkkiä maali pintaan ennen kun toi huokonen pohja imee ittensä täyteen kaikkee paskaa!

E: hyvä rekkari ;)
thänks ;)
Joo, pitäis eka saada jonkinlainen sää alle, ja rahat siihen sävytettyyn maaliin :/ tietty allekin ku laittais ns mitä vain punaista 5e/pl nii ois varmaa jo parempi. vielä jos jostain sais metsästettyy tohon tuon puuttuvan listan nii alkais olemaan jo ihan jees. faceliftin valot näyttää kyl hyviltä 8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: omarosa - maaliskuu 12, 2013, 20:41:22 IP
Taidan lähteä ärrälle viemään lottoa ::)

Volvo V40 Cross Country T5 AWD aut SUMMUM 254hv, 51 091,92 euroa

Dieseliin ei saa awd tä , ja D4 on tehokkain V40 177hv, 42 011,19 eur
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: omarosa - maaliskuu 13, 2013, 15:54:25 IP
Lotto on vetämässä, mutta malli on jo muuttunnu.
Huimia lukemia uudessa Volvossa V60 D6 AWD = 275hv, vääntö 660Nm, päästöt 49 g CO2/km joka vastaa kulutusta 1,9 litraa dieseliä sataselle. Polttoaineen säästäminen on varmaan mukavaa tällä uutuus mallilla 8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - maaliskuu 13, 2013, 16:02:25 IP
Lainaus käyttäjältä: omarosa - maaliskuu 13, 2013, 15:54:25 IP
Lotto on vetämässä, mutta malli on jo muuttunnu.
Huimia lukemia uudessa Volvossa V60 D6 AWD = 275hv, vääntö 660Nm, päästöt 49 g CO2/km joka vastaa kulutusta 1,9 litraa dieseliä sataselle. Polttoaineen säästäminen on varmaan mukavaa tällä uutuus mallilla 8)
Se on hybridi joka selittää tuon kulutuksen ja päästöt.
Ennen suuri ongelma eli sisäilman lämmitys on toteutettu sähköllä ajettaessa "webastolla", jolloin sähköä kuluu huomattavasti fiksumpi määrä, myös latausjohto on uusi ja fiksu, voi valita kuinka ison sulakkeen takaa ladataan! -> latausaika
Autoja ei kuullema edes riittänyt kaikille halukkaille hinnasta huolimatta. kyllähän tuollaisella ajelisi, mutta ehkä ei vielä ihan vähään aikaan  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - maaliskuu 21, 2013, 19:20:16 IP
Jiihaa, palkaton työpäivä huomenna, NAMista leikkas kardaanin tukilaakeri kiinni tänään... No, saanpa kerralla sit kaikki roikkuvat pikkuhommat kuntoon siitä... Pikkasen vaan ketuttaa kun esim Volvoihin tuo kyseinen laakeri maksaa noin 70 euroa. Tuohon se maksaa himpan ali 600... Onneks sentäs pääsee halliin laittaan, muuten ois kyllä tullu korjaamokeikka...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - maaliskuu 21, 2013, 19:33:36 IP
Tänään rupes kutostiellä kuuluun Volvon takaa mielenkiintoinen kilinä, oli änkkärin ja taka-akselin ylitysputken liitos ruostunu puhki ja loppukäyrä hieroi asfalttia. Vedin loppukäyrän mustekalalla vetokoukkuun kiinni ja ajoin tutulle pajalle, missä kaveri hitsas putken kasaan. Uus pönttö ois, mutta väärässä läänissä. Koko ajan hoin kaverille, ette "parilla pisteellä kiinni, että saa pöntönvaihdossa rälläköityä helposti irti". Olihan se pönttö ainoo yli kaksi vuotta vanha osa koko putkistossa pl. pakosarja. >:(
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Herpiili - maaliskuu 25, 2013, 11:52:21 AP
Carina E:n pakoputkistoa menee uusiksi kattipätkän ja takapätkän verran, oli sopivasti kattipätkän ja takapätkän välinen laippaliitos mädäntynyt ja ois vaatinut uusien laippojen ja putken pätkien hitsailua. Takapään pöntötkin alkavat olemaan silmämääräisesti elinkaarensa lopussa, joten uusitaanpa molemmat.

Kattipätkälle hintaa olisi tullut merkkiliikkeestä 450-500e ja tarvikkeenakin 250e-300e liikkeestä riippuen. Saksasta löytyi hintaan 140e+20e toimituskulut, joten kokeillaanpa saksalaista harakirilaatua tällä kertaa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 02, 2013, 22:03:12 IP
Kesärenkaiden vaihto-ohje:

-Ajele kaikessa rauhassa nastarenkailla kotiinpäin samalla miettien josko nuo kesäkummit jo vaihtais ettei taas menis nastat pilalle niinkuin viime keväänä, päätä mennä tallille vaihtamaan renkaat käytyäsi ensin kotona syömässä.

-Paistele munakas ja syö se, viimeistä haarukallista ääntä kohti työntäessä muista, että tunkki (se ainoa) on 80km:n päässä autohallilla, katso kelloa, 7 min aikaa keretä kylän vastakkaiselle laidalle Tokmannille, riko ihan vain välttämätön määrä nopeusrajoituksia.

-Juokse sisään Tokmannille kettuuntuneen näköisen myyjän ohi kellon näyttäessä 18:57, suuntaa "autopuolelle" (  ;D/ (http://www.vrcf.fi/foorumi/Smileys/webby/facepalm.gif)) toteamaan minkä jo arvasit: niillä mitään tunkkeja ole.

-Aja kylän kolmanteen nurkkaan huoltoasemalle löytääksesi koko kylän ainoan pilipalirimpulatunkin, maksa siitä pitkin hampain 40e.

-Suuntaa äidillesi tallille (omaa taloa/talliahan sinulla ei luonnollisestikaan ole) etsimään työkaluja: Momenttiavain, check, 19mm hylsy, check, jatkovarsi niiden väliin, ei sitten missään. Kiroa itsesi ja sottaisuutesi kolutessasi ryönäisen
tallin sotkukasoja meinaten jo luovuttaa, mutta sitten olisit juuri ostanut 40e tunkin turhaan, jatka sinnikkäästi etsimistä ja lopulta löydä jatko paikasta jossa sen ei ainakaan pitäisi olla.

-Aja auto sisään, muista kolauttaa pohja kynnykseen liian nopean ylityksen takia, totea pinnapulttien (wtf, Volvossa?) päiden olevan jumalattoman törkyiset, yritä tuloksetta putsata niitä harjalla ja spray-rasvalla, sotke peltivanteet hirveän näköiseksi. Esilöysää mutterit yllättyen niiden lähtevän helposti auki.

-Tunkkaa auto ylös samalla todeten kolmijalkojen olevan luonnollisesti sen ison tunkin kanssa siellä hallilla, etsi patenttipönkkää auton alle löytämättä mitään, nosta auto tapojesi vastaisesti pelkän tunkin päälle. Huomaa kaikkien muttereiden olevan löysiä ensimmäisen kaksi kierrosta, raasta mutterit läpi ruosteisten kierteiden käyttäen tarpeetonta väkivaltaa.

-Ota kesävanteet pusseistaan, kiroa itsesi koska et tarkistanut autoa ostaessa kuin yhden kumin kunnon, totea sen olleen se paras kumi, ja että kumeja on itseasiassa kaksi eri paria, kaikki eri verran kuluneita. Kiroa auton edellinen omistaja huomatessasi kaikkien vanteiden olevan jumalattoman paksun kura-pikipaskan peitossa, raahaa kaikki neljä kiekkoa pihan vastakkaiselle nurkalle alaovelle ja yritä saada ne pestyä tiskiaineella (muutakaan ei tähän hätään ole) ja pilaa moottoripyörän pesuharjasi vanteisiin todeten ettei se edes ylety joka lokoseen samalla yrittäen välillä valella vanteille kuumaa vettä letkusta ettei kovaa vauhtia hämärtyvä kevätilta ehdi jäädyttää pesuainevaahtoa vanteisiin. Kuuntele äitisi motkotukset kuinka alaovi on TUNTIKAUSIA SELÄLLÄÄN vanteita pestessä, siitäkin huolimatta että olet vartavasten tätä tarkoitusta varten tehnyt 3m:n letkun jonka saa aina pois rakosallaan olevan oven välistä kun vettä ei käytetä. Kastele itsesi kantaessa vanteet takaisin autolle.

-Ruuvaa toiselta kyljeltä loput mutterit irti huomaten ettei operaatio juurikaan löystänyt vanteita, etsi koko talli äänekkäästi kiroten lattiasta kattoon läpikotaisin etsiessä kumivasaraa, sen viimein löydettyäsi aloita vimmattu takominen renkaisiin jotta saat ne hivutettua pari milliä kerrallaan vuorotellen ylä ja alapuolelta ulospäin.

-Käänny ympäri ottaaksesi takanasi olevan kesärenkaan, potkaise nilkkasi huolella tunkin nostovarteen, kiroa lujaa.

-Asenna kesärenkaat toiselle sivulle niiden omilla muttereilla suihkien kierteisiin huolella kupari-sprayta, ala varovasti kiertää tunkin laskupulttia auki ja säikähdä jumalattomasti nitkauttaen selkäsi auton jysähtäessä kerralla tonttiin kuin taivaalta tiputettu. Kiroa paska tunkki ja oma muistamattomuutesi.

-Aja auto ulos tallista, suorita ahtaalla pihalla tuhannen pip-pip-pipipipipiiiii-pisteen käännös, sammuta peruutustutka, käännä auto loppuun, peruuta talliin, unohda että pakkitutka on pois päältä ja törmää takaseinään. Pikkasen takasin ja ovet kiinni (hukkatilaa seinän ja ovien välissä ~30cm)

-Toista kaikki vaiheet mutterien avauksessa, älä unohda potkaista tunkkia.

-Suorita jälkikiristys ja aja auto ulos.

Näin! Autossasi on nyt suurimmaksi osaksi melkein puhtaat kesävanteet (lue laikukkaat, raidalliset ja kaikki koloset täynnä mustaa paskaa) sekä tallissa pino ruokottoman kuraisia/rasvaisia/kuparitahnaisia talvivalsseja. Onneksi sentään peltipallot päätyvät stenan lavalle heti kun saan kiikutettua ne, sekä vieressä odottelevan pinon Barzetta GTR-aluja läheiselle rengasjobbarille kumien siirtoa varten.

Sitten vain odottelemaan takatalvea!
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Ryhis - huhtikuu 03, 2013, 10:45:05 AP
Perussettiä!

Mutta mihin sitä jatkovartta tarvitaan?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: wille - huhtikuu 03, 2013, 10:49:33 AP
Nonnis... Mattsonilla suvigummit alla ------> takatalvi on sitten varma. :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - huhtikuu 03, 2013, 10:57:37 AP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 03, 2013, 10:45:05 AP
Perussettiä!

Mutta mihin sitä jatkovartta tarvitaan?
Katos kun jatkovarren kanssa se momenttiavaimen kahva tulee ulommaksi autosta niin ei rystyset raavi kuraläppää tms.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 03, 2013, 11:35:18 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 03, 2013, 10:49:33 AP
Nonnis... Mattsonilla suvigummit alla ------> takatalvi on sitten varma. :)

;D eikös tuo viikonloppuna luvannu lunta. On meillä sentäs se vaimon itikka jossa saa olla vielä piikit alla jos näyttää huonolta, minen tosiaan viitti pilata taas nastoja ajamalla 160km/päivä kuivaa asfalttia pitkin...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - huhtikuu 03, 2013, 12:05:53 IP
Lilluputtimersusta mallia wanha on sitten toisen takapyörän toinen kiinnityspusla paskana, mistä katsastussetä ei, kumma kyllä, tykännyt... :( Vetoakselin suojakumi samaten irti. Onko kellään hajua siitä, minkä kalleusluokan korjaus tuollainen on - ja mikä olisi kelvollinen, halpa korjaamo pääkaupunkiseudulla?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - huhtikuu 03, 2013, 12:42:09 IP
Hmmmm.....Vanha reppureitten sananlasku näyttää pitävän paikkansa. "Joka mersulla ajaa, sillä perse on auki."
Jostain syystä se pätee viime vuosituhannella tehtyjen Opeleidenkin omistajiin, ainakin
osaan  ;D.

Jos osaat tehdä itse, niin tuskin nuo osat kovin montaa kymppiä maksaa. Tai haluat...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - huhtikuu 03, 2013, 18:09:58 IP
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 03, 2013, 12:42:09 IP
Hmmmm.....Vanha reppureitten sananlasku näyttää pitävän paikkansa. "Joka mersulla ajaa, sillä perse on auki."
Jostain syystä se pätee viime vuosituhannella tehtyjen Opeleidenkin omistajiin, ainakin
osaan  ;D.

Jos osaat tehdä itse, niin tuskin nuo osat kovin montaa kymppiä maksaa. Tai haluat...

Nuorempana tuli tehtyä vaikka mitä paskahommaa autoihin itse, aina kansiremontista alkaen (pirullinen savotta kerrostalon pihalla)... Nyt ei ole tuohon hommaan sopivia työtiloja, eikä oikein varmuudella tiedä mitä sieltä tarkalleen pitää vaihtaa, vai meneekö hitauspuuhiksikin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 07, 2013, 21:14:46 IP
Talvikumit käännetty varmuuden vuoks takasin, tällä kertaa ilman draamaa kun oli omilta jäljiltä niin lähti siivosti irti, mitä nyt ketuttaa vekslaa ees taas niitä mut pakko ettei pilaa nastoja...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Ryhis - huhtikuu 08, 2013, 09:13:59 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 03, 2013, 10:49:33 AP
Nonnis... Mattsonilla suvigummit alla ------> takatalvi on sitten varma. :)

Et haluis vetää mulle ensi lauantain lottoriviä? ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: calm - huhtikuu 08, 2013, 09:33:56 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 07, 2013, 21:14:46 IP
Talvikumit käännetty varmuuden vuoks takasin, tällä kertaa ilman draamaa kun oli omilta jäljiltä niin lähti siivosti irti, mitä nyt ketuttaa vekslaa ees taas niitä mut pakko ettei pilaa nastoja...

Miten ne nastat pilaantuu tässä viimeisen kuukauden sulien kelien aikana? 90% talvesta päätiet kuitenkin ovat olleet kuivalla asfaltilla tähänkin asti..
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 08, 2013, 10:00:19 AP
Ei täälä korvessa... Suurimmaksi osaksi käyttämäni tiet 24, joka on enempi sula mutta melkolailla koko talven kyllä jäässä, sekä 314 joka on koko talven luminen. Sehän tässä se hankaluus onkin keväällä kun yöllä sataa lunta ja aamulla tiet lumessa jotka sulaa päivällä veke... Se ei kaksnelivitonen oikeen ota lumiseen pintaan...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 08, 2013, 10:03:54 AP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 08, 2013, 09:13:59 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 03, 2013, 10:49:33 AP
Nonnis... Mattsonilla suvigummit alla ------> takatalvi on sitten varma. :)

Et haluis vetää mulle ensi lauantain lottoriviä? ;D

no olihan tuo tiedossa niinkun itekkin kirjotin, ainoo mutta oli tuleeko tänne ja kuin paljon...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: calm - huhtikuu 10, 2013, 09:02:47 AP
Viikon mystiikka. (Ai miten niin likainen auto..)


(http://calm.iki.fi/luonnonilmio)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 10, 2013, 10:34:39 AP
mulla hajos vilkut edellispäivänä. ei tapahtunu viiksestä mitään. korjasin ränkkäämällä hätävilkun nappia 8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Kadotus - huhtikuu 10, 2013, 10:56:40 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - huhtikuu 10, 2013, 10:34:39 AP
mulla hajos vilkut edellispäivänä. ei tapahtunu viiksestä mitään. korjasin ränkkäämällä hätävilkun nappia 8)

Taitaa olla vilkkujen releessä tuo ongelma, jos kerran hätävilkuilla kikkailemalla sen pystyi "ohittamaan."
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 10, 2013, 11:33:09 AP
Tuon ikäisissä volvoissa on viiksiviat varsin tavallisia, munkin vanhassa ässässä oli sellanen ongelma että välillä vilkun vasemmalle laittaessa cruise sammui ja koko rattimoduuli mykistyi, sekä cruisen että radion namiskat. Välillä pimeni myös se vasen viiksi niin että joko et pystynyt vilkuttamaan tai pahimmassa tapauksessa jäi vilkku päälle eikä lähtenyt pois edes viikseä suoristaessa. Välillä auttoi avaimen renklaaminen lukossa virtoja päälle ja pois, toisinaan joutui oikeen pahan jumin sattuessa käyttämään virrat sammutettuina olikos se nyt 21,22 ja 23 sulakkeet irti niin alkoi taas toimia. En tiedä onko nelikymppisessä vielä "karvalakki" viikset vai meneekö jo niiden can-väylien ja laitemoduulien kautta. Volvon sähköt on siitä pirut että vika ja oire voi olla ihan eri paikassa, sekä random haamuvikoja voi tulla ja mennä koskaan palaamatta tai sitten paukahtaa kerrasta vaihtokuntoon koko moduuli...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 10, 2013, 11:40:58 AP
Joo luin juttua netistä niin kyseisessä autossa (s40 niille ketkä eivät jo tiedä) kun vilkut lakkaa toimimasta niin yleensä johtuu siittä hazardin kytkimestä, ne kun kiertää jotenkin omituisesti sen kautta. tosi moni oli vaihtanut sen hätävilkkujen kytkimen ja näin saanut vilkut takaisin peliin, mutta joku volvon varaosa kytkin 50€ ei kauheesti kinostele kuten varmaan ymmärrätte. jos ei olisi pienellä herättelyllä lähtenyt toimimaan olisin huoltanut sen kytkimen kunnolla. Toistaiseksi voidaan ONNEKSI mennä näillä, kesän katsastusta odotellessa...
ps, öljytki pitäis varmaa vaihtaa täs keväällä  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 10, 2013, 11:46:04 AP
Oli muuten meikäläiselle vissiin aika otollinen hetki hankkiutua siitä vanhasta autosta eroon, kuulemma sen jälkeen hajonnut ainakin tuulettimen puhallin ja toinenkin etuiskarin yläpää. Olin tossa yks päivä sen kyydissä hetken, en sanonu mitään mut tuntu etuiskaritkin olevan aikasta loppu, lullas kun jenkki ainakin ton D5:sen jälkeen...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 10, 2013, 11:48:21 AP
Jooh, no mulla sikäli ei oo siinä lopulta paljoa rahaa kiinni, tai ainakaan kovin paljoa sitä ei saa kuitenkaan, mutta kattoo nyt miten sen kanssa homma etenee, että pitääkö diesel hankkia vaiko ei. Aika monessa paikassa sanotaan että tuon alusta on löysä ja kummallinen ihan silloinkin kun kaikki on kunnossa, mutta mene ja tiedä, kyllä se ihan ok:lta musta tuntuu, jopa uuden taksimersun jälkeen  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - huhtikuu 10, 2013, 12:55:39 IP
Katselin piruuttani inter__Netistä kesärenkaita. Halpoja, verrattuna noiden rengasliikkeiden tarjouksiin. Kysäisinpä sitten rengasliikkeistä pelkkien kumien asentamista vanteille. No, 15 euroa per rengas, jos alumiinivanteet, niin 3 euroa renkaalta vielä lisämaksua. Jos on vanhat renkaat vanteilla, niin menee niistä vielä kierrätysmaksu ja joissakin paikoissa veloittavat vielä vanhojen renkaiden irroituksesta vanteelta. Ettäjoo, halvemmaksi tulee ostaa ne renkaat sieltä rengasliikkeestä, kun saa asennuksen kaupan päälle.

Onhan tuo hieno keino torpata tuo renkaiden ostaminen netistä, nostetaan renkaiden asennushinnat yli tuplahintaisiksi muutaman vuoden takaiseen ja tarjotaan se asennus kaupan päälle, kun ostaa renkaat sieltä liikkeestä.  8)

Köyhää vois vituttaa tämmönen.  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 10, 2013, 14:57:13 IP
Huomattavissa on kyllä moista juttua. täällä paikallisesta rengasliikkeestä saa asennuksesta tosi hyvät opiskelija-alet 8) käytiin just hakemassa siskon ventoon uudet kesäklemmit niin 40e lähti summasta pois opiskelijakorttia vilauttamalla!
Eipä tarvitse kahdesti miettiä minne menen kun täytyy kesällä ostaa uudet takarenkaat omaan autoon..
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - huhtikuu 10, 2013, 17:24:25 IP
Kierrätysmaksu renkaissa peritään uusien oston yhteydessä. Ja kyllä joissain liikkeissä rengastyöt on hinnoiteltu erikoisesti. Meinaan ei toi 15€/rengas oo lähellekään maksimia.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: JaloPena - huhtikuu 10, 2013, 17:55:01 IP
Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 10, 2013, 17:24:25 IP
Kierrätysmaksu renkaissa peritään uusien oston yhteydessä. Ja kyllä joissain liikkeissä rengastyöt on hinnoiteltu erikoisesti. Meinaan ei toi 15€/rengas oo lähellekään maksimia.

Minulle Euromaster "tarjosi" heiltä itseltään ostettujen keskitinmuovien asennusta 80 euroa per rengassarja. Siis rengas pois, painetaan muoviläkkärä keskireikään ja ruuvataan rengas takaisin. 10 minuutin työ - melkein 500 euron tuntipalkka. Ei kiitos.

Tuttu pieni rengasliike (josta käyn hakemassa autoihimme renkaat) teki työn ilmaiseksi. Kun jotain kuitenkin halusin maksaa, vastaus oli että okei, tuo pullaa ja kahvia. Hyvät pullat ja kahvit saivat he ja ilmeistä päätellen molemmat hyvän mielen.

Ja Euromaster menetti yhden asiakkaan tulevaisuuttakin ajatellen.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - huhtikuu 10, 2013, 19:34:36 IP
 ;D ;D ;D hillitöntä! Ei sais nauraa, mutta rengasasentajan hommiakin tehneenä ei voi kun pyöritellä päätä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - huhtikuu 12, 2013, 09:43:16 AP
Vaihdoin rouvan tojotaan laturin remmin. Motonetista katsoin remmin vm. 92-97 Corolla, ei ilmastointia. Sellainen. Asentaessa huomasin remmin olevan liian pitkä ja paksu. Vitutus tapissa, kun piti halvalla selvitä. Sitten kävin paikallisessa autokorjaamossa vanhan remmin kanssa ja sieltä löytyi sopiva, tosin hieman kalliimpi. Sain paikalleen ja kaikki kunnossa. Kai tästäkin jonkun opetuksen keksis, mutta ei nyt jaksa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 12, 2013, 10:03:57 AP
Ainakin noiden volvojen kanssa oppinu karvaasti kantapään kautta välttämään mätänetin osia, ne ei kertakaikkiaan kestä, puslat on jo ostaessa liian löysiä ja siksi kuluvat todella nopeasti yms. Vaikka osa ois alle puolet halvempi kuin marmoritiskillä niin vaihdappa niitä halppisosia tuplaten useammin niin alkaa kummasti löytymään rahat niihin orkkisosiin. Btw niissä motonetin hihnoissa olen huomannut sellasen homman et saa olla pirun tarkkana koska samassa piikissä saattaa olla jonkun kesäesan toimesta vaikka nyt wb9262 ja wb9622 (mallit hatusta) sekä vielä tarkistaa mallista että siinä kotelossa on oikea remmi ettei joku pertti papparainen ole laittanut niitä vertailtuaan ristiin takas niihin...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - huhtikuu 12, 2013, 10:19:46 AP
Kyllä tuo on 5925. Olis tietysti pitänyt olla malli, mutta kun muijan tarttee töihin päästä. Ei tietenkään olis rutissut vinkuvasta remmistä jos sen ois mukaan ottanut. Ei laturista väliä kun akku on viime kesänä ostettu. Noh, nyt on Daycon remmi, joka kestää sen mitä autokin. Rengasrauta oli kuitenkin hyvä ja halpa. Volvon osathan haetaan Biltemasta. ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - huhtikuu 12, 2013, 10:22:12 AP
Motonetistäkin saa hyviä osia, kun ei ota sitä halvinta. Audin kanssa joskus toki tulee yllätyksiä, marmoritiskiltä monet osat saa jopa halvemmalla kuin muista tarvikeliikkeistä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Chillaillen - huhtikuu 12, 2013, 10:32:22 AP
(https://lh3.googleusercontent.com/-INGpi3YEzmU/UWe0nDBrykI/AAAAAAAAAQM/JkwnZ0woZvs/s644/Vanne.jpg)
Katkennut lukkomutteri

Oheinen huono kuva on otettu viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä. Eipä vaan enää mutteri auennutkaan. Eli lukkomutteri on katkenneena tuossa ylimmäisenä. Pinnapultti on näkyvissä ja mutterin kierreosa ja kartio syvällä vanteen uumenissa.

Olipahan mielenkiintoinen irrottaa. Ei lähtenyt lopulta omin voimin, vaan piti viedä korjaamolle. Moni muukin Volga on kuulemma kärsinyt samasta viasta. Merkkiliikkeessä kehottivat heittämään helvettiin kaikki lukkomutterit. Ei ollut vaikea toteuttaa kehotusta, kun oli ensin muutaman tunnin poraillut, hitsaillut työkalua irrotukseen ja hakannut mutteria (ja vannetta) tuloksetta.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - huhtikuu 12, 2013, 10:52:13 AP
Kieltämättä melko haasteellisen oloinen tapaus sulla tossa ollut  ???
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - huhtikuu 12, 2013, 10:55:14 AP
Jarok: joo on moponetissä ihan kuranttiakin tavaraa ja tulee itsekin asioitua, viimeks pari päivää sitten. Jotkut osat, hyvänä esimerkkinä noi puslat ei vaan taho kestää.

Chillaillen: autsss... Ekana tuli itelle mieleen oisko ollu mahdollista laikata rälläkällä siitä piinapultista se "kanta" veke ja kilauttaa tuurnalla etukautta pois?

Onkos toi siis joku sellanen "turva"mutteri jossa sellanen ihmeellinen tappihylsy vai sellanen perus kuusiomutteri jossa on irtonainen se kiilaava osa?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - huhtikuu 12, 2013, 11:06:17 AP
Lainaus käyttäjältä: Chillaillen - huhtikuu 12, 2013, 10:32:22 AP
Katkennut lukkomutteri

Oheinen huono kuva on otettu viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä. Eipä vaan enää mutteri auennutkaan. Eli lukkomutteri on katkenneena tuossa ylimmäisenä. Pinnapultti on näkyvissä ja mutterin kierreosa ja kartio syvällä vanteen uumenissa.


Auts  :-\  Jotenkin tuli taas mieleen "lukkomutteri"sarja jonka silloinen työkaveri teki itselleen vuosia sitten, tosin metallifirmassa ja oli tarvittavat koneet käytössä...

5-kulmainen mutteri ja siihen sopiva avain, mutterit jakopäällä jyrsimällä ja avaimen teko kävi aika sujuvasti kipinätyöstökoneella. Mutterit kun jäivät aluvanteissa kokonaan sinne upotukseen niin potentiaalisella varkaalla voi hetki mennä miettiessä että millä hitolla noi saa auki kun millään pihdeilläkään ei upotuksessa saa otetta  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Chillaillen - huhtikuu 12, 2013, 11:50:40 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 12, 2013, 10:55:14 AP
Chillaillen: autsss... Ekana tuli itelle mieleen oisko ollu mahdollista laikata rälläkällä siitä piinapultista se "kanta" veke ja kilauttaa tuurnalla etukautta pois?

Onkos toi siis joku sellanen "turva"mutteri jossa sellanen ihmeellinen tappihylsy vai sellanen perus kuusiomutteri jossa on irtonainen se kiilaava osa?
Keskellä mutterin kantaa oli ihmeellisen muotoinen upotus (ura), johon irrallinen osa sitten sopi. Rälläkkää ei oikein saanut sopimaan millään tuonne takapuolelle, enkä muista oliko tuo pinnapultin kanta näkyvissäkään.

Merkkiliikkeessä oli joku sopiva työkalu, jolla saivat sen aika nopeasti pois. Tunnin työn vaan laskuttivat, eli halvin keikka (~80 €) ikinä Volvo-liikkeessä :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - huhtikuu 12, 2013, 19:10:02 IP
Lainaus käyttäjältä: Jarok - huhtikuu 12, 2013, 10:22:12 AP
Motonetistäkin saa hyviä osia, kun ei ota sitä halvinta. Audin kanssa joskus toki tulee yllätyksiä, marmoritiskiltä monet osat saa jopa halvemmalla kuin muista tarvikeliikkeistä.
Joo Motonetilla on lukuisia tavarantoimittajia, mutta toi saatanan remmi ei ollut lähelläkään sitä mitä luvattiin. Kumpikaan eli leveys & pituus ei täsmänny. Noh tulipahan tuettua paikallista yrittäjyyttä. :)
Otsikko: Mercedes Benz A-140 - matka kadotukseen
Kirjoitti: Aji Inferno - toukokuu 04, 2013, 14:23:04 IP
Pääsin eilen eroon Mercedes A140 -kammotuksestani vuosimallia 2000. Älkää edes kysykö, miten sellainen päätyi tänne ylipäätään. Nolo tarina. :(

Pikkumersua saattoi sanoa "persoonalliseksi" autoksi. Tuon persoonallisuuden olisi kenties voinut jopa hyväksyä, ellei siihen olisi liittynyt annos tiettyä surrealismia. Niin paljon kuin Monty Pythonia ja Salvador Daliakin omituisuuksineen rakastan, arvostan autoa, joka edes keskimäärin tekee jotain mitä siltä odotetaan. Siihen eivät kuulu esim. aivan koska tahansa, ilman näkyvää syytä käynnistyvät tuulilasinpyyhkijät, joita ei saa sitten sammutettua. Mielenkiintoista, ehkä - mutta melko turhauttavaa...

Kääpiötähtinokan olemus oli kaikkiaan aika surrealistinen. Tässäkin yksilössä oli kiistattomasti tiettyä jykevyyttä, vakautta ja "laadun tuntua", mikä mersuihin jostain kumman syystä (katsastustilastot eivät tue ajatusta) yhdistetään. Okei, itse auto tuntui jopa noin 13 vuotta vanhana yhä jykevältä ja joiltakin osin laadukkaalta. Mutta kun... Kaikki tunne laadusta ja jämäkkyydestä loppui sitten kahteen asiaan. Moottorin käynnistämiseen - ja hallintalaitteiden käyttämiseen.

Itse moottorista minulla ei ole puolen vuoden kokemuksella oikeasti aivan kohtuutonta moitittavaa. Tuo 1.4 -litrainen mylly toimi pienessä, hassun muotoisessa autossa suorastaan erinomaisesti. Se vääntää hyvin, ja käytännön tehoakin löytyy aivan riittämiin useimmille. Mutta: ne äänet... Haluan uskoa, että tämä oli yksilövika - tai niiden kokoelma. Mutta: se äänikirjo, joka tästä nätistä A140:stä lähti heti käynnistyksessä, oli kyllä jo mallia "kiintoisa". Et totisesti edes kuvitellut ajavasi ns. hiljaista autoa hetkeäkään. Moottorin ominaisääni kun on aika rouhea. Mutta ne sivuäänet sieltä "jostain"! Käänsivät kyllä parkkipaikalla jo päitä - ja kuskia nolotti.

Hallintalaitteista ei ole oikeastaan mitään hyvää sanottavaa; ainoastaan vaihteensiirto saa jokseenkin puhtaat paperit. Kaikki säätimet, painikkeet ja muut toimivat nahkean jäykästi, kitisevät, takertelevat, vaativat kenties pari käyttöyritystä toimiakseen. Made in Italy...

Ajettavuus on mallia Outo, vaikka siihen tottuukin nopeasti. Korkea painopiste on oma lukunsa (tämähän auto kaatui ruotsalaisessa testissä väistökokeessa), mutta ohjaus, kääntyvyys, suuntavakaus (jota ei juuri ole), erittäin pintakova jousitus ja sen sellaiset tekevät ajamisesta tietyllä tapaa helppoa, muttei hauskaa tai mukavaa. Traktorimainen käyntiääni sitten vielä lisää omituista tunnelmaa.

Suorituskykyä voi sanoa näin vanhalle, painavahkolle 1.4-litraiselle autolle aivan kohtuulliseksi. Etenkin alakierrosvääntöä riitti yllättävän hyvin. Bensankulutusta en koskaan jaksanut mitata, mutta menovettä näytti maistuvan kohtuullisen paljon.

Olisi tavallaan jännää ajaa uusi ja käyttämätön tuollainen, jos sellainen olisi mahdollista, mutta veikkaan että vaikutelmat eivät olisi juuri paremmat. Vaikka sähköviat ja muut ajan tuomat synnit olisivat poissa, itse auton peruskonseptissa on jotain mikä "tökkii". Siinä on myös säästetty ns. väärissä paikoissa - säädinten sun muun surkea laatu on anteeksiantamatonta aikanaan kalliihkossa autossa. Onneton huollettavuus sitten viimeistelee fiaskon. Joskus kun koetetaan luoda jotain aivan uutta, onnistutaan (esimerkkinä Toyota Yaris), mutta toisinaan sitten mennään A-mersun lailla ryminällä Karjalan metsiin...

Kertokaapa omat autotarinanne!
Otsikko: Toyota Corolla 1.6 Linea Terra Wagon vm 2005 alkuvaikutelmia
Kirjoitti: Aji Inferno - toukokuu 04, 2013, 14:53:27 IP
Siinä, missä pikkumersu tuntui vanhalta ja epäluotettavalta ensihetkistä alkaen, Corollan farmari vaikuttaa oikeastaan lähes joka tavalla päinvastaiselta autolta. Sen ikä ei näy tai kuulu oikeastaan missään; vain se outo vanhojen autojen haju (liekö satunnaisen tupakoinnin syytä, vai mitä?) on läsnä, ja senkin unohtaa nopeasti.

Kaikki hallintalaitteet ja säätimet toimivat kevyen napakasti, ilman minkäänlaisia merkkejä kulumisesta. Ihmettelen aina, miten japanilaiset onnistuvat tässä vuosikymmenestä toiseen, siinä missä esim. eurooppalaisilla merkeillä on asiassa paljon ongelmia! Ohjaus on kevyt ja tarkka, vaihteensiirto samoin. Ajettavuus on kaikin puolin hyvä, sillä jousitus on sekä mukava, että kantava, suuntavakavuus samoin, ja auto on erittäin hiljainen ainakin 120 nopeuteen asti.

Totuteltavaa aiheuttaa vain kaasun ja kytkimen välinen yhteispeli. Corollan 1.6 VVT-i kone on muiden 2000-luvun Toyota-koneiden tavoin jo jonkin sortin klassikko, eli samanaikaisesti pirteä ja alakierroksillakin sitkeä. Kuten Yariseissakin, Corollassa kaasupolkimen ohjauselektroniikka toimii tavallista aggressiivisemmin, eli jo pieni kaasun painallus aiheuttaa odottamattoman suuren vaikutuksen. Kun kytkin vielä ottaa kiinni ylhäältä, moottori ehtii helposti "kiekaista" korkeille kierroksille etenkin liikkeelle lähdettäessä, mutta myös ihan normaalien vaihtojen yhteydessä, jos kaasua erehtyy niissä painamaan. Tulos on hitusen "hyppivää" menoa etenkin liikennevaloissa - piirre, josta en Yariseissakaan aina niin pitänyt. Mutta tuohon ominaisuuteen kyllä tottuu.

Sisällä asiat ovat hyvin kohdallaan. Mittaristo on mainion selkeä, ja hallintalaitteet suunnilleen siellä missä pitääkin. Radio-CD-soitinta tosin saa kurotella, koska tässä karvalakkimallissa ei ole rattiin laitettuja niiden säätimiä. Penkit ovat mukavan tukevat, ja säätövaraa riittää pitkällekin. On vielä liian varhaista sanoa ajoasennosta tms. liikaa, mutta niin ratti kuin penkitkin ovat hyvin säädettäviä joka suuntaan.

Mikään erityinen talousihme tällainen Corolla ei ole, huomasin pieneksi harmikseni. Iso paino yhdessä 110-hevosvoimaisen koneen kanssa tuntuu nostavan etenkin taajamakulutuksen helposti sinne 9 litraan tai ylemmäskin. Maantiellä voi päästä kutosella alkavaan lukemaan, jos ajaa todella maltillisesti. Mutta tämä lienee nyrkkisääntö 2000-luvun bensakoneilla varustetuissa farmareissa.

Ajossa on ns. ison auton tuntua, eli tiettyä rauhallista vakautta, jota myös hiljaisuus vahvistaa. Moottorissa on hyvin voimavaroja ohituksiinkin. Kaikkiaan varsin positiivinen tuttavuus näin ensivaikutelmiltaan. Voisin kuvitella varustellumpien Linea Sol -yksilöiden, puhumattakaan T-Sport mallista lähes 200 hepan moottoreineen, olevan jo varsin mainioita ajopelejä näin vähän vanhempinakin.

Entä onko Corolla maineensa mukaisesti "tylsä" auto? Aiemmin tuumin, että se sitä oli, koska verrokkina oli silloin hyvinkin radikaali Yaris. Nyt näen jutun hiukan toisin. Ei tämä yhtään sen tylsempi ole kuin vastaavat Audit, Volvot, volkkarit, jne. Pikemminkin ehkä jopa hitusen päinvastoin. Ominaisuuksissa ei ole mitään papparaismaista, toisin kuin ehkä vanhemmissa Corolla-malleissa. Kaikki vain "toimii" (koputetaan puuta), eikä sitä voine pitää autossa syntinä.

Lisäpäivityksiä Corolla-kokemuksesta saattaa tulla ajan myötä - joko tänne, tai sinne vitutus-osastolle, tarpeen mukaan. ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - toukokuu 04, 2013, 15:01:29 IP
Minä olin vähällä yhdessä vaiheessa ostaa sellaisen pätkämallin Corolla T-Sportin. Jotenkin vaan ei oikein saa sellaista kunnollista ajoasentoa semmosiin. En tiedä mikä siinä on, onko ohjaamogeometria sitten todellakin suunniteltu noin 170-senttisille ensisijaisesti.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - toukokuu 04, 2013, 15:06:49 IP
Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 04, 2013, 15:01:29 IP
Minä olin vähällä yhdessä vaiheessa ostaa sellaisen pätkämallin Corolla T-Sportin. Jotenkin vaan ei oikein saa sellaista kunnollista ajoasentoa semmosiin. En tiedä mikä siinä on, onko ohjaamogeometria sitten todellakin suunniteltu noin 170-senttisille ensisijaisesti.

Niin, ajoasento ei liene noiden 2000-luvun Toyotojen se kaikkein paras piirre edes tällaiselle 180-senttiselle. Jotain hiukan hassua oli Yariseissakin esim. vasemman jalan lepuutuksen ja kaasujalan asennon kanssa. Eivät olleet pitkillä matkoilla täysin ihanteellisia kuskin kannalta. Siinä asiassa Civicini vm 2009 oli melkoisesti parempi, ja loistava pitkien maantiematkojen peli. Corollassa saa kyllä kaikkea mahdollista säädeltyä, eli en tiedä, löytyisikö sitten se suht' ideaali asento niin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - toukokuu 04, 2013, 15:28:16 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - toukokuu 04, 2013, 15:06:49 IP
Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 04, 2013, 15:01:29 IP
Minä olin vähällä yhdessä vaiheessa ostaa sellaisen pätkämallin Corolla T-Sportin. Jotenkin vaan ei oikein saa sellaista kunnollista ajoasentoa semmosiin. En tiedä mikä siinä on, onko ohjaamogeometria sitten todellakin suunniteltu noin 170-senttisille ensisijaisesti.

Niin, ajoasento ei liene noiden 2000-luvun Toyotojen se kaikkein paras piirre edes tällaiselle 180-senttiselle. Jotain hiukan hassua oli Yariseissakin esim. vasemman jalan lepuutuksen ja kaasujalan asennon kanssa. Eivät olleet pitkillä matkoilla täysin ihanteellisia kuskin kannalta. Siinä asiassa Civicini vm 2009 oli melkoisesti parempi, ja loistava pitkien maantiematkojen peli. Corollassa saa kyllä kaikkea mahdollista säädeltyä, eli en tiedä, löytyisikö sitten se suht' ideaali asento niin.

Vähän reilu 190-senttiselle penkin sai kyllä mukavaksi, mutta sitten ratin takaa jäi mittaristo näkemättä ja vaihdekepin paikka oli hyvin oudossa kohtaa. Samoiten tuntu jalkojen kanssa olevan vaikeaa saada minkäänlaista optimia sen suhteen, miten jalat saa tarpeen vaatiessa rennosti, mutta samalla myös polkimet olis sopivasti hollilla.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 04, 2013, 15:30:19 IP
Ennen kun mun työmatka kasvoi 20km:stä 80:een harkitsin hetken ihan tosissani Fiat Brava:n hankkimista, mutta alko niin sanoakseni haiseen paska nenään kun kävin niin nettiautot, keltaiset pörssit kuin muutkin vastaavat julkaisut läpi enkä löytänyt kuin ihan pari yksilöä joilla olisi ajettu yli 160tkm, ja niillä parillakin oli takana vain joku 180, toisessa tais olla mielenkiintoinen pikku vika kun pakosarja oli jäätynyt halki talvella  :o

Kiinnostais tietää miten pakosarjaan pääsee niin paljon nestettä että se jäätyy halki. Kansipahvi?

Minoon huomannu noissa ajoasennoissa että vissiin kun joudun vetämään penkin lievästi outoon asentoon monien mielestä, mennään kohtalaisen rajoilla kanssa tilan suhteen, ei tarvii kuin olla joko prätkä-tai työhousut jalassa niin polvipanssarit ottaa rattipylvään viereen kiinni.

Josta tulikin mieleeni V50:ssä eräs todella älyvapaa ominaisuus: keskikonsoli on sellanen ehkä kolme senttiä paksu ja sen TAKANA on säilytyshylly mille ei todellakaan ole mitään asiaa vauhdista... Arvatkaas painaako se terävä reuna polveen...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - toukokuu 04, 2013, 15:48:05 IP
Mulle (182cm) sopi muijan 94 corolla 1050km päivämatkalle oikein hyvin, paitsi penkki oli kova.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 06, 2013, 20:20:43 IP
Yritin hemmotellä tänään autoani, ostin uudet öljyt, suodattimen, ilmansuodattimen ja tulpat. Kolmen tunnin jälkeen ainoa aikaansaannos oli pyöreä öljypohjan propu. Alkoi vi- ööh hatuttaa niin paljon että tein autosta myynti-ilmoituksen. Vois vaihtaa takas 740 een, sitä parempaa autoa ei tunnu vain olevan... Ainakaan mulle
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - toukokuu 06, 2013, 20:39:54 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 06, 2013, 20:20:43 IP
Yritin hemmotellä tänään autoani, ostin uudet öljyt, suodattimen, ilmansuodattimen ja tulpat. Kolmen tunnin jälkeen ainoa aikaansaannos oli pyöreä öljypohjan propu. Alkoi vi- ööh hatuttaa niin paljon että tein autosta myynti-ilmoituksen. Vois vaihtaa takas 740 een, sitä parempaa autoa ei tunnu vain olevan... Ainakaan mulle

Laitapa piruuttasi "koeajo" -tyyppinen arvostelu tosta nykyisestäsi ja 740:sta. Ja tehkääpä muut ehtiessänne saman kaaroistanne. Teema vain kiinnostaa. :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 06, 2013, 21:38:35 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - toukokuu 06, 2013, 20:39:54 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 06, 2013, 20:20:43 IP
Yritin hemmotellä tänään autoani, ostin uudet öljyt, suodattimen, ilmansuodattimen ja tulpat. Kolmen tunnin jälkeen ainoa aikaansaannos oli pyöreä öljypohjan propu. Alkoi vi- ööh hatuttaa niin paljon että tein autosta myynti-ilmoituksen. Vois vaihtaa takas 740 een, sitä parempaa autoa ei tunnu vain olevan... Ainakaan mulle

Laitapa piruuttasi "koeajo" -tyyppinen arvostelu tosta nykyisestäsi ja 740:sta. Ja tehkääpä muut ehtiessänne saman kaaroistanne. Teema vain kiinnostaa. :)
Minäpä teen! tässä tulee.

Volvo 740 2.0 GLE:
Starttaa hitaasti mutta varmasti
Penkki on se mitä olet etsinyt, pehmeä ja tukeva, hyvät säädöt, penkilämmitin toimii jos toimii.
Ratti on selkeä ja hyvän tuntuinen, ei turhia nappeja. säädöt? ei ole.
Vaihdekeppi on tukevan oloinen, mutta kevyt, vaihteet menevät päälle vaivatta. Nuppi lähtee irti jos sitä vetää ylös (köh köh)
Mittaristo on selkeä ja yksinkertainen
Ohjaus on kevyt ja hyvin tehostettu, melko tarkka, riippuen rengastuksesta voi olla tiukissa kurveissa vähän hidas.
Alusta on pehmeä (joidenkin mielestä liiankin pehmeä), jotkut sanovat että kulkee kuin laiva.
Takapenkin tilat ovat hyvät, kolme aikuista mahtuu vierekkäin helposti, ja jalkatilaa on ruhtinaallisesti.
Tavaratila on hyvin tilava, sinne mahtuu kaikki (farmari)
Sähköikkunat toimivat kuin ajatus
Kattoluukku toimii sekä tuuletusasentoon, että katon sisään, kunhan sitä ensin lyö vähän ulkoapäin. käsiveivikäyttöinen.
Moottori vääntää hyvin pienillä kierroksilla, rajummat kiihdytyksetkin onnistuvat, mutta kulutus nousee reippaasti.
Maltillisella seka-ajolla kulutus 9,4l/100km, maantiellä laskee jopa n 8 litraan
Ohittaessa ei tarvitse kepittää, jollei ole tiukka paikka.
Soralla pääsee paskarinkiä kun oikein yrittää.
Valot ovat todella hyvät ikäluokassaan
Kuullostaa ihan traktorilta tyhjäkäynnillä
Tuuletuskoneisto on hyvä ja laadukkaan tuntuinen, lämmin auto.

volvo 740 2,4 TurboDiesel:
Ominaisuudet muutoin samoja kuin edellä, paitsi:
Audi vw:n valmistama kone hörähtää käyntiin, römprömprömprömp
Moottori vääntää tajuttomasti aina. Kaupunkinopeuksissa 40 asti kaasu on tarpeeton, nopeutta säädellään vaihteilla. Jos kosket soralla aggressiivisesti kaasuun, sutii. Ohitus on nautintoa turbon vinkuessa ja ahtopaineiden noustessa 1bariin, tajuat rekan jääneen taakse jo aikoja sitten.
Vaihdelaatikko erikoinen, sähköinen ylivaihde, toimii useimmissa.
Sarjalla madallettu alusta kerää kaikki tien epätasaisuudet 205/55r16 rengastuksen kautta suoraan selkärankaasi, mutkissa voi ajaa kovaa.
Käyntiääni on tyypillinen 6 diesel, tasainen ja majesteettinen.
Vielä lämpimämpi auto kuin edellinen. (lämmityslaite on teholtaan varmaan jotain 5kw)
kulutus 6,9-7.5 litraa jonka yli en saanut millään (edes musta sauhu -säädöillä)

volvo s40 1.8i (bensa)
Mitsun kone starttaa nopeasti.
Penkki tuntuu olevan vähän korkealla, mutta se ei haittaa. pitkän päälle selkä kyllä puutuu, ja persuskin joskus.
Ratissa on korkeussäätö, riittävä.
Viikset ovat ok, myös cruise on viiksessä, ja se toimii hyvin. Pyyhkimissä ei ole kerranpyyhkimis toimintoa joka 740:ssä on
Mittaristo on selkeä, nopeusmittari jumittaa joskus hetkellisesti suurilla nopeuksilla, ja kojelaudan kello edistää.
Stereot räjäyttävät korvasi. Eivaan, alkuperäisetkin ovat aika hyvät luokassaan, soivat kohtuu kovaa ja kirkkaasti, mutta bassoa ei ole koska vain 5,25" elementit.
Vaihdekeppi on aavistuksen tahmeahko, tyypillisesti 1. ja 5. vaihde on välillä vaikea saada päälle.
Moottori on ihan ok kauppakassiksi, tirheähkösti menee kaupunkinopeuksilla, ohittaessa saa kepittää ihan kunnolla jos mielii nopeasti ohittaa. keskikulutus n 8l / 100km
Ohjaus on todella kevyt, mutta tykkään siitä.
Takapenkille pääsee ahtamalla 3 ihmistä, mukavuus on jotain - en tiedä kun itse ajan.
Takakonttiin ei mahdu 12" subbaria pystyyn. On se oikeasti kohtuu tilava, mutta vähän matala vain.
Alusta on hieman lössö ja tunnoton, ei tykkää hidasteista. Jollain tavalla kuitenkin ihan ok.
96-mallin valot olivat vanhana surkeat, faceliftin valot jotka itsellänikin on nyt, ovat paljon paremmat, ja hienommat.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 06, 2013, 22:55:47 IP
Jos jollakulla olisi ylimääräisenä aluvannesarja olisin kiinnostunut, mielellään sellainen jossa olisi hyvät tai edes kohtuulliset kummit päällä.

Vaatimukset:

Hyväkuntoiset, suorat jne perushuttu, täytyy olla alleheittokunnossa niin sanoakseni.

14-15", 4x108, ET18, keskireikä 65 (tai muunnettavissa eli isompi)

Eli tuohon vaimon sitikkaan olisvat menossa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bläkkäri - toukokuu 08, 2013, 21:18:54 IP
Pitkällinen pähkäily siitä, tuleeko Focukseen tyyriimpää remppaa päättyi tänään. Vaikka on ihan pirun kova alustaltaan, pitää kaikkea "terveen" kuulosta räimettä ja omaa "persoonallisia" sähköominaisuuksia, meni se leimalle laakista. Eka auto, mistä ei saanut vikalistaa matkaan.

Reilusti on railoa tuulilasissa, muttei se sitten kait kuljettajan näkökenttään osu, pahemmin. Pääseekin pian paikkaileen noita ovien alusia ja peräluukun reunaa. Tunnetut kovimmat paikat Focuksissa ::).
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Ryhis - toukokuu 09, 2013, 10:18:16 AP
Lainaus käyttäjältä: bobster - toukokuu 04, 2013, 15:48:05 IP
Mulle (182cm) sopi muijan 94 corolla

Aika lyhyt muija (sic) sulla
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Ryhis - toukokuu 09, 2013, 11:09:26 AP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - toukokuu 06, 2013, 20:39:54 IP
Ja tehkääpä muut ehtiessänne saman kaaroistanne. Teema vain kiinnostaa. :)

Toyota Hiace vm.99.

Pakettiauto joka kestää ja kestää. Valinta sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole ylimääräistä aikaa tai rahaa upottaa kikottimensa toimintakyvyn ylläpitoon. Silkinhimmeän lakkapinnan alle on jo tehtaalla kaukonäköisesti valkattu lievästi metallinhohtoinen vihertävän harmaa pinta, josta suomalainen räntäpaska ja muut rospuuttokauden vitsaukset eivät välittömästi näy. Mitään homosteluksi laskettavia kikkailuja ei ulkopelleissä ole harrastettu, ylimääräisiä pokkauksia on turha etsiä, saati amispellejen keskuudessa suuresti arvostetuja levikkeita, spoilereita tahi scooppeja. Built for purpose, sanoisi amerikan serkku jota minulla ei ole.

Kuskin pukille persettä läntätessä ei voi kuin hämmästellä pikku vinosilmien insinöörinäkemystä, sisäänkampeaminen onnistuu oli omistaja minkä kokoinen tahansa. A-pilarista, ratista ja ovesta voi todellakin ottaa tukea, ilman pelkoa komponenttien välittömästä itsenäistymisestä muun auton suhteen. Penkki on rehellisen kantikas, kuten aitoon ysärimeininkiin kuuluukin. Sivuttaistukea löytyy juuri sen verran kuin tarpeeksi. Istuin on napakka ja verhoilussa sopiva kitka vielä miljoonan kilometrinkin jälkeen. Penkissä on liki portaaton säätö eteen-taakse, noin viidentoista kahdenkymmenen sentin matkalla, selkänoja taittuu kuskin pituudesta riippuen joko vähän takakenoon tai kunnolla takakenoon. Eteenpäin penkki taipuu aina "pakkolaskuasentoon" saakka, tämä siksi että penkin selkänojassa on pikkutasku tärkeille asioille. Kuten kossupullolle ja käsiaseelle. Penkin molempia säätöjä operoidaan patarautaa muisttavista kepeistä. Korkeudensäätöä tai ristiselän pullistuksia, saati muita kapitalistisia hapattavia toimintoja ei penkistä löydy, mutta toisaalta; vammaisia vartenhan on kunnalla kuljetukset ja löhöily muutenkin on tarkoitus hoitaa kotisohvalla.

Ratissa on kaksi asentoa, ylä ja ala. Yläasento on tarkoitettu miehille, ala-asento lapsille ja neiti-ihmisille. Tai itsensä sellaiseksi kokeville. Ratin säätöä operoidaan kullinkokoisesta staagista, onnistuu vaikka rukkaset kourassa.

Hallintalaitteet edustavat muutenkin enempi toimivaa, kuin esteettistä. Natsiwankkureissa (Ooppeli) ja Kikottimissa (italopaskat), ranskanpullien mikättimistä puhumattakaan, kytkimet ja niiden sähköt on tehty lasten kierrätyslelujen osista. (Olen itseasiassa varma, että yhdessä ooppelissa sähköjohdot olivat oikeasti vain kuparipastalla kyllästettyä villalankaa!) Hiacessa ei koskaan näe näitä virityksiä, että jokin nappula on kiilattu tiettyyn asentoon vanhalla hammastikulla, että mittariston valot palaisivat. Tsk tsk. Vielä kymmenien vuosien päivittäisen käytön jälkeen Hiacen keinu- sekä painokytkimet toimivat kuin tehtaalla lähtiessä. Plussaa vielä sijoittelusta sekä muotoilusta, kaikkien napikoiden käsittely onnistuu vaikka armeija no-can-do't kädessä. Samaa ei voi sanoa jonkun Citikan hanskalokeroon piilotetusta vilkkuviiksestä tai Marko Merkantin 500-sarjan bemarista jonka toimimaton kosketusnäyttö tottelee ainoastaan paljasta kättä.

Akustiikkaa, eli ilmavirtausta operoidaan keskellä kojelautaa olevasta taulusta. Nappia vääntämällä voi valita, tahtooko hytissä kiertävän omat pierut vai edellä seisovan venäläisen rekan naftahuurut. Lämmönsäätö on portaaton, skaalan ollessa ulkoilma - ruotsalainen sauna. Mitään sisäilman suodattimia ei Hiacessa ole, eikä niitä tarvita. Ikkunain avaus hoituu manuaalisesti jykevää kampea kiertämällä. Homahtaville kansalaisille joilla ranteet ovat 6-vuotiaan pikkutytön tasolla on kuulemma saataville myös, yäk, sähköikkunat, mutta omaan tuttavapiiriini ei moisia virityksiä harrastavia kuulu.

Peilit ovat kuin ronsun korvat ja niistä näkee aivan tarpeeksi. Joskus näkee peileihin kiinnitettävän pieniä 360" apupeilejä, mutta nämähän eivät puutteelliseen ajotaitoon jeesaa, takaisin autokouluun! Peilien säätö tapahtuu veivaamalla ikkuna alas, ja kääntämällä tassulla peili haluttuun asentoon. Pelkääjän puolen peili samalla tavalla joko harjanvarrella tökkien tai sitten apupoikaa käskien. Sähkösäätöisiä peilejä kuulemma myydään, mutta miksi hankkia sellaiset kun peilit säädetään tasan kerran vuodessa, pesumaatin jälkeen?

Vaihdestaagi sojottaa lattiasta, joka on jotain kummallista helvetin kovaa kumia. Paska lähtee kun veret teurastamosta kun vähän jynssää sienellä ja harjalla. Tekniikan maailmassa arvosteltiin Hiacea siitä, että vaihdestaagi on "vanhanaikaisesti" lattiassa. Mitä helvettiä? Siis toimiva ratkaisu muuttuu huonommaksi ainoastaan ajan myötä? Toisekseen lehti väitti, että lattiassa oleva vaihdekeppi haittaa hytissä läpikulkemista? Siis todellakin mitä helvettiä??? Tosimies ei ole mikään apina joka kirmaa pitkin pakuautonsa hyttiä! Ovet löytyvät molemmin puolin ja niistä kuljetaan.

Konepellin alta  löytyy luotettavaa vuoden 1995 etukammiodieseltekniikkaa. Tärkeimmät komponentit ovat muutenkin näkösällä ja operoitavissa ilman sen suurempia konehuoneen purkamisia joka ylä- tai alakautta. Starttimoottori kelpaa sellaisenaan vaikka dragster-autoon ja 120 ampeerintunnin edestä akustoja ja liki ranteen vahvuiset startin kaapelit takaavat sulavat käynnistykset vielä -25 asteen keleillä, naapurin maanitellessa ranskanpullaansa edes inahtamaan. Öljyä kone hörppää reilusti yli kuusi litraa, mikä takaa kunnon voitelun sekä mäntien puhdistuksen. Pissapojan tankki on varustettu liki vastaavalla kapasiteetilla, joten Hiace-miehen ei tarvitse tuulilasinpesunestettä lisäillä vähän väliä.

Siinä missä neulamunaiset käytäväkiitäjät, merkantit, arkkitehdit ja dosentit joutuvat pohtimaan riittääkö likviditeetti hankkia se-ja-se saksalainen auto 0,2 litraa isommalla koneella, että naapurin mulkku tulisi kateelliseksi, ei Hiace-miehen päätä palella. Konevaihtoehtoja on tasan kaksi. 2,4 litrainen dieselkone pakokaasuturbolla tai ei. Ja järjestään kaikki ostavat sen turbomallin.

Hiace on takavetoinen, kuten oikeat autot ovat. Vähän krouvi kääntymään, mutta tämä on selitettävissä etupään rakenteella joka on kaikissa Hiaceissa tehty nelivetomahdollisuutta silmälläpitäen. Paras tapa edetä ahtaampiin paikkoihin on peruuttaminen. Peruuttamista on ainakin opetettu autokoulussa joskus, mutta silminnäkijähavaintojen mukaan ei enää pitkään aikaan. Ainakin se tuntuu olevan todella vaikeaa. Jotkut väittävät, että takavetoisissa autoissa, varsinkin pakettiautoissa, tulisi takasillalla pitää useamman sadan kilon edestä painoa, että autolla voisi ajaa talvella. Tämä on harhaluuloa, yksi hiekkasäkki josta satunnaisesti lapioida renkaiden alle soraa piisaa mainiosti. Jos ei auto pysy hanskassa ilman hiekkasäkkejä, niin mars mars autokouluun takaisin.

Jotkut diesel-focuksen omistajat ovat joskus tohkeissaan repostelemassa "autonsa" mahtavasta alaväännöstä. Tämähän on yhtä totta, kuin että oppisi jotain seksistä vain poskelle pussaamalla. Kun Hiacen kone vääntää, niin siinä liikahtaa niin kolmatta tonnia pakettiautoa kuin samankokoinen henkilönosturi. Vielä parin asteen ylämäkeenkin voi liikkeelle lähteä pelkällä kytkimellä, siinä missä diesel-vokuksen kuljettaja joutuu hieromaan kytkinlevynsä punahehkuiseksi jos kyydissä on vaimo ja lapset (vaan kukapa rankaisisi perhettään ahtamalla kaikki samaan aikaan johonkin focukseen???) Dieselöljyä Hiacea vie ajotavoista ja -olosuhteista riippuen suunnilleen sen mitä kahden tankkauksen välillä kuluu.

Konttia haisulissa piisaa kymmenen kuution verran, nyyttiä otetaan kyytiin tuhannen kiloa. Jotkut ostavat farmariauton, koska siinä on kuulemma kunnolla tilaa (*PASKAISTA HUUTONAURUA*)

Hiacen ainoa huono puoli on kehyskuntalaisten perheenisien kateus. Koska Hiace-mies yleensä omistaa ajamansa ajoneuvon, joutuu hän jatkuvasti rahoitusyhtiöiden kikottimilla ajavien nynnyjen sikailujen uhriksi.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Chillaillen - toukokuu 09, 2013, 12:29:59 IP
Tässäpä yksi kuvaus lisää:
Renault Grand Scenic 2.0T -06

Ranskalainen 7-paikkainen "tila-auto", johon mahtuu muksut, koirat ja vaikkapa anoppi taaimmaisille penkeille. Itse en anoppiani tuonne sijoittaisi, sillä olemme ihan hyvissä väleissä keskenämme. Kaksi takimmaista penkkiä nousee takakontin lattiasta ylös. Noilla voi periaatteessa istua tosi pienikokoinen ihminen, mutta silloinkin asento on outo. Istuimet ovat niin matalalla, ettei jalkoja saa sovitettua oikein mihinkään. Eli se niistä kahdesta ylimääräisestä paikasta.

Maantiellä Rellulla on ihan mukava ajaa, jos on muistanut ennen liikkeelle lähtöä työntää avattavien ikkunoiden yläosassa olevat tiivisteet paikoilleen. Nämä tuppaavat pullahtamaan helposti pois paikaltaan. Tällöin ikkunan yläosa lerpattaa tiivisteineen liian ulkona ja suhina kabiinissa on melkoinen. Muuten Rellu on melko hiljainen kulkuneuvo.

Mitään isompia vikoja tässä ranskattaressa ei ole ollut, pikemminkin mielenkiintoisia ominaisuuksia. Ratissa oleva radion säätönuppi on hajonnut kerran, mutta tämän sai korjautettua kalliisti merkkiliikkeessä. CD-levyjä on hyvä varata mukaan reissuun, sillä radion kuuluvuus on todella heikko. Parhaiten kuuluu yleensä ruotsin- ja venäjänkieliset radioasemat. Oma kielitaitoni on sen verran heikko, että kuuntelen mieluummin CD-levyä tai suljen koko roskan. Tämäkin radio on kuulemma toiminut uutena ihan hyvin, mutta lakannut sitten vähitellen kuulumasta. Merkkiliikkeessä todettiin, että tämä on tyypillinen ominaisuus Renault-merkkisissä "autoissa".
Moottori on hyvä ja melko pienikulutuksinen. 2-litrainen bensiinikäyttöinen turbomoottori kuljettaa painavaa tilaihmettä ihan pirteästi. Sekalaisessa ajossa keskikulutus jää reilusti alle 8 litran. Maantieajossa pääsee paljon vähemmälläkin.

Tämän kuljettimen kanssa tulee kyllä toimeen, jos hyväksyy em. ominaisuudet. Radion voisi vaihtaa parempaan ja nuo tiivisteet saisi kiinnitettyä varmaankin vaikka Sikaflexillä. En ole saanut kumpaakaan aikaiseksi, joten näillä mennään. Laatuauto tämä ei tosiaankaan ole, mutta harva sellaista odottaa ostaessaan Renault-merkkisen kulkuneuvon.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 18, 2013, 15:58:08 IP
Jahas, näyttäis siltä että epäonnenpyörä pysähtyi rosvosektoriin ja paskahatusta nousee ensimmäinen korjausta vaativa vika:takarenkaan laakeri. No,kulutusosa ja v50n tunnettu heikko kohta...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 04, 2013, 01:48:38 AP
Jonkin aikaa nyt käskyttänyt Toyota Corolla farmaria vm -2005, ja autosta alkaa olla tietty käsitys. Hyvä peli se on. Ainoa löytämäni varsinainen vika on takarekkarikilven yhden kiinnikkeen ruostuminen poikki, mikä aiheuttaa räminää luukkua suljettaessa.

Hyvin on "Toyotamainen" laite niin hyvässä kuin hiukan ehkä pahassakin. Hallintalaitteet ja etenkin moottorin käytös muistuttavat erittäin paljon kahdesta Yariksestani. Hallintalaitteet japanilainen setä tai täti onkin onnistunut rakentamaan todella hyvin. Laatuvaikutelma on muutenkin mainio; hiljattainen matkustaja totesi, ettei autoa erota uudesta.

Täydellinen ei vanha Corolla ole. Kuten joku täällä jo mainitsikin, kaasujalan asento jää jotenkin kummalliseksi, mikä ei pitkällä matkalla ole iloksi. Muutenkin mittasuhteet ovat hiukan hassut: vaihdekeppi on hitusen etäällä, kaasupoljin taas hiukan turhan lähellä, jne. Erilaiset raajan mitat nähtävästi Japanissa? ;) Mutta noiden asioiden kanssa elää kyllä - ainakin, jollei tavan vuoksi matkustele pitkiä maantiereissuja. Ehkä vähän ärsyttävämpi piirre (ei tosin liian) on ilmeisesti useimmissa tuon ajan Toyotan VVT-I -moottoreissa (olen kokeillut: 1.3, 1.5, 1.6) esiintyvä taipumus "hyppelyyn" liikkeellelähdöissä. Moottorit ovat kyllä varsin sitkeitä alakierroksillakin, mutta ilmeisesti tuo VVT-I venttiilinsäätötekniikka ei ihan ehdi säätää asioita oikein kun nostat kytkimen pienellä kaasulla. Jos kone ei sammu risteyksessä, sen jälkeen moottorit toimivat kuin unelma.

Kulutus on ollut maantieajossa maltillisella 70..90 nopeudella 6 litran tuntumassa, mutta kaupungissa mennään sitten heti 7..8 litraan. Ei talousihme, muttei bensarosvokaan.

Äänentoistosysteemi on perusautolle aivan asiallinen: edessä 4 kajaria ja takana 2. Viritin aikanaan Yariksen vastaavasta aivan helkkarin loistavaäänisen hirviösysteemin, mutta nyt tuntuisi että vakiokama saa riittää.

Penkit ovat todella tukevat ja mukavat pitkälläkin matkalla.

Corolla on hyvin hiljainen noin satasen nopeuteen saakka. Vasta sen yläpuolella kutosvaihteen puuttuminen nostaa moottorin äänen kuuluville. Kitinöitä ja nitinöitä ei kuulu edes vanhassa yksilössä. Kaikki katkaisijat ja vipstaakit toimivat napakasti kuin uudet. Tämä on japanilaisuutta ehkä parhaimmillaan.

Ajo-ominaisuudet... En ole, onneksi, vielä joutunut testaamaan auton rajoja ääritilanteissa. Sen sanotaan olevan hiukan aliohjautuva, ja sellainen mielikuva on minullekin tullut. Rauhallinen ja suuntavakaa auto, eikä samanlainen kaarreajon ilopilleri kuin esim. Yaris T-Sport oli. Hyvin kyllä ottaa tiukatkin mutkat, ja jousitus alustoineen toimii erittäin hyvin. Mukava, silti jämäkkä ja kantava.

Kaiken kaikkiaan, tuo peruscorolla 8 vuoden takaa saa kyllä oikeasti välillä miettimään miten hauska olisi saman aikakauden Corolla T-Sport 200 hepan moottoreineen ja muine herkkuineen, laadun ollessa (toivottavasti) samaa tasoa. :)

Hyvä auto so far.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Noli Me Tangere - kesäkuu 04, 2013, 08:49:11 AP
Toyota Corolla -04

Yks piste kutosen bensakoneella varustettu menopeli, on käytössä myös työajossa. Kuului vanhalle miehelle, joka ajoi autolla ainoastaan sunnuntaisin. Tällä kertaa tämä on jopa totta, nimittäin mittarissa on öbaut 38000 kilometriä. Muutenkin auto on kuin uusi.

Muuten voin allekirjoittaa paljon Aji Infernon tekstistä. Liikkeellelähdössä pitää olla välillä varovainen, tosin edellinen omistaja on saattanut kurittaa kytkintä hieman. Vakionopeudensäädin olisi kova juttu pitkää matkaa ajettaessa, sillä nilkka tuntuu aina jäävän epämukavaan asentoon. Radioon halusin aux-liitännän. Kulutus on pysynyt siedettävässä 7 litraa \ 100km -lukemassa, vaikka työajo vaatiii välillä kovia kiihdytyksiä muun liikenteen sekaan.

Hyvä perusauto.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 07, 2013, 23:50:09 IP
Useita vuosia ja useita satoja tuhansia kilometrejä yhteistä taivalta on hemmetin vaikea saada survottua yhteen kirjoitukseen, ja tästäkin varmasti puuttuu monia asioita, mutta jonkinlaisen käsityksen varmasti saa aiheesta:


Volvo S80 mk1 2,5D `99

Suuri, jämäkkä, ylellinen, muttei kuitenkaan (liian) pröystäilevä. Paljon ajavan ihmisen auto. Tähänastisista ajopeleistäni aivan kirkkaasti paras niin ajettavuudeltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan. Hintaluokassaan aivan kirkas ykkönen, samanlaista luksusta ei tarjoa mikään toinen vastaan tullut laite tuohon hintaan. Jotkut tosin pyytävät omistaan aivan naurettavia summia edelleen mutta järkevänhintaisiakin on saatavilla kun hieman kaivaa.

Tuo vanhempi, ykköskoppaisten dieseleiden keulalla ennen Volvon omaa Commonrail-yhteispaineruiskutuksella varustettua konetta ollut D5252T moottori on periaatteessa Volkswagenin tuote, ja sama kattila löytyy pääosin mm. Caravellen keulilta, joskin vapaastihengittävänä ja ilman Volvon siihen lisäämiä muita laitteita. Kyseinen kone on lähes ikiliikkujan maineessa ja niillä onkin mm. taksikäytössä päästy toisinaan miljoonankin ylittäneisiin lukemiin ilman suurempia ongelmia. Edes allekirjoittaneen omalle koneelle sattunut jakohihnavaurio ei saanut aikaan kuin pari vääntynyttä venttiiliä, jotka kansityön ohessa kuitenkin päätettiin samantein vaihtaa kaikki, samoin kuin hydrauliset nostajat, joista yksi oli särkynyt edellisen omistajan huolimattomuuden seurauksena aiheuttaen äänekästä nakutusta kiihdyttäessä. Hevosvoimia moottorista ei yhden barin ahdoilla oteta irti sataaneljääkymmentä enempää, mutta henkilöautolle varsin kookas turbo takaa viisisylinteristä moottoria ahdistettaessa massiivisen väännön jonka turvin varsin suuri ja erityisesti painava kori siirtyy kohti horisonttia varsin kiihkeästi hieman yli 1800 kilon omamassasta huolimatta. Varsinkin dieselmoottorit ovat siivosti ajaessa kuitenkin verrattaen varsin taloudellisia, essonbaarit ovat täynnä ihmisiä jotka tietävät kaikki volvot polttoainerohmuiksi, ja jota varsinkin bensiinikäyttöiset nelivetomallit ovatkin, mutta kakspuolikas etuvetodiesel pääasiassa cruise päällä maantietä ajaessa siirtyy helposti sata kilometriä pikipäällystettä kuudella litralla lientä. Ajoin autolla reilu 2-, melkein 300 000 kilometriä joiden aikana keskimääräinen kulutus pääasiassa yksin ajellessa kieppui 6,3:n paikkeilla.

Hyvää käyttöalueen vääntöä komppaa mainiosti erittäin toimiva alusta. Kurveissa tapahtuva sivuttaiskallistelu on lähes olematonta ja kuskin kantti loppuu lähes aina ennen pitoa kiitos jo perusmallista löytyvien vakaajien ja suuren takasillan, sekä varsinkin etuvetoiselle autolle varsin monimutkaisen takaripustuksen joka pitää renkaan kaikissa asennoissa koko leveydeltään tiessä. Ohjaus on tarkka ja kevyt kovempaakin ajaessa, ja vaikkei ainakaan omassa autossani ollut ajovakauden hallintajärjestelmää oli autolla ilmeisesti varsin onnistuneen alustan johdosta voimakas taipumus oikoa pikkuluisut, tahalliset ja tahattomat, varsin äkkiä itse, olettaen että alla olivat kelvolliset renkaat. Mm edellisestä Passatista jääneet talvikumit toimivat Volvon alla todella hyvin kun Passatin keula karkasi välittömästi jarrua painettaessa, mutta yhdessä vaiheessa pikkupakon takia alla ollut sekarengastus (edessä 65/15 ja takana 55/16) sai aikaan erittäin levottomasti käyttäytyvän takapään etukumien joustaessa takarenkaita enemmän jonka johdosta perän pito murtui hyvin herkästi.  Suurista sisätiloistaan huolimatta varsin matala jousitus ei kumma kyllä kärsi kamalasti kuormaa, takapenkillä olevat kaksi aikuista ihmistä saavatkin jo aikaan töyssyissä kontaktin takakumien ja sisäkaarien välillä, eikä autolla ollut kantavuutta muistaakseni matkustajat mukaan luettuna kuin viitisen sataa kiloa, ja auto onkin selvästi parhaimmillaan silloin, kun sitä ohjastaa yksin. Alumiinivanteet ovat erityisen suositeltavat, sillä malli on erittäin kuuluisa varsinkin talvella taakseen tekemästään turbulenssistä, joka pakkaa takavanteet erityisesti tuiskukelillä varsin äkkiä täyteen lunta, jota saakin olla puhdistamassa vanteista erittäin useasti. Nelivetomallissa takatukivarsissa on ylimääräiset ilmanohjurit, "possunkorvat" joita monet, itse mukaanlukien, ovat asennelleet myös etuvetomalleihin vähentämään ongelmaa. Marmoritiskilläkin tämä on huomattu ja alunperin parinkympin parihinta muuttui ensin kappalehinnaksi ja on kuulemma nyttemin noussut reippaasti lisää.

Sisusta autossa on erityisen mukava. Puolinahkaiset istuimet ovat mukavan leveät tarjoten kuitenkin sopivasti sivutukea, eivätkä kesälläkään hiosta liikaa toisin kuin kokonaan lehmänselästä valmistetut, korimelu on varsin vähäistä ja äänentoistojärjestelmä erittäin laadukas kaiuttimien kokonaislukumäärän omassa autossani olleessa toisiksi parhaassa varustelutasossa kohoten aina kuuteen, parhaassa olisi ollut vielä keskikaiutin sekä kuuden cd:n vaihtaja. Oikeastaan ainut omaan silmään käynyt yksityiskohta oli koko sisustan ulkolaitoja sekä suurta osaa ratin kehästä kiertävä korni jalopuulista jota suunnittelinkin monasti maalaavani hopeiseksi, mutta jota en sitten koskaan kuitenkaan tullut tehneeksi. Muu väritys omassani oli onneksi hillityn tummanharmaa, mutta olen vuosien varrella nähnyt mitä hirveämpiä ratkaisuja, mm kokonaan sinisen (sinisessä autossa), vaalean maitokahvin värisiä tummalla yläosalla ja ilman (ei meikäläisen vaatteille...), ja jopa muutaman kinuskitoffeen oranssinruskean (hyi!)

En tiedä johtuuko seikka auton huomattavasta leveydestä, kanssaihmisten kateudesta vai näiden yhteisvaikutuksesta, mutta on vaikea löytää esimerkiksi ostoskeskuksen parkkipaikalta yhtäkään ykköskoppaista kasikymppiä jonka kyljissä ei olisi vähintään yksi ovenjälki. Tuossa omassani niitä taisi lopulta olla viisi. Hopeisesta väristä ne ei niin näkynyt, mutta esim mustasta ja tummanvihreästä kyljestä lommot bongaa jo kaukaa. Kyljet eivät suinkaan ole mitään tiapaperia kuten auton painostakin voi jo päätellä ja oveen saakin lyödä sangen kovaa jäljen aikaansaamiseksi joten klommot ovat kaikki oltava tulosta joko räikeästä huolimattomuudesta tai aimo annoksesta tahallisuutta, ja tuon auton kanssa tulikin sittemmin pinttynyt tapa parkkeerata aina mahdollisuuden ollessa joko rivin päähän ulkoviivan päälle tai sen verran kauemmas ettei viereen kovin herkästi eksy muita autoja, joskin ikävä kyllä autoileva suomalainen tuntuu olevan laumaeläin ja useita kertoja harmikseni ja huvituksekseni parkkipaikan autioon takanurkkaan yksin jätetty auto onkin kauppareissun aikana saanut molemmille puolilleen kaverin ympärillä edelleen olevan muuten tyhjän parkkipaikan takareunalle...


Kuten jo varmaan arvasitkin, tuo kaikki luksus ei suinkaan tule aivan ilmaiseksi, ja kyseisenlainen ajokki onkin varsin hintava ylläpidettävä. Ei pelkästään todella riettaan dieselveron kiitos painavan korin, vaan mm. myös varaosien usein ylimääräistä köhimistä aiheuttavan hinnan. Tarvikeosiakin on toki nykypäivänä saatavilla mm. motonetin valikoimasta kunhan hiukan karsii mitä kaikkea sieltä ostaa, nimittäin kaikki osat, erityisesti alustan osat eivät vaan kestä painavaa autoa. Muunmuassa edellämainittu tarkka ohjaus on erittäin kranttu eturipustuksen puslien terveydestä, ja tukivarsijumppaa saakin harjoittaa tasaisin väliajoin. Tukivarsi, eikä pusla siksi, että varsinkin edemmät puslat ovat mallia pitkittäinen ja kierrettävä, ja erittäin paskamaiset vaihtaa, yhden kerran olen onnistunut prässätä vanhat puslat ulos ja uudet tilalle, yhden kerran olen murtanut prosessissa takapuslien silmukat ja muina kertoina kiltisti uusinut koko tukivarret. Ne eivät itsessään ole kovinkaan hankalat vaihtaa, mutta ohjaus on TOOODELLA tarkka siitä että ohjauskulmat ovat just eikä yhtään melkeen ja nelipyöräsuunnattavana autona homma onkin tehtävä joka kerta kun alustaa on sorkittu, ja  AINA Vianorilla tms. missä k.o. laitteistoja nyt löytyy ja rahaa palaa yleensä noin himpan ali satanen per veto, muuten etukumit silottuu varsin sassiin vaikkei pahempia vetelyjä ratissa tuntuisikaan. Huonoksi menevät puslat kyllä alkavat vaikuttaa ohjaukseen jo varsin varhaisessa vaiheessa, ja motonetin tarvikevarsissa usein on jo valmiiksi sen verran lötköä kumia olevat puslat että töyssyissä syntyviä kolinoita saattaakin esiintyä jopa juuri vaihdetuilla varsilla silmukoiden päästessä ottamaan varsin ahtaiden apurungon koteloiden seiniin. Renkaanlaakereitakin joutuu toisinaan uusimaan, joskin ne useimmiten kestävät huomattavasti kauemmin kuin monissa muissa malleissa ja pääasiassa joutuvatkin vaihtoon laakerin ulkokehän kovapinnoitteen murtuessa jonka huomaa jurnuttavana äänenä kuulien hyppiessä kohdan yli. Laakeri on erittäin helppo vaihtaa koska se on joka nurkassa prässäämisen sijaan kiinni olkavarressa neljällä pultilla, mutta on sitten vastaavan määrän arvokkaampi, sillä samalla menee uusiksi koko napa.

Lisävarustelaitteistoon kuuluvat useimmiten sekä automaaginen ilmastointi (jota ilman olevaa autoa en enää suostu hankkimaan) että Ardic-merkkinen polttoainelämmitin. Edellämainittua kukaan harvemmin huoltaa joten sen viimein antautuessa meneekin yleensä sileäksi noin 1500:lla nappulaa kompressorin vaihtaessa hiippakuntaa, jäljempänä mainitun polttoainelämmittimen voikin sitten suosilla unohtaa, se ei toimi. Omani kanssa tappelin koko sen ajan kun auton omistin, vaihtaen siihen älyboksin, vesipumpun, sekä paineentasaaja/suutinyhdistelmän, eli käytännössä kaikki muut osat paitsi itse polttopannun ja turbiinimoottorin, joka päättikin antautua hyvin nopeasti sen jälkeen kun viimein sain laitteen muutaman viikon ajaksi toimimaan.

Muuten ei edes tullut perheenlisäys olisi aiheuttanut varsinaisesti paineita autonvaihtoon kiitos massiivisen takakontin joka hakkaa tilavuudessaan sueat farmaritkin, mutta muiden käyttökulujen korkean tason lisäksi puolta miljoonaa kovasti lähestynyt mittarilukema alkoi ikävästi lyhentää huoltoväliä, ja vaikkei näin myöhemmin ajateltuna asia ihan niin ollutkaan, alkoi tuntua siltä että autossa on koko ajan jotain rempattavaa, ja onhan toki myönnettävä että yhdellä autolla seitsemän vuotta ja kolmatta jakoremmiä ajelleena alkoi siihen jo hieman kyllästymäänkin.

Tilaisuuden saavuttua hankin tilalle jo täälläkin esittelemäni 2008 vuosimallin faceliftin saaneen V50:n D5 tekniikalla ja Geartronic-vaihteistolla varustettuna, mutta se onkin sitten jo toinen tarina.

Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 17, 2013, 20:52:15 IP
Pääsipä tänään oikeen kunnon röhönauru töissä kun vastaan tuli mintunvihreä kakkoskoppainen V70. Ei siinä värissä sinänsä mitään vikaa ollut, mutta rekisterikilpi PEH-1 aiheutti kieltämättä jonkinmoista hilpeyttä...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 04, 2013, 22:34:47 IP
Ah autuutta, pääsee taas vaihteeks viikonloppuna ronaamaan sitikan pakaria, takapöntön kiinnikelaippa mätiny irti siitä purkin etupäästä ja hormi kolisee hölössä reiässä, Ei siinä muuten mutta kun koko loppu purkki on vielä aivan hyvässä kunnossa... Viitti alkaa hitsaamaankaan kun uus pönttö maksaa 60e...

Siinähän se viikonloppu rattosasti meneekin kun vaihtelee ton purkin ja Volvon etuiskareitten yläpäät...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 07, 2013, 11:21:38 AP
Nyt tarvitsisin apuja sivuvilkkujen vaihtoon, molemmista polttimo mennyt, ja uudet on plakkarissa, mutta eihän tuota kupua tahdo saada millään ilveellä irti, eikä viittisi rikkoakaan yrittämällä voimalla  :(
kyseessä siis volvo v40 (2000)
Kokemus edes jostain muusta saman merkin autosta varmaan auttaisi.
Olen nyt yrittänyt kiertää, työntää, vetää, raottaa reunoista ja mitä kaikkea mahdollista, mutta ei mihinkään  :-[
Joku kikka tähän varmaan on, mutta se pitäisi tietää.
Googletuksenkin tulokset ovat kovin laihoja  >:(
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 07, 2013, 12:13:42 IP
Muissa volvoissa mitä olen tehnyt se kylkivilkku irtoaa kokonaisena niin että työntää sitä taaksepäin ja kääntää etureunan ylös. Vrcf:n foorumilta löytänet ohjeet, oon markkinoilla just nyt etten saa kaivettua
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Heku - syyskuu 07, 2013, 12:42:24 IP
Varmaankin samoilla markkinoilla käytiin, eipä siellä juuri mitään ollut. Turhaa krääsää melkein joka kojulla, tosin löytyi vielä noita työhanskoja mitä oon pari vuotta käyttänyt, istuu käteen niin hyvin että voi käyttää remonttihommissakin ja hintaa tingattuna 2e/pari.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 07, 2013, 13:13:07 IP
Hartolassa, Volvo-paidat tarttu itelle ja pojalle  ;D

Tuli kalliit markkinat kun vielä Jari-pekan parkkiksella leiskautin helvetin rävelö lastenrattaita takakonttiin laittaessa vaimon sitikasta takavalon paskaks  ;D Noo noita on onneks joka romarilla...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 11, 2013, 15:12:59 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 07, 2013, 12:13:42 IP
Muissa volvoissa mitä olen tehnyt se kylkivilkku irtoaa kokonaisena niin että työntää sitä taaksepäin ja kääntää etureunan ylös. Vrcf:n foorumilta löytänet ohjeet, oon markkinoilla just nyt etten saa kaivettua
Näitä ohjeita soveltamalla, sain kuvut irti, ja vaihdoin polttimot. Kiitos tästä.
Mutta kuinkas kävikään...
Ei vilkut toimi silti! kerpele
Tarkemmalla katsomisella vanhatkin polttimot olivat ehjät, joskin oranssi oli kaikki pudonnut.
Mikäs nyt eteen  ??? :o
Kummallekkaan puolelle ei siis ilmeisesti tule sitä taianomaista sähköä ensinkään  >:(
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - syyskuu 14, 2013, 23:53:15 IP
Katalysaattori...
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/q71/s720x720/1239516_10152567226273357_1878401420_n.jpg)
Ei mulla muuta.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 15, 2013, 00:03:38 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 11, 2013, 15:12:59 IP

Kummallekkaan puolelle ei siis ilmeisesti tule sitä taianomaista sähköä ensinkään  >:(

Pahahan tuohon on sanoa, se on vaan mentävä johtoo pitkin yleismittarin kanssa ja etittävä katkos, mä nyt paan kyssärin tonne toiselle puolelle, kattoo jos löytyy joku taikaliitin mikä aina pykii tms...

Itte tilasin just uudet takajarrut, en uskaltanu mätänetistä kun muutenkin Focuksen alusta ja M-netin jarruosilla muutenkin huono maine, osittain omasta kokemusesta niin tilasin sitten Brembot saman tien, tiiä sitten tilasinko just samat halppislevyt ja hiton kalliin tarran mut jospa noi nyt toimis kun kuulemma tyyppivika V50:ssä nuo jarrut...

Hyvännäkönen katti, onko rööri hörpänny vettä vai millä oot saanu noin räjähtämään?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - syyskuu 15, 2013, 01:38:40 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 15, 2013, 00:03:38 AP
Hyvännäkönen katti, onko rööri hörpänny vettä vai millä oot saanu noin räjähtämään?

Edellisen omistajan jäljiltä tuo on. Ostin auton pikku projektiksi. Tuossa on käynyt niin, että on täydestä laulusta puola alkanut pykimään ja palamatonta tavaraa katalysaattoriin. Siellähän se sitten syttyy. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 15, 2013, 19:57:36 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 15, 2013, 00:03:38 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 11, 2013, 15:12:59 IP

Kummallekkaan puolelle ei siis ilmeisesti tule sitä taianomaista sähköä ensinkään  >:(

Pahahan tuohon on sanoa, se on vaan mentävä johtoo pitkin yleismittarin kanssa ja etittävä katkos, mä nyt paan kyssärin tonne toiselle puolelle, kattoo jos löytyy joku taikaliitin mikä aina pykii tms...

Todettakoon myös, että tällä hetkellä toinen vilkku on alkanut omatoimisesti taas toimimaan  :o
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - syyskuu 15, 2013, 19:58:52 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 15, 2013, 19:57:36 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 15, 2013, 00:03:38 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 11, 2013, 15:12:59 IP

Kummallekkaan puolelle ei siis ilmeisesti tule sitä taianomaista sähköä ensinkään  >:(

Pahahan tuohon on sanoa, se on vaan mentävä johtoo pitkin yleismittarin kanssa ja etittävä katkos, mä nyt paan kyssärin tonne toiselle puolelle, kattoo jos löytyy joku taikaliitin mikä aina pykii tms...

Todettakoon myös, että tällä hetkellä toinen vilkku on alkanut omatoimisesti taas toimimaan  :o

Kuulostaisi maadoitusongelmalta....
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 16, 2013, 09:15:42 AP
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 15, 2013, 19:58:52 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 15, 2013, 19:57:36 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 15, 2013, 00:03:38 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 11, 2013, 15:12:59 IP

Kummallekkaan puolelle ei siis ilmeisesti tule sitä taianomaista sähköä ensinkään  >:(

Pahahan tuohon on sanoa, se on vaan mentävä johtoo pitkin yleismittarin kanssa ja etittävä katkos, mä nyt paan kyssärin tonne toiselle puolelle, kattoo jos löytyy joku taikaliitin mikä aina pykii tms...

Todettakoon myös, että tällä hetkellä toinen vilkku on alkanut omatoimisesti taas toimimaan  :o

Kuulostaisi maadoitusongelmalta....
voi hyvin olla, hemmetin johdot vaan menevät jonnekin lokarin sisään, niin ei niitäkään liian helppo ole seurata. Ehkä jos viikonloppuna on aikaa... ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - syyskuu 16, 2013, 12:30:16 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 16, 2013, 09:15:42 AP
voi hyvin olla, hemmetin johdot vaan menevät jonnekin lokarin sisään, niin ei niitäkään liian helppo ole seurata. Ehkä jos viikonloppuna on aikaa... ::)

Eikös viikonloppuna ole jotain tärkeämpääkin tekemistä ;)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14195.0
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 16, 2013, 16:32:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - syyskuu 16, 2013, 12:30:16 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 16, 2013, 09:15:42 AP
voi hyvin olla, hemmetin johdot vaan menevät jonnekin lokarin sisään, niin ei niitäkään liian helppo ole seurata. Ehkä jos viikonloppuna on aikaa... ::)

Eikös viikonloppuna ole jotain tärkeämpääkin tekemistä ;)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14195.0
Voi ei, kun en kuulu "liittoon" ;)  :( vieläkään, omaa saamattomuuttani. Ja tuskin ehtisinkään kun koko ajan kiireitä  >:(
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - syyskuu 16, 2013, 16:53:18 IP
Jossakin muuten sanoin että arvomaailma on jokaisella omansa.
Joku olisi voinut sanoa, että: Sori, en pääse millään kun olen Nastolassa just silloin  ;).
En kyllä ole itsekkään tulossa, päihtyneenä ei saa kuljettaa autoa...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - syyskuu 16, 2013, 17:09:51 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 16, 2013, 16:32:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - syyskuu 16, 2013, 12:30:16 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 16, 2013, 09:15:42 AP
voi hyvin olla, hemmetin johdot vaan menevät jonnekin lokarin sisään, niin ei niitäkään liian helppo ole seurata. Ehkä jos viikonloppuna on aikaa... ::)

Eikös viikonloppuna ole jotain tärkeämpääkin tekemistä ;)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14195.0
Voi ei, kun en kuulu "liittoon" ;)  :( vieläkään, omaa saamattomuuttani. Ja tuskin ehtisinkään kun koko ajan kiireitä  >:(

Onhan tuolla ketjussa aika selkeästi tullut esiin että muutkin kuin yhdistyksen jäsenet ovat tervetulleita miittiin, "ei jäsenille" ruoka ja majoitus on maksullista mutta ei kallista ;) Itse kokoukseenkin saavat ei jäsenet ilmeisesti mennä seuraamaan ? Ja samallahan tuolla liittyisi näppärästi  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - syyskuu 18, 2013, 00:45:50 AP
Muistoja malliin autot aikajärjestyksessä...

- Toyota Corona 1500 -69: tavallaan aika mainio, joskin konservatiivinen auto. Helppo huoltaa ja korjata. Karmea ruostumaan! Ajettavuus oli etenkin talvella ihan ok, sillä tuo ei takavetoisenakaan tehnyt mitään Ford-mallin spektaakkeleita. Ruostetta ja käynnistykseen vanhemmiten liittyviä "idler" -ongelmia lukuun ottamatta ihan toimiva ja sympaattinenkin auto, jossa ei ollut juurikaan esim. sähköongelmia.

- Datsun 100A -74: tähän pikku vekkuliin oli laitettu isompi 1.2 kone. Auton perusongelma oli sama kuin Coronan, eli ruostuminen. Tämä oli erittäin hyvä ajaa, melkeinpä nautinto hyvin renkain. Se vain lahosi käsiin, ja jälkiasennetussa isommassa moottorissa oli paljon ongelmia etenkin talvisin. Pidin kovasti. Äärettömän epäturvallinen auto, suoranainen kuolemanloukku, mutta hauska ja toimiva pikkuauto, jolla oli kiva ajaa.

- Nissan (Datsun) Cherry 1.5 -82: Olin unelmoinut tästä, ja kun halpa, jälkikäteen ajatellen LIIAN halpa yksilö tuli myyntiin, lankesin. Cherry oli monessa mielessä hyvä, jos vaikka nykymittapuulla epäturvallinen, auto. Siinä oli tavallaan kaikki kunnossa. Se näytti hyvältä. Se oli varsin suorituskykyinen. Se oli nykymittareillakin hyvä ajaa. Pidin tuosta autosta todella paljon!

Se vain lahosi käsiin, niin koriltaan kuin moottoriltaan. Moottori kun ei ollut alkuperäinen, vaan erilainen - jotain mitä maahantuojakaan ei voinut varmuudella tunnistaa. Se oli pirun tehokas! Mutta auton kytkin ei kestänyt sitä. Ja lopulta moottorikin väsähti, vaati täysremonttia. Ja auto päätyi mustalaisille. Kirjaimellisesti.

- Honda Accord 1.8 -82: tämä upea auto päätyi haltuuni opiskellessani rapakon takana. Pidin tästä autosta todella paljon. Se oli helppo ajaa, riittävän suorituskykyinen, riittävän taloudellinen - ja, niin, kaikkea. Se oli hyvä auto! Se oli kuitenkin myös kaltoin kohdeltu auto. Sen vaihteistossa oli vakavia ongelmia jo ostohetkenä. Moottorikin oli lähes loppuun ajettu, ja kulutti öljyä rikollisen paljon. Tuo vaihteisto sitten räjähti kesken matkaa Niagaran putouksille, ja se oli sitten siinä.

- Opel Ascona 1.6 -82: huonoin omistamani auto. Mitä vähemmän sitä ajattelen, sen parempi.

- Talbot Solara 1.3: -86: äärimmäisen konservatiivinen auto. Ei huono. Patalaiska ja sähkölaitteiltaan osin "kiintoisa" auto, muttei missään tapauksessa huono. Sillä ei ohiteltu ketään, ja käynnistykset olivat usein kiintoisia, mutta auto täytti tarkoituksensa: liikuttaa ihmisiä.

- Toyota Yaris 1.3 -01: mitä mainioin pikku auto. Täydellisen luotettava, hyvä ajettava, aika pitkälti kaikkea mitä autolta saatoi toivoa.

- Toyota Yaris 1.5 T-Sport -04:  edellisestä vielä hurjasti parannettu pieni auto. Erittäin hyvä ajaa. Taloudellinen. Vähintään riittävän ripeä. Vain kuutosvaihdetta jäi toivomaan. Täydellisen luotettava.

- Honda Civic 1.8 Sport -07: upea auto. Ei täydellinen, etenkään kaupunkiajoon, mutta... upea auto.

Myöhemmin: unohdetaan.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: calm - syyskuu 18, 2013, 09:56:30 AP
Kävinpä katsastamassa auton. Kohtaaminen mallin kanssa oli katsastusmiehelle todennäköisesti ensimmäinen lajityyppinsä edustajan kanssa ja vaihdekaavio tuntui aiheuttavan suunnatonta tuskaa. Mutta eipä se mitään huomautettavaa kuitenkaan keksinyt.

(http://www.toyota.co.uk/bv/CC/AurisHSD/interior360/images/info-boxes/blue-shift-knob.jpg)

Onhan tämä vastaava Priuksessakin ollut jo vuosikausia, niin luulisi tuon joskus jo tulleen vastaan ennenkin..
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 18, 2013, 10:27:09 AP
Mikä tuo B on?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Hapa_Nero - syyskuu 18, 2013, 12:19:35 IP
Bakki  :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 18, 2013, 12:20:45 IP
Mä kun luulin et se on burnout-vaihde  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: calm - syyskuu 18, 2013, 12:27:46 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 18, 2013, 10:27:09 AP
Mikä tuo B on?

B niinkuin moottorijarrutus. .. jonka kanssa logiikka toki toimii niin, että ensin pitää olla D:llä ennenkuin voi valita B:n. Käytännössä Suomen teillä täysin tarpeeton on se.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 18, 2013, 12:30:35 IP
Lainaus käyttäjältä: calm - syyskuu 18, 2013, 12:27:46 IP


Käytännössä Suomen teillä täysin tarpeeton on se.

just aattelin et jos sille on ihan oma vaihde niin missä hitossa sitä voi hyödyntää, tunturilta alas rullaillessa?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: calm - syyskuu 18, 2013, 16:09:39 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 18, 2013, 12:30:35 IP
just aattelin et jos sille on ihan oma vaihde niin missä hitossa sitä voi hyödyntää, tunturilta alas rullaillessa?

Juurikin semmoisissa paikoissa. Kyllä Suomessakin Kaunispäältä ja Vuokatin huipulta alas lasketellessa saa akun täyteen, jonka jälkeen pitäisi sitten jarruttaa jarrupaloilla tai käyttämällä tuota B-vaihdetta, joka sitten jarruttaa polttomoottoria pyörittämällä. Mutta isommilla teillä ei niin pitkiä mäkiä ole, että moista tilannetta vastaan tulisi. Jossain Norjassa tai Sveitsissä lienee ihan hyödyllinenkin ominaisuus silti.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Cheini - lokakuu 03, 2013, 15:50:12 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 18, 2013, 12:30:35 IP
... missä hitossa sitä voi hyödyntää, tunturilta alas rullaillessa?

repesin :D
iha totta, joskus pari vuotta sitten kävin testaamassa vastaavaa ja ihan hyvin toimi myös rampille hidastaessa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: unenkuva - lokakuu 03, 2013, 18:17:06 IP

Eikös tuo jarruta moottorilla jos vain "ajoasennossa" nostaa jalan kaasulta?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: calm - lokakuu 03, 2013, 18:59:43 IP
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 03, 2013, 18:17:06 IP
Eikös tuo jarruta moottorilla jos vain "ajoasennossa" nostaa jalan kaasulta?

Kyllähän se vähän jarruttaa silloinkin (sähkömoottorilla). Mutta ei vielä ole tullut niin pitkää mäkeä vastaan, että tietäisi mitä tapahtuu akun täytyttyä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - lokakuu 03, 2013, 21:35:29 IP
Parin kuukauden viikonloput kuluttelin projektin parissa, tänään napsahti katsastuksessa puhdas leima kehujen kera. Ei mennyt tunnit hukkaan. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - lokakuu 19, 2013, 10:21:00 AP
Talvinakit alla, eli kesä jatkuu ainakin kuukauden  ;D Oli pakko laittaa jo Volvoon kerta sitikalla ei nyt sitten voikaan ajaa... Vähän jänskätti kun noi vanteet on ihan bränd nyy eikä oo koskaan käyny edes ton auton alla:

(http://kuvapilvi.fi/k/YR3M.jpg)

(http://kuvapilvi.fi/k/YR3d.jpg)

Ei nuo nyt aivan hirveet oo minusta... Tarvii vaan ostaa 12mm kuusiokolohylsy, toi mukana tullu "adapteri" ei todellakaan vakuuta... Vielä kun jaksais pestä ton auton...

Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - lokakuu 20, 2013, 10:27:55 AP
Mattson tarttis selkeesti kolmannet renkaat välikelin renkaiksi ;) kitkat nii ei nastat kulu ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - lokakuu 20, 2013, 11:15:55 AP
Tippuu kohta niin paljon työmatka ja loppu pelkkää valtatietä ettei tarvi...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - lokakuu 20, 2013, 11:53:27 AP
Ainiin! Ei kaikkea voi muistaa ;)
Eilen oli jo aika slaidia keliä kun pirkkalassa kävin. alkoi toisinaan luistonestovalot vilkkumaan mersussa kun painoi kaasua :o ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: 0lli - lokakuu 31, 2013, 13:13:40 IP
Opel astra -97, ollut siitä lähtien kun kortin sain eli noin viisi vuotta, pikkuvikoja siellä täällä ja kaikenlaista on saanu korjauttaa. Perkuleesti kilometrejä tullut sillä taivallettua ja paljon on kyllä senkin kanssa nähty ja koettu:DD Rahallinen arvo ei juurikaan mitään, mutta tunnearvo mittaamaton  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - lokakuu 31, 2013, 14:25:58 IP
Alkaa tuo pakollinen tapaaminen suikkasedän kanssa lähestymään...  ;) >:( :o :-X :'(
Saas nähdä mitä teen osittain toimimattomien sivuvilkkujeni kanssa, mutta yks kyssäri mulla kyllä ois!
Etujarrut täristää yli 60km/h nopeuksissa.. kannattaako edes yrittää, vai ostaa biltemasta uudet etulevyt jotain 35€/kpl?  :o
Toisen puolen käppäriin piätisi myös löytää jotain pitoa vielä jollain ilveellä. Erohan sää niissä olla puolittain muistaakseni jotain 75%?
Toisella puolella jarrutusta löytyy kyllä, mutta toisella puolella säätö ilmeisesti tuottaa ongelmaa jarrusatulassa, koska se pyörii sormivoimalla käppärin ollessa pohjassa.
Ehkä yritän vielä löysyttää vaijerin kahvan päästä, ja koittaa liikutella käppärivipua satulan päästä eestaas. Jos löytäisin sillä jotain pitoa. (ts. saisin sen säätymään) Onko aivan tuhoontuomittu ajatus? Jos tämä ei toimi, joudun hankkimaan siihen uuden satulan varmaankin  :-\
Otsikko: Vs: Autot
Kirjoitti: Janne - lokakuu 31, 2013, 17:04:23 IP
Lainaus käyttäjältä: Janne - tammikuu 22, 2012, 10:10:45 AP
..

ja nyt seisoo pihassa
...
ja Mazda 626 -92

matukan saa muuten hakea 500 eurolla pois, on täysin toimiva peli automaatilla, cruisella ja muilla vekottimilla :)
...

Seisoo edelleen täsmälleen samoilla renkaansijoilla, nyt sen saa hakea pois 100 eurolla.

Voi olla että toimii ja menee heittämällä katsastuksesta, voi olla että ei. Ehjänä paikoilleen jätetty ja kolme vuotta tuossa sammalta kasvattanut. (kirjaimellisesti)


Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - marraskuu 01, 2013, 03:33:36 AP
Saas nähdä, kuinka kauan mun toinen audi tulee seisomaan pihassa. Toivottavasti ei kovin kauan. :D



Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 31, 2013, 14:25:58 IP
Alkaa tuo pakollinen tapaaminen suikkasedän kanssa lähestymään...  ;) >:( :o :-X :'(
Saas nähdä mitä teen osittain toimimattomien sivuvilkkujeni kanssa, mutta yks kyssäri mulla kyllä ois!
Etujarrut täristää yli 60km/h nopeuksissa.. kannattaako edes yrittää, vai ostaa biltemasta uudet etulevyt jotain 35€/kpl?  :o
Toisen puolen käppäriin piätisi myös löytää jotain pitoa vielä jollain ilveellä. Erohan sää niissä olla puolittain muistaakseni jotain 75%?
Toisella puolella jarrutusta löytyy kyllä, mutta toisella puolella säätö ilmeisesti tuottaa ongelmaa jarrusatulassa, koska se pyörii sormivoimalla käppärin ollessa pohjassa.
Ehkä yritän vielä löysyttää vaijerin kahvan päästä, ja koittaa liikutella käppärivipua satulan päästä eestaas. Jos löytäisin sillä jotain pitoa. (ts. saisin sen säätymään) Onko aivan tuhoontuomittu ajatus? Jos tämä ei toimi, joudun hankkimaan siihen uuden satulan varmaankin  :-\

Tarkistas piruuttas, ettei ole mitään öljyä tai vaseliinia päässyt niihin jarrulevyihin. Mulla kerran lopsahti vetonivelen suojakumi ja roiskautti sitä rasvaa ihan mitättömältä tuntuvan määrän jarrulevyn taustapuolelle ja se tärinä jarruttaessa oli aivan reipasta vähänkään reilummasta vauhdista.

Nykyautoissahan on pitkälti itsestään säätyvät käsijarrut, jos ne yhtään toimii niin kuin pitäisi, niin säätvyvät aina kun jarruttaa reippaammin. Normaalistihan autoissa jarrutus vaikuttaa lähinnä eturenkaisiin, koska jarrupaineensäädin perän keventyessä ohjaa enemmän painetta etujarruihin. Poljet paikallaan sitä poljinta oikein kunnolla pohjaan jonkun aikaa ja kokeilet sitten. Jos ei auta, niin eiköhän siellä jotain ole rikki sitten. Normaalisti kun jarrutellaan hiljakseen, ei takajarruja oikeastaan juuri edes käytetä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 01, 2013, 11:10:25 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - lokakuu 31, 2013, 14:25:58 IP
Alkaa tuo pakollinen tapaaminen suikkasedän kanssa lähestymään...  ;) >:( :o :-X :'(
Saas nähdä mitä teen osittain toimimattomien sivuvilkkujeni kanssa, mutta yks kyssäri mulla kyllä ois!
Etujarrut täristää yli 60km/h nopeuksissa.. kannattaako edes yrittää, vai ostaa biltemasta uudet etulevyt jotain 35€/kpl?  :o
Toisen puolen käppäriin piätisi myös löytää jotain pitoa vielä jollain ilveellä. Erohan sää niissä olla puolittain muistaakseni jotain 75%?
Toisella puolella jarrutusta löytyy kyllä, mutta toisella puolella säätö ilmeisesti tuottaa ongelmaa jarrusatulassa, koska se pyörii sormivoimalla käppärin ollessa pohjassa.
Ehkä yritän vielä löysyttää vaijerin kahvan päästä, ja koittaa liikutella käppärivipua satulan päästä eestaas. Jos löytäisin sillä jotain pitoa. (ts. saisin sen säätymään) Onko aivan tuhoontuomittu ajatus? Jos tämä ei toimi, joudun hankkimaan siihen uuden satulan varmaankin  :-\

Ei oo pahan hintaset etulevyt :)
Jos levyt on kierot tai oletetaan vaikka että päässyt rasvaa levyn pinnalle, niin joudut jokatapauksessa uusimaan molemmat etujarrulevyt sekä palat. Vaikka levyt voiskin pyyhkiä rasvasta pois niin se on jo pilannut palojen kitkapinnan.

Joo käsijarrussa se ero saa olla maks. 75%, sen lisäks pitää jarruvoimaa olla kohtuullisesti.

Laita joku kaveri vetämään reippaasti käsijarrua ja möngi taskulampun kanssa katsomaan että liikkuuko linkut ja vaijerit.
Käsijarru pois, (tai vaijeri irti) esim. lukkopihdit kiinni satulan ja vaijerin väliseen linkkuun, heiluta + CRC.
Jos linkku liikkuu hyvin, on vika muualla kuin satulassa.
Jos et jaksa liikuttaa ollenkaan, niin se ei siitä parane kuin satulan vaihdolla.
Jos liikkuu tahmeasti, voi herkistys tehota ja säästyt tulevaisuudessa satulan vaihdolta.

Tarkista myös vaijerit.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - marraskuu 01, 2013, 13:01:45 IP
Kiitoksia kommenteista!  Sen ainakin tiedän että vaijeri kyllä liikuttaa sitä toistakin vipua.... Jonkin verran ::) mutta tosiaan ränkkäämistä voi vaatia :/ eipä ollut tullut mieleen levyjen rasvaisuus, mutta tosiaan satasen remppa jos laittaa uusiksi. Tuohon en vielä saanut vastausta mitä epäsuorasti kysyin, että meneekö hylkyyn jos täristää?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - marraskuu 01, 2013, 13:12:10 IP
Ei pitäs mennä tärinän takia. Mulla on kiero jarrulevy ollut pitkän aikaa, eikä senkään tärinästä oo rutistu. Voithan sä jos tiukalle menee, niin huonontaa paremman puolen käsijarrua ni saat alle 75% eron. ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - marraskuu 01, 2013, 14:10:50 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - marraskuu 01, 2013, 11:10:25 AP
Jos levyt on kierot tai oletetaan vaikka että päässyt rasvaa levyn pinnalle, niin joudut jokatapauksessa uusimaan molemmat etujarrulevyt sekä palat. Vaikka levyt voiskin pyyhkiä rasvasta pois niin se on jo pilannut palojen kitkapinnan.

Jos levyt on muuten hyvät, mutta niihin on päässyt rasvaa, ei niitä vaihtamaan tarvitse alkaa. Tosin, tuon hintaisia levyjä voi vaihdella melkein vaikka renkaiden vaihdon yhteydessä... :D

Levyt saa puhtaaksi esimerkiksi CRC:n Bräkleenillä, palojen suhteen en lähtisi silti sitä koittamaan. Olen kuullut joidenkin hioneen jarrupaloja, mutta mun mielestä siinä jo mennään vähän naurettavuuksiin, koska jarrupalat noin yleisesti ottaen on aika edullisia, ellei käytä jotakin erikoisjarrupaloja, esim. EBC:n red-, tai yellowstuffeja yms.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - marraskuu 01, 2013, 15:42:47 IP
Voipi olla että koitan sitä käppäriä herkistellä, ja katson mitä suikkasetä sanoo etupään jutuista, sillähän tuokin selviää sitten :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - marraskuu 01, 2013, 15:57:52 IP
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - marraskuu 01, 2013, 14:45:16 IP
Lainaus käyttäjältä: Cheini - marraskuu 01, 2013, 11:10:25 AP
Tarkista myös vaijerit.

Ja tukitankojen nivelet, niistä löytyy aika usein se syy "etujarrujen" täristämiseen.

Jarrulevyt käyvät aika kuumana, joten pienet rasvat eivät mielestäni niitä häiritse.

JS

Monet vaseliinit säilyy aika liukkaina kuumassakin. Ja normaaliajossa jarrulevyt ei ihan niin hirveän kuumana käy edes, joten vaatisi aika voimakkaan jarrutuksen jos polttamalla meinaisi rasvan saada pois.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: narttu - marraskuu 04, 2013, 18:02:29 IP
(http://api.ning.com/files/hzHalJRlCSdzeC49K1IOXECpf8V*zbZrO826zt8i0-7XN*J9UdkrKKs1A4khofMnIGu0T5lxqifj5NlMafRGVQ0A-pxJ7uCz/fpf726.jpg)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - marraskuu 11, 2013, 17:20:28 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 01, 2013, 15:42:47 IP
Voipi olla että koitan sitä käppäriä herkistellä, ja katson mitä suikkasetä sanoo etupään jutuista, sillähän tuokin selviää sitten :)
Vaihdoin uudet etulevyt ja kas, tärinä lakkasi siihen. Toinen näyttikin han kierolta kun sitä katsoi  :o
Sain kuin sainkin myös käppärin säätymään, ja tuloksena molemmin puolin 1kN  ::)
Väljän pallonivelen lippispäinen insinöörisetä löysi alustasta, joten semmoinen nyt takakontissa odottamassa viikonloppua  :o
toinen vilkuista edelleen mystisestsi pimeänä, ja moottori on kuullemma vähän öljyinen että saisi pestäkin... joojooo  ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - marraskuu 11, 2013, 20:53:24 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 11, 2013, 17:20:28 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 01, 2013, 15:42:47 IP
Voipi olla että koitan sitä käppäriä herkistellä, ja katson mitä suikkasetä sanoo etupään jutuista, sillähän tuokin selviää sitten :)
Vaihdoin uudet etulevyt ja kas, tärinä lakkasi siihen. Toinen näyttikin han kierolta kun sitä katsoi  :o
Sain kuin sainkin myös käppärin säätymään, ja tuloksena molemmin puolin 1kN  ::)
Väljän pallonivelen lippispäinen insinöörisetä löysi alustasta, joten semmoinen nyt takakontissa odottamassa viikonloppua  :o
toinen vilkuista edelleen mystisestsi pimeänä, ja moottori on kuullemma vähän öljyinen että saisi pestäkin... joojooo  ::) ::) ::)

Itse löysin kylkivilkun etulokasuojan sisäpuolelta. Pelkkä vilkun lasi oli kyljessä. Pimeässä näin, kun jokin loimotteli kivasti sisälokasuojan välistä vilkun ollessa päällä. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - marraskuu 11, 2013, 21:57:37 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 11, 2013, 17:20:28 IP
Väljän pallonivelen insinöörisetä löysi alustasta

Sama kävi itelle kun käytin oman volvon suikkasedän syynissä. Hiukka ihmetyttää kun en mitään ole kuullut enkä tuntenut mutta näinhän mä vierestä että välys sielä on. Niitattu tukivarteen niin ie oo kummonen vaihtaa, rälläkällä/poralla vaan lallattaa niitit huit vekka ja pulttaa uuden tilalle. Melkeen neljännesmiljoonan kestäny alkuperäinen  :o
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - marraskuu 12, 2013, 12:20:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - marraskuu 11, 2013, 21:57:37 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 11, 2013, 17:20:28 IP
Väljän pallonivelen insinöörisetä löysi alustasta

Sama kävi itelle kun käytin oman volvon suikkasedän syynissä. Hiukka ihmetyttää kun en mitään ole kuullut enkä tuntenut mutta näinhän mä vierestä että välys sielä on. Niitattu tukivarteen niin ie oo kummonen vaihtaa, rälläkällä/poralla vaan lallattaa niitit huit vekka ja pulttaa uuden tilalle. Melkeen neljännesmiljoonan kestäny alkuperäinen  :o
Mulla on puoli milliä mittarissa, joten eiköhän tuo oo jo kertaalleen vaihdettukin  ::)
toisella puolella oli uudemman näköinen, varmaan tuoreempaa tavaraa. biltema ja viikonloppuna uutta rimpulaa kehiin ja matka jatkuu :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Heku - marraskuu 12, 2013, 16:43:46 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - marraskuu 11, 2013, 21:57:37 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - marraskuu 11, 2013, 17:20:28 IP
Väljän pallonivelen insinöörisetä löysi alustasta

Sama kävi itelle kun käytin oman volvon suikkasedän syynissä. Hiukka ihmetyttää kun en mitään ole kuullut enkä tuntenut mutta näinhän mä vierestä että välys sielä on. Niitattu tukivarteen niin ie oo kummonen vaihtaa, rälläkällä/poralla vaan lallattaa niitit huit vekka ja pulttaa uuden tilalle. Melkeen neljännesmiljoonan kestäny alkuperäinen  :o

250tkm, tuossa vaiheessa Toyotaan piti vaihtaa etujarrupalat koska pinnat irtosi. Nivelet edelleen kaikki alkuperäisiä, 377tkm mittarissa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - marraskuu 12, 2013, 19:55:28 IP
Niinno tuo v50 ny mikään Volvo ees oo vaan Ford Focus...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: ChIlIDoG - marraskuu 13, 2013, 08:08:07 AP
Heh yks tuttu moitti Toytoa landcruiseria HJ60 heikoksi romuksi ku ruisku jumitti ja mäntään paloi reikä. Kilometrejä oli ajanu vain 695000km.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - marraskuu 13, 2013, 13:41:50 IP
Mäkin vaihdoin vuosi sitten Volvoon 450 000 ajetun alapallonivelen tilalle uuden. Ei ne ikuisuuksia kestä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Sihijuoma666 - marraskuu 14, 2013, 00:11:49 AP
En tiedä miksi, mutta just nyt tämä naurattaa kauheesti..  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=smndCQGZCLk
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Cheini - marraskuu 14, 2013, 12:16:54 IP
^ ähähäää :D hiton hyvä. pitääkin linkittää facebookiin ->
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: tonttu - marraskuu 26, 2013, 12:32:01 IP
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - marraskuu 14, 2013, 00:11:49 AP
En tiedä miksi, mutta just nyt tämä naurattaa kauheesti..  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=smndCQGZCLk

Aika hauska. Eri maiden autoja löytyy. Ehkä tämä väljä tsekkiläinen diisseli on suosikkini: http://translate.google.com/#az/cs/vvvvvvvvvvvvv.%20vvvvvvvvvvvv%20vvvvvv%20vvvv

Italia on myös hyvin kansallinen.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: mohla - marraskuu 26, 2013, 20:57:49 IP
Paskatti alkaa hieman loistaa pikkuvikoineen: kuskin oven ulkokahva, toinen kaukosäätöavain, lämppärin kaukosäädin, töötti, yksi parkkitutkan anturi ja pitkään rikki ollut kuskin penkin ristiselän tuen säätö... Kaksoismassavp kolisee myös kylmällä kelillä. Onneksi pitäisi ensi viikolla katsastaakin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: PP - joulukuu 09, 2013, 21:31:42 IP
Kivajee. Octaviassa (2008) ei toimi etulasin pesuri, takalasin pesuri ja pyyhin eikä penkinlämmittimet. Tästä (http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=186.msg22907#msg22907) päätelleen voisi olla relevika. Tämä onkin ensimmäinen iso vika sen jälkeen kun auto melkein uutena tyhjensi akun täydellisesti jonkin releen vuoksi.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - joulukuu 09, 2013, 22:11:08 IP
Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 09, 2013, 21:31:42 IP
Kivajee. Octaviassa (2008) ei toimi etulasin pesuri, takalasin pesuri ja pyyhin eikä penkinlämmittimet. Tästä (http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=186.msg22907#msg22907) päätelleen voisi olla relevika. Tämä onkin ensimmäinen iso vika sen jälkeen kun auto melkein uutena tyhjensi akun täydellisesti jonkin releen vuoksi.

Iso vika? Eihän tuo ole isoa vikaa nähnytkään. Vikakoodinlukija kiinni ja katsoo vikakoodit, sillä vähentää reilusti arvailua. Relevika kuitenkin todennäköinen.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: PP - joulukuu 10, 2013, 14:31:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Jani M - joulukuu 09, 2013, 22:11:08 IP
Iso vika? Eihän tuo ole isoa vikaa nähnytkään. Vikakoodinlukija kiinni ja katsoo vikakoodit, sillä vähentää reilusti arvailua. Relevika kuitenkin todennäköinen.

Nojoo, iso oli väärä sana. Se on merkittävä tämän auton historiaan nähden, koska ei ole ollut juuri mitään, ja siksi että autorempat ei kuulu omiin harrastuksiin eikä kiinnostuksiin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - joulukuu 10, 2013, 15:12:22 IP
Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 10, 2013, 14:31:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Jani M - joulukuu 09, 2013, 22:11:08 IP
Iso vika? Eihän tuo ole isoa vikaa nähnytkään. Vikakoodinlukija kiinni ja katsoo vikakoodit, sillä vähentää reilusti arvailua. Relevika kuitenkin todennäköinen.

Nojoo, iso oli väärä sana. Se on merkittävä tämän auton historiaan nähden, koska ei ole ollut juuri mitään, ja siksi että autorempat ei kuulu omiin harrastuksiin eikä kiinnostuksiin.

Juu. Toki se voi vielä isonkin vian siihen autoon kehittää, ne on nuo volkkarikonsernin vehkeet vähän sellasia. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 02, 2014, 17:00:27 IP
Pistin Volvon myyntiin, jos joku kiinnostui tuosta (http://www.nettiauto.com/volvo/v50/6202527) ilmoitukseen. (V50 D5)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 04, 2014, 22:26:20 IP
...ja tänään kävin vaihtamassa sen '08 Skodillac Octavia 4x4 Combi Scout:iin. Olihan hubaa tulla Valkealasta takas kotiappäin kun on manuaaliloota, ESP pois päältä ja mutkassa kunnolla runtua! Menee aikas nätisti!
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: meikkupeikko - helmikuu 22, 2014, 01:40:56 AP
Voin listata tähän ne mun ja miehekkeen omistamat autot, jotka muistan:

-Nissan Sunny 1.4 vm. -90 Ensimmäinen auto, jolla ajoin kortin saamisen jälkeen. Tästä putos kerran eturengas napoineen yhteen risteykseen. Onneks putos siihen kohtaan, kun seuraavaks olisin mennyt motarille ja niissä vauhdeissa olis irroneen renkaan kanssa tullu rumaa jälkeä. Nykysin jo paalissa.

-Suzuki Carry vm. -80 Ensimmäinen ajamani takaveto ja kiva kesäauto. Nykyolinpaikka tuntematon. Appiukko antoi vaihtoon ostaessaan toista pakettiautoa. Eipä tuo kauan autokaupan pihassa seissyt, kun kaupan apupoika telläsi sen tuliterään Mersuun. Ei ollut kukaan apupojalle kertonut, että jarrut toimii, kun viitisen kertaa ensin pumppaa. Seuraavana päivänä lehdessä oli ilmotus, että annetaan ilmaiseksi Suzuki ja hakijalle vielä tarjotaan pullakahvit.  :D

-Scoda Favorit vm. -93 Meni paaliin, kun vaihdelaatikko hajos. Tää oli mun ensimmäinen ihkaoma auto ja mukava peli. Jos ei vaihdelaatikko olis maksanu saman verran ku koko auto, ni varmaan seisois pihassa vieläkin.

-Mitsubishi Galant vm. -83 Meni paaliin, koska lattiassa oli enemmän reikää kuin ehjää peltiä. Konepellin alta löytyi Sapporon 2.4-litranen kone ja oli melkosen ärhäkkä peli tää poliisin entinen siviiliauto. Tästä autosta on paljon juttuja, kuten esim. sen bensapumppu sytty kerran palamaan ja ite en edes huomannut ennen kuin vastaantulija kurvas perään ja sai pitkiä väläyttelemällä mut pysähtymään. Tuli sammui melkein heti virran katkasun jälkeen ja tuhoja konepellin alle ei tullut kuin sen bensapumpun verran.

-Nissan Micra vm. -88 Rakentelussa ukolle rallileluksi, toiminut myös pikkuveljien peltoautona liikenteestä poistuttuaan.

-Nissan Sunny vm. -92 Meni paaliin.

-Volvo 440 vm. -93 Eka auto meillä, jossa oli aluvanteet. Meinas käydä vahinko, kun ukko ei muistanut kiristää pultteja uudestaan. Alko ihmetellä pikkutiellä, kun kummasti vippaa ja vaikka heti sanoin, et ne renkaat on löysällä, ni eihän tuo mies uskonut. Piti heilutella rattia ja katella pohjan alle ja vasta viimesellä kaivaa se rengasavain paksista. Pari pulttia oli ihan viimesillä kierteillä enää kiinni ja muutkin löysällä.  :D

-Opel Astra 1.6 vm. -97 Ehkä huonoin meidän omistamista romuista, meni paaliin kun kone hajos.

Miehekkeen tän hetkinen romu Honda Civic 1.4 vm. -97 ja mun kauppakassi Nissan Micra 1.0 vm. -90.
On noita romuja tossa enemmänkin pyörähtänyt, mutta nää on pihassa lojunu pidempään ku pari kuukautta. Ja tähän ei oo laskettu vielä ukon rakenteluprojekteja, joihin kuuluu mm. Isuzu Bellet vm. -66.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 23, 2014, 20:56:00 IP
 piti itelle vähän luxusta kun "jouduin" Scoutin luovuttamaan vaimolle  8)

(http://kuvapilvi.fi/k/yy9s.jpg)

(http://kuvapilvi.fi/k/yy9o.jpg)
Ymmärrä miks jotkut haluaa repiä noi tekstit irti...

Ihan samanlainen kun vanhakin, mut pikkusen enempi herkkuja: kahet alut, sähkökattoluukku, HU-801 mankka (4cd:n vaihtaja), täysnahat, takaovissa ja takaikkunalla sisään rullautuvat aurinkoverhot, puhelin, pakkitutka... nii joo, ja 272hv... En tiennykkään että näitä vanhempiakin on "geartronicilla" vai mikskä sitä nyt tohon aikaan on kutsuttu. Iskarit joutunee vaihtamaan mut muuta kummempaa ei pitäis olla, Bilian täydellinen huoltokirja löytyy 220tkm:ään asti ja mittarissa 247.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - helmikuu 23, 2014, 21:47:55 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - helmikuu 23, 2014, 20:56:00 IP
piti itelle vähän luxusta kun "jouduin" Scoutin luovuttamaan vaimolle  8)

Etuveto. Pfff.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Sihijuoma666 - helmikuu 23, 2014, 21:59:57 IP
Tällaisella talvella pärjää ihan hyvin etuvetoisellakin.  ::) Omakin neliveto saa viettää talvet hallissa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - helmikuu 23, 2014, 22:07:52 IP
Ja onhan tossa toi koutsi, T6 AWD:t on vielä paljon enemmän ylihintasia...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: janne_87 - helmikuu 24, 2014, 03:15:40 AP
Muutama kehonsiirto väline on ollu.
Toyota corolla vm.91
Toyota carina2 vm.90
BMW 318 vm.85
BMW 325i coupe vm.94
BMW 325i m-sport farmari vm.06 nykyinen bemari sisältää kaikki tarpeelliset sähköherkut.
Seuraavakin auto on mitä varmemmin bemari...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: janne___ - maaliskuu 08, 2014, 17:17:05 IP
On noita pari ehtiny 2vuoteen oleen..

-95 escort
-88 omega
-87 80 audi
-98 xsara
-ja nyt käytössä -96 b omega caravan.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 15, 2014, 21:14:16 IP
Menipähän taas Volvon kanssa suhmurointi ihan helevetin nappiin... Alustasarjaa laittelin, oikea etupää meni ihan nakkaamalla paikalleen, alko oikeen epäilyttää jotta meniköhän kaikki ihan oikein, vasemmalta edestä joutu rälläköimään koiranluun poikki kun kierteet niin mädäntyneet että eihän se mutteri sieltä mitään irronnut, takaa onnistuin kammen lipsahtaessa napsauttamaan ABS-anturin johdon poikki aivan anturin juuresta. Kohtalaisen eroottisesta paikasta kulkee johto kun sukeltaa tankin päälle, tulee PA-pumpun kannen välistä sisälle ja takapenkin alle töpseliin, hiton hienoa ujuttaa uus johto paikalleen kun joudun irrottamaan vanhan malliksi, tarvii teipata joku johdonpätkä siihen jonka jättää sinne siksi aikaa että saa sitten sillä vetää uuden sensorin paikalleen...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - kesäkuu 16, 2014, 08:27:33 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - kesäkuu 15, 2014, 21:14:16 IP
Menipähän taas Volvon kanssa suhmurointi ihan helevetin nappiin... Alustasarjaa laittelin, oikea etupää meni ihan nakkaamalla paikalleen, alko oikeen epäilyttää jotta meniköhän kaikki ihan oikein, vasemmalta edestä joutu rälläköimään koiranluun poikki kun kierteet niin mädäntyneet että eihän se mutteri sieltä mitään irronnut, takaa onnistuin kammen lipsahtaessa napsauttamaan ABS-anturin johdon poikki aivan anturin juuresta. Kohtalaisen eroottisesta paikasta kulkee johto kun sukeltaa tankin päälle, tulee PA-pumpun kannen välistä sisälle ja takapenkin alle töpseliin, hiton hienoa ujuttaa uus johto paikalleen kun joudun irrottamaan vanhan malliksi, tarvii teipata joku johdonpätkä siihen jonka jättää sinne siksi aikaa että saa sitten sillä vetää uuden sensorin paikalleen...
Volvot on eroottisia autoja  ;)
Pistähän kuvaa sitten valmiista laitteesta  8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 16, 2014, 09:04:55 AP
Tarvii laittaa kun saan sen takaisin pyörilleen, vielä ei keula tietenkään asetu oikealle korkeudelle kun pylly on pukeilla niin röhnöttää etujousien päällä mutta on se aika sanoisinko maukkaan korkuinen kun kuormittamattomat jouset vierekkäin oli uuden alempi alakiinnike vanhan ylemmän tasalla, tietenkään tollanen streetsport-alusta ei painu niin paljoa kasaan ettei siitä voi suoraan verrata mutta kattoo mikä se lopullinen korkeus sitten on, laitoin keulaan vielä -14mm ekstraa, täytyy mittailla voiko sen jättää sinne vai tarviiko ruuvata takas ylös että menee muutosleimasta läpi ja on sen verran järkevällä korkeudella ettei joka hidasteessa tarvii pelätä putkea. Ei ihme että on ollu pikkanen ajokoira kun edestä molemmat ohjauslaakerit ihan morjens...

Odottelen vielä jos autosalvasta vastaavat varaosakyselyyn että saanko sen nopeammin sinne vai Mekonomenille sen anturin, Biltemasta sais 39,90 mutta se ei vissin käy mitä runkonumerolla vertas, toi on jotain varhaisempaa mallia jossa eri mittanen anturi, 119e  8)   on muuten etuvetoseksi autoksi hemmetin monimutkainen takaripustus.

Tarttee käydä tänään ostamasaa rautakanki, Volvon omassa korjausohjeessa sanotaan että tukivarret pitäis vetää kuormaliinalla alas että jouset saa veke kun on esijännityksessä, mulla väänty räikkä solmuun eikä silti kääntyny tarpeeks alas. Tietty isompi liina mut miksei samantien vaan kampea kangella.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 16, 2014, 21:11:53 IP
(http://kuvapilvi.fi/k/yBO5.jpg)

Shawty got low, low, low, low... 8)

Isompi vika, isompi leka. Vedin isolla räikällä tukivarret niin alas kun vaan tulevat mutta silti jousi jäi jänskään joten laikkasin ne katki. Jos joku aikoo joskus tehdä saman täytyy ehdottomasti saada jousesta maksimaalisesti esijännitystä pois, muuten räpsähtää pahasti silmille.

Hetken jo kattelin että ei juma ei noi eturenkaat voi mahtua pyörimään mutta niin vaan kääntyy hienosti äärilaidasta toiseen eikä raavi edes pomppuisella tiellä. Pikkasen tarvii vaimennusten kanssa leikkiä kun on aika kengurukeppi vielä ja pyöränkulmat täytynee käydä tarkistamassa mut hyvin meni muuten osat paikalleen. Niin ja tietty pestä koko auto ja noi yyberpaskaiset suvikumit, kiitos edellisen omistajan...

Alla siis Bc Racing:in V1 -satsi.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - kesäkuu 17, 2014, 09:25:24 AP
Not bad at all! Ja hirvitarra kruunaa  ;)
s80 on nätti auto.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 17, 2014, 09:47:29 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - kesäkuu 17, 2014, 09:25:24 AP
hirvitarra kruunaa  ;)

VRCF.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - kesäkuu 17, 2014, 16:28:54 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - kesäkuu 17, 2014, 09:47:29 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - kesäkuu 17, 2014, 09:25:24 AP
hirvitarra kruunaa  ;)

VRCF.

Volvo Repair Club Finland?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 17, 2014, 17:56:21 IP
 ;D ;D ;D just de!
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 18, 2014, 12:38:44 IP
Lainaa
Volvo Repair Club Finland
^ Hekotellu tuolle koko aamupäivän, varsinkin kun pitää varmaan enempi paikkansa kun alkuperäinen...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - kesäkuu 23, 2014, 15:49:04 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - kesäkuu 18, 2014, 12:38:44 IP
Lainaa
Volvo Repair Club Finland
^ Hekotellu tuolle koko aamupäivän, varsinkin kun pitää varmaan enempi paikkansa kun alkuperäinen...
Siitähän sivustolla eniten tuntuu olevan puhe; "mikä nyt hajosi kun t4 tekee näin ja noin kun tilanne on tämä..."  ;D
Onneks mul on riisseli  ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Sihijuoma666 - kesäkuu 25, 2014, 20:36:24 IP
(http://sihijuoma666.kuvat.fi/kuvat/Menopelit/Alfa+Romeo+GTV+TS/IMG_1010.JPG/_img900.jpg)
(http://sihijuoma666.kuvat.fi/kuvat/Menopelit/Alfa+Romeo+GTV+TS/IMG_1018.JPG/_img900.jpg)
Tämmönen tuli hommattua käyttöautoksi..  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - kesäkuu 30, 2014, 03:25:31 AP
Alfa macig... "You can't be a true petrolhead unless you've owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - heinäkuu 19, 2014, 23:20:35 IP
Ku ei se osaa ihminen osaansa tyytyä... alko kaduttaa tuo S80 kun tajusin että miks hitossa mä ajan "perheautolla" kun pihassa on Octavia Scout ja vaimo ei ole tossa teekutosessa käynyt puolen vuoden aikana yhtä ainoaa kertaa edes sisällä saati että olis sillä mihinkään menty... Tarttis saada tuo nyt hukattua ja katteltava joku epäkäytännöllisempi tilalle, hetken ja vakavasti harkitsin '72 Kupla- Corvette kit car:ia mut jos ei kuitenkaan... CLK Mesejä katellu ja sellanen olis aika pähee...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - heinäkuu 20, 2014, 12:54:12 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - heinäkuu 19, 2014, 23:20:35 IP
Ku ei se osaa ihminen osaansa tyytyä... alko kaduttaa tuo S80 kun tajusin että miks hitossa mä ajan "perheautolla" kun pihassa on Octavia Scout ja vaimo ei ole tossa teekutosessa käynyt puolen vuoden aikana yhtä ainoaa kertaa edes sisällä saati että olis sillä mihinkään menty... Tarttis saada tuo nyt hukattua ja katteltava joku epäkäytännöllisempi tilalle, hetken ja vakavasti harkitsin '72 Kupla- Corvette kit car:ia mut jos ei kuitenkaan... CLK Mesejä katellu ja sellanen olis aika pähee...

Katselepas Alfa Romeon mallistosta jotain, siellä vois olla hyvinkin mielenkiintoisia kikottimia.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - heinäkuu 20, 2014, 19:04:39 IP
Kaverilla olis tollanen samanlainen GTV kun ylhäällä mutta Spider, ei vaan pysty kolmea tonnia alkaa väliin laittamaan...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - heinäkuu 25, 2014, 21:13:07 IP
(http://kuvapilvi.fi/k/y8dS.jpg)

Sanotaanko näin että välirahasta ja maksuehdoista päästiin sopuun  8)

Sihijuoma666: ens vuonna Bella Italiaan?! Hitto kun tän vuotinen meni just...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Sihijuoma666 - heinäkuu 26, 2014, 04:00:52 AP
Bella Italia on ollut joka vuosi suunnitelmissa. Mutta samaan aikaan Porin Jazzeilla on just ollu jotain. Mutta yleensä on käynyt niin että molemmat jäänyt väliin vain jaksamisen takia. :) Mutta onnea uuden auton johdosta! Voi olla että sitä tarvii tai sitten ei. Omaani olen ainakin ollut erittäin tyytyväinen. Vaikka tuo 150hv T.Sparkki ei mikään tykki olekkan. Fiilistä vaan riittää!  :P Ehkä sinne Bellaankin vielä joku vuosi saa itsensä raahattua. :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - heinäkuu 26, 2014, 10:56:33 AP
Ohan toi teekuus volvon jälkeen ihan hiton mopo kun puolet tehoista puuttuu mut kyl tollakin kerkee  ;D onnesta en tiiä, se volvo nyt ainakin osoittautu melkoseksi sitruunaksi ja volvon osatkos ne vasta maksaakin. Bellassa en oo vielä ikinä käynyt kun en ole mitään italialaista omistanut mutta aina halunnut Fiat X1/9 Bertone Coupe:n mut oikeestaan tää täyttää senkin lokosen aika kivasti  ;) ja fiilistä tosiaan riittää kun viikkaa rätin alas! Ikinä saanu niin paljon katseita autolla kun tuolla kotio huristellessa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: wille - heinäkuu 26, 2014, 16:08:06 IP
*kaivaa popparit esiin, ja jää odottamaan*


;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Fredrik-flugarn - heinäkuu 26, 2014, 22:24:29 IP
Mun äidin Toyota Tercelillä vm.85 ku ajelee saa myös katseita! ;D Pistän YVn sit ku eka tyttö käntää päänsä ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - joulukuu 12, 2014, 09:26:11 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 26, 2014, 16:08:06 IP
*kaivaa popparit esiin, ja jää odottamaan*


;)

Alfa menee tänään talvisäilöön. Kevääseen mennessä pitää pajottaa:

Kuskin ikkunan tippalista, lasi heiluu eikä mene uraansa jos ei paina yläreunasta. Tyyppivika.
etutukivarsien puslat. Ovat todella rapeat.
Taaimmaisten takatukivarsien puslat. Tai ovat itseasiassa uniball-nivelet koska säädettävät pyöränkulmat myös takana.
Imunokan päästä öljynpainetoiminen ajoituskello täytyy käyttää auki. Jos spoolit vielä kunnossa niin korjaussarja maksaa 7,90. Jos ei täytyy murikka vaihtaa. Samalla vaihtuu jako- ja tasapainoakselien hihnat niin ei tartte arpoa kuin vanha se nyt on kun täyttä varmuutta ei saada. Surullisenkuuluisa kone remmien pätkimisestä joten riskejä ei oteta.

Eilen sitten tein ehkä elämäni parhaat autokaupat. Ostin 1996 vuoden Renault Clio 5d 1,4 RN mk1 facelift:in. Leima kylmänä ja seissyt jonkun puoli vuotta. Kaverin (autofixari) työharjottelija oli käyny sen harkkatyönä läpi joten on sisältä ja ulkoa lähes uuden näköinen ja ammattilais vahat pinnassa. Kaukolukitus, ajonesto, kahet hiton hyvät kumit. Kävin vitsillä hakemassa vikalistaa konttorilta omistajanvaihdon yhteydessä, ei meinannu inssillä pysyä suu kiinni kun katteli, sano ettei oo ikinä nähny niin hyväkuntoista ykköskoppasta sitten uuden. Pakarikin lähes ruosteeton. Olin jo saamassa leimaa kehujen kera kun oikea raidetangonpää pomppas ja hylsy pamahti. Aloin siinä keulimaan että äkkiäkös mä illalla siihen uuden pajotan jos moponetissä vaan on hyllyssä niin kirjotti vielä tän päivän ajoaikaa et tuu sit näyttään. Tänään kun haen pitkän leiman niin eiköhän siinä oo kahdellasadalla autoa hetkeksi  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - joulukuu 12, 2014, 18:58:28 IP
Minä ainakin oon laiska niin viittitkö linkata kuvan :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - joulukuu 12, 2014, 19:18:20 IP
Ei oo valosasta vielä kuvaa, katellaan myöhemmin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - joulukuu 14, 2014, 20:05:38 IP
(http://kuvapilvi.fi/k/yk0j.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/yk0B.jpg)
(http://kuvapilvi.fi/k/yk08.jpg)

Tuommonen huussi. Toi sisusta on kyllä niin täyttä kasaria  ;D ei uskois että auto on 96 mallia, enempikin 86. Tulee joku Fiat Tipo mieleen.

Tulin joku aika takasin kotio ja avasin takaloosterin ekaa kertaa. Löysin:

Jarrupalasarja
2xpallonivel
sisätilan tuulettimeen uus orkkis Behr-etuvastus (3-asento ei toimi)
4l öljyä korkkaamattomassa pänikässä
1-2l punasta jäähd. nestettä
Takahattuhyllyssä olevat kuusysit näyttäs olevan uudenkarheat JBL:ät.

Tossahan on jo ostohinta toiseen kertaan  :o  ja kävi vielä ilmi että tohon on tehty 07-08 ja tämän päivän välillä jossain kohtaa täys kanspoka. Tarttee vielä radion johdot laittaa ja säätää vähän aurausta kun ei osunu arvaamalla tasan kohdalleen. Ja defa laittaa kiinni sisälle.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: NPhoBiaz - joulukuu 15, 2014, 04:30:47 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - joulukuu 14, 2014, 20:05:38 IP
Tulin joku aika takasin kotio ja avasin takaloosterin ekaa kertaa. Löysin:

Jarrupalasarja
2xpallonivel
sisätilan tuulettimeen uus orkkis Behr-etuvastus (3-asento ei toimi)
4l öljyä korkkaamattomassa pänikässä
1-2l punasta jäähd. nestettä
Takahattuhyllyssä olevat kuusysit näyttäs olevan uudenkarheat JBL:ät.

Tossahan on jo ostohinta toiseen kertaan  :o

Katsos mokomaa. Tuohan on sama juttu kun aikoinaan kirpparilta ostamani 10e talvitakin povitaskusta löytyi 20 euron seteli. ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - joulukuu 15, 2014, 10:06:26 AP
No johas nyt, onhan siinä jo autoa kerrakseen tuohon hintaan, ei muuta kun JBL:ät pauhaamaan ja vamos a la playa  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jame - joulukuu 15, 2014, 13:22:09 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - joulukuu 14, 2014, 20:05:38 IP
Tuommonen huussi. Toi sisusta on kyllä niin täyttä kasaria  ;D ei uskois että auto on 96 mallia, enempikin 86. Tulee joku Fiat Tipo mieleen.

Tulee muistoja mieleen, tuollainen oli meikäläiselläkin ensimmäisenä autona. Siitä kiva peli, ettei sillä juuri ylinopeuksia tullut ajeltua kun 80 km/h tuntui jo lähes pelottavalta  ;D Oli sitä ennen 10 vuotta ajanut lähinnä moottoripyörillä. Halvalla lähti, omastani sain muistaakseni 5300 € seuraavalle myytässä. Tosin onhan siitä jo juku vuosi aikaa.

Onkos tuo kuva muuten Karisman parkkihallista?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - joulukuu 15, 2014, 15:33:30 IP
Sieltähän se, villähteeltä tulossa kavereitten firman hallilta vanhalta autokorilta ja kotio vääksyyn menossa.

Ohan tuo melkonen loskaohjus, lyhyt ja höyhenenkevyt perä. Mut ihan asiallinen vehje, ei ees tartte pommiksi sanoa.

Hetkisen ettiskelin tuulihakaa kun ekan kerran pellin avasin, en osannu aavistaakkaan et aukeaa väärinpäin :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - tammikuu 04, 2015, 21:32:30 IP
Noniin, ny on niin paljon pistetty uutta peltiä ruotsinlaivan pohjaan, jotta kyllä kelpaa....
...Pelätä että katsuri löytää lisää huonoja paikkoja  ;D >:(
1,5kk leimaa jälellä, aattelin vielä pari viikkoa ajella ja sit totuuden hetket varmaan koittaa  :o
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Kermin - tammikuu 29, 2015, 16:33:33 IP
Helvetillinen autokuume  :-\. Ei kai oikein mitään järkisyytä ole autoa vaihtaa, mutta nykyisen Boran edut ovat lähinnä siinä että se kuljettaa pisteestä toiseen. Kulkuneuvo siis. Meillä on suvussa paha sairaus joka vaikuttaa kyllä jonkin verran auton ostamiseen, isälläni kun on nyt 11. Saab menossa ja sedällä 23. Tuota 9-3 farkkua olen tutkaillut, mutta tuo moottori niissä ei oikein vakuuta. Bensakoneissa riittää tehoa, mutta kulutuslukemat ovat kovat ja suorityskyky on heikko. Saabien ulkopuolelta kiinnostaa tällä hetkellä myös Toyotan RAV4 ja varsinkin Nissan Qashqai. Jälkimmäisiä ei vain oikein järkihintoihin vielä tahdo saada, kohtuullisilla kilmotereillä siis. Totuus kuitenkin on, että tuolla mallillakaan ei nyt aivan niin väliä ole, sillä hakusessa on auto missä on vakkari ja ilmastointi, mitkä nykyisestä puuttuu. Jouduin tuon Boratin ostamaan vähän pakon edessä muutama vuosi sitten ja olen sillä tähän asti vitkutellut, mutta nyt meinaa järki lähteä. Onhan tuo myös sen kokoinen, että hirveen törmätessä olisi varmasti koko auto lutussa. Edellisen kerran kun oli näin paha kuume tuloksena oli 700cc Yammu. Nyt pitää vielä yrittää taistella. Oikeasti pärjäisin tuolla Borallakin, vaan milloinkas auton ostoon on järkisyitä tarvittu?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: NPhoBiaz - tammikuu 29, 2015, 16:40:21 IP
Näinhän se on. Autokaupassa on aina vain yksi voittaja, eli myyjä. ;) Onneksi noissa hommissa ei järjen äänellä ole sanavaltaa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - tammikuu 29, 2015, 16:54:34 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - tammikuu 04, 2015, 21:32:30 IP
Noniin, ny on niin paljon pistetty uutta peltiä ruotsinlaivan pohjaan, jotta kyllä kelpaa....
...Pelätä että katsuri löytää lisää huonoja paikkoja  ;D >:(
1,5kk leimaa jälellä, aattelin vielä pari viikkoa ajella ja sit totuuden hetket varmaan koittaa  :o
13kk leimaa  8)
Pistin vielä lisää peltiä ja takajarruja uusiksi niin alkoi kelpaamaan sedälle. Nyt kelpaa taas pistää dieseliä tankkiin.  8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - tammikuu 29, 2015, 18:29:52 IP
Saabeissahan on aivan loistava se ttid -moottori.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - tammikuu 29, 2015, 18:35:43 IP
Katsastus maksoi 300 euron verran -98 Astraalille varaosina ja kreppinä. Taas vuosi edessä halpoja kilometrejä......
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Kermin - tammikuu 29, 2015, 22:18:20 IP
Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 29, 2015, 18:29:52 IP
Saabeissahan on aivan loistava se ttid -moottori.

Totta, mutta kun pitää saada bensa :/
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - tammikuu 30, 2015, 23:16:01 IP
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 29, 2015, 18:35:43 IP
Katsastus maksoi 300 euron verran -98 Astraalille varaosina ja kreppinä. Taas vuosi edessä halpoja kilometrejä......
Saatoin päästä jopa vähän halvemmalla tuon v40 kanssa  :o
Kun ei vaan hajois  ::) (kopkop)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Sihijuoma666 - helmikuu 05, 2015, 19:56:32 IP
Alfan suolassa uittaminen sai loppua.
(http://sihijuoma666.kuvat.fi/kuvat/Menopelit/Alfa%20Romeo%20GTV%20TS/IMG_1629.jpg?img=smaller)

Ja talvet jatketaan myös Pininfarinan tekeleellä.
(http://sihijuoma666.kuvat.fi/kuvat/Menopelit/Peugeot%20406%20Coupe%202.0%2016V/IMG_1625.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - helmikuu 05, 2015, 21:22:22 IP
tuo taustalla oleva volvo <3
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 09, 2015, 19:38:16 IP
(http://kuvapilvi.fi/k/yiaE.jpg)

Alfan kanssa pulaaminen sai loppua. Tuommosen hain tänään Raumalta tilalle ja jätin spiderin sinne. Aivan jäätävä laiva ainakin sen kikkanan jälkeen  8) ja kulkee niin maan juuttaasti.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - toukokuu 09, 2015, 20:46:13 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - toukokuu 09, 2015, 19:38:16 IP
ja kulkee niin maan juuttaasti.

Muista sit ne linnunpöntöt siinä 24-tiellä  ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jame - toukokuu 09, 2015, 22:57:38 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - toukokuu 09, 2015, 19:38:16 IP
Alfan kanssa pulaaminen sai loppua. Tuommosen hain tänään Raumalta tilalle ja jätin spiderin sinne. Aivan jäätävä laiva ainakin sen kikkanan jälkeen  8) ja kulkee niin maan juuttaasti.

Jätkähän vaihtaa menopeliä useammin kun meikäläinen sukkia  ;D Ei oo halpa harrastus tuokaan.
Edellinen auto oli 6 vuotta ja nykyinen prätkä ollut jo 9 vuotta. Vene sentään vaan 3 vuotta.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 09, 2015, 23:01:52 IP
Tollanen kolopallo ollu pihassa jo 1,5 vuotta. :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-h72d1H-Cv9Y/VUOvdfT5vFI/AAAAAAAADjE/tlBjzVBOWZU/w1024-h576-no/upload_-1)
Kauhia maasturi, mut ei saa keulasta enää montaa senttiä alemmas, kun vetarit alkaa ottamaan kallistuksenvakaajaan... :-\

Ja pellolla/jäällä jne. ollu jo sen 8(?) vuotta vuosimallia -89 oleva polo.
(https://lh5.googleusercontent.com/-oFp8kKRDkQI/VOo4QIYUi3I/AAAAAAAACzs/cGaI9D8n8Sc/w1024-h576-no/upload_-1)
Eikä tuona aikana oo oikeestaan mitään pakollista tarvinnu tehä, muuta ku syyläri vaihtaa ja öljyä lisätä, vaikka kenkää on kuitenkin saanu.. :D Edestä löytyy peltikattoruuveilla tehdyt piikkirenkaat jäälle, pakoputki tulee kyljestä ulos yms. hyödyllistä. ;D

Ja laitetaan nyt samaan syssyyn vielä parit jäärata pätkät viime talvelta kummallakin laitoksella. ::)
Pololla: http://www.youtube.com/watch?v=MAnCtAH5jz0
Golffilla: http://www.youtube.com/watch?v=RM0HwCSz6Pw
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 09, 2015, 23:14:40 IP
Lainaus käyttäjältä: Jame - toukokuu 09, 2015, 22:57:38 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - toukokuu 09, 2015, 19:38:16 IP
Alfan kanssa pulaaminen sai loppua. Tuommosen hain tänään Raumalta tilalle ja jätin spiderin sinne. Aivan jäätävä laiva ainakin sen kikkanan jälkeen  8) ja kulkee niin maan juuttaasti.

Jätkähän vaihtaa menopeliä useammin kun meikäläinen sukkia  ;D Ei oo halpa harrastus tuokaan.
Edellinen auto oli 6 vuotta ja nykyinen prätkä ollut jo 9 vuotta. Vene sentään vaan 3 vuotta.

Nnojuu onhan sitä tullu tässä vekslattua ja täytyy tunnustaa että jonkin verran noissa tulee kyllä takkiin, osunu pari paskaa yksilöä kohdalle peräkkäin, jospa tosta olis nyt autoa ainakin muutamaksi vuodeksi, jakopää tehty viime viikolla samoin kun vaihdettu kaikki jarrulevyt ja -palat, Renkaat vähän ravistaa ne tarttee käydä painottamassa ja kattoluukku ei toimi mut se johtuu siitä että hälytin on rikki, sen kun käy softaamassa pois siletä niin pitäis alkaa luukun toimia.

Samoin toi väri on aika jännä, vaikkei siltä kuvista näytäkään toi on oikeesti vihreä, samoin takaikkunoiden tummennukset on vihreät ja sisustan normaalisti pähkinäpuujäljitelmää olevat listat on punertavat.
USA-tuonti niin on joitakin mielenkiintoisuuksia, mm nopeusmittarin ulkokehän isot numeron on maileina, sisempänä km/h kehä, ilmastointilaitteen säätöhanikat on faarenhaitteina ja matkamittari maileina, keskuslukitus kaksivaiheinen (eka painallus kuskin ovi, toinen loput) jne.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: chipe - toukokuu 10, 2015, 01:12:23 AP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 09, 2015, 23:01:52 IP
Kauhia maasturi, mut ei saa keulasta enää montaa senttiä alemmas, kun vetarit alkaa ottamaan kallistuksenvakaajaan... :-\

Miksi siitä kaikesta maavarasta sitten tarttis päästä eroon? Asfaltilla/rata-ajossa varmaan perusteltua mutta jos kuvan ja tekstin mukaisesti kohteena on sora ja jää niin eikös siellä vähän saa jotain olla välissäkin ettei joka mötikkä ota pohjaan kiinni ja saattais olla jopa mukavampaakin jos vähän joustaakin? :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Althalus - toukokuu 10, 2015, 07:58:18 AP
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 10, 2015, 01:12:23 AP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 09, 2015, 23:01:52 IP
Kauhia maasturi, mut ei saa keulasta enää montaa senttiä alemmas, kun vetarit alkaa ottamaan kallistuksenvakaajaan... :-\

Miksi siitä kaikesta maavarasta sitten tarttis päästä eroon? Asfaltilla/rata-ajossa varmaan perusteltua mutta jos kuvan ja tekstin mukaisesti kohteena on sora ja jää niin eikös siellä vähän saa jotain olla välissäkin ettei joka mötikkä ota pohjaan kiinni ja saattais olla jopa mukavampaakin jos vähän joustaakin? :)

Tais olla -89 polo tarkoitettu pelto- ja jääajeluun. Golffi varmaan ihan arkikäytössä asvaltilla.  ;)

Itellä oli ennen -96 madallettu golffi, siinä on kyllä omat hyvät SEKÄ huonot puolensa. Maantieajossa on mukavaa kun ei tarvi kurveissa hirveästi himmailla vahtia, mutta se tunne kun vähänkään kuoppasemmalla tiellä pohja kalahtaa kiveen tms.  :-[ Aina sai taustapeilistä katsoa että mitä jää tien varteen.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 10, 2015, 10:38:54 AP
Joo, pololla mennään pellolla ja jäällä, vaikka tulihan tuolla golffillakin useempaan otteeseen käytyä parilla eri jääradalla kokeilemassa. :D Golffilla joutuu sen 3km ajamaan soratietä, lähtipä mihin vaan. Mukava kyllä tuolla uudella alustalla ajaa mutkasella maantiellä, kun ei niiaile mutkissa ihmeemmin. En mie nyt ihan mahalleen kehtais laittaa, vaikka se onnistuiskin, mut joku pari kolme senttiä tosta nykysestä ois ihan jees... ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: chipe - toukokuu 10, 2015, 12:13:08 IP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 10, 2015, 10:38:54 AP
Joo, pololla mennään pellolla ja jäällä, vaikka tulihan tuolla golffillakin useempaan otteeseen käytyä parilla eri jääradalla kokeilemassa. :D Golffilla joutuu sen 3km ajamaan soratietä, lähtipä mihin vaan. Mukava kyllä tuolla uudella alustalla ajaa mutkasella maantiellä, kun ei niiaile mutkissa ihmeemmin. En mie nyt ihan mahalleen kehtais laittaa, vaikka se onnistuiskin, mut joku pari kolme senttiä tosta nykysestä ois ihan jees... ::)

Juu se on ihan mukava jos turhista niiailuista pääsee. Sain vain sen käsityksen että tuota olis jo selvästi madallettu ja lisää vaan pitäis saada pois niin paljon kuin mahdollista ja alkoi kuulostaa siltä että tavoite on aikalailla jouseton auto ;).

Ite oon ajellut nyt noin vuosikymmenen parilla sporttialustalla varustetulla eli maltillisesti tehdasmadalletulla (~puolitoista senttiä kait) ja samalla muuta mallisarjaa jäykemmillä jousilla. Kyllä noilla keinoin on jo niiailut saatu hyvin kontrolliin mutta vaikka maavaraa onkin laskettu varsin vähän niin kyllä sen jo huomaa. Useamman kerran on päätynyt huonokuntoisille sora/metsäteille joihin muut ajaa mutta omalta osalta on pakko jättää väliin. Siksi voisi juurikin kuvitella että jos jäällä ja soralla tykkää kunnolla ajella niin taitaa kuitenkin olla kokonaisuutena mukavampi jos ei tarvii pohjaa niin pelätä :).

Niin ja täälläpäin alkaa kyllä toi asfalttiteitten kuntokin olemaan sitä luokkaa että on syytä ihan tosissaan varoa ettei ajele kuoppiin joissa voi sattua vähän pahemminkin...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - toukokuu 10, 2015, 14:26:10 IP
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 10, 2015, 12:13:08 IP
Niin ja täälläpäin alkaa kyllä toi asfalttiteitten kuntokin olemaan sitä luokkaa että on syytä ihan tosissaan varoa ettei ajele kuoppiin joissa voi sattua vähän pahemminkin...

Ei ihan vielä tarvita tuollaista suomen teillä mutta muutama vuosi kun vielä säästetään tienpidossa niin pitää alkaa tosissaan miettiä millaisella autolla liikkuu...
https://www.youtube.com/watch?v=0zXpDOmuXXM
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: chipe - toukokuu 10, 2015, 14:55:19 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - toukokuu 10, 2015, 14:26:10 IP
Ei ihan vielä tarvita tuollaista suomen teillä mutta muutama vuosi kun vielä säästetään tienpidossa niin pitää alkaa tosissaan miettiä millaisella autolla liikkuu...
https://www.youtube.com/watch?v=0zXpDOmuXXM

Niinpä. Se on hieno yhdistelmä tuo jatkuva suolan kylvö ja auraus niin että kipinät sinkoilee. Taitavat säätää aurat sentin verran tienpintaa alemma... Säästäisivät sitten kanssa tuossa tien tuhoamisessa jos hoitamisessakin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 10, 2015, 15:07:17 IP
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 10, 2015, 12:13:08 IP
Juu se on ihan mukava jos turhista niiailuista pääsee. Sain vain sen käsityksen että tuota olis jo selvästi madallettu ja lisää vaan pitäis saada pois niin paljon kuin mahdollista ja alkoi kuulostaa siltä että tavoite on aikalailla jouseton auto ;)
Keula on samalla tasolla kun miulle tullessa, perää puotin nyt luokkaa 5cm melkein, et pääs etukenosta eroon. :D Ja kyllähän tuo mahallaan olis jos ei tartteis mihinkään ajaa. 8-) Ilmajousitus kun olis... Vaab ei paljoo maksa vaivaa laittaa auton hintasta alustaa. ;D

Täälläkin nuo maantiet on vähän kehnossa kunnossa, paikkaa paikan päälle vaan, ja seuraavalla viikolla on samassa kohassa taas reikä. Ja mittään muuta tuollekkaan pätkälle ei varmasti tulla ikinä tekemään. Välillä on oikeesti sellasia kraatereita tiessä, et sellaseen ajaessa ois auto äkkiä entinen..
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: chipe - toukokuu 10, 2015, 15:17:14 IP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 10, 2015, 15:07:17 IP
Täälläkin nuo maantiet on vähän kehnossa kunnossa, paikkaa paikan päälle vaan, ja seuraavalla viikolla on samassa kohassa taas reikä. Ja mittään muuta tuollekkaan pätkälle ei varmasti tulla ikinä tekemään. Välillä on oikeesti sellasia kraatereita tiessä, et sellaseen ajaessa ois auto äkkiä entinen..

Nykypäivän trendipaikkaushan tuntuu olevan sellainen että kipataan suurinpiirtein pikistä irtokiveä kuoppaan ja jätetään sen paikalleentamppaus päältäajavien autojen huoleksi. Seurauksena sitä pikistä irtokiveä on sitten muutama viikko koko tien leveydeltä ja kuopassa vähän vähemmän. Ja oma osansa autojen pohjissa ja kyljissä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 10, 2015, 16:17:14 IP
Aikalailla tollasta se on täälläkin päin. Tai jos ne on jollain pyöräkuormaajalla liikenteessä, niin sit saattavat ajaa kerran siitä yli. Vaan helvetinmoinen ropina kuuluu silti.. Paljon onputteita tienhoidossa, vaan minkäs sille mahtaa...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 16:43:51 IP
Mulla on tehdasmadallettu alusta v40:ssä ja hyvällä tiellä kiva, pahalla tiellä vähän ravistaa ::)
Aika loppu on koko auto ja pellitkin huonossa kunnossa, mutta nyt silti mietin josko tekisi kesällä jonkunsortin paintjobia, maalais yli jollain aavikkocamolla  8)
Semmonen kiinnostais, mut halvalla tietty pitäis saaha ::)
Oiskohan mitään järkeä...
Maalipinta aika pahasti kulahtanut melkein musta "tummantummanharmaa" nytten.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: chipe - toukokuu 10, 2015, 18:08:16 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 16:43:51 IP
Mulla on tehdasmadallettu alusta v40:ssä ja hyvällä tiellä kiva, pahalla tiellä vähän ravistaa ::)

Jäykän alustan hyvänä puolena on tarkka perstuntuma. Huonona puolena on kanssa tarkka perstuntuma ;D.

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 16:43:51 IP
Maalipinta aika pahasti kulahtanut melkein musta "tummantummanharmaa" nytten.

Sittenhän se on aika lähellä sellaista mattamustaa tai stealth-mustaa minkä ite seuraavaksi haluaisin :D.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 19:43:16 IP
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 10, 2015, 18:08:16 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 16:43:51 IP
Mulla on tehdasmadallettu alusta v40:ssä ja hyvällä tiellä kiva, pahalla tiellä vähän ravistaa ::)

Jäykän alustan hyvänä puolena on tarkka perstuntuma. Huonona puolena on kanssa tarkka perstuntuma ;D.

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 16:43:51 IP
Maalipinta aika pahasti kulahtanut melkein musta "tummantummanharmaa" nytten.

Sittenhän se on aika lähellä sellaista mattamustaa tai stealth-mustaa minkä ite seuraavaksi haluaisin :D.
Joo, värissä ei sinänsä ole mitään vikaa mutta aika loppuhan tuo koko pirssi alkaa olemaan :D 550tkm rullailtu mutta vielä menee ja ainetta 5l/100km...
Ja maalipinta kukkii pahasti  :( Vähän ärsyttää, toisaalta ei jaksais vanhalle ja arvottomalle autolle enää juuri mitään alkaa tekemään, mutta toisaalta  ;D
Veikkaan että jos alkaisin virittelemään jotain aavikkocamojani siihen niin tulos olisi kahta kauheampi  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: ChIlIDoG - toukokuu 10, 2015, 20:16:21 IP
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 10, 2015, 18:08:16 IP

Jäykän alustan hyvänä puolena on tarkka perstuntuma. Huonona puolena on kanssa tarkka perstuntuma ;D.

;D Itellä oli joskus E30 sarja Bmw 60/40 alustasarjalla ja matalaprofiili kumeilla. Jopa valopylvään varjot uudella moottoririellä tuntu selkäytimessä :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 10, 2015, 20:34:22 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 19:43:16 IP
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 10, 2015, 18:08:16 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 16:43:51 IP
Mulla on tehdasmadallettu alusta v40:ssä ja hyvällä tiellä kiva, pahalla tiellä vähän ravistaa ::)

Jäykän alustan hyvänä puolena on tarkka perstuntuma. Huonona puolena on kanssa tarkka perstuntuma ;D.

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 16:43:51 IP
Maalipinta aika pahasti kulahtanut melkein musta "tummantummanharmaa" nytten.

Sittenhän se on aika lähellä sellaista mattamustaa tai stealth-mustaa minkä ite seuraavaksi haluaisin :D.
Joo, värissä ei sinänsä ole mitään vikaa mutta aika loppuhan tuo koko pirssi alkaa olemaan :D 550tkm rullailtu mutta vielä menee ja ainetta 5l/100km...
Ja maalipinta kukkii pahasti  :( Vähän ärsyttää, toisaalta ei jaksais vanhalle ja arvottomalle autolle enää juuri mitään alkaa tekemään, mutta toisaalta  ;D
Veikkaan että jos alkaisin virittelemään jotain aavikkocamojani siihen niin tulos olisi kahta kauheampi  ::)

(http://nwons.com/wp-content/uploads/2012/09/benz.jpg)

Nailed it :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Aji Inferno - toukokuu 10, 2015, 21:19:28 IP
Tällainen ihmekymysys Tietäjille... Toyota Yariksessa, jossa ekan sukupålven Toyota2Go navikaattori, on semmoinen pikku juttu, ettei navikone anna syöttää mitään "ääkkösiä" osoitteeksi. Suomessa pikku pulma... Lienee siis ohjelmabugi, joka ratkeaisi sitten päivittelyllä. Vaankun. Kulutin tuossa taannoin tuntikausia yrittäessäni päivittää navin firmwarea. Jäi päivittämättä. Päädyin hyppelemään webbisivustolta toiselle hullujen linkkien kautta, eikä mikään tekemäni, näkemäni tai asentamani koskaan kertonut, olisiko tuohon navinperkuleeseen edes olemassa päivitystä! Karttapäivityksiä kyllä olisi hintaan 120 eur tms, mutta niille (tuohon hintaan) isoa keskaria!

Eli onko joku joskus todistetusti onnistunut päivittämään Toyotan navisoftan sellaiseksi, että esim. osoite mallia "Pääskylahti" olisi etsittävissä..?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 10, 2015, 21:22:36 IP
Mattson  ;D ;D
Enempi haen tälläisiä tyylejä, taisiis olisi mielessä, taisiis, on ollut jo kauan  ::)
(http://www.jeep-cj.com/forums/attachments/f7/4463d1296184776-camo-paint-jobs-who-has-done-how-boswelltancamoleft.jpg)
Eli pohjavärinä khaki ja sitten vähän epämääräistä "raitaa" siihen päälle. Nuo uudentyyliset viritykset vähän osuu silmään ikävästi.
Yksivärinen khakikin voisi toimia kivasti. Jotenkin omaan silmään kiva väri  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 10, 2015, 23:16:10 IP
Jotain tän tapasta väriä oon golffiin joskus haaveillu, vw mexicon beige.. ::)
(http://i875.photobucket.com/albums/ab320/oracle1_2009/golf639.jpg~original)
Vaan tuskinpa tulee väri vaihtumaan ikinä. Vanteet tosin vaatis uutta väriä, ei noi hopeet oikein iske.. ??? Pinkki ois kyl aika sexy. ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 10, 2015, 23:18:57 IP
No nykyäänhän on niitä Plastidip/Rubber Comp- sprayta jonka voi kuoria kuin kumin pois, voi kokeilla vaikka miltä pinkit vanteet näyttäis.

Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 11, 2015, 09:42:55 AP
Dippaamista mie oonkin miettiny. Koitin tarrakalvolla vetää noi kultasiks, mut ei toi eBayn halvin kalvo oikein pysyny/taipunu. ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 11, 2015, 11:00:46 AP
Dippaamisesta puheenollen, jos sulla on vähän sijottaa niihin niin vie ne johoniin hydrodippaus pajaan, esim WTP-Coatings:ille ja dippauta niihin vaikka pinkki käärmeennahka tai vaikka skottiruutukuvio :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 11, 2015, 12:01:21 IP
Olis kyllä ainakin erilainen. :D Vaan en ehkä kehtaa kauheesti tohon laittaa rahaa, ei tolla kuitenkaan mihinkään näyttelyihin mennä. :D Ja toi pinkki nyt ei ehkä oo oikeesti ihan miun juttu, vaikka chilien seassa majaileekin yks pien pinkki lisko (lelu). ;D Photoshopattu pinkit vanteet. :P
(http://www11.pic-upload.de/01.02.14/kgwx4qxb256.jpg)
Ehkä kuitenkin ennemmin perus punasta tai sit kultaset, kattoo nyt... :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 11, 2015, 12:16:12 IP
Hydrodippauksen kanssa on ihan samalla lailla väreissä mielikuvitus rajana kun maalaamisessakin, väri tehdään usein pohjaväri+sävylakka yhdistelmällä :) jos oot tota prätkäketjua katsonu niin toi mun triumppi on dipattu (+maalattu) mut joo ei ole aivan halpaa. Hae sitä plastidippiä ja kokeile millaset tulee, se ei vissiin vaadi ees mitään pohjia (rasvan/vahanpoiston nyt ehkä kuitenkin tekisin)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 11, 2015, 13:08:50 IP
Tapoja ja vaihtoehtoja on monia. :) Mut joo, plastidipillä pitänee tehdä, se on kuitenkin suht helppo tapa ja saapi halutessaan palattua takas tohon alkuperäseen väriin helposti. Ja ei kai se muita pohjia vaadi kuin hyvän puhistuksen. Mutta kahellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: chipe - toukokuu 11, 2015, 14:03:59 IP
Pinkit vanteet vois sopia mukavasti akselssonin maastokuvion kanssa ;).
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 11, 2015, 20:49:44 IP
Entä jos vetäis tommosella Khakin värisellä kilikali dipillä koko auton yli?  ::) Toimisko semmonen? Mistä tuommosta saa ja mitä maksaa  :o
Semmoista voisin koittaa, koska kuten sanottua helppo palata alkuperäiseen, ja myös korjata tarvittaessa vaikka yksi konepelti jos alkaa purkautumaan :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 11, 2015, 20:58:44 IP
Ainakin satanen selällään maaleihin suojapapereihin teippeihin ym. Muistaakseni jotain parin kympin kannikoilla purkki ja viidellä pöntöllä ei kyllä koko autoon saa kun yhden kaks kerrosta ja viitisen pitäis saada...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 11, 2015, 21:22:07 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - toukokuu 11, 2015, 20:58:44 IP
Ainakin satanen selällään maaleihin suojapapereihin teippeihin ym. Muistaakseni jotain parin kympin kannikoilla purkki ja viidellä pöntöllä ei kyllä koko autoon saa kun yhden kaks kerrosta ja viitisen pitäis saada...
Viis! No voe biru  ::)
Papereita ja teippejä kyllä on verstas väärällään, mutta tuon arvion mukaan maaleille tulis sitten äkkiä sen pari satkua hintaa...? Voisihan sen ehkä vielä hampaita kirskutellen kestää  ???
Saako noitakin siis sävytettynä tuohon hintaan, vai? Mistä voin katsella näitä maaleja vai pitääkö lähtiä alan liikkeeseen kyselemään  8)
Mikäli halvemmalla saaa ruiskutettua niin siihenkin soveltuvat laitteistot periaatteessa löytyy.

Monta kertaa oon miettinyt että vetäis vanteet valkiaksi, lähes mustassa autossa kiva kontrasti  8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 11, 2015, 22:24:17 IP
http://www.dipattu.net/ (http://www.dipattu.net/)

Esmes tuolta, camo beige 23,90 purkki. En tiedä paljon tolla peittää mut jos on yhtään spraymaalin kaltaista niin kyl sitä ainakin se viis purkkia menee. Sitä on saatavilla purkissakin, tuo beige camo spray näyttäs olevan loppu just nyt.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: chipe - toukokuu 11, 2015, 23:29:04 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 11, 2015, 21:22:07 IP
Monta kertaa oon miettinyt että vetäis vanteet valkiaksi, lähes mustassa autossa kiva kontrasti  8)

Kontrasti on yliarvostettua. Vaihdoin vuos sitten mustaan autooni mustat vanteet ja aina menee parempaan suuntaan kun on enemmän mustaa. Paint it black! :)

https://www.youtube.com/watch?v=wj84tfS7ag4
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 11, 2015, 23:35:03 IP
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 11, 2015, 23:29:04 IPKontrasti on yliarvostettua. Vaihdoin vuos sitten mustaan autooni mustat vanteet ja aina menee parempaan suuntaan kun on enemmän mustaa. Paint it black! :)
https://youtu.be/jDj0P5a_q14 kohta 1:08->, ei miulla muuta. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 12, 2015, 07:21:05 AP
Kyllä jengi näyttää vetäneen kokonaisia autoja tuolla kamalla ja tykkään kyllä tuloksista :D hyvää myös tosiaan tuo että jos tuleekin ihan karsea.. Sen kuin revit irti :D
Mustalla sais varmaan ton tummmmanharmaan muutamalla kerroksella, kuten tuolla sanottiin että hyvin peittää. Lisäksi ois halvempaa. Mut kyllähän sitä camoa silti mieli tekis kokeilla ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 12, 2015, 08:20:24 AP
Itellä vaan ekanan mielessä et mitäs jos vaikka konepellin etureuna korkkaa vauhdissa ja ykskaks puhaltaa hirveen purjeen tuulilasille  ;D

Tuskin on mahdollista, tuli vaan mieleen se olikos se rengasmainos missä äijä jarruttaa pupua ja hirvee punanen roiskaus eteenpäin joka sitten olikin keulan maalit, lieköhän dipillä maalattu  :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 12, 2015, 22:35:06 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - toukokuu 12, 2015, 08:20:24 AP
Itellä vaan ekanan mielessä et mitäs jos vaikka konepellin etureuna korkkaa vauhdissa ja ykskaks puhaltaa hirveen purjeen tuulilasille  ;D

Tuskin on mahdollista, tuli vaan mieleen se olikos se rengasmainos missä äijä jarruttaa pupua ja hirvee punanen roiskaus eteenpäin joka sitten olikin keulan maalit, lieköhän dipillä maalattu  :D
:D enpä ole moista mainosta nähnyt ::)
Tuo voisi kyllä olla harkinnan arvoinen juttu, saisi tuohon koinsyömään purkkiin vähän uutta näköä :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 12, 2015, 22:51:53 IP
Yliteippauskin vois olla yks vaihtoehto, tosin maksaa se sekin, jos hyvillä kalvoilla tekee. Halvimpia kalvoja ei tosiaan kannata ostaa, kun ei ne taivu muotoihin, eikä varsinkaan kestä kiinni tiukemmissa taivutuksissa.. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 12, 2015, 23:47:56 IP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 12, 2015, 22:51:53 IP
Yliteippauskin vois olla yks vaihtoehto, tosin maksaa se sekin, jos hyvillä kalvoilla tekee. Halvimpia kalvoja ei tosiaan kannata ostaa, kun ei ne taivu muotoihin, eikä varsinkaan kestä kiinni tiukemmissa taivutuksissa.. :D
Niin, no mitä olen ymmärtänyt niin teippauksessa ainakin pitäis pohjatyöt olla aika priimaa? Se nyt on vähän... höm ::)
Hintaa niillekkin juu äkkiä tulis, ja toi ensin mainittu tosiaan houkuttelis helppoudellaan  ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 15, 2015, 08:33:22 AP
Eilen tuli taas auto niin kuraiseksi että mietin että kunpa olisi ollut khakin värinen, ei olisi huomannut mitään!  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - toukokuu 15, 2015, 09:19:14 AP
Mikset vaan telaa sitä jollain sopivalla tökötillä  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 17, 2015, 00:06:26 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - toukokuu 15, 2015, 09:19:14 AP
Mikset vaan telaa sitä jollain sopivalla tökötillä  ;D
Kenties sen pinnan laadun pitäisi kuitenkin olla edes jotain  ::)  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - kesäkuu 14, 2015, 16:22:44 IP
Minä vahingossa
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/vulvae.jpg)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - kesäkuu 14, 2015, 19:30:53 IP
s80? nätti väri! Ainoa oikea kone on tietenkin D5? ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - kesäkuu 14, 2015, 20:16:52 IP
Pyöreät sumarit ->s60. Onks toi keula/kylkikolaroitu joskus kun on tollanen sävyero ovessa ja lokarissa? Noi mustaoptiikkavalot on kyl hyvän näköset ton värisessä autossa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - kesäkuu 14, 2015, 20:51:14 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - kesäkuu 14, 2015, 20:16:52 IP
Pyöreät sumarit ->s60. Onks toi keula/kylkikolaroitu joskus kun on tollanen sävyero ovessa ja lokarissa? Noi mustaoptiikkavalot on kyl hyvän näköset ton värisessä autossa.
My bad ;)
Itte veikkaisin valon taittumista ja hiejastumaa jne mutta en väitä mitään :D
Komppaan mustaoptiikkavaloja  :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Jani M - kesäkuu 14, 2015, 22:09:55 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - kesäkuu 14, 2015, 20:16:52 IP
Pyöreät sumarit ->s60. Onks toi keula/kylkikolaroitu joskus kun on tollanen sävyero ovessa ja lokarissa? Noi mustaoptiikkavalot on kyl hyvän näköset ton värisessä autossa.

Ei ole kolaroitu, eikä ole värieroa. Tossa kuvassa vaan sattu oikein sopivasti viereisen talon varjo tuohon, niin näyttää eri sävyltä.

Mutjoo, S60 ja bensamoottori, manuaali.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_30_Raw.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_36_Raw.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_41_Raw.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_17_Raw.jpg

Minä ensin itse vähän dissasin tuota väriä ja meinasin melkein sen takia jättää ton auton kokonaan pois laskuista. Mutta sitten taas, tuossa oli kaikkea tärkeää (ja kallista) huoltoa tehty ihan vastikään ja kyseessä on renkaita lukuunottamatta täysin valmis auto ajoon, katsastettukin just ostoa edeltävänä päivänä. Miinuksiahan tuossa on mm. ettei se ole neliveto, turbolla ja madallettu. Ja vanteet on rumat. :D Väristä yhtäkkiä pidänkin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Ezmo - heinäkuu 12, 2015, 19:59:10 IP
Kyllä se vain on niin, että takavetoset lava-autot kuuluu asfaltille. Tuli taas tunti tapeltua sellaisen kanssa, kun eturengas oli pienessä montussa ja kaikki irroittelu välineet oli otettu katsastuksen takia pois lavalta.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 07:12:51 AP
Hmm, oisko foorumisteilla arvauksia missä vika, yhtäkkiä parin päivän seisonnan jälkeen volvon etunurkasta kuuluu jyrkemmässä käännöksessä (risteys) ajaessa jotain ihmeen rutinaa/korinaa, ei mitenkään erityisen kovaa, mutta kuitenkin epäilyttävää. Suoraan/loiva kurvi aivan äänetöntä. Hätäpäissäni jo pysähdyinkin katsomaan ettei siellä mikään ota kiinni mihinkään, eikä siltä ainakaan näyttänyt. Voisko se olla joku laakeri loppumassa? Ei kai nivelet ala sillätavalla rutisemaan, ja kun se ei tule ratin käännöstä (mielestäni) vaan juurikin ajamisesta renkaat käännettyinä  :o
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Helzy - syyskuu 07, 2015, 07:52:15 AP
Mulla oli vastaavanlaista ongelmaa Kiassa oikeella takana ja jarrupalan irroitus ja harjaus auttoi asiaa. En kyl tosiaan tiedä autoista mitään, mutta jotain tuo ukko teki ja ääntely loppui.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: OrpoPiru666 - syyskuu 07, 2015, 08:38:52 AP
Voi olla laakeri tai vetonivel lopussa.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: bobster - syyskuu 07, 2015, 10:11:57 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 07:12:51 AP
Hmm, oisko foorumisteilla arvauksia missä vika, yhtäkkiä parin päivän seisonnan jälkeen volvon etunurkasta kuuluu jyrkemmässä käännöksessä (risteys) ajaessa jotain ihmeen rutinaa/korinaa, ei mitenkään erityisen kovaa, mutta kuitenkin epäilyttävää. Suoraan/loiva kurvi aivan äänetöntä. Hätäpäissäni jo pysähdyinkin katsomaan ettei siellä mikään ota kiinni mihinkään, eikä siltä ainakaan näyttänyt. Voisko se olla joku laakeri loppumassa? Ei kai nivelet ala sillätavalla rutisemaan, ja kun se ei tule ratin käännöstä (mielestäni) vaan juurikin ajamisesta renkaat käännettyinä  :o

Vetoakselia veikkaisin. Kato ny ekana, onko vetarin kumi ehjä.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 16:50:00 IP
Lainaus käyttäjältä: bobster - syyskuu 07, 2015, 10:11:57 AP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 07:12:51 AP
Hmm, oisko foorumisteilla arvauksia missä vika, yhtäkkiä parin päivän seisonnan jälkeen volvon etunurkasta kuuluu jyrkemmässä käännöksessä (risteys) ajaessa jotain ihmeen rutinaa/korinaa, ei mitenkään erityisen kovaa, mutta kuitenkin epäilyttävää. Suoraan/loiva kurvi aivan äänetöntä. Hätäpäissäni jo pysähdyinkin katsomaan ettei siellä mikään ota kiinni mihinkään, eikä siltä ainakaan näyttänyt. Voisko se olla joku laakeri loppumassa? Ei kai nivelet ala sillätavalla rutisemaan, ja kun se ei tule ratin käännöstä (mielestäni) vaan juurikin ajamisesta renkaat käännettyinä  :o

Vetoakselia veikkaisin. Kato ny ekana, onko vetarin kumi ehjä.
Voi per... :S
mitäs tuommoiset rempat mahtaa maksaa, laakerin osaisin vaihtaa mutta vetarin vaihto on vissiin kotona aika vmäistä :D
Pitää kattoa kunnon valossa sitä vetarin kumia uudestaan, eilen pimeässä ja märässä näytti suhteellisen ehjältä, tietty katsaus oli aika kehno.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 07, 2015, 19:27:04 IP
Jos sä osaat olka-asetelman purkaa niin että saat laakerin vaihdettua saat sä vetarinkin vaihdettua. Koko akseli tietysti helpompi mut ei se nivelen vaihtokaan mahdoton tempaus ole, sottaista kylläkin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 21:41:08 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 07, 2015, 19:27:04 IP
Jos sä osaat olka-asetelman purkaa niin että saat laakerin vaihdettua saat sä vetarinkin vaihdettua. Koko akseli tietysti helpompi mut ei se nivelen vaihtokaan mahdoton tempaus ole, sottaista kylläkin.
Aamh, en olekkaan itseasiassa vaihtanut laakereita kuin taa...
Joo vetari 209€ mätänetissä, ei hirveen halpaa  :-\
eikö siinä kaks niveltä oo? varmaan se renkaan pään nivel on se kun siinä yleensä kulahtaa?
Hmh, enpä tosiaan tiiä osaisko semmoista.
Helkkari, korjaamolla hintaa tulee sitten varmaan sen 300€+
vois olla just nyt muutakin käyttöä moiselle rahalle  :-\
Kuinka nopeesti tommonen kannattais korjata?
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 07, 2015, 22:22:03 IP
Jos se ääni on enemmänkin sellanen rutiseva tms niin vois olla enempikin laakeri. Vetonivel YLEENSÄ alkaa oirehtimaan enemmänkin poksuttamalla äärikäännöksissä joskin on näitä erilaisia erkkejä tullu vastaan sieläkin. Olikos sulla vielä se S40? En muista oliko niissä etulaakerit samallalailla tehty kun isoveljissään eli siinä vaihdetaan itseasiassa koko napa joka on neljällä pultilla takakautta kiinni plus tietty vetarin mutteri, vai onko noissa prässilaakerit.

(http://pmmonline.co.uk/files/professionalmotormechanic/PIC%202%20NEW_0.jpg)

Hmm, taitaa mennä prässihommiks, toi on vähän niinkus siitä välistä... Napa menee uusiks mutta silti prässätään kiinni olkavarteen... Suosittelen lämpimästi hankkimaan Haynes/Alfamer tms korjausoppaan mistä voit katsoa miten nivelen vaihto tehdään, en ole ihan varma miten esim se ristinivel on kiinni akselissa tuossa mallissa, yleensä sielä on jonkinlainen lukkorengas. Niin ja muista että jos vedät akselia liikaa ulospäin yleensä ensin muljahtaa sisempi nivel kupistaan, sen nyt saa vielä räpläämällä takaisin mutta ehkä suurempi ongelma on jos sisempi nivel tulee ulos askista jolloin on liemet lattialla.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 23:04:38 IP
'00 mallisella diesel V40:llä mennään, joten ei sinänsä eroa, mutta jopas jotain kun on monimutkaisen näköinen härpäke. Mulla itseasiassa on se korjausopas, mutta se ei käsittele dieselmoottoria, mikäli noilla mitään eroa edes on tämän asian osalta. Oppaaseenkin on nyt se 90km matkaa :D Tuskin tuokaan nyt heti mitään leviää tielle, mutta..

Vaikea sitä ääntä on sanoin kuvailla, rutisee :D tossa kun koitin kuikuilla niitä kumeja ja käänsin pari kertaa ääriin niin poksahti kerran aika ilkeästi ihan siellä ääripäässä. Tää on niin tätä taas kun hajottaa tonnin autoon alkaa tommosta remppaa taas tekemään.  :-[
Jos tommonen perus risteys tolla nyt niin sieltä kuuluu just silleen roknk kronk ronk rok ronk kronk ja sitten risteys loppui ja on taas hiljaista. Ääni ei ole mitenkään hirmuisen säännönmukaista, eikä sitä aina kuulu lainkaan. Mutta vaatii kyllä sen että rattia käännetään ihan kunnolla, ei se kurvissa rutise.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 07, 2015, 23:20:13 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 23:04:38 IP
jopas jotain kun on monimutkaisen näköinen härpäke.

Ei ollenkaan. En oo ihan satasella saletti onko toi ihan just oikea, oli lähinnä havaintokuva tosta rakenteesta. Toi napa (se osa mihin vanne pultataan) on ilmeisesti yhtä kuin ton laakerin sisäkoolinki, siinä lienee kaksoiskartiorullalaakeri jonka päällä ulkokoolinki, koko paketti prässätään tossa olkavarressa olevaan reikään. Mut kerrottujen oireiden perusteella veikkaisin kyl ehkä enempi vetaria. Kyllä sielä kirjassa pitäis ihan validi voimansiirto ja ripustus osio olla vaikka sulla olis mikä flexifueli. Nosta se oirehtiva kulma pukille ja yritä heilutella vapaana roikkuvaa rengasta klo 6 ja 12 kohdista, jos sielä on laakeri sökö huomaat kyllä klappia sielä.

Niijjoo ja sit muista ennenkun alat remontteeraamaan poista heti renkaan jälkeen seuraavaksi ABS anturi, se on kallis ja hajoaa herkästi. Jaa mistäkö tiedän  ::) Yleensä kiinni umpiruosteisella Torx-pultilla
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 23:45:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 07, 2015, 23:20:13 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 23:04:38 IP
jopas jotain kun on monimutkaisen näköinen härpäke.

Ei ollenkaan. En oo ihan satasella saletti onko toi ihan just oikea, oli lähinnä havaintokuva tosta rakenteesta. Toi napa (se osa mihin vanne pultataan) on ilmeisesti yhtä kuin ton laakerin sisäkoolinki, siinä lienee kaksoiskartiorullalaakeri jonka päällä ulkokoolinki, koko paketti prässätään tossa olkavarressa olevaan reikään. Mut kerrottujen oireiden perusteella veikkaisin kyl ehkä enempi vetaria. Kyllä sielä kirjassa pitäis ihan validi voimansiirto ja ripustus osio olla vaikka sulla olis mikä flexifueli. Nosta se oirehtiva kulma pukille ja yritä heilutella vapaana roikkuvaa rengasta klo 6 ja 12 kohdista, jos sielä on laakeri sökö huomaat kyllä klappia sielä.

Niijjoo ja sit muista ennenkun alat remontteeraamaan poista heti renkaan jälkeen seuraavaksi ABS anturi, se on kallis ja hajoaa herkästi. Jaa mistäkö tiedän  ::) Yleensä kiinni umpiruosteisella Torx-pultilla
:D hyviä neuvoja ainakin täältä saa :)
hmh, jotta pääsen tutkimaan autoa kunnolla ja kirjaan käsiksi niin vaatii sen 90km, ja jos vika havaitaan niin korjaus aikaisintaan sitä seuraavana vklp, eli taas pitäis pari satkua ajaa. Kai sitä vielä kehtaa hyvää tietä suoraan silti posottaa tuon verran? Toinen vaihtoehto on vaan viedä korjaamon reiskalle katsottavaksi. Mitäköhän mahtais maksaa  :o
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 07, 2015, 23:59:02 IP
Vältä erityisesti ääriasennossa kovaa kaasuttelua, tokko se nyt parissa sadassa paukahtaa mut tietty kuuntele sitä ettei ala pahenemaan. Paha sanoa mitä ottavat, tuppaavat olemaan hiukka haluttomia tekemään noita vikadiagnooseja ilman itse remppaa...
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 08, 2015, 00:03:35 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 07, 2015, 23:59:02 IP
Vältä erityisesti ääriasennossa kovaa kaasuttelua, tokko se nyt parissa sadassa paukahtaa mut tietty kuuntele sitä ettei ala pahenemaan. Paha sanoa mitä ottavat, tuppaavat olemaan hiukka haluttomia tekemään noita vikadiagnooseja ilman itse remppaa...
Joonosiis tarkoitin tuolla ihan että pistäisivät sen sitten kuntoonkin myös.
Koitin vähän googletella että mitä on rempat maksaneet, joku sanoi lykänneensä peräöljyä injektioruiskulla kumin läpi ja rutina loppunut siihen :D
Semisti voisi olla vain voiteluongelmakin? Vai onko ne sitten jo kuluneet senkin takia aika pahaksi..  ??? Onhan tuo jo rullannut kilometrin jos toisenkin...
Opiskelijan pitää nämä budjettivaihtoehdotkin nyt käyädä läpi  ;D
Muuten voi melkein olla fiksumpi viedä korjaamolle.  ???
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - syyskuu 08, 2015, 09:04:39 AP
Oireet ei ole aivan samanlaiset kuin minulla ja on erimerkkinen autokin, mutta.............
Jos pääset sinne alas kurkkaamaan, niin tarkista alatukivarren kumipuslat onko ne ehjät. Kun ne alkaa hajoamaan niin tuo ääni olisi mahdollinen ja juuri ääriasennossa missä on suurin voima kaarreajossa. Jos joku siellä olisi kokonaan hajalla, se päästää paukahduksen rattia kääntäessä.

Periaatteessa sekin vaatisi prässiä niin olisi helpompi tehdä, mutta sen saa väkisin pungerrettua rustuukissakin.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 08, 2015, 09:11:22 AP
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 08, 2015, 09:04:39 AP
Oireet ei ole aivan samanlaiset kuin minulla ja on erimerkkinen autokin, mutta.............
Jos pääset sinne alas kurkkaamaan, niin tarkista alatukivarren kumipuslat onko ne ehjät. Kun ne alkaa hajoamaan niin tuo ääni olisi mahdollinen ja juuri ääriasennossa missä on suurin voima kaarreajossa. Jos joku siellä olisi kokonaan hajalla, se päästää paukahduksen rattia kääntäessä.

Periaatteessa sekin vaatisi prässiä niin olisi helpompi tehdä, mutta sen saa väkisin pungerrettua rustuukissakin.
hmm, no pitää varmaan katsoa, kuinka hyvin noita sitten näkeekään sieltä tutkia. vaikka kai sen pitäisi olla vähän väljäkin jos ovat hajoamaisillaan?  ???
Jotkut sanoi että lopussa olevat vetarit ravistaisi kiihdyttäessä kovin, mutta sellaista ei kyllä ole minulle tullut vastaan  :o
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 08, 2015, 11:02:00 AP
Olen mä nähnyt useammankin vetarin mikä elämänsä loppupäässä alkanu nimenomaan tiukassa käännöksessä sanomaan poks,poks,poks mutta suoraan ajaessa on ihan hiljaa. Riippuu esim auton alustan rakenteesta ts onko suoraan ajaessa vetari suorana vai esim kulmassa alaspäin. Vääntele niitä sisäpään puslia esim rengasraudan tai sorkkaraudan kanssa ja etsi repeämiä. Tosin jos sielä on tukivarren pusla menny niin kun suoraan ajaessa painaa kaasua/pois/päälle/pois/päälle auton pitäis jonkin verran vedellä vasemmalle ja oikealle.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 08, 2015, 11:11:35 AP
Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 08, 2015, 11:02:00 AP
Olen mä nähnyt useammankin vetarin mikä elämänsä loppupäässä alkanu nimenomaan tiukassa käännöksessä sanomaan poks,poks,poks mutta suoraan ajaessa on ihan hiljaa. Riippuu esim auton alustan rakenteesta ts onko suoraan ajaessa vetari suorana vai esim kulmassa alaspäin. Vääntele niitä sisäpään puslia esim rengasraudan tai sorkkaraudan kanssa ja etsi repeämiä. Tosin jos sielä on tukivarren pusla menny niin kun suoraan ajaessa painaa kaasua/pois/päälle/pois/päälle auton pitäis jonkin verran vedellä vasemmalle ja oikealle.
Niin, no niinhän tuo todennäköisemmältä kuullostaisi tosiaan :/ Nyt kun muistelen niin on aikaisemminkin muutamia yksittäisiä rusahduksia pitänyt jo aiemmin kun olen oikein jyrkässä risteyksessä ajanut missä on vielä ollut reilummat korkeusvaihtelut, mökkitietyylistä juttua. Taitaapi se kuitenkin olla vetarissa se vika. Puslat vois silti tarkistaa. :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Huru-ukko - syyskuu 08, 2015, 14:18:19 IP
Toivotaan että vikaa löytyy molemmista ettei hyvät vinkit menneet hukkaan  ;).......
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 08, 2015, 15:04:23 IP
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 08, 2015, 14:18:19 IP
Toivotaan että vikaa löytyy molemmista ettei hyvät vinkit menneet hukkaan  ;).......
aivan :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Chiljonka - syyskuu 08, 2015, 21:43:54 IP
Iskaritolpan yläpään laakeri? Se olis sit tuommosta jousen pongahtelu ääntä, melko epäsäännöllistä. Ääni kuuluu myös paikallaan pyöriä riittävästi kääntäessä. Aika pieni mahdollisuus edellä kuvatun perusteella mutta ei mahdotonta.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - syyskuu 09, 2015, 09:46:28 AP
Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - syyskuu 08, 2015, 21:43:54 IP
Iskaritolpan yläpään laakeri? Se olis sit tuommosta jousen pongahtelu ääntä, melko epäsäännöllistä. Ääni kuuluu myös paikallaan pyöriä riittävästi kääntäessä. Aika pieni mahdollisuus edellä kuvatun perusteella mutta ei mahdotonta.
Kuuluu pelkästään ajaessa, perjantaina nivelen vaihtoon, tajusin että turhaan sitä koko vetaria :D
Naapurin omistama korjaamo niin saan kohtuulliseen hintaan :) (ja kyllä, ihan kuitteineen päivineen)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Siika - syyskuu 16, 2015, 08:20:40 AP
Kyllä surku tuli kun uskollinen mettäkaverin Pajero vm 90 aj n 850 000 siirtyi eilen uudelle omistajalle eli kaiketi autojen taivaaseen tai varaosiksi ehken jopa käyttöön.
Tässä kaupassa ei juuri lompakkoni lihonut mut kaveri sai uuden mahdollisuuden ;D ;D ;D,no mie jatkan "uuden" ystäväni kanssa eli pösöö 405 gls kat vm 91 raikkaita harrastuksia täällä pohjoisella pallonpuoliskolla,saa nähdä minkälaiseksi yhteistyömme  rakentuu ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: NPhoBiaz - syyskuu 16, 2015, 08:28:09 AP
Lainaus käyttäjältä: Siika - syyskuu 16, 2015, 08:20:40 AP
pösöö ... pohjoisella pallonpuoliskolla

Onnea yritykseen... ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 16, 2015, 09:48:53 AP
Sitten kun taka-akselin keinuvarren laakerointi porsii pistä mulle privaa, mulla on hyllyssä yks pari "custom made" liukulaakereita edm paikkaan, vaatii hiukan koneistusta mutta kun ne on asennettu samoin kuin rasvanippa ei se paikka enää hajoa uudelleen. Ai joo ja kerta kovassa pakkasessa ajelet, moottorin edessä on se tötterö mistä öljyt kaadetaan koneeseen, ota se sihti veke sieltä ainakin talveksi ettei kuoha jäädy siihen ja tuki huohotusta. Mulla on ollu niitä vanhempia melko monta, eikös 91 oo jo "style" eli facelifti, eli mm lämmityslaitteen vipstaakit on liukuja ei kiekkoja, kojetaulu yksiosainen ja takaluukun lukko on neliskanttinen.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Siika - syyskuu 16, 2015, 11:32:03 AP
jaahas,ky täs pyörylöitä ovatten noi säädöt lämmityslaitteelle ym ja mittaristo on yksosanen jne,tähän o kuulemma vaihettu taka-akselisto toissavuonna ja viimiseen kymmeneen vuoteen täl on ajeltu n 100km vuodessa,yhdellä omistajalla ollu ja kaikki määräaikaishuollot tehty merkkiliikkeessä ym,tallissa pietty talvet.........kaikki tämä ja kahet renkhaat yht 900eur
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Siika - syyskuu 16, 2015, 11:33:48 AP
eiku 1000 km vuojessa 8) 8) 8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: masaiman - syyskuu 16, 2015, 12:32:31 IP
(http://recycling-business.com/6640-home_default/peugeot-405-0586-0992-dash-trim-kit-3m-3d-12-parts.jpg)

Ennen faceliftiä

(http://recycling-business.com/6643-home_default/peugeot-405-0992-0695-dash-trim-kit-3m-3d-9-parts.jpg)

Facelift. Tossa wanhemmassa on tollanen tavallaan irrallinen osa tossa mittareiden päällä. Hyvä homma jos akseli kunnossa. Kanttii muutes kurkata takapenkin alle ettei oo märkä, sormet patjojen väliin selkänojan juuresta ja nykäsee niin istuimen takareuna nousee ylös.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - marraskuu 13, 2015, 23:33:23 IP
Maasturini mun sai eilen lisäpitkät keulalle... ::)
(https://lh4.googleusercontent.com/-oAE9s6F8KdE/VkZPcTs2IOI/AAAAAAAAEoY/GmosL40ppTQ/w1538-h865-no/20151113_144418.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-kInD-Kt3cX8/VkZP15eDBDI/AAAAAAAAEoo/ogwb_Aqe4js/w1538-h865-no/20151113_144431.jpg)

Vähän vertailua lisäpitkillä ja ilman, jokainen varmaan näkee kumpi tilanne on kumpi.. ;D
(https://lh5.googleusercontent.com/-dUHgasEUTBU/VkY20IOJlMI/AAAAAAAAEoA/Qw3xaGj4Aic/w1024-h576-no/upload_-1)
(https://lh5.googleusercontent.com/-PTa1pdPJTWY/VkY20wXWJhI/AAAAAAAAEoI/O_IrUGGfZUg/w1024-h576-no/upload_-1)

Tulipahan tässä viikko sitten tällä jäätyy pohjastakin kiinni, kun väärässä kohtaa koitin kääntyy. ;D Peruutin sinne minne käskettiin, ei ollu miun vika... ::)
(https://lh5.googleusercontent.com/-LCDS4D78_mI/VkD2w9-L7hI/AAAAAAAAEnk/bFomgipuuQA/w1364-h821-no/IMG-20151108-WA0009.jpg)
Kyllähän tossa 2/4 rengasta oli maassa, eikä silti liikahtanu mihinkään.. ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Ezmo - marraskuu 15, 2015, 16:27:09 IP
Kempinlukko puuttuu, niin ei kaks rengasta maassa riitä. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - helmikuu 04, 2016, 21:07:06 IP
Maasturi edelleen, vaikka kokeeks ruuvasin niin alas kun sai, vetarikin ottaa jo kallistuksenvakaajaan kiinni... ;D Uutta vannettakin tuli kesäks, Brock B1:set, edessä 8,5x17" et35 ft. 205/40 ja takana 10x17" et20 ft. 215/40.. 8)
(https://lh3.googleusercontent.com/a90bWF5AoFudms9eDTM1-eYx1QSQTsYlEVAGfyR6K-gjmoleCfhjZ0XuQ8Q0aSgoHWOxz-bVEHcFXY58nBWg0bQBuY3z-kKQrbAX6ItgoGtotS9bSiKZ0yVM9sPPC4P2-elB0HafjF7UBSH2MERNM7kvdOlseX8KiJ-_1T1lQRNJay_ald6Z1301mjC-KF_mPgXZyu9M3I2c600-VM9DKYF5uYjdxenehL8Ran2wSGi36Ulc8jMg3WVkspKTt2wxM_1q_rKLEWvjst6-4U4nJrE_9ZObNSiM1PwrVEUnrISBYXoPDsxCgYz1oepSjxFoGbvgNHR3Adf5q-1YA5nLc80HsGvUzNzUo7DJPMBL308x_gNsKa5oiGaWWc4o6KpHdZPTrX424xvpaJKc7zbCd6nRH2ZKvVZqnBH7o-EcXFfDo7-fp5rKSNa2Y8DbE1te1SzAmwcZRTK13pTuO4MdMSZTuO5jyEWRJkA_5JYc_QuodwYGDHQPWaU_DuiisM7zNucthplMCq-JaSUEi34Nb9bKvOIVFFN9ntZvPGfs_nQUYBxuQ4qM18toQ3TLsKH8-FNH=w1023-h576-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/rRdWAcBOsL3pXL5B37Ld52CDyO1L9Xr334uUSPGpM07mEKGbbgJP6jPYACAbGGnddspoKZKO-oiDV82AbZzoYsNs86PuO4PDFQQKbBeMweVaQTrhYQNZaZdpE8ZrGnXmjrGpPcO0CC1KwJXwW05f4qcn6GorOTlJ0I-IU0Xmf1f5ITl6cTm6WrgOc0C4DzVoUxiMXnppVsYkNYlwPB16acGhCXMabibzICdB-rwosBzohO-NWkjqVQSZjRpOpeZlexbt352vrndVcpHSJz_HjiJ_BqH9OcXBUr4-om65jZ0J_Ylk6lMcgZce6j5iWBv4C7x6ds4nE0WNX32Lzf4MAL2cu90_9Th0tEA6ZXjLSk9kGOnkXUnp8Kzt_fz2JJDYdU8GpR1KqJqvdRkSdIHcvTJvQFvQ295_I-i86oPGUTTwAtJkUb5q4nE2uQvLMc4-YbewH-Y9k-yhfBKpfKFKuw0-wB5rIJu2Tiv-fxzWJd8kpe7YAvz6zTHFuv6CalhpRUm5aKn2rEotiZGljsi1bjZpZUd8VBzRXvXZYG_GEiJaSlIC_HXmZ-ZJ1JOJ670zFqvM=w538-h955-no)
Eteen vaatii kyllä jotkut ~15mm spacerit vielä väliin.. ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: NPhoBiaz - helmikuu 04, 2016, 23:03:01 IP
Varo rotvalleja... 8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - helmikuu 05, 2016, 09:53:34 AP
Niitten kaa kyllä saa äkkiä vanteen kieroon.. ;D Tuli tuota jo entistenkin vanteiden kanssa aika tarkkaan aina kahottua ettei vaan osu kanttariin parkkeeratessa jne., vaikka ne nyt olikii vaan 8x17" ja kivasti kaarien sisässä... ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - helmikuu 06, 2016, 11:55:24 AP
Meillä on ihan erilaiset mielikuvat maastureista  ::) ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - helmikuu 06, 2016, 15:27:41 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 06, 2016, 11:55:24 AP
Meillä on ihan erilaiset mielikuvat maastureista  ::) ::)

Maasturiksi lasketaan ne joihin voi öljynvaihdon suorittaa istualtaan ilman tunkkia/öljymonttua tms.  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - helmikuu 06, 2016, 23:17:24 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 06, 2016, 15:27:41 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 06, 2016, 11:55:24 AP
Meillä on ihan erilaiset mielikuvat maastureista  ::) ::)

Maasturiksi lasketaan ne joihin voi öljynvaihdon suorittaa istualtaan ilman tunkkia/öljymonttua tms.  ::)
Maastureiks lasketaan ne joilla pääsee normaalien hidasteiden yli ilman että pohja ottaa kiinni. ;D Ilma-alusta olis jees, pääsis mahalleen ja tarvittaessa ylöskin, mut ei vaan muutaman tonnin autoon oo järkee laittaa 3000€ alustaa, niinku nyt sellasiin etes olis varaakaan... ::) Nooh, katellaan keväämmällä et mihin korkeuteen tuo saahaan hierottua.. 8)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: MiM - helmikuu 06, 2016, 23:27:31 IP
Maasturi:

https://www.facebook.com/sherpru/videos/1650975348495497/ (https://www.facebook.com/sherpru/videos/1650975348495497/)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - helmikuu 07, 2016, 00:48:27 AP
Lainaus käyttäjältä: MiM - helmikuu 06, 2016, 23:27:31 IP
Maasturi:

https://www.facebook.com/sherpru/videos/1650975348495497/ (https://www.facebook.com/sherpru/videos/1650975348495497/)

Tai sit tollanen https://www.youtube.com/watch?v=0zXpDOmuXXM ....Ainaki "joustovarat" kohdallaan  ::) Ja kuulostais että koneessakin on kaikki sylinterit muistettu mukaan  ;)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - helmikuu 07, 2016, 11:04:01 AP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 07, 2016, 00:48:27 AP
Lainaus käyttäjältä: MiM - helmikuu 06, 2016, 23:27:31 IP
Maasturi:

https://www.facebook.com/sherpru/videos/1650975348495497/ (https://www.facebook.com/sherpru/videos/1650975348495497/)

Tai sit tollanen https://www.youtube.com/watch?v=0zXpDOmuXXM ....Ainaki "joustovarat" kohdallaan  ::) Ja kuulostais että koneessakin on kaikki sylinterit muistettu mukaan  ;)

Nuo ei oo enää maastureita vaan jotain sukellusveneitä tai mäen kiipeämiseen suunniteltuja erikoislaitteita  ;D  ;)

tämä vastaa minun käsitystäni maasturista. vinssi ja kattotelineet yms muuta puuttuu, mutta kuitenkin  ;D
(http://image.off-roadweb.com/f/27298882/1001or_09_o+1992_jeep_cherokee_xj+side_view.jpg)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: MiM - helmikuu 07, 2016, 12:25:13 IP
Tuohan on selvästi lentokone  :P
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 16, 2016, 22:52:59 IP
Taakse vaihettu lyhyemmät & jäykemmät jouset, eteen isompilenkkinen kallistuksenvakaaja, roiskeläpät heitetty pois ku raapi maata kokoajan ja sit 4mm pellistä tehty pohjapanssari, ei enää pikkukivet haittaa. :) Samalla sit puoteltu kesäkorkeuteen, 4,5-5cm vissiin tuosta pohjapanssarista maahan, raapii hiekkateillä vähän väliä.. ::)
(https://farm8.staticflickr.com/7047/26962921662_ba7feb1975_k.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7679/27057369925_e5add46dc6_k.jpg)
Mietinnässä on jos nuo listat ja puskureiden alaosat maalais korin väriin, ja jos innostuis niin tummentas takaikkunat jollakii miedolla kalvolla.. :)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: GynZi - toukokuu 19, 2016, 16:56:57 IP
Tämmösellä mennään tämäkin kesä  ;D
(http://www.sekavaa.net/pub/20160430_212633.jpg)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 21, 2016, 10:46:00 AP
DP sulla on ihan eri suunta kuin mulla  ;D mul on 20cm maavaraa ja haluaisin enemmän  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: MiM - toukokuu 21, 2016, 19:05:57 IP
Voi ...kele niitten pakokaasujärjestelmien kanssa. Talvella meni happimittari ja lasku oli > 500€. Nyt ODB näyttää vikaa jossain pirun lisäilmajärjestelmässä ja netissä kerrotaan että Subarun pumppu maksaa 600$. En yhtään kiinnosta tietää paljon se tekee asennettuna autoon Suomessa  >:(
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 21, 2016, 20:43:53 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 21, 2016, 10:46:00 AP
DP sulla on ihan eri suunta kuin mulla  ;D mul on 20cm maavaraa ja haluaisin enemmän  ;D
Sais olla vielä edestä matalampikii tuo, kun mahtuu edessä renkaan ja kaaren väliin jopa kaks sormee, takana just yks sormi puoleen väliin asti. ;D Ei vaan enää pystyis missään ajamaan, nytkin jo rajottaa aika paljon.. Ei päässy kapungissa yhelle asemalle enää tankkaamaankaan. ;D Ois muute tänäänkin moneen kertaan öljypohja hajonnu ilman tuota kunnon pohkapanssaria, maksanu ittesä jo takasin.. :D

Mut oisha tuota mukava joku maasturin tapanenkii olla, sais tuolla mehtähallituksen puolellakin vaikka ajella.. ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 26, 2016, 22:16:55 IP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 21, 2016, 20:43:53 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 21, 2016, 10:46:00 AP
DP sulla on ihan eri suunta kuin mulla  ;D mul on 20cm maavaraa ja haluaisin enemmän  ;D
Sais olla vielä edestä matalampikii tuo, kun mahtuu edessä renkaan ja kaaren väliin jopa kaks sormee, takana just yks sormi puoleen väliin asti. ;D Ei vaan enää pystyis missään ajamaan, nytkin jo rajottaa aika paljon.. Ei päässy kapungissa yhelle asemalle enää tankkaamaankaan. ;D Ois muute tänäänkin moneen kertaan öljypohja hajonnu ilman tuota kunnon pohkapanssaria, maksanu ittesä jo takasin.. :D

Mut oisha tuota mukava joku maasturin tapanenkii olla, sais tuolla mehtähallituksen puolellakin vaikka ajella.. ::)
Alkoi mietityttää jos härväisi itellekkin pohjapanssarin omaan autoon. Mullahan on 3D suunnittelukalut käytössä ja töissä laserleikkuri..  ::)
Miten sulla on kiinni se? Vaikka volvossa varmaan onkin ihan erilaiset (mahdolliset) kiinnityspaikat.. vai joutuukohan itte tuunailemaan kiinnityspaikatkin  ???
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 27, 2016, 10:12:02 AP
Eteen tarttes tehä tollasen kiinnitysraudan, tulee neljällä M10 pultilla runkopalkkeihin kiinni:
(https://c3.staticflickr.com/2/1642/26595621506_f1a05521f5_b.jpg)
Tuo panssari sit tuohon kiinni viidellä M10 pultilla ja sit takanta apurunkoon kolmella M10 pultilla. :) Huonot kuvat, mut jos jotain selvää sais. :D
(https://c4.staticflickr.com/8/7205/26896760555_ecc11f45d2_b.jpg)
Kaikissa runkoon/apurukoon tulevissa pulteissa, tai siis niitten kohilla, oli 13mm reijät, johon sit sai niittimuttereilla kierteet noille pulteille. Hintaa tuolle koko härpäkkeelle tuli 50€ ja tuota levyä jäi siitä palasta vielä 1/3 osa ylimääräseks, sais yhteen autoon vielä öljypohjan kohalle suojan. :D Mut yks mitä oon miettiny, että pitäskö tuohon pohjapanssarin ja öljypohjan väliin laittaa jotakii villaa tms., ettei siihen väliin pääsis menemään mitään pikkukiviä, jotka rikkois öljypohjan kun panssari kolahtaa maahan.. ??? Näitäkin kuulemma sattunu..
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 27, 2016, 15:55:06 IP
Kyllähän tuo jotakuinnin selvensi!
Ite ajattelin tietenkin heti KOKO auton pohjan kokoista pohjapanssaria  >:D
Mitä kivijuttuun tulee, niin mahdollisesti  ???
Itte jos tekisin nii ajaisin varmaan laserilla kevennysreikiä levyyn, mutta sillä on tietenkin haittapuolensa myös  ::)
Silloin kivet menis sun kohdalla varmaan sisään ja ulos jatkuvasti mikä ei ehkä ole toivottavaa. Jostain keksit esim palovillaa sinne? vai onko siellä minkä verran väliä öljypohjaan?  ???
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 28, 2016, 00:28:44 AP
Se kyl olis ku kokopohjan päällystäs, ei paljoo tarvis enää kiviä miettiä, muuta ku siinä että jääkö siihe kiinni.. :D Helppohan tollane on jollakii laserilla ajella ja sit jos vielä kanttausvehkeet löytyy, niin ei tartte tehä leikkaa liimaa taktiikalla ja polttaa hitsatessa toista käsivartta.. ::) Toi 4mm mustarauta on aika hyvä tuossa kyllä, kestää varmasti. :D Joku 5mm alumiini vois olla kans aika jees, ois vähän kevyempikin, ja kestää se sekin.

Kyl tuolta jostakii ladosta jotakii villaa pitäs löytyä, sais vaan olla sellasta ettei ime vettä ihteensä. Rakoa panssarin ja öpohjan välillä on vajaa sentti, et ei sinne mahottoman isoo kivee mahu, mut eipä se kauheesti vaadikkaan tollaseen alumiiniseen, et on jo reikä.. ???
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 28, 2016, 11:38:45 AP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 28, 2016, 00:28:44 AP
Se kyl olis ku kokopohjan päällystäs, ei paljoo tarvis enää kiviä miettiä, muuta ku siinä että jääkö siihe kiinni.. :D Helppohan tollane on jollakii laserilla ajella ja sit jos vielä kanttausvehkeet löytyy, niin ei tartte tehä leikkaa liimaa taktiikalla ja polttaa hitsatessa toista käsivartta.. ::) Toi 4mm mustarauta on aika hyvä tuossa kyllä, kestää varmasti. :D Joku 5mm alumiini vois olla kans aika jees, ois vähän kevyempikin, ja kestää se sekin.

Kyl tuolta jostakii ladosta jotakii villaa pitäs löytyä, sais vaan olla sellasta ettei ime vettä ihteensä. Rakoa panssarin ja öpohjan välillä on vajaa sentti, et ei sinne mahottoman isoo kivee mahu, mut eipä se kauheesti vaadikkaan tollaseen alumiiniseen, et on jo reikä.. ???
Oisko mitään jos laittas bitumimattoa biltemasta? Semmosta ku vaimennukseen käytetään  ???
Joo, itte olisin aatellu että 3millinen S355 rakenneteräs vähän kantattuna ois varmasti tarpeeks lujaa. Mutta ehkä hankin kuitenkin kunnon maasturin jossain kohtaa  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 28, 2016, 15:35:37 IP
Sais olla sellasta joustavaa/pehmeetä, että vähän pääsis painumaan kasaan siinä. Ja moottorikii ku ei kuitenkaan ihan paikoillaan ajaessa pysy. ;D Tuota ohutta butyyli mattoa on joku 5 neliöö oottamassa millonka sais kattoa/lattia sillä vaimennettua, ovet ja takakontti on jo tehty.. Mut ei se oikeen sellanen tonne panssariin oikeen käy.

Kyllähä 3mm S355 kestäs jo hienosti. Miulla tuo kuitenkii pehmeempää tavaraa, ja hyvin kestää, vaikka oha siinä 1mm enemmän ainevahvuutta. :D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 28, 2016, 16:54:28 IP
Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 28, 2016, 15:35:37 IP
Sais olla sellasta joustavaa/pehmeetä, että vähän pääsis painumaan kasaan siinä. Ja moottorikii ku ei kuitenkaan ihan paikoillaan ajaessa pysy. ;D Tuota ohutta butyyli mattoa on joku 5 neliöö oottamassa millonka sais kattoa/lattia sillä vaimennettua, ovet ja takakontti on jo tehty.. Mut ei se oikeen sellanen tonne panssariin oikeen käy.

Kyllähä 3mm S355 kestäs jo hienosti. Miulla tuo kuitenkii pehmeempää tavaraa, ja hyvin kestää, vaikka oha siinä 1mm enemmän ainevahvuutta. :D
Kulutusterästä  ;) Pistä vaikka hardoxia  >:D kestäis ikuisesti  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 28, 2016, 19:40:55 IP
Jotakii 2mm terästä nuo valmiit on ainakii golffeihin. Tiiä sit mitä peltilevyy niihi on käytetty. ;D Äkkiähä nuita kestävyyksiä ja joustoja sais laskettua, jos vaan viittis.. ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - toukokuu 29, 2016, 12:05:18 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 28, 2016, 16:54:28 IP
Kulutusterästä  ;) Pistä vaikka hardoxia  >:D kestäis ikuisesti  ;D

Noita on vaan vähän ikävä työstää ja muotoilla kotikonsteilla  ::) Kestäis kyllä vähän hiekan ja kivien raapimistakin  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 30, 2016, 17:41:00 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - toukokuu 29, 2016, 12:05:18 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 28, 2016, 16:54:28 IP
Kulutusterästä  ;) Pistä vaikka hardoxia  >:D kestäis ikuisesti  ;D

Noita on vaan vähän ikävä työstää ja muotoilla kotikonsteilla  ::) Kestäis kyllä vähän hiekan ja kivien raapimistakin  ;D
eipäs nyt takerruta pikkuseikkoihin  ::)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - toukokuu 31, 2016, 21:57:03 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 30, 2016, 17:41:00 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - toukokuu 29, 2016, 12:05:18 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 28, 2016, 16:54:28 IP
Kulutusterästä  ;) Pistä vaikka hardoxia  >:D kestäis ikuisesti  ;D

Noita on vaan vähän ikävä työstää ja muotoilla kotikonsteilla  ::) Kestäis kyllä vähän hiekan ja kivien raapimistakin  ;D
eipäs nyt takerruta pikkuseikkoihin  ::)

Noita hardoxia ja vastaavia pitäs kyllä pitää jemmassa muutama pikkupala ihan varoilta jos joku kyselee jotain tiukempaa tavaraa  8)  Samoin ku kannattaa jemmata kunnon pultteja. Yks tuttu kyseli joku vuos sitte että olisko kestävämpiä pultteja ettei aina katkeis, olihan mulla mutta oli vaan reilu 10mm liian pitkä.... Kaveri meinas että äkkiähän se sen sahaa poikki, vaivanen M12 pultti  ::)  Tuli reilu varttitunnin päästä kiroomaan että mikä kerpeleen pultti se on, 3 rautasahanterää meni että sai poikki....

Ihan tavallinen 12.9 lujuusluokan pultti  ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - toukokuu 31, 2016, 22:54:02 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - toukokuu 31, 2016, 21:57:03 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 30, 2016, 17:41:00 IP
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - toukokuu 29, 2016, 12:05:18 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 28, 2016, 16:54:28 IP
Kulutusterästä  ;) Pistä vaikka hardoxia  >:D kestäis ikuisesti  ;D

Noita on vaan vähän ikävä työstää ja muotoilla kotikonsteilla  ::) Kestäis kyllä vähän hiekan ja kivien raapimistakin  ;D
eipäs nyt takerruta pikkuseikkoihin  ::)

Noita hardoxia ja vastaavia pitäs kyllä pitää jemmassa muutama pikkupala ihan varoilta jos joku kyselee jotain tiukempaa tavaraa  8)  Samoin ku kannattaa jemmata kunnon pultteja. Yks tuttu kyseli joku vuos sitte että olisko kestävämpiä pultteja ettei aina katkeis, olihan mulla mutta oli vaan reilu 10mm liian pitkä.... Kaveri meinas että äkkiähän se sen sahaa poikki, vaivanen M12 pultti  ::)  Tuli reilu varttitunnin päästä kiroomaan että mikä kerpeleen pultti se on, 3 rautasahanterää meni että sai poikki....

Ihan tavallinen 12.9 lujuusluokan pultti  ;D
Rälläkkä on kova sana jo niiden kanssa  ::)
normaalit puuropultit nyt ovatkin mitä ovat  ::)
Mites me päästäis takas varsinaiseen aiheeseen tästä?  ???
kuinkahan kovia muuten renkaan pultit mahtaa olla, kyllä nekin varmaan on vähän jämäkämpää tavaraa ettei mitään räkärautaa  ???
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: Wolfman - toukokuu 31, 2016, 23:12:48 IP
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 31, 2016, 22:54:02 IP
kuinkahan kovia muuten renkaan pultit mahtaa olla, kyllä nekin varmaan on vähän jämäkämpää tavaraa ettei mitään räkärautaa  ???

Vois olla lähellä 8.8 lujuusluokan pultteja, noin hataran muistikuvan mukaan.... Joskus kierteitä "korjannu" kierrepakalla kun ollu kolhiintunu ettei oo meinannu mutteri oikein mennä suosiolla. Ja aika helposti ne kolhiintuuki, enemmän sitkeitä kun kovia.
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - toukokuu 31, 2016, 23:43:14 IP
Miulla edessä spacereiden kaa 10.9 pultit, saakin olla vähän vahvemmat kun 15mm lätty tulee väliin.. :D Rälläkällä lyheni nekin kivasti sen 5mm, ois mieleenkään tullu rautasahalla pätkiä.. ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: PP - kesäkuu 12, 2016, 16:40:03 IP
Olipa hauska jumppa vaihtaa Octavian takapyörän laakeri. Jarrusatulan rungon irrotus oli vain mielenkiintoista, koska ne pultit ei ole helpoimmassa paikassa, mutta varsinainen homma oli laakerin M18 XZN-kantainen pultti. Sen kiristysmometti on 180 Nm + puoli kierrosta. Työkalut ja uskalluskin loppui ehkä 20 astetta vaillle puolen kierroksen, mutta eiköhän se pysy kiinni. Pultti taisi olla lujuusluokkaa 10.9, joten se puoli kierrosta on jokseenkin tolkuton momentti.

Oli se 10.9.

(https://lh3.googleusercontent.com/-nIkKun4BSME/V11suZjOVFI/AAAAAAAAZsA/x6cUoWbR-zoF_cDLunql3UljFHpIYTRnwCCo/s640/WP_20160612_16_58_42_Proa.jpg)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - marraskuu 22, 2016, 10:49:10 AP
Semmonen polonen tuli viikonloppuna haettua Raahesta. Vuosimallia -85, radiota lukuun ottamatta suurinpiirtein täysin alkuperäinen. :D Penkki ja ovipahvit vaihdettava peltoauto polosta tähän, kun siinä ne on ehjät ja tässä rikki.. ;D
(http://www2.pic-upload.de/img/32155867/20161119_142032.jpg)

Jotakii häikkää vaan on jossain, kun hyytyy ja sammuu silleen vaihtelevasti 50-150km välein. Veikkailtu kaasaria/aen jäätymistä, puolaa ja puolanjohtoa jne. Kaasarin vaihoin toisesta polosta ilman vaikutusta, enkä usko että se jäähänkään vetää muutaman plussa asteen lämmössä, varsinkii kun ilmanputsariin tulee pakosarjan päältä putki. Puolan lämpeeminen vois aiheuttaa tollasta kyllä..

Ja jos joltakii sattus löytymään alkuperästä ratiota, taikka kasettitelinettä jne. alkuperäsiä lisävarusteita taikka jotakii pioneet ts-x9 tyylisiä kaikattimia niin saa tarjotella. ;D
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: ChIlIDoG - tammikuu 07, 2017, 21:10:59 IP
Heinäkuun puolivälissä tuli hommattua toinen menopeli -04 E61 BMW 525d. 237tkm osto hetkellä ja sen jälkeen on tullut reilu 30tkm lisää.
Ostohetkellä vaihettiin automaattilaatikko (kuului kauppaan)
ja kapuassa sovittiin myös "radion" korjaamisesta (CCC professional navi), mikä boottaili itsekseen. Sittemmin googlattuana todettu että ko. boksi vaihtoon ja liike etsi sitä purkuosana lähes puoli vuotta! ..lopulta minulla paloi käämit ainaiseen "kyllä me se löydetään valitukseen" niinpä sain tingattua 800€ hinnan alennuksen. Tällä hetkellä tilalle on ulossa uudempi CIC tyyppinen boxi
Jos kaikki viat oisin autosta huomannut, niin en olisi ko tonnipommia ostanut. Tästä oppineen jos ostan mitään audi, bmw, mb kulkinetta, niin ennen kauppaa merkkiliikkeeseen vikakoodien lukuun.

CCC boxi=iDrive sillä ohjataan mm. webastoa, radioa yms. lisäksi autossa ei ole muuta esilämmitystä, joten näin -30C pakkasilla ei tarvi yrittää käyntiin. >:(

ToDo lista:
pakosarja seula = vaihtoon noin 120€
ilmajousituksen herjaava kompura = jos ei letku/anturi vika niin kompura = 1000€
hehku ohjain ja hehkut = ~200€
xenon valojen ohjaus moduli joko vaihtoon tai ensin tutkia läppärillä
Väärän kokoinen akku vaihtoon, nykyinen on 100A, mitä ei pysty ko autoon edes koodaamaan!
repulinen koiranluita eteen ja taakse.
DPF tyhjennys ja koodaus

+työt  ???
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - helmikuu 15, 2017, 19:47:07 IP
Tuommosella tötteröllä siis taittuu mun matkani paikasta toiseen  ;D Hyvät ajo-ominaisuudet nykyisiin kaupunkiolosuhteisiin  ::)
10 vuotias ocean race D5 koneella ja überkokoisilla maastorenkailla  ;D
Fillari menee katolle  ^-^

(https://c1.staticflickr.com/3/2421/32539161770_2f9f75b74c_b.jpg) (https://flic.kr/p/RznH9w)Muokattu-08747 (https://flic.kr/p/RznH9w) by Akseli Marttila (https://www.flickr.com/photos/147618474@N07/), on Flickr
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: DP - helmikuu 16, 2017, 21:21:26 IP
Katoin hetken aikaa tota rekkarii että mitäs helvettiä, ennen ku tajus et photoshop... ;D

Miks kaikki lähtee aina lapasesta.. Polo seisonnassa ja palasina, kahotaan saahaaks kesäks takas ajoon.. ::)
(https://c1.staticflickr.com/3/2580/32667000492_25bf125c3a_b.jpg)
Otsikko: Vs: Autot...
Kirjoitti: akselsson1 - helmikuu 18, 2017, 12:09:44 IP
Lainaus käyttäjältä: DP - helmikuu 16, 2017, 21:21:26 IP
Katoin hetken aikaa tota rekkarii että mitäs helvettiä, ennen ku tajus et photoshop... ;D

Pöh, tuohon riittää lightroom hyvin  ;)
Mutta joo, muokkaan sen aina noin, en haluu levitellä rekkariani ihan jokapuolelle  ^-^