Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.2%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
63 (16.3%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (18.9%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
197 (51%)

Äänestäjiä yhteensä: 384

Roas

Kannattaako puutarhan kesää vaihtaa johonkin toiseen lannoitteeseen nyt podien alkaessa kypsymään?

TurboPuberteth

Joo tuo kiinnostaa itseänikin. Kannattaako pudottaa lannoite-annosta kun alkaa kukkaa tulemaan?

Chilivaari

Enpä noihin kysymyksiin ole oikea henkilö vastaamaan, kun vasta yhden kesän olen tuota käyttänyt. Puutarhan Kesä on kuitenkin jonkinmoinen keskiarvo Biobizzin Grow ja Bloom lannoitteista, joten sillä kukitus sujuu hyvin, ilmeisesti paremmin kuin monella muulla lannoitteella. Siinä on selvästi enemmän kaliumia kuin typpeä.

Jotkut lannoitteet neuvovat antamaan suurempia annoksia kukkiville kasveille. Tarvitsevathan ne energiaa sadon kasvattamiseen. Minä pidin annoksen samana koko kesän, syksyllä vähensin. Sehän on varmaan myös lajikkeesta kiinni, mutta minulle sattui monia jatkuvasatoisia, eli ne kukkivat ja kasvattivat koko ajan lisää. Varsinaista yhtä satokautta en kokenut kuin joillakin syksyyn menneillä annuumeilla. Myöhään syksyllä kypsyviä voisi auttaa "syyslannoite" ilman typpeä, mutta lämpimään tuonti ja lannoituksen lopetus riittivät minulla.

snu

Samalla tyylillä kuin Chilivaari minäkin olen lannoitellut, ja ihan hyvin näyttää nyt menevän. Lannoitteena mulla on Micro+Mato, joita olen antanut koko ajan saman verran kasville, talvella tosin vähemmän (liian vähän, ensi talvena enemmän). 19.4 lähtien mukaan olen lykännyt myös TopMaxia.
Eksyminen on suotavaa.

Habafun

toukokuu 26, 2009, 18:07:46 ip #284 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2009, 18:09:21 ip käyttäjältä Habafun
Mulla on tollasta vähän vanhempaa Nutriforten lannoitetta. En muista nyt nimeä mutta se on kuitenkin vaaleanpunaista jauhetta jossa on pieniä rakeita ja sitä sekoitetaan veteen. Sekavissa ohjeissa lukee, että 1/3 teelusikallista sekoitettaisiin kahteen litraan vettä. Kuulostaako tämä järkevältä?

Aikaisemmin lannoittelin substralin ekologisella niin tuntuu vaan pieneltä toi annostus. Voihan se olla että tuo Nutriforte on tujumpaa kamaa:P

fastpete

Mitenkäs tärkeää tämä fosfori mahtaa olla chileille?  olen käyttänyt lannoite npk 3-1-5 ja mullassakin vain 6-12-24 eli tarvitseeko jotain muuttaa?

tonttu

Eiköhän se oo juurikin semmottiis, että fosforia tarttee kukitukseen. Jotta, kun satoa tarttee niin P ylös ja N alemmaks. Aika yleispätevästi voisin sanoa, että yleensä se on näin. Ja tätä olen käyttänyt itsekkin ohjenuorana. Viime kasvukaudella en tullut hankkineeksi erikoisempia lannotteita, joten ostin syyslannosta satsin, jossa oli NPK tyyliin 3-24-24 (punainen pikku purnukka) en löydä tätä tuotetta netistä. Kuitenkin ostin sitä sen takia, että siinä oli älyttömästi fosforia.. Tein sitten hyvin pienillä määrillä kokeilemalla tästä ja substralista semmoisen seoksen joka tuntui kukitukseen sopivalta, eli tuota jauhetta todella vähän teelusikalla isoon kastelukannuun ja 1/2 korkillista subia. Hyvin toimi ja satoa tuli.

Mutta tuntui kyllä kukinta lisääntyvän kun aloin tota settiä laittamaan.

naga morich

Lainaus käyttäjältä: fastpete - toukokuu 26, 2009, 20:41:57 ip

Mitenkäs tärkeää tämä fosfori mahtaa olla chileille?  olen käyttänyt lannoite npk 3-1-5 ja mullassakin vain 6-12-24 eli tarvitseeko jotain muuttaa?

Wikipedian mukaan:

Fosfori on kasville tärkeä aine muodostettaessa uutta solukkoa sekä yhteyttämisen kannalta. Fosforia tarvitaan erityisesti heti itämisen jälkeen ja kukkimisvaiheessa.

Elikkäs raviteilla on samanlainen vaikutus kaikkiin kasveihin.

Ja ei varmaan tarvi muuta kuin paljon laitat lannoitetta.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Hombre

Minä sain juuri säkillisen hevonpeetä vaihtokaupassa pariin taimeen ja muutamaan siemeneen.
Siitä ajattelin laittaa pikkulapiollisen tms. per ruukku.
Muuten kokeilussa on puutarhan kesä, jota saa ainakin Agrimarketeista.
Lisänä on Bio-Bizzin Lisäaineita.
Näitä laitan myös kaikille muille kasvitarhani kasveille.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

tonttu

Juu tuo syysravinne mikä sisältää paljon fosforia on kekkilän syysravinne nimellä... Riittoisaa kamaa, kun annokset niin pieniä.
Hevonp. puheenollen, musta tuntuu, että kekkilän turpeessa on kyseistä tuotetta aika paljon. Nimittäin tuota on 6x85L säkkeinä ja kyllä jaska haisee... Lisäksi siellä on semmosia kekäleitä, jotka muistuttaa hämmästyttävän paljon tuotetta.

naga morich

toukokuu 28, 2009, 18:28:43 ip #291 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2009, 18:53:27 ip käyttäjältä naga morich
Minä käytän substral ekoligista kasviravinnetta(NPK 3-1-5)
Toiminut tähän mennessä erittäin hyvin,mutta tarkoitus syksyllä ostaa jotain muuta lannoitetta.Koska laskeskelin että purnukka riittää 100 l vettä.

Ajattelin ostaa puutarhan kesää tai nutriforten lannoitteita.

Muuten onko samaa tavaraa tollanen puutarhan kesä rae ja jauhe. onko muuta eroa kuin rae koossa?Kun katsoin nii 7.5kg raetta maksaa 16-17e.

Edit: Puutarhan kesän käyttäjät kuin paljon laitatte tota litraan vettä,onko hyvä lannoite ja saako hyvän sadon tolla?

TurboPuberteth

Itse olen laittanut melkein puoli teelusikallista litraan. Milleissähän tuo on n. 2-2.5.. Ei nuo puskat ole siitä ainakaan övereitä saaneet.

vilaho

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 28, 2009, 18:28:43 ip
Minä käytän substral ekoligista kasviravinnetta(NPK 3-1-5)
Toiminut tähän mennessä erittäin hyvin,mutta tarkoitus syksyllä ostaa jotain muuta lannoitetta.Koska laskeskelin että purnukka riittää 100 l vettä.

Ajattelin ostaa puutarhan kesää tai nutriforten lannoitteita.

Muuten onko samaa tavaraa tollanen puutarhan kesä rae ja jauhe. onko muuta eroa kuin rae koossa?Kun katsoin nii 7.5kg raetta maksaa 16-17e.

Edit: Puutarhan kesän käyttäjät kuin paljon laitatte tota litraan vettä,onko hyvä lannoite ja saako hyvän sadon tolla?

Moi!

Mulla on sama lannoite käytössä, siis tuo Substral. Paljonko olet annostellut chileille??

naga morich

Moi.

Itse olen annostellut 5ml litraan. Ohjeen mukaan 1/2 korkkillista. puol korkkia on 15ml. kannattaa hommata kunnon mitta.ekologisen vesiseos ei sit säily kauaa tulee muutaman päivän kuluttua pinnalle jotain valkoista homeen tyylistä ja lios haisee 3 kertaa pahemmalle aineki kun ennen.

vilaho

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 28, 2009, 21:11:02 ip
Moi.

Itse olen annostellut 5ml litraan. Ohjeen mukaan 1/2 korkkillista. puol korkkia on 15ml. kannattaa hommata kunnon mitta.ekologisen vesiseos ei sit säily kauaa tulee muutaman päivän kuluttua pinnalle jotain valkoista homeen tyylistä ja lios haisee 3 kertaa pahemmalle aineki kun ennen.

Juu.. Sehän lukeekin tuossa pullon kyljessä, että liuos ei säily vaan pitää käyttää kerralla. Itse käytin alussa puolet tuosta pullon kyljessä olevasta, mutta nyt olen annostellut ihan ohjeen mukaan. Mielestäni kasvit voivat ihan hyvin, eikä ole ollut vielä syytä pienentää annostusta.

naga morich

nii oon mäki tota lannoitteen määrää nostanu vähäsen. kunhan muistat vähentää lannoitteen määrää,kun nuppuja tulee,liika typpi tiputtaa kukkia.

Zili

Ensimmäiset chilit on kasvamassa, jos ei viime keväisiä jotka onnistuin ensimmäisellä ulkoilutuksella tappamaan lasketa  :-[ Tilasin viherpeukusta tuon GHE Flora tripack lannoitesatsin. Onko kellään kokemuksia miten pakkauksen mukana tuleva annosteluohje soveltuu chileille? Kastelenko joka kerta lannoitteella vai välillä pelkällä vedellä? Vähitellen olen totutellut kasveja ulkoilmaan ja tarkoitus olisi siirtää ne pysyvästi ulos kasvamaan kunhan ilmat taas vähän lämpenee

cola

Osaako kukaan sanoa mitä haittaa on kun käyttää  Ghe microa (pehmeä vesi) kovalle vedelle?

CyberDog

Kalsiumia siinä on enempi kun siinä kovan veden versiossa. Sitä en sitten osaa sanoa voiko kasvit saada övereitä siitä. Mutta pH saattaa nousta ehkä. Paha sanoa. Voi toki olla että siinä on niin vähän sitä kalsiumia että ei oo sen kannalta merkitystä. Tai se on neutraloitu jollain hapolla. Joku jolla on enempi tietoa asiasta voisi kommentoida varmemmin.