lokakuu 06, 2024, 09:23:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nerokkaan haban ekat kokeilut 09

Aloittaja Nerohaba, huhtikuu 21, 2009, 19:42:24 ip

« edellinen - seuraava »

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 12, 2009, 11:27:48 ap
Kyllä mä luulen että se toimii ihan hyvin niin kuin on suunniteltu siinä missä vesi lilluu siellä putkessa vaan. Riittävän usein vaan pyöräyttää pumppua niin kyllä se vesi vaihtuu ja hapettuu. Vähän saman tyyppinen kasvin kannalta kun simple bucket hydro.


Niin.
Tuo sora kyllä vaikeuttaa ruukkujen poistoa sitten kun sen aika tulee ja tuntuisi että se voisi mennä tukkoonkin jos juuret kasvaa "liian suureksi".  ::)
Varmaan sydäntä riipivää repiä juuria poikki sieltä  :-[

Projektiin on kaikki muut melkein ostettu ja asennettu mutta pumppua en oo saanu ostettua.
oon ihan sormi suussa kun en tajua noista mitää.. jotku puhuu 50l/h pumpuista ja jotku tarjoo 450l/h pumppuja  ;D
Sit vielä ku pitäs tietää että millasta ääntä mikäkin pitää,millasella nostokorkeudella sen pitäs olla,millä suulakkeella jne niin on vaikeeta valita..
Ehkä käyn huomenna ostaa puutarhaliikkeestä pienen suihkulähdepumpun jonka tuotoks kerrotaan ~400l/h hintaa tais olla 23e.
Kattoo nyt..  :P
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

snu


Tuo 400l/h ainakin riittää, eikä 23€ ole paha hinta. Nostokorkeuden tiedät, kun mittaat korkeuseron pumpun sijoituspaikan ja ylivuotoletkun yläpään välillä. Pumppua ei sitten kannata sijoittaa aivan astian pohjalle, missä se kolisee astiaa vasten, vaan jätä se roikkumaan letkustaan. 400l/h pumpussa nostokorkeus on varmaan yli metrin, joten eiköhän sekin riitä.
#419
Eksyminen on suotavaa.

CyberDog

Tai sitten sijottaa joidenkin pehmusteiden päälle. Akvaariopumput on kans aika suosittuja. Eheim on ainakin laadukas ja hiljainen. Tosin tohon hintaan et sellasta saa.

Virtausta siinä pumpussa ei tartte olla juurikaan hirveesti. Tai en ainakaan usko että tarvii.

mpp

Joensuun Prisman puutarhaosastolta löytyi suihkulähdepumppuja 200 l/h nostokorkeus 60cm. Hinta oli jotain 8€ paikkeilla.
Noita pumppuja omiin ebbeihin ostin muutaman ja ovat niissä ainakin toistaiseksi pelanneet.
Sitä en osaa sanoa riittääkö putkihydroon, mutta kannattanee harkita?
Saahan sen sitten laitettua vaikka ämpäri hydroon hapettamaan vettä jos ei tehot riitä muuhun.

esanssi

Hong Kongissa myytävät Jebao-merkkiset pumput maksavat muistaakseni 5€. Nostokorkeus 60cm, max virtausta en muista, sitä saa kuitenkin säädettyä.

Putkihydrossa, jossa ei ole väliainetta, kasvit eivät kauaa elä, jos pumppu hajoaa tai tukkeutuu. Ei varmaan olisi edes hätävarjelun liioittelua laittaa kaksi tuollaista halpispumppua, kun eivät tosiaan paljoa maksa. Ainakin jos meinaa olla välillä useampia päiviä pois kotoa.

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: esanssi - toukokuu 13, 2009, 11:30:56 ap
Hong Kongissa myytävät Jebao-merkkiset pumput maksavat muistaakseni 5€. Nostokorkeus 60cm, max virtausta en muista, sitä saa kuitenkin säädettyä.

Putkihydrossa, jossa ei ole väliainetta, kasvit eivät kauaa elä, jos pumppu hajoaa tai tukkeutuu. Ei varmaan olisi edes hätävarjelun liioittelua laittaa kaksi tuollaista halpispumppua, kun eivät tosiaan paljoa maksa. Ainakin jos meinaa olla välillä useampia päiviä pois kotoa.


Joensuussa ei taida honkkaria olla mutta jos siskon luona helsingissä tulee käyntiä niin vois niitä pari napata matkaan kun eivät hinnan kirouksessa ole.  ;)

Mä en nyt oikeen ymmärrä vai eikö muut ymmärrä että jos se putki on kokoajan puolillaan vettä niin mitenkä ne kuolee heti kun pumppu sammuu?
Pumpun olisi tarkoituskin olla esim 15min sykleissä käynnissä (15min päällä - 15min off jne)
Tässä vielä toimintaperiaatteesta kuva jos se auttaisi ymmärtämään :)

Ja korjatkaa toki jos minulla on tuossa joku ajatuskömmähdys sattunut.
Ymmärrän kyllä jos se vesi siellä viikko tolkulla seisoo alkaa juuret mädäntyä mutta että kuolee kuivuuteen niin en tajua?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

esanssi

Joo, varmaankin se olin mä, joka ei tajua.  ;D En lukenut nyt ketjua kertauksen vuoksi uudelleen. Siellä taisi olla jotain suunnitelmia jo piirrelty.
Riippuu tietysti hydron mittasuhteista, kuinka kauan kasvit elävät, jos virtaus lakkaa. Ne parit putkihydrot, joita itse olen tarkastellut, ovat olleet melko pienestä putkesta tehtyjä kasvien kokoon nähden ja virtaus jatkuvana. Siitäkin vähästä vesitilavuudesta isojen kasvien juuret jo vievät osan. Niissä olisi varmaankin reilusti alle vuorokaudessa alkanut tapahtua jotain ikävää pumpun pettäessä, kun natikat grillaavat kasvien latvoja.

Nerohaba

Aivan! :D
No tota ei tosiaan ole kokeiltu vielä käytössä mutta itsekkin olen ottanut mallia noista 50mm putkilla toimivista mutta rakensin itselle sit vähän "jykevämmät" laitteet 110mm putkesta..
Ainut mikä tulee ekana mieleen niin huolestuttaa riittääkö 50mm ruukussa juuret vedelle asti vai pitääkö vielä padota tuota putkea enemmän.  ::)
Katsoo nyt kun käyn hakemassa pumpun tänää ja tarkastelen toimintaa lähemmin.
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Rigsu

Saisit itekin laittaa pienistä kuvia :) mun habat on siemenen pussista peräisin, löysin bauhausista ja innostuin! Kattotaan josko sitä myöhemmin tilaisi fataliilta trinidad scorpionia ja pimenta da neydea ja bolivian rainbowta :) ne nyt tällä hetkellä kiinnostais.
#813

est. 28.07.2009

CyberDog

Ihan tuo hyvältä näyttää. Ainoa on tosiaan se että jos se pumppu pettää jolloin uutta vettä ei enään sinne putkeen tule. Niin kasvit saattavat ehtiä sen imasta tyhjiin ennen kun sitä väki kotiutuu. Mutta ainakin noi eheimin akvaariopumput on aika pirun varmoja. Jengi käyttää niitä tietokoneiden nestejäähyissäkin enkä ole koskaan kuullut akvaarioporukalta tai tietsikka porukalta että ne ois pettäneet.

Nerohaba

Moi!
(15.05.09)

Eilen sain pumpun hommattua ja kokeiltua järjestelmän toimintaa.
Pari ongelmaa tuli mutta ei mitään vakavaa:

Kun reso (vain 15l) täytetään ja pumpun pistää päälle niin järjestelmä imee niin paljon vettä että pumppu meinaa haukkoa ilmaa. kun taas vettä lisää resoon niin luonnollisesti järjestelmän vesikapasiteetti kasvaa suuremmaksi kuin reson tilavuus. kun pumpun tuotta on kovalla niin veden pinta nousee putkessa sen verran että pumpun sammuttua takaisin valuva vesi helposti tulvii yli reson ja tuloksena olisi allaspartyt A La haban koti.
Ratkaisuksi hommasin tänään puolet isomman reson jolla uskon että ongelma korjaantuu plus että pumpun syöttöt puottaa minimiin.

Toinen havaittu ongelma oli että putkessa ei ollut riittävästi vettä pumpun sammuttua eli veden korkeus putken "pohjalla" oli vain noin 3cm joten sitä piti padota ja nyt vesi on pari cm korkeammalla ja ongelma korjattu  :)

Sitten tuleekin semmoinen ongelma mitä en ole vielä ratkaissut.
Peukusta oli tarkoitus tilata 6x50mm reikäruukkuja ja 6x80mm reikäruukkuja siltä varalta että jos ruukut käyvät pieneksi tai niitä särkyy jne.
Noiden yhteishinnaksihan tulee jotain 5e luokkaa mutta kauhistuksekseni huomasin että ruukkujen toimituskulut ovat 8,50e!!!!
Meinasin pökrätä.
No nytten sitten olen kuumeisesti miettinyt mistä saisin vastaavanlaisia ruukkuja ja olen tullut siihen tulokseen että pakko etsiä jostain edes jotain noin 50mm-80mm muoviruukkuja ja porata itse ne täyteen reikiä ja tökätä ne putkeen lillumaan...taiiii alkaa syödä salaattia ihan urakalla  ;D

Muutoin projekti alkaa olla kasassa ja kuvia+kertomuksen laitan tuonne rakennusosastolle kunhan saan netin toimimaan kunnolla.

___

Latasin pari kuvaa työkoneella kasveista kun Rigsukin niitä pyyteli.  :)


Yksi kitukasvuinen pirpana nököttää tuossa edessä.
Se on ollut tuommoinen reppana alusta lähtien ja semmoiseksi se taitaa jäädä  :-[


Yleiskuvaa.
Lannoitus on jatkunut varovasti ja siinä samassa olen vähän vähentänyt kastelua noin joka toiseen päivään.


Nämä ovat niitä punaisen chilipaprikan siemenistä idätettyjä kavereita.
Kasvattavat oikein mukavasti ja muutenkin asiallisen näköisiä planduja  :)


Kertokaapas minulle tyhmälle kun täällä foorumilla kun tällä foorumilla on paljon ollut puhetta auringonvalosta ja sen hydyistä niin minulla on jo toinen koe tässä menossa.
Ensimmäinen koe oli kun yhden haboista kannoin ikkunan eteen ruukussa niin se jäi silmissä jälkeen muista vaikka lannoitus ja hoito on ollut sama.
Nyt sitten siirsin sen takaisin lamppujen alle ja nämä ovat olleet toisena kokeena noin 2vk tuossa kunnossa eivätkä tunnu siitä kasvavan.
multa on näilläkin sama ja laatikkoa kiertää elmukelmu.
Valoa tuohon ei älyttömästi tule mutta aurinko paistaa ainakin osan päivästä ja muutoin saavat sen mitä ikkunoista nyt valoa tulee.
Miten on mahdollista että nämä ikkunakasvatit jäävät näin pahasti jälkeen?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

calm

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - toukokuu 15, 2009, 11:38:44 ap
Peukusta oli tarkoitus tilata 6x50mm reikäruukkuja ja 6x80mm reikäruukkuja siltä varalta että jos ruukut käyvät pieneksi tai niitä särkyy jne.
Noiden yhteishinnaksihan tulee jotain 5e luokkaa mutta kauhistuksekseni huomasin että ruukkujen toimituskulut ovat 8,50e!!!!


Ainakin Oulussa käytettyjä verkkoruukkuja on saanut ihan ilmaiseksikin akvaarioliikkeestä (Joutsensillan kieppeillä).

Saudijoe

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - toukokuu 15, 2009, 11:38:44 ap
Kertokaapas minulle tyhmälle kun täällä foorumilla kun tällä foorumilla on paljon ollut puhetta auringonvalosta ja sen hydyistä niin minulla on jo toinen koe tässä menossa.
Ensimmäinen koe oli kun yhden haboista kannoin ikkunan eteen ruukussa niin se jäi silmissä jälkeen muista vaikka lannoitus ja hoito on ollut sama.
Nyt sitten siirsin sen takaisin lamppujen alle ja nämä ovat olleet toisena kokeena noin 2vk tuossa kunnossa eivätkä tunnu siitä kasvavan.
multa on näilläkin sama ja laatikkoa kiertää elmukelmu.
Valoa tuohon ei älyttömästi tule mutta aurinko paistaa ainakin osan päivästä ja muutoin saavat sen mitä ikkunoista nyt valoa tulee.
Miten on mahdollista että nämä ikkunakasvatit jäävät näin pahasti jälkeen?



Ikkunalasi blokkaa osan auringon lähettämästä säteilystä. Suoraa arskaa parvekkeella saavat kasvit saavat enemmän säteilyä kuin ikkunan takana olevat. Omilla kasveilla on ollu samaa havaittavissa että lampun alla on viihdytty paremmin. Tosin nyt kun arska on alkanut paistaa enemmän, niin ikkunalaudalla olijat ovat alkaneet myös viihtymään. Oleellisestihan vauhtiin vaikuttaa se, miten kauan aurinko sattuu paistamaan päivän aikana kasveille.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - toukokuu 15, 2009, 11:38:44 ap
Miten on mahdollista että nämä ikkunakasvatit jäävät näin pahasti jälkeen?


En ehkä ihan ymmärtänyt kysymystä, mutta jos verrokkeina ovat alimmat 2 kuvaa, syy näyttää selvältä. Laakeassa astiassa pienet taimet eivät vain kasva niin nopeasti kuin pikku ruukuissa. Syystä en ole ihan selvillä, mutta ehkä niiden juuret tarvitsevat rajoja. Muuten ne kasvavat ja kasvavat sivuille ja alas yrittäen valloittaa mahdollisimman suuren alueen kilpailijoiltaan. Usein jo 2 pikkuchiliä samassa ruukussa aiheuttaa kitukasvuisuutta. Tai "liian suureen" ruukkuun istutettu taimi ei kasva. Myöhemmin se tosin voi ottaa vahingon takaisin ja venähtää hetkessä, kun on saanut juurensa kuntoon.

Henkimaailman hommia, enkä minä ole niiden asiantuntija.   :D

Jos taas olet samanlaisessa ruukussa ja hoidossa havainnut eroa, syytä olisi tutkia valojen laatu ja määrä. Paljon valoa yleensä saa aikaan matalakasvuisuutta ja tukevuutta, liian vähän valoa kasvattaa pituutta.

Nerohaba

toukokuu 18, 2009, 14:33:49 ip #74 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2009, 14:36:15 ip käyttäjältä Nerohaba
E: luin chilivaarin kommentin ensin väärin ja nyt ymmärsin sen.
Tämä voi tosiaan olla syynä ja toinen syy sitten tosiaan tuo ikkunan huono sijainti.  :)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Chilivaari

Joo, taisi olla vähän vaikealukuinen. Juurien kasvusta kerroin, en oksien.   ;)

Niin se vain näyttää olevan, että usein monta kasvia samassa isossa ruukussa kasvaa huonommin kuin jokainen yksin pikkuisessa ruukussa. Ehkä ne kaipaavat rajoja ja turvallisuutta?

Nerohaba

heipä hei vaan pitkästä aikaa!
(4.6.09)

Olen tässä vähän lomaillut ja ei tuota nettiäkään ole ollut noin kuukauteen (kiitos saunalahden  :'( ) joten päivityksiä ei ole tullut laiteltua.

Joku aika sittenhän aloin rakentamaan tuota putkihydroa ja nyt se on ollut parisen viikkoa käytössä.
Mitään mullistavaa en ole saanut aikaan mutta kyllä nuo jo vähän juuria kasvattelevat  :)


Tuo projektihan lähti vähän käsistä ja halusi se emäntäkin siitä vähän siistimmän oloisen niin tehtiin sitten tälläinen ratkaisu:
Kuva koko hökötyksestä


Tuossa kuva vielä "kannen" alta


Tuossahan on päällä  2x150cm loisteputket ja sitten vielä laittelin pari esliä noille pienille vähäksi aikaa kun ovat faijalle lähdössä tässä lähiaikoina kasvamaan ja sittenhän tuohon järjestelmään ei jääkkään kuin nuo viisi habaa 8)

Satunnaista kuvaa


_____________________________________

Sitten vielä yksi kysymys:

Mikähän mahtaa olla syynä tälläiselle lehtien kipristelylle?



(ps. tuosta koko rakennelmasta tulee kertomus myöhemmin tuonne rekennus osioon niin sieltä voi sitten katsella vähän parempia kuvia mutta toki tähänkin voi laittaa kysymyksiä  :) )


Hyvää kesänjatkoa kaikille!
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

TurboPuberteth

Ehkä ensimmäinen näkemäni oikeesti siisti ja huomaamaton vesihässäkkä. Hieno!

CyberDog

Juu. Hienolta näyttää :) Mitä toi päälimateriaali on? Siis jotain rimotusta se on mutta mitä ja mistä?

Rigsu

hyvännäköisen systeemin ootte rakentanu :) tosiaan! aika samalla tavalla meillä habat kasvaa :) teillä on jopa samanlainen kääpiö muiden joukossa kun meillä :D
#813

est. 28.07.2009