tammikuu 11, 2025, 06:49:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lihamestarin ensi yritys

Aloittaja Lihamestari, marraskuu 17, 2010, 17:34:35 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: omarosa - helmikuu 12, 2011, 17:18:36 ip
Yes Bubleriin, oikeat keinot käyttöön,  tajusit himpun verran nopeammin , kun mulla meni puolen vuoden paikkeille tai hivenen ylikin, voi olla sytytyksen säädöissä vähän viiveitä  ;D
Bubleri tulee vaan sen takia, että saan noi zenin kasvit isompaan kasvualustaan!
Mutta zenissä kyllä meinaan vetää jotain bonsai viritystä sit ensi syksynä&talvena...

Mutta multamiehenä meen toistaiseks, kun niistä meinaan sit vääntää lahjabonsaijutskia, joilla levitän tätä chilin ilosanomaa... :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Eric Sour - helmikuu 12, 2011, 19:41:45 ip
Lemon droppi sopii oikein hyvin amppeliin, näät sitten kun tuut hakemaan noi omnicolorit..
:)
Mä kyllä varmaan saan huutia, kun selviää, että oon noilla LD amppeleilla täyttämässä vielä parveketta!
Omnista vaan sovittiin emännän kanssa! ;D

Ja niin kuin sanoin, toinen omni menee veljen vaimolle ja tolle toiselle amppeli Lemon Dropille pitäis vielä keksiä koti!
Eiköhän noita innokkaita löyty, kunhan kevät koittaa...

Ja tuleehan mulle toi zenissä poriseva LD vielä tonne partsille bubleriin! ;D

Lihamestari

Päivitellään pikkasen tätäkin!
Kun Eric Sourilta noudin ne Omnicolorit amppelia varten, niin tarttui mukaan myös TSMB! :) Kiitoksia näistä!
Tällä hetkellä (ja toivottavasti lopullinen) tämän kauden lista näyttää tältä!

C. annuum:
Bolivian Rainbow
Jalapeno, Summer Heat

C. baccatum:
Lemon Drop
Aji Cristal
Aji Omnicolor

C. Chinense:
Naga Morich
Habanero, Large brown
Trinidad Scorpion Morouga Blend

C. pubescens:
Turbo Pube
Rocoto chile de Seda
Manzano rojo
Riesenroco l. rocoto grande
Rocoto peron
Rocoto Peru Cusco

InkRose

Hyvän oloinen lista kyllä. Olisikohan pitänyt itsekin joku jallu vielä ottaa kasvatukseen? ::) Huomenna menee toinen Grande multaan (ellen pidä vapaata), ja toivottavasti tässä viikonloppuna järjestyy vielä yhden Turbo Puben siirto lankomiehelle niin mahtuvat raaskut taas valojen alle paremmin. Pitääpä ottaakin vaikkapa huomenna sun Nagastakin jotain räpsyä, se on tosiaan tukevoitunut vähäsen ja lähtenyt jo reippaasti kasvamaan vaikka pään pistinkin poikki silloin.

Lihamestari

Juu, alkaahan tossa jo oleen, varsinkin kun viisi laatua vaan piti laittaa! ;D
Tosta tosin rocotot, Turbo Pubea lukuunottamatta lähtevät väljemmille vesille, sinne teitin tienoille mökkeilemään... :)

Mulla se isoin naga vääntää jo nuppua, vaikka sillä ei ole koko reilu 15 cm mullasta mitattuna! :)

Taitaa naga tykätä oluesta!
Ne nimittäin venähti ja levisi tosi paljon, kun laitoin ne uusiin ruukkuihin ja ruukkujen alle oluttölkit!
Sun nagan mahdollinen kitukasvuisuus jotuu varmaan siitä, että se oli korotettu täällä  0,5l karpalolonkerotölkillä?? ;D ;D

InkRose

Ei se nyt kitukasvuinen ollut tullessaankaan sentään. Vähän pikkuinen kyllä mutta sitäkin tuuheampi ainakin omiin chinenseihini verrattuna, kuten silloin todettiin. Sitten vielä tosiaan latvoin sen niin se vähän taisi mököttää ja keskittyä uuden isomman ruukun juurakointiin. Viime päivinä on vasta alkanut tosissaan huomata kuinka paljon se onkaan kasvanut, lehdet on syvemmän vihreet ja reilusti isommat. Ja tosiaan joka hangassa on rosvoa tulossa, suurimmassa osassa niistäkin on jo pari-kolme sormenkynnen kokoista lehteä. Taitaa olla kovemmalla lannoituksella mulla se, kun saa samaa vettä mitä nuo muutkin joista osa on jo 5 viikkoa olleet saman kokoisissa ruukuissaan.

Lihamestari

Vois kyl kokeilla noille nagoille antaa pikkasen useammin lantalientä!
Nyt on mennyt joka toinen tai kolmas kerta...
Tosin tollainen kompakti koko ei ole ollenkaan huono asia tässä vaiheessa...
Leveyttähän noilla on enempi kun korkeutta! ;D

Lihamestari

helmikuu 18, 2011, 10:52:44 ap #167 Viimeisin muokkaus: helmikuu 22, 2011, 18:53:16 ip käyttäjältä Lihamestari
Nyt petti taas hermot ja laitoin fataliille tilauksen! ;D

Ensi talvena olisi tarkoitus kokeilla erinäköisiä Bonchi viritelmiä ja niitä varten napasi muutaman siemenen.
Kamat menee itämään vasta kun saan ikkunalaudan tyhjäksi. Satoa näistä ei tarvitse tulla kesällä mitään, kunhan kokoa tulee sen verta, että niistä pääsee leikkailemaan nätteja puskia! :) (tosin hermot varmaan pettää näittenkin kanssa ja laitan ne välittömasti itämään ;) )

Seuraavat lähti tulemaan:
Bird's Eye Baby C. annuum
Chupetinho C. chinense
Duke Pequin C. frutescens
Inca Red Drop C. baccatum
Malawi Bird`s Eye C. annuum
Short Yellow Tabasco C. annuum

Että silleen! ;D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - helmikuu 17, 2011, 17:31:36 ip... noudin ne Omnicolorit amppelia varten...

Semmoinen asia ehkä kannattaa huomioida, että Omnicolor (ainakin minun yksilöni) "tuoksuu".
Se muistuttaa aika tavalla kissan pissaa. Minä olen kasvattanut tuota lähinnä ulkona kuistilla tai seinustalla ja siellähän se ei haittaa. Nyt talvehtiva yksilö on alkanut versoa voimakkaasti, kukkia ja hedelmiäkin on ja sen kyllä huomaa nenässään kun siihen huoneeseen menee.

Hieno ja maukas chili, mutta kasvupaikka kannattaa valita huolella.

Lihamestari

Kiitos vinkistä!
Hyvä tietää, ettei rupea etsimään nurkista kissaa, kun tuoksu alkaa... ;D

Toi, kuten muutkin chilit siirtyvät parvekkeelle, heti kelien sen salliessa...
Toisen vien veljen vaimolle, notta tuoksukoon siellä! Se tuskin erottuu kahden pikkuriiviön vaipantuoksuista! ;)

Lihamestari

Mitään kummosempaa ei ole tapahtunut!

Aji Cristalilta löin pään pölkylle ja laitoin siitä kaksi pistokasta multiin! Katotaan miten noitten käy...
Kauankohan noitten juurtuminen kestää?

Eric Sourilta noudetut taimet voi vallan mainiosti. :)
Kesti vallan mainiosti puolen tunnin -20 asteessa, kun kuljetin ne kylmälaukussa parin lämminvesipullon kera!

Kummatkin Bolivian Rainbowit kukkii komiasti, mutta mitään ei tapahdu, kukat tippuu pois! Siitepölyä en ole lehdillä havainnut, mutta eiköhän nuo tuosta!

Zenin kasveista Habanero - Large Brown voi vallan mainiosti ja kasvaa oikein silmissä.
Lemon Drop on vaan outo! Ei kasva ja lehdet on ihmeen mallisia!

Olen jo varuiksi laittanut yhden uuden itämään, jos toi ei tosta rupea suoriutumaan! Tunkio on varmaan ton kohtalo, varsinkin kun se itämään laitettu näyttää jo elon merkkejä...
Ideoita, mikä tota vaivaa?

Lihamestari

Olihan siellä sittenkin tapahtunut!
Naga on avannut ensimmäisen kukkasen! :)
On muuten aikas piäni toi kukkanen, en ekaks menannu huomata...   :-\

Taitaa tiputtaa ton pois, tuskin tollanen hikiseen 15 cm kasvi hirveesti kasvattelee hedelmiä, varsinkaan näillä valoilla...

Nyt on siitä ekasta setistä nuppuilematta ainoasttaan Tuobo Pube...

InkRose

Kuinkas laajalle muuten on sulla TP levinnyt? Mulla alkaa kohta olla leveyttä yhtä paljon kuin korkeutta tolla, ja oli sentään haarautuessaan pisin Turbo...

Lihamestari

Ei toi hirveesti oo levinny!
Kummallakin kasvilla on korkeutta se pauttirallaa 15cm ja toisella leveyttä haaroittumisen takia saman verran...

Noi kun on vielä noissa pikku kertiksissä, niin se varmaan hillitsee kasvua. Heti kun saan noita muita rocotoja pois tosta ikkunalaudalta tilaa viemästä, niin laitan noi Pubet isompiin kippoihin...

MrFrost

Älä nyt turhaan outojen lehtien takia kasvia roskiin heitä.

Laita pieneen multaruukkuun ja jonnekin nurkkaan ja katso mitä siitä tulee :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Lihamestari

Tollein kai menettelenkin!
Onneks toi pienokainen ei ole juuriakaan jaksanu kasvattaa, niin ruukutus on aika helppo homma...

Lihamestari

Tänään vesien vaihdon yhteydessä, lensi Zenistä mäkeen tuo MutanttiLemonDrop.

Löin sen kertismukiin ja multiin! Leikkasin siitä hetki takaperin pari tosi hassua lehteä pois, niin toi päätti tuupata siihen samanlaiset tilalle... :-\

No, nyt siellä pitäis olla kunnollinen veijari tilalla.
Samalla tiputin zenin ec 1.3:een, kun se oli likellä kakkosta noilla aikaisemmilla annoksilla. Siitä varmaan johtuu, että mansikka ja oregano ei oiken jaksa kasvaa? ???
Viinisuolaheinä ja valkosipuliruoho ovat viihtyneet tuolla Zenissä tuon Habanero - large brownin kanssa vallan mainiosti!
Haba jopa sen verran mainiosti, että sitä joutu jo typistämäänkin... :)
Ens syksynä laitan tohon varmaan nagaa, kun ne näyttää olevan suht kompakteja kasveja, leveitä, mutta lyhyitä...

Eric Sour

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - helmikuu 27, 2011, 18:01:29 ip
Ens syksynä laitan tohon varmaan nagaa, kun ne näyttää olevan suht kompakteja kasveja, leveitä, mutta lyhyitä...

Mä lupaan että toi sun naga ei ole enää kompakti syksyllä  ;D

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Eric Sour - helmikuu 27, 2011, 18:24:10 ip
Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - helmikuu 27, 2011, 18:01:29 ip

Mä lupaan että toi sun naga ei ole enää kompakti syksyllä  ;D

Joo, mitä ketäkin sitten pitää lyhyenä...
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Lihamestari

Syksyä siis odotellessa! :)
Meinasin lisätä tonne tavoitelistaan, että söisin jokaisesta hedelmän tuottaneesta kasvista yhden kokonaisen hedelmän!
Tarkemmin ajatellessani se ei enää vaikuttanut niin hyvälle idealle! Varsinkin kun Eric Sourilta tuli vielä toi TSMB taloon! ;D

Laitetaan se tavoitelistalle sitten ensivuonna!
Täytyy sitten hankkia joku videokemeramies paikalle, kun herkut on rivissä... ;)